بریج ارز دیجیتال چیست؟ چطور شبکه یک ارز را تغییر دهیم؟

امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

6 دقیقه

آیا امکان این وجود دارد که یک ارز را از شبکه‌ای که به شبکه‌ای دیگر منتقل کرد؟ مثلا تتری که روی شبکه اتریوم داریم تبدیل کنیم به تتر روی شبکه ترون؟ بله! پلتفرم‌هایی هستند که این کار را انجام می‌دهند. به این کار بریج کردن (bridging) یا پل زدن می‌گوییم. بریج ارز دیجیتال چیست؟ به چه دردی می‌خورد؟ کی به کار ما می‌آید و سازوکار آن چیست؟ به این سوالات پاسخ می‌دهیم. همراهی‌مان کنید!

برای آشنایی بیشتر با ماهیت ارز دیجیتال مقاله ارز دیجیتال چیست را حتما مطالعه کنید.

پیش نیاز این پست: تفاوت تتر TRC20 و تتر ERC20

بریج کردن به چه معنی است؟

بلاک چین‌ها پلتفرم‌هایی بزرگ و بسیار پرکاربرد هستند ولی تا قبل از ارائه راه حلی مهم، یعنی بریج کردن، با محدودیتی روبه‌رو بودند که اجازه نمی‌داد یک ارز بتواند از بلاک چینی به بلاک چین دیگر منتقل شود. مطالعه مقاله بلاک‌چین چیست؟ می‌تواند کمک بیشتری در فهم چگونگی کارکرد و ماهیت بلاک‌چین‌ها به شما بکند. استیکینگ چیست؟

می‌توان انواع بلاک چین‌های اثبات سهام و اثبات کار را به جزیره‌هایی رویایی و فوق پیشرفته تشبیه کرد که هر کدام به صورت کاملا ایزوله و منزوی، در اقیانوسی قرار گرفته‌اند اما هیچ کدام از این جزیره‌ها ارتباطی با هم ندارند. این که جزیره‌ها توانایی و قدرت ارتباط برقرار کردن با یکدیگر را ندارند به این معنی نیست که اصلا چنین خواسته‌ای وجود ندارد. هرکدام از این جزایر، بسیار لوکس و پر از امکانات جذاب هستند که هر مسافری می‌خواهد از آن‌ها استفاده کند، اما قطعا این امکانات جذاب و لوکس، در هر  جزیره‌ای متفاوت‌اند و شاید کسی بخواهد از قابلیت‌های جزیره دیگر هم بهره‌مند باشد، آن هم در حالی که اطمینان دارد که می‌تواند در هر صورت، دوباره به جزیره خود بازگردد.

بلاک چین‌ها هم سابقا مانند جزایری جدا از هم بودند ولی به مدد Bridge توانستند ارتباط برقرار کنند!

برای حل چنین مشکلی، راه حل بریج و بریج کردن ارائه شد؛ کلمه‌ای که در لغت به معنای «پل و پل زدن» است؛ پلی که جزایر مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند و باعث می‌شود بتوان به سرعت بین هر بلاک چین منتقل شد و رمزارزهای مختلف را بدین صورت انتقال داد.

بریج چیست؟ پل ورسک در شمال ایران
پل‌ها همیشه مسیر را کوتاه‌تر می‌کنند!

اصلا چرا باید بریج کرد؟!

شاید شما در حال گذارندن تعطیلات تابستانی جذاب خود در جزیره‌ای رویایی باشید و در همین حین، خبری به گوش شما برسد که جزیره‌ای دیگر، در سمت دیگر اقیانوس، هتل‌های بهتر و بزرگ‌تر، قیمت‌های پایین‌تر و امکانات بیشتری دارد. طبیعتا دوست دارید سری به آن‌جا بزنید!

