ایردراپ چیست؟ دریافت ارز دیجیتال رایگان و باد آورده!

پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

17 دقیقه

از قدیم‌الایام با ضرب‌المثل «نابرده رنج گنج میسّر نمی‌شود» خو گرفته‌ایم. این ضرب‌المثل در زبان انگلیسی هم با عبارت No Pain No Gain رایج است. امّا آیا همیشه برای دستیابی به یک گنج (هرچند کوچک) مجبور به تحمل رنج فراوان خواهیم بود؟ ایردراپ‌ های ارز دیجیتال خلاف این موضوع را ثابت کرده‌اند. چرا که به ما این امکان را می‌دهند تا بتوانیم به سادگی صاحب گنج‌های بعضا ارزشمندی شویم. البته که موفقیت در این ایردراپ‌ها هم امری نیست که بدون تلاش به دست آید. با این حال، شاید نیازی به تحمیل “رنج” چندانی نباشد! اما ایردراپ چیست؟

غیر از این پرسش، سوالات مهم‌تری نیز وجود دارند. به عنوان مثال:

  • نحوه برگزاری ایردراپ‌ها به چه شکل است؟
  • هدف از برگزاری ایردراپ چیست؟
  • چگونه در یک ایردراپ مشارکت کنیم؟

در پست امروز بلاگ پول نو، به این پرسش‌ها و سوالات دیگر پاسخ خواهیم داد. پس همراه ما باشید!

ایردراپ چیست؟

ایردراپ (Airdrop) نوعی استراتژی بازاریابی بوده که طی آن، تیم پروژه تعداد مشخصی از کوین‌ یا توکن‌ها را به کیف پول‌های واجد شرایط ارسال می‌کند. در اغلب اوقات، این فرایند برای برندگان رایگان بوده و با انجام برخی اقدامات مانند ریتوییت پست‌های توییتر و یا دعوت دوستان به کانال‌های آن پروژه در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌پذیرد.

اکنون می‌خواهیم علاوه بر این سوال، به سوال دیگری هم پاسخ دهیم. آیا ما تنها برنده ایردراپ خواهیم بود؟

ایردراپ چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، ایردراپ نوعی استراتژی بازاریابی بوده که با هدف جذب کاربر بیشتر برای یک اکوسیستم به کار گرفته می‌شود. بنابراین علاوه بر آدرس‌های واجد شرایط، تیم پروژه برگزارکننده ایردراپ هم به اهداف خود خواهد رسید.

آیا اکنون همه چیز درباره ایردراپ را متوجه شده‌ایم؟ البته که خیر. چرا که این مفهوم بسیار گسترده بوده امّا در ادامه آن را بهتر درک می‌کنیم و با سیر تا پیاز آن آشنا خواهیم شد!

اهداف ایردراپ

رشد حجم معاملات، گسترش اجتماع پروژه، ارتقای آگاهی از محصول و در مواردی جذب سرمایه از راه‌های مختلف، از جمله اهداف هر پروژه هستند که برگزاری یک ایردراپ، به تحقق آن‌ها کمک می‌کند. در واقع هدف از ایردراپ، ترغیب طیف گسترده‌تری از افراد برای مشارکت در رویدادهای پلتفرم مانند عرضه اولیه توکن (ICO) خواهد بود.

همچنین از آنجایی که طی هر ایردراپ کریپتویی، کاربر و پروژه به طور مستقیم با یکدیگر تعامل می‌کنند، این موقعیت وجود دارد که پروژه بتواند به سرعت کاربران را از مقاصد و اهداف خود آگاه سازد.

در این میان، همه چیز توسط قراردادهای هوشمند انجام خواهد شد و همین موضوع، به تسریع روند پیشبرد اهداف پروژه کمک خواهد کرد.

آیا دریافت پاداش در ایردراپ همیشه رایگان است؟

خیر! در اکثر مواقع، کافیست فعالیت‌هایی مانند پست کردن یک بنر تبلیغاتی، ارسال پست برای دوستان، دنبال کردن اکانت پروژه در شبکه‌های اجتماعی را انجام دهیم تا در لیست کاربران واجد شرایط قرار بگیریم. امّا ‘در برخی موارد هم به اقداماتی چون انجام تراکنش یا مینت (Mint) کردن NFT نیاز داریم تا در ایردراپ شرکت داده شویم.

ایردراپ چگونه کار می‌کند؟

هر ایردراپ فرایند متفاوتی را پیش می‌گیرد و بسته به نوع ایردراپ، مراحل دریافت ایردراپ ساده یا پیچیده خواهد بود. در ادامه با انواع روش های ایرداپ آشنا می‌شویم.

برخی پروژه‌ها از ابتدا در وایت‌پیپر یا شبکه‌های اجتماعی به طور رسمی اعلام می‌کنند که در زمانی مشخص، ایردراپی را برگزار خواهند کرد و شرایط حضور در آن را نیز مشخص می‌کنند.

گاهی اوقات هم در میانه‌های مسیر، پروژه‌ای تصمیم می‌گیرد تا برای جذب بیشتر کاربران، برگزاری ایردراپ را در دستور کار قرار دهد. در مواردی هم این فرایند با انجام یک هاردفورک از پروژه صورت می‌گیرد.

