بلاک چین دش (DASH) چیست؟ آشنایی با یکی از پیروان بلاک چین بیت کوین

بلاک چین دش
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

9 دقیقه

پروژه‌های مطرحی مانند نئو (NEO) و سولانا (SOL)، از جمله بلاک چین‌هایی بودند که اتریوم را الگوی خود قرار دادند و در دنیای قراردادهای هوشمند، به اهداف بزرگی دست یافتند. امّا در سوی دیگر میدان، بلاک چین‌هایی هم بوده‌اند که از جهاتی به نخستین پروژه کریپتویی غیرمتمرکز یعنی بیت کوین، شباهت دارند. بلاک چین دش (DASH) از جمله این پلتفرم‌ها بوده است.

در مطلب امروز، تصمیم داریم تا با ویژگی‌های مختلف این بلاک چین آشنا شویم و آن را از ابعادی گوناگون مورد بررسی قرار دهیم. گریزی هم به مفهوم گره‌های اصلی (Masternodes) خواهیم داشت که نقش مهمی را در بلاک چین دش ایفا می‌کنند.

دش (DASH) چیست؟

در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۴، دش (DASH) کار خود را به عنوان یکی از هاردفورک‌های لایت کوین (LTC) آغاز کرد. اگر اکنون از ارزی با نام Xcoin یاد کنیم، احتمالا تصور کنید که با بلاک چین تازه تاسیسی روبرو هستید! امّا Dash که به موضوع بحث امروز ما تبدیل گشته، در ابتدای فعالیت خود با این نام فعالیت می‌کرد.

پس از تغییر نام خود به Darkcoin، از سال ۲۰۱۵ تاکنون، این پلتفرم با نام دش شناخته می‌شود. ریشه Dash به عبارت Digital Cash باز می‌گردد.

به گفته موسسان و نویسندگان وایت پیپر دش (Dash)، یعنی ایوان دافیلد (Evan Duffield) و دنیل دیاز (Daniel Diaz)، اهداف اصلی این پروژه به تضمین حریم خصوصی و عدم شناسایی هویت (Anonymity) مربوط می‌شود.

دش (DASH) چیست؟

به عبارتی، خالقان این پلتفرم، Dash را بلاک چینی با رویکرد تامین امنیت می‌نامند که بر پایه محصول ساتوشی ناکاموتو یعنی بیت کوین کار خود را آغاز کرده است. اگرچه در مقایسه با بیت کوین، این بلاک چین تراکنش‌ها را با سرعت بیشتر و هزینه کمتری پردازش می‌کند.

همانند اتریوم، دش هم رویکردی منبع باز (Open Source) دارد و علی رغم زیرساخت‌های مستحکم، همچنان از تلاش برای بهبود دست بر نداشته و تیم توسعه دهنده آن، فتح قلّه‌های بلندتری را در سر دارند.

هم اکنون، این پلتفرم در تلاش است تا به ابزاری برای تراکنش‌های روزمره تبدیل شود که پرداخت‌هایی به واسطه کارت بانکی یا PayPal را ممکن می‌سازد.

دش (DASH) چگونه کار می‌کند؟

گفتیم که دش تا حدی مسیر بیت کوین را پیش گرفته و امنیت را اولویت خود قرار داده است. با این حال، این دو بلاک چین از جهات مختلفی با یکدیگر متفاوت هستند که مهم ترین آن‌ها، به الگوریتم اجماع حاکم بر این دو مرتبط می‌شود.

الگوریتم X11، مکانیزم اجماعی است که توسط بلاک چین Dash به کار گرفته می‌شود. این مکانیزم، نسخه‌ای اصلاح شده از ساز و کار PoS بوده و به نوعی، زیرشاخه الگوریتم اثبات سهام به حساب می‌آید.

الگوریتم اثبات سهام (PoS)

در ساز و کار X11، از ۱۱ تابع هش (Hash Function) استفاده می‌شود و در مقایسه با الگوریتم SHA-256 بیت کوین، از پیچیدگی بیشتری برخوردار است.

