شاخص Net Realized Profit/Loss؛ یکی از جذاب‌ترین شاخص‌های آنچین

شاخص Net Realized Profit/Loss
جمال نوری

زمان مطالعه :

4 دقیقه

چند سالی است که بازارهای مالی مخصوصا بازار کریپتو در کشور‌ ایران بسیار داغ شده است، به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال روش‌های تحلیلی مختلفی بوده‌اند تا شانس موفقیت خود در بازار کریپتو را افزایش دهند. یکی از روش‌های تحلیل بازار کریپتو تحلیل دیتا آنچین محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی شاخص Net Realized Profit/Loss، نحوه محاسبه شاخص NPL و نحوه سیگنال گیری از این شاخص صحبت کنیم، پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

معرفی شاخص Net Realized Profit/Loss

شاخص Net Realized Profit/Loss نشان‌دهنده میزان سود یا ضرر تحقق یافته است. این شاخص توسط سایت آنچین گلس نود (GlassNode) در سال ۲۰۲۰ ایجاد شده است. به زبان ساده شاخص NPL نشان دهنده میزان سود یا زیانی است که تمام فروشندگان در دوره‌ای مشخص (این دوره به صورت پیش فرض یک روز نظر گرفته شده است) کسب می‌کنند. منظور از فروشندگان کسانی است که بیت کوین‌های خود را در روز گذشته جابه‌جا کرده‌اند.

شاخص Net Realized Profit/Loss را در صورت داشتن داده‌ها و اطلاعات مناسب، می‌توان برای هر ارز دیجیتالی محاسبه کرد؛ اما در حال حاضر این شاخص در سایت گلس‌نود (GlassNode) فقط برای بیت کوین در دسترس است.

برای آشنایی بیشتر با شاخص Net Realized Profit/Loss بهتر است، ابتدا با دو مفهوم Realized Profit و Realized Loss آشنا شویم.

آشنایی با Realized Profit و Realized Loss

همان‌طور که می‌دانید تمام بیت کوین‌های موجود در شبکه به‌صورت UTXO در شبکه قرار دارند و هر UTXO دارای اطلاعاتی مانند قیمت و زمان آخرین جابه‌جایی است که در شبکه بلاک چین ذخیره می‌شود. قبل از شروع به توضیح دو شاخص Realized Profit و Realized Loss اگر با مفهوم UTXO آشنا نیستید، مقاله زیر را مطالعه کنید تا بتوانید، درک کاملی در مورد شاخص‌های معرفی شده داشته باشید.

UTXO چیست؟ بررسی نحوه حسابرسی در شبکه بیت کوین

کل بیت کوین‌های موجود در بلاک چین به‌صورت UTXO هستند، به همین منظور تمام این UTXOهای جابه‌جا شده در دوره‌ای مشخص را به دو دسته تقسیم می‌کنیم.

  • در دسته اول قیمت آخرین جابه‌جایی آنها کمتر از قیمت فعلی است، این گروه بیت کوین‌های خود را در سود انتقال داده یا فروخته‌اند.
  • در دسته دوم قیمت آخرین جابه‌جایی آنها بیشتر از قیمت فعلی است، این گروه بیت کوین‌های خود را با زیان جابه‌جا کرده یا فروخته‌اند.

شاخص Realized Profit نشان می‌دهد که دسته اول در مجموع چند دلار سود کسب کرده‌اند و شاخص Realized Loss نشان از مجموع ضرر و زیان دسته دوم دارد. نحوه محاسبه دو شاخص Realized Profit و Realized Loss در تصویر زیر مشخص شده است.

نحوه محاسبه دو شاخص Realized Profit و Realized Loss

نحوه محاسبه Net Realized Profit/Loss

همان‌طور که در ابتدا بیان شد شاخص Net Realized Profit/Loss نشان‌دهنده مجموع سود یا زیانی است که فروشندگان در دوره‌ای مشخص کسب می‌کنند. همچنین گفتیم که این دوره مشخص به‌صورت پیش‌ فرض یک روز در نظر گرفته می‌شود. اکنون برای محاسبه شاخص Net Realized Profit/Loss کافی است که تفاضل شاخص Realized Profit (میزان سود دسته اول) را از شاخص Realized Loss (میزان زیان دسته دوم) به دست آوریم. در تصویر زیر نحوه محاسبه شاخص Net Realized Profit/Loss بیان شده است.

