شاخص MVRV چیست؟ با ساده‌ترین شاخص آنچین برای تعیین کف و سقف قیمت ارزهای دیجیتال آشنا شوید

شاخص MVRV
جمال نوری

زمان مطالعه :

8 دقیقه

شاید تابه‌حال پیش‌آمده که با خود بگویید، کاش بیت کوین ۴۸۰۰ دلاری را بعد از ریزش بازار به خاطر کرونا، می‌خریدم یا کاش بیت کوین‌ را در قیمت ۵۷ هزار دلار می‌فروختم و در قیمت‌های پایین‌تر به بازار وارد می‌شدم. اگر این فرصت‌ها رو از دست داده‌اید اشکالی ندارد، در مقاله امروز قصد داریم به بررسی شاخص Market Value to Realized Value یا همان MVRV بپردازیم تا در آینده به راحتی بتوانید کف و سقف قیمت بیت کوین را تشخیص دهید. اگر قصد دارید در مورد شاخص MVRV، نحوه سیگنال گیری با MVRV، نحوه محاسبه این شاخص و… بیشتر بدانید، این مقاله را از دست ندهید.

شاخص MVRV چیست؟

شاخص MVRV مخفف عبارت Market Value to Realized Value است که نسبت ارزش فعلی بازار (Market Cap) به ارزش محقق شده (Realized Cap) را نمایش می‌دهد. شاخص MVRV توسط مراد محمودوف (Murad Mahmudov) و دیوید پوئل (David Puell) در سال ۲۰۱۸ ایجاد شد.

شاخص MVRV یکی از شاخص‌های آنچین است که به‌راحتی کف و سقف قیمت را برای سرمایه‌گذاران مشخص می‌کند. اگر با شاخص MVRV آشنا بودید، احتمال زیاد در سال ۲۰۱۹ مقداری بیت کوین در قیمت ۳۵۰۰ دلار می‌خریدید یا حداقل بیت کوین ۵۰۰۰ دلاری سال ۲۰۲۰ را از دست نمی‌دادید و می‌توانستید این رمز ارز در ۲۰۲۱ و در سقف ۶۰ هزار دلار به فروش برسانید.

شاخص MVRV و نحوه مشخص‌کردن سقف و کف قیمت بیت کوین

همان‌طور که در تصویر بالا مشخص شده است، شاخص MVRV همواره به‌درستی سقف و کف قیمت را مشخص کرده است.

نحوه محاسبه شاخص MVRV

نحوه محاسبه شاخص MVRV بسیار ساده و راحت است، برای محاسبه MVRV کافی است که ارزش فعلی بازار یا همان مارکت کپ (Market Cap) را بر ارزش واقعی بازار (Realized Cap) یا ارزش تحقق‌یافته تقسیم کنیم. 

نحوه محاسبه شاخص MVRV

برای درک بهتر نحوه محاسبه شاخص MVRV با یک مثال ادامه خواهیم داد.

فرض کنید مهسا، محسن و احسان هر کدام اقدام به خرید توکن X در قیمت‌های مختلف به صورت زیر کرده‌اند:

مهسا

  • تعداد ۱۰۰ توکن در قیمت ۲۲ دلار
  • تعداد ۵۰ توکن در قیمت ۲۰ دلار

محسن

  • تعداد ۷۰ توکن در قیمت ۵۰ دلار

احسان 

  • تعداد ۱۵ توکن در قیمت ۲ دلار
  • تعداد ۳۰ توکن در قیمت ۱۰ دلار

اکنون قیمت توکن X برابر ۵۰ دلار است و حتما متوجه شده‌اید که کل تعداد توکن‌ها نیز ۴۰۰ عدد است. حال با دانستن این فرضیات مارکت کپ (Market Cap)، ارزش محقق شده (Realized Cap)، قیمت واقعی (Realized Price) و شاخص MVRV را محاسبه می‌کنیم.

  • مارکت کپ برابر است با

تعداد کل توکن‌ها * قیمت فعلی = ۴۰۰ * ۵۰ = ۲۰۰۰۰ دلار

  • ارزش محقق شده برابر است با

مجموع تمام سرمایه‌ هزینه شده که برابر است با کل پولی که مهسا، محسن و احسان برای خرید این توکن هزینه کرده‌اند.

