تحلیل فاندامنتال چیست؟ آموزش گام به گام تحلیل بنیادی پروژه‌های کریپتویی

جمال نوری

زمان مطالعه :

13 دقیقه
فهرست عنوان ها

تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) که برخی از افراد آن را با نام تحلیل بنیادی نیز می‌شناسند یکی از دقیق‌ترین تحلیل‌ها در بازارهای مالی است که در بازار کریپتو نیز استفاده می‌شود. بسیاری علت اصلی استفاده از این تحلیل را تشخیص پروژه‌های ارزشمند از پروژه‌ها کلاهبرداری می‌دانند، اما با کمک تحلیل فاندامنتال می‌توان به اطلاعات دیگری از جمله قیمت مناسب برای یک ارز دیجیتال نیز دست‌ یافت.

ما در این مقاله سعی خواهیم کرد که در مورد تحلیل بنیادی، مزایای تحلیل فاندامنتال و … صحبت کنیم و همچنین به معرفی شاخص‌های مهم تحلیل فاندامنتال که به‌واسطه آن‌ها می‌توان به قیمت یک ارز دیجیتال دست‌ یافت خواهیم پرداخت. پس اگر شما هم دوست دارید بدانید «تحلیل فاندامنتال چیست؟»، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی یک روش تحلیل است که پایه و اساس آن بررسی و مطالعه شرکت، پروژه، توکن یا محصول مورد بررسی است. در تحلیل فاندامنتال به موضوعاتی همچون موارد زیر پرداخته می‌شود:

  • آیا این شرکت یا پروژه ارزشمند است؟
  • آیا این پروژه با قیمت فعلی آن مناسب برای سرمایه‌گذاری است؟
  • چه عواملی می‌تواند بر قیمت این پروژه تاثیرگذار باشد؟

در نگاه اول شاید این سه سوال که قرار است با کمک تحلیل فاندامنتال به آن برسیم کمی گیج‌کننده باشد، به همین دلیل با یک مثال، این پرسش‌ها را بررسی خواهیم کرد.

فرض کنید شما اولین باری است که اسم بیت کوین را می‌شنوید و قصد دارید یک تحلیل فاندامنتال از بیت کوین ارائه دهید، ابتدا باید به این نتیجه برسید که بیت کوین ارزشمند است یا نه؟ حال که با بررسی‌های انجام شده متوجه این مسئله شدید، باید با کمک فرمول‌ها و شاخص‌های موجود در تحلیل بنیادی یا فاندامنتال به دنبال بررسی این سوال باشیم که آیا این ارز دیجیتال با قیمت فعلی ارزشمند است یا نه؟ پاسخ به این سوال بسیار سخت و دشوار است، اما شدنی است و ما در ادامه به معرفی فرمول‌هایی خواهیم پرداخت که این ارزش‌گذاری را انجام خواهند داد. حال به سراغ سوال بعدی خواهیم رفت و شرایط موجود را برای بیت کوین می‌سنجیم و بررسی خواهیم کرد که چه شرایطی برای آن مناسب بوده و چه شرایطی برای این ارز دیجیتال مناسب نیست.

احتمالا با این مثال به هدفی که ما در تحلیل فاندامنتال به دنبال آن هستیم پی بردید، اما تحلیل فاندامنتال به این آسانی که در مثال قبلی بیان شد نیست و شما باید از مراحل بسیاری عبور کنید. ما در ادامه به بررسی این مراحل خواهیم پرداخت.

تاریخچه تحلیل فاندامنتال

بنیان‌گذار تحلیل فاندامنتال کیست؟

بنجامین گراهام (Benjamin Graham) را می‌توان بنیان‌گذار تحلیل فاندامنتال نامید، وی در ۲۰ سالگی به‌واسطه کار در یکی از کارگزاری‌های وال‌استریت به بازار بورس علاقه‌مند شد و در سن ۵۸ سالگی یعنی در سال ۱۹۳۴ با کمک دیوید داد (David Dodd) کتاب تحلیل اوراق بهادار را منتشر کرد و این کتاب آغازگر تحلیل فاندامنتال بود.

بسیاری از تحلیل‌گران فاندامنتال این کتاب را یک کتاب مقدس می‌دانند و هنوز هم از روش‌ها و پارامترهای آن برای تحلیل استفاده می‌کنند.

