راهنمای جامع تحلیل سنتیمنتال در بازار ارزهای دیجیتال

تحلیل سنتیمنتال چیست؟
سینا شمس آور

زمان مطالعه :

7 دقیقه

در دنیای پویا و نوین ارزهای دیجیتال، درک احساسات و عواطف حاکم بر بازار به اندازه تحلیل تکنیکال و فاندامنتال اهمیت دارد. تحلیل سنتیمنتال (Sentiment Analysis) دقیقا با همین هدف ابداع شده و کمک می‌کند تا احساسات سرمایه‌گذاران در قالب کلمات و اعداد در بیاید و مکملی برای تحلیل تکنیکال و فاندامنتال محسوب می‌شود. تحلیل سنتیمنتال، یکی از مهم‌ترین تحلیل‌ها برای شناخت روند بازار است.

در تحلیل سنتیمنتال، داده‌های مختلف با بررسی شبکه‌های اجتماعی و اخبار جمع‌آوری شده و با بررسی روانشناسی بازار و پارامترهای اقتصاد نوین، حرکات بعدی بازار پیش‌بینی می‌شود. این تحلیل، به زبان ساده، ارزیابی نگرش و احساسات معامله‌گران در مورد یک دارایی خاص است. اگر تحلیل تکنیکال را بررسی الگوهای مختلف در نمودار قیمت درنظر بگیریم، تحلیل سنتیمنتال، درک چگونگی تاثیر دیدگاه‌های فردی بر قیمت و بازار است.

در این مطلب از پول نو، ابتدا به سوال «تحلیل سنتیمنتال چیست» پاسخ می‌دهیم و در ادامه، شاخص‌های کلیدی و ابزار مورد استفاده در این نوع تحلیل را بررسی می‌کنیم. در آخر نیز مزایا و معایب تحلیل سنتیمنتال در بازارهای مالی را زیر ذره‌بین می‌بریم. توصیه می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

مقدمه‌ای بر تحلیل سنتیمنتال

تحلیل سنتیمنتال چیست؟

قبل از اینکه بگوییم تحلیل سنتیمنتال چیست و چه کاربردی در بازارهای مالی دارد، بهتر است ابتدا سنتیمنت یا احساسات را در بازار تعریف کنیم:

اصطلاح سنتیمنت (sentiment) یا احساس در بازارهای مالی، دیدگاه یا نظری در رابطه با یک شرایط خاص در بازار است. در بازار کریپتو، سنتیمنت، نظرات و نگرش‌های احساسی کلی سرمایه‌گذاران نسبت به یک دارایی، برای مثال بیت کوین را توصیف می‌کند. به بیانی دیگر، سنتیمنت، احساسات افرادی که درگیر معامله یک ارز دیجیتال یا دارایی خاص هستند را با ارزیابی شاخص‌های مختلف منعکس می‌کند و از دید روانشناسی بررسی می‌کند.

در سال‌های اخیر به شدت ثابت شده که تحلیل تکنیکال و فاندامنتال در بازاری مثل بازار کریپتو که نوسانات آن به توییت یک فرد معروف وابسته است کافی نیست. به همین خاطر باید سنجش احساسات کلی بازار را هم در تصمیم‌گیری‌ها چاشنی کار کرد. اینجاست که نیاز به تحلیل سنتیمنتال احساس می‌شود. اما تحلیل سنتیمنتال چیست؟

تعریف تحلیل سنتیمنتال

تحلیل سنتیمنتال که به عنوان تحلیل احساسات یا روانشناسی بازار نیز شناخته می‌شود، روشی برای بررسی و اندازه‌گیری احساسات حاکم بر بازار با هدف پیش‌بینی روندهای آتی است. این تحلیل بر این فرضیه استوار است که رفتار و احساسات جمعی سرمایه‌گذاران، بر روند قیمت‌ها در بازارهای مالی تاثیر می‌گذارد.

تحلیل سنتیمنتال به دنبال شناسایی و ارزیابی احساسات و نگرش‌های مختلف، از جمله ترس، طمع، خوش‌بینی، بدبینی، هیجان و بی‌تفاوتی در بین سرمایه‌گذاران است و این کار را با استفاده از روش‌های مختلفی از جمله تجزیه و تحلیل اخبار و شبکه‌های اجتماعی، نظرسنجی از سرمایه‌گذاران و بررسی برخی شاخص‌های تکنیکال از مثل حجم معاملات و نوسانات قیمت انجام می‌دهد.