تفاوتی ندارد که اعضای پروژه برای گسترش محصول خود چه استراتژی‌ای را به کار گیرند. در هر صورت پس از مشخص شدن نحوه برگزاری ایردراپ، تیم اکوسیستم تصمیم‌گیری‌هایی را مبنی بر جمع آوری اطلاعات اشخاص واجد شرایط انجام می‌دهد.

شیوه‌های مختلف اعطای توکن

اغلب اوقات این فرایند در دریافت آدرس کیف پول خلاصه می‌شود. با این حال، در مواردی علاوه بر آدرس کیف پول، آدرس‌های ایمیل کاربران را نیز، جمع‌آوری می‌کنند.

ایردراپ چگونه کار می‌کند؟

انواع دیگری از ایردراپ‌ها به بررسی داده‌های کاربران اکتفا می‌کنند. برای نمونه با رصد آدرس‌های فعال در پلتفرم، اشخاصی را به عنوان دارندگان شرایط دریافت توکن اعلام می‌کنند.

به عنوان مثال، ممکن است اعضای پروژه کاربرانی که بیش از ۱۰۰۰ توکن را در کیف پول خود نگهداری می‌کنند به عنوان برندگان خوش اقبال ایردراپ اعلام کنند! همیشه هم این معیارها به تعداد توکن وابسته نیست و گاهی اوقات هم معیارهایی چون تعداد معاملات و یا NFTهای مینت شده، معیار اصلی برگزارکنندگان ایردراپ خواهد بود.

در روش سوم، آدرس‌های منتخب به وسیله قراردادهای هوشمند شناسایی می‌شوند. به عبارتی اگر آدرسی قبل یا بعد از زمان مشخص شده دارایی‌های خود را افزایش دهد و یا تعداد معاملات بیشتری را بر بستر شبکه ثبت کند، واجد شرایط ایردراپ نخواهد بود.

معمولا پس از برگزاری ایردراپ، شاهد افزایش نوسانات قیمت ارز مرجع پلتفرم هستیم. چرا که به محض دریافت توکن‌ها، شمار زیادی از افراد تصمیم به فروش توکن‌ها می‌گیرند.

انواع ایردراپ

روش‌های مختلف برگزاری ایردراپ های کریپتویی را مورد بررسی قرار دادیم. حال نوبت آن رسیده تا انواع مختلف ایردراپ را زیر ذره بین قرار دهیم.

ایردراپ‌های استاندارد

ایردراپ‌ استاندارد یکی از رایج ترین انواع ایردراپ به حساب می‌آید. در این نوع ایردراپ، کافیست کاربران علاقه یا وفاداری خود را به پلتفرم ثابت کنند تا در لیست برندگان قرار گیرند. گاهی اوقات افراد می‌توانند صرفا با ارائه یک آدرس کیف پول معتبر، جایگاه خود را در این ایردراپ رزرو کنند و تیم پروژه اطلاعات بیشتری را درخواست نخواهد کرد.

این گونه پروژه‌ های ایردراپ، اغلب میزان توکن مشخصی را در اختیار هر کاربر قرار می‌دهند و از یک محدودیت زمانی برخوردار هستند. چرا که مشارکت در این رویدادها چندان چالش برانگیز نیست و برای این که از قافله عقب نمانیم، می‌بایست سریع‌تر فعالیت‌های خود را پیش ببریم.

ایردراپ چالشی

بسیاری از فعالان حوزه کریپتو این نوع ایردراپ را Bounty می‌نامند که مترادف آن عبارت ایردراپ‌ های جایزه‌ای خواهد بود. امّا به دلیل ساز و کار حاکم بر آن، ترجیح دادیم تا آن را با نام ایردراپ چالشی معرفی کنیم.

این گونه ایردراپ‌ها با انجام برخی چالش‌ها و طی کردن برخی مراحل ساده (و گاهی دشوار!)، پاداش خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. نمونه‌هایی از چالش‌های مورد نیاز برای دریافت پاداش‌های این ایردراپ‌ها را ملاحظه می‌کنیم:

انواع مختلف ایردراپ
  • دنبال کردن حساب‌های پروژه در شبکه‌های اجتماعی
  • ریتوییت کردن برخی پست‌ها در توییتر
  • پیوستن به گروه‌، کانال و یا سرورهای پروژه در پلتفرم‌هایی چون Discord
  • ثبت نام در وبسایت رسمی پلتفرم
  • ارسال پست‌های منتشر شده به دیگران و دعوت از دوستان

گاهی اوقات صرف انجام یکی از موارد مذکور برای دریافت پاداش کافیست. امّا در مواردی هم کاربران نیاز دارند تا تمامی فعالیت‌های مشخص شده را تکمیل کنند. بیشتر اوقات، ساز و کار این ایردراپ‌ها به گونه‌ای است که هرچه بیشتر فعالیت‌ مستمری را بر بستر پلتفرم صورت دهیم، پاداش قابل‌توجه تری را دریافت خواهیم کرد.

گاهی اوقات هم اوضاع به گونه‌ای است که با انجام هر یک از وظایف مشخص شده، امتیاز معیّنی را دریافت می‌کنیم و با افزایش امتیازات، پاداش ما هم افزایش می‌یابد.

موجودی بیشتر= پاداش بیشتر!

