آوالانچ چیست؟ سریع‌ترین قاتل اتریوم را بهتر بشناسید!

پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

6 دقیقه

آیا آوالانچ می‌تواند مچ اتریوم را بخواباند؟ برای دانستن نتیجه زورآزمایی باید بدانیم آوالانچ چیست.

اگر عبارت اتریوم را در مرورگر خود جست‌وجو کنیم، با نتایج بی‌شماری روبه‌رو می‌شویم که هریک به ستایش این اثر هنری از ویتالیک بوترین پرداخته‌اند. اتریوم بلاک چینی بود که در توسعه قراردادهای هوشمند پیشقدم شد و آینده DeFi را متحول کرد. علاوه بر این، اتریوم به بستر مناسبی برای خرید و فروش NFTها هم تبدیل شد و رکوردهای متعددی را در این حوزه به ثبت رساند. از قابلیت‌های اتریوم می‌توان ساعت‌ها نوشت! پس پیشنهاد می‌کنم که این مقاله جامع را از دست ندهید: اتریوم چیست؟

یافتیم که اتریوم از عوامل اصلی پیشرفت دنیای غیرمتمرکز به حساب می‌آید. امّا آیا می‌توان از اتریوم به عنوان شبکه‌ای بی عیب و نقص یاد کرد؟ هزینه بالای تراکنش‌ها و سرعت پایین شبکه این اجازه را نمی‌دهند! در پی حلّ این مشکل، بسیاری از پروتکل‌ها کمر همّت بستند تا نام خود را در تاریخ سیستم مالی غیرمتمرکز جاودانه کنند و از جدی‌ترین آن‌ها با عنوان قاتل اتریوم یاد می‌شود. سولانا، پولکادات و فانتوم مظنونین اصلی این قتل هستند. امّا در این بین یک نام دیگر توجه ما را به خود جلب می‌کند که چیزی نیست جز آوالانچ! بسیاری این پروتکل را قاتل اتریوم می‌دانند. آیا این ادعا به حق است؟ در ادامه به تفصیل به معرفی آوالانچ و مقایسه آن با شبکه اتریوم می‌پردازیم.

آوالانچ چیست؟

یکی از سوالات اساسی که ذهن بسیاری را به خود مشغول می‌سازد، به مشکلات گس فی اتریوم مربوط می‌شود. آوالانچ یکی از پروژه‌هایی است که در صدد رفع این نوع نواقص برآمده و دنیای کریپتو را تحت تاثیر خود قرار داده است. اگر بخواهیم Avalanche را ترجمه کنیم، می‌توانیم «بهمن» را معادل آن قرار دهیم. با تحولاتی که در دنیای بلاک چین‌ها شکل گرفته، آوالانچ به کولاک خود ادامه می‌دهد و شاید روز به روز بیشتر به شباهت آن به نام خود پی ببریم!

آوالانچ چیست؟

به سبب سرعت زیاد انجام تراکنش‌ها و هزینه‌های کم، اجتماع این شبکه روند رو به رشدی را پیموده و تعداد کاربران آن همواره درحال افزایش بوده است. در ماه ژانویه ۲۰۲۲ تعداد کاربران فعال این شبکه از ۸۰۰هزار نفر عبور کرد که یکی از پیروزی‌های این پلتفرم محسوب می‌شود. به طور کلی، آوالانچ در دسته پلتفرم‌های منبع باز (Open-Source) جای دارد و رویکردی عمومی را داراست. همچنین، این شبکه با اتریوم و استاندارد ERC-20 هم سازگاری دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

هدف آوالانچ چیست؟ این پروتکل وظیفه پردازش برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) و استقرار بلاک چین‌های سازمانی را بر عهده دارد. عوامل متعددی دست به دست هم دادند تا اکوسیستم آوالانچ را از دیگر شبکه‌ها متمایز سازند. یکی از مهم ترین آن‌ها به مقیاس پذیری شبکه مرتبط خواهد شد. به لطف مقیاس پذیری بالا، نهایی سازی هر تراکنش به طور لحظه‌ای صورت می‌پذیرد که از نقاط قوت آوالانچ محسوب می‌شود.