تحلیل سنتیمنتال تنها به دنبال شناسایی احساسات حاکم بر بازار است نه پیش‌بینی دقیق آینده، با این حال، می‌توان روند آتی را تا حدودی با استفاده از آن حدس زد. وارن بافت می‌گوید، زمانی که دیگران طمع دارند، شما بترسید و زمانی که دیگران می‌ترسند، شما طمع داشته باشید. این جمله اهمیت تحلیل سنتیمنتال و ارزیابی احساسات بازار را کاملا مشخص می‌کند.

تاریخچه و اهمیت تحلیل احساسات در بازارهای مالی

تحلیل احساسات یا سنتیمنتال، سابقه‌ای دیرینه در تاریخ بازارهای مالی دارد. اگر سری به تاریخ بزنیم، رگه‌هایی از این تحلیل را می‌توان در نوشته‌های اولیه اقتصاددانان و نظریه پردازان مطرحی مثل چارلز داو و جان مینارد کینز پیدا کرد.

در اواخر قرن نوزدهم، چارلز داو، نظریه پرداز معروف و بنیانگذار شاخص داو جونز به اهمیت احساسات در نوسانات بازار اشاره کرد. وی معتقد بود حرکات بازار در قالب چرخه‌های روانشناسی قابل پیش‌بینی است و ترس و طمع نقش مهمی در این چرخه‌ها بازی می‌کنند.

جان مینارد کینز هم معتقد بود روانشناسی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و رفتار بازارهای مالی نقش کلیدی دارد. وی عقیده داشت انتظارات و پیش‌بینی‌های سرمایه‌گذاران، به طور قابل توجهی تحت تاثیر احساسات و هیجانات قرار می‌گیرند.

رفته رفته با تکامل بازارهای مالی و سیستم‌های معامله‌گری، توجه به روانشناسی بازار و تحلیل احساسات نیز بیشتر شد و این روش تحلیلی به ابزاری کلیدی برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تبدیل شد.

اما چرا تحلیل سنتیمنتال اهمیت دارد؟ تحلیل احساسات بازار به ما کمک می‌کند تا روندهای آتی بازار را تا حدی پیش‌بینی کنیم. به عنوان مثال، زمانی که طمع و خوش‌بینی بر بازار حاکم است، می‌توان انتظار داشت قیمت‌ها افزایش یابند و برعکس در زمان ترس و بدبینی، اغلب بازارها نزولی می‌شوند.

علاوه بر پیش‌بینی روندهای بازار، تحلیل سنتیمنتال در شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کاهش ریسک‌های مرتبط با آن نیز کمک شایانی می‌کند. همچنین با تحلیل احساسات، سرمایه‌گذاران می‌توانند درک بهتری از رفتار بازار و عوامل موثر بر آن پیدا کنند که به تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تر آنها در معاملات کمک می‌کند.

شاخص‌های کلیدی تحلیل سنتیمنتال

شاخص‌های کلیدی تحلیل سنتیمنتال

تا به اینجای کار مفهوم تحلیل سنتیمنتال و اهمیت درک و سنجش احساسات بازار را بررسی کردیم. سنجش احساسات بازار کار سختی است چراکه اندازه‌گیری دقیق نظرات و روانشناسی تمام افراد فعال در بازارهای مالی، امری غیرممکن و وقت‌گیر است. برای این کار شاخص‌های مختلفی وجود آمده‌اند که احساسات بازار را در قالب اعداد و ارقام به ما نشان می‌دهند و می‌توان از آن برای تحلیل کلی مارکت استفاده کرد. در ادامه، شاخص‌های کلیدی تحلیل سنتیمنتال که در اغلب بازارهای مالی مشترک هستند را بررسی می‌کنیم.

1- شاخص ترس و طمع (Fear & Greed Index)

شاخص ترس و طمع یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تحلیل سنتیمنتال در بازار رمزارزهاست که برای سنجش احساسات حاکم بر بازار استفاده می‌شود. این شاخص احساسات کلی بازار کریپتو را در قالب عددی بین صفر تا 100 بیان می‌کند که معمولا صفر تا 50 ترس و 51 تا 100 طمع را نشان می‌دهد. در این شاخص، عدد صفر به معنای حداکثر ترس و عدد 100 به معنای بیشترین طمع است.

اساس شاخص ترس و طمع، یک نقل قول قدیمی در بازار وال استریت است که می‌گوید بازارهای مالی توسط دو احساس قدرتمند هدایت می‌شوند، ترس و طمع!

