تکامل بلاک چین زنجیره هوشمند بایننس؛ BNB Chain چیست؟

BNB Chain چیست؟
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

2 دقیقه

شبکه بایننس هر دو بلاک‌ چین‌ Binance و Binance smart chain را به BNB Chain تغییر نام داده‌ است. اما BNB Chain چیست؟ در ادامه به بررسی تغییرات به وجود آمده در این شبکه می‌پردازیم.

بایننس یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های ارز‌های دیجیتال در جهان است. این شبکه از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) نیز پشتیبانی می‌کند. میلیون‌ها نفر از بایننس برای خرید و فروش رمزارز‌ها استفاده می‌کنند، ولی معروفیت این شبکه فقط به دلیل خرید و فروش ارز‌های دیجیتال نیست. این پلتفرم همچنین زنجیره بایننس و زنجیره هوشمند بایننس را توسعه داده و رمز ارز BNB را عرضه کرده است.

ادغام دو بلاک چین بایننس در شبکه BNB Chain

BNB Chain چیست

شبکه هوشمند BNB یا همان Binance Smart Chain (BSC) از ارز دیجیتال بومی خود و همچنین توکن‌های BEP20 پشتیبانی می‌کند. این بلاک‌ چین بر پایه الگوریتم اجماع اثبات سهام (Proof of stak یا همان PoS) عمل می‌کند. به طور خاص کاربران می‌توانند با استیک کردن BNB اعتبار سنجی بکنند و در ازای این عمل برای هر بلوک اعتبارسنجی‌شده پاداشی به عنوان کارمزد دریافت خواهند کرد.

علاوه بر این، BSC با قراردادهای هوشمند اتریوم سازگار است و به کاربران اجازه می دهد تا به راحتی به ایجاد DAppها بپردازند و یا حتی آنها را از شبکه اتریوم به این شبکه منتقل کنند. به همین دلیل است که BSC دارای طیف گسترده‌ای از محصولات مرتبط با DApps و DeFi است. در واقع این بلاک‌ چین از چندین پلتفرم مبادلات غیرمتمرکز (DEX) مانند PancakeSwap یا BurgerSwap پشتیبانی می‌کند. DEXها به کاربران امکان داد و ستد یا مبادله توکن‌های خود را می دهند. کاربران همچنین می توانند به عنوان مثال در وام‌ها، بازی‌ها و یا کشت سود (Yield Farming) غیرمتمرکز نیز شرکت کنند.

ییلد فارمینگ yield farming چیست؟ | نگاهی دقیق‌تر به کشت سود

زنجیره هوشمند BNB از پگی‌کوین‌ها هم پشتیبانی می‌کند. این توکن‌ها نسخه‌های توکن‌شده سایر ارز‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین یا لایت‌کوین هستند. از آنجایی که این توکن‌ها به ارزدیجیتال اصلی خود متصل می شوند، پس ارزش آن‌ها نیز باید نزدیک به آن باقی بماند. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا از این توکن ها در برنامه های DeFi استفاده کنند.

چرا نام تجاری زنجیره بایننس و زنجیره هوشمند بایننس تغییر کرده است؟

مانند بسیاری از پروژه‌های غیرمتمرکز دیگر، بایننس نیز رمز‌ارز بومی خود یعنی بایننس‌کوین یا BNB را دارد. احتمالاً نام این رمزارز را شنیده‌اید، زیرا مدتی است که به راحتی به عنوان یکی از محبوب‌ترین‌ها در کنار اتریوم و تتر قرار‌‌گرفته است. اما بایننس می‌خواهد ارتباط قوی‌تری بین بلاک‌چین و توکن اصلی خود ایجاد کند و تمرکز بیشتری بر غیرمتمرکز بودن شبکه خود داشته باشد. آشنایی با صرافی بایننس؛ بزرگترین صرافی خارجی ارزهای دیجیتال

بایننس کوین؛ ارز فوق العاده صرافی بایننس

به همین دلیل نیز، این شرکت تصمیم به تغییر نام این دو شبکه به بلاک‌چین BNB گرفت. به گفته خود شرکت بایننس BNB کوتاه شده‌ی Build and Build بوده و مخفف توکن بومی بایننس‌کوین نیست، اما هنوز هم با دیدن آن می توان به راحتی به یاد این توکن افتاد.

این شرکت در اطلاعیه خود نظرات بیشتری در مورد توکن بومی خود ارائه کرده‌است. در متن پیام آن‌ها اینگونه آمده است که: «شبکه BNB در سفر تکاملی خود به سمت نوآوری و تمرکز زدایی بیشتر است و از نظر کاربردی نیز موارد کاربرد BNB از بایننس فراتر رفته‌ است». در ادامه همان اطلاعیه شرکت بایننس اظهار داشت که تصمیم آنها «در راستای همسویی با بسیاری از پروژه‌های حمایت شده توسط جامعه ارز‌های دیجیتال» دنبال می شود و این امر گامی در «سفر تکاملی» آن‌ها به سمت نوآوری و تمرکز زدایی بیشتر است. چانگ پنگ ژائو یا CZ کیست؟ آشنایی با موسس بایننس و ثروتمندترین مرد کریپتو!

