با تفاوت‌ های استاندارد BEP-20 و ERC-20 بیشتر آشنا شوید

تفاوت BEP-20 و ERC-20
میلاد قربانی

زمان مطالعه :

4 دقیقه

توکن یک ارز دیجیتال است که عموما برای یک هدف خاص و بر بستر یک‌ بلاک‌ چین توسعه داده می‌شود. اتریوم، بایننس و ترون سه مورد از محبوب‌ترین شبکه‌هایی هستند که برای توسعه توکن‌های رمزنگاری‌شده استفاده می‌شوند. آنها به ترتیب برای ایجاد این توکن‌ها از استانداردهای ERC-20، BEP-20 و TRC-20 استفاده می کنند. در این مقاله، ابتدا توضیحات کوتاهی در مورد این استاندارد‌ها ارائه می‌شود و در ادامه به مقایسه استاندارد‌های ERC-20 و BEP-20 و تفاوت‌ آن‌ها می‌پردازیم. پشتوانه تتر چیست؟ آیا امنیت استیبل کوین USDT در خطر است؟

منظور از استاندارد توکن چیست؟

استاندارد توکن چیست؟

استاندارد توکن شامل مجموعه‌ای از قوانین است که بر اساس آن تمام توکن‌های موجود در یک شبکه ایجاد و کنترل می‌شوند. به عبارت دیگر، یک استاندارد توکن مکانیسم ایجاد، صدور و استقرار توکن‌های جدید را در یک بلاک‌ چین مشخص می‌کند.

به عنوان مثال، استاندارد توکن ERC-20 یک استاندارد برای توسعه توکن‌ها روی شبکه اتریوم است که راه را برای توسعه‌دهندگان توکن‌های جدید بر اساس بلاک‌ چین اتریوم هموار می‌کند. تمام توکن‌های ERC-20 دارای ویژگی‌های مشترک هستند و توسط قوانین یکسانی اداره می‌شوند. علاوه بر ERC-20، برخی دیگر از استانداردهای رایج رمزارزها BEP-2، BEP-20 و TRC-20 هستند.

چه تعداد استاندارد مختلف برای توکن‌ها وجود دارد؟

هر بلاک‌ چین می‌تواند استاندارد توکن مخصوص به خود را داشته باشد و گاهی اوقات این تعداد از یک استاندارد بیشتر است. به عنوان مثال شبکه اتریوم دارای چندین استاندارد توکن از جمله ERC-10، ERC-20 و ERC-721 است.

اما محبوب‌ترین استاندارد‌های موجود برای توسعه توکن‌های پیشرفته موارد زیر هستند:

  • ERC-20 در شبکه اتریوم
  • TRC-20 در بلاک‌ چین ترون
  • BEP-20 در شبکه هوشمند بایننس (BSC)

استاندارد توکن ERC-20 چیست و چگونه کار می‌کند؟

استاندارد توکن Erc-20

ERC-20 محبوب‌ترین و پرکاربرد‌ترین استاندارد توکن از گذشته تا به امروز است. بیشتر توکن‌هایی که در کوین مارکت کپ مشاهده می‌کنید، توکن‌های ERC-20 هستند که بر روی شبکه اتریوم ساخته شده‌اند. ERC20 همچنین یکی از قدیمی‌ترین و قابل اعتمادترین استانداردها برای ایجاد توکن است.

حروف ERC مخفف عبارت Ethereum Request for Comment است. تمام توکن‌هایی که در بلاک‌ چین اتریوم ایجاد و اجرا می شوند باید از قوانین استاندارد توکن ERC-20 پیروی کنند. از قراردادهای هوشمند اتریوم برای ایجاد توکن‌های ERC-20 استفاده می‌شود که می‌توانند مورد معامله قرار گرفته و همچنین در صرافی‌ها خرید و فروش شوند. استاندارد توکن ERC-20 حاوی اطلاعات مختلفی است، از جمله:

  • جزئیاتی از مقدار کل عرضه شده هر توکن
  • نحوه انتقال توکن‌ها
  • چگونگی برداشت توکن‌ها
  • تراز حساب توکن‌ها

چگونه یک توکن ERC-20 ایجاد کنیم؟

ایجاد توکن ERC-20 برای برنامه‌نویسان بسیار آسان است. با این حال، اگر دانش یا تجربه‌ای در زمینه توسعه بلاک چین ندارید، جستجوی کمک از افراد حرفه‌ای توصیه می شود، زیرا توسعه توکن ERC-20 به تخصص فنی و دانش زبان‌های برنامه‌نویسی نیاز دارد.

استاندارد توکن BEP-20 چیست و چگونه کار می‌کند؟

استاندارد توکن Bep-20

BEP-20 دومین استاندارد محبوب برای توسعه رمزارزها است. بسیاری از توکن‌های جدید در زنجیره هوشمند بایننس توسعه می‌یابند. دلیل آن نیز عمدتاً سریع‌تر و کارآمدتر بودن‌ آن و پشتیبانی از سازگاری میان زنجیره‌ای (Cross-Chain Compatibility) است. BEP-20 مشتق شده‌ از استاندارد ERC-20 است و بنابراین تمام ویژگی های آن را به ارث برده است.

استاندارد BEP-20، استاندارد اصلی برای زنجیره هوشمند بایننس است. یعنی تمام توکن‌های موجود در شبکه هوشمند بایننس به طور خودکار بر اساس استاندارد BEP-20 هستند. توجه به تفاوت‌های دو استاندارد BEP-20 و BEP-2 نیز حائز اهمیت است، زیرا این دو استاندارد‌های متفاوتی از شبکه بایننس هستند. در حالی که BEP-20 یک استاندارد توکن در زنجیره BSC است، BEP-2 به زنجیره بایننس متصل است. برخلاف زنجیره بایننس، BSC از قرارداد‌های هوشمند پشتیبانی می‌کند.