شاخص ترس و طمع تنها مربوط به ارزهای دیجیتال نیست و در سایر بازارهای مالی نیز کاربرد دارد. با این حال، نسخه کریپتویی این شاخص که در وب‌سایت Alternative.me وجود دارد، فاکتورهای مختلفی را برای سنجش احساسات بازار ارزیابی می‌کند. هر کدام از این فاکتورها یک «وزن» مشخصی دارند که بر اساس اهمیت آنها در تعیین احساسات سرمایه‌گذاران تعیین شده است. این فاکتورها عبارتند از:

  • نوسانات قیمت (25%)
  • مومنتوم/حجم بازار (25%)
  • صفحات اجتماعی (15%)
  • نظرسنجی (15%) – این فاکتور فعلا متوقف شده و در ارزیابی استفاده نمی‌شود.
  • دامیننس بیت کوین (10%)
  • روندها یا  Trendهای جستجو (10%)

2- نسبت پوت/کال (Put/Call Ratio)

این نسبت تعداد قراردادهای آپشن پوت (Put Options) را به تعداد قراردادهای آپشن کال (Call Options) تقسیم می‌کند و یکی از شاخص‌های مهم تحلیل سنتیمنتال در سنجش احساسات حاکم بر بازار و پیش‌بینی روند‌های آتی است.

قرارداد آپشن پوت به سرمایه‌گذار این حق را می‌دهد تا در یک تاریخ مشخص و با قیمتی مشخص یک دارایی را بفروشد. قرارداد کال نیز برعکس حق خرید یک دارایی را در یک تاریخ مشخص و با یک قیمت مشخص به سرمایه‌گذار می‌دهد.

  • افزایش نسبت پوت/کال: نشان‌دهنده افزایش تعداد قراردادهای پوت و کاهش تعداد قراردادهای کال است. این اتفاق از افزایش ترس و بدبینی در بازار حکایت می‌کند و مربوط به وضعیتی است که سرمایه‌گذاران به دنبال محافظت از خود در برابر ریزش احتمالی قیمت‌ها هستند.
  • کاهش نسبت پوت/کال: نشان‌دهنده افزایش تعداد قراردادهای کال و کاهش تعداد قراردادهای پوت است. این نشان‌دهنده افزایش خوش‌بینی و طمع در بازار است و زمانی رخ می‌دهد که سرمایه‌گذاران به دنبال کسب سود هستند.

3- شاخص VIX

این شاخص که با نام شاخص نوسان CBOE نیز شناخته می‌شود، ابزاری برای اندازه‌گیری نوسانات بازار سهام آمریکاست و به طور خاص انتظارات سرمایه‌گذاران از نوسانات شاخص شاخص S&P 500 در 30 روز آینده را نشان می‌دهد. به طور کلی، زمانی که شاخص VIX بالا است، سرمایه‌گذاران از نوسانات بازار و احتمال سقوط قیمت‌ها ترس دارند. در سمت مقابل، زمانی که شاخص VIX پایین است، سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بازار خوش‌بین هستند و ریسک‌پذیری بیشتری دارند.

همتای شاخص VIX در بازار کریپتو، شاخص CVI یا شاخص نوسان قیمت ارز دیجیتال است.

4- شاخص صعودی/نزولی (Bull & Bear Index)

این شاخص که توسط وب‌سایت Augmento ارائه شده است، یکی از شاخص‌های محبوب ارزیابی احساسات بازار است که روی شبکه‌های اجتماعی تمرکز دارد. این شاخص با استفاده از هوش مصنوعی، تمام پست‌های مربوط به بیت کوین در شبکه‌های اجتماعی مثل ردیت و توییتر را بررسی می‌کند و به احساسات بازار از صفر تا 1 امتیاز می‌دهد. صفر بیانگر احساسات نزولی شدید و 1 بیانگر احساسات شدیدا صعودی است.

5- ارزش کل قفل شده (TVL)

این شاخص معیاری برای سنجش کل دارایی قفل شده در قراردادهای هوشمند پروتکل‌های دیفای است. به طور کلی، افزایش TVL نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای پروتکل‌های دیفای و رشد این اکوسیستم است. در سمت مقابل، کاهش TVL افت تقاضا و احساسات نزولی را نشان می‌دهد.

ذکر این نکته ضروری است که برای تحلیل بازار با استفاده از TVL، باید سایر شاخص‌ها مثل تعداد کاربران و حجم معاملات نیز بررسی شوند. TVL توسط برخی از پروتکل‌ها دستکاری می‌شود و به همین خاطر گاها قابل استناد نیست. علاوه بر این، با ظهور پروتکل‌های ری‌استیکینگ (استیکینگ مجدد) مثل آیگن لیر (EigenLayer) مقدار TVL بالاتر از ارزش واقعی آن عنوان می‌شود.