هدف تحلیل بنیادی یا فاندامنتال چیست؟

هدف تحلیل فاندامنتال چیست؟

هدف تحلیل فاندامنتال بررسی و تجزیه‌ و تحلیل ارزش یک دارایی با کمک شرایط موجود و آینده است، احتمالا کمی گیج شده‌اید، بیایید برای درک بهتر با یک مثال ادامه دهیم.

اتریوم در روند نزولی اخیر تا قیمت ۸۰۰ دلار کاهش داشت. بر اساس تحلیل تکنیکال، اتریوم در همان حوالی ارزش‌گذاری می‌شد، اما اگر با تحلیل فاندامنتال به اتریوم نگاه می‌کردیم، شرایط فرق می‌کرد. اتریوم در حال تغییر به الگوریتم اجماع POS بود و این به‌روزرسانی پله اول برای افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش کارمزدهای اتریوم محسوب می‌شد. به همین دلیل بسیاری از تحلیل‌گران فاندامنتال معتقد بودند که اکثر مردم در قیمت‌گذاری اتریوم اشتباه کرده‌اند و اگر مرج اتریوم به‌درستی انجام شود، قیمت ارز اتریوم بیشتر از این‌ها ارزش خواهد داشت.

پس می‌توان گفت که هدف تحلیل فاندامنتال یافتن دارایی‌هایی است که بازار یا عموم افراد فعال در بازار در حال حاضر قیمت‌گذاری درستی برای آن نداشته‌اند.

تحلیل فاندامنتال در بورس

بررسی تحلیل فاندامنتال در بورس

تحلیل فاندامنتال ابتدا برای بازار سهام یا همان بورس به وجود آمد، به همین دلیل بسیاری تحلیل فاندامنتال را مختصر بازار بورس می‌دانند، اما باید بگویم که این دیدگاه اشتباهی است، زیرا ما می‌توانیم برای ارزش‌گذاری هر دارایی از تحلیل فاندامنتال استفاده کنیم.

تحلیل فاندامنتال در بازار بورس پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. یک تحلیل‌گر فاندامنتال در این بازار باید صورت‌های مالی، تراز مالی و … یک شرکت، به همراه شرایط پیش روی را تحلیل کند و در آخر به این نتیجه برسد که آیا سهام این شرکت با قیمت فعلی آن ارزشمند هست یا نه.

تحلیل فاندامنتال در بازار سهام دارای پارامترهای مشخصی مانند P/E، P/S و … است که می‌توان علت آن را قدمت تحلیل بنیادی در این بازار دانست.

تحلیل فاندامنتال در فارکس

تحلیل فاندامنتال در بازار فارکس

تحلیل فاندامنتال در بازار فارکس کمی با تحلیل فاندامنتال در بازار بورس متفاوت است. تحلیل‌گران فاندامنتال در بازار فارکس به دنبال بررسی و پیش‌بینی اوضاع اقتصادی کشورها و تاثیرات تصمیمات آن‌ها بر ارز آن کشور هستند. تحلیل‌گران فاندامنتال در فارکس به بررسی اخبار، شاخص‌های اقتصادی و تاثیر آن‌ها بر ارز کشورهای مختلف می‌پردازند.

تحلیل فاندامنتال در ارز دیجیتال

آموزش تحلیل فاندامنتال در بازار ارزهای دیجیتال

تحلیل فاندامنتال در ارزهای دیجیتال پیچیدگی و مشکلات خاصی دارد که علت آن هم نبود نظارت، غیرمتمرکز بودن برخی پروژه‌ها، جدید بودن بازار کریپتو و … است، اما همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد، می‌توانیم برای هر دارایی از تحلیل فاندامنتال استفاده کنیم و بازار کریپتو و ارزهای دیجیتال نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

با توجه به شمار زیادی از پروژه‌های اسکم در بازار کریپتو، تحلیل فاندامنتال یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین تحلیل‌ها در این مارکت محسوب می‌شود؛ زیرا شما باید از بین تعداد زیادی از پروژه‌های کلاهبرداری و کم‌ارزش، پروژه‌ای را بیابید که ارزش سرمایه‌گذاری داشته باشد.

انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتال؛ چگونه از اسکم‌های کریپتویی در امان بمانیم؟

آموزش تحلیل بنیادی در بازار ارزهای دیجیتال

در ادامه به بررسی گام‌هایی که باید برای تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال باید طی شود، خواهیم پرداخت.

