سویی چیست؟ آشنایی با شبکه سویی و فناوری جدید آن

جمال نوری

زمان مطالعه :

14 دقیقه

اگر کمی در بازار کریپتو فعال باشید، احتمالا اسم سویی (SUI) را شنیده‌اید. سویی یک شبکه لایه ۱ است که بسیاری از افراد به دنبال دریافت ایردراپ آن بودند؛ اما سویی باعث ناامیدی این افراد شد و ایردراپی عرضه نکرد. این موضوع باعث افزایش صحبت در مورد پروژه SUI در شبکه‌های اجتماعی شد.

در این مطلب قصد داریم در مورد شبکه سویی، ارز دیجیتال SUI، نحوه کارکرد آن، ایردراپ سویی، مزایا و معایب این بلاک چین و … صحبت کنیم. اگر مایلید در مورد این پروژه پر حاشیه و داستان ایردراپ آن بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 سویی چیست؟

سویی (Sui) چیست؟

سویی (Sui) یک شبکه لایه ۱ نسل جدید است که توسط Mysten Labs در سال ۲۰۲۱ ایجاد شد. سویی و بلاک چین آپتوس از توقف بلاک چین دیم (Diem) که پروژه شرکت متا (فیس‌بوک) بود، به وجود آمدند. برنامه‌نویسان بلاک چین Diem برای بهبود این شبکه در حال ساخت یک زبان برنامه‌نویسی به نام موو Move بودند، به همین دلیل سویی و آپتوس نیز از زبان برنامه‌نویسی Move استفاده می‌کنند.

سویی را می‌توان یکی از پروژه‌های نسل جدید در دنیای کریپتو دانست، این پروژه برای ذخیره اطلاعات از بلاک چین استفاده نمی‌کند، بلکه از گراف غیر‌مدور یا Directed Acyclic Graph (DAG) استفاده می‌کند. اگر با مفهوم DAG آشنا نیستید، نگران نباشید در ادامه مقاله در مورد DAGها نیز صحبت خواهیم کرد. 

پس متوجه شدیم که سویی برای ذخیره اطلاعات تراکنش‌های انجام شده از DAG استفاده می‌کند، پس استفاده از عبارت بلاک چین سویی نادرست است و بهتر است برای سویی از عبارت شبکه سویی استفاده کنید.

سویی مانند بسیاری از بلاک چین‌های نسل جدید از الگوریتم POS برای انتخاب اعتبارسنج‌های خود استفاده می‌کند، به عبارتی اگر بخواهید در شبکه سویی به یک اعتبارسنج تبدیل شوید، باید ارز دیجیتال SUI را استیک کنید. هر اعتبارسنج بر اساس میزان توکن SUI استیک شده، حق امضا و تایید تراکنش‌ها دارد.

استکینگ ارز دیجیتال چییست؟

تاریخچه سویی

همان‌طور که در بخش قبل بیان شد، سویی از سال ۲۰۲۱ شروع به ساخت شبکه خود کرد و در سال ۲۰۲۳ شبکه اصلی این پروژه لانچ شد؛ اما تاریخچه سویی به سال ۲۰۱۹ و پروژه Diem بازمی‌گردد. در سال ۲۰۱۹ فیسبوک قصد داشت شبکه بلاکچینی و استیبل کوین خود را راه‌اندازی کند که به دلیل فشار دولت‌ها کنسل شد و این پروژه با مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار به Silvergate Capital فروخته شد. اعضای اصلی این تیم به سمت ایجاد دو پروژه آپتوس و سویی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، رفتند.

DAG یا گراف غیرمدور جهت‌دار چیست و چه تفاوتی با بلاک چین دارند؟

بررسی تفاوت DAG و بلاکچین

در دنیای امروزی که سیستم‌های توزیع شده و غیرمتمرکز بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند، بسیاری به دنبال راه‌حلی برای ایجاد یک سیستم توزیع شده و غیرمتمرکز هستند. یکی از این راحل‌های ایجاد شده بلاک چین‌ها بودند. Blockchain یک روش ذخیره‌سازی اطلاعات برای سیستم توزیع شده و غیرمتمرکز است که امکان تخلف و دستکاری در اطلاعات را برای افراد غیرممکن می‌کند. آیا ذخیره بلاک‌ها به‌صورت زنجیره تنها راه برای ثبت اطلاعات این سیستم‌ها است؟

خیر، راه‌ها و روش‌های زیادی برای ذخیره اطلاعات سیستم‌هایی که به‌صورت غیرمتمرکز در حال فعالیت هستند به وجود آمده است که یکی از آن‌ها گراف غیرمدور جهت‌دار یا Directed Acyclic Graph است.

