لوپرینگ چیست؟ آشنایی با لوپرینگ و ارز دیجیتال LRC

جمال نوری

زمان مطالعه :

11 دقیقه

 با ورشکست‌شدن صرافی‌های بزرگی مانند FTX انتخاب یک صرافی برای انجام معاملات بسیار اهمیت پیدا کرده است. صرافی‌های متمرکز ویژگی‌های مثبت زیادی دارند، اما این مسئله وجود دارد که کاربران تا زمانی که دارایی خود را از آن خارج نکنند، به عبارتی مالک دارایی‌شان نیستند. علاوه بر این، عموما برای استفاده از امکانات کامل این پلتفرم‌ها نیاز دارید تا احراز هویت کنید (البته صرافی پول نو امکان خرید و فروش رمز ارزها بدون احراز هویت را برای اولین بار در ایران امکان پذیر کرده است). در این زمان صرافی‌های غیرمتمرکز می‌توانند، یکی از گزینه‌های موجود باشد، اما Dexها کارمزد بالا و سرعت پایینی دارند و نمی‌توان در آن‌ها سفارشات را به‌صورت لیمیت قرار داد. اینجاست که پای لوپرینگ به دنیای کریپتوها باز می‌شود، صرافی لوپرینگ قصد دارد که تمام ویژگی‌های مثبت صرافی‌های غیرمتمرکز و متمرکز را در کنار هم به کاربران خود ارائه دهد. اما لوپرینگ چیست؟

در مطلب امروز قصد داریم در مورد لوپرینگ (Loopring)، معرفی رمز ارز LRC، کیف پول Loopring، نحوه کار لوپرینگ و … صحبت کنیم، پس اگر قصد دارید در مورد این پروژه بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

لوپرینگ چیست؟

لوپرینگ چیست؟

لوپرینگ (Loopring) یک بلاک چین لایه ۲ و متن باز (Open-Source) است که بر روی بلاک چین اتریوم فعالیت می‌کند. لوپرینگ قصد دارد که با استفاده از فناوری اثبات دانش صفر (Zero-Knowledge Proof) محلی برای مبادلات ارزهای دیجیتال ایجاد کند.

اکثر افراد برای معاملات و تریدهای خود به صرافی‌‌های متمرکز وابسته هستند و این صرافی‌ها می‌تواند خطراتی را برای سرمایه افراد به دنبال داشته باشد، به‌عنوان مثال سرمایه افرادی که در صرافی FTX حساب داشتند از بین رفت و معلوم نیست که این افراد بتوانند به دارایی خود برسند یا نه.

صرافی‌های غیرمتمرکز از امنیت بیشتری نسبت به صرافی‌های متمرکز برخوردار هستند، اما اکثر افراد برای استفاده از یک صرافی با سرعت بالا و کارمزد پایین به سراغ پلتفرم‌های رمز ارزی OTC می‌روند؛ چرا که Dexها پاسخ‌گوی نیاز آن‌ها نیستند. علاوه بر این مشکلات، اکثر بلاک چین‌ها در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ از مقیاس‌پذیری پایینی برخوردار بودند. این مشکلات و مقیاس‌پذیری پایین بلاک چین اتریوم و دیگر شبکه‌های هم رده آن باعث شد که لوپرینگ ایجاد شود. لوپرینگ به‌صورت اختصاصی برای صرافی غیرمتمرکز خود ایجاد شده است، به عبارتی دیگر لوپرینگ یک بلاک چین لایه ۲ است که به صورت اختصاصی از معاملات غیرمتمرکز دارایی‌های کریپتویی پشتیبانی می‌کند. صرافی غیرمتمرکز (DEX) چیست؟

لوپرینگ بر خلاف صرافی یونی سوآپ و سوشی سوآپ که مستقیما به شبکه اتریوم (Ethereum Mainnet) متصل هستند، اولین صرافی DEX محسوب می‌شود که از فناوری zkRollup برای ساخت یک DEX استفاده کرد. لوپرینگ به دلیل استفاده از zkRollup می‌تواند در هر ثانیه ۲۰۲۵ معامله را ثبت کند و این موضوع لوپرینگ را از دیگر پلتفرم‌های DEX متمایز می‌کند.

