ETF بیت کوین چیست؟ چرا اهمیت دارد و چگونه روی بازار تاثیر می‌گذارد؟

ETF بیت کوین چیست
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

10 دقیقه

دنیای غیرمتمرکز همواره محل تلاقی مفاهیمی از حوزه‌های متفاوت بوده ‌است. به عنوان مثال، در NFTها شاهد رسیدن هنر و ارزهای دیجیتال به یکدیگر بودیم و در دیفای نیز، امور مالی و تکنولوژی بلاک چین بایکدیگر ادغام شدند. در مفهومی که این روزها بسیار مورد بحث است نیز، شاهد تلاقی دو مفهوم جداگانه از دو دنیای متفاوت بوده‌ایم: ETF و رمزارزها. در واقع ETF یا صندوق‌های قابل معامله (Exchange Traded Funds)، اغلب در بازارهایی چون بورس کاربرد دارند که به سهولت معامله دارایی‌ها کمک می‌کند.

با این حال با گریزی بر اخبار بیت کوین در این روزها، متوجه می‌شویم که ورود ETFها به دنیای کریپتو بیش از هر زمانی اهمیت دارد. در رابطه با بیت کوین، باید بگوییم که صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین، به معامله‌گران این امکان را می‌دهند تا همانند دارایی‌های قابل‌معامله در بازارهای سنتی چون بورس، به معامله دارایی‌های کریپتویی مانند بیت کوین (BTC) بپردازند.

در مطلب امروز، بیشتر با مفهوم ETFهای بیت کوین آشنا خواهیم شد و احتمالات مهم مرتبط با آینده آن را بررسی می‌کنیم.

ETF بیت کوین چیست؟

ETF بیت کوین یک صندوق قابل‌ معامله ارز دیجیتال است که از دارایی‌هایی چون BTC یا قراردادهای آتی بیت کوین تشکیل شده و برای رصد قیمت بیت کوین یا قراردادهای فیوچرز آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف ETF بیت کوین را می‌توان در تسهیل پروسه سرمایه‌گذاری و فراهم‌آوری موقعیت سرمایه‌گذاری در BTC بدون نیاز به خرید مستقیم آن دارایی دانست.

ETF بیت کوین چیست؟

به زبان ساده، صندوق‌های قابل معامله بیت کوین (ETFهای بیت کوین)، صندوق‌هایی هستند که از بیت کوین و دارایی‌های مشابه آن‌ها تشکیل شده‌اند و در پلتفرم‌های معاملات سنتی همچون بروکرها قابل معامله هستند.

در واقع خریداران ETFهای بیت کوین به صورت غیرمستقیم به سرمایه‌گذاری روی BTC می‌پردازند.

امّا ETF بیت کوین چگونه کار می‌کند؟ به طور خلاصه، هر ETF بیت کوین از BTC و یا دارایی‌هایی تشکیل شده که به قیمت بیت کوین (BTC) ارتباط دارند. قراردادهای آتی (Futures Contract)، نمونه‌هایی از این دارایی‌ها به شمار می‌آیند. در ادامه به صورت دقیق‌تر کارکرد ETFهای بیت کوین را بررسی می‌کنیم.

لازم به ذکر است که ETFهای بیت کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال قابل‌معامله نیستند و برای معامله آن‌ها می‌بایست به شرکت‌های سرمایه‌گذاری اختصاصی صندوق‌ها مراجعه کنیم که کارکردی همچون بازار بورس دارند.

صندوق قابل معامله چیست؟

همانطور که از نام آن‌ها می‌توان حدس زد، صندوق قابل معامله (ETF) به نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری اطلاق می‌شود که به وسیله نمادهای معاملاتی خود در بروکرها و پلتفرم‌های معاملاتی مختلف قابل معامله هستند.

در واقع همانند سهم‌های عادی که در کارگزاری‌های مختلف معامله می‌شوند، می‌توان با جستجوی نماد این صندوق‌ها هم به خرید و فروش واحدهای آن‌ها پرداخت.

این صندوق‌ها از دارایی‌های پایه مختلفی چون سهام و طلا تشکیل شده‌اند. در واقع با خرید واحدهای صندوق‌های معاملاتی، به صورت غیرمستقیم روی دارایی‌های آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم و در سود/زیان آن دارایی‌ها شریک می‌شویم.