همچنین، CoinJoin از دیگر سیستم‌هایی است که در این شبکه وظیفه افزایش امنیت و عدم شناسایی هویت طرفین تراکنش‌ها را بر عهده دارد. بلاک چین‌های دش و بیت کوین این راه حل را به کار گرفته‌اند.

شیوه تایید تراکنش‌ها

دیدیم که برای برقراری اجماع در شبکه، این دو بلاک چین سیستم‌های متفاوتی را به کار می‌گیرند. به تبع این موضوع، شیوه تایید و اعتبارسنجی (Validation) تراکنش‌ها در بلاک چین دش با بیت کوین متفاوت خواهد بود.

ساز و کار شبکه بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده که برای تعیین اعتبار یک تراکنش، به تایید تمامی گره‌‌ها (node) نیاز خواهد بود. به عبارتی، تنها نودهای کامل (Full Nodes) توانایی استخراج بیت کوین را در اختیار دارند که بر اساس توانایی محاسباتی خود پاداشی را دریافت می‌کنند.

نود (Node) چیست؟ آشنایی با مفهوم نُود یا گره در بلاک چین

برای انجام معادلات شبکه و تایید هر بلاک، نیازمند تجهیزات گران قیمت هستیم. در شبکه پر ترافیکی مانند بیت کوین، این فرایند زمان بری خواهد بود که می‌تواند به افزایش هزینه تراکنش‌ها منجر شود. در مقابل، دش برای اعتبارسنجی تراکنش‌های خود شیوه دیگری را مورد استفاده قرار می‌دهد.

بلاک چین دش چگونه کار می‌کند؟

بخشی از کاربران این شبکه، مسترنود (Masternode) نام دارند که به تسهیل تراکنش‌های پروتکل می‌پردازند. با قفل کردن ۱۰۰۰ واحد DASH به عنوان وثیقه (Collateral)، کاربران می‌توانند به مسترنود تبدیل شوند. به نقل از وایت پیپر پروژه (در گیت هاب)، در ازای تلاش کاربران و سرمایه گذاری در شبکه، سالانه حدود ۷ درصد سود دریافت خواهند کرد.

در زمان نگارش این مطلب، ارزش هزار واحد DASH به حدود ۴۰ هزار دلار می‌رسد. همچنین، بالغ بر ۵ هزار مسترنود در شبکه دش فعالیت دارند. به دنبال کاهش تعداد گره‌های تایید کننده تراکنش‌ها، مقیاس پذیری پروتکل افزایش می‌یابد که در راه ایمن سازی پلتفرم و تسهیل پرداخت‌ها می‌کوشند.

طرز کار مسترنودها در شبکه دش

دیدیم که در کنار ماینرها، مسترنودها هم از ارکان اصلی شبکه دش به شمار می‌آیند. امّا فعالیت مسترنودها دقیقا شامل چه چیزهایی است؟

– انتقال آنی (Instantsend)

احتمالا دیده‌اید که هنگام انجام یک تراکنش کریپتویی، معمولا مدتی برای نهایی شدن تراکنش منتظر می‌مانید. طی این مدت، تراکنش‌های بلاک مربوطه بررسی می‌شوند و پس از بررسی، امکان تایید نهایی آن‌ها وجود دارد.

امّا به لطف مسترنودهای شبکه و تکنولوژی ارسال آنی (Instantsend)، این مانع پشت سر گذاشته شده و کاربران می‌توانند با پرداخت کارمزدی بالاتر، تراکنش‌های خود را در زمان کمتری به اتمام برسانند.

مسترنود چیست؟

این نوع تکنولوژی در لایه دوم شبکه مستقر شده و اعتبارسنجی تراکنش‌ها را تسریع می‌بخشد. در صورت معتبر بودن یک بلاک، تراکنش‌های آن توسط مسترنودها قفل خواهند شد.

پس از این اقدام، تراکنش‌ها در سراسر شبکه توزیع می‌شوند و گره‌های اصلی، وجود این تراکنش‌ها در بلاک‌های بعدی را از قبل تضمین می‌کنند. به طوری که برای داده‌های ورودی، نیازی به مجوز دیگری نخواهد بود و تراکنش زودتر از موعد تایید می‌شود.

