Friend.tech چیست؟ آشنایی با پروژه Friend.tech و بررسی تخصصی آن

جمال نوری

زمان مطالعه :

13 دقیقه

این روزها پروژه‌ای با نام Friend.tech بسیار ترند شده است و در تمام محافل کریپتویی نامی از این پروژه شنیده می‌شود. بسیاری از افراد دیگران را ترغیب به استفاده و کسب درآمد از Friend.tech می‌کنند، به همین دلیل ما هم تصمیم گرفتیم یک مقاله جامع درباره این پلتفرم منتشر کنیم. در این مطلب ابتدا به این سوال که اصلا Friend.tech چیست؟ پاسخ می‌دهیم و سپس سراغ موضوعاتی مثل سازندگان Friend.tech، اینکه آیا پروژه فرند تک کلاهبرداری است یا نه و… خواهیم پرداخت. اگر مایلید با این پروژه بیشتر آشنا شوید و یا در Friend.tech فعالیت کنید، دست نگه دارید و تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

Friend.tech چیست؟

Friend.tech چیست؟

برنامه Friend.tech یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز است که در آن کاربران می‌توانند شبکه اجتماعی خود را توکنیزه و آن را مبادله کنند.

احتمالا کمی در مورد Friend.tech گیج شده‌اید، به همین دلیل اجازه دهید با یک بیان ساده‌تر و مثال این موضوع را برایتان توضیح دهم. Friend.tech یک شبکه اجتماعی مانند توییتر است که در آن افراد معروف می‌توانند سهامی (shares) که شبیه به حق عضویت است را به دنبال کننده‌های خود بفروشند. هر فردی که یک کلید (keys) را که قبلا shares نام داشتند را می‌خرد، می‌تواند با اینفلوئنسری که keys آن را خریده ارتباط داشته باشد. فرض کنید که یک خواننده معروف در پلتفرم Friend.tech یک حساب کاربری ایجاد می‌کند و تعدادی shares را به فروش می‌رساند. افرادی که keys یا کلید مربوط به این خواننده معروف را خریداری می‌کنند، می‌توانند در کانال آن عضو شوند و با وی چت خصوصی داشته باشند. باید دقت داشت که shareها قابلت خرید و فروش در مارکت را دارند و اگر شما یک keys را خریدید، بعد از مدتی می‌توانید آن را به فرد دیگری بفروشید.

برنامه Friend.tech بر روی شبکه لایه ۲ اتریوم به نام بیس (base) ساخته شده است و این موضوع باعث شده که کارمزد معاملات کاهش و تعداد تراکنش‌ها در پلتفرم Friend.tech افزایش یابد. با توجه به‌ داده‌های سایت dune بیشترین حجم معاملات در پلتفرم Friend.tech مربوط به تاریخ ۲۱ آگوست است که حجم معاملات به ۱۱.۰۹ هزار اتر (ETH) که ارزشی معادل ۱۸.۶۳ میلیون دلار (قیمت هر ETH برابر ۱۶۸۰ دلار) رسیده است. این حجم از تراکنش زمانی معنا پیدا می‌کند که بدانیم در ۲۱ آگوست بر اساس اطلاعات سایت دیفای لاما (defillama) حجم معاملات در تمام پلتفرم‌های غیرمتمرکز در تمام شبکه‌های بلاکچینی معروف برابر ۱.۷۲ میلیارد دلار بوده است.

بررسی حجم معاملات پلتفرم‌های غیرمتمرکز در تمام بلاکچین‌های معروف

حال با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه خواهیم شد که پلتفرم Friend.tech در تاریخ ۲۱ آگوست ۱.۰۸ درصد از حجم معاملات در پلتفرم‌های غیرمتمرکز را به خود اختصاص داده است و این درصد برای یک پلتفرم تازه وارد بسیار عالی است.