طی سال‌های متمادی باورهای اشتباهی حول محور بلاک چین‌ها به وجود آمده بود. به عنوان مثال، بسیاری بر این باورند که هر تراکنش بر بستر بلاک چین نیاز دارد تا به کندی انجام شود و اگر روند آن تسریع یابد، انتقال به درستی انجام نشده است! شبکه آوالانچ از ابتدا با هدف ارائه بستری امن برای تراکنش‌های سریع و تمرکز زدایی پا به عرصه نهاد.

مقایسه آوالانچ و اتریوم

احتمالا بدانید که دنیای کریپتو با عبارت «قاتل» غریبه نیست! به عنوان مثال، ارز شیبا با لقب «قاتل دوج کوین» کار خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین میم کوین‌ها آغاز کرد. علاوه بر این، شبکه‌هایی چون سولانا، پولکادات، کازماس و در صدر آن‌ها آوالانچ، لقب «قاتل اتریوم» را از رسانه‌های مختلف دریافت کرده‌اند. برای درک بهتر این موضوع، بد نیست اگر بخشی از گفت‌وگو را به آن اختصاص دهیم. پس بیایید به مقایسه «قاتل و مقتول» بپردازیم و ببینیم که آیا این ادعا صادق است یا خیر!

سرعت پردازش تراکنش‌ها

فوق‌العاده سریع، کم‌هزینه و سازگار با محیط زیست! اگر گذری به وبسایت رسمی آوالانچ بیندازیم، به این ۳ عبارت بر خواهیم خورد. به نوعی می‌توان تفاوت‌های آوالانچ و اتریوم را در همین سه عبارت خلاصه کرد. بخش ابتدایی این عبارات به سرعت شبکه‌ها اختصاص می‌یابد. نهایی سازی ۴۵۰۰ تراکنش در یک ثانیه، گواهی است بر سرعت برق آسای این شبکه. این درحالی است که شاخص TPS یا تراکنش‌های پردازش شده در هر ثانیه بر بستر اتریوم، از عدد ۳۰ فراتر نمی‌رود!

اگرچه، نباید از اجتماع هر شبکه و حجم ترافیک آن‌ها چشم پوشی کرد. ازدحام بالای شبکه اتریوم یکی از دلایل اصلی هزینه بالا و سرعت پایین تراکنش‌ها به شمار می‌رود. علی رغم این موضوع، بهتر است از توانایی آوالانچ در مقیاس پذیری غافل نشویم.

هزینه گس فی بلای جان اتریوم!

در هر گفت‌وگو با محوریت رمزارزها، از هزینه‌های بالای اتریوم یاد می‌شود. از دلایل این موضوع می‌توان به مشکلات مقیاس پذیری، ترافیک شبکه و جبران فعالیت ماینرها اشاره کرد. بسیاری از پروژه‌ها از جمله پروژه‌های لایه دوم چون پالیگان و موضوع بحث امروز ما یعنی آوالانچ در برطرف کردن این مشکل گام برداشته‌اند. بالاتر دیدیم که آوالانچ بر سه اصل بنا شده و پس از نخستین رکن آن، اکنون نوبت به دومین هدف شبکه یعنی کاهش هزینه‌ کارمزدها رسیده است.

لوگوی آوالانچ روی ماشین فرمول وان قرمز

می‌دانیم که به دلیل جلوگیری از ورود ربات‌ها و بازیگران بد، مستلزم پرداخت گس فی هستیم. در مقایسه با بلاک چین‌های پیشتازی چون سولانا، انجام تراکنش بر بستر آوالانچ هزینه بیشتری را برای ما در پی خواهد داشت. دلیل این امر را هم می‌توان نیاز بیشتر به سیستم‌های سخت افزاری عنوان کرد. اگرچه، آوالانچ به عنوان سریع‌ترین پلتفرم توسعه دهنده قراردادهای هوشمند، همچنان یکی از کم هزین‌ترین شبکه‌های بلاک چینی به حساب می‌آید.

طبق داده‌های منتشر شده توسط وبسایت آوالانچ، هزینه انتقال در بلاک چین آوالانچ از ۰.۰۰۱ توکن AVAX یا ۷ سنت فراتر نمی‌رود. البته، این هزینه صرفا برای انتقال بر بستر آوالانچ در نظر گرفته شده و انجام فعالیت‌هایی چون ساختن بلاک هزینه بیشتری را برای ما به دنبال خواهد داشت. درحال حاضر، این هزینه به یک AVAX می‌رسد که در زمان نگارش این مطلب، ارزشی معادل ۷۷ دلار دارد.