– انتقال خصوصی (Privatesend)

پس از ارسال سریعتر دارایی‌ها، نوبت به انتقال دارایی‌ها به صورت خصوصی می‌رسد که مورد استقبال بسیاری از معامله‌گران قرار گرفته است.

ساز و کار این نوع از تراکنش‌ها به نوعی است که طی پردازش، توسط عوامل خارجی مورد نظاره قرار نمی‌گیرند. ارسال خصوصی یا Privatesend که پیش تر با نام Darksend شناخته می‌شد، یکی از روش‌های معاملاتی قابل اعتماد است که برای شروع یک توالی از تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این به DASH شما همان ویژگی‌های ناشناس را می دهد که پول نقد برداشت شده از دستگاه خودپرداز به شما می دهد. فرآیند اختلاط و نامگذاری بدون درز، خودکار است و نیازی به دخالت کاربر ندارد.

معرفی ارز دش (DASH)

همانند طلا، نقره و بیت کوین، میزان ذخیره DASH هم محدود بوده و حداکثر عرضه (Max Supply) آن، به ۱۸.۹۲ میلیون کوین می‌رسد. اگر همه چیز طبق روال فعلی پیش رود، می‌توان تخمین زد که در حوالی سال ۲۳۰۰، میزان ذخیره این ارز به اتمام برسد.

ارز DASH

به هنگام نگارش این مقاله، قیمت هر واحد DASH به ۴۰.۵ دلار می‌رسد. طبق داده‌های پلتفرم Coingecko، با ارزش بازاری معادل ۴۴۳.۱ میلیون دلار، این ارز در جایگاه ۹۱ بزرگترین دارایی‌های کریپتویی براساس ارزش بازار قرار دارد.

تقریبا ۵ سال قبل، قیمت دش سقف تاریخی (ATH) جدیدی را به ثبت رساند و به سطوح بالاتر از ۱۴۹۰ دلار صعود کرد. اگرچه که اکنون با ATH خود حدود ۹۷ درصد فاصله دارد.

جالب است بدانید که در ۴۸ ساعت ابتدایی معرفی ارز دش، بیش از ۲ میلیون کوین استخراج شد که غافلگیری تیم توسعه دهنده را به دنبال داشت. چرا که با برنامه از پیش تعیین شده مطابقت نمی‌کرد.

شیوه عرضه کوین‌های DASH

یکی از مهم ترین برنامه‌های تدوین شده توسط تیم هر پروژه کریپتویی، به نحوه توزیع توکن‌ها و اهداف اجرایی مربوط می‌شود.

به مجموعه این تصمیمات و برنامه‌ها Tokenomics گفته می‌شود که طی آن، شاهد معرفی طرح‌هایی در رابطه با شیوه تقسیم بندی ارزهای پلتفرم میان فعالان شبکه هستیم.

مکانیزم عرضه DASH

در توزیع پاداش ماینرها و مسترنودها، دش از ساز و کار جالبی بهره می‌برد:

  • ۴۵ درصد از کوین‌های استخراج شده سهم مسترنودها خواهد بود.
  • به دلیل تجهیزات و توان محاسباتی ماینرها و مشارکت در فعالیت‌های شبکه، ۴۵ درصد دیگر از کوین‌ها به ماینرها تعلق می‌یابد.
  • ۱۰ درصد باقی مانده هم به خزانه دش منتقل می‌شود تا در برنامه‌هایی مانند بازاریابی، خدمات پشتیبانی و توسعه پلتفرم صرف شود.

به هنگام توزیع پاداش پلتفرم هم مسترنودها نقشی اساسی دارند و می‌توانند برای آینده پروژه تصمیم گیری کنند.

ارزهای DASH توسط ماینرها ضرب می‌شوند. همچنین برای تورم زدایی (Deflation)، هر ۳۸۳ روز یک بار، میزان پاداش ماینرها حدود ۷.۱ درصد کاهش می‌یابد.

این اقدام تا حدی به هاوینگ بیت کوین شباهت دارد که هر ۴ سال یک بار رخ می‌دهد. طی این فرایند، پاداش BTC ماینرها نصف می‌شود تا سختی کار ماینرها دو چندان شود.

