بررسی شاخص Net Unrealized Profit/Loss؛ ابزاری برای تحلیل بلند مدت بیت کوین 

شاخص NPUL
جمال نوری

زمان مطالعه :

5 دقیقه

در بازار رمز ارزها علاوه بر اینکه می‌توان توکن‌های مختلف را از نظر وضعیت تکنیکالی بررسی کرد، به دلیل رصد لحظه‌ای تراکنش‌های شبکه در بلاک چین، نوع دیگری از تحلیل وجود دارد که به تحلیل آنچین (On-Chain) شهرت پیدا کرده است. تحلیل دیتای آنچین شامل بررسی شاخص‌های مختلفی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها Net Unrealized Profit/Loss نام دارد. اگر می‌خواهید درباره این شاخص و نحوه محاسبه Net Unrealized Profit/Loss و سیگنال گیری از شاخص NUPL بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی شاخص Net Unrealized Profit/Loss

شاخص Net Unrealized Profit/Loss که بیشتر افراد آن را با نام شاخص NUPL نیز می‌شناسند، توسط تاماس بلومر (Tamas Blummer)، توور دمیستر (Tuur Demeester) و میشل لسکراوات (Michiel Lescrauwaet) در فوریه ۲۰۱۹ ایجاد شد. شاخص NUPL به زبان ساده بیانگر وضعیت تمام هولدرهای یک ارز دیجیتال است. باید تاکید شود که در اکثر سایت‌هایی که داده‌های آنچین را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند این شاخص برای دو ارز دیجیتال ETH و BTC در دسترس است، اما در صورت داشتن اطلاعات کامل می‌توان این شاخص را برای سایر رمز ارزها نیز محاسبه کرد. در این مقاله به بررسی NUPL بیت کوین می‌پردازیم.

همان‌طور که بیان شد شاخص NUPL نشان‌دهنده‌ وضعیت هولدرهای یک ارز دیجیتال است. این شاخص به ما نشان می‌دهد که اگر تمام هولدرهای شبکه اقدام به فروش بیت کوین‌های خود کنند، نسبت به مارکت کپ (Market Cap) چه مقدار سود یا ضرر می‌کنند. برای درک بهتر Net Unrealized Profit/Loss بهتر است ابتدا با مفاهیمی مثل UTXO, Unrealized Profit, Unrealized Loss و Realized Capitalization آشنا شویم. همچنین مطالعه مقاله «شاخص Net Realized Profit/Loss؛ یکی از جذاب‌ترین شاخص‌های آنچین» را به شما توصیه می‌کنیم.

آشنایی با مفهوم UTXO

در این مقاله قصد نداریم به صورت مفصل در مورد UTXO صحبت کنیم. به همین دلیل به گفتن نکاتی بسیار کوتاه در مورد این مفهوم بسنده می‌کنیم. این اصطلاح مخفف عبارت Unspent Transaction Output بوده که به معنی خروجی خرج نشده است. شاید برایتان جالب باشد، بدانید که بیت کوین و لایت کوین از روش حسابداری UTXO استفاده می‌کنند. روش UTXO بسیار شبیه به خرید به‌صورت نقدی است.

UTXO چیست؟ بررسی نحوه حسابرسی در شبکه بیت کوین

آشنایی با Unrealized Profit و Unrealized Loss

همانطور که متوجه شدید، تمام بیت کوین‌ها به‌صورت خروجی خرج نشده در شبکه قرار دارند و موجودی هر کیف پول برابر با جمع تمام UTXOهای آن کیف پول است. اکنون قرار است با مفهوم Unrealized Profit و Unrealized Loss آشنا شویم که به ترتیب به معنی سود تحقق‌نیافته و ضرر تحقق‌نیافته هستند.

همان‌طور که قبلا نیز بیان شد هر UTXO اطلاعات آخرین جابه‌جایی (فروش بیت کوین هم جابه‌جایی محسوب می‌شود) مانند قیمت در آن لحظه و تاریخ را در شبکه بلاک چین ذخیره می‌کند، پس به‌راحتی می‌توان مشخص کرد که هر UTXO در زمان جابه‌جا شدنش چه قیمت و چه ارزشی (چه مقدار بیت‌کوین) داشته است. اکنون برای محاسبه Unrealized Profit و Unrealized Loss کافی است که تعداد کل بیت کوین‌های موجود در شبکه را به دو گروه تقسیم کنیم یعنی UTXOهایی که قیمت آخرین جابه‌جایشان:

  • کمتر از قیمت فعلی باشد.
  • بیشتر از قیمت فعلی باشد.

این دو گروه یکی در سود و یکی در ضرر قرار دارد. شاخص Unrealized Profit میزان سود گروه اول و شاخص Unrealized Loss میزان ضرر گروه دوم را مشخص می‌کند. فرمول محاسبه این دو شاخص در تصویر زیر مشخص شده است. باید توجه داشته باشید که این افراد هنوز اقدامی برای جابه‌جایی یا فروش بیت کوین‌های خود نکرده‌اند.