گام اول در تحلیل فاندامنتال: بررسی هدف پروژه

  • آیا هدف این پروژه یک هدف جدید محسوب می‌شود؟
  • آیا این هدف ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

در ابتدا که شروع به تحلیل فاندامنتال یک پروژه می‌کنید، اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که هدف این پروژه چیست؟ حال برای پاسخ به این سوال می‌توانید از وایت پیپر و سایت پروژه استفاده کنید. اما اگر پروژه در مورد هدف خود توضیحی نداده باشد چه باید بکنیم؟

جواب کاملا واضح است، پروژه مورد نظر ارزش بررسی‌کردن ندارد و بهتر است به سراغ پروژه‌ای دیگر بروید و زمان خود را بر روی تحلیل فاندامنتال این پروژه هدر ندهید.

حال فرض کنیم که هدف پروژه را متوجه شدید، آیا این هدف ارزش آن را دارد که شما زمان و دارایی خود را بر روی این پروژه سرمایه‌گذاری کنید؟ به‌عنوان مثال هدف یک پروژه تبدیل‌شدن به بهترین میم کوین 2023 در حد و اندازه جهانی است. آیا شما بر روی این پروژه سرمایه‎‌گذاری خواهید کرد؟

من شخصا ترجیح می‌دهم که بر روی بررسی و تحلیل فاندامنتال این ارز دیجیتال زمانی صرف نکنم، پس بسیار مهم است که یک پروژه هدف داشته و هدف آن ارزشمند باشد.

گام دوم در تحلیل فاندامنتال: بررسی نحوه کارکرد پروژه

  • پروژه برای رسیدن به هدف خود از چه فناوری استفاده می‌کند؟
  • آیا پروژه می‌تواند با این فناوری به هدف خود برسد؟

در این بخش از تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال مورد نظر، به سراغ بررسی وایت پیپر و سایت پروژه می‌رویم و سعی خواهیم کرد در مورد نحوه کارکرد پروژه و فناوری‌های مورد استفاده در این پروژه اطلاعاتی را کسب کنیم و به دو سوال بالا پاسخ دهیم.

دوباره باید تاکید کنم که اگر اطلاعات در مورد نحوه کارکرد و فناوری‌های آن را نیافتید، بهتر است که به سراغ بررسی یک پروژه دیگر بروید؛ زیرا ما در بازار کریپتو هزاران پروژه داریم، پس بهتر است در پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کنیم که هیچ شک و تردیدی در آن وجود نداشته باشد. 

گام سوم در تحلیل فاندامنتال: بررسی تیم توسعه‌دهنده

  •  بررسی افراد تاثیرگذار در تیم
  • آیا تیم توسعه‌دهنده سابقه مناسب در حوزه خود دارند؟
  • آیا افراد این تیم در گذشته پروژه‌ای را به سرانجام رسانده‌اند؟
  • اعضای این تیم در یک شرکت متمرکز هستند یا در مناطق مختلف پراکنده هستند؟

حال پس از بررسی هدف پروژه و ارزشمندبودن این هدف به سراغ تیم توسعه‌دهنده آن خواهیم رفت. برای بررسی تیم توسعه‌دهنده می‌توان از لینکدین پروژه یا سایت آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که برخی از پروژه‌های اسکم برای آن که بتوانند خود را یک پروژه قوی معرفی کنند، اقدام به جعل هویت برای افراد تیم می‌کنند. برای تشخیص این جعل هویت چندین راه وجود دارد که از راحت‌ترین آن‌ها می‌توان به فعالیت افراد تیم در شبکه‌های اجتماعی مخصوصا لینکدین اشاره کرد.

اکثر پروژه‌های اسکم زمانی برای تعامل با افراد در این شبکه‌ها در نظر نمی‌گیرند و اکثرا به ساخت یک حساب فیک بسنده می‌کنند، اما راه اصلی که هر تحلیل‌گر باید طی کند این است که به شرکت‌هایی که افراد تیم در بخش Experience خود در لینکدین قرار داده‌اند، ایمیل زده و بپرسید که آیا شما نیرویی با این نام و این سمت در شرکت خود داشته‌اید یا نه؟ اکثر شرکت‌های معتبر به ایمیل شما پاسخ خواهند داد. اما اگر پاسخی دریافت نکردید کافی است که راه‌حل اول را بررسی کرده و فرض را بر درست بودن قرار دهید.