در شبکه‌های بلاک چینی مانند اتریوم و بیت کوین اطلاعات به‌صورت بلاک‌هایی که به‌صورت زنجیر به هم متصل هستند، ذخیره می‌شوند. در بلاک چین، تراکنش‌ها به‌صورت متوالی انجام شده و زنجیرهایی را به وجود می‌آورند. در DAGها تراکنش‌ها به‌صورت توالی قرار نمی‌گیرند و هر تراکنش فقط به داده‌های قبلی خود متصل است و نیازی نیست که Transactionهای غیرمرتبط را در یک بلاک ذخیره کنیم. به دلیل نوع ساختار دگ‌ها می‌توان تراکنش‌هایی که به هم ارتباط ندارند را به‌صورت موازی تایید کرد. نوع ساختار DAGها باعث شده نیازی به ایجاد بلاک و ذخیره اطلاعات در آن‌ها نباشد و هر تراکنش توالی تراکنش‌های قبلی خود را دارد که می‌تواند صحت آن را تایید کند. پروژه‌هایی مانند فانتوم و آیوتا از DAGها استفاده می‌کنند. DAGها سرعت بالاتر و مقیاس‌پذیری بیشتری نسبت به بلاک چین‌ها دارند؛ اما امنیت و غیرمتمرکز بودن بلاک چین‌ها بیشتر است.

نحوه کارکرد شبکه سویی

نحوه کارکرد شبکه سویی

شبکه سویی از زبان برنامه‌نویسی Sui Move کمک گرفته و این زبان برنامه‌نویس باعث شده که این پروژه بر اساس اشیا (Objects) فعال باشد نه بر اساس حساب‌ها. در شبکه سویی همه تراکنش‌ها بر اساس اشیا یا همان Objects انجام می‌شود. Objectها بر اساس تغییر داده به دو دسته قابل‌تغییر و غیر قابل‌تغییر تقسیم‌بندی و اشیا قابل‌تغییر بر اساس مالک به دو دسته تک مالکی و چند مالکی تقسیم‌بندی می‌شوند.

توجه: اشیا غیر قابل تغییر نیاز به دسته بندی تک مالکی و چند مالکی ندارند.

به‌عنوان مثال ارز دیجیتال sui یک شی قابل‌تغییر و تک مالکی است، یک قرار داد هوشمند که در شبکه سویی به آن Move packages گفته می‌شود، یک شی غیرقابل تغییر و یک حراج  NFT یک شی قابل تغییر و چند مالکی است، یعنی چند نفر همزمان می‌توانند در آن تغییر ایجاد کنند. احتمالا متوجه شده‌اید که Move packageها خود یک شی هستند که می‌توانند اشیا دیگر را مدیریت، ایجاد و تغییر دهند.

سویی تراکنش‌ها را به دو دسته تراکنش‌ اشیاء تک مالکی و تراکنش اشیاء چند مالکی تقسیم می‌کند. اشیاء تک مالکی نیاز به فرایند پیچیده و اجماع ندارد و سویی برای افزایش سرعت این تراکنش‌ها از فرایند‌های پیچیده و اجماع‌های زمان‌بر خودداری کرده است. فرض کنید که شما قصد دارید مقداری ارز دیجیتال sui یا یک NFT را به فرد دیگری ارسال کنید، چون شما مالک این اشیا هستید و تصمیم به ارسال آن‌ها گرفته‌اید، شبکه سویی هم این ارسال را با سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد. در بخش‌های بعدی در مورد نحوه انجام تراکنش‌ها در شبکه سویی بیشتر توضیح خواهیم داد.

در تراکنش‌هایی که اشیا چند مالکی حضور دارند، سویی از فرایندی متفاوت استفاده می‌کند. فرض کنید که قرار است یک حراج در شبکه سویی انجام شود چون این حراج یک شی چند مالکی است، سویی برای جلوگیری از خرابکاری از آدرس‌های مختلف، از دو سیستم با نام‌های Narwhal و Bullshark در کنار DAG برای ثبت این تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

با اشیا و انواع آن آشنا شدیم؛ اما قبل از آن که در مورد نحوه انجام معاملات در شبکه سویی صحبت کنیم باید با دو بخش اصلی دیگر شبکه سویی آشنا شوید.

  • تراکنش‌ها: در شبکه سویی هر فعالیت و به‌روزرسانی دفترکل سویی با تراکنش انجام می‌شود.
  • اعتبارسنج: سیستم‌هایی که وظیفه بررسی، تایید و ثبت تراکنش‌ها را برعهده دارند.

حال که با سه جز مهم در معماری شبکه سویی آشنا شدیم به بررسی تراکنش بر روی اشیا تک مالک و چند مالک خواهیم پرداخت تا بهتر با نحوه کارکرد شبکه سویی آشنا شوید.

