آشنایی با توکن‌های BRC-20؛ آموزش ساخت توکن BRC-20

جمال نوری

زمان مطالعه :

7 دقیقه

احتمالا این روزها بسیار اسم توکن‌های BRC-20 را شنیده‌اید. آیا با این استاندارد ایجاد توکن در شبکه بیت کوین آشنا هستید؟

آیا می‌دانید که با کمک BRC-20 می‌توان توکن خودتان را در شبکه بیت کوینی که توسط ساتوشی ناکاموتو ساخته شد، بسازید؟ امروز و در این مقاله قرار است در مورد استاندارد BRC-20 در شبکه بیت کوین صحبت کنیم. پس اگر مایلید با توکن‌های BRC-20 آشنا شوید و نحوه ساخت این توکن‌ها را بیاموزید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اگر با شبکه بیت کوین آشنایی ندارید پیشنهاد میشود مقاله بیت کوین به زبان ساده را مطالعه کنید.

توکن‌ BRC-20 چیست؟

توکن‌ BRC-20 چیست؟

استاندارد BRC-20 استانداردی برای ساخت توکن قابل‌تعویض یا Fungible token در شبکه بیت کوین است. این استاندارد کمی شبیه به استاندارد ERC-20 در شبکه اتریوم است. استاندارد BRC-20 یک راه جدید برای کاهش محدودیت‌های شبکه بیت کوین و ایجاد توکن‌های قابل‌تعویض با کمک inscriptions است.

توکن‌های BRC-20 در ابتدا توسط یک فرد ناشناس به نام domo در ۹ مارس ۲۰۲۳ ایجاد شد. این ساخت توکن یک آزمایش ساده بود، اما با محبوبیت زیادی بین کاربران مواجه شد. بسیاری از پلتفرم‌هایی که زیرساخت‌هایی برای شبکه بیت کوین ارائه می‌دادند، شروع به ایجاد بسترهایی برای ساخت توکن BRC-20 و خرید و فروش توکن‌های BRC-20 کردند. ما در بخش‌های بعد نحوه ساخت و خرید و فروش این توکن‌ها را آموزش خواهیم داد.

توکن‌های BRC-20 به حدی بین کاربران محبوب شدند که تعداد آن‌ها در طی چند ماه به بیش از ۲۴ هزار توکن رسید. این موضوع باعث شگفتی فعالان بازار شده است.

بررسی توکن‌های BRC-20

برای بررسی توکن‌های ایجاد شده بر بستر بلاکچین بیت کوین به سراغ سایت brc-20.io رفتیم. در زمان نوشتن این مقاله (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲) تعداد ۲۴,۶۶۷ توکن brc-20 در شبکه بیت کوین ایجاد شده است. مجموع این تعداد توکن، مارکت کپ ۶۱۴ میلیون دلاری دارد. از بین این تعداد توکن بیشترین حجم معاملات مربوط به توکن ORDI است. 

محبوبیت توکن‌های brc-20 باعث شد، که کارمزدهای شبکه بیت کوین یک رشد تاریخی داشته باشد (آیا هاوینگ بیت کوین هم این تاثیر را دارد؟)، این رشد را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

افزایش کارمزدهای شبکه بیت کوین به دلیل افزایش محبوبیت توکن‌های brc-20

بیشترین تراکنش‌های انجام شده مربوط به اواخر ماه آوریل است و در روزهای گذشته کمی از تب‌وتاب این توکن‌ها کاسته شده است.

بررسی تعداد تراکنش‌های توکن‌های brc-20

تفاوت استاندارد brc-20 و erc-20

بررسی تفاوت‌های ERC-20 و BRC-20

با توجه به این موضوع که این دو استاندارد شباهت‌هایی دارند، بسیاری به‌اشتباه استاندارد brc-20 را یک نسخه کپی شده از erc-20 در نظر می‌گیرند؛ اما توکن‌های brc-20 با توکن‌های erc-20 در عمل تفاوت‌های زیادی دارند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • توکن‌های erc-20 بر اساس قراردادهای هوشمند ایجاد می‌شوند؛ اما توکن‌های brc-20 از inscriptionهای پلتفرم Ordinals استفاده می‌کنند.
  • توکن‌های erc-20 توکن‌های قابل‌تعویض هستند؛ اما توکن‌های brc-20 قابلیت تعویض کمتری نسبت به توکن‌های erc-20 دارند. به عبارتی می‌توان توکن‌های brc-20 را توکن‌ها نیمه قابل‌تعویض (semi-fungible tokens) نامید.
  • توکن‌های erc-20 سال‌های زیادی در مارکت بوده‌اند و حجم مارکت این توکن‌ها حدودا ۱۶۰ میلیارد دلار است؛ اما توکن‌های brc-20 به‌تازگی به مارکت کریپتو پیوسته‌اند و حجم مارکت کپ آن‌ها حدودا ۶۱۴ میلیون دلار است.
  • با کدهای مختلف می‌توان به توکن‌های erc-20 قابلیت‌های مختلفی را اضافه کرد؛ اما این قابلیت فعلا برای توکن‌های brc-20 وجود ندارد.