آشنایی با فناوری zkRollup

zkRollup چیست؟

متوجه شدیم که لوپرینگ از فناوری zkRollup برای افزایش سرعت ثبت تراکنش‌های خود استفاده می‌کند؛ اما zkRollup یا Zero-knowledge Rollups چیست و چگونه باعث افزایش سرعت ثبت تراکنش در لوپرینگ می‌شود؟

zkRollup یکی از راه‌های مقیاس‌پذیری است که برخی از بلاک چین‌های لایه ۲ برای افزایش مقیاس‌پذیری خود از آن بهره می‌برند. zkRollup از ترکیب دو عبارت zero-knowledge  و Rollups ایجاد شده است.

  • Rollups: در رول‌آپ‌ها تعدادی تراکنش با هم جمع و فشرده شده و سپس به بلاکچین ارسال و بر روی آن ثبت می‌شود. این کار باعث خواهد شد که به‌جای پرداخت چندین کارمزد، یک کارمزد پرداخت شود. فرایند رول‌آپ باعث کاهش کارمزدها و افزایش سرعت می‌شود.
  • zero-knowledge: در فرایند رول‌آپ، تراکنش‌ها فشرده شده و به‌صورت یکجا بر روی بلاک چین ثبت می‌شوند، اما نکته مهم این است که باید یک مرحله فیلتر انجام شود وتراکنش‌های اشتباه از تراکنش‌های صحیح تفکیک شوند تا در ثبت بر روی بلاک چین اصلی مشکلی پیش نیاید. این فرایند فیلترینگ توسط اثبات دانش صفر انجام می‌شود. در فناوری zero-knowledge اپراتورها می‌توانند بدون افشای اطلاعات معامله‌گران تراکنش‌ها را تایید کنند.

حال که به‌صورت خلاصه با فناوری دانش صفر و فناوری رول‌آپ آشنا شدیم، باید بگویم که در zkRollup چندین تراکنش با هم تجمیع شده و با فناوری دانش صفر صحت این تراکنش‌ها تایید می‌شود. حال این تراکنش‌ها بر روی شبکه اصلی (در لوپرینگ شبکه اتریوم است) قرار می‌گیرند. این تراکنش‌های فشرده شده که به‌صورت یک تراکنش ارسال شده توسط شبکه اتریوم تایید و در صورت صحت کامل بر روی بلاک چین اتریوم قرار می‌گیرند.

با توجه به این توضیحات متوجه شدید که امنیت بلاک چین‌های لایه ۲ که از zkRollup استفاده می‌کنند، توسط شبکه اصلی تضمین شده است. پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه بیشتر مقاله «رول آپ (Rollup) چیست» را از دست ندهید

نحوه کارکرد لوپرینگ

همان‌طور که در بخش قبل بیان شد، لوپرینگ برای افزایش توان عملیاتی و کاهش کارمزدها از فناوری zkRollup استفاده می‌کند؛ اما این پروژه برای افزایش سرعت از نوعی خاص از zkRollup به نام Validium بهره می‌برد. در zkRollupها تراکنش‌ها بر روی شبکه اصلی ثبت می‌شوند، ولی در validium علاوه بر ثبت تراکنش‌ها بر روی شبکه اصلی، اطلاعات تراکنش‌ها بر روی یک شبکه جدا ذخیره می‌شود که باعث سریع‌تر شدن فرایند می‌شود.

در لوپرینگ افراد دارایی خود را به لایه ۲ منتقل کرده و در آنجا شروع به معامله می‌کنند، حال این تراکنش‌ها با کمک فناوری zkRollup بر روی شبکه اتریوم تایید و ثبت می‌شوند. از آنجایی که در یک صرافی سرعت تایید معاملات حرف اول را می‌زند، اطلاعات تراکنش هر در شبکه لوپرینگ ذخیره می‌شود، این کار سرعت تایید و ارسال اطلاعات به شبکه اتریوم را افزایش می‌دهد.

لوپرینگ با استفاده از فناوری zkRollup یا validium توانسته ۲۰۲۵ تراکنش یا معامله را ثبت کند. این تعداد تراکنش برای یک صرافی غیرمتمرکز رقم قابل قبولی است.