خالق پروژه Friend.tech کیست؟

در مورد خالق پروژه Friend.tech اطلاعات زیادی در سایت این پروژه وجود ندارد. بسیار از فعالان بازار کریپتو این پروژه را به دو حساب توییتر Shrimppepe و 0xRacerAlt نسبت می‌دهند، البته این موضوع با اطلاعات حساب این دو نفر همخوانی دارد و این دو حساب در بیو توییتر خود به وضوح در مورد فرند تک صحبت کرده‌اند.

کاربری با حساب توییتری OKHotshot که یکی از فعالان بازار کریپتو محسوب می‌شود در یک رشته توییت به بررسی تاریخچه سازندگان فرند تک پرداخته است.

بررسی تاریخچه سازندگان پروژه friend.tech

این فعال بازار کریپتو بیان می‌کند که Shrimppepe خالق پروژه کلاهبرداری PharmaBroDAO است که به بهانه دریافت NFT رایگان از افراد مبلغی را بابت کارمزد دریافت می‌کرند. علاوه بر این موضوع این کاربر توییتر تصویری در مورد تاریخچه تغییرات پروفایل Shrimppepe منتشر کرده است که در تصویر زیر قابل مشاهده است.

 بررسی تاریخچه سازندگان پروژه فرند تک

علاوه بر این OKHotshot کاربر ناشناس دیگری که فعالیت‌های زیاد در حوزه کریپتو دارد، هشدارهایی را مبنی بر استفاده از پروژه friend.tech داده است. این کاربر با نام مستعار Mr ParaBULLic در یک توییت اشاره کرده است که سازندگان پروژه friend.tech با مجموعه‌ای از توکن غیرمثلی که یک پروژه کلاهبرداری در حوزه کریپتو بود، در ارتباط هستند.

نحوه نصب Friend.tech

برای نصب برنامه Friend.tech باید بدانید که Friend.tech فایل نصبی ندارد و کافی است با گوشی هوشمند خود وارد سایت Friend.tech شوید. پس از ورود با صفحه‌ای مانند تصویر زیر مواجه خواهید شد.

 مراحل نصب برنامه Friend.tech

حال باید بر روی گزینه تنظیمات (گزینه سه نقطه سمت راست بالای کروم) کلیک کرده و گزینه Install App را انتخاب کنید.

پس از انتخاب این گزینه یک شورت کات (shortcup) کروم روی گوشی شما اضافه می‌شود که با انتخاب آن می‌توانید وارد برنامه Friend.tech شوید.

مراحل ثبت نام در برنامه Friend.tech

پس از واردشدن به برنامه Friend.tech بر روی sign in  کلیک کرده و با کمک اکانت گوگل خود در برنامه Friend.tech ثبت نام کنید.

در مرحله بعد از شما یک کد دعوت می‌خواهد برای این کار کافی است وارد توییتر شده و عبارت Friend.tech را سرچ کنید و از سربرگ‌های بالا گزینه latest را انتخاب کنید. در توییتر افراد کد دعوت خود را با دیگر افراد به اشتراک می‌گذارند و شما می‌توانید از این کدها استفاده کنید.

انجام ثبت نام و دریافت کد برای برنامه Friend.tech

اگر کد توسط دیگران مورد استفاده قرار گرفته باشد به شما پیغام خطا می‌دهد، در غیر این صورت وارد مرحله بعد خواهید شد. در این مرحله شما باید اکانت اکس (توییتر سابق) خود را به برنامه Friend.tech متصل کنید. برای این کار مانند تصویر زیر بر روی گزینه link کلیک و وارد حساب خود شوید.

اتصال توییتر به برنامه Friend.tech

پس از واردشدن به حساب اکس خود باید بر روی گزینه authorize app کلیک کنید تا حساب اکس (توییتر سابق) شما به Friend.tech متصل شود. پس از اتصال موفقیت آمیز صفحه‌ای مانند تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد. حال باید بر روی گزینه Done کلیک کنید.

اتمام اتصال توییتر به Friend.tech

پس از اتصال به صفحه‌ای مانند تصویر زیر خواهید رفت که از شما می‌خواهد مبلغ ۰.۰۱ اتر (eth) را به کیف پول خود در برنامه فرندتک انتقال دهید. برای این انتقال دو راه دارید.