در واقع هدف بایننس نشان دادن این موضوع است که آن‌ها مالک شبکه بلاک‌چین بایننس نیستند، و با این تغییر نام امیدوار هستند که ارتباطی که افراد بین این شرکت و بلاک‌چین آن تصوّر میکنند را تضعیف کنند. در گذشته به دلیل متمرکز بودن بیش از حد، زنجیره هوشمند بایننس مورد انتقاداتی قرار گرفته بود، بنابراین منطقی است که این شرکت بخواهد بر شاخصه‌هایی که نشانگر غیرمتمرکز بودن آن است، تأکید کند. بهترین کیف پول‌های BNB در سال 2023 + واریز BNB به تراست والت

آیا با تغییر نام بلاک چین‌های بایننس، اهداف و کارکرد آن نیز تغییر می‌کند؟

امکانات زنجیره BNB

اگرچه دو بلاک‌ چین بایننس اکنون زیر چتر BNB Chain قرار گرفته‌اند، اما همچنان نام‌های خود را حفظ خواهند کرد. با این حال، تغییراتی در آن‌ها اتفاق خواهد افتاد.

بعد از این تغییرات زنجیره بایننس به عنوان اولین بلاک‌چین این شبکه که در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد و در آن استکینگ رمز‌ارز‌ها و رای‌گیری انجام می‌شد، اکنون به عنوان زنجیره بی‌ان‌بی بیکن شناخته می شود. بلاک‌چین جدیدتر بایننس با عنوان زنجیره هوشمند بایننس که در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد نیز با عنوان زنجیره هوشمند بی‌ان‌بی شناخته خواهد شد. این بلاک‌چین اکنون با اتریوم که یکی از محبوب ترین بلاک‌چین‌ها برای توسعه پروژه‌های غیرمتمرکز است، رقابت می کند.

علاوه بر تغییر نام، تعداد اعتبار سنجی‌ها تقریبا دو برابر خواهد‌ شد. این تعداد از ۲۱ به ۴۱ افزایش خواهد یافت، این ۲۰ اعتبارسنج اضافی به عنوان تولیدکننده بازار نامزد‌ها (Candidate Block) عمل می کنند.

چندین مزیت دیگر نیز توسط بایننس عنوان شده که با این تغییر نام تجاری همراه است، از جمله افزایش توان عملیاتی زنجیره هوشمند BNB، معرفی مکانیسم‌های حاکمیت بر روی چِین، و مقیاس‌بندی از یک زنجیره به چند زنجیره از جمله این تغییرات است.

تبلیغات پیرامون Web3 و متاورس نیز در این تغییر نقش به سزایی داشته‌اند. خود بایننس اعلام کرده است که جامعه بلاک‌چین BNB اکنون هدف خود را ایجاد زیرساختی برای تقویت اقتصاد مجازی موازی قرار‌داده است. این کار با استفاده از مفهوم MetaFi انجام می‌شود، که ترکیب کننده ابرداده و اقتصاد غیرمتمرکز است.

بر اسا داده‌های خود وب سایت BNB Chain همچنین از GameFi و SocialFi در توسعه‌های آینده خود استفاده خواهد کرد. این مفاهیم اقتصاد مالی غیرمتمرکز را با بازی و شبکه‌های اجتماعی ترکیب می‌کنند و بنابراین ممکن است به زودی شاهد پروژه‌ها و ویژگی‌های جدید و هیجان‌انگیزی باشیم که توسط زنجیره BNB ارائه خواهند شد.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

آینده BNB Chain چگونه خواهد بود؟

در حالی که تغییر نام تجاری این بلاک‌چین‌ها اخیرا اتفاق افتاده است، ایده‌های پیرامون این تغییر نشان دهنده برخی تحولات هیجان‌انگیز در ماه‌های آینده است. حتی امکان این نیز وجود دارد که به زودی شاهد پیشی گرفتن زنجیره هوشمند BNB از اتریوم، به عنوان محبوب‌ترین بلاک‌ چین، باشیم.

جمع بندی

به دلیل رقابت بسیار بالای پروژه‌های مختلف در فضای کریپتوکارنسی و تغییرات سریع سلیقه و درخواست کاربران این تکنولوژی، بلاک چین‌ها سعی می‌کنند تا بدون وقفه ابداعات و خلاقیت‌های تازه‌ای را به محصولات‌شان اضافه کنند. زنجیره BNB نیز نتیجه تفکرات بزرگ‌ترین مهندسین بلاک چین است که به زعم بسیاری،‌ آینده درخشانی در انتظار آن است.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)