پس از بررسی تیم توسعه دهنده باید بررسی کنید که افراد این تیم در یک مجموعه متمرکز هستند یا به صورت غیرمتمرکز و در نقاط مختلف دنیا با این پروژه همکاری می‌کنند؟ متمرکز بودن تیم باعث افزایش سرعت بروزرسانی‌های پروژه خواهد شد. اما این تمرکز باعث خواهد شد که پروژه در نهایت توسط یک مجموعه هدایت شود و این موضوع با رسالت بلاک چین و پروژه‌های بلاک چینی تناقض دارد. بهترین حالت وجود ترکیبی از تمرکز و عدم تمرکز است.

حال باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا این تیم با این تجربه می‌تواند به هدفی که ابتدا تحلیل فاندامنتال بررسی کردیم برسد؟

به‌عنوان مثال شما به یک پروژه می‌رسید که هدف خود را ایجاد یک بلاک چین مقیاس‌پذیر، غیرمتمرکز و ایمن قرار داده است. هدف بسیار جذاب است، اما وقتی تیم را بررسی می‌کنیم متوجه خواهیم شد که افراد این تیم تجربه کافی در این زمینه ندارند یا پروژه‌های قبلی این تیم اکثرا پروژه‌هایی شکست خورده بوده است. پس بهتر است از این پروژه نیز صرف نظر کنید، هرچند که این پروژه در آینده سود زیادی نصیب هولدرهای خود کند، اما شما باید به تحلیل خود پایبند باشید و به دنبال پروژه‌هایی باشید که کمترین ریسک را برای شما داشته باشد.

گام چهارم در تحلیل فاندامنتال: بررسی فعالیت تیم توسعه‌دهنده

  • آیا این پروژه یک پروژه در حال توسعه است؟
  • میزان فعالیت تیم در گیت‌هاب پروژه چقدر است؟
  • تیم برنامه‌نویس پروژه بر کدام بخش این پروژه تمرکز دارند؟
  • بررسی نقشه راه پروژه
  • آیا تیم توسعه‌دهنده به نقشه راه منتشر شده پایبند بوده‌ است؟

در گام سوم از تحلیل فاندامنتال تیم توسعه‌دهنده پروژه را بررسی کردیم، حال باید در این بخش از تحلیل بنیادی خود به بررسی میزان فعالیت تیم توسعه‌دهنده بپردازیم. با توجه به این موضوع که بیشتر پروژه‌ها در حوزه کریپتو منبع باز (Open Source) هستند، می‌توان برای مشاهده میزان فعالیت تیم برنامه‌نویسی پروژه از سایت گیت‌هاب استفاده کرد.

گیت‌هاب پروژه سولانا و ارز دیجیتال SOL

بهتر است که برای هر پروژه، گیت‌هاب بررسی شود، اما اگر زمان لازم برای بررسی را ندارید می‌توانید از برخی از سایت‌های کمکی مانند سنتیمنت (Santiment) استفاده کنید. در این سایت دو نمودار Development Activity و Dev. Activity Conttributors Count مربوط به فعالیت توسعه‌دهندگان پروژه‌های مختلف است: اما باید توجه داشت که سنتیمنت این داده‌ها را فقط برای برخی از پروژه‌های مطرح در دسترس قرار داده است و برای پروژه‌های جدید و ناشناخته باید گیت‌هاب پروژه را بررسی کنید.

پویا بودن یک پروژه ارتباط مستقیمی با فعالیت تیم توسعه‌دهنده آن دارد، نمی‌توان انتظار داشت پروژه‌ای که تیم آن هیچ فعالیتی ندارند یا فعالیت آن‌ها بسیار کم است، یک پروژه آینده‌دار باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع تحلیل سنتیمنتال در بازار ارزهای دیجیتال

باید دقت داشت که ارزشمندبودن با رشد قیمت دو مسئله متفاوت است، گیت‌هاب دوج کوین کمترین فعالیت را در بین ۱۰۰ ارز دیجیتال برتر دارد و بیشتر تحلیل‌گران دوج کوین را یک ارز بی‌ارزش می‌دانند، اما قیمت آن به‌واسطه تقاضای زیاد رشد کرده است. ما در تحلیل فاندامنتال به دنبال پروژه‌هایی ارزشمند با قیمتی کمتر از ارزش واقعی آن هستیم تا ریسک معاملات خود را بکاهیم، پس بهتر است به دنبال موارد خاص مانند دوج کوین نباشیم؛ زیرا از هر هزار پروژه بی‌ارزش یک پروژه مانند دوج کوین به‌واسطه افزایش تقاضا رشد قیمت خواهد داشت.