نقشه راه لوپرینگ

نقشه راه لوپرینگ به‌صورت کامل موجود نیست، اما اگر بخواهیم به عملکرد لوپرینگ در طول زمان نگاهی داشته باشیم باید بگویم که تغییرات و مسیر طی شده توسط پروتکل لوپرینگ به شرح زیر است:

  • ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲: راه‌اندازی DeFi Port در لوپرینگ که به کاربران اجازه می‌دهد، حراج هلندی (نوعی حراج دارایی که در آن قیمت از زیاد به کم تغییر می‌کند تا زمانی که فردی متقاضی برای خرید دارایی پیدا شود، این نوع حراج بیشتر در پلتفرم‌های وام دهی و در زمان لیکویید شدن وام استفاده می‌شود)، وام‌دادن و … را در Loopring تجربه کنند.
  • ۲۴ اوت ۲۰۲۱: پشتیبانی از NFT در پروتکل لوپرینگ فعال شد. با توجه به این موضوع کاربران می‌توانند در صرافی غیرمتمرکز لوپرینگ NFT مینت، خرید و فروش و انتقال دهند.
  • ۲ دسامبر ۲۰۲۰: راه‌اندازی zkRollup AMM در لوپرینگ که به کاربران امکان سوآپ فوری توکن‌ها را بدون کارمزد و تغییر در نقدینگی فراهم می‌کند.
  • ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰: راه‌اندازی ورژن ۳.۶ لوپرینگ (Loopring Protocol 3.6)
  • ۶ ژوئن ۲۰۲۰: پشتیبانی از انتقال توکن‌های ERC-20 در لوپرینگ
  • ۲۷ فوریه ۲۰۲۰: راه‌اندازی صرافی غیرمتمرکز لوپرینگ

محصولات لوپرینگ

از مهم‌ترین محصولات شبکه لوپرینگ می‌توان به صرافی غیرمتمرکز و کیف پول Loopring اشاره کرد. 

صرافی غیرمتمرکز لوپرینگ

همان‌طور که در بخش‌های قبل بیان شد، شبکه لوپرینگ برای افزایش سرعت صرافی آن به وجود آمده است. صرافی لوپرینگ اولین صرافی غیرمتمرکز بود که از فناوری zkRollup برای افزایش سرعت ثبت معاملات و کاهش کارمزدها استفاده کرد.

این پلتفرم یک صرافی DEX با امکانات متنوع است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • اوردر بوک (Order Book): این بخش اصلی صرافی لوپرینگ است که این صرافی را از دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی‌سواپ و … متمایز می‌کند. در این بخش کاربران می‌توانند سفارشات خرید و فروش خود را به‌صورت لیمیت قرار دهند. Order Book در صرافی لوپرینگ را می‌توان مهم‌ترین بخش این پلتفرم دانست.
صرافی غیرمتمرکز لوپرینگ
  • سواپ (Swap): در این بخش کاربران می‌توانند مانند دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز توکن‌های خود را سوآپ کنند، یعنی یک توکن را به توکن دیگری تبدیل کنند.
  • کسب درآمد (Earn): در این بخش کاربران می‌توانند با استیک کردن توکن‌ها و شرکت‌کردن در استخرهای نقدینگی کسب درآمد کنند.
  • ان اف تی (NFT): یکی از سربرگ‌های صرافی لوپرینگ L2 NFT است که از طریق آن کاربران می‌توانند NFT مینت کنند و آن‌ها را برای دیگر آدرس‌ ارسال کنند.

سازوکار DEX لوپرینگ به صورت اوردربوک است و به کاربران اجازه می‌دهد سفارشات خرید و فروش خود را به‌صورت لیمیت، با کمترین هزینه و بالاترین سرعت در این صرافی ثبت کنند. علاوه بر اوردر بوک در صرافی لوپرینگ کاربران می‌توانند NFT مینت کنند، این امکان در تعداد کمی از Dexها وجود دارد. این امکانات در کنار هم صرافی لوپرینگ را از دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز متمایز می‌کند.

کیف پول لوپرینگ (Loopring Wallet)

یکی دیگر از محصولات لوپرینگ، کیف پول این پروتکل است. Loopring Wallet که توسط این تیم طراحی شده یک کیف پول غیرحضانتی است، یعنی کاربران مدیریت کلید خصوصی خود را برعهده دارند. این والت دارای دو نسخه اندروید و IOS است.