چرا ETF بیت کوین اهمیت دارد؟

دانستیم که از سال 2014، بروکرهای مختلف به دنبال تایید SEC برای ارائه ETFهای بیت کوین بودند و این درخواست‌ها با ارائه درخواست برادران وینکلواس آغاز شد که البته تلاش‌ مالکین صرافی Gemini به در بسته خورد. از آن زمان تا کنون، کمپانی‌های متعددی در صدد ارائه ETF بیت کوین برآمدند و این تلاش‌ها تاکنون ادامه یافته‌اند.

برادران وینکلواس

برخی افراد معتقدند که استفاده از ETFهای بیت کوین امری چندان ضروری به شمار نمی‌آید. چرا که می‌توان به طور مستقیم BTC را خریداری کرد. امّا در این میان، نیاز داریم تا به نکات مختلفی توجه کنیم.

مهم‌ترین دلیل اهمیت ETFهای بیت کوین را می‌توان در امکان مشارکت طیف گسترده‌تری از افراد و موسسات جستجو کرد که به دنبال کسب سود از بیت کوین هستند امّا به هر دلیلی، از ملزومات آن برخوردار نیستند. به عبارتی، صندوق‌های ETF بیت کوین می‌توانند همانند پلی میان سیستم معاملاتی سنتی و بازار ارزهای دیجیتال عمل کنند.

از اکتبر 2022 تا اکتبر 2023، بیش از 3500 درخواست مبنی بر راه‌اندازی ETF، توسط کمپانی‌های مختلف به کمیسیون SEC ارسال شد. Grayscale و Blackrock، جمله کمپانی‌های مشهوری بوده‌اند که این روزها به کرات نام آن‌ها را در اخبار مرتبط با ETFهای بیت کوین می‌شنویم.

انواع مختلف ای تی اف

براساس دارایی پایه، شیوه سرمایه‌گذاری، سطح ریسک، میزان بازدهی و روش سبدگردانی، می‌توان صندوق‌های قابل معامله را به گروه‌های مختلفی دسته‌بندی کرد:

  • صندوق‌های درآمد ثابت
  • صندوق‌های سهامی
  • صندوق‌های اهرمی
  • صندوق‌های مختلط
  • صندوق‌های سپرده کالایی (همچون طلا)
  • صندوق‌های شاخصی

در رابطه با ETFهای بیت کوین، می‌توان گفت که ای تی اف‌های فیوچرز و اسپات، از جمله صندوق‌های قابل معامله بیت کوین به شمار می‌آیند که از قراردادهای اسپات و آتی BTC تشکیل شده‌اند.

سرمایه گذاری در ETF بیت کوین چه شرایطی دارد؟

صندوق‌های قابل معامله بیت کوین، مسیر افراد را برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین هموار می‌کنند. چرا که برای بهره‌مندی از سودهای بالقوه BTC، سرمایه‌گذاران دیگر نیازی به خرید مستقیم این دارایی ندارند. امّا چگونه می‌توان در ETF بیت کوین سرمایه‌ گذاری کرد؟

سرمایه گذاری در ETF بیت کوین چه شرایطی دارد؟

همانند شاخص‌ها و نماد‌های معاملاتی موجود در بازارهای مبادله، خرید و فروش ETFهای بیت کوین نیز، از طریق بروکرهای فعال در بازار سهام امکان‌پذیر است. BITO، BITI، BFT و XBTF، از جمله نمادهای معاملاتی صندوق‌های قابل‌ معامله بیت کوین به شمار می‌آیند.

ای تی اف اسپات بیت کوین

بیشتر مطالبی که تا کنون در رابطه با مفهوم ETF بیت کوین خاطرنشان کردیم، به ای تی اف فیوچرز بیت کوین مرتبط می‌شدند که قیمت قراردادهای آتی BTC را رصد می‌کنند. امّا ETF اسپات بیت کوین چیست؟

به زبان ساده، ETF اسپات بیت کوین به صندوقی قابل‌معامله اطلاق می‌شود که تا حد زیادی به خرید و فروش مستقیم بیت کوین شباهت دارد. قیمت واحدهای صندوق‌ETF اسپات بیت کوین، همپایه با ارزش لحظه‌ای BTC تغییر می‌کند؛ چرا که دارایی پایه این صندوق از کوین‌های بیت کوین تشکیل شده و نه قراردادهای فیوچرز آن.

به بیانی دیگر، می‌توان ETFهای اسپات بیت کوین را مشابه نمادهای معاملاتی اسپات طلا دانست که از ارزشی هم راستا با اونس جهانی طلای فیزیکی برخوردارند.