گام پنجم در تحلیل فاندامنتال: بررسی توکن پروژه (توکنومیکس)

  • بررسی توکنومیکس پروژه
  • آیا توکن این پروژه کاربردی دارد؟
  • آیا هولدرهای پروژه از سود پروژه بهره خواهند برد؟
  • آیا نحوه توزیع و تخصیص توکن‌های پروژه عادلانه است؟

پس از بررسی پروژه به سراغ توکن پروژه خواهیم رفت، در هر پروژه‌ای بررسی توکنومیکس پروژه یکی از مهم‌ترین بخش‌های تحلیل فاندامنتال محسوب می‌شود، از مهم‌ترین مواردی که باید در توکنومیک پروژه به آن توجه کرد، تعداد کل توکن‌های پروژه (Total Supply)، تعداد توکن‌های در گردش (Circulating Supply)، مارکت کپ (Market Cap)، نحوه تخصیص توکن‌ها (Allocation)، بررسی هولدرهای فعلی، بررسی فرایند توکن سوزی (در صورت وجود) و … است.

پس از بررسی توکنومیکس پروژه به سراغ سوالات بالا خواهیم رفت و اگر توانستیم جواب مناسبی به این سوالات بدهیم می‌توان گفت که این پروژه یک سیاست پولی مناسب دارد.

برای درک بهتر با یک مثال ادامه خواهیم داد:

یونی سواپ یک پروژه با هدفی جذاب، تیمی فعال و پویاست ولی اگر صرافی یونی سوآپ رشد کند، هولدرهای توکن UNI از این پروژه چه سودی خواهند برد؟ هیچ سودی به هولدرهای یونی نخواهد رسید، این موضوع یکی از باگ‌های اصلی پروژه یونی محسوب می‌شود.

برخی از پروژه‌ها با سودی که از کارمزدها دریافت می‌کنند، اقدام به خرید توکن پروژه و توکن سوزی می‌کنند و این موضوع باعث افزایش قیمت توکن پروژه و سود رسیدن به هولدرهای توکن پروژه مورد نظر می‌شود، در مورد یونی این اتفاق کمی متفاوت است، صرافی یونی سوآپ طبق گفته‌های تیم قرار است در دوره‌هایی اقدام به خرید یونی سواپ و قفل‌کردن این توکن‌ها کند؛ شاید با خود بگویید این موضوع باعث افزایش قیمت توکن UNI خواهد شد، درست است! اما نکته اصلی این است که تیم توسعه‌دهنده می‌تواند این توکن‌های قفل شده را دوباره خرج کند و دوباره آن‌ها را به درون چرخه بازگرداند. پس در واقع نمی‌توان گفت که توکن‌های UNI سوزانده شده‌اند.

برای آشنایی با مفهوم Token Burning مقاله اختصاصی «توکن سوزی چیست؟» را از دست ندهید

بسیاری از پروژه‌ها مانند ریپل، یونی سوآپ و … در صورت رشد و بزرگ‌تر شدن پروژه هیچ سودی به هولدرهای توکن پروژه نمی‌رسانند و این موضوع از ارزش توکن آن‌ها می‌کاهد.

برخی از پروژه‌ها نیز بین هولدرها در ازای استیک کردن (Staking) سودی را تقسیم می‌کند، این موضوع را باید دقیق بررسی کنید که این پروژه سود تقسیمی را از کجا تامین می‌کند، این سود از محل کارمزد تراکنش‌هاست یا به‌واسطه ایجاد توکن این سود پرداخت می‌شود؟

اگر این سود به‌واسطه ایجاد توکن پرداخت شود، بسیار خطرناک خواهد بود؛ زیرا با ایجاد توکن و پرداخت سود، عرضه توکن در بازار زیاد خواهد شد و این موضوع در بلند مدت باعث کاهش قیمت توکن پروژه و حتی از بین رفتن آن می‌شود. یکی از معروف‌ترین این پروژه‌ها که سازوکاری این‌گونه داشت، ترا کلاسیک و استیبل‌کوین آن یعنی USTC بود که در سال گذشته نابود شد.

