چه شرکت‌هایی بیشترین ذخایر بیت کوین را دارند؟

شرکت‌های با بیشترین ذخایر بیت کوین
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

7 دقیقه

برای سال‌های متمادی این ایده که شرکت‌های سهامی‌عام ممکن است از بیت کوین به عنوان پشتوانه مالی خود استفاده کنند، خنده‌دار به نظر می‌رسید چرا که این رمزارز بیش از حد پر نوسان و کم اهمیت در نظر گرفته می‌شد و تصور اینکه از آن برای تجارت کلان استفاده شود دور از ذهن بود.

اما امروزه این تابو به طور کامل شکسته شده است، در نتیجه خرید بیت کوین یکی از سرمایه‌گذاری‌های مهم شرکت‌های مشهور در سال‌های اخیر بوده است. برای اولین بار این اتفاق زمانی افتاد که شرکت نرم‌افزاری مشهور مایکرو استراتژی (MicroStrategy) در ماه آگوست و سپتامبر ۲۰۲۰، بالغ بر ۴۲۵ میلیون دلار بیت کوین خریداری کرد. سایر شرکت‌ها نیز از جمله شرکت بلاک چینی بلاک (Block) و شرکت خودروسازی آمریکایی تسلا (Tesla) نیز از این روند پیروی کرده‌اند. اما بیت کوین چیست؟ برای آشنایی جامع با این ارز، به این لینک مراجعه کنید.

کدام کمپانی‌ها بیشترین ذخیره بیت کوین را دارند؟

در سال ۲۰۲۲ و درست زمانی که به نظر می‌رسید پذیرش بیت کوین در بین موسسات و شرکت‌های بزرگ در حال افزایش است، سقوط بازار کریپتو رخ داد. قیمت بیت کوین همزمان با ارزش سهام شرکت‌های فناوری سقوط کرد و در نتیجه به طور قابل توجهی از ارزش ذخایر BTC در پرتفوی شرکت‌ها کاسته شد. در پی این سقوط، فهرست شرکت‌هایی که دارای بزرگترین ذخایر بیت‌کوین هستند دچار تغییرات فراوانی شده است، به طوری که برخی از شرکت‌ها بخشی از دارایی‌ ارز‌های دیجیتال خود را به دلیل رکود بازار فروختند.

بسیاری از کمپانی‌های بزرگ روی بیت کوین، شاهکار ساتوشی ناکاموتو، سرمایه گذاری کرده‌اند. اما دلیل آن چیست؟ جدای از مزایای بسیاری که بیت کوین فراهم می‌کند، کمیاب بودن آن باعث می‌شود در آینده شاهد رشد بیشتر قیمت BTC باشیم. در نهایت پیشنهاد می‌کنیم مقاله هاوینگ بیت کوین و استاندارد BRC-20 چیست را مطالعه کنید تا چشم اندازی از آینده این ارز دیجیتال داشته باشید.

در اینجا قصد داریم ۱۰ مورد از این شرکت‌ها و میزان بیت کوینی که هولد می‌کنند را مورد بررسی قرار دهیم.

شرکت مایکرو استراتژی (MicroStrategy)

۱۰ شرکت برتر با بیشترین بیت کوین

فعالیت‌های شرکت مایکرو استراتژی در زمینه تولید نرم‌افزار‌های تلفن همراه و ارائه خدمات مبتنی بر فضا‌های ابری است. شرکت مایکرو استراتژی در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به شدت سیاست خرید بیت کوین را دنبال کرده و حتی زمانی که بازار در سال ۲۰۲۲ دچار رکود شد نیز میلیون‌ها دلار از این ارز دیجیتال را به پورتفولیو خود اضافه نموده است. از ژوئیه ۲۰۲۲ این شرکت دارای تعداد ۱۲۹,۶۹۹ بیت کوین است که ارزش آن بالغ بر ۲.۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود. سقوط بازار کریپتوکارنسی در سال ۲۰۲۲ باعث خسارت‌های شدید به سرمایه این شرکت شده است.