ای تی اف فیوچرز بیت کوین

ای تی اف فیوچرز بیت کوین، نوعی صندوق معاملاتی است که از قراردادهای آتی (Futures) مرتبط با بیت کوین تشکیل می‌شود. در واقع قیمت هر واحد از ای تی اف‌های فیوچرز بیت کوین، با توجه به عملکرد لحظه‌ای قراردادهای آتی بیت کوین تغییر می‌کند.

نخستین ETF فیوچرز بیت کوین که موفق به دریافت مجوز فعالیت از SEC شد، صندوقی بود که توسط ProShares Bitcoin Strategy عرضه شده بود و با نماد BITO مبادله می‌شود.

این صندوق قابل معامله در اکتبر سال 2021 معرفی شد و تنها با گذشت چندین روز از عرضه آن، توانست سرمایه‌ای بالغ بر 1 میلیارد دلار را جذب کند.

ETF اسپات و فیوچرز بیت کوین چه تفاوت هایی دارند؟

از تفاوت‌های ETF اسپات و فیوچرز بیت کوین، می‌توان به شیوه معامله، دارایی پایه و میزان ریسک این دو نوع صندوق اشاره نمود. در واقع با افزایش یا کاهش قیمت BTC، سرمایه‌گذاران به طور مستقیم ETFهای اسپات را خریداری می‌کنند. همچنین، گردانندگانِ این ETFهای اسپات نیز، به طور مستقیم بیت کوین (BTC) خریداری و آن را به صندوق‌های خود منتقل می‌کنند.

در مقابل، ای تی اف‌های فیوچرز بیت کوین از قراردادهای آتی BTC تشکیل شده‌اند و همین موضوع موجب شده تا از یک شیوه معاملاتی غیرمستقیم برخوردار باشند.

از حیث میزان ریسک نیز، ای‌تی‌اف‌های فیوچرز بیت کوین نوسانات قیمتی بسیاری بیشتری را تجربه می‌کنند و دارایی‌های به مراتب پرریسک‌تری به حساب می‌آیند.

مزایا و معایب ETFهای ارز دیجیتال

حال که با مفهوم ETFهای ارز دیجیتال، انواع ETFهای بیت کوین، ای تی اف فیوچرز و ای تی اف اسپات آشنا شدیم، نوبت به آن می‌رسد که به مزایا و معایب ETFهای ارز دیجیتال نیز، اشاره کنیم:

مزایای ETFهای ارز دیجیتال معایب ETFهای ارز دیجیتال
سهولت معاملهنوسانات قیمتی
امکان سرمایه‌گذاری با سرمایه کمامکان مواجهه با موانعی چون مقررات سازمان‌هایی چون کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)
نقدشوندگی بالاریسک ر سبدگردانی نادرست توسط صندوق‌ها
بهره‌مندی از سودهای بالقوه ارزهای دیجیتال
امنیت بالا

صندوق قابل معامله چه مزایایی دارد؟

به طور کلی، از مزایای مهم صندوق‌های قابل معامله (ETF)، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نقدشوندگی بالا
  • مدیریت مناسب دارایی‌ها و متنوع‌سازی سبد
  • کارمزد پایین و صرفه جویی در هزینه
  • شفافیت صندوق‌ها
  • تنوع بسترهای معاملاتی

صندوق قابل معامله چه معایبی دارد؟

طبق تجربیات اکثریت معامله‌گران و دیدگاه کارشناسان، می‌توان موارد زیر را در لیست معایب صندوق‌‌های قابل معامله قرار داد:

  • امکان خطا در سبدگردانی و پروسه رصد قیمت دارایی‌های پایه
  • نقدینگی به نسبت پایین
  • نوسان‌پذیری
  • ریسک مواجهه با مراجع قانونی

وضعیت قانونی صندوق‌های ETF بیت کوین

از جمله قوانین صندوق‌های ETF بیت کوین، می‌توان به روزها و ساعات معاملاتی این صندوق‌‌ها اشاره نمود. در واقع برخلاف بازار کریپتو که به صورت همه روزه و همه ساعته (24/7) به فعالیت خود می‌پردازد، بازار ETFهای کریپتو از قوانین بازار اوراق بهادار پیروی می‌کنند و تنها در روزهای معاملاتی بازار فارکس (دوشنبه تا جمعه)، قادر به معامله آن‌ها هستیم.

