ایاس چیست؟ بلاک چین و ارز دیجیتال EOS محبوب توسعه‌دهندگان!

محمد خزائی

زمان مطالعه :

4 دقیقه

دنیای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان، دنیای عجیب، شگفت‌انگیز و متفاوتی است. شبکه ایاس هم این تفاوت را با سایر شبکه‌ها دارد چون پلتفرمی منبع‌باز، شفاف و خلاقانه برای توسعه‌دهندگان روی شبکه بلاک چین است. آن‌ها از این شبکه برای توسعه، مدیریت و میزبانی نرم‌افزارهای تجاری غیرمتمرکز یعنی DApps استفاده می‌کنند.

بیایید تعریف ایاس را از زبان خودش بشنویم:

فناوری ما، انعطاف پذیری، امنیت، قابلیت اطمینان و جامعه مورد نیاز شما را برای ایجاد ایده‌های خود در بلاک چین ارائه می‌دهد.

وبسایت رسمی ایاس

قیمت، نمودار و مشخصات لحظه ای ایاس

هدف ایاس چیست؟

هدف کلی این پروژه این است که استفاده از فناوری بلاک چین برای برنامه‌نویس‌ها تا جای ممکن آسان باشد و کاربران بتوانند نسبت به دیگر شبکه‎‌ها راحت‌تر از این تکنولوژی استفاده کنند. به همین خاطر ابزارها و منابع آموزشی زیادی وجود دارد که کاربر با کمک آن‌ها می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن استفاده از این پلتفرم را یاد بگیرد و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز موردنظر خود را ایجاد کند.

از دیگر اهداف پروژه EOS می‌توان به امکان مقیاس‌پذیری بالا نسبت به دیگر بلاک چین‌ها اشاره کرد. EOS تلاش می‌کند تجربه استفاده کاربرها و کسب و کارهای مختلف را نیز بهبود ببخشد. اولویت اصلی این بلاک چین تامین امنیت و کاهش هزینه‌های کاربر است. افزایش انعطاف‌پذیری و سازگاری با شرکت‌های بزرگ نیز یکی دیگر از اهداف این شبکه است.

خالق EOS چه کسی است؟

پلتفرم EOS را یک شرکت به نام Block.one راه‌اندازی کرد و وایت پیپر آن را دو نفر به نام‌های دنیل لریمر و برندان بلومر نوشتند. این دو بعدا در سمت مدیر اجرایی Block.one به فعالیت خود ادامه دادند.

 دنیل لریمر و برندان بلومر خالق ارز دیجیتال ایاس هستند سیاه و سفید
دنیل لریمر و برندان بلومر خالق ارز دیجیتال ایاس هستند

بلومر که اکنون مدیرعامل این شرکت است یک کارآفرین سریالی‌ست که کار خود را با فروش دارایی‌های مجازی (Virtual Assets) برای بازی‌های ویدیویی آغاز کرد. او سپس به عنوان یکی از بنیان‌گذارهای Okay.com که یک آژانس املاک تمام دیجیتال در هنگ کنگ است به فعالیت خود ادامه داد.

لریمر نیز یک برنامه نویس کامپیوتر بود که قبل از EOS مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در زمینه کریپتو را تاسیس کرده است. پلتفرم مبادله ارز دیجیتال BitShares و بلاک چین Steem برخی از پروژه‌های او هستند.

این دو در سال 2016 با هم ملاقات کردند و یک سال بعد نیز شرکت Block.one را تاسیس نمودند.

در شبکه EOS توکن‌های جدید چطور استخراج می‌شوند؟

در شبکه بلاک چین ایاس از مفهوم ماینینگ خبری نیست و افرادی که تولید کننده بلاک نامیده می‌‌شوند وظیفه ایجاد بلاک‌های جدید را برعهده دارند.