همانطور که در قسمت قبلی مقاله به آن پرداختیم، به لطف شفافیتی که تکنولوژی بلاک چین به عنوان یک دفتر کل توزیع شده (DLT) در اختیار ما قرار می‌دهد، تمامی کاربران و علی‌الخصوص توسعه‌دهندگان پروژه‌ها، می‌توانند موجودی کیف پول‌های مختلف را مشاهده کنند و بر همین اساس، به آن‌ها پاداشی را تحت عنوان ایردراپ اعطا کنند.

البته که این نوع از ایردراپ‌ها، همیشه برای ما سودآور نخواهند بود. چرا که گاهی اوقات تنها آدرس‌هایی برگزیده می‌شوند که حجم بالایی از توکن‌ها را نگه‌داری کرده‌اند و طبیعتا اکثریت هولدرهای توکن پاداشی را دریافت نخواهند کرد.

در برخی موارد هم از قبل میزانی از دارایی‌ها معین می‌شوند که کاربران با در اختیار داشتن آن مقدار، می‌توانند در گروه آدرس‌های منتخب قرار گیرند. لازم به ذکر است که به این نوع ایردراپ‌ها، Holder نیز گفته می‌شود.

ایردراپ با چاشنی بخت‌آزمایی

احتمالاً به دفعات درباره لاتاری و بلیط‌های بخت‌آزمایی شنیده‌اید. حال برخی از پروژه‌ها برای بیشتر دیده شدن و جذب شمار قابل توجهی از کاربران، ایردراپ‌های خود را با چاشنی قرعه‌کشی و بخت‌آزمایی برگزار می‌کنند.

ایردراپ Raffle

بدین صورت که کاربران می‌توانند با انجام تراکنش، تعامل در شبکه‌های اجتماعی یا صرفاً هولد ارز دیجیتال، بلیط قرعه‌کشی را دریافت کنند و طبیعتا هرچه فعالیت بیشتری را انجام دهند، از شانس بیشتری برخوردار خواهند بود.

به سبب فزونی تعداد افراد علاقه‌مند به این نوع ایردراپ (Raffle Airdrop)، پروژه تصمیم می‌گیرد تا با برگزاری قرعه‌کشی، تعداد محدودتری از کیف پول‌ها را به صورت تصادفی برگزینند.

ایردراپ انحصاری

این نوع ایردراپ‌ها، چندان مورد استقبال کاربران قرار نمی‌گیرند. چرا که رویکرد نسبتا متمرکزی دارند و همانند گروه قبلی، تنها اقلیتی از کاربران مشمول دریافت پاداش خواهند بود.

تفاوت این دسته از پروژه‌ها با ایردراپ‌های قبلی، این است که برندگان لزوما بر اساس میزان توکنی که در اختیار دارند انتخاب نمی‌شوند. بلکه این احتمال وجود دارد تا پارامترهای دیگری چون سابقه حضور در پروژه یا میزان فعالیت‌ آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی پروژه مورد توجه قرار گیرند.

در مواردی هم این پاداش تنها به گروه خاصی از کاربران تعلق می‌گیرد که به نوعی در پروژه فعال بوده‌اند. حتی خود تیم توسعه‌دهنده! همین موضوع موجب شده تا برخی از افراد این دسته از ایردراپ‌ها را ناعادلانه قلمداد کنند.

کلاهبرداری های حوزه ایردراپ

بی شک هیچ چیز بدون عیب نبوده و نمی‌توان برای ایردراپ ارز دیجیتال هم استثنا قائل شد.

سرقت اطلاعات با Phishing

پروژ‌ه‌ها معمولا با هدف ارتقای محصول و جذب کاربران بیشتر اقدام به برگزاری ایردراپ می‌کنند. با این حال، هستند پروژه‌هایی که هدفی جز کلاهبرداری یا Scam را در سر ندارند و از ایردراپ به عنوان ابزاری قدرتمند برای تله‌گذاری در قالب فیشینگ (Phishing) استفاده می‌کند.

روش این گونه کلاهبرداران بدین صورت است که از کاربران درخواست می‌کنند تا برای یک آدرس مشخص، میزان توکنی را ارسال کنند و یا کیف پول خود را به وبسایتی متصل کنند. برای این گونه اسکم‌ها، معمولا از کیف پول‌های شاخصی مانند تراست والت و متامسک استفاده می‌شود تا کاربران دچار شک و شبهه نشوند.

فیشینگ در ارز دیجیتال

اتصال والت به تنهایی مسئله‌ای ایجاد نمی‌کند، مشکل از جایی آغاز می‌شود که این گونه وبسایت‌ها از شیوه‌هایی به اطلاعات خصوصی مانند رمز عبور یا عبارت بازیابی (Recovery Phrase) ما دسترسی پیدا می‌کنند.

سرقت دارایی از طریق فیشینگ، تنها راه کلاهبرداری در ایردراپ ارز دیجیتال نیست.

کلاهبرداری از طریق Rug Pull

گاهی اوقات ممکن است برگزارکنندگان یک ایردراپ شرکت‌کنندگان را به سرمایه‌گذاری در یک رمزارز یا NFT سوق دهند و به آن‌ها این‌ گونه القا کنند که با نگه‌داشتن یک توکن مشخص در کیف پول، افراد مشمول دریافت پاداش در قالب ایردراپ می‌شوند.

در واقع این طرح با نام ایردراپ پامپی دامپی یا Pump & Dump Airdrop شناخته می‌شود که نوعی راگ پول (Rug Pull) به حساب می‌آید.