از زمان انجام معاملات که بگذریم، به مسائل قانونی ETFهای کریپتو به خصوص بیت کوین می‌رسیم که طی ماه‌های اخیر، به یکی از داغ‌ترین موضوعات اخبار رمزارزها تبدیل گشته است.

در رابطه با وضعیت قانونی صندوق‌های ETF بیت کوین، لازم است بگوییم که تمامی دارایی‌های ETF قابل معامله در بازار سهام، نیاز دارند تا در چارچوب قوانین SEC و کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CTFC) فعالیت کنند.

به سبب ناسازگاری برخی شرکت‌ها با قوانین کمیسیون اوراق بهادار، در ماه‌های اخیر شاهد کش و قوس‌های فراوانی میان SEC و کمپانی‌هایی چون Grayscale بوده‌ایم.

ETF بیت کوین تاکنون چه درخواست‌هایی در آمریکا داشته است؟

تا کنون بسیاری از کمپانی‌های سرمایه‌گذاری بزرگ درخواست‌های خود را مبنی بر راه‌اندازی ETF بیت کوین به SEC ارسال کرده‌اند. در ادامه از مهم‌ترین آن‌ها خواهیم گفت.

کمپانی Grayscale

شرکت سرمایه‌گذاری مشهور گری‌اسکِیل (Grayscale)، از کمپانی‌هایی است که در حوزه مدیریت سرمایه و تحت نظارت DCG فعالیت خود را در سال 2013 آغاز کرد. همچنین، این کمپانی به عرضه یک تراست بیت کوین تحت عنوان GBTC نیز، اقدام کرد.

بیت کوین و Grayscale

طبق بررسی‌های انجام شده در سال 2021، میزان دارایی‌های خالص این کمپانی به بیش از 50 میلیارد دلار می‌رسد.

در ژوئن 2022، گری‌اسکیل درخواستی را مبنی بر تبدیل GBTC به یک صندوق قابل معامله (ETF) به SEC ارسال کرد که با مخالفت این کمیسیون مواجه شد. طبق آخرین اخبار، این کمپانی در نظر دارد تا 18 میلیارد دلار از BTCهای خود را به راه‌اندازی صندوق‌های قابل‌معامله در بورس تبدیل نماید.

شرکت BlackRock

یکی دیگر از کمپانی‌های پیشرو در حوزه مدیریت سرمایه، بلک‌راک (BlackRock) است که در ژوئن 2023، درخواست‌هایی را مبنی بر راه‌اندازی ETF بیت کوین به SEC ارسال کرد.

ETF بیت کوین در بلک راک

همانند اکثریت شرکت‌های متقاضی ETF بیت کوین، این کمپانی هم حواشی بسیاری را با SEC داشته و یکی از سرمایه‌گذاران آن یعنی آنتونی اسکاموراچی (Antony Scaramucci)، پیشبینی می‌کند که ETF اسپات این کمپانی در نیمه ابتدایی سال 2024 توسط SEC تایید شود و شاهد افزایش قیمت BTC باشیم.

شرکت فیدلیتی (Fidelity)

آخرین شرکتی که در پاییز 2023 درخواست خود را برای عرضه صندوق ETF به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ارسال نموده، فیدلیتی (Fidelity) است که با انتشار شایعاتی مبنی بر تایید ETF این کمپانی توسط SEC، شاهد افزایش قیمت جزئی بیت کوین هم بودیم.

کارشناسان بر این باورند که همانند بلک راک، Invesco و GrayScale، پذیرش صندوق‌های فیدلیتی نیز، می‌تواند بهبود نسبی شرایط بیت کوین و بازار کریپتو را به دنبال داشته باشد.

سود سرمایه‌گذاری در ETF بیت کوین چقدر است؟

برای افرادی که به دنبال راهی برای سرمایه‌گذاری سنتی و غیرمستقیم در بیت کوین هستند تا بتوانند بدون خرید مستقیم BTC، به کسب درآمد از بیت کوین بپردازند، سرمایه‌گذاری در ETF بیت کوین یک گزینه مناسب به شمار می‌آید.

با این حال، لازم به ذکر است که به طور کلی، بازدهی سرمایه‌گذاری در ETF بیت کوین و سرمایه‌گذاری مستقیم در بیت کوین (BTC)، تقریبا مشابه خواهند بود. چرا که ارزش ETFها بر پایه نوسانات قیمتی بیت کوین افزایش یا کاهش می‌یابند.

