چطور کارمزد ارز دیجیتال ترون (TRX) را محاسبه کنیم؟ + انواع کارمزد ترون

کارمزد ترون
حمیده آقایی پور

زمان مطالعه :

4 دقیقه

بازار ارزهای دیجیتال گزینه خوبی جهت سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و بلند مدت است. خرید و فروش و انتقال دارایی‌ها در این بازار، عموما رایگان نیست. کارمزدها هزینه‌ای هستند که بابت انجام تراکنش‌ها و تایید آن‌ها باید به ماینرها و صرافی‌های رمز ارزی پرداخت کنید. ترون (Tron) یکی از شبکه‌های ارز دیجیتالی است که کارمزد ناچیز آن بسیاری از فعالان بازار را ترغیب کرده تا در معاملات خود از آن استفاده کنند.

کارمزدی که برای انجام هر نوع عملیات در مارکت ارزهای دیجیتال از حساب شخص کم می‌شود، بستگی به نوع آن دارد. مثلا کارمزد انتقال بیت‌ کوین نسبتا زیاد است و نسبت به ارزش دارایی‌ای که قصد انتقالش را دارید، ممکن است اصلا جابه‌جایی آن با این ارزهای دیجیتال به‌صرفه نباشد. در حالی‌ که شبکه‌های دیگری هستند که کارمزد بسیار کمتری دارند.

پس بسیار مهم است که قبل از انجام هر نوع عملیات در این بازار، از مقدار کارمزدی که باید پرداخت کنیم و بهتر از آن راه‌های به صفر رساندن این کارمزد اطلاع داشته باشیم.

ارز دیجیتال Tron چیست؟

کارمزد ترون

ارز دیجیتال ترون با نماد TRX در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد. جاستین سان (Justin sun) بنیان‌گذار ترون، یکی از چهره‌های مشهور و خبرساز این سال‌ها بوده است. رمز ارز ترون در ابتدا روی بلاک‌ چین اتریوم توسعه داده شد، اما به دلیل گس فی بالای شبکه اتریوم برای انتقال ارزهای دیجیتال، توسعه‌دهندگان ترون در سال ۲۰۱۸، شبکه‌ای اختصاصی را برای این رمز ارز ایجاد کردند.

بلاک‌ چین ترون خدمات خود را بسیار ارزان‌تر از شبکه اتریوم ارائه می‌دهد؛ به‌علاوه بر روی بلاک چین اختصاصی Tron، مانند اتریوم، امکان ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) نیز وجود دارد. حالا به دلیل کارمزد زیاد و مدت انتقال بالا در شبکه اتریوم، برای انتقال ترون استفاده چندانی از بلاک‌ چین اتریوم نمی‌شود. حتی بسیاری از صرافی‌ها برای برداشت یا واریز ارز دیجیتال ترون تنها از شبکه‌های سریع و کم‌هزینه‌تر استفاده کرده و شبکه اتریوم را برای انتقال این ارز پوشش نمی‌دهند.

درحال‌حاضر ارز دیجیتال ترون بر روی بلاک‌ چین ترون، شبکه اتریوم، شبکه بایننس و زنجیره هوشمند بایننس (BSC) قابل جابه‌جایی است. برای انتقال ترون در هرکدام از بلاک چین‌های گفته شده، باید شرایط آن بلاک چین را رعایت کرد.

کارمزد ترون در شبکه اصلی TRX، خیلی پایین‌تر از بسیاری از بلاک چین‌های دیگر است؛ همچنین انجام تراکنش‌ها در بلاک چین ترون، بسیار سریع است، بنابراین شبکه ترون گزینه‌ای مناسب برای انجام تراکنش ارزهای دیجیتال (مثل TRXیا USDT) به شمار می‌رود.

زبان برنامه نویسی ترون؛ آشنایی با ساختار شبکه Tron از دیدگاه خالق آن جاستین سان

خود وب سایت ترون هم اطلاعات کاربردی زیادی درباره شبکه و ساختار آن ارائه می‌کند که منبعی خوب برای مطالعه بیشتر است. ترون چیست؟

انواع کارمزد ترون

در بازار کریپتوکارنسی، پرداخت چند نوع کارمزد ضروری است. یکی از این کارمزدها مربوط به صرافی و دیگری کارمزدِ شبکه ارز دیجیتال مورد نظر است. البته برخی از صرافی‌ها و کیف پول‌ها نیز هنگام برداشت ارز TRX، کارمزد ناچیزی از حساب مبدا دریافت می‌کنند.

برای زندگی‌کردن و استفاده از خدمات عمومی در یک کشور از مردم مالیات گرفته می‌شود. کارمزد شبکه ترون هم مثل هزینه‌ای است که بابت مالیات فعالیت در این بلاک چین می‌پردازیم. کارمزد تراکنش‌های مربوط به قراردادهای هوشمند و همچنین کارمزد انتقال شبکه ترون هر دو زیرمجموعه کارمزد شبکه هستند

کارمزد معامله ترون نیز شامل کارمزد خرید یا کارمزد فروش ترون می‌شود. در اینجا صرافی، مانند یک واسط عمل کرده و سفارش خرید را به سفارش فروش مناسب وصل می‌کند تا معامله بین دو طرف در شرایطی امن و راحت انجام شود.