کلاهبرداری ایردراپ‌های ارز دیجیتال

بالاتر گفتیم که هولد کردن توکن در کیف پول، به خودی خود امری غیرقانونی نیست. حتی بسیاری از ایردراپ‌ها به همین شکل کار خود را پیش می‌برند و شرکت‌کنندگان هم پاداشی را دریافت می‌کنند. امّا در مواقعی، اعضای تیم پروژه با استفاده از این روش، سعی می‌کنند تا قیمت ارز یا NFT خود را افزایش داده به قیمت بالاتری بفروشند. در نهایت ایردراپی هم در کار نخواهد بود!

چگونه ایردراپ‌ های معتبر را تشخیص دهیم؟

این که دیگر پروژه‌ها برای ما تله بگذارند تحت کنترل ما نیست. امّا این که ما در دام آن‌ها گرفتار شویم یا خیر تحت کنترل ماست! مهم ترین شرط حفظ امنیت اطلاعات و دارایی در دنیای کریپتو، چیزی نیست جز تحقیقات، کسب دانش و اطلاعات به‌روز.

یکی از نکات امنیتی ایردراپ که می‌توانیم برای رهایی از دام کلاهبرداران لحاظ کنیم، توجه به دامنه وبسایت‌ها و اطمینان از اعتبار مراجع خواهد بود. چرا که برخی ایردراپ های جعلی، از آدرس و دامنه مشابه با وبسایت‌های معتبر استفاده می‌کنند که به سادگی قابل تشخیص نیست.

یکی دیگر از اقداماتی که می‌توانیم جهت شناسایی ایردراپ های کلاهبرداری انجام دهیم، بررسی لینک‌هایی است که از طریق ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنیم. برای اطمینان از اعتبار یک لینک و تشخیص ایردراپ های معتبر، می‌توانیم آن را در وبسایت‌هایی چون ScanURL و PhishTank بررسی کنیم.

همچنین پیشنهاد می‌شود تا برای کاهش ریسک احتمالی ناشی از هر ایردراپ، از یک کیف پول مجزا برای ایردراپ‌ها استفاده کنیم که از پیش دارایی قابل توجهی در آن وجود نداشته باشد.

مزایا و معایب ایردراپ

متوجه شدیم که برگزاری ایردراپ، می‌تواند به پروژه این فرصت را بدهد تا محصولات خود اعم از ارز دیجیتال یا NFT را به کاربران بیشتری ارائه دهند. به عبارتی، یک توکن زمانی ارزشمند است که توسط اجتماعی از افراد مورد پذیرش قرار گرفته باشد.

مایکل جی کیسی (Michael J. Casey) که سمت‌هایی چون ریاست هیئت مشاوره نشریه Coindesk و مشاوره تحقیقاتی دانشگاه MIT در حوزه بلاک چین را عهده‌دار است، اعتقاد دارد: «اگر یک ارز دیجیتال به صورت گسترده مورد استفاده قرار نگیرد، از ارزشی برخوردار نیست.». همچنین وی بر این باور است که ترغیب گسترده کاربران، تنها با استراتژی‌هایی چون ایردراپ میسّر خواهند شد.

امّا آیا ایردراپ‌ها بدون عیب و نقص هستند؟ البته که اینطور نیست. در جدول زیر، مهم‌ترین مزایا و معایب ایردراپ ارز دیجیتال را به صورت خلاصه برای شما آورده‌ایم.

مزایا و معایب ایردراپ

همانطور که در جدول مشاهده می‌کنید، ایردراپ به دلایلی چون کاهش هزینه بازاریابی، توسعه پلتفرم، گسترش کاربران و ارتباط بهتر با اجتماع پروژه‌ها، برای تیم هر پروژه‌ ثمربخش خواهد بود. از سوی دیگر، شرکت‌کنندگان هر ایردراپ این شانس را دارند تا بدون پرداخت هزینه‌ای (نه همیشه)، پاداشی بعضا قابل‌توجهی را به دست آورند.

با این حال خاطرنشان کردیم که برگزاری ایردراپ‌ هم همیشه سودآور نبوده و حتی گاهی می‌تواند به زیان ما تمام شود! زیرا گاهی اوقات این احتمال وجود دارد که در دام برخی از کلاهبرداران گرفتار شویم و اطلاعات یا دارایی خود را در دست صیادان یا Phisherها بگذاریم.

گاهی اوقات هم این احتمال وجود دارد که به دلیل نوسانات شدید در زمان عرضه توکن و یا عدم استقبال شرکت‌کنندگان ایردراپ، امکان فروش دارایی‌‌ها وجود نداشته باشد. حداقل به قیمتی که پیش از ایردراپ متصور شده بودیم.

به هر شکل، شاید ایردراپ‌ها همیشه برای ما سودآور نباشند. امّا معمولا زیان بار هم نخواهند بود. دقت کنید؛ معمولا!

پیامدهای مالیاتی ایردراپ

به گفته اداره مالیات‌های درون مرزی (IRS)، در ایالات متحده، ایردراپ‌های کریپتویی مشمول پرداخت مالیات خواهند بود. در واقع طبق قوانین مالیاتی، توکن‌های دریافت شده در ایردراپ به عنوان درآمد عادی در نظر گرفته می‌شوند و درآمدها هم مشمول مالیات هستند.