نحوه انتقال دارایی به Friend.tech

با انتخاب گزینه اول به شما یک کد نمایش می‌دهد که شما می‌توانید وارد سایت www.friend.tech/deposit شده و رمز نمایش داده شده به شما را وارد کنید. پس از واردکردن رمز وارد صفحه‌ای مانند تصویر زیر خواهید شد که کافی است کیف پول خود را به این سایت متصل و مبلغ ۰.۰۱ اتر را به کانترکت این برنامه انتقال دهید.

نحوه انتقال دارایی به Friend.tech

روش دوم انتقال، آن است که شما مبلغ ۰.۰۱ اتر را به آدرسی که قرار داده است در شبکه بیس (تاکید می‌کنم که این انتقال باید در شبکه بیس باشد) انتقال دهید. برای این انتقال باید آدرسی که در بخش پایین نمایش داده شده را کپی و از کیف پول خود هر مبلغی را که مایلید به این برنامه انتقال دهید.

پس از واریز مبلغ به کیف پول خود در برنامه Friend.tech ثبت نام شما در برنامه فرندتک تمام می‌شود؛ اما قبل از ورود این برنامه از شما می‌خواهد که یک کلید (keys) را خریداری کنید. البته باید توجه داشت که برای اولین خرید شما نیاز به پرداخت هزینه ندارید؛ اما باید کارمزد خرید که برابر ۰.۰۱ دلار است را پرداخت کنید.  برای خرید بر روی buy کلیک و تراکنش را تایید کنید.

پس از خرید، شما وارد برنامه شده و می‌توانید در پلتفرم Friend.tech به فعالیت بپردازید.

اگر نظر شخصی من را بخواهید این برنامه در حال حاضر بر روی یک ترند سوار شده است و مطمئنا با سردشدن عطش کاربران معاملات در این برنامه کاهش چشمگیری خواهد داشت. در این زمان شما خواهید ماند و shareهایی که خریداری ندارند.

قیمت keys در برنامه friend.tech چگونه مشخص می‌شود؟

نحوه قیمت‌گذاری سهام در friend.tech

نحوه قیمت‌گذاری در friend.tech بسیار جالب است. قیمت کلیدها یا همان share در friend.tech با فروش بیشتر افزایش پیدا می‌کند. فرض کنید شما keys یک خواننده‌ معروف را در friend.tech خریده‌اید. اگر افراد بیشتری این کلیدها را از این خواننده بخرند، قیمت keys آن رشد پیدا می‌کند. فرمول قیمت‌گذاری keys در friend.tech به‌صورت زیر است.

Selling price of ETH =  (n-1) ^ 2 /16000

buying price of ETH = n ^ 2 /16000

  • در این فرمول n کلیدهای توزیع شده بین افراد است.
  • 16000 یک ضریب ثابت است که توسط تیم سازنده friend.tech ایجاد شده است. این ضریب ممکن است تغییر کند.

همان‌طور که مشخص است زمانی که شما یک کلید را می‌خرید اگر در همان زمان اقدام به فروش آن کنید، ضرر خواهید کرد. برای درک بهتر فرمول قیمت‌گذاری در friend.tech با یک مثال ادامه خواهیم داد.

فرض کنید شما قصد خرید کلید من را (Jamal) دارید. من این keys را به ۵ نفر فروخته‌ام و به عبارتی ۵ نفر هولدر keys من هستند. حال قیمت کلید jamal برای خرید شما به‌صورت زیر محاسبه خواهد شد.

buying price of ETH = 5 ^ 2 /16000 = 25/16000 = 0.001562 eth

حال پس از خرید، قصد فروش هم داشته باشید، می‌توانید keys خود را به قیمت ۰.۰۰۱ اتر (۱۰ درصد کارمزد در هر معامله محاسبه می‌شود که برای این معامله محاسبه نشده است) به فروش برسانید.