نحوه انجام معاملات بر روی اشیا تک مالک

همان‌طور که در بخش قبلی بیان کردیم در شبکه سویی برای انجام تراکنش‌های مربوط به اشیا تک مالکی فرایند‌های پیچیده‌ای انجام نمی‌شود؛ اما آیا این به معنی آن است که هیچ فرایندی تاییدی از جانب اعتبارسنج‌های شبکه انجام نمی‌شود و هر آدرس می‌تواند هر تراکنش را ثبت کند؟

خیر این‌گونه نیست، سویی برای افزایش سرعت برخی از معاملات نحوه تایید و ثبت تراکنش بر روی اشیا تک مالک را کمی ساده‌تر در نظر گرفته است و این موضوع می‌تواند باعث افزایش سرعت در برخی از حوزه‌ها شود. مثلا در یک بازی شما نیاز به ارسال یک تایید برای ادامه بازی دارید در برخی از بلاک چین‌ها این فرایند بسیار زمان‌بر است؛ اما در بلاکچین‌های با سرعت بالا نیز این فرایند یک زمان حداقل ۳۰  ثانیه‌ای را لازم دارد و این زمان برای یک گیمر زمان زیادی است. سویی با انجام تفاوت بین تراکنش‌ها باعث کاهش این زمان خواهد شد.

برای انجام یک تراکنش تک مالک در شبکه سویی فرایند زیر انجام خواهد شد:

  1. کاربر تراکنش خود را به یک quorum driver (می‌تواند یک فول نود یا یک ارائه‌دهنده RPC باشد) ارسال می‌‌کند
  2. فول نود یا quorum driver تراکنش را برای اعتبارسنج‌ها ارسال می‌کند.
  3. اعتبارسنج‌ها تراکنش را بررسی و در صورت صحت، آن را امضا می‌کنند و هر امضا بر اساس میزان توکنی که اعتبارسنج استیک کرده است، وزن و اعتبار دارد.
  4. فول نود این امضاها را دریافت و اگر وزن این امضاها به ۲/۳ کل برسد، یک گواهی تایید صادر می‌کند.
  5. تعدادی از اعتبارسنج‌ها این گواهی را دریافت و در صورت صحت این گواهی و تراکنش را انجام می‌دهند و نتیجه را به quorum driver (در این مثال quorum driver یک فول نود در نظر گرفته شد) باز می‌گردانند.

شاید به نظرتان این فرایند ارسال و دریافت به اعتبارسنج‌ها می‌تواند بسیار پیچیده و پرهزینه باشد. در تمام مراحل اعتبارسنج‌ها نیاز به ارتباط و اجماع با یکدیگر ندارند و این موضوع باعث کاهش هزینه تراکنش‌ها در شبکه سویی خواهد شد. علاوه بر کاهش هزینه‌ها، شبکه سویی به‌واسطه توانایی انجام معاملات به‌صورت موازی و تقسیم معاملات، می‌تواند به یک مقیاس‌پذیری افقی دست یابد.

این فرایند‌ها برای هر تراکنش می‌تواند به‌صورت موازی انجام شود، زیرا هر تراکنش تاریخچه و توالی خاص خود را دارد. مثلا فرض کنید که جان و تام هر دو قصد دارند مقداری سویی را به فردی انتقال دهند. با فرض شرایط زیر نحوه عملکرد شبکه سویی برای انجام این تراکنش‌ها را در ادامه شرح خواهیم داد.

  • شی A با ۵ توکن SUI که متعلق به تام است.
  • شی B با ۲ توکن SUI که متعلق به جان است.
نحوه ارسال و انجام تراکنش در شبکه سویی

تام قصد دارد که تعداد ۱ ارز دیجیتال سویی برای آلیس انتقال دهد و جان تصمیم دارد که تعداد ۲ عدد ارز دیجیتال سویی را برای آنا ارسال کند. با توجه به تصویر بالا دو تراکنش جان و تام هر دو یک شی تک مالک هستند و هیچ ارتباطی به هم ندارند پس می‌توان این دو تراکنش را به‌صورت موازی انجام داد. تراکنش جان دارای یک ورودی (یک شی با ارزش ۲ سویی با مالکیت جان) و یک خروجی (یک شی با ارزش ۲ سویی با مالکیت آنا) است. در این تراکنش کارمزد را در نظر نگرفتیم در صورتی که اگر کارمزد شبکه را نیز در نظر می‌گرفتیم خروجی دو شی بود، یک شی با مالکیت آنا و یک شی برای کارمزد.

تراکنش جان نیز یک ورودی (یک شی با ارزش ۵ سویی) و دو خروجی دارد که در آن یک شی با ارزش ۴ سویی با مالکیت تام و یک شی با ارزش ۱ سویی با مالکیت آلیس (باید تاکید کنم که در این بخش نیز کارمزد در نظر گرفته نشده است) است.

پس از دریافت ۲ توکن سویی توسط آنا، آنا این توکن‌ها را برای تام ارسال می‌کند و اکنون تام مالک دو شی با ارزش‌های ۴ و ۲ سویی است.

حال تام این دو شی را برای جان ارسال می‌کند و جان مالک دو شی با ارزش‌های ۲ و ۲ سویی است.