پیامدهای مالیاتی ایردراپ

سازوکار مالیاتی ایردراپ‌ها در بریتانیا با سخت‌گیری بیشتری پیگیری می‌شود. به طوری که دارندگان بریتانیایی نه تنها هنگام دریافت ایردراپ مالیات بر درآمد را می‌پردازند، بلکه پس از آن نیز، در صورت کسب سود از فروش، هدیه یا تبدیل توکن‌ها، می‌بایست مالیات دیگری را بر سود دریافتی خود بپردازند.

کسب درآمد از بیت کوین؛ چگونه با بیت کوین پولدار شویم؟

مقایسه ایردراپ و هاردفورک

همانطور که احتمالا می‌دانید، هاردفورک (Hard Fork) زمانی رخ می‌دهد که اعضای یک اکوسیستم بلاک چینی نتوانند بر سر یک موضوع مشخص به اجماع برسند. بنابراین با تغییراتی در زیرساخت‌های شبکه، بلاک چین به دو شاخه تقسیم می‌شود.

پس از هاردفورک، در واقع ٢ زنجیره مجزا را خواهیم داشت که یکی با تکیه بر مکانیزم بلاک چین اصلی و دیگری با شیوه‌ای اغلب متفاوت، به کار خود ادامه می‌دهند.

از طرفی، ایردراپ زمانی که روی خواهد داد که یک توکن (اغلب از پروژه‌ای جدید و نوپا)، مستقیماً به کیف پول کاربران واجد شرایط واریز شود. اگر شاهد انجام هاردفورک در یک بلاک چین باشیم، فورک جدید می‌تواند برای تشویق سرمایه‌گذاران و اعضای اکوسیستم، ایردراپی را برگزار کند.

البته همانطور که گفتیم، در صورت برگزاری ایردراپ هاردفورک و کسب درآمد از این طریق، احتمالاً برندگان مشمول دریافت مالیات خواهند بود.

راهنمای جامع کسب درآمد در منزل؛ گام‌به‌گام تا موفقیت

مقایسه ایردراپ و عرضه اولیه

ایردراپ‌ و عرضه اولیه سکه (ICO)، از جهاتی شبیه یکدیگر هستند. چرا که تیم توسعه‌دهنده، هردو روش را با هدف پیشرفت اکوسیستم به کار می‌گیرد. با این حال هنگام بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های ایردراپ و عرضه اولیه، احتمالا کفه ترازو به سمت تفاوت‌های این دو سنگینی کند.

مقایسه ایردراپ و عرضه اولیه

مهم ترین تفاوت‌های ایردراپ و عرضه اولیه:

  • انگیزه پروژه: پروژه‌ها با انگیزه افزایش آگاهی، تعامل کاربران و گسترش استفاده از یک محصول، برگزاری ایردراپ را در دستور کار قرار می‌دهند. امّا به هنگام برگزاری ICO، هدف اصلی پروژه یا استارتاپ، دعوت از سرمایه‌گذاران و جذب سرمایه موردنیاز برای راه‌اندازی محصول خواهد بود.
  • شیوه: در هر ایرداپ، توسعه‌دهندگان اطلاعاتی چون میزان دارایی کاربران، مدت زمان حضور در شبکه و ایمیل یا آدرس اعضای پروژه را دریافت می‌کنند تا صلاحیت افراد سنجیده شود. از آن سو و در رویداد عرضه اولیه، هر پروژه می‌بایست اقداماتی اعم از اعلام قیمت توکن، هارد کپ (Hard Cap) و انتشار وایت‌پیپر را صورت دهد.
  • صلاحیت افراد: به هنگام برگزاری ایردراپ، کاربران واجد شرایط بر اساس معیارهایی چون فعالیت در شبکه‌های اجتماعی شبکه، انجام معاملات و حمایت از اکوسیستم مشخص می‌شوند تا به صورت تصادفی و یا از پیش تعیین شده، جوایز خود را دریافت کنند. در مقابل، ICOها شرایط چندان پیچیده‌ای را برای سرمایه‌گذاران در نظر نمی‌گیرند و هر شخصی می‌تواند با سرمایه‌ای مشخص، در این رویدادها مشارکت کند.

ابزار مورد نیاز برای شرکت در ایردراپ

به منظور شرکت در یک ایردراپ و کسب سود (معمولا) رایگان، مسیر چندان دشواری را در پیش نخواهیم داشت. چرا که ابزار مورد نیاز برای شرکت در ایردراپ، اغلب چیزی جز موارد زیر نخواهد بود:

  • یک کیف پول امن برای ثبت آدرس و دریافت توکن
  • منابع معرفی ایردراپ‌ها؛ اگر با آن‌ها آشنایی ندارید، نگران نباشید! در بخش بهترین سایت‌ های ایردراپ، با مهم ترین پلتفرم‌های ایردراپی آشنا می‌شویم.
  • ارز دیجیتال در صورت لزوم (به منظور انجام معامله، هولد و یا پرداخت هزینه کارمزد Mint یک ان‌اف‌تی)

ناگفته نماند که برای انتخاب کیف پول، می‌بایست به شبکه مرجع توکن دریافتی دقت نمایید.

به عنوان مثال اگر پروژه قصد دارد تا پاداش شما را در قالب توکنی مبتنی بر بلاک چین سولانا اعطا کند، نمی‌توانید از کیف پول متامسک استفاده کنید! چرا که این والت با اکوسیستم سولانا سازگاری ندارد.