با ایجاد هر بلاک جدید، توکن‌های جدیدی هم ایجاد خواهند شد و به عنوان جایزه به تولید‌کننده‌های آن اختصاص خواهد یافت. تولیدکننده‌های بلاک این امکان را دارند که رقم دریافتی مورد انتظار خود را اعلام کنند و تعداد توکن‌های خلق شده هم به رقم درخواستی تولیدکننده‌های بلاک بستگی دارد.

از آنجایی که طبیعتا تولیدکننده‌های بلاک انتظار دریافتی بیشتری هم دارند، این قابلیت ممکن است به سادگی مورد سوء استفاده قرار بگیرد. برای جلوگیری از این مشکل یک مکانیسم پاداش، تولیدکننده‌ها را محدود می‌کند تا عرضه سالانه رمزارز ایاس از ۵٪ بیشتر نشود. دارندگان ارز دیجیتال EOS نیز که امکان اظهار نظر در این زمینه را دارند، درخواست تولیدکننده‌هایی که رقم‌های بالایی اعلام می‌کنند را رد می‌کنند.

تمامی افرادی که قصد استفاده از فضای ذخیره‌سازی EOS را دارند باید توکن‌‎هایی که در اختیار دارند را قفل کنند. به دلیل اینکه هرساله ۵٪ به تعداد توکن‌های موجود در بازار افزوده خواهد شد، ارزش توکن‌های قفل شده کاهش خواهد یافت و باید توکن‌های بیشتری خریداری کنند. به این ترتیب هزینه استفاده از شبکه از طریق تورم سالیانه پرداخت خواهد شد.

هرقدر فضای موردنیاز بیشتر باشد باید بلاک‌های بیشتری تولید شود و تولیدکننده‌های بلاک هم می‌توانند مبالغ بیشتری را تقاضا کنند که در نهایت به افزایش تورم منجر خواهد شد. در صورتی که تقاضا برای فضا کمتر باشد تورم کاهشی خواهد بود و توکن‌های موجود در بازار هم ارزش خود را حفظ خواهند کرد.

آیا آینده ارز ایاس روشن است؟

برای بررسی آینده این ارز، لازم است قبل از هر چیزی نگاهی به گذشته آن داشته باشیم؛ در سال ۲۰۱۷ ارز دیجیتال ایاس با قیمت ۱ دلار معامله می‌شد اما در پایان همان سال، قیمت این ارز به ۱۱.۳۹ دلار رسید. در آپریل ۲۰۱۸ نیز قیمت این ارز به بالاترین حد خود یعنی ۲۲.۸۹ دلار افزایش یافت اما در عرض ۶ ماه قیمت آن افت چشمگیری داشت و در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ هر واحد EOS با قیمت ۲.۵۶ دلار معامله می‌شد.

لوگوی ارز دیجیتال ایاس روی سکه‌های نقره ای رنگ
ارز دیجیتال ایاس

رمزارز EOS سال ۲۰۲۱ را با قیمت ۲.۶۱ دلار آغاز کرد و تا ماه آپریل روند صعودی خود را حفظ کرد و تا قیمت ۸.۷۲ دلار ادامه داد. این ارز در ابتدای می با قیمت ۱۳.۴۷ دلار معامله می‌شد. در زمان نگارش مقاله (شهریور ۱۴۰۰) نیز هر واحد EOS با قیمتی بین ۴.۵ تا ۶.۵ دلار معامله می‌شود.

اکثر تحلیل‌گرها به صورت کلی آینده خیلی روشنی را برای این ارز متصور هستند و پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۲۳ قیمت این ارز به حدود ۸۰ دلار برسد. به همین خاطر به سرمایه‌گذارها توصیه می‌کنند نگاهی بلند مدت به این رمزارز داشته باشید.

تفاوت ایاس با اتریوم چیست؟

اتریوم و ایاس هر دو به عنوان قدرتمندترین پروژه‌های بلاک چین دنیا شناخته می‌شوند. در حالی که اتریوم تلاش می‌کند محاسبات کامپیوتری را به صورت کاملا غیرمتمرکز انجام دهد، هدف ایاس اجرای سریع نرم‌افزارهای غیرمتمرکز است و به همین خاطر هر پروتکل از یک الگوریتم توافق جمعی و مدل حاکمیتی متفاوت استفاده می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با بلاک چین و ارز دیجیتال اتریوم مطلب اتریوم چیست را مطالعه کنید.