مایکل سایلور (Michael Saylor) مدیر عامل سابق شرکت مایکرواستراتژی طی اظهار نظری گفته بود که او در هر ثانیه ۱۰۰۰ دلار بیت کوین می‌خریده است. وی در توئیتی منتشر شده از حساب کاربری خود در ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲ اعلام کرد که:

برخلاف مدیران سایر شرکت‌ها که معمولاً از بحث در مورد سرمایه گذاری‌های شخصی خود طفره می‌روند، سایلر اعلام کرده است که شخصاً حدود ۱۷,۷۳۲ بیت کوین هولد کرده است.

طبق داده‌های سایت BitInfoCharts، این آمار، مایکل سایلور را در میان ۱۰۰ مالک برتر بیت‌کوین قرار می‌دهد (با فرض اینکه همه بیت کوین های یک نفر در یک آدرس واحد نگهداری بشوند). البته این آمار کاملا در تناقض با صحبت‌های سایلر در سال ۲۰۱۳ است. در آن زمان او ادعا کرد که روز‌های پایانی بیت کوین نزدیک شده و نفس‌های آن به شماره افتاده است.

در پی سقوط بازار ارز‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۲، سایلور تصمیم خود را برای استفاده از بیت کوین به عنوان دارایی ذخیره به جای طلا دو چندان کرد. او به خبرگزاری CNBC گفت:

اگر ارزش بیت کوین صفر نشود، قطعا یک میلیون دلار خواهد شد! بیت کوین به صورت کاملا بدیهی در همه جنبه‌ها از طلا بهتر است و اگر ارزشی برابر با طلا داشت، قیمت هر واحد BTC حدود ۵۰۰،۰۰۰ دلار می‌شد.

گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital)

گلکسی دیجیتال

هولدینگ گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital Holdings) از سازمان‌های بزرگ هولدر بیت کوین بوده که مستقیماً با صنعت ارز دیجیتال درگیر است. این شرکت یک کار خود را به عنوان یک استارتاپ در حوزه بلاک چین آغاز کرد و اکنون یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در این حوزه محسوب می‌شود. این شرکت حدود ۱۶,۴۰۰ واحد بیت کوین هولد می‌کند.

این شرکت که توسط مایکل نووگراتز (Michael Novogratz) در ژانویه ۲۰۱۸ تأسیس شد، با سایر شرکت‌های دارایی دیجیتال از جمله Block.one و BlockFi نیز همکاری کرده است. نووگراتز بدون شک یکی از مدافعان سرسخت و علاقه‌مند به بیت کوین است. در آوریل ۲۰۲۰ او خاطرنشان کرد که رشدهای خیره کننده‌ای که پس از همه‌گیری ویروس کرونا در بازار ارز‌های دیجیتال صورت گرفت، باعث علاقه او به این بازار شده است. او از آن دوران به عنوان دوره بیت کوین یاد می‌کند و معتقد است که پول روی درختان رشد نمی‌کند و باید برای به دست آوردن آن هوشمندانه عمل کرد.

با این حال طبق استدلال اخیر نوواگراتز نوسانات ارز‌های دیجیتال و شرایط فعلی بازار نشان دهنده این است که طلا سرمایه امن‌تری است. وی اظهار داشت:

احساس من این است که عملکرد کلی بیت‌کوین بهتر از طلا خواهد بود، اما توصیه من به مردم این است که به دلیل نوسانات بالای بیت کوین، خیلی کمتر از آنچه طلا نگه می‌دارند به سرمایه گذاری روی بیت کوین بپردازند.