بیت کوین (BTC)، لایت کوین (LTC) و زی کش (ZEC)، از جمله پروژه‌هایی هستند که سیستمی مشابه هاوینگ را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

هاوینگ بیت کوین

با این حال، سیستم کاهش عرضه دش از منظری با بیت کوین متفاوت بوده و تقریبا به طور سالانه اتفاق می‌افتد. برخلاف هاوینگ که از دوره‌ای ۴ ساله پیروی می‌کند.

فعالیت‌های دش در خارج از دنیای کریپتو

همانطور که گفتیم، دش در نظر دارد تا قلمرو خود را گسترش داده و در نقاط مختلف به ابزاری برای معاملات روزانه تبدیل شود.

این پروژه در این مسیر گام‌های مثبتی نهاده و در سال ۲۰۱۸، در ونزوئلا به عنوان روشی برای پرداخت مورد استفاده قرار گرفت. جالب است بدانید که از آن زمان تا کنون، تقاضا برای DASH به طور قابل توجهی افزایش یافت.

مدیرعامل دش یعنی رایان تیلور (Ryan Taylor)، در مصاحبه خود با CryptoSlate اعلام کرد که به منظور بقای اقتصاد کشورهای بحران زده‌ مانند ونزوئلا، گسترش رمزارزها روشی ضروری خواهد بود.

همانطور که می‌دانید کشورهایی مانند ونزوئلا و زیمباوه، با تورم شدیدی روبرو هستند و استفاده از دارایی‌های کریپتویی، می‌تواند معاملات داخلی و خارجی در این کشورها را تسریع بخشد.

پذیرش ارز DASH در ونزوئلا

فراموش نکنیم که بهای ارز رسمی کشور ونزوئلا (Bolivar)، فاصله‌ چندانی با صفر ندارد!

سرمایه گذاری در پژوهش‌ها

کاربرد دش به وسیله مبادلاتی در ونزوئلا محدود نمی‌شود. طی همکاری با دانشگاه ایالت آریزونا (ASU)، دش یک مرجع تحقیقاتی در حوزه بلاک چین را تاسیس کرده تا در گسترش این علم سهیم باشد.

با استفاده از این مرکز مطالعاتی، دش تحقیقاتی را در زمینه بلاک چین به ثبت می‌رساند. علاوه بر این فعالیت‌ها، اقداماتی برای توسعه و آموزش مفاهیم مرتبط با بلاک چین صورت گرفته که کارایی این تحقیقات را گسترش می‌دهد.

طبق توافقنامه Dash-ASU، بورسیه‌هایی برای دوره‌های آموزشی بلاک چین در مقاطع مختلف اعطا می‌شود.

خرید ارز DASH در صرافی پول نو

همانطور که مطلع هستید، معامله در اکثر صرافی‌های خارجی برای کاربران ایرانی با مشکلاتی مواجه بوده و به همین خاطر، آسان‌ترین روش خرید و فروش رمز ارزها استفاده از صرافی‌های معتبر ایرانی خواهد بود.

در صرافی پول نو، قابلیت معامله بیش از ۱۱۰ رمزارز در ۳۰ بلاک چین وجود دارد. در ادامه به نحوه خرید سریع و آسان DASH در صرافی می‌پردازیم.

معامله رمز ارز به واسطه کارت بانکی در پلتفرم پول نو امکان پدیر است. در ادامه مراحل خرید ارز DASH را مرور خواهیم کرد.

۱. ورود به صفحه ارز DAS

پس از ساخت حساب کاربری در پول نو، ابتدا نیاز داریم تا به صفحه ارز DASH وارد شویم.

در این قسمت از صرافی، می‌توانیم اطلاعاتی را مانند نمودار قیمت، تاریخچه پروژه و حجم معاملات به دست آوریم.

تاریخچه قیمت ارز دش (DASH)

افزون بر موارد ذکر شده، بهتر است مروری هم بر وایت پیر پروژه داشته باشیم که از طریق این لینک قابل دسترسی است.