نحوه ساخت توکن BRC-20

برای ساخت توکن BRC-20 بر روی شبکه بیت کوین نیاز به یک کیف پول unisat داریم. این کیف پول را می‌توانید از لینک زیر دانلود کنید.

دانلود کیف پول unisat

نصب کیف پول UniSat و ساخت توکن brc-20

کیف پول UniSat را می‌توانید به‌صورت افزونه کروم یا از گیت‌هاب دانلود کنید. برای ساخت توکن BRC-20 بهتر است که افزونه این کیف پول را نصب و بر روی سربرگ inscribe کلیک کنید.

ساخت توکن brc-20 با کمک پلتفرم UniSat

ابتدا بر روی گزینه Connect در گوشه صفحه کلیک و کیف پول خود را به این پلتفرم متصل کنید. حال باید بر روی گزینه brc-20 کیک کنید. شما با کمک دیگر سربرگ‌ها می‌توانید دامنه مخصوص به خود در شبکه بیت کوین را ایجاد کنید یا فایل یا متنی را در شبکه بیت کوین قرار دهید. ما در این بخش با گزینه brc-20 کار داریم.

ساخت توکن brc-20 در شبکه بیت کوین

حال بر روی گزینه Deploy کلیک کرده و بخش‌های مربوط به نام توکن، تعداد کل توکن و تعداد توکنی که در هر بار مینت کردن می‌توان ایجاد کرد را پر کنید. باید دقت داشته باشید که نام توکن بیشتر از ۴ کاراکتر نباشد. در صورتی که نام توکنی را انتخاب کنید که قبلا ساخته شده است با ارور has been deployed مواجه خواهید شد.

نحوه ساخت توکن‌های brc-20 با کمک پلتفرم UniSat

در صورتی که نام توکن شما تکراری نباشد، وارد مرحله بعد خواهید شد که در آن اطلاعات توکن شما نوشته شده است. در صورت صحت بر روی گزینه NEXT کلیک کنید.

ساخت توکن‌ها بر روی شبکه بیت کوین

در مرحله بعد اطلاعات مربوط به کارمزد برای شما نمایش داده می‌شود. در صورتی که کارمزد مناسب بود بر روی گزینه Submit & Pay invoice کلیک کنید.

آموزش مرحله به مرحله ساخت توکن در شبکه بیت کوین

در مرحله بعد به شما دو روش برای پرداخت کارمزد پیشنهاد می‌شود. راه اول ارسال مقدار کارمزد به‌صورت ارز بیت کوین BTC به آدرس مشخص شده و راه دوم پرداخت از طریق کیف پول UniSat است. با انتخاب Pay with UniSat Wallet یک درخواست بر روی کیف پول شما ظاهر خواهد شد. در صورتی که مقداری دارایی در کیف پول خود داشته باشید و این درخواست را تایید کنید، توکن شما ساخته خواهد شد.

اگر نیاز به بیت کوین دارید میتوانید از صفحه خرید بیت کوین استفاده کنید.

ساخت توکن BRC-20

توجه: با توجه به‌سرعت پایین در شبکه بیت کوین، فرایند ساخت توکن BRC-20 زمان‌بر است، پس باید صبور باشید.

اکنون توکن شما ساخته شده است، اگر قصد دارید توکن بیشتری در کیف پول خود داشته باشید، بر روی گزینه Mint کلیک کنید.

مینت کردن توکن BRC-20 در شبکه بیت کوین

حال باید بخش‌های مربوطه را پر و بر روی گزینه Next کلیک و با پرداخت کارمزد مقدار توکنی که قصد دارید را به کیف پول خود اضافه کنید. اگر توکنی که فرد دیگری ساخته اما به صورت ۱۰۰ درصد مینت نشده باشد را در بخش مینت وارد کنید، می‌توانید با پرداخت هزینه مقداری از آن را دریافت کنید. 

به همین سادگی شما می‌توانید توکن BRC-20 بسازید. حال بیاید به سراغ خرید و فروش توکن‌های BRC-20 برویم.

فروش توکن‌های BRC-20

برای فروش توکن‌های BRC-20 پلتفرم‌هایی زیادی به وجود آمده‌اند؛ اما ما در این مقاله از پلتفرم UniSat استفاده خواهیم کرد. ابتدا باید بدانید که خرید و فروش توکن‌های BRC-20 مانند خرید و فروش NFTها انجام می‌شود، یعنی شما توکن BRC-20 خود را لیست می‌کنید و اگر فردی تمایل به خرید توکن شما داشت، با پرداخت هزینه آن را خریداری می‌کند. شما نیز اگر قصد خرید توکن فرد دیگری را داشته باشید، مانند خرید NFT باید مبلغ را پرداخت کنید و پلتفرم مقدار توکنی که خریداری کرده‌اید را برای شما ارسال می‌کند.