فرمول محاسبه Unrealized Profit و Unrealized Loss

به بیانی دیگر دو شاخص Unrealized Profit و Unrealized Loss کل شبکه را به افراد در سود و افراد در ضرر تقسیم می‌کند و مشخص می‌کنند که افراد در سود در مجموع چند دلار در سود و افراد در ضرر، چند دلار در ضرر هستند. اکنون اگر این دو شاخص را بر مارکت کپ تقسیم کنیم شاخص Relative Unrealized Profit و Relative Unrealized Loss ایجاد می‌شود. این دو شاخص نشان‌دهنده این است که سود و زیانی که کل شبکه به دست آورده است چه نسبتی با مارکت کپ دارد. فرض کنید که مارکت کپ بازار بیت کوین در حال حاضر ۱۰ میلیارد دلار بوده و Unrealized Profit برابر ۵ میلیارد دلار و Unrealized Loss برابر ۳ میلیارد دلار باشد. اکنون می‌توان گفت که سود تحقق‌نیافته برابر ۰.۵ ارزش کل بازار و زیان تحقق‌نیافته برابر ۰.۳ ارزش کل بازار است به عبارتی دیگر Relative Unrealized Profit برابر ۰.۵ و Relative Unrealized Loss برابر ۰.۳ است.

آشنایی با Realized Capitalization

مفهوم Realized Cap یا ارزش واقعی بازار برابر است با مجموع قیمت ایجاد UTXOها در مقدار هر UTXO. به بیان دیگر این مفهوم نشان‌دهنده میزان سرمایه وارد شده به بازار بیت کوین است. باید توجه داشته باشید که Realized Cap با Market Cap متفاوت است. در مارکت کپ قیمت فعلی در مجموع تمام UTXOها ضرب می‌شود و مفهوم آن این است که اگر کل بیت کوین‌های موجود را بفروشیم چه میزان دارایی یا ثروت ایجاد می‌شود اما Realized Cap از مجموع ضرب هر UTXO در قیمت آخرین جابه‌جایی به دست می‌آید. Realized Cap بیان‌کننده‌ این مفهوم است که تمام بیت کوین‌هایی که در شبکه وجود دارد با چه میزان دارایی، خریداری شده است. در تصویر زیر تفاوت Market Cap و Realized Cap را مشاهده می‌کنید.

تفاوت Realized Cap و Market Cap

Realized Cap را می‌توان از مجموع در شاخص Unrealized Profit و Unrealized Loss محاسبه کرد.

نحوه محاسبه Net Unrealized Profit/Loss

تمام این مفاهیم را به این دلیل مورد بررسی قرار دادیم که بتوانیم راحت‌تر شاخص NUPL را محاسبه کنیم. برای محاسبه‌ی Net Unrealized Profit/Loss می‌توان از فرمول موجود در تصویر زیر استفاده کرد.

 نحوه محاسبه شاخص Net Unrealized Profit/Loss

با شاخص Net Unrealized Profit/Loss می‌توانیم میزان حباب بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگر را محاسبه کنیم. اگر تفاضل Market Cap و Realized Cap مثبت و بسیار زیاد باشد به معنی این است که قیمت فعلی با قیمت میانگین خرید تمام هولدرها تفاوت خیلی زیادی دارد و بازار دارای حباب مثبت است. اگر تفاضل Market Cap و Realized Cap منفی باشد به معنی این است که قیمت فعلی کمتر از میانگین قیمت خرید هولدرها بوده و بازار دارای حباب منفی است.

شاخص Net Unrealized Profit Loss

در تصویر بالا اعداد زیر صفر در شاخص NUPL نشان از حباب منفی قیمتی و اعداد بالا صفر نشان از حباب مثبت قیمت دارد.

آشنایی با LTH-NUPL و STH-NUPL

شاخص NUPL را می‌توان برای دو گروه هولدرهای بلندمدت (LTH) و هولدرهای کوتاه‌مدت (STH) محاسبه کرد. بهتر است بدانید که هولدرهای بلندمدت افرادی محسوب می‌شوند که بیت‌کوین یا UTXOهای خود را به مدت بیش از ۱۵۵ روز جابه‌جا نکرده باشند.

برای محاسبه LTH-NUPL و STH-NUPL ابتدا بهتر است، UTXOها را به دو دسته تقسیم کنیم، دسته اول عمری بیشتر از ۱۵۵ روز و دسته دوم عمری کمتر از ۱۵۵ روز.