البته نهایتا ثابت شد که توصیه او کاملا معقول بوده زیرا پس از سقوط بازار رمزارز‌ها در سال ۲۰۲۲ نووگراتز تاکید کرد که:

بیت کوین به عنوان یک دارایی کلان از بین نخواهد رفت اما اکنون این ارز دیجیتال دچار یک بحران جدی و قدیمی شده که در همه بازار‌های مالی رخ می‌دهد.

گلکسی دیجیتال در سپتامبر سال ۲۰۲۱ یک پیشنهاد مشترک برای تاسیس صندوق معاملاتی (ETF) برای بیت کوین ارائه کرد ولی تا به امروز کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) فقط ETF های آتی بیت کوین را تایید کرده است.

شرکت وویجر دیجیتال (Voyager Digital LTD)

وویجر دیجیتال

کارگزاری ارز‌ دیجیتال وویجر دیجیتال دارای ۱۲,۲۶۰ بیت کوین است. این شرکت قصد دارد یک فروشگاه چند منظوره برای تجارت دارایی‌های دیجیتال ارائه کند. درآمد سه ماهه وویجر دیجیتال در ماه می سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۶۰.۴ میلیون دلار بود. به گفته استیون ارلیش (Steven Ehrlich) مدیر عامل سابق این شرکت:

در سال‌های اخیر ما شاهد پذیرش فزاینده‌ ارزهای دیجیتال به عنوان یک شاخه از دارایی شناخته شده و قابل سرمایه گذاری بودیم.

با این حال شرکت وویجر دیجیتال به یکی از بزرگ‌ترین قربانیان سقوط بازار کریپتو در سال ۲۰۲۲ تبدیل شد. این شرکت پس از توقف معاملات بر روی پلتفرم خود به دلیل شرایط فعلی بازار و همچنین بدهی ۶۶۱ میلیون دلاری شرکت Three Arrows Capital که یک شرکت سرمایه گذاری در حوزه ارز‌های دیجیتال است، اعلام ورشکستگی کرد.

شرکت خودرو سازی تسلا (Tesla)

شرکت تسلا و بیت کوین

تسلا یک شرکت تولیدکننده خودروهای الکتریکی تحت مدیریت ایلان ماسک در آمریکا است که در دسامبر سال ۲۰۲۰ به جمع شرکت‌های هولدر BTC پیوست. در پرونده‌ تشکیل شده برای تسلا در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) آمده است که این شرکت جمعا حدود ۱.۵ میلیارد دلار در بیت کوین سرمایه گذاری کرده است.

تسلا ۱۰ درصد از دارایی‌های بیت کوین خود را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ فروخت. به گفته ایلان ماسک مدیر عامل این شرکت، فروش این مقدار بیت کوین به منظور اثبات نقد شوندگی این ارز دیجیتال به عنوان جایگزینی برای وجه نقد در تراز نامه شرکت بوده است.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

در مارس ۲۰۲۱ تسلا پرداخت با بیت کوین را برای محصولات و خدمات خود پذیرفت، اما تنها دو ماه بعد و به طور ناگهانی مدیرعامل این شرکت، ایلان ماسک، اعلام کرد که این شرکت دیگر از این ارز دیجیتال برای دریافت هزینه خدمات و محصولاتش نمی‌پذیرد.

در ترازنامه منتشر شده شرکت تسلا در ژوئیه ۲۰۲۲ مربوط به سه ماهه دوم این سال، مشخص شد که این شرکت تقریبا ۷۵ درصد از بیت کوین‌های خود را فروخته است که ارزش آن‌ها معادل ۹۳۶ میلیون دلار می‌باشد. ماسک در تماسی با تحلیلگران بازار ارز‌های دیجیتال اظهار داشت:

ما مطمئن نبودیم که در چین قرنطینه‌های کووید چه زمانی کاهش خواهند یافت، بنابراین برایمان مهم بود که نقدینگی خود را به حداکثر برسانیم.

 وی اضافه کرد که:

شرکت تسلا برای افزایش تعداد بیت کوین‌های خود در آینده آماده است. بنابراین فروش بیت کوین توسط این شرکت نباید به عنوان ناکارآمدی این ارز دیجیتال تلقی شود.