بیت‌کوین و بلاک چین آن، به عنوان اولین‌ در دنیای غیرمتمرکز، در ابتدا بسیار جذاب و بی‌نقص به نظر می‌رسید. با گذر زمان دیده شد که می‌توان از بلاک چین‌ها استفاده‌های بیشتر و بهتری هم داشت؛ پس بلاک‌چین‌های کامل‌تر و منحصر به فردتری چون شبکه اتریوم پا به عرصه وجود گذاشتند. بلاک چینی که هنوز هم به خاطر امکانات و قابلیت‌های گسترده‌ای که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، یکی از بهترین و محبوب‌ترین‌ها به شمار می‌آید.

شاید شخصی بخواهد از تتر خود روی شبکه اتریوم استفاده کند و از مزایای آن بهره‌مند باشد ولی هزینه‌های گس شبکه اتریوم را سنگین می‌بیند. او می‌تواند با بریج کردن تتر خود و بردن آن روی شبکه ترون یا شبکه‌های دیگر، فی تراکنش را کم کند.

به تازگی پلتفرم‌های بریجی مانند REN Bridge روی کار آمده‌اند که می‌توان با آن بیت کوین را روی شبکه‌های دیگر بریج کرد. در واقع این کار نوعی مینت کردن بیت کوین روی این شبکه‌هاست و می‌توان در هر زمان دوباره این تبدیل را انجام داد و توکن جدیدی که به جای بیت کوین ضرب شده را دوباره به بیت کوین روی شبکه بیت کوین تبدیل کرد.

تبدیل شبکه بیت کوین به اتریوم با استفاده از پل یا بریج

بریج کردن چگونه صورت می‌گیرد؟

می‌توان موارد زیادی از جمله رمزارزها، NFT ها، اطلاعات و دستورالعمل‌ها را از طریق بریج کردن به شبکه و بلاک چین‌های دیگر منتقل کرد؛ اما مهم‌ترین کاربرد بریج کردن، در انتقال رمزارزها و کوین‌ها از شبکه‌ای به شبکه‌ای دیگر است. نود در بلاک چین

شاید بهتر باشد با همان مثال انتقال بیت‌کوین از بلاک‌چین خود به بلاک‌چین اتریوم موضوع را بهتر جا بیندازیم. برای بریج کردن یک کوین یا رمزارز، از کد های مشخصی استفاده می‌شود که گاهی این کدها به صورت قراردادهای هوشمند درمی‌آیند. در مقاله قرارداد هوشمند چیست؟ درباره چیستی و نحوه این مجموعه از کدها توضیح داده‌ایم.

اگر بخواهید مقداری بیت‌کوین که روی شبکه خود بیت‌کوین قرار دارد را به شبکه‌ای مثل اتریوم منتقل کنید، در واقع پروسه‌ای به معنای واقعی کلمه «انتقال» و «حرکت» کوین از شبکه به شبکه‌ای دیگر رخ نمی‌دهد؛ در واقع آن ارز روی بلاک‌چین اصلی قفل و غیر قابل استفاده شده و معادل آن، روی بلاک‌چین مقصد، ارز جدید «ضرب» یا می‌شود یا به زبان ساده، به وجود می‌آید که به آن Mint شدن می‌گویند.

همانطور که در مقاله قرارداد هوشمند چیست توضیح دادیم، در این قراردادها، تا یک بند به صورت کامل اجرا نشود بند بعدی به صورت خودکار فعال نشده و پیش نخواهد رفت. برای بریج کردن مقداری ارز از یک بلاک‌چین به بلاک‌چینی دیگر، ابتدا قرارداد کاری می‌کند تا این مقدار روی شبکه اصلی قفل شود تا دیگر مورد استفاده قرار نگیرد. پس از انجام این بند به صورت کامل، حالا باید قرارداد باعث شود تا به اندازه ارز قفل شده روی شبکه اصلی، ارز مقصد روی شبکه مقصد «ضرب» شود و پدید آید.

این فرایند، در واقع همان چیزی‌ست که به انتقال یک ارز بین بلاک‌چین‌ها در بریج کردن اطلاق می‌شود؛ در واقع می‌توان دید که انتقالی صورت نمی‌گیرد؛ بلکه ارز مبدا روی شبکه مبدا قفل می‌شود و سپس، ارز مقصد، روی شبکه مقصد ضرب می‌شود تا مورد استفاده قرار بگیرد.