تراکنش ابتدایی جان و تام به‌صورت موازی انجام خواهد شد، زیرا این شی‌ها در ابتدا هیچ ارتباطی به هم نداشتند.

توجه: در شبکه سویی هر شی تاریخچه مخصوص به خود را دارد و بر اساس آن صحت تراکنش تایید می‌شود. 

نحوه انجام معاملات بر روی اشیا چند مالکی

بسیاری از معاملات شی‌های چند مالکی به دو یا چند آدرس به‌صورت هم‌زمان می‌توانند در اطلاعات این شی تغییراتی را ایجاد کنند، به همین دلیل شبکه سویی برای جلوگیری از خرابکاری این آدرس‌ها از فرایند پیچیده‌تری استفاده می‌کند.

در معاملات اشیا چند مالکی فرایند مانند معاملات تک مالک است؛ اما در زمانی که اعتبارسنج‌ها گواهی را از فول نود دریافت می‌کنند، آن را با کمک Narwhal به Bullshark ارسال می‌کنند تا توالی این تراکنش‌ها را بیابد.

پس از تایید توالی تراکنش‌ها، تراکنش اجرا و به فول نود بازگشت داده می‌شود. اگر بخواهیم ساده‌تر نحوه تراکنش در اشیا چند مالکی را شرح دهیم باید بگویم که این تراکنش‌ها تا مرحله ۴ در تراکنش تک مالک، مشابه هم هستند؛ اما در انتها شبکه سویی از Narwhal برای دردسترس بودن داده‌های ارسال شده و از Bullshark برای اجماع بر درستی ترتیب این داده‌ها استفاده می‌کند و پس از آن تراکنش را اجرا و به فول نود باز می‌گرداند.

تا این بخش در مورد نحوه عملکرد و نحوه ثبت معاملات در شبکه سویی اطلاعاتی را به دست آوردیم، حال بهتر است به سراغ داده‌هایی که در هر تراکنش ارسال می‌شوند، برویم.

متادیتا (metadata) در تراکنش‌های شبکه سویی

در هر تراکنشی که به شبکه سویی ارسال می‌شود حداقل اطلاعات زیر وجود دارد.

  • آدرس فرستنده (Sender address): آدرس فردی که تراکنش را به شبکه سویی ارسال کرده است.
  • ورودی گاز (Gas input): یک شی ورودی که از جنس توکن sui است و برای پرداخت کارمزد تایید و ثبت تراکنش استفاده خواهد شد.
  • قیمت گاز (Gas price): یک عدد صحیح و غیر صفر که نشان‌دهنده تعداد توکن sui است که برای هر عمل در شبکه سویی پرداخت خواهد شد.
  • حداکثر بودجه گاز (Maximum gas budget): حداکثر تعداد واحد گازی که برای این معامله پرداخت خواهد شد، در صورتی که کارمزد از این عدد بیشتر شود، تراکنش متوقف خواهد شد.
  • دوره (Epoch): دوره‌ای که تراکنش در آن ارسال شده است.
  • نوع: نوع تراکنش ارسالی
  • احراز هویت (Authenticator): یک امضا رمزنگاری شده که آدرس فرستنده را تایید می‌کند.
  • انقضا: یک انقضا بر اساس دوره که اگر تا آن زمان تراکنش انجام نشود از اعتبار خارج خواهد شد.

 کارمزدهای شبکه سویی

در هر دوره (۲۴ ساعت) حداقل کارمزد یا قیمت مرجع برای کارمزدهای شبکه سویی مشخص می‌شود. نحوه مشخص‌شدن قیمت مرجع به این صورت است که در انتهای هر دوره اعتبارسنج‌ها حداقل مبلغ برای پردازش تراکنش‌ها را پیشنهاد می‌دهند و سیستم یک میانگین از این قیمت‌ها را به‌عنوان مرجع قیمت در دوره بعد مشخص می‌کند. با توجه به این توضیحات متوجه شدیم که در هر دوره حداقل کارمزد یا مرجع قیمت، عدد ثابتی است و این موضوع می‌تواند باعث کاهش نوسانات کارمزد در یک دوره شود افراد برای انجام سریع‌تر تراکنش‌های خود می‌توانند، مبلغ کارمزد را افزایش دهند. این افزایش به‌عنوان انعام برای اعتبارسنج‌ها در نظر گرفته می‌شود.

زبان برنامه‌نویسی سویی

زبان برنامه‌نویسی شبکه سویی

همان‌طور که در ابتدا هم بیان شد، شبکه سویی از زبان برنامه‌نویسی خاص خود یعنی Sui Move استفاده می‌کند. Sui Move یک نسخه بروز شده از زبان برنامه‌نویسی Move است که این تیم ابتدا برای بلاک چین دیم ایجاد کرده بودند. سویی و آپتوس دو پروژه هستند که از این زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌کنند.

