بررسی استیک و استخراج سولانا؛ کسب درآمد غیر فعال از شبکه سولانا

استیک و استخراج سولانا
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

10 دقیقه

سولانا (Solana) در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد بسیار قابل توجهی بود و این رمز ارز نوپا اکنون در بین ۱۰ دارایی برتر ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار قرار دارد و چشم‌اندازهای جذابی از آینده سولانا ترسیم شده است.

باید در نظر داشته باشیم که هر چند سرمایه‌گذاران می‌توانند با ترید کردن سولانا سود خوبی به دست آورند، نوسان‌گیری از افزایش قیمت SOL تنها راه کسب درآمد از این ارز دیجیتال نیست. اگر به این فکر می‌کنید که چگونه سود سرمایه‌گذاری خود از خرید سولانا را به حداکثر برسانید، در این مقاله از پول نو همراه ما باشید.

استخراج سولانا چیست؟

به دلیل استفاده از الگوریتم اجماع اثبات تاریخچه (PoH)، امکان استخراج سولانا وجود ندارد. برای تایید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها، افرادی تحت عنوان ولیدیتور (Validator)، توکن‌های SOL خود را در پلتفرم سپرده‌گذاری و در قبال آن، پاداشی را دریافت می‌کنند. این فعالیت با عنوان استیکینگ (Staking) شناخته می‌شود.

هدف استخراج یا استیک سولانا چیست؟

آیا سولانا مانند بیت‌کوین یا اتریوم قابل استخراج است؟ پاسخ منفی است. نمی‌توان سولانا را به همان روشی که بیت کوین استخراج می‌شود، استخراج کرد. این بلاک چین از مکانیزم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند که درآن اعتبارسنج‌ها (validator) شبکه را از طریق استیک کردن (staking) ایمن می‌کنند.

استیکینگ ارزهای دیجیتال و استخراج رمز ارزها، هر دو هدفی یکسان دارند که همان ایمن کردن بلاک چین است، اما در ماینینگ از مکانیزم اثبات کار (PoW) استفاده می‌شود که بر قدرت محاسباتی سنگین برای حل مسائل پیچیده ریاضی متکی است. به همین دلیل است که ماینرها اغلب پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته یا ماینرهای ASIC را خریداری می‌کنند.

استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟ + آشنایی با بهترین رمز ارزها برای استیک در ۲۰۲۲

این ابزارها برای کسب درآمد در شبکه Solana مورد نیاز نیستند، زیرا سهام‌گذاران فقط باید توکن‌های SOL را استیک کرده و آن‌ها را به اعتبارسنج‌ها محول (Delegate) کنند.

نحوه استخراج سولانا

نحوه استخراج سولانا شامل فرآیند اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک چین آن است که به آن استیکینگ گفته می‌شود. اعتبارسنج‌ها (Validator) بابت کارشان برای تأیید و پردازش تراکنش‌ها توکن‌های SOL را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. بنابراین چیزی به نام ماینر سولانا وجود ندارد و در اینجا اعتبارسنج‌ها هستن که نقش ماینر‌ها را برعهده می‌گیرند.

مقدار توکن‌های SOL که به عنوان پاداش به دست می‌آورید به تعداد تراکنش‌هایی که پردازش می‌کنید و مقدار توکن‌های SOL که استیک شده بستگی دارد. هر چه میزان دارایی استیک شده یک اعتبارسنج بیشتر باشد، احتمال اینکه سیستم او را برای تولید بلاک بعدی انتخاب کند بیشتر است.

تأیید تراکنش‌های شبکه سولانا مشمول دریافت پاداش خواهد بود و اعتبارسنج درصدی از این سود را بر اساس درصد سهم افراد سهام‌گذار نسبت به کل سهم در میان آن‌ها تقسیم می‌کند.