در صورت نیاز به انجام این فرایند به صورت وارونه، و یا استفاده دوباره از ارز مبدا روی بلاک‌چین اصلی، به همان اندازه، ارز جدید روی شبکه مقصد «سوزانده» می‌شود و از چرخه معاملات حذف می‌شود و کوین یا کوین‌های قفل شده روی بلاک‌چین اصلی، آزادسازی می‌شوند. به این کار اصطلاحا Burn شدن می‌گویند.

بلاک‌چین های مختلف و نحوه بریج کردن بین آن‌ها
فرآیند بریج یک ارز از بلاک چین مبدا به بلاک چین مقصد.

مزایای بریج کردن

۱. افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های تراکنش

بریجینگ یا بریج کردن، عاملی‌ست که باعث برقراری ارتباط بین دو شبکه متفاوت می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا بتوان در بعضی مواقع، از مزیت‌های هر دو شبکه به طور همزمان استفاده کرد.

برای مثال دو بلاک‌چین «اتریوم» و «آوالانچ» را در نظر بگیرید؛ کاربران شبکه اتریوم در زمان شلوغی شبکه، سرعت کمتری را تجربه می‌کنند و از طرفی هم مجبورند تا گس‌فی‌های بیشتری بپردازند.

برای حل چنین مشکلاتی، می‌توان با انتقال توکن های موجود بر شبکه اتریوم به شبکه آوالانچ، از سرعت تراکنش‌های بالاتر و هزینه‌های کمتر آن استفاده کرد. این فرایند باعث می‌شود تا هر دو شبکه از مزایایی قابل توجه بهره ببرند. از یک طرف باعث کاهش ترافیک در تراکنش‌های شبکه اتریوم خواهد شد و تا حدی، مشکلات مقیاس‌پذیری این شبکه حل می‌شود. از طرف دیگر، باعث دیده‌شدن و معرفی بیشتر شبکه آوالانچ به اعضای جامعه اتریوم خواهد شد.

انتقال توکن‌ها از شبکه‌ای به شبکه دیگر، گاهی باید تحت استانداردهایی مثل ERC-20 یا ERC-721 باشد. مثلا اتریومی که در استاندارد ERC-20 قرار می‌گیرد را «رپد اتریوم» WETH می‌نامند. البته بعد از انجام فرایند ادغام (Merge) اتریوم در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲، این توکن بلا استفاده شد.

۲. ترکیب و همراهی دو شبکه با هم

شبکه‌هایی چون بیت‌ کوین، از ارزش و نقدینگی بسیار بالایی برخوردارند؛ این مسئله خود به تنهایی یک مزیت مهم به شمار می‌رود. اما شبکه بیت‌ کوین، از برنامه‌های غیرمتمرکز کمتری برخوردار است. از طرفی شبکه‌ای چون اتریوم از اکوسیستم غیرمتمرکز گسترده‌تری برخوردار است اما به نقدینگی بیشتری مثل شبکه بیت‌کوین احتیاج دارد.

بریج بین این دو شبکه می‌تواند باعث بهبود این مشکلات و در نهایت پیشرفت هر دو شبکه و رضایت بیشتر کاربران شود.

۳. مقیاس‌پذیری

همانند الگوریتم‌هایی چون اثبات سهام، مزایایی که در مورد قبل به آن‌ها اشاره کردیم هم باعث بهبود مقیاس‌پذیری شبکه نیز خواهند شد. در صورتی که از دو شبکه برای استفاده و مزایای متفاوت آن‌ها استفاده شود، تا حدی مشکلات مقیاس‌پذیری شبکه‌ها حل خواهد شد.

بریج یا پل‌هایی وجود دارند که برای حجم های بالا طراحی شده‌اند و باعث می‌شوند تا توسعه‌دهندگان، بدون نیاز به در نظر گرفتن حجم نقدینگی، از شبکه‌های بزرگ‌تر استفاده کنند و از مزایای شبکه‌های دیگر هم بهره‌مند باشند.