برای لیست‌کردن توکن‌های BRC-20 خود باید از سربرگ Marketplace وارد بخش UniSat Marketplace شوید.

فروش توکن‌های BRC-20

حال بر روی گزینه My Inscriptions کلیک و برای لیست‌کردن توکن‌های خود گزینه List را انتخاب کنید.

نحوه فروش توکن‌های brc-20 در پلتفرم UniSat

حال باید توکن‌هایی که ساخته‌اید را به UniSat انتقال دهید. برای این کار بر روی گزینه Inscriptions TRANSFER کلیک کنید. یک در خواست بر روی کیف پول شما ظاهر می‌شود که باید مقدار توکنی که قصد انتقال دارید را مشخص و بر روی گزینه NEXT کلیک کنید. با پرداخت کارمزد و سپری‌شدن مقداری زمان توکن شما به پلتفرم UniSat منتقل می‌شود.

نحوه فروش توکن‌های BRC-20 در شبکه بیت کوین

حال بر روی گزینه LIST کلیک کرده و در مرحله بعد قیمت را مشخص کنید. باید دقت داشته باشد که قیمت مشخص شده بر اساس ساتوشی است. پس از مشخص‌کردن قیمت بر روی گزینه LIST که کلیک و تایید خواسته شده در کیف پول خود را امضا کنید. باید دقت داشته باشد که در این مرحله نیز باید کارمزد پرداخت کنید، پس مطمئن شوید که مقداری BTC در کیف پول خود دارید. پس از پرداخت کارمزد مقداری زمان لازم است تا توکن شما در این پلتفرم لیست شود.

خرید توکن‌های BRC-20

برای خرید توکن‌های BRC-20 وارد سربرگ مارکت پلیس شده و از بخش مشخص شده در تصویر زیر نام توکنی که قصد خرید آن را دارید سرچ کنید.

خرید توکن‌های BRC-20

پس از انتخاب بخش مشخص شده در تصویر بالا می‌توانید، نام توکن مورد نظر خود را سرچ کنید.

نحوه معامله‌کردن توکن‌های BRC-20

در این مثال ما توکن PUNK را سرچ کردیم.

نحوه خریدن توکن‌های BRC-20

پس از انتخاب توکن بهتر است توکن‌هایی که لیست شده‌اند را بر اساس قیمت لیست کنید. حال بر اساس تعداد توکنی که قصد خرید دارید، یک گزینه را انتخاب کنید. فرض کنید شما قصد خرید ۲۴ توکن punk را دارید، به همین منظور بر روی یکی از کارتی‌ها که این تعداد را دارد کلیک می‌کنیم.

نحوه خرید توکن‌های شبکه بیت کوین

در بخش بعدی اطلاعات خرید شما را نمایش داده می‌شود. در صورتی که موجودی کافی داشته باشید گزینه Confirm برای شما فعال خواهد شد که با انتخاب آن و امضا درخواست بر روی کیف پول خود خرید شما ثبت و پس از چند دقیقه توکن به‌حساب شما انتقال داده می‌شود.

توجه: اکثر این توکن‌ها ارزشی ندارند، پس در انتخاب‌های خود حسابی دقت کنید.

به نظر شما تفاوت‌های دیگر این دو استاندارد چیست؟

جمع‌بندی

شبکه بیت کوین به‌تازگی با یک ترند جدید به نام توکن‌های brc-20 مواجه شده است. استاندارد brc-20 کمی مشابه با استاندارد ERC-20 است که امکان ساخت توکن‌های قبل تعویض را برای شبکه بیت کوین فراهم می‌کند. ما در این مقاله سعی کردیم در مورد استاندارد BRC-20، نحوه ساخت توکن BRC-20، نحوه معامله توکن‌های brc، تفاوت استاندارد brc-20 با erc-20 و … صحبت کنیم. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که این توکن‌ها می‌توانند باعث شکوفا شدن بلاکچین بیت کوین شوند و برخی معتقدند که این توکن‌ها باعث نابودی شبکه بیت کوین خواهند شد.

به نظر شما آیا این توکن‌ها باعث نابودی شبکه بیت کوین خواهند شد؟ نظر شما در مورد توکن‌های brc-20 چیست؟

سوالات متداول

توکن‌ BRC-20 چیست؟

استاندارد BRC-20 استانداردی برای ساخت توکن قابل‌تعویض یا Fungible token در شبکه بیت کوین است. این استاندارد کمی شبیه به استاندارد ERC-20 در شبکه اتریوم است. استاندارد BRC-20 یک راه جدید برای کاهش محدودیت‌های شبکه بیت کوین و ایجاد توکن‌های قابل‌تعویض با کمک inscriptions است.

تفاوت استاندارد brc-20 و erc-20 در چیست؟

این دو استاندارد چندین تفاوت با یکدیگر دارند به طور مثال توکن‌های erc-20 بر اساس قراردادهای هوشمند ایجاد می‌شوند؛ اما توکن‌های brc-20 از inscriptionهای پلتفرم Ordinals استفاده می‌کنند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

10

نظر مخاطبان (0)