دو روش اصلی برای کسب سود غیر فعال از سولانا به شرح زیر است:

  • استیکینگ (Staking): درست مثل یک بانک که به سپرده‌های شما در ازای استفاده از پس‌اندازتان برای تأمین مالی وام‌های مسکن و سایر سرمایه‌گذاری‌ها سود می‌پردازد، اعتبارسنج‌های شبکه Solana نیز به دارایی‌های استیک شده شما سود پرداخت می‌کند.
  • اعتبارسنجی (Validation): در این روش شما یک سرور با قدرت بالا را در یک مرکز داده اجرا می‌کنید که برای تأیید تراکنش‌ها در شبکه Solana کار می‌کند. به‌عنوان یک اعتبارسنج، شما می‌توانید از تمامی پاداش‌های تولید شده توسط افرادی که کوین‌های خود را نزد شما «استیک» می‌کنند، پورسانت دریافت کنید. با این حال هزینه‌های تبدیل شدن به یک اعتبارسنج می‌تواند گزاف باشد. از طرف دیگر، شما به مهارت‌های قابل توجهی در زمینه لینوکس، دسترسی به یک سرور گران قیمت (تقریباً ۳۰ هزار دلار در سال) و یک ذخیره قابل توجه از توکن‌های SOL (حدود ۵۰,۰۰۰ واحد) نیاز دارید. یا اینکه ۱۰۰ توکن SOL را برای هزینه‌های رأی دادن خرج کنید و همچنان سهم استیک خود را افزایش دهید تا به یک اعتبارسنج تبدیل شوید.
صرافی ارز دیجیتال پول نو

دریافت سولانا با استفاده از استخراج رمز ارزهای دیگر

اگرچه سولانا قابل استخراج نیست. با این حال، این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید SOL را از طریق استخراج کسب کنید.

شما می‌توانید در استخرهای استخراج اثبات کار سهیم شده و پاداش خود را به صورت توکن‌های سولانا دریافت کنید. بدین ترتیب، می‌توانید در ازای استخراج رمز ارزهای اثبات کار، توکن SOL پاداش بگیرید. به طور مثال سایت Unmineable یکی از پلتفرم‌هایی است که از استخراج توکن‌های اثبات کار مانند اتریوم، اتریوم کلاسیک، Ravencoin، مونرو و غیره پشتیبانی می‌کند.

این‌ها کوین‌هایی هستند که می‌توانند توسط سخت‌افزارهای مقرون به صرفه مانند GPU یا CPU استخراج شوند. به طور مثال ماینر با قدرت محاسباتی تجهیزات خود به استخراج Ravencoin کمک می‌کند، اما به جای دریافت پاداش با این توکن، می‌تواند یکی از توکن‌های پشتیبانی شده از جمله Solana را انتخاب کند.

در واقع در این روش، ماینر در یک شبکه PoW شرکت می‌کند، برای کار خود پاداش می‌گیرد و کوین‌های پاداش را به کوین‌های PoS تبدیل می‌کند. شرکت‌هایی مانند Unmineable مرحله تبدیل را به صورت خودکار انجام می‌دهند و این طور به نظر می‌رسد که ماینر در حال استخراج توکن‌های PoS است. به این ترتیب، بدون این که به دنبال آموزش استخراج سولانا و نحوه استخراج آن باشید، با استخراج دیگر رمز ارزها به راحتی می‌توانید پاداش خود را در قالب SOL دریافت کنید.

استیک سولانا چیست؟

راه‌های استیک سولانا

سولانا به‌ عنوان یک ارز دیجیتال مبتنی بر مکانیزم اثبات سهام، به سرمایه‌گذاران این فرصت را می‌دهد که از طریق سهام‌‌گذاری (استیکینگ) سود غیرفعال کسب کنند. به جای اینکه توکن‌های Solana را در صرافی یا کیف پول بیکار بگذارید، می‌توانید با استیک کردن توکن‌های خود برای کمک به ایمن‌سازی شبکه و اعتبارسنجی تراکنش‌ها، پاداش‌های خوبی دریافت کنید. در حقیقت استیکینگ سولانا یکی از راه‌های کسب درآمد با ییلد فارمینگ به شمار می‌رود.