نحوه محاسبه شاخص Net Realized Profit/Loss

نحوه سیگنال گیری از Net Realized Profit/Loss

یکی از استفاده‌های شاخص Net Realized Profit/Loss مشخص‌کردن روند بازار محسوب می‌شود. در زمان‌هایی که این شاخص برای چند روز در بالای خط صفر قرار می‌گیرد و رشدهای زیادی را ثبت می‌کند می‌توان انتظار یک روند صعودی را داشت. اما هر زمان که NPL به مدت چند روز در زیر خط صفر قرار می‌گیرد و زیان‌ها زیادی را ثبت کند می‌توان گفت که در یک روند نزولی قرار داریم. برای درک بهتر این مطالب به تصویر زیر دقت کنید.

مشخص‌شدن روند بیت کوین با شاخص Net Realized Profit/Loss

سیگنال شاخص Net Realized Profit/Loss در روند صعودی

پس از تشخیص یک روند در بازار می‌توان از شاخص Net Realized Profit/Loss برای معامله استفاده کرد. فرض کنید در یک روند صعودی قرار گرفته‌اید و شاخص NPL بالای عدد صفر قرار گرفته است، اکنون هر زمان که NPL به عدد صفر نزدیک و یا به زیر عدد صفر می‌رود، یک موقعیت برای یافتن پوزیشن‌های خرید است. برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید.

نحوه سیگنال گیری از شاخص Net Realized Profit/Loss در روند‌های صعودی

باید توجه داشت که در زمان نزدیک‌ شدن این شاخص به خط صفر باید به دنبال نشانه‌هایی برای ورود به معامله خرید بود؛ چون ممکن است که شاخص Net Realized Profit/Loss در حال تغییر فاز باشد و (مانند محدوده مشخص شده با مستطیل قرمز رنگ در تصویر) بازار تغییر روند داشته باشد.

تفسیر: در بازار صعودی زمانی که شاخص Net Realized Profit/Loss به محدوده صفر نزدیک می‌شود، نشان از بی‌تحرکی بیت کوین‌هایی دارد که قیمت آخرین جابه‌جایی آنها کمتر از قیمت فعلی است. این موضوع باعث کاهش فشار فروش می‌شود. این کاهش فشار فروش باعث افزایش احتمال رشد قیمت خواهد شد.

سیگنال شاخص Net Realized Profit/Loss در روند نزولی

اگر بازار در یک روند نزولی واقع باشد؛ یعنی همان‌طور که قبلا بیان شد، شاخص Net Realized Profit/Loss برای مدتی در زیر خط صفر قرار گرفت، می‌توان از NPL برای ورود به معاملات فروش یا Sell استفاده کرد. زمانی که این شاخص از محدوده منفی به سمت خط صفر حرکت کند و کمی مثبت شود، می‌توان به دنبال نشانه‌هایی برای ورود به معامله فروش بود. برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید.

مانند بخش قبل باید متذکر شویم که در زمانی که شاخص Net Realized Profit/Loss سیگنالی برای فروش صادر می‌کند، باید با روشی دیگر به دنبال نقطه‌ای برای ورود به معامله باشید. صرفا ورود NPL به محدوده مثبت دلیل کافی برای ورود به معامله نیست.

تفسیر: در بازار نزولی زمانی که شاخص Net Realized Profit/Loss به محدوده صفر و مثبت می‌رسد، نشان از فروش یا جابه‌جایی بیت کوین‌هایی با قیمت سربه‌سر دارد، این موضوع می‌تواند، باعث افزایش فشار فروش و کاهش قیمت شود.

سایت برای مشاهده شاخص Net Realized Profit/Loss

اکثر سایت‌هایی که داده‌ها و شاخص‌های درون زنجیره‌ای (آنچین) را در اختیار افراد قرار می‌دهند رایگان نیستند؛ اما تعداد سایت نیز وجود دارد که با اعمال محدودیت‌هایی این داده‌ها را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. سایت Chainexposed علاوه بر رایگان بودن، شاخص Net Realized Profit/Loss را با یک روز تاخیر در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این مقدار تاخیر برای یافتن محدوده‌هایی برای معامله در این روش قابل قبول است.

جمع‌بندی

داده‌ها و شاخص‌های آنچین نشان‌دهنده رفتار سرمایه‌گذاران در بلاک چین است، به همین دلیل تحلیل این رفتارها می‌تواند دید مناسبی نسبت به وضعیت معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در اختیار شما قرار دهد. در این مقاله سعی کردیم یکی دیگر از شاخص‌های آنچین را بررسی کنیم. در مورد شاخص Net Realized Profit/Loss، نحوه محاسبه شاخص NPL و بسیاری موارد دیگر با هم به گفتگو پرداختیم، امیدواریم که از این مقاله استفاده لازم را برده باشید. اگر در مورد شاخص Net Realized Profit/Loss سوال یا ابهامی دارید، خوشحال خواهیم شد که سوال خود را با ما در کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

4

نظر مخاطبان (0)