نکات مهم برای خرید و فروش keys در friend.tech

با توجه به نحوه قیمت‌گذاری کلیدها در friend.tech که در بخش قبلی بیان شد می‌توان به نکات مهمی دست یافت.

  •  خرید و فروش کلید در یک‌لحظه باعث ضرر حداقل ۱۰ درصدی برای شما خواهد شد. فرض کنید n عدد بسیار بزرگی باشد، آنگاه تفاوت قیمت خرید و فروش بسیار کم خواهد شد؛ اما باز هم شما باید کارمزد ۱۰ درصدی را پرداخت کنید.
  •  خرید و فروش کلید افرادی که هولدرهای کمتری دارند (n عدد کوچکی است) باعث تفاوت زیاد بین قیمت خرید و فروش در یک لحظه می‌شود (اگر یک کلید با n کوچک بخرید و در همان لحظه بفروشید، به صورت درصدی، ضرر بیشتری می‌کنید).
  •  هر چه friend.tech بزرگ‌تر شود، کسب سود برای افراد سخت‌تر خواهد بود زیرا تقریباً تمام درآمدها به پروتکل و افرادی که بزرگ‌ترین حساب‌ها (بیشترین کلید موجود) را ایجاد کرده‌اند، تعلق می‌گیرد.
  •  برای افزایش عدد n باید خالص خریداران و فروشندگان افزایش یابد.
  • برای فروش کلید در friend.tech باید خریداران به‌صورت خالص (جمع خریداران و فروشندگان) زیاد شوند. با افزایش n قیمت کلید خریداری شده توسط شما افزایش یافته و پس از مدتی شما وارد سود خواهید شد.
  •  قیمت کلید با n کوچک‌تر سریع‌تر رشد می‌کند؛ اما تفاوت قیمت خرید و فروش آن بیشتر است (سود بیشتر = ریسک بیشتر).
  •  اگر سهمی را بخرید که n هولدر داشته باشد، و سپس k هولدر جدید وارد شوند، سود شما بدون احتساب کارمزد ۱۰ درصدی برابر k(2n + k)/16000 است.

این موارد بر اساس تحلیل فرمول محاسبه قیمت کلید با همان shares سابق در friend.tech به دست آمده است و به هیچ عنوان پیشنهادی برای معامله در این بازار نیست. در مورد ریسک friend.tech و خطرات تریدکردن در friend.tech در بخش‌های بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

سرمایه‌گذاران پروژه friend.tech

جذب سرمایه Friend.tech

پروژه فرند تک یک دوره جذب سرمایه داشته است. Paradigm در تاریخ ۱۸ آگوست ۲۰۲۳ در پروژه فرند تک سرمایه‌گذاری کرده است. از مبلغ سرمایه‌گذاری انجام شده توسط این مجموعه اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

نکته مهم دیگر آن است که سرمایه‌گذاری Paradigm یا هر شرکت سرمایه‌گذاری نباید دلیل اصلی شما برای سرمایه‌گذاری باشد. باید توجه داشت که شرکت‌های بزرگی بر روی ارز دیجیتال Luna و یا FTT سرمایه‌گذاری کرده بودند. این شرکت‌ها اکثرا به واسطه ریزش این دو ارز دیجیتال ضرر زیادی را تجربه کردند.

آیا می‌توان از طریق Friend.tech کسب درآمد کرد؟

بله می‌توان با کمک فرند تک کسب درآمد داشت؛ اما باید بگویم که این کار بسیار ریسک بالایی دارد. بازار key در Friend.tech یک بازار با حجم معاملات بسیار پایین است. درست است که در ۲۱ آگوست این پلتفرم غوغا به پا کرد و توانست حجم معاملات بالایی را ثبت کند، اما باز هم نسبت به توکن‌های مثلی (fungible token) و توکن‌های غیرمثلی (nft) به‌صورت میانگین حجم معاملات کمتری دارد.