کارمزد تراکنش شبکه ترون چگونه تعیین می‌شود؟

کارمزد انتقال شبکه ترون

بلاک‌ چین ترون هم مانند دیگر بلاک‌ چین‌ها از تعداد زیادی node (سیستم‌های کامپیوتری عضو شبکه بلاک‌ چین) تشکیل شده است. این نودها توان عملیاتی بلاک چین را تامین می‌کنند. یکی از وظایف نودهای ترون تایید و ثبت تراکنش‌هایی است که در این شبکه انجام می‌شود.

تراکنش‌های شبکه ترون از نظر پیچیدگی و توان موردنیاز برای پردازش، انواع مختلفی دارند؛ هرچه یک تراکنش پیچیده‌تر باشد، هزینه ثبت و پردازش آن هم بالاتر است. برای مثال، کارمزد تراکنش‌های مربوط به قراردادهای هوشمند بیشتر از کارمزد انتقال در شبکه ترون است. زیرا تراکنش‌های قراردادهای هوشمند بیشتر از تراکنش‌های معمولی از قدرت پردازش شبکه ترون استفاده می‌کنند.

کارمزد یا گس فی چیست؟ آشنایی بیشتر با پاشنه آشیل شبکه اتریوم!

هر شخصی که بخواهد تراکنشی را در بلاک چین ترون انجام دهد و مقداری ارز دیجیتال ترون را از یک صرافی یا کیف پول به حسابی دیگر جابه‌جا کند، می‌تواند مقداری از این ارز (TRX) را به‌عنوان کارمزدِ شبکه بپردازد. از کارمزد شبکه ترون برای ثبت تراکنش‌ها و داده‌های جدید در بلاک چین ترون استفاده می‌شود.

البته به‌جز پرداخت ارز TRX، راه دیگری هم وجود دارد. راهی‌که با آن می‌توانید هر تراکنش‌ و انتقالی را در شبکه ترون، به رایگان انجام دهید. برای آشنایی با این موضوع بخش بعدی را خوب مطالعه کنید.

چگونه تراکنش‌های شبکه ترون را به‌صورت رایگان انجام دهیم؟

قبل از هرچیز، باید به توضیح دو پارامتر بپردازیم که برای انجام رایگان تراکنش‌های شبکه ترون مورد نیاز هستند. این دو عامل در محاسبه کارمزد انتقال شبکه ترون حضور دارند. این پارامترها که پهنای باند (bandwidth) و انرژی (energy) نامیده می‌شوند، مانند نوعی امتیاز، قابل کسب هستند.

در شبکه ترون، هر حساب فعالی (کیف پول) که به اندازی کافی امتیاز پهنای باند و انرژی داشته باشد، می‌تواند تراکنش‌های خود را (حالا از هر نوعی که باشند) به‌صورت رایگان انجام دهد. درواقع برای انجام تراکنش‌ها در بلاک چین ترون، تنها زمانی نیاز به پرداخت TRX خواهید داشت که امتیاز پهنای باند و انرژی حساب شما صفر یا کمتر از مقدار لازم باشد.

  • تراکنش‌های معمولی ترون تنها به پهنای باند نیاز دارند؛ بنابراین بدون داشتن انرژی هم می‌توان این تراکنش‌ها را انجام داد.
  • توسعه‌دهندگان ترون برای اجرای تراکنش‌های پیچیده قراردادهای هوشمند، نیازمند قدرت محاسباتی ماشین مجازی ترون هستند؛ پس علاوه‌بر پهنای باند به انرژی هم نیاز خواهند داشت.

حالا باید بدانیم که چگونه می‌توان پهنای باند و انرژی به‌دست آورد؟ در مورد پهنای باند کارمان راحت‌تر است؛ زیرا شبکه ترون در هر ۲۴ ساعت، به‌صورت رایگان و خودکار، به هر حساب فعال مقداری امتیاز پهنای باند می‌دهد. این مقدار در زمان نوشتن مقاله، معادل ١۵۰۰ امتیاز است. در هر روز، کاربران می‌توانند از امتیاز پهنای باند خود استفاده کنند. در پایان روز نیز پهنای باند باقی‌مانده صفر خواهد شد.  

برای به‌دست آوردن انرژی تنها راه این است که خودِ کاربر مقداری از ترون‌هایش را در شبکه استیک کند. در شبکه ترون، به این کار فریزکردن (Freeze) هم گفته می‌شود. با فریز کردن حداقل 1 واحد ارز ترون، می‌توانید هر دو امتیاز انرژی و پهنای باند را در حساب خود افزایش دهید.