روش‌های استیک سولانا

دو راه اصلی برای استیک سولانا وجود دارد که تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر ندارند. در تصویر زیر، خلاصه‌ای از روش استیک سولانا را آورده‌ایم. علاوه بر نموداری که مشاهده می‌کنید، در قسمت بعدی هم این موضوع را به شیوه کامل‌تری توضیح خواهیم داد.

مراحل استیک سولانا

شما می‌توانید از طریق انتخاب یک اعتبارسنج، سولانا را استیک کنید یا اینکه می‌توانید از طریق استخرهای استیکینگ این کار را انجام دهید:

استیک سولانا از طریق کیف پول

برای استیک مستقیم Solana از طریق انتخاب یک اعتبارسنج، می‌توانید این مراحل را دنبال کنید:

  • ابتدا کیف پولی را انتخاب کنید که از استیک سولانا پشتیبانی کند. سپس، کیف پول خود را با توکن‌های SOL شارژ کنید. مقدار مورد نظر برای استیک را انتخاب کرده و یک اعتبار سنج سولانا را انتخاب کنید. در حالی که اعتبارسنج‌ها پاداش یکسانی را دریافت می‌کنند، کارمزدها و کارایی سرور آن‌ها ممکن است متفاوت باشد که در میزان دریافت پاداش استیک نقش دارند.
  • در مرحله بعد توکن‌های خود را به اعتبارسنجی که انتخاب کرده‌اید واگذار (delegate) کنید. استیک سولانا دارای یک مکانیسم Epoch است که یک چارچوب زمانی برای staking و unstaking است. در پایان هر دوره (epoch)، پاداش‌هایی بابت استیک منهای هزینه‌های کسر شده توسط اعتبارسنج به دست خواهید آورد. پاداش‌ها به طور خودکار به مبلغ استیک شده اضافه می‌شوند و شما می‌توانید از طریق سود مرکب درآمد خود را افزایش دهید.

استیک سولانا از طریق استخر استیکینگ

استیک سولانا از طریق یک استخر نیز فرآیند مشابهی دارد. تنها تفاوت اصلی این است که شما به جای اینکه مستقیماً در یک اعتبارسنجی شرکت کنید، در یک استخر استیکینگ شرکت می‌کنید.

در بسیاری از موارد، استخر بر اساس معیارهای خودش یک اعتبارسنج را انتخاب می‌کند. برخی از استخرها از الگوریتم‌هایی برای خودکارسازی این فرآیند با هدف سوددهی بالاتر یا تمرکز زدایی بهتر- یا هر دو – استفاده می‌کنند.

به طور کلی، استخرهای استیکینگ ایمن هستند، اما هر کدام ممکن است ساختار متفاوتی داشته باشند یا راه‌های متفاوتی برای کسب درآمد ارائه دهند. استخرهای استیک نیز می‌توانند کارمزدهای متفاوتی داشته باشند.

به عنوان مثال، Marinade، در میان بزرگترین استخرهای استیک SOL، دسترسی به بیش از ۴۴۰ اعتبارسنج را ارائه می‌دهد و ۲٪ کارمزد از پاداش‌های استخر در هر دوره (epoch) کسر می‌کند. میانگین APY برای استیک SOL در Marinade از ۵.۷۹% تا ۶.۱۱٪ متغیر است.

توجه داشته باشید، توکن‌هایی که استیک می‌شوند، تا زمانی که در حالت استیک باشند، قابل استفاده یا معامله نیستند. برای معامله باید آن‌ها را از حالت استیک خارج کرده (Unstake) تا بتوانید آن‌ها را جابه‌جا کنید.

خوشبختانه، stake و unstake سولانا ساده است. بسته به اینکه کجا و چگونه توکن‌های خود را استیک کنید، ممکن است در نرخ پاداش و توانایی شما برای معامله تفاوت ایجاد کند.