کسب درآمد از ایردراپ

تا کنون به درک مناسبی از مفهوم ایردراپ رسیده‌ایم و دیدیم که اگر برخی نکات امنیتی را رعایت نکنیم، به جای دریافت سود بادآورده در پرسود ترین ایردراپ‌ ها، احتمالا سرمایه خود را به باد می‌دهیم!

کسب درآمد از ایردراپ

با این حال، بدون شک ما و هزاران نفر دیگر، جزو افرادی هستیم که تا کنون این سوال را پرسیده‌ایم:«چگونه می‌توان از ایردراپ کسب درآمد کرد؟».

این موضوع چندان پیچیده نیست و مراحل دریافت ایردراپ، آنچنان پر پیچ و خم نخواهند بود:

  • تحقیق و مطالعه در رابطه با ساز و کار ایردراپ‌ها و اطمینان از اعتبار پروژه‌ها
  • شناخت انواع ایردراپ
  • ساخت کیف پول ارز دیجیتال و خرید ارز
  • انجام اقدامات لازم (اعم از مشارکت در اجتماع پروژه، مینت NFT یا انجام معاملات)
  • اطلاع از زمان برگزاری ایردراپ و بررسی کیف پول در تاریخ مقرر
  • دریافت جایزه و نگه‌داری یا فروش/تبدیل ارز

این گام‌ها، مراحلی هستند که پس از راه اندازی کمپین ایردراپ توسط پروژه‌ها، می‌بایست آن‌ها را در نظر داشته باشیم. نحوه برداشت توکن‌های ایردراپ نیز، امر دشواری نخواهد بود.چرا که اغلب اوقات این توکن‌ها به صورت خودکار به کیف پول ما واریز می‌‌شوند.

در صورت نیاز به برداشت، کافیست درخواست خود را ثبت کنیم و یا به قسمت‌های مشخص شده برای برداشت توکن‌های ایردراپ مراجعه کنیم تا به سادگی دارایی‌های خود را دریافت کنیم.

بررسی آسان‌ترین راه‌های کسب درآمد

مهمترین ایردراپ هایی که تا امروز اتفاق افتاد

ایردراپ پر سر و صدای آربیتروم که در اواخر مارس برگزار شد، توجهات بسیاری را به خود معطوف ساخت. همین موضوع، موجب شد تا علاوه بر آشنایی با مفهوم ایردراپ، نمونه‌هایی ازموفق ترین ایردراپ ها در سالیان اخیر را بررسی کنیم. ابتدا اولین ایردراپ ارز دیجیتال در کشوری با جعیت کمتر از ۴۰۰ هزار نفر بپردازیم!

ایردراپ AuroraCoin (AUR$) در ایسلند

در سال ۲۰۱۴، پروژه‌ای با نام AuroraCoin فعالیت خود را در کشور ایسلند آغاز کرد. ۲۵ مارس همین سال بود که این پلتفرم طی ایردراپی، توکن بومی خود یعنی (AUR) را عرضه کرد.

اولین ایردراپ ارز دیجیتال

همانطور که اشاره کردیم، این ایردراپ در کشور ایسلند برگزار شد و لقب نخستین ایردراپ ارز دیجیتال را به خود اختصاص داد. ساز و کار این ایردراپ بدین گونه بود که هر شهروند ایسلندی، می‌توانست با در اختیار داشتن یک کد ملّی، ۳۱.۸ واحد AUR را به دست آورد.

علی‌رغم رشد فزاینده و ثبت سقف تاریخی (ATH) در مارس ۲۰۱۴ و صعود تا ناحیه قیمتی ۹۶ دلار، روزهای خوب این توکن چندان بادوام نبودند. چرا که به دلیل فزونی عرضه و افزایش فشار فروش توسط شهروندان ایسلندی، قیمت این توکن پس از چند ماه سقوط کرد و ارزش بازار آن اکنون از ۵۵۰ هزار دلار فراتر نمی‌رود!

ایردراپ Gas DAO

در پایان سال ۲۰۲۱، Gas DAO تصمیم گرفت تا پاداشی را به کاربران فعال بلاک چین اتریوم اعطا کند.

به طور کلی، اعضای این DAO غیرمتمرکز تصمیم گرفتند تا ۵۵ درصد از توکن‌های DAO را به کیف پول بخشی از کاربران اتریوم اعطا کنند. در واقع اوضاع بدین گونه بود که آدرس‌هایی که تا تاریخ ۲۶ دسامبر ۲۰۲۱ حداقل ۱۵۵۹ دلار را صرف کارمزدهای شبکه اتریوم کرده بودند، در لیست کاربران واجد شرایط قرار می‌گرفتند.

مقایسه ایردراپ و عرضه اولیه

از تاریخ شروع ایردراپ تا ۱ می ۲۰۲۲، کاربران این فرصت را داشتند تا پاداش خود را دریافت کنند. به نوعی این DAO به ما اثبات کرد که گس فی‌های کلان اتریوم، چندان هم به زیان ما نخواهند بود!