6- شاخص فاندینگ ریت (Funding Rate)

فاندینگ ریت در معاملات فیوچرز مکانیسمی است که قیمت یک دارایی در بازار آتی را نزدیک به قیمت آن در بازار اسپات نگه می‌دارد. این مکانیسم مخصوص قراردادهای فیوچرز دائمی است و به صورت پرداخت دوره‌ای به دارندگان پوزیشن‌های شورت یا لانگ انجام می‌شود.

اینکه فاندینگ ریت چگونه محاسبه می‌شود و چه فرمولی دارد بحث اصلی این مطلب نیست و چیزی که اهمیت دارد، رابطه این شاخص با احساسات بازار است. زمانی که بازار صعودی است، فاندینگ ریت مثبت است چراکه معامله‌گران اعتقاد دارند افزایش قیمت ادامه پیدا می‌کنند و به همین خاطر وارد پوزیشن لانگ می‌شوند. در سمت دیگر، در زمان بازار نزولی، فاندینگ ریت به خاطر حجم بالای پوزیشن‌های شورت منفی می‌شود.

در حال حاضر سایت‌های زیادی برای بررسی فاندینگ ریت وجود دارند اما بهترین آنها وب‌سایت کوین گلس (Coinglass) است.

تاثیر شبکه‌های اجتماعی در تحلیل سنتیمنتال

با پیشرفت گسترده شبکه‌های اجتماعی و محبوبیت روزافزون آنها پیش معامله‌گران، این شبکه‌ها به ابزاری قدرتمند و مفید برای تحلیل احساسات بازار تبدیل شده‌اند. شبکه‌های اجتماعی به تحلیلگران و سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند تا نظرات، باورها و احساسات عمومی در مورد بازار و دارایی‌های مختلف را به صورت آنی رصد کنند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در تحلیل سنتیمنتال مزایای مختلفی دارد. شبکه‌های اجتماعی منبع بی‌حد و حصری از اطلاعات هستند که می‌توان از آنها برای تحلیل احساسات عمومی استفاده کرد، به همین خاطر با بررسی آنها می‌توان به حجم عظیمی از داده‌ها دسترسی داشت. علاوه بر این، سرعت نمود تغییر احساسات در شبکه‌های اجتماعی بالاست و افراد بلافاصله دیدگاه خود را منتشر می‌کنند. همچنین تحلیل سنتیمنتال شبکه‌های اجتماعی اطلاعات دقیق‌تری نسبت به نظرسنجی‌های سنتی در مورد احساسات عمومی فراهم می‌کنند.

البته تحلیل سنتیمنتال با استفاده از شبکه‌های اجتماعی چالش‌های مختلفی هم به همراه دارد. اولا داده‌ها در این شبکه‌ها همواره دقیق نیستند و ممکن است با اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده‌ای مواجه شویم. دوما روزانه حجم زیادی داده در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که تجزیه و تحلیل آنها ممکن است چالش برانگیز باشد. علاوه بر این، تعصبات کورکورانه برخی از سرمایه‌گذاران می‌تواند بر دقت تحلیل احساسات بازار تاثیر بگذارد.

شرکت سنتیمنت (Santiment) یکی از شرکت‌هایی است که احساسات بازار را با توجه به فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی رصد می‌کند.

ردیابی نهنگ‌ها در تحلیل سنتیمنتال

نهنگ‌ها سرمایه‌گذارانی هستند که مقدار زیادی از یک ارز دیجیتال خاص را در کیف پول خود نگهداری می‌کنند. فعالیت این سرمایه‌گذاران می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت و نوسانات بازار بگذارد و به همین خاطر ردیابی آنها ابزاری مهم در تحلیل سنتیمنتال محسوب می‌شود.