کل هزینه‌ای که مهسا برای خرید توکن X کرده است برابر است با=

۱۰۰ * ۲۲ + ۵۰ * ۲۰ = ۳۲۰۰

کل هزینه‌ای که محسن برای خرید توکن X کرده است برابر است با=

۷۰ * ۵۰ = ۳۵۰۰

کل هزینه‌ای که احسان برای خرید توکن X کرده است برابر است با=

۱۵۰ * ۲ + ۳۰ * ۱۰ = ۶۰۰

در نتیجه ارزش محقق شده برابر است با=

Realized Cap = ۶۰۰ + ۳۵۰۰ + ۳۲۰۰ = ۷۳۰۰

  • قیمت واقعی (Realized Price) توکن X برابر است با=

دلار Realized Price = ۷۳۰۰ / ۴۰۰ = ۱۸.۲۵

  • اکنون می‌توان شاخص MVRV را در قیمت فعلی (۵۰ دلار) به‌صورت زیر محاسبه کرد=

MVRV= ۲۰,۰۰۰ / ۷۳۰۰ = ۲.۷۴

عددی که MVRV نشان می‌دهد برابر ۲.۷۴ است، یعنی مهسا، محسن و احسان به صورت میانگین هرکدام سرمایه‌شان ۲.۷۴ برابر یا ۱۷۴ درصد رشد کرده است.

معامله با شاخص MVRV چگونه است؟

همان‌طور که از فرمول مشخص است، هر زمان که این شاخص کمتر از ۱ می‌شود، به این معنی است که مارکت کپ کوچک‌تر از ارزش واقعی بوده یا قیمت فعلی بیت کوین پایین‌تر از قیمت واقعی آن است. این موضوع در انتهای تمام روندهای نزولی بیت کوین مشاهده شده است.

مشخص‌کردن کف قیمت بیت کوین با شاخص MVRV

البته با دقت به نمودار بالا متوجه می‌شویم که رسیدن MVRV به زیر ۱ به معنی آن نیست که قرار است به‌سرعت روند صعودی بیت کوین شروع شود، بلکه می‌توان آن را اینگونه تفسیر کرد که خرید بیت کوین در این قیمت‌ها بسیار مناسب است و می‌توان انتظار داشت که پس از گذشت چند روز یا حتی چند روند صعودی آغاز شود.

در MVRV نحوه مشخص‌کردن ناحیه‌های خرید بسیار آسان بود؛ اما آیا مشخص‌کردن نواحی فروش نیز این‌گونه است؟ در حقیقت برای این کار نمی‌توان مانند نواحی خرید یک عدد ثابت مشخص کرد که هر زمان شاخص به بالای آن رسید آماده فروش شویم؛ زیرا، همانطور که در تصویر زیر مشخص است، این شاخص در هر سیکل سقف‌های پایین‌تری را ثبت می‌کند.

کاهش شاخص MVRV در هر چرخه بیت کوین

گفتیم که این شاخص را می‌توان نسبت قیمت فعلی به قیمت واقعی دانست. در انتهای یک روند صعودی قیمت و MVRV با یکدیگر در حال رشد هستند، اما پس از مدتی سرعت رشد (شیب نمودار) MVRV به‌شدت زیاد می‌شود که می‌توان علت آن را رشد قیمت دانست. این در حالی است که Realized Price ثابت می‌ماند، یعنی افراد تمایل به فروش بیت کوین‌های خود ندارند. در نهایت پس از رشد MVRV هولدرها برای دریافت سود شروع به فروش می‌کنند که باعث رشد Realized Price و ریزش شدید MVRV می‌شود؛ اما شاهد کاهش شدید قیمت نخواهیم بود، در این زمان است که باید با استراتژی خود به دنبال خارج‌شدن از بازار باشیم.

نحوه مشخص‌کردن ناحیه فروش به‌وسیله شاخص MVRV

اگر به تمام سیکل‌های بیت کوین توجه داشته باشید این فرایند، یعنی رشد سریع قیمت و MVRV و پس از مدتی ریزش شدید MVRV در تمام چرخه‌ها تکرار شده است. پس بهتر است که در زمانی که این شاخص با شیب تندی در حال صعود است گوش به زنگ باشیم تادر زمان مناسب بر اساس استراتژی خود از بازار خارج شویم.

رشد شاخص MVRV در انتهای تمام روندهای صعودی بیت کوین

حال که با نحوه سیگنال‌گیری از MVRV آشنا شدید، به سراغ بررسی چند شاخصی می‌رویم که از آن مشتق شده‌اند:

  • MVRV-Z 
  • LTH-MVRV
  • STH-MVRV

شاخص MVRV-Z چیست؟

شاخص MVRV-Z از نسبت اختلاف مارکت کپ (Market Cap) و ریلایز کپ (Realized Cap) بر انحراف معیار مارکت کپ به وجود می‌آید.

نحوه محاسبه شاخص MVRV-Z

شاخص MVRV در بازه صفر تا مثبت بی‌نهایت حرکت می‌کند؛ اما شاخص MVRV-Z می‌تواند، یک عدد منفی نیز باشد. این دو شاخص آنچین بسیار به هم شبیه هستند.