لوگوی ارز دیجیتال ایاس و لوگوی ارز دیجیتال اتریوم آبی و زرد
تفاوت ایاس و اتریوم

ویژگی اصلی اتریوم اجرای غیرمتمرکز نرم‌افزارهای مختلف است اما EOS به گونه‌ای طراحی شده که بتواند نرم‌افزارهای غیرمتمرکز را با سرعت بیشتری اجرا کند و به همین خاطر برخی از ویژگی‌های غیرمتمرکز آن حذف شده است. هر کدام از این شبکه‌ها مزایا و معایب خودشان را دارند و این کاربر است که باید تصمیم بگیرد بسته به اهدافی که دارد، کدام شبکه برای او مناسب‌تر است.

نام ارزاتریوم (ETH)ایاس (EOS)
مکانیزم توافق جمعیاثبات کار (PoW)اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS)
تاریخ عرضهجولای سال ۲۰۱۵ژوئن سال ۲۰۱۷
توسعه دهندهEthereum FoundationBlock.one
کارمزد تراکنشمتغیر (بسته به شلوغی شبکه)رایگان
هزینه سالانه شبکه۱۱ درصد (به ازای هزینه برق)۵ درصد (برای توسعه شبکه)
مدت زمان تایید تراکنش۵ تا ۴۰ ثانیه۱.۵ ثانیه
پهنای باند۱۰ تراکنش در ثانیهبیش از ۳۰۰ هزار تراکنش در ثانیه
مقایسه دو شبکه ایاس و اتریوم

بهترین کیف پول برای نگهداری ایاس چیست؟

برای نگهداری، دریافت و ارسال راحت ارز دیجیتال ایاس باید از کیف پول رمزارز (Crypto Wallet) استفاده کنید. بهترین کیف پول‌هایی که امکان نگهداری این رمزارز را به شما می‌دهند عبارت‌اند از:

  • کیف پول‌های لجر نانو اس و نانو ایکس (سخت افزاری)
  • کیف پول ترزور مدل T (سخت افزاری)
  • کیف پول تراست والت (موبایل)
  • کیف پول Infinito (فقط مخصوص موبایل)
  • کیف پول Imtoken (دسکتاپ)
  • کیف پول SimpleEOS (دسکتاپ)
  • کیف پول متامسک (موبایل و وب)

نحوه کار EOS چگونه است؟

ایاس از تمامی امکاناتی که برای خلق نرم‌افزارهای بلاک چین ضروری هستند پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم امکان تایید هویت و دسترسی ایمن، مجوزدهی، میزبانی داده، مدیریت مصرف و ارتباطات بین نرم‌افزارهای غیرمتمرکز و اینترنت را در اختیار کاربرانش می‌گذارد. EOS دارای یک Web Toolkit است که امکان توسعه رابط کاربری را به کاربرانش می‌دهد و به همین خاطر به سادگی می‌توان نرم‌افزارهای موردنیاز را طراحی کرد.

عناصر کلیدی ایاس: EOS.IO و توکن‌های EOS چه کاربردی دارند؟

اکوسیستم ایاس از دو بخش کلیدی EOS.IO و توکن‌های EOS تشکیل شده است.

EOS.IO تقریبا شبیه به سیستم عامل کامپیوتر عمل می‌کند و وظیفه آن کنترل و مدیریت بلاک چین EOS است. با استفاده از این سیستم عامل کاربر می‌تواند به راحتی انواع نرم‌افزارهای غیرمتمرکز را توسعه دهد. توکن‌های EOS نیز رمزارز بومی شبکه‌ EOS به شمار می‌روند.