اما چگونه می‌توان نهنگ‌های کریپتو را ردیابی کرد؟ یکی از راه‌های ردیابی فعالیت نهنگ‌ها، بررسی تراکنش‌ها در بلاکچین و شناسایی آدرس‌های سرمایه‌گذاران بزرگ است که کار سختی است. با این حال، در سال‌های اخیر ابزارهای مختلفی برای ردیابی نهنگ‌های بزرگ عرضه شده‌اند که اطلاعات مفیدی را ارائه می‌دهند. از جمله این ابزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استراتژی‌های ترید بر اساس تحلیل سنتیمنتال

استراتژی‌های ترید بر اساس تحلیل سنتیمنتال

همانطور که بالاتر گفتیم، تحلیل سنتیمنتال ابزاری قدرتمند برای پیش‌بینی روند بازار و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و با استراتژی‌های مختلفی می‌تواند در ترید ارز دیجیتال از آنها استفاده کرد. البته ذکر این نکته ضروری است که با توجه به ماهیت پیچیده بازار رمزارزها، صرفا انجام تحلیل سنتیمنتال موفقیت را تضمین نمی‌کند و باید علم تکنیکال و تحلیل فاندامنتال را هم چاشنی کار کرد. در ادامه، چند استراتژی ترید ارز دیجیتال بر اساس تحلیل سنتیمنتال آورده شده است:

بیشتر بخوانید: آموزش تحلیل فاندامنتال + ۸ ابزار ضروری بررسی پروژه‌های کریپتویی

– دنباله‌روی نهنگ‌ها

یکی از استراتژی‌های ترید بر اساس تحلیل سنتیمنتال، پیگیری و دنباله‌روی نهنگ‌های کریپتو است. به عنوان مثال، می‌توان زمانی که تعداد زیادی از نهنگ‌ها در حال خرید یک ارز خاص هستند، آن را خریداری کرد و در زمان فروش نهنگ‌ها آن را به فروش رساند.

– استراتژی معکوس

باز هم به جمله معروف وارن بافت برگردیم: زمانی که دیگران طمع دارند، شما بترسید و زمانی که دیگران می‌ترسند، شما طمع داشته باشید.

استراتژی معکوس بر همین جمله متکی است. زمانی که احساسات بازار به شدت مثبت یا منفی است می‌توان از استراتژی معکوس برای ترید استفاده کرد. به بیان ساده‌تر، زمانی که خوش‌بینی زیادی در بازار وجود دارد، احتمالا به سقف قیمت رسیده‌ایم و زمانی که بازار بسیار بدبین است، احتمالا در کف بازار قرار گرفته‌ایم.

– استفاده از فاندینگ ریت

همانطور که گفتیم با استفاده از فاندینگ ریت می‌توان روند آتی ارزهای دیجیتال را تا حدودی پیش‌بینی کرد. زمانی که فدندینگ ریت بسیار مثبت است، یعنی طمع زیادی در بازار حاکم شده که می‌تواند به ریزش شدید منجر شود. برعکس فاندینگ ریت شدیدا منفی بیانگر فرصت خرید در کف است.

تفاوت‌های تحلیل سنتیمنتال و تکنیکال

تحلیل تکنیکال و سنتیمنتال دو روش متداول تحلیل در بازارهای مالی هستند که هرکدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. به طور خلاصه، تحلیل تکنیکال از تاریخچه قیمت و حجم معاملات برای پیش‌بینی روند آتی استفاده می‌کند و در این بین از ابزارها و شاخص‌های مختلفی مثل خطوط روند، اندیکاتورها، الگوهای تکنیکالی و میانگین‌های متحرک استفاده می‌کند. در سمت دیگر، تحلیل سنتیمنتال بر احساسات و روانشناسی بازار استوار است.

اما آیا می‌توان همزمان از هر دو تحلیل تکنیکال و سنتیمنتال استفاده کرد؟ پاسخ مثبت است. استفاده از هر دو روش تحلیل تکنیکال و سنتیمنتال می‌تواند دید جامع‌تر و گسترده‌تری از بازار به شما ارائه دهد. در حالی که تحلیل تکنیکال می‌تواند نقاط ورود و خروج مناسب را برای شما مشخص کند، تحلیل سنتیمنتال روند آتی را برای شما پیش‌بینی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری سودآور را مشخص می‌کند.

فرض کنید تحلیل تکنیکال می‌گوید قیمت یک ارز دیجیتال یک الگوی صعودی را به سمت بالا شکسته و آماده رشد انفجاری است. در این شرایط، تحلیل سنتیمنتال می‌تواند برای تایید سیگنال ارزدیجیتال استفاده شود.