شما برای کسب درآمد در Friend.tech باید اقدام به معامله سهم‌ها کنید. با توجه نظر شخصی من key در Friend.tech ارزش خاصی را به کاربران نمی‌دهد و اکثر افراد برای فروش با قیمت بالاتر این کلید را می‌خرند. این برنامه به نوعی بر روی حماقت خریدار بعدی حساب کرده است؛ یعنی شما یک کلید بی‌ارزش را با مبلغ بالایی می‌خرید به امید آنکه یک فرد احمق‌تر آن را از شما با قیمت بالاتری بخرد. با توجه به تمام این موارد باید بگویم، اگر به دنبال کسب درآمد از ارزهای دیجیتال هستید، راه‌های کم ریسک‌تر را انتخاب کنید.

نظر شما چیست؟ آیا پروژه فرند تک یک راه کسب درآمد محسوب می‌شود؟

آیا Friend.tech کلاهبرداری است؟

در مورد این که پروژه Friend.tech کلاهبرداری است یا نه نظرات مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند که پروژه Friend.tech یک پروژه کلاهبرداری است و با شکست مواجه خواهد شد و برخی نظر مخالفی دارند.

به طور مثال حساب توییتری Yazan که یکی از فعالان معروف در بازار کریپتو محسوب می‌شود معتقد است که پروژه فرند تک یک هیجان زودگذر است و به‌زودی شاهد کاهش هیجانات و کاهش فعالیت در این شبکه خواهیم بود.

یکی دیگر از فعالان بازار کریپتو با نام Kylereidhead.eth در توییتر به نکته جالبی اشاره کرده است که در تصویر زیر قابل مشاهده است.

بررسی انتقادات به پروژه فرند تک

این فعال بازار به این موضوع اشاره کرده است که با ۱۴۹ هولدر قیمت key فردی بیش از ۲ اتریوم خرید و فروش می‌شود و این بسیار دیوانه کننده است. یعنی فردی با ۱۴۹ هولدر key خود را به مبلغ بیش از ۴ هزار دلار می‌فروشد. این موضوع دلیلی بر هیجانات زیاد در این پلتفرم است. این فعال بازار معتقد است که به زودی باید منتظر از بین رفتن این پروژه باشیم.

برخی دیگر از افراد در مورد خلاقیت این پروژه صحبت می‌کنند و آن را مانند پروژه‌هایی که در ابتدا کسی به آن‌ها باور نداشت مقایسه می‌کنند.

نظر شخصی من را اگر بخواهید باید بگوییم که پروژه فرند تک هنوز اقدام به کلاهبرداری خاصی نکرده است (البته اگر هک‌شدن فرند تک را فاکتور بگیریم) و به همین دلیل نمی‌توان آن را در دسته پروژه‌های کلاهبرداری قرار داد. این موضوع به معنی آن نیست که Friend.Tech یک پروژه ارزشمند است، حتی برعکس آن نیز معنی می‌دهد. درست است که فرند تک کلاهبرداری نکرده، اما دلیل بر آن نیست که سرمایه خود را برای پروژه‌های بی‌ارزش مانند فرند تک از دست دهیم. اکثر افراد keyهای این پلتفرم را به امید فروش به قیمت بالاتر می‌خرند و کسی به دنبال استفاده از آن نیست. این موضوع باعث خواهد شد که این پروژه شکست بخورد. موضوع دیگر که باید به آن اشاره کنیم تیم سازنده Friend.tech است که شایعات (واقعیات 😂) زیادی در رابطه با آن‌ها وجود دارد. این صحبت‌ها چه صحیح باشد و چه غلط بر روی پروژه تاثیر خواهد گذاشت. پس بهتر است که اقدام به خرید keys در این پروژه نکنید یا حداقل برای خرید بسیار احتیاط کنید.