هدف اصلی زبان موو تبدیل‌شدن به جاوا اسکریپت دنیای وب ۳ است. این زبان برنامه‌نویسی یک زبان تازه در دنیای کریپتو محسوب می‌شود. این موضوع می‌تواند مثبت و منفی باشد. مثبت‌بودن به دلیل آن که این زبان برنامه‌نویسی جدید می‌تواند محدودیت‌های قبلی را کاهش دهد؛ اما زبان جدید یعنی باگ‌های جدید و برنامه‌نویسانی که هنوز با این زبان آشنا نیستند.

معماری زبان Move بر اساس زبان Rust است، به همین دلیل توسعه‌دهندگان در پروژه‌هایی مانند سولانا (Solana)، نیر (Near) و پولکادات (Polkadot) که از زبان Rust استفاده کرده‌اند، می‌توانند به‌سرعت با زبان برنامه‌نویسی شبکه سویی آشنا شده و در آن به فعالیت بپردازند.

سازنده شبکه سویی

تیم پروژه سویی

احتمالا تا این بخش از مقاله متوجه شدید که خالق سویی همان افرادی هستند که قصد داشتند یک بلاکچین و یک استیبل کوین برای شرکت فیسبوک ایجاد کنند. بخش اصلی تیم توسعه‌دهنده سویی در دو پروژه دیم (Diem) و کیف پول Novi همکاری داشته‌اند، پس می‌توان این تیم را یک تیم باتجربه در حوزه کریپتو دانست. برای بررسی تیم سویی به سراغ لینکدین این پروژه رفتیم. تیم سویی یک تیم نیمه‌متمرکز با نام mystenlabs است که اکثر افراد این تیم در آمریکا و کانادا و تعداد کمی از آن‌ها هند و اندونزی در ساکن هستند.

افراد تاثیرگذار در تیم سویی عبارت‌اند از:

  • اوان چنگ (Evan Cheng): اوان چنگ یکی از هم‌بنیان‌گذاران و CEO در میستن لبز است.  اوان تجربه همکاری در Novi Financial، فیسبوک و شرکت اپل را در کارنامه خود دارد.
  • جورج دانزیس (George Danezis): جورج یکی از هم‌بنیان‌گذاران و Chief ScientistCo در سویی یا همان میستن لبز است. جورج در کارنامه کاری خود تجربه همکاری با Privitar، The Alan Turing Institute و فیسبوک را دارد.
  • کاستاس چالکیاس (Kostas Chalkias): کاستاس نیز یکی از هم‌بنیان‌گذاران و Chief Cryptographer در پروژه سویی است. جرج علاوه بر سویی تجربه همکاری با شرکت‌هایی مانند متا (فیسبوک)، R3، Erybo Inc و Safemarket Ltd را دارد.
  • سم بلکشیر (Sam Blackshear): سم یکی از هم‌بنیان‌گذاران و CTO پروژه سویی محسوب می‌شود که تجربه کار در پروژه‌هایی مانند Novi Financial، فیسبوک و مایکروسافت را دارد.

همان‌طور که قبلا نیز بیان شد و در این بخش نیز به‌وضوح قابل‌مشاهده است، اکثر تیم سویی تجربه همکاری در پروژه Novi Financial که مربوط به فیسبوک بوده است را دارند. این موضوع یکی از نقاط قوت تیم سویی محسوب می‌شود.

بررسی فعالیت تیم سویی

با توجه به این موضوع که شبکه مین‌نت سویی به تازگی راه‌اندازی شده است، دیتای زیادی برای بررسی این پروژه وجود ندارد؛ اما اگر بخواهیم میزان فعالیت تیم برنامه‌نویسی سویی را بسنجیم به سراغ نمودار Development activity در سایت سنتیمنت خواهیم رفت.

بررسی فعالیت تیم سویی و تیم آپتوس

برای بررسی بهتر سویی میزان فعالیت تیم آپتوس و سویی را مقایسه کردیم. همان‌طور که در تصویر نیز مشخص کردیم، فعالیت تیم سویی (خط قرمز رنگ) پس از لانچ شدن مین‌نت این شبکه کمی کاسته شده است، البته این موضوع در تمام پروژه‌ها اتفاق می‌افتد. به‌عنوان مثال در پروژه آپتوس نیز شاهد کاهش فعالیت تیم پس از لانچ شدن شبکه آپتوس (خط آبی رنگ) هستیم. اکنون فعالیت تیم سویی و آپتوس تقریبا مساوی است، حال با توجه به این دو موضوع این کاهش فعالیت در تیم سویی نگران کننده نیست.

بررسی شبکه‌های اجتماعی سویی

بررسی شبکه‌های اجتماعی سویی می‌تواند، دید مناسبی از میزان محبوبیت پروژه و میزان فعالیت تیم مارکتینگ سویی دهد، به همین دلیل در ادامه به‌صورت خلاصه با شبکه‌های اجتماعی سویی آشنا خواهیم شد.