شرکت تسلا چقدر بیت کوین دارد؟

این فروش سنگین باعث شد تا تسلا ۱۰,۷۲۵ بیت کوین با ارزش حدودی ۲۳۳ میلیون دلار در پورتفولیوی خود داشته باشد و به همین دلیل از جمع بزرگ‌ترین دارندگان بیت کوین به رتبه چهارم تنزل پیدا کرد.

بر اساس ترازنامه سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ شرکت تسلا، دارایی‌های دیجیتال این شرکت در این مدت از ۱.۲۶ میلیارد دلار به ۲۱۸ میلیون دلار رسیده که نسبت به سه ماهه قبلی کاهشی فوق العاده چشمگیری داشته است.

هولدینگ ماراتون دیجیتال (Marathon Digital Holdings Inc)

شرکت ماراتون دیجیتال که یک هولدینگ فعال در حوزه استخراج بیت کوین است، با داشتن ۱۰,۰۵۵ بیت کوین در خزانه خود به ارزش ۲۱۸ میلیون دلار، در رتبه پنجم این لیست قرار گرفته است. این شرکت که قصد دارد بزرگ‌ترین عملیات استخراج بیت‌کوین را با کمترین هزینه انرژی در آمریکای شمالی بسازد، قبل از اینکه به استخراج ارز دیجیتال بپردازد، به‌عنوان یک شرکت ارائه خدمات حق ثبت اختراع آغاز به کار کرد.

هلدینگ ماراتون دیجیتال در نهایت قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۹۹,۰۰۰ ماینر BTC خریداری کند که با این تعداد ماینر می‌تواند بیت کوین را با نرخ هش ۲۳.۳ اگزا هش بر ثانیه استخراج کند. در دسامبر سال ۲۰۲۱ این شرکت سفارش ۷۸,۰۰۰ دستگاه انت ماینر (Antminer) را به کمپانی Bitmain ارسال کرد تا در طول سال ۲۰۲۲ به آن‌ها تحویل داده شوند.

علیرغم افزایش هزینه‌های برق و کاهش قیمت بیت کوین، هلدینگ ماراتون همچنان در حال استخراج این ارز دیجیتال است. این شرکت در ژوئن ۲۰۲۲ ادعا کرد که به دلیل هزینه‌های عملیاتی پایین و ثابت نگه داشتن هزینه انرژی، آن‌ها این امکان را دارند تا با حدود ۶۲۰۰ دلار هر بیت کوین را استخراج کنند.

قیمت امروز بیت کوین را مشاهده کنید.

شرکت خدمات مالی بلاک (Block Inc.)

شرکت Block

در اکتبر ۲۰۲۰ شرکت Block نیز همانند شرکت تسلا با سرمایه گذاری ۵۰ میلیون دلاری خود در بیت کوین یکی دیگر از شرکت‌های بین‌المللی بود که این ارز دیجیتال را به رسمیت شناخت.

از آن زمان این شرکت همچنان به سرمایه گذاری در بیت کوین ادامه داده است و طبق آمار‌های درآمدزایی این شرکت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۷۰ میلیون دلار دیگر نیز بر دارایی بیت کوین خود افزوده است. جک دورسی (Jack Dorsey) مدیر عامل شرکت بلاک، یکی از مدافعین و طرفداران پر و پا قرص بیت کوین و از شناخته‌ شده‌ترین افراد فعال در بازار کریپتو است.

شرکت بلاک با داشتن ۸۰۲۷ بیت کوین اخیرا تغییری در میزان بیت کوین‌های خود ایجاد نکرده است.