در حال حاضر، هزینه انتقال بر بستر اتریوم به طور میانگین به مرز ۵۰ دلار می‌رسد. این موضوع نگرانی بسیاری از کاربران را برانگیخته و آن‌ها را به معامله بر بستر دیگر شبکه‌ها سوق داده است.

آوالانچ؛ دوستدار طبیعت

به سومین رکن اصلی شبکه آوالانچ می‌رسیم که به ساز و کار این شبکه اختصاص دارد. آوالانچ از الگوریتم اثبات سهام یا PoS پیروی می‌کند. همین موضوع موجب شده تا برای تایید تراکنش‌ها به کامپیوترهای قدرتمند و تجهیزات پرهزینه وابسته نباشیم. اگر اینطور است، پس چگونه ساخت هر بلاک تایید می‌شود؟ در اینجا به دلیل فقدان تجهیزاتی چون ماینرهای گران قیمت، تاییدکنندگان (Validatorها) بر اساس سهامی که به شبکه اختصاص می‌دهند در تایید شبکه و پیشبرد امور آن شرکت داده خواهند شد. در رابطه با مکانیزم حاکم بر آوالانچ و لایه‌های مختلف آن، در ادامه خواهیم گفت.

در مقابل آوالانچ، اتریوم از مکانیزم اثبات کار یا Proof of Work بهره می‌برد. در این الگوریتم، ولیدیتورها به واسطه قدرت کامپیوتری بیشتر و تجهیزات پیشرفته‌تری که وقف استخراج کرده‌اند، به پیشروی بلاک چین کمک می‌کنند. علی رغم ایمن سازی شبکه، این ساز و کار عواقبی چون مصرف انرژی بالا و ناسازگاری با محیط زیست را در پی خواهد داشت. همچنین به دلیل دشواری فعالیت ماینینگ به وسیله PoW، نباید از هزینه بالای گس فی‌ها متعجب شویم.

پس از شناخت پلتفرم Avalanche و تماشای دوئل آوالانچ و اتریوم، زمان آن رسیده که کمی به مسیر طی شده توسط آوالانچ بپردازیم. این بلاک چین چه سالی به دنیای غیرمتمرکز وارد شد؟ چه کسانی در به ثمر نشستن آن سهیم بودند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها بخش بعدی را از دست ندهید.

خالق آوالانچ چه کسی است؟ تاریخچه آوالانچ

در ماه مارچ سال ۲۰۲۰، مجموعه AVA تصمیم گرفت تا شبکه Avalanche را به یک پلتفرم منبع باز تبدیل کند. به نوعی، آوالانچ یک شبکه عمومی به حساب می‌آید که عموم مردم توانایی شرکت در امور آن را دارند. ۳ ماه بعد و در ماه جولای، عرضه اولیه توکن‌(ICO) شبکه به پایان رسید و در سپتامبر سال ۲۰۲۰، این پروژه فعالیت خود را آغاز کرد. Avalanche در گروه بلاک چین‌های جوان قرار دارد که در مدتی کم، به یکی از پیشتازان رقابت تبدیل شده و هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

خالق ارز آواکس و پروژه آوالانچ امین کون سیرر
امین گون سیرر خالق ترک-آمریکایی و یکی از مهم‌ترین چهره‌های آوالانچ

همانطور که در ابتدای مطلب یادآور شدیم، هدف اصلی آوالانچ در تسریع روند فعالیت‌ها و غیرمتمرکز سازی کامل در دنیا خلاصه می‌شود. Emin Gun Sirer محقق ترک-آمریکایی علوم کامپیوتر از مهم ترین ایده پردازان پروژه Ava Labs به شمار می‌رود که به مصاحبه‌های جالب خود حول محور دنیای کریپتو شهرت دارد. علی رغم تلاش‌های Emin Sirer، نباید نقش کلیدی ۲ دستیار وی یعنی Kevin Sekiniqi و Maofan Yim را نادیده گرفت.

دنیای کریپتو روند بسیار کندی را پیش گرفته و به سرعت بیشتری دارد.

امین گان سیرر

پیشرفت پروژه Avalanche تا حد زیادی تحت تاثیر ممارست‌های محققان دانشگاه Cornell بوده و باید از آن‌ها تشکری ویژه به عمل بیاوریم! همانطور که احتمالا تا کنون حدس زده‌اید، امین گون سیرر رهبری این پروژه را بر عهده داشت و نباید از نقش به سزای جست‌وجوگران دانشگاه در راه توسعه پلتفرم سریع و ارزان آوالانچ چشم پوشی کرد. درباره او در ویکی پدیای امین گون سیرر بیشتر بخوانید.