گام ششم در تحلیل فاندامنتال: بررسی سرمایه‌گذاران پروژه

  • مشخص‌کردن سرمایه‌گذاران پروژه و مبلغ سرمایه‌گذاری
  • قیمت توکن‌هایی که به سرمایه‌گذاران واگذار شده است
  • آیا سرمایه‌گذاران این پروژه اقدام به فروش توکن‌های خود کرده‌اند

در این بخش از تحلیل فاندامنتال به دنبال یافتن سرمایه‌گذاران اصلی پروژه، درصدی از کل توکن‌های پروژه که به سرمایه‌‌گذاران واگذار شده به همراه زمان و نوع آزادسازی این توکن‌ها هستیم.

در این بخش از تحلیل فاندامنتال باید به قیمت واگذاری این توکن‌ها و نحوه آزادسازی توکن‌های پروژه دقت کنید، نباید قیمت واگذاری اختلاف چند صد برابری با قیمت فعلی پروژه داشته باشد و هر چه این اختلاف قیمت بیشتر باشد، احتمال فروش سرمایه‌گذاران اولیه بیشتر خواهد بود. نکته دیگر نحوه آزادسازی توکن‌های پروژه است که می‌تواند باعث افزایش عرضه و کاهش قیمت شود. پس بهتر است که آزادسازی توکن‌های پروژه در طی چند سال و با یک شیب ملایم باشد، تا باعث افزایش فشار فروش در بازار نشود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که سرمایه‌گذاران اصلی پروژه توکن‌های خود را هولد کرده‌اند یا در حال فروش هستند، این موضوع می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد، زیرا اگر سرمایه‌گذاران احساس کنند که پروژه حباب زیادی دارد یا پروژه دیگر ارزشمند نیست اقدام به فروش خواهند کرد.

گام هفتم در تحلیل فاندامنتال: بررسی شبکه‌های اجتماعی پروژه

  • میزان فعالیت این پروژه در شبکه‌های اجتماعی چه مقدار است؟
  • نظر سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران در مورد این پروژه چیست؟
  • چه اینفلوئنسرهایی به این پروژه علاقه‌مند هستند؟ 

اگر تا این مرحله از تحلیل فاندامنتال با ما پیش آمدید و ارز دیجیتال شما حذف نشده احتمالا پروژه شما ارزش زمانی که برای آن صرف کرده‌اید را داشته است. در این گام از تحلیل فاندامنتال باید به بررسی شبکه‌های اجتماعی پروژه بپردازید، در گام چهارم ما برای بررسی فعالیت تیم دولوپرها به بررسی گیت‌هاب پرداختیم و در این بخش برای بررسی میزان محبوبیت پروژه و نحوه عملکرد تیم بازاریابی به بررسی شبکه‌های اجتماعی پروژه خواهیم پرداخت. اگر یک پروژه ارزشمند داشته باشید، اما شناخته شده نباشد یا تلاشی برای شناخت خود به فعالان این بازار نکند، نمی‌توانید انتظار رشد قیمت را از این پروژه داشته باشید. بررسی شبکه‌های اجتماعی و رصد فعالیت این شبکه‌ها می‌تواند دید مناسبی به شما درمورد نحوه کارکرد تیم بازاریابی دهد.

در زمان بررسی شبکه‌های اجتماعی باید به میزان تعامل افراد با پست‌ها و مطالبی که منتشر کرده‌اند نیز توجه کنید؛ ممکن است یک پروژه اسکم برای بااعتبار نشان‌دادن پروژه خود، اقدام به خرید فالوور فیک و جعلی کند، اما این موضوع در میزان تعامل در شبکه‌های اجتماعی قابل‌شناسایی است. به‌عنوان مثال در یک حساب توییتر با ۱۵۰ هزار فالوور نباید تعداد لایک و ری‌توییت در حدود عدد ۱۰ باشد. البته باید این میزان تعامل را نسبت به شبکه اجتماعی مورد نظر بسنجید، مثلا کاربران توییتر تعامل کمتری با کاربران اینستاگرام دارند، پس باید بر اساس شبکه اجتماعی توقعات ما نیز بهینه شود.

حال که شبکه‌های اجتماعی پروژه را مورد بررسی قرار دادیم، باید به دنبال افراد معروفی که به این پروژه علاقه دارند را بیابیم که این موضوع با کمی سرچ در شبکه‌های اجتماعی قابل مشخص‌شدن است. باید دقت داشت که افراد معروف دلیلی بر ارزشمندبودن پروژه نیستند و شما تا زمان بررسی اینفلوئنسرهای پروژه مورد نظر، شش مرحله از تحلیل بنیادی را گذرانده‌اید و در هر مرحله تعداد زیادی پروژه حذف شده‌اند تا به این مرحله رسیده‌اید.