مقایسه دو شاخص MVRV و MVRV-Z Score

در تصویر بالا می‌توانید دو شاخص MVRV و MVRV-Z Score را در کنار هم مشاهده کنید.

شاخص LTH-MVRV چیست؟

شاخص LTH-MVRV یک شاخص دیگر آنچین است که از MVRV مشتق شده است. در این اندیکاتور تمام بیت کوین‌های موجود در شبکه در محاسبات قرار نمی‌گیرند و فقط بیت کوین‌هایی (UTXOهایی) را که بیش از ۱۵۵ روز از عمر آنها گذشته، لحاظ می‌کنیم؛ به بیان دیگر LTH-MVRV برای هولدرهای بلند مدت محاسبه می‌شود.

نحوه محاسبه شاخص LTH-MVRV

هولدرهای بلند مدت همواره در بازار کریپتوکارنسی عملکرد بهتری داشته‌اند، به همین دلیل اگر قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارید، باید همواره این گروه را زیر نظر داشته باشید.

نمودار LTH-MVRV

بررسی شاخص MVRV و LTH-MVRV به شما سیگنال‌های بلند مدت می‌دهد به‌طوری که در ۱۲ سالی که از عمر بیت کوین می‌گذرد به شما ۴ الی ۵ سیگنال خرید داده است، اما همین تعداد سیگنال باعث می‌شده که سرمایه شما بیش از ۱۰۰۰ برابر شود.

شاخص STH-MVRV چیست؟

STH-MVRV مخفف عبارت Short Term Holder MVRV است که در آن فقط بیت کوین‌ها یا همان UTXOهایی لحاظ می‌شود که عمری کمتر از ۱۵۵ روز داشته باشند. بررسی STH-MVRV می‌تواند، در تحلیل‌های کوتاه مدت بسیار کمک‌کننده باشد. 

شاخص STH-MVRV

در فرمول بالا می‌توانید نحوه محاسبه این شاخص را مشاهده کنید.

شاخص STH-MVRV

چه سایت‌هایی شاخص MVRV را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهند؟

اگر تا به اینجای مقاله با ما همراه بوده‌اید، حتما از خود خواهید پرسید که از کدام سایت می‌توان به MVRV دسترسی داشت؟ اکثر سایت‌هایی که داده‌های آنچین را ارائه می‌کنند، رایگان نیستند؛ اما ما در این بخش سایت‌هایی را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم که بتوانید به‌صورت رایگان به شاخص MVRV دسترسی داشته باشید.

  • سایت Chainexposed شاخص MVRV را به صورت رایگان با سه روز تاخیر در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که با توجه به سیگنال‌های بلند مدتی که این شاخص ارائه می‌کند، این تاخیر تاثیر خیلی زیادی نخواهد داشت.
  • سایت کوین متریک (Coinmetrics) نیز MVRV را در بین شاخص‌های آنچینی که به صورت رایگان ارائه می‌دهد طبقه بندی کرده است، این شاخص‌ها با یک روز تاخیر نمایش داده می‌شوند.
  • ویلی وو (Willy Woo) در سایت (woobull) تعدادی از اندیکاتورهای آنچین را به صورت رایگان ارائه می‌دهد که MVRV نیز جزو آن‌ها است.
  • سایت Lookintobitcoin نیز دو شاخص MVRV و MVRV Z را به صورت رایگان و با تاخیری یک روزه نمایش می‌دهد.

جمع‌بندی

بررسی داده‌های آنچین دید متفاوتی به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نسبت به مارکت کریپتو و مخصوصا بیت کوین می‌دهد. در این مقاله سعی کردیم MVRV که یکی از جذاب‌ترین شاخص‌های آنچین است را مورد بررسی قرار دهیم. همان‌طور که در تصاویر این مقاله مشخص است در حال حاضر شاخص MVRV به زیر عدد یک رسیده است. آیا با توجه به این موضوع حاضرید که مقداری از سرمایه خود را در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید؟

در پایان باید بگویم که ما در بلاگ پول نو هر هفته یک تحلیل آنچین اختصاصی منتشر و در آن به بررسی شرایط بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال می‌پردازیم، اگر قصد دارید که بیشتر در مورد شرایط بازار کریپتو بدانید، این تحلیل‌ را از دست ندهید.

1
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمود
محمود
1 سال قبل

سلام سوالی ندارم فقط برای چند سوال که از طرف دانشگاه داده شده مطالعه میکنم که جواب بدم

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

1

4

نظر مخاطبان (1)