داستان هک‌شدن Friend.tech چه بود؟

در روزهای گذشته خبری مبنی بر هک‌شدن بیش از ۱۰۱ هزار حساب کاربری در فرندتک و سرقت ۲ میلیون دلاری منتشر شد. در این خبر بیان شده بود که حدودا ۱۱۳ ربات اطلاعات بیش از 1۱۰۱ هزار کاربر فرند تک را به همراه ۲ میلیون دلار به‌ سرقت بردند. این خبر به‌سرعت در دنیای کریپتو منتشر شد و تیم فرند تک در پاسخ به این خبر بیان کرد که اطلاعات شخصی افراد افشا نشده است و هکرها این اطلاعات را از API عمومی این پلتفرم استخراج کرده‌اند.

این هک باعث شد که منتقدین پلتفرم Friend.tech بیش از پیش به این پلتفرم بتازند.

ایردراپ Friend.tech

جذب سرمایه Friend.tech و گزینه ایردراپ در پلتفرم Friend.tech باعث شده که بسیاری از افراد به ایردراپ پروژه Friend.tech امیدوار باشند.  شاید بتوان گفت که یکی از دلایل ترند شدن و افزایش فعالیت در این شبکه اجتماعی غیرمتمرکز، شایعاتی مبنی بر ایردارپ Friend.tech است.

احتمالا پروژه فرند تک، توکن اختصاصی خود را ایجاد و عرضه کند؛ اما نمی‌توان به‌صورت قطعی گفت که این پروژه ایردراپ دارد یا نه. شاید این پروژه مانند سویی (SUI) اقدام به پیش‌فروش توکن خود کند و یا مانند پروژه سی (SEI) ایردراپی بی‌ارزش داشته باشد.

مزایا و معایب پروژه Friend.tech

پروژه Friend.tech به دلیل هدف جالب، تیم مشکوک، ترند شدن و… مزایا و معایب زیادی را دارد که می‌توان از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر اشاره کرد.

مزایای Friend.tech

  • هدف جالبی دارد.
  • مورد توجه کاربران قرار گرفته است.
  • نسبت به دیگر برنامه‌های غیرمتمرکز، حجم مناسبی را در روزهای ابتدایی خود ثبت کرده است.

معایب Friend.tech

  • صحبت‌های زیادی در مورد تاریخچه کلاهبرداری تیم Friend.tech وجود دارد.
  • قیمت سهم‌ها بسیار نامتعارف است.
  • با رشد تعداد هولدرها عملا سود معاملات در جیب تیم توسعه‌دهنده و افرادی که اقدام به انتشار کلید کرده‌اند خواهد رفت.
  • کارمزد ۱۰ درصد برای هر معامله بسیار بالاست.
  • عملا keys پروژه Friend.tech ارزشی ندارد و کاربران آن را برای فروش با قیمت بالاتر، خریداری می‌کنند.
  • هک‌شدن حساب کاربران این پروژه
  • افراد حساب توییتر خود را به این پروژه متصل می‌کنند و با کیف پول خود مقداری اتر به این برنامه واریز می‌کنند. این‌گونه به‌راحتی می‌توان مشخص کرد که صاحب هر کیف پول در شبکه بلاکچین چه کسی است و اگر این اطلاعات منتشر شود (در هک اخیر تعداد زیادی از اطلاعات منتشر شده است) حریم خصوصی افراد به خطر خواهد افتاد.

این موارد تنها بخشی از معایب پروژه Friend.tech است که به ذهنم می‌رسید، به نظر شما دیگر معایب یا مزایای Friend.tech چیست؟ خوشحال خواهم شد که نظرات شما را در بخش کامنت‌ها بخوانم.

بررسی تخصصی پروژه Friend.tech

در این بخش به بررسی آمار و داده‌های موجود از برنامه Friend.tech خواهیم پرداخت. برای دسترسی به این داده‌های می‌توانید از سایت dune استفاده کنید. ابتدا تصاویر مربوط به داده‌ها را برای شما قرار خواهیم داد و سپس این داده‌ها را بررسی خواهیم کرد. قبل از آن که به سراغ بررسی بروید، سعی کنید از طریق داده‌های موجود خود یک نتیجه‌گیری انجام دهید. این بخش را می‌توانید به‌عنوان یک تمرین برای بررسی پروژه‌های کریپتویی در نظر بگیرید. می‌توانید نتیجه‌گیری خود را در کامنت‌ها با ما و دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارید.