برخی از افراد معروف می‌توانند باعث افزایش تقاضا در برخی از پروژه‌ها شوند، اگر یک چنین فردی به پروژه‌ای که شما در حال برررسی آن هستید علاقه داشته باشد، باید آن را زیر نظر بگیرید.

گام هشتم در تحلیل فاندامنتال: بررسی نقاط ضعف و قوت پروژه

تا این مرحله از تحلیل فاندامنتال با تمام نقاط قوت و ضعف پروژه آشنا شده‌اید، پس بهتر است که یک مدل SWOT از پروژه‌ای که تحلیل فاندامنتال آن را انجام می‌دهید تهیه کنید.

بررسی نقاط ضعف و قوت پروژه به وسیله مدل SWOT

مدل SWOT در تحلیل فاندامنتال و بررسی پروژه‌ها می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، زیرا هم زمان نقاط قوت (S)، نقاط ضعف (W)، فرصت‌ها پیش رو (O) و تهدید‌ها (T) را برای پروژه مورد نظر نشان می‌دهد و می‌تواند دید مناسبی نسبت به پروژه به سرمایه‌گذاران ارائه دهد.

گام نهم در تحلیل فاندامنتال: بررسی همکاری‌های انجام شده با پروژه

در گام نهم از تحلیل فاندامنتال باید به بررسی همکاری این پروژه با دیگر پروژه‌ها و تاثیر آن‌ها بپردازیم، به‌عنوان مثال پروژه آپتوس با صرافی پنکیک سوآپ وارد همکاری شده است و این صرافی غیرمتمرکز از شبکه آپتوس پشتیبانی می‌کند. باید تاکید کنم که صرافی پنکیک سوآپ یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز محسوب می‌شود که فقط از سه شبکه اتریوم، بی ان بی چین و آپتوس پشتیبانی می‌کند، پس می‌توان گفت که این پلتفرم غیرمتمرکز می‌تواند باعث افزایش پذیرش شبکه آپتوس و ارز اپتوس شود. 

گام دهم در تحلیل فاندامنتال: بررسی رقبا پروژه

  • بررسی رقبای اصلی این پروژه
  • بررسی نقاط ضعف و قوت این پروژه نسبت به رقبای خود 

در این بخش از تحلیل فاندامنتال باید به سراغ رقبا برویم و پروژه را نسبت به رقبای خود بسنجیم، در ابتدای کار زمانی که شما تازه شروع به تحلیل می‌کنید، این گام از شما بیشترین زمان را خواهد برد؛ زیرا علاوه بر پروژه خود باید رقبای آن را نیز بررسی کنید؛ اما این زمان به‌مرور زمان که پروژه‌های بیشتری را تحلیل فاندامنتال کنید، کمتر خواهد شد.

گام یازدهم در تحلیل فاندامنتال: بررسی اندازه مارکتی که این پروژه

گام آخر در تحلیل فاندامنتال بررسی مارکت و اندازه بازار است. زمانی که صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) وارد مارکت شدند، حجم بازار آن‌ها بسیار کوچک‌تر از صرافی‌های متمرکزی مانند بایننس بود؛ اما در آن زمان بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که حجم بازار DEXها در سال‌های آینده به واسطه سختگیری دولت‌ها رشد می‌کند و به همین منظور توکن‌های این صرافی‌ها رشد خوبی را پس از مدتی تجربه کردند. شما نیز باید نسبت به حجم بازار فعلی پروژه خود آگاهی داشته باشد و یک پیش‌بینی نسبت به میزان رشد این بازار در سال‌های آینده ارائه دهید، این موضوع می‌تواند در تحلیل فاندامنتال کمی (Quantitative Fundamental Analysis) بسیار کمک کننده باشد.

 تحلیل فاندامنتال کمی و کیفی چیست؟

تحلیل فاندامنتال کمی چیست؟

حال متوجه شدیم که پروژه ارزشمند است، اما آیا قیمت فعلی پروژه مناسب برای سرمایه‌گذاری است؟ به عبارت دیگر تا به این بخش تحلیل فاندامنتال کیفی (Qualitative Fundamental Analysis) بود و ما متوجه ارزشمندبودن پروژه شدیم؛ اما هنوز بخش اصلی تحلیل فاندامنتال ما یعنی رسیدن به یک قیمت حدودی برای ارز دیجیتال باقی مانده است.