معروف‌ترین بسترها برای بریج کردن

۱. بایننس بریج

صرافی بایننس، به عنوان بزرگ‌ترین صرافی رمزارز در دنیا، از پیشگامان مبحث بریجینگ هم بود و از اولین پلتفرم‌هایی بود که می‌شد در آن، توکن‌های اتریومی و غیره را بریج کرد. به تازگی بایننس پلتفرم بریج خود را غیرفعال کرده است به به جای آن، سلر و انی سواپ را به کاربران خود پیشنهاد می‌کند.

۲. سلر Celer

سلر، پلتفرمی برای بریج است که تمرکز بیشتری بر کاربران دارد و سعی می‌کند تا نقدینگی بالایی را در اختیار آن‌ها قرار دهد. این بستر ویژگی‌های بسیاری جذابی چون بریج NFT را به کاربران و به‌خصوص توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد. برای استفاده از سلر به وبسایت cBridge (https://cbridge.celer.network/) وارد شوید.

انتخاب شبکه مبدا در پلتفرم سلر

در ابتدا والت خود را به پلتفرم متصل و سپس شبکه مورد نظر خود را برای بریج انتخاب کنید.

انتخاب ارز در پلتفرم سلر بریج

توکن مورد نظر خود را انتخاب کنید.

پس از انتخاب و مشخص کردن مقدار ارزی که نیاز به بریج کردن آن دارید، جزئیات انتقال به شما نمایش داده می‌شود.

جزئیات فرایند بریج در پلتفرم سلر

در صورت تایید جزئیات و اطلاعات انتقال، می‌توانید با فشردن دکمه Transfer توکن مورد نظر خود را به شبکه‌ای که می‌خواهید منتقل کنید.

۳. Anyswap

Anyswap یک پروتکل کاملا توزیع شده است که در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد تا کاربران بتوانند توکن‌ها را از سیستم عامل‌های مختلف مبادله کنند. درواقع انی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است ولی کاربردهای متنوعی دارد. یکی از امکاناتی که انی سواپ در اختیار ما قرار می‌دهد بریج انی سواپ است

محیط وبسایت انی سواپ برای بریج ارز دیجیتال

با ورود به بخش Bridge می‌توانید ارز مبدا روی شبکه مورد نظرتان را انتخاب کنید و در کادر پایین، شبکه مقصد را انتخاب کنید.

والتتان را متصل کنید و عملیات بریج را به راحتی انجام دهید.

۴. RenBridge

بریج رن یکی از پیشرفته‌ترین و به‌روزترین بریج‌هاست. در پلتفرم رن می‌توان ارزهایی مانند بیت کوین را به توکن ERC20 تبدیل کرد. بعد از بریج، ارز شما پسوند ren به خود می‌گیرد و مثلا بیت کوین تبدیل می‌شود به renBTC. این پلتفرم تضمین می‌کند که توکن جدید به صورت یک یه یک با بیت کوین شما پشتیبانی بشود و در هر زمان امکان بازگرداندن آن به بیت کوین وجود داشته باشد.

رن بریج فعلا در نسخه بتای خود عرضه شده و خود این پلتفرم در پاسخ به سوال «آیا رن امن است؟» پاسخ داده:

RenVM دارایی‌های شما روی بلاک چین‌های دیگر را حفظ می‌کند. RenVM یک فناوری جدید است و ممیزی‌های امنیتی خطرات را به طور کامل حذف نمی‌کند. لطفا دارایی‌هایی را که نمی‌توانید از دست بدهید، عرضه نکنید!

بریج ارز دیجیتال در پلتفرم رن Ren

مانند بریج‌های دیگر می‌توانید ارز و مبدا و مقصد شبکه را انتخاب و بعد از اتصال والتتان آن را بریج کنید.