آوالانچ چگونه کار می‌کند؟

با توجه به مفاهیمی که تاکنون به آن پرداختیم، می‌توانیم انگیزه اصلی آوالانچ از ورود به دنیای بلاک چین‌ها را بشناسیم. این پروتکل به قصد برطرف سازی مشکلات شبکه‌های قدیمی چون بیت کوین پا به دنیای DeFi گذاشت و به نوعی سرآمد همه بلاک چین‌ها محسوب می‌شود. ضعف در مطابقت با شبکه‌های دیگر و سرعت اندک تراکنش‌ها، نمونه‌هایی از این نواقص هستند.

پیش‌تر به این موضوعات پرداختیم و اکنون همگی در تمجید از آوالانچ اتفاق نظر داریم. امّا در این بین، سوالی ذهن ما را به خود مشغول می‌سازد. Avalanche چگونه این مشکلات را برطرف می‌سازد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، نیاز داریم تا کمی عمیق‌تر به این پروژه نگاه کنیم و ارکان اصلی آن را بشناسیم. برای قدم اوّل، بهتر است به سراغ Subnetها برویم و بر این مفهوم اشراف پیدا کنیم.

مفهوم Subnet

مجموعه پویایی از ولیدیتورها را در نظر بگیرید که با اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه، سعی در دستیابی به یک اجماع کلی در سرتاسر اکوسیستم هستند. در Avalanche به این گروه یا دسته Subnet یا زیر شبکه گفته می‌شود. اعتبار هر بلاک چین توسط یک زیرشبکه یا Subnet تایید می‌شود و به همین دلیل است که از اجزای اصلی اکوسیستم Avalanche به حساب می‌آید. برای رسیدن به اجماع نهایی، هر Node می‌تواند در فعالیت زیرشبکه‌ها سهیم باشد.

تایید نهایی بلاک چین‌های داخلی Avalanche توسط یک Primary Subnet یا زیرشبکه اوّلیه تایید می‌شود و تمام زیرشبکه‌های پروژه مستلزم عضویت در این Subnet اصلی هستند. برای عضویت در زیرشبکه اولیه و شرکت در تایید تراکنش‌ها، هر فرد نیاز دارد تا مقداری توکن AVAX را در پلتفرم Stake کند.

آوالانچ به معنی بهمن

اگر بخواهیم چکیده‌ای از ساز و کار Subnetها را بیان کنیم، می‌توانیم در ۲ جمله به درک کاملی از آن دست پیدا کنیم.

  • تایید اعتبار بلاک چین‌های داخی آوالانچ تابع زیرشبکه اصلی است که Primary Subnet نام دارد.
  • برای عضویت در زیرشبکه اوّلیه و امکان تایید بلوک‌ها، کاربران نیاز دارند تا توکن‌های AVAX خود را در شبکه Stake کنند.

آدم برفی و زیرشاخه‌های شبکه!

یکی از مهم ترین مکانیزم‌های به کار گرفته شده در آوالانچ Snowman یا آدم برفی نام دارد. Snowman یکی از پروتکل‌های زنجیره‌ای اجماع است که در جهت بهینه سازی هرچه بیشتر شبکه می‌کوشد. از این الگوریتم به عنوان یکی از بهترین‌ها در توسعه قراردادهای هوشمند یاد می‌شود که توان عملیاتی بالایی دارد. این پروتکل توسط پروژه آوالانچ طراحی شده و ۲ زنجیره Protocol Chain و Contract Chain بر این بستر فعالیت‌ دارند. کمی بعدتر به این دو مفهوم می‌پردازیم.

مانند نام شبکه، برای نام گذاری این پروتکل هم خلاقیت زیادی به کار گرفته شده که علاوه بر کارایی، مطالعه درباره آوالانچ را برای ما بسیار شیرین‌تر می‌سازد!