سود استیک سولانا

استیک سولانا نرخ بهره ثابتی ندارد. در مقابل، این نرخ می‌تواند بر اساس شرایط شبکه نوسان کند. به طور کلی، شما می‌توانید انتظار یک درصد بازده سالانه (APY) را داشته باشید که حدود ۶٪ است. این عدد می‌تواند بر اساس شرایط تغییر کند. طبق اطلاعات StakingRewards.com، پاداش استیک Solana تا سپتامبر ۲۰۲۱ در حدود ۶.۳۵ درصد در ماه آوریل بوده است که در حال حاضر به ۵.۱۳ درصد کاهش یافته است.

با این حال، این پاداش‌ها بسته به اعتباردهنده متفاوت خواهد بود و APR ممکن است تغییر کند. اعتبار سنج‌ها نیز یک بخش مشخصی از پاداش delegator را دریافت می‌کنند که به طور متوسط ۹.۶۸٪ است.

در عمل، اگر ۱۰ SOL را برای یک سال با نرخ ۵.۱۳% استیک کنید، ۰.۵۱۳ SOL دریافت خواهید کرد. پس از پرداخت ۹.۶۸٪ هزینه اعتبارسنجی، به صورت خالص ۰.۴۶۳۳ SOL دریافت می‌کنید.

پاداش‌های استیک یک بار در هر دوره (epoch) توزیع می‌شوند که حدود دو الی سه روز طول می‌کشد. با این حال، برای سهام‌گذاران جدید یک «دوره آماده‌سازی» وجود دارد، به این معنی که دریافت پاداش‌های SOL ممکن است بین چهار یا پنج روز طول بکشد.

اگر در پلتفرم‌های خاصی پیشنهادی با نرخ‌های به‌طور قابل‌توجهی بالاتر می‌بینید، قبل از تصمیم‌گیری حتماً جزییات قرارداد را بررسی کنید. پلتفرمی که در نظر دارید ممکن است از staking قفل شده استفاده کند که شما را متعهد می‌کند که توکن‌های خود را برای مدت زمان طولانی‌تری استیک کنید. این امر ممکن است منجر به سود بیشتری شود اما می‌تواند شما را در معرض خطر نیز قرار دهد. چرا که اگر قیمت سولانا تغییر کند و بخواهید آن را بفروشید به دلیل قفل بودن توکن‌ها نمی‌توانید این کار را انجام دهید.

عوامل مؤثر بر سود استیک سولانا چه هستند؟

مانند سایر محصولات مالی دارای بهره، پاداش‌های SOL بر اساس مبلغی است که شما استیک می‌کنید. همچنین، مدت زمانی که برای استیک انتخاب می‌کنید بر درآمد کلی شما تأثیر می‌گذارد. استیک برای مدت کوتاه‌تر یا استیک با مقدار دارایی کمتر می‌تواند پتانسیل درآمد شما را محدود کند.

همچنین، نرخ‌های پاداش می‌تواند بر اساس اینکه آیا شما توکن‌های خود را واگذار (deligate) می‌کنید یا اعتبارسنجی Solana را اجرا می‌کنید متفاوت باشد. در بیشتر موارد، ساده‌ترین راه‌حل، تفویض اختیار (delegate) توکن‌های SOL است، اگرچه معمولاً در مقایسه با اجرای یک اعتبارسنجی، سود کمتری به دست می‌آورد، زیرا اعتبارسنج‌ها معمولاً کمیسیون دریافت می‌کنند. اما همان طور که گفتیم، اجرای یک اعتبارسنج برای افراد مبتدی مناسب نیست، ضمن اینکه هزینه‌های قابل توجهی دارد.

در حال حاضر، حدود ۹۹.۷۷٪ از تمام توکن‌های استیک شده Solana برای کسب پاداش به اعتبارسنج‌ها واگذار می‌شوند. ۰.۲۳٪ باقی مانده یک اعتبارسنج را اجرا می‌کنند.