  • دیسکورد سویی: دیسکورد این پروژه به دلیل احتمال دریافت ایردراپ سویی در یک سال گذشته بسیار فعال بوده است؛ اما به دلیل عدم ایردراپ، تعداد افراد فعال در دیسکورد این پروژه کاهش‌یافته است.
  • لینکدین سویی: لینکدین سویی فعال است و حدود ۲۰۰۰ دنبال‌کننده دارد که برای لینکدین عدد قابل‌قبولی است؛ اما این عدد می‌توانست بیشتر باشد. تیم دیجیتال مارکتینگ سویی بسیار فعال است و هر هفته یک پست در لینکدین این پروژه منتشر می‌کند. در زمان نوشتن این مقاله تیم سویی به دنبال یک Community Manager است. این موضوع به معنی آن است که تیم به دنبال افزایش فعالیت خود در شبکه‌های اجتماعی است.
  • یوتیوب سویی: حساب سویی در یوتیوب فعال است و حدودا هر ۲ هفته یک ویدیو در این حساب آپلود می‌شود؛ اما از میزان بازدید مناسبی برخوردار نیست که دلیل اصلی آن جذاب نبودن این ویدیو برای کاربران عادی است. سوی از این حساب برای آموزش نیز استفاده می‌کند.
  • توییتر سویی: توییتر سویی دارای بیش از ۶۰۰ هزار فالوور است که رقم بسیار مناسبی است. البته بیشتر این افراد به امید دریافت ایردراپ سویی اقدام به فالوکردن این حساب کرده‌اند.

سویی در شبکه‌های اجتماعی محبوب نیست که علت اصلی آن عدم رعایت عدالت در ایردراپ این پروژه است. در مورد ایردراپ این پروژه در بخش بعدی توضیح خواهیم داد.

ایردراپ سویی

بررسی ایردراپ سویی

بسیاری از افراد به امید دریافت ایردراپ سویی به مدت ۱ سال در این پروژه فعالیت و در شبکه‌های تست نت و Devnet این پروژه اقدام به ثبت تراکنش کردند. افراد به دلیل انجام ایردراپ در پروژه آپتوس امید بسیاری به دریافت ایردراپ سویی داشتند و هر روز بر روی این شبکه فعالیت‌هایی را انجام می‌دادند. با نزدیک‌شدن به لانچ پروژه و منتشرشدن توکنومیک سویی این امید بین کاربران بیشتر شد، زیرا در این توکنومیک بیان شده بود که ۶ درصد از کل توکن‌های sui به افراد فعال در پروژه تعلق دارد؛ اما سویی در کمال ناباوری این ۶ درصد را به افرادی که قبل از ۱ فوریه ۲۰۲۳ در دیسکورد این پروژه جوین شده بودند، تخصیص داد.

اصلا مهم نبود که شما چه مقدار در شبکه فعالیت داشته‌اید و فقط ملاک ایردراپ عضویت در دیسکورد بود. علاوه بر این فیلتر هر فرد باید در یکی از سه صرافی بای بیت، کوکوین و اوکی اکس، یک حساب با احراز هویت سطح ۲ می‌داشت تا بتواند در پیش فروش توکن سویی شرکت کند. تازه ایردراپی برای سویی وجود نداشت و فقط افرادی که از دو فیلتر عبور کردند می‌توانستند در این پیش فروش شرکت کنند.

با توجه به این دو فیلتر بسیاری از افراد نتوانستند در پیش فروش توکن سویی شرکت کنند. افرادی که در این پیش فروش شرکت کردند، مبلغ ۴۵ دلار توکن سویی (هر توکن سویی ۰.۰۳ دلار) را خریداری کردند، یعنی به هر فرد ۱۵۰۰ واحد از این توکن رسید. در ضمن کل این مقدار توکن برابر با ۶ درصد نبود و تیم سویی اقدام به IEO در برخی از صرافی‌ها با قیمت ۰.۱ دلار کرد.

suiScam

این موضوع که تیم سویی به توکنومیک پروژه خود پایبند نبود، باعث خشم کاربران این پروژه شد به طوری که در روزهای ابتدایی هشتگ SuiScam در توییتر بسیار ترند شد و بسیاری این پروژه را با رقیب اصلی آن یعنی آپتوس مقایسه می‌کردند.

ارز دیجیتال سویی

بررسی ارز دیجیتال سویی

توکن سویی ارز اصلی و پایه پرداخت‌های شبکه سویی است که سقف عرضه (Max Supply) آن برابر با ۱۰ میلیارد است که از این تعداد ۵۸۲ میلیون توکن در حال حاضر (اردیبهشت ۱۴۰۲) در گردش است و با توجه به قیمت ارز دیجیتال سویی که برابر با ۱.۱ دلار است، این پروژه مارکت کپ حدودا ۶۴۰ میلیون دلاری دارد.