حجم خرید و فروش‌های انجام شده در Friend.tech

حجم خرید و فروش‌های انجام شده در Friend.tech

تعداد تراکنش‌های انجام شده در Friend.tech

تعداد تراکنش‌های انجام شده در Friend.tech

تعداد خریداران و فروشندگان در برنامه Friend.tech

تعداد خریداران و فروشندگان در برنامه Friend.tech

خالص ورودی و خروجی سرمایه به Friend.tech

خالص ورودی و خروجی سرمایه به Friend.tech

تعداد کلیدهای معامله شده در فرند تک 

تعداد کلیدهای معامله شده در فرند تک 

کاربران فرند تک

بررسی کاربران فرند تک به تفکیک

تعداد تراکنش‌های موفق و ناموفق در فرند تک

تعداد تراکنش موفق و ناموفق در فرند تک 

نتیجه‌گیری داده‌های فرند تک 

سعی کردم در تمام تصاویر دو دوره اوج فرند تک مشخص کنم، تا بتوانید مقایسه بهتری از این دو دوره داشته باشید. همان‌طور که در تصاویر هم مشخص است حجم معاملات در فرند تک به تازگی افزایش یافته است و به همین دلیل بسیاری از افراد به این پروژه امیدوار شده‌اند. 

درست است که حجم معاملات فرند تک رشد داشته؛ اما این افزایش حجم به واسطه افزایش قیمت کلیدها بوده است. علت این حرف من در تعداد تراکنش، تعداد خریداران و فروشندگان و تعداد کلیدهای معامله شده مشخص است. تعداد فروشندگان و خریداران و تعداد کلیدهای معامله شده نسبت به دوره اول کاهش داشته و تعداد تراکنش‌ها نیز نسبت به دوره اول رشد برابری داشته است. اگر این سه موضوع را کنار هم قرار دهیم متوجه خواهیم شد که تعداد کمی از خریداران و فروشندگان حجم زیادی ایجاد کرده‌اند که علت آن افزایش قیمت کلیدها بوده است. 

موضوع دیگر تعداد تراکنش‌های ناموفق است. هر زمان که تعداد تراکنش‌ها رشد داشته تعداد تراکنش‌های ناموفق از تعداد تراکنش‌های موفق بیشتر شده است و این موضوع نگران کننده است.

نکته بعدی آن است که تعداد کاربران جدید که در دوره دوم به فرند تک اضافه شده‌اند، نسبت به دوره اول کاهش داشته است. به بیانی دیگر افزایش حجم معاملات به دلیل افزایش هولدر جدید نبوده است و بیشتر حجم توسط کاربران قدیمی این پلتفرم ایجاد شده است.

نظر شما چیست؟ آیا نکته‌ای دیگر در تصاویر بالا دیده می‌شود؟

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی پروژه فرند تک (Friend.tech)، نحوه کارکرد Friend.tech، نحوه ثبت نام در برنامه Friend.tech، مزایا و معایب پروژه Friend.tech و… پرداختیم. در انتها باید تاکید کنم که این پروژه حواشی بسیاری دارد و بهتر است که از آن دوری کنید.

Friend.tech چیست؟

به زبان ساده، فرند تک (Friend.tech) یک شبکه اجتماعی بر بستر بلاک چین است که افراد می‌توانند حق ارتباط با افراد را تبدیل به کلید (keys) کرده و آن را خرید و فروش کنند.

آیا Friend.tech کلاهبرداری است؟

سازندگان پروژه Friend.tech دارای پیشینه خوبی نیستند و خود پروژه مشکلات و معایب فراوانی دارد که می‌توانید در مقاله مطالعه کنید؛ این موضوع می‌تواند ریسک این پروژه را بالا ببرد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

7

نظر مخاطبان (0)