حداقل مقدار سولانا برای استیک چقدر است؟

به بیان دقیق، حداقل مقداری برای استیک SOL وجود ندارد. با این حال، ممکن است برخی از پلتفرم‌ها حداقلی تعیین کنند، اما حداقل مقدار مورد نیاز (در صورت وجود) معمولاً مقدار معقولی است. به عنوان مثال، Exodus به ۰.۰۱ SOL برای شروع استیک نیاز دارد. با قیمت‌های امروزی، این مقدار کمتر از ۱ دلار است.

بهترین اعتبارسنج‌های سولانا برای استیکینگ

اعتبارسنج‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای استیک کردن توکن‌های SOL برای کسب پاداش انتخاب کنید. این‌ها شامل صرافی‌های متمرکز مانند FTX، Binance یا Huobi و ارائه‌دهندگان خدمات استیکینگ غیرمتمرکز مانند Lido یا Stakefish هستند.

لایدو دائو چیست و چه امکاناتی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد؟

اگر فاکتورهایی همچون بالاترین میزان سود، بالاترین امنیت و بیشترین نقدینگی را برای استیک سولانا در نظر بگیریم، این موارد بهترین اعتبار‌سنج‌های SOL هستند:

  • Binance – بهترین + بالاترین پاداش (۱۳٪ APY)
  • FTX Exchange – بهترین از نظر امنیت (۶٪ APY)
  • Lido – بهترین پلتفرم غیرمتمرکز (۵.۷٪ APY)
  • CoinSpot – بهترین فقط برای استرالیایی‌ها (۶.۶٪ APY)
  • Stakefish – پلتفرم جایگزین SOL Staking آنچین (۸% APY)

آموزش استیک سولانا در تراست والت

گزینه‌های زیادی برای کیف پول‌های سولانا وجود دارد که امکان استیک را فراهم می‌کنند. گزینه‌هایی که می‌توانند در نظر گرفته شوند عبارتند از: Phantom، Solflare، Slope، Atomic، Sollet، Exodus، Math، Zelcore و trust wallet.

در این راهنما به عنوان نمونه، استیک سولانا در تراست والت را آموزش داده‌ایم:

  • روی دکمه Stake ضربه بزنید تا منوی Staking باز شود.

در تراست والت ارز سولانا را انتخاب کرده و گزینه Stake را انتخاب کنید.

  • یک اعتبارسنج را انتخاب کنید. برای مشاهده لیست اعتبارسنج‌های فعال، روی فلش ضربه بزنید. برای ادامه یکی را انتخاب کنید. یک اعتبارسنج توسط تراست والت به صورت تصادفی به شما پیشنهاد می‌شود. روی فیلد Validator کلیک کنید و گره (node) مورد نظر خود را انتخاب کنید. به APR تقریبی اعتبارسنج‌ها توجه کنید. توجه داشته باشید که APR شبکه Solana در هر epoch تغییر می‌کند و به مقدار توکن‌های موجود در بلاک چین بستگی دارد. پورسانت استیک ممکن است از ۰ تا ۱۰۰٪ بسته به اعتبارسنج متفاوت باشد. شما به راحتی می‌توانید کمیسیون‌های اعتبارسنج‌ها و سایر آمارها را بررسی کنید و همچنین اعتبارسنج‌ها را در Solana Explorer مقایسه کنید.

از لیست باز شده، اعتبارسنج مورد نظر خود را انتخاب کنید.

  • مقدار توکن‌های SOL را وارد کنید. همیشه مقداری توکن برای هزینه‌های unstake/stake کنار بگذارید. حداقل ۰.۰۵ واحد SOL در کیف پول خود نگه دارید تا هزینه تراکنش‌ها را پرداخت کنید! اگر تمام دارایی‌تان را استیک کنید، دیگر نمی‌توانید آن ها را unstke کرده و برداشت کنید! برای ادامه روی Next ضربه بزنید. تراکنش را بررسی کرده و سپس گزینه تأیید را انتخاب کنید.