توکن sui برای پرداخت کارمزدهای شبکه سویی، پرداخت هزینه ذخیره‌سازی، شرکت در رأی‌گیری‌های اکوسیستم و شرکت در فرایند اعتبارسنجی تراکنش‌ها با استیک کردن ارز دیجیتال سویی استفاده می‌شود.

در حال حاضر پروژه سویی برنامه‌ای برای توکن سوزی ندارد؛ اما ممکن است که در طول زمان با تصمیم اکوسیستم امکان توکن سوزی سویی به این شبکه اضافه شود.

نحوه تخصیص توکن سویی

بررسی توکنومیک ارز دیجیتال سویی

از مهم‌ترین بخش‌های بررسی یک پروژه بررسی نحوه تخصیص توکن‌های پروژه و محل خرج‌شدن این توکن‌هاست که به آن توکنومیکس می‌گویند. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط تیم سویی نحوه تخصیص توکن‌های سویی به شرح زیر است:

  • جامعه (community reserve): ۵۰ درصد از عرضه کل توکن‌های سویی به اکوسیستم یا جامعه سویی تخصیص داده شده است که از آن برای تشویق دیگر توسعه‌دهندگان برای ساختن برنامه بر روی شبکه سویی، تحقیق و توسعه و … استفاده می‌شود. اختیار استفاده از این بخش از سرمایه با سویی فاندیشن است.
  • مشارکت‌کنندگان اولیه (early contributors): ۲۰ درصد از کل توکن‌های سویی به این افراد تعلق‌گرفته است.
  • سرمایه‌گذاران (Investors): ۱۴ درصد از کل توکن‌ها به سرمایه‌گذاران اختصاص یافته است.
  • خزانه میستن لبز (Mysten Labs Treasury): ۱۰ درصد مربوط به این بخش خواهد شد.
  • افراد فعال در پروژه (Community Access Program and App Testers): افراد فعال در شبکه که از این شبکه استفاده کرده‌اند نیز ۶ درصد از کل توکن‌های سویی را دریافت خواهند کرد.

در حال حاضر حدودا ۵۸۲ میلیون توکن در شبکه سویی در گردش است که مربوط به توکن‌هایی است که سویی به اعضای جامعه به‌صورت پیش‌فروش فروخته است و هنوز هیچ بخش دیگری از توکن‌ها آزادسازی نشده است. در ضمن نکته منفی پروژه سویی عدم تخصیص توکن به افرادی است که از شبکه تست نت این پروژه استفاده کرده‌اند و این موضوع همان‌طور که در ابتدا بیان شد، باعث خشم کاربران این پروژه شد.

سرمایه‌گذاران پروژه سویی

سرمایه‌گذاران پروژه سویی

سویی دو دوره جذب سرمایه داشته است که در مجموع باعث جذب سرمایه ۳۳۶ میلیون دلاری برای این پروژه شده است. این دو دوره به‌صورت خلاصه به شرح زیر هستند.

  • ۶ دسامبر ۲۰۲۱

در این دوره ۸ شرکت و صندوق سرمایه‌گذاری مبلغ ۳۶ میلیون دلار در پروژه سویی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

  • ۸ سپتامبر ۲۰۲۲

در این دوره ۹ شرکت مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار در پروژه سویی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

نام این تمام این شرکت‌ها در تصویر بالا مشخص است.

اکوسیستم سویی

بررسی اکوسیستم شبکه سویی

شبکه سویی مانند تمام پروژه‌های بلاک چینی دیگر دارای یک اکوسیستم است که باعث افزایش پذیرش این شبکه بین افراد مختلف خواهند شد. از مهم‌ترین برنامه‌های غیرمتمرکز بر بستر سویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

حوزه دیفای (DeFi)

  • Mu Protocol
  • SUI Fusion
  • NojoSwap

حوزه ان‌اف‌تی (NFT)

  • SUI GRINDERS
  • SuiGals
  • SUI PARROT CLUB

بریج‌ها (Bridge)

  • OBJECT BRIDGE
  • Celer cBridge
  • Wormhole

اکوسیستم سویی مانند تمام رقبای خود بسیار بزرگ است، به همین دلیل اگر قصد دارید در مورد اکوسیستم SUI بیشتر بدانید می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

مقایسه سویی و آپتوس

مقایسه سویی و آپتوس

شبکه سویی و آپتوس از نظرهای بسیاری شبیه به هم هستند و علت اصلی این موضوع پروژه شرکت فیسبوک است. این دو پروژه یک پروژه مادر به نام بلاکچین دیم داشته‌اند که باعث شده بسیاری این دو را با هم مقایسه کنند.

سویی و آپتوس هر دو شبکه‌های لایه ۱ هستند و هر دو از زبان برنامه‌نویسی Move استفاده می‌کنند. افراد هر دو پروژه اکثرا مربوط به پروژه شرکت فیسبوک هستند.