ایردراپ اوپن سی (OpenDAO)

در اواخر ۲۰۲۱ که می‌توان آن را سال طلاییNFTها نامید، تیم پشتیبان پلتفرم معاملاتی OpenSea یعنی OpenDAO، اعلام کرد که ۵۰ درصد توکن‌های DAO را بر اساس فعالیت در پلتفرم، میان کاربران این سایت توزیع خواهد کرد.

مکانیزم این ایردراپ بدین شکل بود که کاربرانی که در تاریخ ۲۳ دسامبر ۲۰۲۱ و در بلاک شماره #۱۳۸۵۸۱۰۷ تراکنشی را ثبت کنند، مشمول مشارکت در این ایردراپ خواهند بود. مالکیت توکن‌های OpenDao بر اساس مالکیت NFT حذف می‌شود و ساختار موجودیتی را تشکیل می‌دهد که توسط بلندپروازترین کلکسیونرها هدایت می‌شود.

ایردراپ اوپن سی (OpenSea)

تعداد تراکنش و حجم تراکنش (به وسیله اتر، DAI و USDC)، ملاک‌های شرکت در ایردراپ بودند که به ترتیب تاثیری ۳۰ و ۷۰ درصدی داشتند.

ایردراپ آربیتروم (ARB$)

و امّا مهم ترین ایردراپ یک سال اخیر!

بدون شک ایردراپ آربیتروم یکی از مورد‌انتظار ترین رویدادهای کریپتویی چندین ماه اخیر به شمار می‌آید. این ایردراپ در ۲۳ مارس ۲۰۲۳ برگزار شد و کاربرانی که ۳ تا ۱۵ امتیاز را کسب کرده بودند، به عنوان کاربران واجد شرایط شناخته می‌شدند.

جالب است بدانید که در روز عرضه جهانی توکن آربیتروم (ARB)، این توکن به لیست رمزارزهای تحت پشتیبانی صرافی پول نو قرار گرفت و می‌توانید پس از رصد قیمت لحظه‌ای، به خرید آربیتروم (ARB) اقدام کنید.

انجام معاملات بر بستر آربیتروم و انتقال دارایی از طریق بریج Arbitrum One، نمونه‌هایی از اقداماتی بودند که کاربران می‌توانستند برای کسب امتیاز و شرکت در ایردراپ انجام دهند.

میزان ذخیره توکن‌ ARB به ۱۰میلیارد واحد می‌رسد. در این ایردراپ، حدود ۱.۱۶ میلیارد توکن ARB در اختیار کاربران قرار گرفت که ۱۱.۶ درصد توکن‌های در گردش را شامل می‌شود.

ایردراپ آربیتروم

در انتهای بحث نمونه‌هایی از ایردراپ، جا دارد اضافه کنیم که بسته به میزان امتیازات آدرس‌های واجد شرایط، شمار توکن‌های دریافتی آن‌ها متغیر بوده و حداکثر توکن دریافتی توسط یک فرد،به ۱۰۲۰۰ توکن می‌رسید.

بهترین سایت‌ های دریافت ایردراپ

با مفهوم ایردراپ آشنا شدیم و مزایا و معایب آن را شناختیم. دیدیم که چگونه آربیتروم توانست با یک ایردراپ موفق، بخش کثیری از اجتماع کریپتو را به خود جذب کند. حال چگونه می‌توانیم از ایردراپ ها مطلع شویم تا از سودهای آن جا نمانیم؟ در ادامه مهم ترین منابع دریافت ایردراپ که به گوش‌به‌زنگی ما کمک می‌کنند را خواهیم شناخت.

وبسایت Airdrops.io

چگونه ایردراپ جدید پیدا کنیم؟ یکی از راه های شناسایی ایردراپ ها، پیوستن به مراجعی است که آخرین اطلاعات مرتبط با این حوزه را در اختیار ما قرار می‌دهند. Airdrops.io را می‌توان در لیست مهم ترین منابع ایردراپی دانست که در پیدا کردن ایردراپ های جدید به ما کمک می‌کند.

البته به خاطر داشته باشید که این پلتفرم تنها به معرفی ایردراپ‌ها می‌پردازد و دخل و تصرفی در شیوه برگزاری آن‌ها ندارد. علی‌رغم این که Airdrops.io می‌کوشد تا ایردراپ‌های معتبر را به کاربران معرفی کند، توصیه می‌شود که برای مشارکت در ایردراپ‌های معرفی شده توسط این مرجع، تحقیقات کافی را انجام دهید.

یکی از نکات جالب توجه در رابطه با Airdrops.io، شیوه دسته‌بندی ایردراپ‌های این وبسایت است. به طور کلی، ایردراپ‌ها به ۶ گروه کلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • جدیدترین
  • ترند ترین و داغ‌ترین
  • ایردراپ‌های Holder
  • ایردراپ‌های احتمالی
  • ایردراپ‌های DeFi
  • ایردراپ‌های NFT
پلتفرم Airdrops.io

برای سنجش دقیق تر پروژه‌های معرفی شده در این وبسایت، می‌توانید از ابزارهای تحقیقات کریپتویی استفاده کنید.
همچنین با عضویت در بخش خبرنامه (Newsletter) سایت Airdrops.io، می‌توانید از آخرین اطلاعیه‌های هر ایردراپ باخبر شوید.