در بازار سهام تحلیل فاندامنتال کمی، ساده و ملموس‌تر است. اما می‌توان با کمی تغییر پارامترهایی همچون P/E که در آن E سود هولدرهای پروژه به ازای هر توکن است، یک تحلیل فاندامنتال کمی برای ارزهای دیجیتال داشت. علاوه بر این فرمول می‌توان از موارد زیر نیز برای تحلیل فاندامنتال کمی استفاده کرد.

  • شاخص‌های آنچین مانند MVRV، NVT، NUPL ، ICO و …
  • فرمول Burnisk

تحلیل آنچین یکی از زیرمجموعه‌های تحلیل فاندامنتال

تحلیل آنچین که یک تحلیل جدید در بازار کریپتو محسوب می‌شود را می‌توان یکی از زیرمجموعه‌های تحلیل فاندامنتال دانست، ما در تحلیل آنچین با بررسی داده‌های درون زنجیره‌ای به بررسی سلامت شبکه، ارزش شبکه و … می‌پردازیم.

مهم‌ترین شاخص‌هایی که می‌توان برای ارزش‌گذاری بیت کوین و برخی از آلت‌کوین‌ها استفاده کرد، عبارتند از

علت استفاده از تحلیل آنچین در بازار ارزهای دیجیتال ثبت‌شدن اطلاعات تراکنش‌ها درون شبکه بلاک چین که نوعی دفتر کل توزیع شده محسوب می‌شود است. علاوه بر این شاخص‌ها می‌توان در مارکت کریپتو فعالیت نهنگ‌های بازار را ردیابی کرد و این موضوع می‌تواند بر تقاضا پروژه مورد نظر تاثیرگذار باشد.

چگونه از فعالیت نهنگ‌های بازار آگاه باشیم؟ آشنایی با ۱+۵ نهنگ یاب کاربردی!

مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال مزایای زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شناسایی پروژه‌های اسکم
  • شناسایی پروژه‌هایی که زیر قیمت واقعی خود معامله می‌شوند
  • کسب سود‌های چند صددرصدی با کمک تحلیل فاندامنتال امکان پذیر است
  • دوری از هیجان برای پروژه‌هایی که حباب قیمتی بزرگی دارند
  • شناسایی پروژه‌های مستعد رشد قبل از ترندشدن و رشد قیمتی پروژه
  • داشتن دید مناسب نسبت به وقایعی که در بازار اتفاق می‌افتد

معایب تحلیل فاندامنتال

  • زمان‌بر بودن این نوع تحلیل
  • پیچیده بودن این تحلیل نسبت به دیگر روش‌های تحلیلی

فرق تحلیل فاندامنتال با تکنیکال

مقایسه تحلیل تکنیکال با تحلیل فاندامنتال

تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال دو نوع روش تحلیل بسیار معروف در بازارهای مالی محسوب می‌شوند. برای بررسی تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل فاندامنتال به‌صورت ساده جدول زیر را آماده کرده‌ایم.

 تحلیل فاندامنتالتحلیل تکنیکال
زمان‌بر بودن تحلیلبسیار زیادکم
سطح دشواریزیادمتوسط
بازه زمانی مورد استفادهبلند مدتبلند مدت و کوتاه مدت
هدف مورد بررسیارزشمندبودن یا نبودن پروژه و قیمت‌گذاری پروژهبررسی نمودار قیمت
امکان شناسایی پروژه‌های کلاهبرداریداردندارد
شناسایی پروژه‌های ارزشمند قبل از رشد قیمتداردندارد
احتمال خطاکممتوسط
تنوع روش‌های تحلیلیکمبسیار زیاد
زمان مورد نیاز برای تسلط به این روش تحلیلیبسیار زیادزیاد

به نظر شما تحلیل بنیادی در بازار کریپتو عملکرد بهتری داد یا تحلیل تکنیکال؟

جمع‌بندی

تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) یا تحلیل بنیادی یکی از دقیق‌ترین و دشوارترین تحلیل‌ها در بازارهای مالی محسوب می‌شود، به همین منظور در این مقاله به بررسی تاریخچه تحلیل فاندامنتال، مفهوم تحلیل فاندامنتال، مقایسه تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال، مزایای تحلیل بنیادی و … پرداختیم.

اگر از این مقاله لذت استفاده کرده‌اید خوشحال خواهم شد که نظرات شما را درباره تحلیل فاندامنتال در کامنت‌ها بخوانم.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

6

نظر مخاطبان (0)