سویی نسبت به آپتوس از نسخه جدیدتر زبان برنامه‌نویسی Move استفاده می‌کند و این موضوع باعث شده که در سویی شفافیت کدگذاری افزایش یابد. در شبکه سویی همه‌ی دارایی‌ها و قراردادهای هوشمند بر اساس شی تعریف می‎شوند که این موضوع علت افزایش شفافیت در شبکه سویی است.

در شبکه سویی تراکنش‌ها به دودسته اشیا تک ملکی و اشیا چند ملکی تقسیم شده است و این موضوع باعث افزایش سرعت ثبت تراکنش‌های ساده خواهد شد و این موضوع برای بازی‌ها، مینت NFT و ارسال تراکنش بسیار مفید است. در شبکه آپتوس تراکنش‌ها همگی به یک صورت انجام می‌شود.

سویی از DAGها برای تایید، ثبت و ذخیره تراکنش‌ها استفاده می‌کند در صورتی که در آپتوس این کار بر اساس بلاک‌های زنجیر شده به هم انجام می‌شود.

سویی از دو پروتکل Narwhal و Bullshark به‌عنوان الگوریتم‌های اجماع خود استفاده می‌کند، در حالی که Aptos از نوعی پروتکل HotStuff استفاده می‌کند.

در دوره آزمایشی شبکه سویی توانسته به تعداد ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه برسد در حالی که این عدد در دوره آزمایشی آپتوس برابر با  ۱۶۰ هزار تراکنش در ثانیه بود.

مزایا و معایب سویی

از مهم‌ترین مزایا و معایب سویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای سویی

  • استفاده از فناوری جدید
  • استفاده از دو دسته‌بندی برای ثبت تراکنش‌ها
  • امکان دستیابی به مقیاس‌پذیری افقی
  • تیم قوی
  • جذب سرمایه‌گذاران قوی

معایب سویی

  • استفاده از فناوری جدید امکان باگ در پروژه را افزایش می‌دهد
  • ایردراپ سویی باعث دید منفی کاربران به این پروژه شده است
  • زبان برنامه‌نویسی جدید باعث کاهش تعاملات این شبکه با توسعه‌دهندگان دیگر می‌شود 

آینده ارز دیجیتال سویی

با توجه به این نکته که توکن Sui به‌تازگی قابل‌معامله شده است و اطلاعات قیمتی زیادی از این توکن وجود ندارد، نمی‌توان از تحلیل تکنیکال در مورد این ارز دیجیتال استفاده کرد. حال اگر بخواهیم از نظر تحلیل فاندامنتال نگاهی به این رمز ارز داشته باشیم باید گفت که سویی با توجه به فناوری جدید و تیم قوی خود می‌تواند در آینده یکی از پروژه‌های شناخته شده باشد، اما نباید بدقولی این تیم در مورد ایردراپ و بدبینی فعالان بازار به این ارز دیجیتال را نادیده گرفت. اگر تیم سویی دوباره از این دست اعمال انجام دهد، می‌تواند برای این پروژه مخرب باشد.

خرید ارز دیجیتال سویی

با توجه به توضیحاتی که در این مقاله بیان شد، اگر شما هم قصد سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال سویی را دارید می‌توانید از طریق صرافی‌های معتبری مانند بایننس (Binance)، کراکن (Kraken)، کوکوین (KuCoin)، هیوبی گلوبال (Huobi Global)، گیت آی او (Gate.io) و بای بیت (Bybit) استفاده کنید. ما نیز در صرافی پول نو ارز دیجیتال سویی را برای شما عزیزان لیست کرده‌ایم. شما می‌توانید با ثبت نام در صرافی پول نو اقدام به خرید و فروش ارز دیجیتال سویی کنید.

بهترین کیف پول برای نگهداری ارز دیجیتال سویی

نگهداری ارز دیجیتال سویی مانند تمام ارزهای دیجیتال دیگر نیازمند یک کیف پول است. ارز دیجیتال سویی را می‌توانید در کیف پول‌هایی مانند Ethos Wallet، Sui Wallet، Suiet، OKX Wallet، Coinhub Wallet و Arctic Wallet نگهداری کنید.

جمع‌بندی

شبکه سویی یکی از پروژه‌های جدید و جذاب در حوزه کریپتو محسوب می‌شود به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم در مورد شبکه سویی و نحوه ثبت تراکنش‌های آن صحبت کنیم.

در این مقاله در مورد نحوه عملکرد شبکه سویی، نحوه ثبت تراکنش‌ها در این شبکه، ارز دیجیتال SUI، مزایا و معایب سویی و … آموختیم. آیا شبکه سویی با تمام نکاتی که بیان شد می‌تواند در آینده رشد قیمت را تجربه کند؟ آیا شما توانسته‌اید در پیش فروش توکن سویی شرکت کنید؟

خوشحال خواهم شد که نظرات شما را در مورد شبکه سویی و ارز دیجیتال آن در کامنت‌ها بخوانم.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

14

نظر مخاطبان (0)