آوالانچ برای پر کردن حفره‌های موجود در بلاک چین‌های پیشین دست به ابتکار جالبی زده است. Avalanche از ۳ بلاک چین داخلی تشکیل شده که به صورت مجزا از یکدیگر به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در ادامه بلاک چین‌های تعبیه شده در دل Avalanche را به نوبت مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بلاک چین‌های داخلی شبکه آوالانچ چیست؟

۱. X-Chain

Exchange Chain یا X-Chain یکی از اجزای اصلی اکوسیستم آوالانچ را تشکیل می‌دهد و در پیشرفت روزافزون این شبکه نقش قابل توجهی را ایفا کرده است. پروتکل اجماعی آوالانچ را به کار گرفته و مسئولیت تایید تراکنش‌ها، انجام معاملات، تایید مبادلات میان دارایی‌ها و انتقالات میان Subnetها را بر عهده دارد. به طور کلی، مدیریت دارایی‌ها و توکن‌های کاربران وظیفه‌ای است که به این بخش از شبک عظیم Avalanche واگذار شده است.

۲. C-Chain

برای استفاده از قراردادهای هوشمند، باید با این بخش از شبکه ملاقات کنیم! C-Chain یا Contract Chain یکی از قراردادهای هوشمندی است که به طور پیشفرض روی آوالانچ استقرار یافته است. اگر به خاطر داشته باشید، در بخش‌های آغازین گفت‌وگو خاطرنشان کردیم که Avalanche قابلیت سازگاری با اتریوم را دارد. بلاک چین C-chain بستری را برای قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم فراهم می‌کند تا با آوالانچ مطابقت پیدا کنند. با کمک بخش Exchange Chain، این زنجیره به تسریع پردازش تراکنش‌ها کمک شایانی کرده است. این بلاک چین از پروتکل Snowman بهره می‌برد.

۳. P-Chain

ذخیره‌ سازی داده‌های هر بلوک در زنجیره P-Chain یا Platform Chain صورت می‌پذیرد. این بخش از شبکه، وظیفه ایجاد هماهنگی میان ولیدیتورها و پیشبرد اعتبارسنجی‌ها را عهده دار است. فعالیت‌های ریز و درشت Subnetها را زیر نظر گرفته و زیرشبکه‌های جدیدی را در شبکه ایجاد می‌کند. همانند بخش قراردادهای هوشمند که در قسمت قبلی به آن پرداختیم، زنجیره Platform Chain از مکانیزم Snowman پیروی می‌کند.

توکن آوالانچ چیست

پس از جستجو در مباحثی چون پروتکل آدم برفی، Subnetها و زیرشاخه‌های شبکه، اکنون نوبت به آن رسیده تا بخشی از مقاله را به توکن بومی شبکه یعنی AVAX اختصاص دهیم و مفاهیمی مانند ارزش بازار، میزان توکن‌های درحال گردش را زیر ذره بین قرار دهیم.

ارز آواکس AVAX چیست؟

توکن‌ AVAX چرخ دنده‌های اکوسیستم آوالانچ را به جریان می‌اندازد و توکن حاکمیتی شبکه به حساب می‌آید. این یعنی هرکه Stakeاش بیش، سودش بیشتر! همانطور که بالاتر گفتیم، برای عضویت در Subnet اولیه و تایید بلوک‌ها، نیاز داریم تا توکن آواکس را استیک کنیم و می‌توانیم به وسیله آن در رای گیری‌های شبکه و تایید تراکنش‌ها نقش داشته باشیم. آواکس وظیفه پیشبرد امور شبکه را بر عهده دارد و در بازه‌های زمانی معیّن، به سپرده گذاران آن پاداش‌های مختلفی تعلق می‌گیرد.

ارزش بازار و توکن‌های درحال گردش

شمار کل توکن‌های AVAX در گردش به ۲۶۵ میلیون توکن می‌رسد که در نوع خود جالب توجه است. چرا که مجموع توکن‌های موجود در شبکه آوالانچ با مقدار۷۲۰ میلیون توکن برابری می‌کند. این یعنی بالغ بر دو سوم توکن‌های AVAX هنوز به گردش در نیامده‌ و به مرور زمان به چرخه اضافه خواهند شد. AVAX یک دارایی ضد تورّمی محسوب می‌شود. به عبارتی، تعداد این توکن‌ها از ۷۲۰ میلیون فراتر نرفته و همین محدودیت، به حفظ و افزیش ارزش دارایی کمک می‌کند.