سخن آخر

بریج کردن شاید یکی از بهترین راه‌حل هایی بود که برای برطرف کردن مشکلات بلاک چین‌ها ارائه شد. عدم توانایی برقراری ارتباط بین شبکه‌های مختلف، مسئله‌ای بود که می‌توانست کمی آزاردهنده باشد اما اکنون بسترهای بسیار زیادی مثل سلر و انی سواپ و Ren برای بریج کردن شکل گرفته‌اند که می‌توانند باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت تراکنش‌ها شوند. بریج کردن می‌تواند باعث بهبود و ارتقای هر دو شبکه مبدا و مقصد شود و تا حدی مشکلات مقیاس‌پذیری آن ها را برطرف کند.

همه این خصوصیات مثبت در کنار هم، باعث می‌شوند که بریج کردن از اهمیت بالایی برخوردار باشد؛ امری که باعث نزدیکی شبکه‌های مختلف به هم و رضایت کاربران و توسعه‌دهندگان خواهد شد.

در صورت نیاز به مشاوره رایگان درباره بریج ارز دیجیتال یا موارد دیگر، برایمان پیام بگذارید تا کارشناسان پول نو راهنمایی‌تان کنند.

32
اشتراک در
اطلاع از
guest
32 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شاهین
شاهین
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر
در anyswap مقدار ۳۰۰ دلار usdt در بستر بایننس چین رو تبدیل کردم به اتریوم در بستر اتریوم ولی بااینکه کم شد از حسابم حدود دو ساعته اتریوم رو
تبدیل نکرده در حالیکه در نوار زیریش نوشته حدود ده
دقیقه الی نیم ساعت طول میکشه ، میشه لطفا
راهنماییم کنید . ممکنه پولم بره ؟ در نوار ابزار بالاییش نوشته بود router . خیلی ممنون

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
1 ماه قبل
پاسخ به  شاهین

سلام شاهین عزیز، اگر که از متامسک استفاده کردین باید مطمئن شین که شبکه ارز انتخابی رو اضافه کرده باشین به والت. با این حال پیشنهاد می‌کنیم با پشتیبانی همین پلتفرم در تماس باشین و مشکلتون رو مطرح کنین.

شاهین
شاهین
1 ماه قبل
پاسخ به  سینا شمس آور

خیلی ممنون از راهنمایی تون
خیر از تراست ولت استفاده کردم و هنوز ارزم بعد ۱۲ ساعت نیومده
از نظر شما امکان scam وجود داره ؟

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
1 ماه قبل
پاسخ به  شاهین

خواهش میکنم. والا پلتفرم معتبری به نظر می‌رسه براساس البته تحقیق محدوده من. اما بهتر هست با پشتیبانی‌شون در ارتباط باشین بطورکلی و امیدواریم مشکلتون حل شه سریعتر

bahman
bahman
1 ماه قبل

سلام
من یه مقدار rune برمبنای bnb2 توی تراست ولت دارم الان شبکه bnb2دیگه پشتیبانی نمیشه – تکلیف چیه؟ من اینو چطور تبدیل کنم

میثم
میثم
1 ماه قبل

سلام. خسته نباشید.
من مقداری ارز فانتوم و ویگو تو کیف پول تراست والت دارم. اینا روی شبکه فانتوم هستن. وقتی میخوام بفروشم و تبدیل به تتر کنم چیکار باید بکنم؟ ویگو سواپ صرافی غیر متمرکز برای شبکه فانتوم هست ولی چطور باید به تتر trc20 یا bep20 تبدیل کنم. ممنون میشم راهنمایی کنید.

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
1 ماه قبل
پاسخ به  میثم

سلام ممنون از شما میثم عزیز
اگر که میخواین بفروشین که خب بعد از فروش دارایی‌تون رو میتونید به تتر یا هر ارز دیگه‌ای روی هر شبکه‌ای تبدیل کنین با خرید اون رمز ارز.
اگر هم که قصد سواپ کردنش رو دارین باید بریج بزنین

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

32

4

نظر مخاطبان (32)