یک برنامه نویس برای اینکه بتواند از منابع این شبکه استفاده و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز خود را روی آن ایجاد و اجرا کند فقط کافی است تعدادی توکن EOS داشته باشد و حتی لازم نیست این توکن‌ها را خرج کند! در صورتی که تعداد زیادی توکن EOS در اختیار دارید اما قصد ندارید از آنها برای توسعه نرم‌افزار استفاده کنید، می‌توانید پهنای باند اختصاصی خود را به دیگر افرادی که ممکن است به آن نیاز داشته باشند اختصاص دهید.

لوگوی ارز دیجیتال ایاس EOS

EOS چه تفاوتی با دیگر بلاک چین‌ها دارد؟

با اینکه در حال حاضر شبکه‌های دیگری هم مثل اتریوم امکان اجرای نرم‌افزارهای غیرمتمرکز را به کاربر می‌دهند اما تمرکز اصلی EOS روی مشکلات اصلی بلاک چین است و تلاش می‌کند سرعت، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به شبکه‌های فعلی داشته باشد.

با گسترش اکوسیستم نرم‌افزارهای غیرمتمرکز، منابع موجود در شبکه‌های بلاک چین نیز هر روز محدودتر می‌شوند و با مشکلاتی مثل تعداد زیاد تراکنش‌های نادرست، نرم‌افزارهای اسپم، کندی اجرا و محدودیت قدرت پردازشی روبه‌رو خواهند بود. هدف EOS.IO این است که با فراهم کردن مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالاتر چنین مشکلاتی را به صورت کامل از بین ببرد.

خصوصیات EOS.IO چیست؟

EOS.IO ادعا می‌کند که می‌تواند از طریق اجرای موازی و متدهای ارتباطی نامتقارن، هزاران نرم‌افزار غیرمتمرکز تجاری را بدون هیچ‌گونه مشکلی میزبانی کند. برای اجرای فرآیندهای مختلف نیز از ماژول‌ها جداگانه‌ای استفاده می‌کند. برای مثال پروسه تایید هویت جدا از پروسه اجرا عمل می‌کند که این کار باعث افزایش سرعت شبکه می‌شود.

eos.io یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین است که با هدف کمک به برنامه‌نویس‌ها، کسب و کارها و سرمایه‌گذارها طراحی شده است.

https://eos.io/

EOS.IO به دلیل قابلیت‌های متنوع خود، انعطاف‌پذیری بسیار زیادی در فازهای توسعه و نگهداری نرم‌افزارهای غیرمتمرکز دارد. ساختار مالکیتی آن نیز به شکلی است که امکان استفاده راحت توسط کاربر را فراهم می‌کند. در این شبکه نیازی به پرداخت EOS نیست و توسعه دهنده‌ها می‌توانند به نسبت توکن‌هایی که در حساب خودشان دارند از امکانات بلاک چین استفاده کنند. این مدل نسبت به مدل پرداختی Pay-per-Transaction استاندارد از مزایای بیشتری برخوردار است. همچنین توسعه دهنده‌ها می‌توانند از قبل هزینه‌هایی مثل هزینه میزبانی را پیشبینی کنند و یک استراتژی خاص برای کسب درآمد داشته باشند.

در بلاک چین EOS از مدل توافق جمعی DPoS یا اثبات سهام نمایندگی شده (Delegated Proof of Stake) استفاده می‌شود که امکان گرفتن تصمیمات سطح بالا در کوتاه‌ترین زمان ممکن را به کاربران می‌دهد. در این روش تصمیمات مهمی مثل بازگرداندن تغییرات، فریز کردن دارایی‌ها و رفع باگ نرم‌افزارها، از طریق رای اکثریت سپرده‌گذارها گرفته می‌شوند.

سخن نهایی

رمزارز ایاس یکی از ده ارز برتر دنیا محسوب می‌شود و شبکه آن نیز با شبکه‌های مختلفی مثل اتریوم مقایسه می‌گردد. هدف این بلاک چین ارائه مقیاس پذیری بالا نسبت به شبکه‌های موجود است و تلاش می‌کند مشکلاتی که برای این شبکه‌ها وجود دارد را به صورت کامل از بین ببرد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

0

نظر مخاطبان (0)