داستان ETF و SEC

علی‌رغم پذیرفته شدن برخی ETFهای بیت کوین در گذشته، اخیرا همواره شاهد مخالفت‌های مدیرعامل SEC یعنی گری جنسلر (Gary Jensler) با اکثریت شرکت‌های متقاضی ETF بیت کوین بوده‌ایم.

نبود سازگاری با قوانین اوراق بهادار، عدم شفافیت و امکان دستکاری قیمت، از جمله دلایلی هستند که SEC آن‌ها را برای مخالفت‌های متعدد خود با ETFهای بیت کوین عنوان کرده است.

همانند داستان ریپل و SEC، کمیسیون بورس و اوراق بهادار موانع متعددی را مقابل راه ETFهای بیت کوین قرار داده است و همین موضوع، حواشی میان SEC و ETFها را به تیتر بسیاری از اخبار کریپتویی تبدیل کرده است.

آینده صندوق ETF بیت کوین

در رابطه با آینده صندوق ETF بیت کوین گمانه‌زنی‌های متعددی وجود دارد.

برخی معتقدند که SEC به مخالفت با ETFهای بیت کوین ادامه خواهد داد و همانند حواشی ریپل و SEC، شاهد تداوم کش و قوس‌های میان کمیسیون بورس و اوراق بهادار و ETFهای بیت کوین خواهیم بود.

در مقابل، برخی از سرمایه‌گذاران و کارشناسان بر این باورند که با افزایش روزافزون میزان درخواست‌های شرکت‌های مختلف مبنی بر راه‌اندازی ETF، تا3 ماهه ابتدایی 2024، پذیرش اکثریت ETFهای بیت کوین به سرانجام خواهد رسید و این موضوع رشد BTC را به دنبال خواهد داشت.

در واقع باید بپذیریم که فعالیت‌های مستمر کمپانی‌های بزرگی چون Grayscale، بلک راک و فیدلیتی، می‌توانند شانس پیروزی ETFهای بیت کوین بر SEC را افزایش دهند و همین موضوع، می‌تواند موجب امیدواری سرمایه‌گذاران باشد.

ETF بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

احتمالا تا کنون به درک مناسبی از کارکرد ETFهای کریپتو رسیده باشید. همانند صندوق‌های قابل‌معامله بورس که سهام، اوراق قرضه، اوراق بهادار و چنین دارایی‌هایی دارایی پایه آن‌ها را تشکیل می‌دهند، صندوق‌های بیت کوین هم از اوراق معاملاتی مرتبط با BTC تشکیل شده‌اند که با رصد وضعیت لحظه‌ای بیت کوین، وضعیت آن هم تغییر می‌کند.

در واقع هر سهم از یک ETF، حرکات قیمتی دارایی پایه خود (در اینجا بیت کوین) را الگوبرداری می‌کند. به سبب همین عملکرد متقارن، سود و زیان آن ETF هم مشابه دارایی پایه خود خواهد بود.

ETF بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفتیم، ETFهای کریپتویی به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند تا بدون نیاز به مشارکت مستقیم در بازار و پیگیری دائمی وضعیت، در سودهای احتمالی یک رمزارز مشارکت داشته باشند.

تا اکتبر سال 2023، تنها یک نوع از ETFهای کریپتویی در ایالات متحده در دسترس است که رویکرد آن را اصطلاحا «متغیر مصنوعی» یا «Synthetic Variant» می‌نامند. این نوع ETF، ابزارهای مشتقه کریپتویی همچون قراردادهای آتی را ردیابی می‌کند. تا کنون بسیاری از ETFها به کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) درخواست خود را مبنی بر ایجاد صندوق‌های دیگر ارائه کرده‌اند.

تاریخچه ETF بیت کوین

با توجه به اخبار این روزهای بازار کریپتو، احتمالا در نگاه اوّل تصور کنید که ETF بیت کوین یک مفهوم نوظهور به حساب می‌آید. امّا اینطور نیست! مفهوم ETF بیت کوین، برای نخستین بار پس از رشدهای ناگهانی BTC و در سال 2013 مطرح شد. در همین سال، برادران وینکلواس پیشنهادی را مبنی بر تاسیس ETFهای بیت کوین به SEC ارسال کردند.

رکوردشکنی‌های بیت کوین، اکثریت سرمایه‌گذاران را مجاب کرد تا به دنبال موقعیتی برای بهره‌مندی حداکثری از سودهای بیت کوین باشند. حتی با سرمایه‌ای کم. در واقع زمانی که اعداد 5 و 6 رقمی را در جایگاه قیمت بیت کوین مشاهده کردیم، اکثریت سرمایه‌گذاران خرد موقعیت سرمایه‌گذاری روی بیت کوین را از دست رفته دیدند.