مقدار انرژی و پهنای باندی که از استیک ترون‌های خود دریافت می‌کنید به دوعامل بستگی دارد؛ یکی تعداد ترون‌هایی که استیک کرده‌اید و دیگری مقدار کل ترون‌های استیک‌شده در شبکه.

تغییرات کارمزد ترون

تا اواخر سال ۲۰۲۲، قیمت هر واحد انرژی برابر با ۲۸۰ SUN بود؛ اما از ۴ دسامبر ۲۰۲۲، ارزش انرژی بالا رفت و هر واحدش به ۴۲۰ SUN رسید. خودِ SUN یک توکن است که به احترام جاستین سان، بنیان‌گذار ترون، نام‌گذاری شده. هر TRXمعادل یک میلیون SUN است.

از طرفی در ۵ فوریه ۲۰۲۳، با تصویب پیشنهاد ۸۳ شبکه ترون، مقدار انرژی که برای هر تراکنش مصرف می‌شود هم بیشتر شده است. طبق این پیشنهاد، انرژی مصرفی هر تراکنش از این به بعد، طبق مدل انرژی پویا محاسبه خواهد شد. این باعث می‌شود که تحت شرایطی، حداکثر انرژی لازم برای انجام تراکنش به ۶۵۰۰۰ انرژی، یعنی بیش از دو برابر قبل نیز برسد. 

در حال حاضر، هر پوینت پهنای باند برابر با ۱۰۰۰ SUN و هر واحد انرژی مساوی با ۴۲۰ SUN است.

کارمزد خرید و فروش ارز دیجیتال TRX چیست؟

کارمزد خرید و فروش ترون

کارمزد خرید و فروش ترون (Trading Fee) هزینه‌ای است که برای انجام معامله در پلتفرم صرافی‌های ارز دیجیتال، از حساب خود پرداخت می‌کنید. کارمزد معاملات منبع اصلی کسب درآمد صرافی‌ها بوده و میزان آن در هر صرافی متفاوت است.

با این وجود اگر فکر می‌کنید ترید کردن ترون، کارمزد زیادی روی دست شما خواهد گذاشت، راه‌های دیگری هم برای درآمدزایی از این رمزارز وجود دارد. استخراج ترون یکی از آن‌هاست.

صرافی‌های ارز دیجیتال بابت پشتیبانی مشتریان، حفظ امنیت و ذخیره اطلاعات باید هزینه‌هایی صرف کنند، به همین علت زمان خرید یا فروشِ ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها، درصد کمی از دارایی مورد معامله به‌عنوان کارمزدِ صرافی کسر می‌شود.

معرفی ترون لینک؛ با یکی از بهترین کیف پول‌های ترون آشنا شوید!

کارمزد خرید و فروش ترون در صرافی‌ها بر اساس درصدی از مقدار ارز TRX که قصد معامله آن را دارید، مشخص می‌شود، به همین علت بسته به مقدار ترونی که خرید و فروش می‌کنید، کارمزد معامله شما کم یا زیاد خواهد شد. بهترین کیف پول ترون

مثلا در صرافی ارز دیجیتال پول نو ما به طور متوسط ۰.۴ درصد از مبلغ تراکنش را به عنوان کارمزد خرید یا فروش دریافت می‌کنیم.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

سخن پایانی

در این مقاله با انواع کارمزدهایی که هنگام معامله یا انتقال ترون پرداخت می‌شود، آشنا شدید. توصیه می‌کنیم برای خرید یا فروش ارز ترون و سایر ارزهای دیجیتال، از خدمات یک صرافی معتبر استفاده کنید. صرافی پول نو محل مناسبی است که در آن می‌توانید با کارمزدی بسیار پایین از شبکه ترون و بسیاری شبکه‌های کم هزینه دیگر برای خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال استفاده کنید. به نظر شما آینده ترون به چه صورت است؟

اگر سوالی درمورد کارمزد انتقال یا خرید و فروش رمز ارز TRX دارید، در بخش دیدگاه‌ها، در پایین این مقاله مطرح کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

4
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هادی
هادی
9 ماه قبل

سلام من در کیف پول ترون در یک معدن سرمایه گذاری کرده بودم که حساب من در استخر ماینینگ قفل شد
آنها گفتند که بخاطر کمبود انرژی بوده
باید ۱۰۰ در صد پولی که قفل شده را بپردازید تا حساب شما باز شود بنطر شما کلاه برداری نیست

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
9 ماه قبل
پاسخ به  هادی

سلام دوست عزیز، متاسفانه کلاهبرداری هستند و به هیچ وجه هزینه بیشتری پرداخت نکنین چون سرمایه تون از دست میره
موفق باشین

مرتضی شاکری
مرتضی شاکری
11 ماه قبل

بعداز تمام شدن قرارداد باید برای برگشت به کیف پول باید چیکار کنم

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

4

1

نظر مخاطبان (4)