آمریتا آهوجا (Amrita Ahuja) مدیر مالی شرکت بلاک در مارس سال ۲۰۲۱ طی مصاحبه‌ای با مجله فورچون (Fortune)، بر تعهد این شرکت به نگه داشتن این ارز دیجیتال برای بازه‌های بلند مدت تاکید کرد. وی ادعا کرد که قطعا در هر شرکت یک ترازنامه وجود خواهد داشت که در آن نام بیت کوین آمده باشد.

در ماه مه ۲۰۲۱ و پس از مصاحبه ای که آهوجا گفته بود شرکت هیچ برنامه‌ای برای اضافه کردن به دارایی بیت کوین خود ندارد، شرکت بلاک مجدداً خبر از حفظ تعهد خود به استراتژی خرید بیت کوین داد. بلاک همچنین تلاش‌های زیادی در راستای ایجاد اکوسیستم بیت‌ کوین انجام داده است. در این راستا آن‌ها یک صندوق ۵ میلیون دلاری برای آموزش در حوزه ارز‌های دیجیتال راه‌اندازی کرده‌اند و طی یک گزارش رسمی که از تأثیرات زیست ‌محیطی این ارز دیجیتال دفاع می‌کند، به پشتیبانی از بیت‌کوین پرداخت‌اند.

شرکت بلاک در دسامبر سال ۲۰۲۱ نام خود را از اسکوئر (Square) به بلاک (Block) تغییر داد. این تغییر نام اشاره آشکاری به فناوری بلاک چین به عنوان زیر بنای بیت کوین است. دقیقا یک هفته پس از اعلام دورسی مبنی بر کناره گیری او از سمت مدیرعاملی توییتر به منظور تمرکز بیشتر بر شرکت بلاک، نام این شرکت نیز دستخوش تغییر شد.

شرکت نرم افزاری Hut 8 Mining Corp

کمپانی HUT 8

شرکت کانادایی استخراج ارز‌های دیجیتال Hut 8 بیش از ۷۴۰۶ بیت کوین هولد می‌کند. در ژوئن ۲۰۲۱، این شرکت در بازار بورس جهانی نزدک (Nasdaq) تحت عنوان HUT ثبت عمومی شد، با تشکیل پرونده در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا (SEC) این شرکت متعهد به افزایش ارزش دارایی سهامداران به وسیله افزایش تعداد و ارزش دارایی‌های بیت کوین خود شده است.

در بروز رسانی منتشر شده در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲، این شرکت آمار استخراج خود را به صورت زیر اعلام کرد:

  • ۷۴۰۶ بیت کوین موجودی فعلی خزانه شرکت
  • ظرفیت عملیاتی استخراج شرکت EH/s ۲.۷۸
  • تعداد بیت کوین‌های ماین شده در ماه مه، ۳۲۸ عدد (حدود ۱۰.۹ بیت کوین در روز)
  • مطابق با استراتژی سابق شرکت، ۱۰۰ درصد از بیت کوین‌ها به صورت سپرده به امانت گذاشته شده است

این شرکت همچنین توضیح داد که با استفاده از ذخایر بیت کوین استخراج شده و خریداری شده خود به عنوان اهرم معاملاتی از طریق ایجاد مراودات مالی با کارگزاری‌های پیشرو در حوزه‌ دارایی‌های دیجیتال، به کسب درآمد فیات پرداخته‌اند.

شرکت Riot Blockchain, Inc

شرکت Riot blockchain

یکی دیگر از شرکت‌های ماینینگ بیت کوین، بلاک چین ریوت (Riot Blockchain) مستقر در ایالات متحده است. این شرکت دارای ۶,۶۵۴ بیت کوین است.