لینک دانلود کیف پول لوپرینگ

تیم توسعه‌دهنده لوپرینگ

تیم توسعه‌دهنده لوپرینگ

پروژه لوپرینگ در سال ۲۰۱۷ توسط دنیل وانگ (Daniel Wang) ایجاد شد. دنیل فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر از دانشگاه ایالتی آریزونا (Arizona State University) است و علاوه بر آن مدرک MBA از دانشگاه University of Minnesota را نیز دارد. دانیل علاوه بر پروتکل لوپرینگ تجربه همکاری در پروژه‌های زیادی را داشته که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • بنیان‌گذار شرکت خدمات ارزهای دیجیتال Coinport در سال ۲۰۱۴
  • Senior Engineering Director در شرکت ZhongAn Insurance

همان‌طور که مشخص است، دنیل تجربه ایجاد یک شرکت خدمات پرداخت بیت کوین را داشته، اما متمرکز بودن این سازوکار مورد رضایت دنیل نبود و به همین دلیل ایده ایجاد صرافی لوپرینگ به ذهن او خطور کرد.

از دیگر افراد مهم در این پروژه می‌توان به استیو گوو (Steve Guo) اشاره کرد. استیو مدیر ارشد فناوری (CTO) پروژه لوپرینگ است که تجربه همکاری با پروژه‌های زیر را در کارنامه خود دارد:

  • بنیان‌گذار و CEO پروژه Dora Network
  • بنیان‌گذار و CTO پروژه PowerMoPowerMo
  • مدیریت ارشد اجرایی در پروژه Cheetah Mobile

تیم توسعه‌دهنده لوپرینگ بر اساس لینکدین این پروژه یک تیم کوچک و متمرکز در چین است. این تمرکز دارای نکات مثبت و منفی است که از مهم‌ترین این نکات می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد.

  • نکته مثبت: تیم‌های متمرکز از سرعت بالایی برای به‌روزرسانی و بهبود پروژه برخوردار هستند.
  • نکته منفی: متمرکز بودن تیم توسعه‌دهنده برخلاف رسالت بلاک چین است. بلاکچین‌ها آمده‌اند که سیستم‌ها به‌صورت غیرمتمرکز و عادلانه تقسیم شوند. متمرکز بودن یک تیم مساوی با در دست داشتن تمام قدرت توسط یک گروه است.

بررسی فعالیت تیم توسعه‌دهنده لوپرینگ

برای بررسی میزان فعالیت تیم لوپرینگ به گیت‌هاب و شبکه‌های اجتماعی این پروژه نگاهی خواهیم انداخت. بررسی گیت‌هاب پروژه لوپرینگ میزان فعالیت تیم برنامه‌نویسی و تیم فنی آن را مشخص کرده و رصد کردن شبکه‌های اجتماعی این پروژه، میزان فعالیت تیم مارکتینگ و بازاریابی لوپرینگ را به ما نشان می‌دهد.

بررسی گیت‌هاب لوپرینگ

برای درک بهتر از میزان فعالیت تیم لوپرینگ در گیت‌هاب نگاهی به نمودار Development Activity در سایت سنتیمنت خواهیم داشت.

میزان فعالیت تیم توسعه‌دهنده لوپرینگ در گیت‌هاب

همان‌طور که در تصویر مشخص است، میزان فعالیت در گیت‌هاب این پروژه (خط بنفش رنگ) بسیار کاهش داشته است. کاهش فعالیت تیم‌ها می‌تواند دلایلی گوناگونی داشته باشد؛ اما این موضوع که فعالیت این تیم از اواخر سال ۲۰۲۱ تا به امروز (اوایل سال ۲۰۲۳) روند رو به رشدی را شروع نکرده، یک نکته منفی برای این پروژه محسوب می‌شود. باید بدانید که اتفاق در هر پروژه ای یک امر طبیعی است؛ اما نه برای بیش از یک سال!