مقدار سولانا مورد نظر خود برای استیک را انتخاب کنید.

توجه:

هنگامی که توکن‌های SOL استیک شده و اولین دوره (epoch) رخ می‌دهد، این توکن‌ها قفل می‌شوند. خارج شدن توکن‌های SOL از استیک (unstake) تا ۳ روز طول می‌کشد. تا زمانی که توکن‌های خود را استیک می‌کنید، نمی‌توانید آن‌ها را معامله یا جابه‌جا کنید.

  • منتظر تأیید باشید. پس از ارسال تراکنش، منتظر بمانید تا بلاک چین سولانا آن را پردازش و تأیید کند. تراکنش Stake در لیست تراکنش‌ها نشان داده می‌شود. به صفحه وضعیت Staking برگردید تا نمای فعلی توکن‌‌های استیک شده را ببینید.

تمام شد! استیکینگ شما در حال فعال شدن است و به محض پایان epoch فعلی می‌توانید پاداش خود را دریافت کنید. شما می‌توانید پیشرفت epoch را در سایت solanabeach.io دنبال کنید.

مزایا و معایب استخراج سولانا

تا کنون روش‌های کسب درآمد غیرفعال (Passive Income) سولانا را شناختیم. امّا نباید فراموش کنیم که ضمن امکان کسب سود، استیک سولانا ریسک‌هایی را هم به همراه خواهد داشت. در ادامه مزایا و معایب استخراج سولانا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مزایای استیکینگ سولانامعایب استیکینگ سولانا
امکان کسب سود بیشتر در مقایسه با هولدامکان وجود موانعی چون مالیات
تنوع بسترهای استیکینگریسک دسترسی واسطه‌ها در پلتفرم‌های استیکینگ متمرکز
تمرکززدایی بیشتر (در صورت استیک در دیفای)نیاز به دانش فنی بالا (درصورت تبدیل شدن به Node)
عدم نیاز به تجهیزات ماینینگ و مصرف بالای انرژی (برای استیکینگ)

حال که به موضوع استیکینگ سولانا پرداختیم، بد نیست اگر مهم‌ترین ویژگی‌های این شبکه و ارز دیجیتال سولانا را هم مورد بررسی قرار دهیم.

اهداف ارز دیجیتال سولانا

پس از اتریوم، پروژه‌های بسیاری در صدد برطرف‌سازی مشکلات این شبکه، پا به عرصه نهادند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها سولانا (SOL) بود که با اهداف مهمی از جمله توان عملیاتی بالا، افزایش سرعت و کاهش هزینه تراکنش‌ها، به عنوان یک پلتفرم قرارداد هوشمند وارد میدان شد.

کارکرد ارز دیجیتال سولانا

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سولانا را می‌توان در الگوریتم اجماع بکار رفته در این پلتفرم جست‌وجو کرد که با تکیه بر شناسایی توالی زمانی تراکنش‌ها، شیوه جدیدی از رمزنگاری را ارائه می‌دهد. به عبارتی، مکانیزم PoH از مهرهای زمانی (timestamp) شبکه کمک می‌گیرد تا بلاک بعدی زنجیره سولانا را مشخص کند.

علاوه بر مکانیزم اجماع منحصربه‌فرد، کاربرد سولانا هم از دیگر مواردی است که در محبوبیت این شبکه نقش بسزایی را ایفا کرده است. مینت NFT، توسعه Dappها، استیکینگ (به روش‌هایی که اشاره کردیم) و اجرای قراردادهای هوشمند، از جمله کارکردهای مهم سولانا و ارز دیجیتال SOL هستند.

به نقل از وبسایت Kriptomat، تعداد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps) توسعه‌یافته بر بستر بلاک چین سولانا، به مرز ۴۰۰ برنامه می‌رسد.