با افزایش ارزش کلی این شرکت از ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به بالاترین رقم خود یعنی بیش از ۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱، توسعه این شرکت ثبت شده در بورس نزدک (Nasdaq) سرعت بالایی به خود گرفت. در آوریل ۲۰۲۱ شرکت ریوت مبلغ ۶۵۰ میلیون دلار برای تاسیس یک مرکز استخراج بیت کوین یک گیگاواتی در راکدیل واقع در ایالت تگزاس آمریکا هزینه کرد. سیاست شرکت ریوت به گونه‌ای است که خرید بیت کوین را یک فرصت متحول کننده با قابلیت تبدیل این شرکت به بزرگترین شرکت استخراج و نگه‌داری بیت کوین در آمریکای شمالی، می‌داند. هدف آن‌ها شناخته شدن در عرصه‌های بین‌المللی به واسطه ظرفیت بالای آن‌ها در تولید و نگه‌داری از بیت کوین است.

پس از سقوط بازار کریپتو در سال ۲۰۲۲، جیسون لس (Jason Les) مدیر عامل شرکت یاهو فایننس (Yahoo Finance) گفت:

صنعت استخراج بیت کوین به شکوفایی خود در ایالات متحده ادامه خواهد داد. اگرچه حجم اقتصاد استخراج بیت کوین کاهش یافته است، اما هنوز فرصت‌های فوق العاده‌ای در این حوزه وجود دارد.

پلتفرم صرافی آنلاین Coinbase

صرافی کوین بیس

مسلماً شناخته شده ترین شرکت فعال در حوزه ارز‌های دیجیتال در این لیست، صرافی کوین بیس (Coinbase) است. این صرافی در آوریل ۲۰۲۱ در فهرستی مستقیم در بورس نزدک عرضه شد. این اتفاق به عنوان نقطه عطفی برای صنعت ارز‌های دیجیتال مورد ستایش فراوان قرار گرفت، هرچند که با کاهش قیمت سهام این شرکت از قیمت ۳۸۱ دلار به قیمت ۷۵ دلار در جولای ۲۰۲۲ کمی از این محبوبیت کاسته شد.

کوین بیس در فوریه ۲۰۲۱ و قبل از عرضه شدن در فهرست بورس نزدک، فاش کرد که ۲۳۰ میلیون دلار بیت کوین در ترازنامه خود نگه‌داری می‌کند. اما دارایی آن‌ها تا جولای سال ۲۰۲۲، به مقدار ۹۸ میلیون دلار که معادل ۴۴۸۲ بیت کوین است، کاهش یافته است.

شرکت سرمایه گذاری Bitcoin Group SE

شرکت سرمایه گذاری بیت کوین گروپ (Bitcoin Group SE) در انتهای این لیست قرار خواهد گرفت. دارایی بیت کوین این شرکت در حدود ۳۹۴۷ واحد BTC است.

سرمایه‌گذاری‌های شرکت بیت کوین گروپ شامل صرافی ارز دیجیتال Bitcoin.de و بانک Futurum است که در اکتبر ۲۰۲۰ این دو با هم ادغام شدند و اولین بانک کریپتوکارنسی آلمان را به وجود آوردند.

این اقدام پس از تصمیم پارلمان آلمان مبنی بر توانمندسازی بانک‌ها برای فروش و ذخیره سازی ارزهای دیجیتال صورت گرفت. مارکو بودوین (Marco Bodewein) مدیر عامل بیت‌کوین گروپ نیز وظیفه ایجاد فرصتی برای معرفی این سرمایه گذاری پربازده و امن در حوزه دارایی‌های دیجیتال را به سرمایه گذاران بزرگ بانکی بر عهده گرفت.

اگر این مقاله برای شما مفید بود،‌ پیشنهاد می‌کنیم مطلب «کیف پول بیت کوین» را نیز مطالعه کنید

جمع بندی

پذیرش بیت کوین در موسسات و کشورهای مختلف در حال افزایش است و این مسئله در بلند مدت می‌تواند بر قیمت بیت کوین تاثیر مثبت داشته باشد. به نظر شما پذیرش BTC در شرکت‌های بزرگ چه تاثیرات مثبتی خواهد داشت؟ در بخش نظرات بلاگ، تحلیل‌های خود را با ما در میان بگذارید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)