بررسی شبکه‌های اجتماعی لوپرینگ

مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی لوپرینگ دیسکورد و توییتر است. دیسکورد این پروژه ۲۸ هزار کاربر دارد. توییتر لوپرینگ نیز ۲۱۲ هزار فالوور داشته که با توجه به لایک، کامنت و بازدید این افراد می‌توان گفت که اکثر این فالوورها واقعی هستند. باید توجه داشت که شاخص و معیار دقیقی برای بررسی عملکرد تیم بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ این پروژه وجود؛ اما نمودار رشد فالوورهای توییتر این پروژه کمی ما را با عملکرد تیم آشنا خواهد کرد.

بررسی تعداد فالورهای توییتر لوپرینگ

همان‌طور که در تصویر نیز مشخص است، علت اصلی رشد ناگهانی تعداد فالوورهای لوپرینگ در اواخر ۲۰۲۱ رشد شارپ ارز دیجیتال LRC بوده است. به طور کلی رشد فالوورهای توییتر لوپرینگ متوسط است، یعنی نمی‌توان گفت که تیم هیچ فعالیت نداشته و همچنین نمی‌توان گفت که عملکرد خیلی خوبی داشته است. اگر بخواهیم از ۱۰ نمره به عملکرد تیم بازاریابی Loopring نمره دهیم، ۵ یک نمره مناسب برای این پروژه به حساب می‌آید.

ارز دیجیتال لوپرینگ (LRC)

ارز دیجیتال LRC یک توکن ERC-20 برای پروتکل لوپرینگ است که در سال ۲۰۱۷ با یک ICO عرضه شد. در این ICO لوپرینگ توانست، حدودا ۴۵ میلیون دلار جذب سرمایه کند؛ اما به‌واسطه مقررات سخت‌گیرانه چین در مورد ICOها، لوپرینگ مجبور شد که حدودا ۸۰ درصد این سرمایه را بازگرداند. این شکست در جذب سرمایه نتوانست پروژه لوپرینگ را از رسیدن به هدف خود باز دارد. ICO چیست؟

از رمز ارز LRC برای پرداخت پاداش به اپراتورها، ارائه‌دهندگان نقدینگی، پرداخت کارمزدها و … استفاده می‌شود. کارمزدها در پروتکل لوپرینگ به اپراتورها، تامین‌کنندهای نقدینگی و بخش از آن به خزانه واریز می‌شود تا هزینه‌های DAO لوپرینگ را تامین کند.

در ابتدا قرار بود که لوپرینگ بر روی تمام بلاک چین‌ها قابل قرارگیری باشد، به همین منظور بر روی بلاک چین نئو (NEO) قرار گرفت و یک توکن بومی به نام LRN را منتشر کرد؛ اما این پروژه موفقیت‌آمیز نبود و کل ماجرا کنسل شد. تیم لوپرینگ قصد داشت که این پروتکل را بر روی شبکه QTUM قرار داده و توکن LRQ را منتشر کند که با شکست در بلاک چین نئو این پروژه نیز کنسل شد.

قیمت ارز دیجیتال LRC رشدهای خوبی را تجربه کرده و تعداد توکن‌های LRC حدودا ۱.۳۷۵ میلیارد واحد است که با توجه به قیمت فعلی آن مارکت کپ این توکن حدود ۴۶۰ میلیون دلار خواهد شد.

بررسی هولدرهای ارز دیجیتال LRC

بیاید برای بررسی راحت‌تر هولدرهای ارز دیجیتال لوپرینگ به جدول زیر نگاهی داشته باشیم.

تعداد توکنتعداد آدرسدرصد آدرس نسبت به کل آدرس‌هامقدار توکن در آدرس‌هاارزش مقدار توکن در آدرس‌ها (USD)درصد نسبت به کل
0 – 10 LRC58.81k35.46%207.3k LRC$66.81k0.02%
10 – 100 LRC46.56k28.07%1.67m LRC$1.48m0.12%
100 – 1k LRC40.98k24.71%15.72m LRC$11.3m1.14%
1k – 10k LRC16.45k9.92%48.08m LRC$27.89m3.50%
10k – 100k LRC2.59k1.56%64.44m LRC$35.04m4.69%
100k – 1m LRC3000.18%81.62m LRC$45.21m5.94%
1m – 10m LRC1540.09%482.22m LRC$438.68m35.07%
10m – 100m LRC160.01%378.49m LRC$147.93m27.52%
100m – 1b LRC20.00%302.62m LRC$93.25m22.01%
این جدول بر اساس اطلاعات سایت intotheblock تهیه شده است.