امنیت شبکه ارزدیجیتال سولانا

در مطلب امروز، به استیکینگ (به گفته برخی استخراج) سولانا پرداختیم. امّا نباید فراموش کنیم که علاوه بر تایید تراکنش‌ها و کسب سود، استیک‌کنندگان و بالاخص گره(Node)های شبکه، نقش بسیار مهمی را در حفظ امنیت شبکه ایفا می‌کنند.

علاوه بر استیک‌کنندگان، سولانا از یک Clock (ساعت) برخوردار است که با داشتن آن، گره‌ها می‌توانند بلاک‌ها را بدون نیاز به تایید زنجیره‌های قبلی، تایید کنند. به عقیده برخی، این امر می‌تواند علی‌رغم افزایش سرعت و بهبود مقیاس‌پذیری، سطوح امنیت شبکه را کاهش دهد.

علاوه بر این، سولانا تا کنون بارها با قطعی‌های مکرر مواجه شده که در کنار هک کیف پول‌های Phantom در آگوست ۲۰۲۲، بر نگرانی‌های کاربران افزوده است.

با این حال، نباید فراموش کنیم که همچنان سولانا از بلاک چین‌های مهم دنیای غیرمتمرکز به حساب می‌آید که بسیاری از مشکلات اتریوم از جمله مقیا‌س‌پذیری را رفع کرد و همچنان از آن به عنوان یکی از شبکه‌های موفق در حوزه قراردادهای هوشمند محسوب می‌شود.

آیا دیفای به افزایش قیمت سولانا کمک می‌کند؟

همانطور که کمابیش اشاره کردیم، سولانا یکی از فعالان حوزه دیفای، Web3 و ان‌اف‌تی‌ها به حساب می‌آید. در صورت موفقیت Dappها و محصولات غیرمتمرکز سولانا، احتمالا شاهد افزایش کاربران شبکه و به تبع آن افزایش قیمت سولانا، باشیم.

یکی از پلتفرم‌های معاملاتی NFT مستقر بر بلاک چین سولانا، سولانارت (Solanart) نام دارد. مهم‌ترین وجه تمایز این پروژه با دیگر پلتفرم‌های NFT ایجاد شده روی بلاک چین سولانا را می‌توان کارمزد صفر Solanart دانست. به عبارتی برای معامله هر توکن ان‌اف‌تی، نیازی به پرداخت فی نخواهد بود.

همچنین پروژه‌هایی چون Drift Protocol، ژوپیتر، Hubble Protocol و Orca، از جمله پروژه‌های مطرح سولانا در حوزه DeFi به شمار می‌آیند.

آینده ارز دیجیتال سولانا

با رشد بازار کریپتو، سولانا به یکی از محبوبیت‌های سرمایه‌گذاران کریپتو تبدیل گشته است. به طور کلی، میانگین معاملات روزانه سولانا به بالغ بر ۳۰۲ میلیون دلار می‌رسد که بر استقبال معامله‌گران از ارزدیجیتال سولانا (SOL) دلالت دارد.

همچنین طبق داده‌های پلتفرم DefiLlama، میزان کل ارزش قفل شده (TVL) پلتفرم سولانا به ۲۷۰ میلیون دلار می‌رسد. در مقاله آینده سولانا تا سال 2030؛ آیا زمان سرمایه گذاری در SOL فرا رسیده است؟، به پیشبینی آینده سولانا پرداخته‌ایم. شما چشم‌انداز آینده سولانا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آیا باید در سولانا سرمایه گذاری کنیم؟

خرید یا نخریدن؟ مسئله این است!

سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری در یک ارز دیجیتال، امری است که به فاکتورهای مهمی بستگی دارد. عواملی از جمله میزان تحمل ریسک، مقدار سرمایه، دانش کریپتویی و هدف سرمایه‌گذاری، مهم ترین معیارهایی هستند که می‌بایست به آن‌ها توجه کنیم.