یک نکته جالب! در ماه آگوست سال ۲۰۲۱، شبکه Avalanche تصمیم گرفت تا مقدار قابل توجهی AVAX به ارزش ۱۸۰ میلیون دلار را به کاربران اهدا کند. هدف از این کار، تشویق افراد به شرکت در فعالیت‌های شبکه عنوان شده که در جهت حفظ ارزش توکن انجام شد.

آوالانچ در رتبه ۱۰ بازار قرار دارد

با استناد بر داده‌های پلتفرم کوین مارکت کپ، می‌توان ارزش بازار این توکن را حدود ۲۰ میلیارد دلار برآورد کرد. چند وقتی است که بازار کریپتو حال و روز مساعدی ندارد و اکثریت ارزها در وضعیتی قرمز قرار دارند. AVAX هم از این قاعده جدا نبوده و در زمان نگارش این مطلب، در ناحیه ۷۵ دلار معامله می‌شود. البته، فراموش نکنیم که در ماه نوامبر ارزهایی از جمله بیت کوین سقف‌های تاریخی جدیدی را ثبت کردند. در همان محدوده زمانی، AVAX هم قلّه جدیدی را فتح کرد و به سطح ۱۴۴ دلار رسید. پس از سولانا و کاردانو، AVAX در جایگاه دهم باارزش ترین ارزهای بازار ایستاده است.

آینده آوالانچ چیست و توکن AVAX به کجا می‌رود؟

با شنیدن نام بازار کریپتو، فکر ما ناخودآگاه به سمت کسب سود از سرمایه گذاری برروی این حوزه هدایت می‌شود. به همین خاطر، شاید بد نباشد اگر نگاهی به آینده شبکه آوالانچ و ارز AVAX بیندازیم و ببینیم که آیا این ارز برای سرمایه گذاری مناسب است یا خیر!

نوسانات پی در پی و تاثیرپذیری بالای قیمت‌ها از عوامل مختلف، ماهیت بازار رمزارزها را تشکیل می‌دهد. این بدین معناست که ما نمی‌توانیم آینده بازار را به طور دقیق پیشگویی کنیم. امّا بیایید کمی در رابطه با شبکه آوالانچ صحبت کنیم.

چرا باید تراکنش‌های خود را بر بستر Avalanche نهایی کنیم؟ زیرا بر حسب معیار time-to-finality یا زمان مورد نیاز برای تایید نهایی هر تراکنش، آوالانچ سریع ترین پلتفرم توسعه دهنده قراردادهای هوشمند به حساب می‌آید. علاوه بر این، تراکنش‌ها هزینه بسیار پایینی را در پی خواهند داشت که پیش تر به آن پرداختیم.

لوگوی آوالانچ روی موبایل

از کارایی بالای شبکه گفتیم و کم لطفی است اگر از شرایط قیمتی و آپدیت‌های آن صحبتی نکنیم! در یک بازه زمانی ۳، AVAX افزایشی ۳ برابری را به خود دید. از دید بسیاری از تحلیلگران باتجربه و صاحب نام بازار، AVAX از جمله دارایی‌هایی است که هر فردی باید بخشی از سرمایه خود را به آن اختصاص دهد. (لابد این ادعای آن‌ها دلیلی داشته!)

با اعمال تغییرات اساسی در بریج‌ شبکه، توسعه بیشتر DAppها، آپگرید‌های آینده و همکاری‌های احتمالی، انتظار می‌رود که شبکه Avalanche پیشرفت چشمگیری را تجربه کند. با در نظر گرفتن سابقه درخشان و آینده روشن، شاید AVAX یکی از بهترین دارایی‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای سرمایه گذاری محسب شود. اگرچه، از بازار کریپتو هیچ اتفاقی بعید نیست!

سخن پایانی

برای درک بهتر هر مفهومی، نیاز به یک دیدگاه همه جانبه داریم تا موضوع را از تمامی جهات مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل بود که امروز در بلاگ پول نو دور هم جمع شدیم تا به پلتفرمی که در یک سال اخیر مانند نام خود کولاک کرده به گفت‌وگو بپردازیم. از اینکه تا انتهای مطلب همراه ما بودید کمال تشکر را دارم😃

اکنون نوبت شماست که به یکی از سوالات ما پاسخ دهید و نظر خود را در رابطه با آوالانچ بیان کنید. آیا AVAX در لیست دارایی‌های شما قرار دارد؟ به نظر شما آینده این پروژه چگونه خواهد بود؟ منتظر نظرات شما هستیم:)

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

0

نظر مخاطبان (0)