همان‌طور که در جدول بالا مشخص است، ۹۰ درصد توکن‌های LRC در اختیار ۴۷۲ آدرس است. شاید این موضوع کمی باعث نگرانی بین افراد شود و برخی بگویند که احتمال دست‌کاری قیمت در این توکن زیاد است. ابتدا باید بگوییم که احتمال دست‌کاری قیمت در هیچ پروژه کریپتویی صفر نیست؛ اما یکی از علل آن که ۹۰ درصد توکن‌ها در دست ۴۷۲ آدرس است، آن است که بیشتر این آدرس‌ها مربوط به کانترکت‌ها و صرافی‌های غیرمتمرکز است. برای درک بهتر این موضوع به ۱۰ آدرس برتر ارز دیجیتال LRC نگاهی خواهیم داشت.

بررسی هولدرهای ارز دیجیتال LRC

اگر به تصویر بالا نگاهی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که اکثر آدرس‌های برتر مربوط به صرافی و یا قرارداد هوشمند است؛ اما نکته مهم در این تصویر این است که ۷.۲ درصد توکن‌های LRC در اختیار خالق لوپرینگ یعنی دنیل وانگ است. این موضوع کمی نگران کننده باشد.

سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال LRC 

لوپرینگ سه دوره جذب سرمایه داشته و در مجموع بیش از ۸۷ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. این سه دوره به‌صورت خلاصه به شرح زیر است.

  • ۱ آگوست ۲۰۱۷

در این دوره لوپرینگ یک ICO برگزار کرد و در آن سه صندوق و شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ (Obsidian Capital، NEO، Fundamental Labs) شرکت داشتند. این ICO باعث جذب ۴۵ میلیون دلار سرمایه برای این پروژه شد.

  • ۵ فوریه ۲۰۱۸

در این دوره سایمون جنسون (Simon Jenson) و دو شرکت China Growth Capital | CGC و G2H2 Capital مبلغ ۴۲ میلیون دلار در پروژه لوپرینگ سرمایه‌گذاری کردند.

  • ۱ ژانویه ۲۰۱۹

در این دوره Kosmos Ventures به‌عنوان سرمایه‌گذار به لوپرینگ پیوست. از مبلغ سرمایه‌گذاری شده توسط Kosmos Ventures اطلاع دقیقی دردسترس نیست.

بررسی رقبا لوپرینگ

یکی از کارهایی که در هر تحلیل فاندامنتال باید انجام دهید تا با عملکرد یک پروژه بهتر آشنا شوید، بررسی و مقایسه پروژه با رقبای مشابه آن است. در این بخش قصد داریم به بررسی لوپرینگ و dydx بپردازیم.

 لوپرینگdydx
زمان لانچ شدن پروژه۲۰۱۷۲۰۲۱
فناوری مورد استفادهZK RollupZK Rollup
نام توکنLRCdydx
تعداد کل توکن۱.۳۷۵ میلیارد توکن۱ میلیارد توکن
TVL۱۲۲ میلیون دلار۳۳۶ میلیون دلار
سهم از مارکت صرافی‌های غیرمتمرکز۱.۲ درصد۲۴.۵ درصد

احتمالا متوجه شده‌اید که صرافی لوپرینگ درصد بسیار کمی از معاملات در بین صرافی‌های غیرمتمرکز را به خود اختصاص داده است. این موضوع یکی از نکات منفی پروژه لوپرینگ محسوب می‌شود.

مزایا و معایب لوپرینگ

لوپرینگ دارای مزایا و معایب بسیاری است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مزایای صرافی لوپرینگ

  • امکان ثبت بیش از ۲ هزار تراکنش (معامله خرید و فروش) در ثانیه
  • کارمزد پایین معاملات
  • امکان معامله به‌صورت لیمیت
  • امکان مینت کردن NFT
  • اولین صرافی که از فناوری ZK Rollup برای کاهش کارمزدهای خود استفاده می‌کند.

معایب صرافی لوپرینگ

  • فعالیت تیم توسعه‌دهنده در یک سال و نیم گذشته (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳) کاهش شدیدی داشته است.
  • سهم صرافی لوپرینگ از معاملات انجام شده در صرافی‌های DEX بسیار کم است.