همه توکن‌های BEP-20 مبتنی بر زنجیره هوشمند بایننس هستند که یک شبکه بلاک‌چین اختصاصی توسعه یافته توسط بایننس است که قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیر‌متمرکز (DApps) را دارد. BSC به کاربران خود اجازه می‌دهد تا برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر قرارداد هوشمند بسازند.

dApp چیست؟ این شما و این یکی از مهم‌ترین محصولات تکنولوژی بلاک چین!

بسیاری از فعالان بازار نمی‌دانند که BSC با ETH سازگار است و روشی سریع‌تر و کم هزینه‌تر برای پردازش تراکنش‌ها ارائه می دهد. این بدان معناست که شما می‌توانید از توکن‌های BEP زنجیره هوشمند بایننس برای انتقال توکن های ERC20 با سرعت بسیار بیشتر و هزینه بسیار کم استفاده کنید. نه تنها ERC-20، بلکه بسیاری از ارزهای دیگر از جمله بیت‌ کوین، اتر، لایت‌کوین و USDT را می‌توان با استفاده از BEP-20 منتقل کرد.

به طور کلی از مزایای توکن BEP-20 می‌توان به سازگاری با توکن های BEP-2 ،ERC-20، پشتیبانی از صرافی بایننس، استفاده از توابع از پیش تعریف شده مختص استاندارد BEP-20، قابلیت استفاده در بسیاری از کیف پول‌ها و سازگاری میان زنجیره‌ای با توکن‌های سایر بلاک‌ چین‌ها اشاره کرد.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

چگونه یک توکن BEP-20 ایجاد کنیم؟

فرآیند ایجاد توکن BEP-20 نسبتا ساده‌تر است. شما حتی می توانید یک توکن اولیه BEP-20 را بدون هیچ دانش فنی و یا تخصص در زمینه بلاک‌ چین ایجاد کنید. با این حال، توسعه یک توکن BEP-20 شخصی سازی شده و با ویژگی های خاص قطعاً به تخصص فنی یک توسعه دهنده حرفه‌ای نیاز دارد. تتر چیست؟

جدول مقایسه برخی ویژگی‌های ERC-20 و BEP-20

ویژگی‌های  BEP-20ویژگی‌های ERC-20
ایجاد شده در شبکه هوشمند بایننس (BSC)ایجاد شده در شبکه اتریومشبکه اصلی
دومین استاندارد محبوبمحبوب‌ترین استانداردمحبوبیت
سالیدیتیسالیدیتیزبان برنامه نویسی
مقرون به صرفهنسبتا زیادهزینه ایجاد توکن‌ها
بسیار آسان و سریعبسیار سخت و پیجیدهپیچیدگی فرآیند ساخت توکن‌ها
الگوریتم اختصاصی اعتبار اثبات سهام (PoSA)الگوریتم قدیمی اجماع اثبات کار (PoW)الگوریتم مورد استفاده
۳ ثانیه برای هر بلاک۱۵ ثانیه برای هر بلاکسرعت الگوریتم مورد استفاده
مقرون به صرفهبسیار بالا (حدود ۲۰۰ برابر بیشتر از BEP-20)کارمزد تراکنش‌ها
داردنداردقابلیت پشتیبانی از Cross Chain Compatibility
سازگاری با توکن‌های ERC-20 و BEP-2کم بودن خطر نقض قرارداد در شبکه اتریومسایر ویژگی‌ها

تفاوت استاندارد ERC-20 و BEP-20 در چیست؟

تفاوت اصلی بین این دو توکن محبوب در شبکه اصلی آن‌ها است. در حالی که توکن‌های ERC-20 بر اساس بلاک‌ چین اتریوم هستند، توکن های BEP-20 بر روی شبکه هوشمند بایننس (BSC) توسعه یافته‌اند.

از آنجایی که استخراج در شبکه اتریوم به دلیل هزینه‌های بسیار بالا غیرکاربردی است، شبکه BSC به عنوان جایگزین آن پدیدار شد که از شبکه اتریوم کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر است و تمامی ویژگی‌های بلاک‌ چین اتریوم را نیز دارا می‌باشد.

اگر می‌خواهید درباره استراج ارزهای دیجیتالی مانند تتر بیشتر بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «استخراج تتر» را مطالعه کنید

زنجیره هوشمند بایننس از مکانیزم سفارشی‌سازی شده اعتبار اثبات سهام (PoSA) استفاده می‌کند که گفته می‌شود زمان پردازش بلوک آن ۳ ثانیه است که در مقایسه با ۱۵ ثانیه زمان مورد نیاز در شبکه اتریوم ۵ برابر سریع‌تر است.

از طرفی اگر به دنبال سهولت در توسعه توکن‌های خود هستید و می‌خواهید به صورت جهانی دیده شوید، استفاده از توکن ERC20 و شبکه اتریوم با دسترسی و محبوبیت بالا برای شما گزینه بهتری خواهد بود. با این حال، اگر بهترین و  نوآورانه‌ترین توکن را با کمترین هزینه و زمان پردازش می‌خواهید، توکن خود را در BEP-20 ایجاد کنید.

از آنجایی که در حال حاضر کارمزد تراکنش‌ها در اتریوم بسیار زیاد است و همچنین با افزایش بار روی شبکه بیشتر می‌شود، توسعه‌دهندگان برای ساخت اپلیکیشن‌های پیچیده با ویژگی‌های پیشرفته دچار مشکل شده‌اند. زیرا این کار می‌تواند هزینه تراکنش‌ها را در این شبکه به طرز قابل توجهی افزایش دهد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

0

نظر مخاطبان (0)