مزایای تحلیل سنتیمنتال

از جمله مزایای تحلیل احساسات بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیش‌بینی بهتر روند آتی بازار
  • شناسایی نقاط ورود و خروج مناسب با کمک تحلیل تکنیکال
  • کاهش ریسک کلی سرمایه‌گذاری
  • درک بهتر رفتار بازار

معایب تحلیل سنتیمنتال

فارغ از مزایاهای گفته شده، تحلیل سنتیمنتال معایبی هم دارد. از جمله:

  • دقت پایین؛ گاهی پیش‌بینی‌های انجام شده با تحلیل سنتیمنتال دقت پایینی دارند و غیرقابل اعتماد هستند
  • امکان سوگیری در داده‌ها و تحلیل
  • دشواری در تفسیر داده‌ها
  • نیاز به دانش و تجربه
  • عدم وجود یک روش واحد
  • عدم کارایی در تمام بازارها و به خصوص بازارهای نوسانی که تحت تاثیر اخبارها و رویدادهای ناگهانی هستند

کاربردهای تحلیل سنتیمنتال

کاربردهای تحلیل سنتیمنتال

در کل این مطلب به کاربردهای تحلیل سنتیمنتال اشاره کردیم آن را زیر ذره‌بین بردیم. در این قسمت صرفا کاربردهای مهم تحلیل سنتیمنتال را بررسی می‌کنیم.

همانطور که گفتیم، تحلیل سنتیمنتال راهی برای ارزیابی احساسات بازار و معامله‌گران است و مکملی برای تحلیل تکنیکال و فاندامنتال محسوب می‌شود و از آن می‌توان برای پیش‌بینی روند بازار، تایید گرفتن برای سیگنال‌های تکنیکال و کاهش ریسک کلی سرمایه‌گذاری استفاده کرد.

چگونه تحلیل سنتیمنتال می‌تواند آینده سرمایه‌گذاری‌های شما را شکل دهد؟

قبل از پرداختن به این موضوع باید بگوییم تحلیل سنتیمنتال به هیچ وجه کامل نیست و باید با سایر روش‌های تحلیلی ترکیب شود تا نتیجه دهد. تحلیل سنتیمنتال دیدی نوین به سوی بازارهای مالی را برای سرمایه‌گذاران می‌گشاید و با بررسی احساسات و روانشناسی بازار، ابزاری کلیدی به آنها می‌دهد.

با استفاده از تحلیل سنتیمنتال، شما قدرت پیش‌بینی بازار را به دست می‌آورید و می‌توانید روند آتی را حدس بزنید. تحلیل سنتیمنتال، پلی به سوی موفقیت است و در کنار سایر ابزارهای تحلیلی، شما را چند قدم به اهدافتان نزدیک می‌کند.

البته باید به خاطر داشته باشید که تحلیل سنتیمنتال، صرفا یک ابزار است و به تنهایی کافی نیست. علاوه بر این، این روند تحلیلی محدودیت‌هایی دارد و داده‌های حاصل از آن همواره صحیح نیستند. توصیه می‌کنیم همواره از منابع صحیح استفاده کنید و تحقیقات خود را به طور کامل انجام دهید.

در این مطلب سعی بر این بود تا «تحلیل سنتیمنتال در بازارهای مالی» را با زبانی ساده توضیح دهیم و استراتژی‌های ترید با استفاده از این روش تحلیلی را به شما آموزش دهیم. همچنین شاخص‌هایی را برای تحلیل سنتیمنتال معرفی کردیم که می‌تواند در ترید و یافتن روند بازار به شما کمک کنند. امیدواریم سوالات شما را بی‌جواب نگذاشته باشیم.

سوالات متداول

تحلیل سنتیمنتال چیست؟

تحلیل سنتیمنتال، روشی برای بررسی احساسات و روانشناسی بازار است که با کمک آن می‌توان روند آتی یک دارایی خاص مثل بیت کوین را پیش‌بینی کرد.

آیا می‌توان برای سرمایه گذاری بلند مدت از تحلیل سنتیمنتال استفاده کنیم؟

بله، می‌توان از تحلیل سنتیمنتال برای سرمایه‌گذاری بلندمدت استفاده کرد. این روش به شما کمک می‌کند تا احساسات غالب در بازار را در یک دوره زمانی طولانی شناسایی کنید و تصمیماتی آگاهانه برای سرمایه‌گذاری خود اتخاذ کنید. البته این روش تحلیلی باید با سایر روش‌ها مثل تحلیل تکنیکال ترکیب شود.

در تحلیل سنتیمنتال از هیچ ابزاری استفاده نمی‌شود؟

خیر. در تحلیل سنتیمنتال از ابزارهای مختلفی مانند تحلیل حجم اخبار، تحلیل نظرات کاربران در شبکه‌های اجتماعی، شاخص ترس و طمع و تحلیل احساسات بازار استفاده می‌شود.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)