پیش‌بینی قیمت لوپرینگ تا سال ۲۰۲۵

اگر قصد خرید ارز لوپرینگ را داشته باشید، احتمالا یکی از سوالات شما آینده ارز دیجیتال LRC خواهد بود. با توجه به ورشکسته‌شدن صرافی‌های متمرکز مانند FTX، افزایش فشار دولت‌ها به صرافی‌های متمرکز و … تمایل مردم به استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز افزایش یافته است. در نتیجه قیمت توکن‌ DEXهایی مانند Loopring و DYDX نیز می‌تواند دستخوش رشدهای جذابی گردد.

اکنون برای درک بهتر از آینده لوپرینگ در دو سال آینده به سراغ نمودار هفتگی قیمت ارز دیجیتال LRC خواهیم رفت.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال LRC

اگر به چارت بالا دقت کنید، متوجه خواهید شد که ارز دیجیتال LRC از سال ۲۰۱۹ در یک کانال صعودی قرار دارد و در زمان نوشتن این مقاله (اردیبهشت ۱۴۰۲) در کف این کانال قرار گرفته است. برای توکن LRC می‌توان یک حمایت استاتیک در قیمت ۰.۲ دلار و یک حمایت داینامیک (خط کانال) در نظر گرفت. در صورتی که قیمت ارز دیجیتال LRC به این دو حمایت برسد می‌توان به‌صورت پله‌ای اقدام به خرید کرد. اگر قیمت به این حمایت‌ها نرسید چه‌کار کنیم؟

در صورتی که قیمت این ارز دیجیتال کاهشی را تجربه نکرد و به حمایت‌ها نرسید، باید صبر کنید تا از مقاومت ۰.۴۸ دلار عبور کند و در صورت تثبیت وارد معامله خرید این ارز دیجیتال شوید. مقاومت‌های پیش روی این ارز دیجیتال به‌صورت محدوده‌ در تصویر مشخص شده است.

خرید ارز دیجیتال LRC

احتمالا یکی دیگر از سوالات شما عزیزان این خواهد بود که ارز دیجیتال LRC را از کدام صرافی می‌توان خرید. ارز دیجیتال LRC را می‌توان از اکثر صرافی‌های معتبر مانند بایننس (Binance)، کوین بیس (Coinbase)، کوکوین (KuCoin)، هیوبی گلوبال (Huobi Global)، کراکن (Kraken)، گیت آی او (Gate.io) و بای بیت (Bybit)، صرافی غیرمتمرکز یونی سوآپ (Uniswap)، صرافی غیرمتمرکز سوشی سوآپ (SushiSwap) و … خریداری کرد. ما نیز در صرافی پول نو ارز دیجیتال LRC را برای شما عزیزان لیست کرده‌ایم که می‌توانید با ثبت نام در صرافی پول نو به راحتی اقدام به خرید این ارز دیجیتال کنید.

کیف پول مناسب برای نگهداری ارز دیجیتال LRC چیست؟

در بخش‌های قبل بیان کردیم که ارز دیجیتال LRC یک توکن ERC-20 است، یعنی می‌توان ارز دیجیتال LRC را در تمام کیف‌پول‌هایی که از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کنند، نگهداری کرد. از مهم‌ترین کیف پول‌هایی که برای نگهداری ارز دیجیتال LRC مناسب است، می‌توان به کیف پول لوپرینگ (Loopring Wallet)، متامسک (MetaMask)، تراست والت (Trust Wallet)، لجر (Ledger)، اتمیک والت (Atomic wallet) اشاره کرد.

جمع‌بندی

صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی سوآپ و سوشی سوآپ توانایی پاسخگویی به نیاز‌های معامله‌گران را ندارند به همین دلیل صرافی‌های غیرمتمرکز که از Orderbook استفاده می‌کنند به وجود آمده‌اند. در این مقاله سعی کردیم در مورد صرافی لوپرینگ (Loopring)، نحوه کارکرد شبکه بلاکچینی لوپرینگ، ارز دیجیتال لوپرینگ، مزایا و معایب لوپرینگ و … صحبت کنیم. امیدوارم که از این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

10

نظر مخاطبان (0)