گفتنی است که نخستین Proshares Bitcoin Strategy ETF، نخستین ETF بیت کوین بود که در اکتبر 2021 مجوز فعالیت خود را توسط SEC دریافت کرد و شاهد آغاز معاملات آن در بورس نیویورک (NYSE) بودیم.

اهداف ETF بیت کوین

احتمالا تا کنون متوجه شده‌اید که هدف غایی ETF بیت کوین، در فراهم‌ آوردن امکان سرمایه‌گذاری در بیت کوین برای طیف بیشتری از سرمایه‌گذاران خلاصه می‌شود.

– امنیت

یکی دیگر از اهداف ETFهابی بیت کوین، به افزایش سطوح امنیت در سرمایه‌گذاری بیت کوین ارتباط دارد. در واقع با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بیت کوین، دیگر نیازی به نگه‌داری کلید خصوصی (Private Key) در کیف پول نیست و همین موضوع، ریسک‌های امنیتی بالقوه را کاهش می‌دهد.

دلیل اصلی بی‌نیازی از نگه‌داری کلیدهای خصوصی هم عدم سرمایه‌گذاری مستقیم در دارایی خلاصه می‌شود. زیرا ما به طور غیرمستقیم با سرمایه‌گذراری روی برخی قراردادهای آتی دارایی خود را در صندوق‌ها قرار می‌دهیم و نه از خرید بیت کوین.

– سرمایه‌گذاری با حداقل سرمایه‌

قیمت بالای یک واحد بیت کوین، بدین معناست که حتی در سطوح قیمتی پایین‌تر، سرمایه‌گذاری روی بیت کوین با مقادیر بالا، امری به نسبت دشوار به حساب می‌آید. در چنین موقعیتی، ETF بیت کوین به ما این اجازه را می‌دهد تا با بودجه و ریسک کمتر، بتوانیم از سودهای بیت کوین بهره‌مند شویم.

– مدیریت بهتر سرمایه

باید بپذیریم که بسیاری از افراد قادر به تحلیل، مدیریت سرمایه و تدوین استراتژی سرمایه‌گذاری مناسب نیستند. عدم تجربه، مهارت و یا حتی عدم برخورداری از زمان کافی، می‌توانند دلیل این امر به شمار آیند.

در چنین موقعیت‌هایی، صندوق‌های معاملاتی مسیر ما را هموارتر می‌کنند و به ما اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به تخصیص زمان قابل توجه به تحلیل، بتوانیم در سودهای دارایی‌ها سهیم باشیم. بنابراین همانطور که بالاتر اشاره کردیم، فراهم‌ آوردن امکان سرمایه‌گذاری برای تمامی افراد و تسهیل سرمایه‌گذاری، از جمله اهداف مهم ETFها به شمار می‌آید.

جمع بندی

به طور کلی عرضه ETF بیت کوین یک قدم بسیار مهم در دنیای رمز ارزها به حساب می‌آید. حتی دیدیم که تنها با انتشار اخبار ETF بیت کوین، بازار رشد بسیار خوبی را تجربه کرد و این مسئله می‌تواند در بلند مدت و حتی کوتاه مدت باعث شود قیمت بیت کوین رشد قدرتمندی را تجربه کند. حال شما بگویید، آیا در ETFهای بیت کوین سرمایه گذاری می‌کنید؟

سوالات متداول

ETF بیت کوین چیست؟

به زبان ساده، صندوق‌های قابل معامله بیت کوین (ETFهای بیت کوین)، صندوق‌هایی هستند که از بیت کوین و دارایی‌های مشابه آن‌ها تشکیل شده‌اند و در پلتفرم‌های معاملات سنتی همچون بروکرها قابل معامله هستند. هدف ETF بیت کوین را می‌توان در فراهم‌آوری موقعیت سرمایه‌گذاری در بیت کوین بدون نیاز به مالکیت آن دارایی دانست.

چه کسانی می‌توانند روی ETF بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند؟

سرمایه‌گذاری روی ETF بیت کوین، برای افرادی که به دنبال روشی سنتی و غیرمستقیم برای سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال هستند، یک روش مناسب به حساب می‌آید.

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجید
مجید
5 ماه قبل

ممنون از این مقاله کامل و به زبان ساده

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

10

نظر مخاطبان (2)