یکی از مهم ترین موضوعاتی که بهتر است بیشتر به آن توجه کنیم، چیزی نیست جز مدیریت سرمایه. به عنوان مثال، همیشه توصیه می‌شود که برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی به ویژه کریپتو، سرمایه‌‌ای مازاد را در نظر بگیریم.

آیا باید در سولانا سرمایه گذاری کنیم؟

در هر حال، افراد بسیاری دارایی‌های خود را صرف سرمایه‌گذاری در سولانا کرده‌اند و برخی با سود و برخی هم با زیان صحنه معامله را ترک کرده‌اند. بسیاری هم همچنان به هولد SOL ادامه می‌دهند تا از افزایش قیمت احتمالی آن در آینده سود ببرند.

شما جزو کدام دسته هستید؟ آیا سرمایه‌گذاری در سولانا امری هوشمندانه خواهد بود؟ منتظر شنیدن نظراتتان هستیم!

سخن پایانی

Solana یک پروژه مبتکرانه در دنیای ارزهای دیجیتال است، اما کسانی که به دنبال استخراج سولانا هستند باید بدانند که مکانیسم اجماع PoS فقط از استیک به جای استخراج پشتیبانی می‌کند.

استیک سولانا غیر حضانتی است، به این معنی که شما مالکیت توکن‌های خود را از دست نمی‌دهید. بنابراین، ریسک محدودی دارد. با این حال، خطر نوسانات بازار نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، زیرا شما نمی‌توانید دارایی استیک شده را معامله یا خرج کنید. همچنین، ریسک‌هایی از جمله خرابی اعتبارسنج یا اعتبارسنج‌های کندی که برای اجماع نادیده گرفته می‌شوند، می‌توانند درآمد شما را محدود کنند.

از این رو، اگر به جای ترید کردن به دنبال روشی برای استخراج سولانا هستید، می‌توانید استیک سولانا را امتحان کرده و درآمد غیرفعال داشته باشید. اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید می‌توانید با ما و دوستانتان در میان بگذارید.

4
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا
علیرضا
20 روز قبل

سلام متاسفانه همه ارز سولانای خودم رو در تراست ولت استیک کردم خواهش میکنم راهنمایی کنید چطور از استیک خارج کنم ای کاش مقاله شما رو زودتر خونده بودم😔

سینا شمس آور
مدیر
سینا شمس آور
18 روز قبل
پاسخ به  علیرضا

سلام در بخش Earn ارز سولانا رو پیدا و انتخابش کنین. در این بخش می‌تونید گزینه Unstake رو ببینید و از این طریق توکن‌های خود رو از استیک خارج کنید. موفق باشین

مسعود
مسعود
1 سال قبل

درود.وقت شما به
در مورد vlideytor و استخر سولانا سوالی داشتم
ما جز ولیدیتور ها بودیم.اکنون قرار داد ما تموم شده..میگویند پاداش به صورت مشتق وارد کیف sollet شده اما کیف پول sollet بعداز وارد کردن ۱۲کلمه باز نمیشود.خبری هم برایش نیست..و چون به صورت مشتق هست در کیف پولهای دیگر قابل نمایش نیست.خواستم اگر در مورد کیف پول sollet یا پادش ولیدیتور اطلاعی دارید کمکم کنید.سپاس

پوریا دولت‌آبادی
مدیر
پوریا دولت‌آبادی
1 سال قبل
پاسخ به  مسعود

سلام امیدوارم حالتون خوب باشه
بنده به شخصه ولیدیتور سولانا نبودم امّا تا جایی که اطلاع دارم، سیدفریز(عبارت بازیابی) کیف پول Sollet یک عبارت ۲۴ کلمه‌ای هست
از درست بودنِ عبارت وارده اطمینان دارید؟ و اینکه آیا با پشتیبانی کیف پول یا با اعضای اجتماع سولانا ارتباط داشتید؟

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

4

10

نظر مخاطبان (4)