اکنون کافی است که شاخص NUPL را به‌صورت جدا برای هر دو گروه محاسبه کنیم:

محاسبه شاخص LTH-NUPL

به بیانی ساده‌تر شاخص LTH-NUPL حباب قیمت را بیت هولدرهای بلندمدت محاسبه می‌کند.

محاسبه شاخص STH-NUPL

شاخص STH-NUPL نیز به محاسبه میزان حباب قیمتی در بین هولدرهای کوتاه‌مدت می‌پردازد.

نحوه سیگنال گیری از Net Unrealized Profit/Loss

برای سیگنال گرفتن از شاخص Net Unrealized Profit/Loss باید بدانید که در زمان ایجاد حباب قیمتی و نزدیک شدن آن به عدد ۱، افراد در حال قیمت‌گذاری بیشتر از ارزش واقعی بیت کوین هستند. بنابراین در زمان نزدیک شدن NUPL به ۱ باید اقدام به فروش کرده و یا خریدی انجام ندهید؛ زیرا قیمت رشد زیادی داشته و ممکن است که اصلاحی را تجربه کند. در زمان‌هایی که شاخص NUPL به زیر عدد صفر می‌رسد باید منتظر نشانه‌هایی برای خرید بود. باید توجه داشته باشید که ورود این شاخص به محدوده نزدیک ۱ یا محدوده زیر صفر به معنی محل خرید نیست و باید دنبال نشانه‌های بیشتری باشید. برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید.

نحوه سیگنال‌گیری از شاخص Net Unrealized Profit/Loss

همان‌طور که در تصویر‌ مشخص است، شاخص NUPL پس از ورود به محدوده‌های بیان شده مدتی در این نواحی باقی‌مانده است. پس بهتر است در زمان ورود NUPL به زیر عدد صفر به دنبال نشانه‌هایی برای خرید بود و در مناطق مناسب اقدام به خرید کرد و همچنین در زمان نزدیک‌شدن این شاخص به محدوده ۱ به دنبال نشانه‌هایی برای فروش گشت.

باید توجه داشته باشد که شاخص NUPL می‌تواند عدد بین منفی بینهایت و ۱ را نشان دهد. این موضوع در فرمول ساخت این شاخص به‌صورت واضح مشخص است.

معرفی چند سایت برای مشاهده شاخص Net Unrealized Profit/Loss

حال که در مورد این شاخص صحبت کردیم، می‌خواهیم به معرفی منابعی برای مشاهده آن بپردازیم. باید توجه داشته باشیم که اکثر سایت‌هایی که داده‌های آنچین را ارائه می‌دهند، رایگان نیستند اما می‌توانید از سایت‌های زیر با کمی محدودیت به شاخص NUPL دسترسی داشته باشید.

– کریپتوکوانت (Cryptoquant)

سایت کریپتو کوانت دارای اکانت‌های رایگان و غیر رایگان است؛ خوشبختانه می‌توان با اکانت رایگان در سایت کریپتو کوانت به شاخص NUPL دسترسی داشته باشید. البته این شاخص در حساب‌های رایگان با یک روز تاخیر منتشر می‌شود. برای مشاهده شاخص‌های ارائه شده در سایت کریپتوکوانت تنها کافی است با یک ایمیل در آن ثبت نام کنید.

– chainexposed

در سایت chainexposed شما به‌راحتی می‌توانید NUPL و شاخص‌های بسیار دیگر را با یک روز اختلاف مشاهده کنید. این سایت کاملا رایگان است و نیاز به ثبت‌نام ندارد.

– lookintobitcoin

سایت lookintobitcoin نیز مانند سایت‌های دیگری که معرفی شد رایگان است؛ اما تفاوت این سایت با دو سایت دیگر تاخیر در زمان انتشار اطلاعات است. در lookintobitcoin شما می‌توانید به شاخص NUPL با تاخیری سه روزه دسترسی داشته باشید.

شاید با خود بگویید که این سایت‌ها اطلاعات خود را با یک یا چند روز اختلاف منتشر می‌کنند و برای یک تحلیل‌گر و معامله‌گر مناسب نیستند. برای پاسخ به این مشکل باید بگوییم که شاخص NUPL  یک شاخص برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است و چند روز تاخیر در انتشار این اطلاعات تاثیر زیادی بر روی معاملات شما نخواهد داشت.

جمع‌بندی

بررسی داده‌ها و شاخص‌های آنچین می‌تواند در سرمایه‌گذاری شما در بازار کریپتو بسیار کمک کننده باشد. شما با تحلیل دیتای آنچین می‌توانید از دیگر سرمایه‌گذاران پیشی بگیرید. در این مقاله یکی از شاخص‌های آنچین محبوب بازار یعنی Net Unrealized Profit Loss را بررسی کرده و نحوه محاسبه NUPL، سیگنال گیری با شاخص NUPL و موارد بسیار دیگری را با یکدیگر مرور کردیم.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

3

نظر مخاطبان (0)