خرید و فروش ارز دش

۲. خرید/فروش/تبدیل

در پنل سمت راست صفحه، گزینه خرید/فروش/تبدیل را انتخاب می‌کنیم.

سپس نیاز داریم تا قیمت مد نظر خود را وارد کنیم. در صورت داشتن موجودی کافی، ارز DASH را در کیف پول خود تبدیل خواهیم کرد.

در صورت در اختیار نداشتن موجودی کافی، نیاز داریم تا موجودی خود را افزایش دهیم.

۳. شارژ کیف پول

با کلیک برروی گزینه شارژ کیف پول، به بخشی دیگر هدایت می‌شویم.

خرید DASH در پول نو

سپس می‌بایست مشخصات کارت بانکی خود را وارد کرده و مبلغ مورد نظر را واریز کنیم.

خرید ارز در صرافی پول نو

توجه داشته باشید که خرید ارز تنها با کارتی امکان پذیر است که پیش تر در صرافی ثبت شده باشد.

۴. خرید یا تبدیل ارز

پس از افزایش موجودی، میزان ارز مورد نظر خود را وارد کرده و آن را در کیف پول خود دریافت خواهیم کرد.

حال ممکن است پس از خرید ارز، تمایل به تبدیل (Convert) آن داشته باشیم. استفاده از قابلیت تبدیل در صرافی پول نو

تبدیل ارز در صرافی پول نو

همانند تصویر، کافیست DASH را در فیلد اول و ارز درخواستی را در فیلد دوم وارد کنیم. برای نمونه، می‌توانیم ۱۰ واحد دش (DASH) را به ۴۱۰ تتر (USDT) معاوضه کنیم.

علاوه بر کیف پول داخلی صرافی، شما می‌توانید ارز DASH و دیگر ارزهای خریداری شده را در کیف پول‌های سخت افزاری مانند لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) نگهداری کنید.

همچنین Exodus، کوینومی، Jaxx و Dash Core هم از کیف پول‌های نرم افزاری هستند که از ارز DASH پشتیبانی می‌کنند.

واریز رمز ارز در همه سطوح کاربری (سریع، آنی و حرفه‌ای) پول نو امکان پذیر است. تفاوت سطوح کاربری در پول نو

چکیده مطالب

در مطلب امروز، با پروتکل و ارز دش آشنا شدیم.

دیدیم که این بلاک چین، از جهاتی به شگفتی ساتوشی ناکاموتو شباهت دارد. این موضوع را می‌توان از سیستم دش برای کاهش عرضه خود متوجه شد. همانطور که در بیت کوین با پدیده هاوینگ مواجه هستیم، در دش هم سالانه پاداش ماینرها کاهش پیدا می‌کند.

همچنین مشابه بیت کوین، تعداد ارزهای پلتفرم Dash محدود است. این یعنی به مرور زمان با کاهش پاداش شبکه، ماینرها برای مشارکت در پروتکل کار دشوارتری را در پیش دارند که موجب ارزشمندی کوین‌های در گردش خواهد شد.

آشنایی با ارز دش

البته این موضوع لزوما به منزله افزایش ارزش DASH نخواهد بود. چرا که علاوه بر میزان توکن‌های در گردش، عواملی چون قوانین و مقررات، عرضه و تقاضا، تصمیمات فدرال رزرو و برنامه‌های پلتفرم، در افزایش یا کاهش قیمت هر ارز موثر هستند.

به نحوه تایید تراکنش‌ها پرداختیم و دیدیم که ارزهای ایجاد شده چگونه میان اعضا تقسیم خواهند شد. همچنین دیدیم که دش پا را از دنیای کریپتو فراتر گذاشته و به سرمایه‌گذاری در گسترش پژوهش‌های حوزه بلاک چین پرداخته است.

حال که به انتهای مطلب رسیده‌ایم، بد نیست اگر شما هم دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید. آیا DASH می‌تواند هدف خود را محقق سازد و در کشورهای مختلف به عنوان راهی برای معاملات مورد استفاده قرار گیرد؟ آیا دش ارزی است که روی آن سرمایه گذاری کنید؟ منتظر شنیدن نظرات شما هستیم!

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

0

نظر مخاطبان (0)