وبسایت AirdropAlert

یکی دیگر از پلتفرم‌های قابل اطمینان جهت اطلاع از آخرین ایردراپ‌های برگزار شده، AirdropAlert بوده که در سال ۲۰۱۷ و توسط مورتن کریستنسن (Morten Christensen) راه‌اندازی شد. این وبسایت اعلام کرده که پیش از لیست کردن یک ایردراپ، تیم تحریریه آن تحقیقات کافی را انجام می‌دهند.

همانند Airdrops.io، این مرجع هم تعداد قابل‌توجهی از ایردراپ‌ها را در لیست خود قرار می‌دهد و علاوه بر این، تاریخچه‌ای از ایردراپ‌هایی که تا کنون برگزار شده‌اند را هم ارائه می‌دهد.

از دیگر خصوصیات منحصر‌به‌فرد AirdropAlert، می‌توان به مقالات آموزشی در بخش بلاگ اشاره کرد. در این بخش از مرجع، افراد می‌توانند اطلاعاتی را در رابطه با موضوعاتی چون ایردراپ‌ها، انجام معاملات، ارزش بازار (مارکت کپ) پروژه‌ها و ICOها به دست آورند.

وبسایت AirdropAlert

در آخر، به منظور اطلاع لحظه‌ای از برگزاری ایردراپ‌ها، می‌توانید به کمک ایمیل، به خبرنامه این سایت بپیوندید.

وبسایت AirdropBob

پلتفرم AirdroBob هم مانند دو ابزار قبلی عمل می‌کند و تمامی اطلاعات مورد نیاز در رابطه با هر ایردراپ را در اختیار ما قرار می‌دهد.

خدمات این وبسایت رایگان بوده و داده‌های مرتبط با جدیدترین و قدیمی‌ترین ایردراپ‌های برگزار شده که کماکان فعال هستند را به اشتراک می‌گذارد.

همچنین قسمتی از این وبسایت که با نام Airdrop Calendar شناخته می‌شود، ایردراپ‌هایی که در روزها یا ساعات پایانی خود قرار دارند را به ما معرفی می‌کند تا تصمیمات لحظه آخری خود را به طور هوشمندانه‌ای اتخاذ کنیم!

پلتفرم airdropbob

ایردراپ‌باب به کاربران این امکان را می‌دهد تا ایردراپ پروژه‌های مدنظر خود را با در نظر گرفتن معیارهایی چون فعالیت اقتصادی پروژه، بلاک چین مرجع و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی رصد کنند.

وبسایت AirdropKing

AirdropKing هم عملکردی مشابه وبسایت‌های قبلی را داراست. با این تفاوت که ایردراپ‌ها را به شیوه متفاوتی دسته‌بندی می‌شوند:

  • جدیدترین ایردراپ‌ها
  • بالاترین رتبه
  • بالاترین ارزش (ارزش تخمینی پروژه)
  • ایردراپ‌های آینده (!Coming Soon)

هنگام ورود به این وبسایت، اغلب بیش از ۵۰ ایردراپ در صف انتظار هستند تا در آن‌ها مشارکت کنیم!

علاوه بر امکان مشاهده تمامی ایردراپ‌ها در وبسایت، کاربران می‌توانند در خبرنامه این پلتفرم عضو شوند و اطلاعیه‌های لازم را در ایمیل خود دریافت کنند.

وبسایت Airdropking

ناگفته نماند که با عضویت در کانال تلگرام AirdropKing نیز، می‌توانید علاوه بر اطلاع از ایردراپ‌ها، به اجتماع ۱۰۰ هزار نفری این پلفترم بپیوندید و یک کانال ایردراپ ارز دیجیتال را به لیست چت‌های تلگرام خود بیفزایید!

فصل پایانی!

در این جلد از مجموعه کتاب‌های پول نو، به معرفی یکی از مفاهیم محبوب، پولساز و در مواقعی خطرآفرین دنیای کریپتو پرداختیم و به پرسش ایردراپ چیست؟ پاسخ دادیم.

دانستیم که ایردراپ را می‌توان رویدادی برد-برد دانست. چرا که علاوه بر امکان کسب پاداشی مناسب بدون پرداخت هزینه (در اغلب مواقع)، به تیم برگزارکننده ایردراپ این موقعیت را می‌دهد تا برند و اجتماع خود را گسترش دهد.

ایردراپ ارز دیجیتال

با این حال، این معامله همیشه هم برد-برد نبوده و گاهی اوقات این احتمال وجود دارد که به جای کسب سود، حتی دارایی خود را از دست بدهیم. همانطور که اشاره شد، برخی وبسایت‌ها هدفی جز سودجویی نداشته و اگر به اندازه کافی نکات امنیتی را مورد توجه قرار ندهیم، اطلاعات و دارایی خود را در خطر انداخته‌ایم.

در آخر هم مراجعی را معرفی کردیم که با پیگیری فعالیت آن‌ها، می‌توانیم پروژه‌های معتبری که اقدامبه برگزاری ایردراپ کرده‌اند را شناسایی کنیم تا در صورت انجام چالش‌های مشخص شده، در گروه افراد خوش‌شانس واجد شرایط قرار گیریم.

اکنون نوبت شماست که درباره ایردراپ ارز دیجیتال به ما بگویید! آیا تا کنون تجربه مشارکت در ایردراپی را داشته‌اید؟ به عقیده شما، بهترین نوع ایردراپ کدام است و از چه راه‌هایی می‌توان از برگزاری آن‌ها مطلع شد؟

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

4

نظر مخاطبان (0)