تفاوت شبکه bep2 با bep20 در چیست و چگونه این دو را از هم تشخیص دهیم؟

تفاوت bep20 و bep2
حمیده آقایی پور

زمان مطالعه :

4 دقیقه

تفاوت شبکه bep2 با bep20، شاید اولین موضوعی نباشد که به‌دنبال دانستن در مورد آن هستیم. اما جالب است بدانید که این دو شبکه از مهم‌ترین بسترهای انتقال دارایی‌های دیجیتال در فضای انواع بلاک چین محسوب می‌شوند که توسط صرافی بایننس توسعه داده‌ شده‌اند. صرافی بایننس بزرگترین صرافی کریپتویی دنیا است که رمز ارز مهمی مانند بایننس کوین را در بازار عرضه کرده است.

بازار ارزهای دیجیتال برای خیلی از ما یادآور افرادی است که با خرید رمزارزها، سرمایه خود را چندین برابر کرده‌اند؛ یا اشخاص دیگری که بخش زیادی از دارایی خود را بدون تحلیل و شناخت کافی در یک ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده و متاسفانه دچار ضرر زیادی شده‌اند.

وقتی در سال ۲۰۱۷ سرمایه موجود در مارکت ارزهای دیجیتال به‌یک‌باره جهشی بزرگ کرد، بسیاری از مردم در سراسر جهان، نسبت به این بازار کنجکاو شدند. آن‌ها به کسب سود از خرید و فروش در این بازار فکر می‌کردند.

در این بازار رمز ارزهای بسیار مختلفی برای خرید وجود دارند که بعضی از آن‌ها میم کوین بوده و برخی پروژه‌های قوی و آینده‌دار بلاک چینی هستند. اما برای خرید و فروش و انتقال این دارایی‌ها باید با جزئیاتی مانند شبکه انتقال ارز مورد نظر آشنا بود.

چرا باید با تفاوت بین bep20 و bep2 آشنا باشیم؟

تفاوت bep20 با bep2

فعالیت در مارکت ارزهای دیجیتال فقط زدن دکمه خرید یا فروش نیست. حتی به جز آشنایی با انواع تحلیل، مثل تحلیل بنیادی، تکنیکال، درون زنجیره‌ای و …، باز هم موارد فنی مهمی هستند که به‌عنوان یک تریدر یا هولدر باید با آن‌ها آشنا باشیم. فرق bep2 با bep20، یکی از همین موارد است.

bep2 و bep20 هرکدام نوعی از استانداردهای شبکه بلاک چین (بلاک چین چیست؟) هستند. شاید به نظر برسد که اغلب باید برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگانِ بلاک‌چین با عبارتی مثل «استاندارد شبکه» سروکار داشته باشند؛ اما شناخت تفاوت و کارایی استانداردهای شبکه از جمله استاندارد bep2 و bep20 می‌تواند به معامله‌گران در تصمیم‌گیری برای خرید ارز مناسب‌تر و نیز جلوگیری از ضررهای سنگینِ ناشی از انتقال اشتباه ارزهای دیجیتال کمک کند.

حالا که به سراغ صحبت درباره تفاوت bep20 و bep2 رفته‌ایم، برای درک بهتر موضوع، بد نیست کمی با مفاهیم شبکه و استانداردهای شبکه در ارزهای دیجیتال آشنایی پیدا کنیم. اثبات سهام چیست؟

استانداردهای شبکه در ارزهای دیجیتال چه هستند؟

استانداردهای یک شبکه بلاک‌چین، شامل قوانین و مقرراتی هستند که باید برای ساخت و جابه‌جایی توکن بر روی شبکه، از آنها پیروی شود. می‌توانیم نحوه کار شبکه ارز دیجیتال را به روش کار در سیستم پستی کشور تشبیه کنیم. با این تفاوت که در شبکه ارزهای دیجیتال، به‌جای بسته‌های پستی، توکن‌ها و ارزهای دیجیتال جابه‌جا می‌شوند.

در سیستم پستی انواع مختلفِ ارسال، مثل پست عادی، پست پیشتاز یا پست سفارشی وجود دارد؛ هرکدام از این روش‌ها قوانین خاص خودشان را دارند. مثلا قوانین و استانداردهای پستی مشخص می‌کند که بسته ارسالی، شامل چه کالاهایی می‌تواند باشد یا گذاشتن چه وسایلی در این بسته‌ها ممنوع است؛ همچنین این قوانین، استانداردهایی برای وزن یا ابعاد بسته‌های پستی تعیین می‌کند. اگر در مرسوله پستی این شرایط رعایت نشده باشد، توسط سیستم پست ارسال نخواهد شد.

به همین ترتیب در یک بلاک‌ چین نیز روش‌ها و قوانین مختلفی برای نقل‌ و انتقال ارزهای دیجیتال وجود دارد. برای داشتن عملکردی درست در شبکه بلاک‌ چین، باید با این قوانین که استاندارد bep2 و bep20 هم جزئی از آنها هستند، آشنا باشیم و از آنها تبعیت کنیم. نود (Node) چیست؟

آشنایی با شبکه bep2 و bep20

آشنایی با شبکه bep2 و bep20

bep20 و bep2 استانداردهایی مربوط به شبکه بایننس و توکن اصلی شبکه بایننس یعنی BNB هستند. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۷ توسط صرافی بایننس ساخته شد و با نام بایننس کوین یا بی ان بی شناخته می‌شود. در ابتدا این ارز دیجیتال بر روی شبکه اتریوم کار می‌کرد و مبادله می‌شد، اما نهایتا به روی شبکه اصلی بلاک چین خود منتقل شد. برای مطالعه بیشتر درباره این رمز ارز و آینده آن به این مقاله مراجعه کنید.

انتقال ارزهای دیجیتال با استاندارد erc20 – استاندارد شبکه اتریوم – زمانبر بود و کارمزد بالایی هم داشت. پس توسعه‌دهندگان BNB، تصمیم گرفتند با ایجاد استانداردهایی اختصاصی، تراکنش‌های شبکه بایننس را ارزان و سریع‌تر کنند. اثبات کار چیست؟

شبکه‌های bep2 و bep20 هر دو متعلق به بایننس هستند. اما بااین‌حال از نظر فنی با هم تفاوت دارند. bep2 استانداردی متعلق به زنجیره بایننس (Binanc Chain) و bep20 استاندارد مخصوص به زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) یا به‌اختصار BSC بوده‌اند.

شبکه اسمارت چین BSC | معرفی کامل زنجیره هوشمند بایننس

احتمالا این سوال برای شما پیش‌آمده که شبکه bep2 بهتر است یا bep20 و اینکه اصلا bep2 با bep20 چه فرقی دارد؟

تفاوت استاندارد bep20 و bep2 در چیست؟

استاندارد bep2 برای حل مشکل کندی و گرانی تراکنش‌ها در زنجیره بایننس ایجاد شد. استفاده از bep2 کاربران و دارندگان ارز دیجیتال BNB را راضی‌تر کرد، اما هنوز هم استاندارد erc20 اتریوم یک برتری مهم نسبت به استاندارد bep2 داشت.

نقطه قوت شبکه اتریوم این بود که امکان ساخت و استفاده از قراردادهای هوشمند را ارائه می‌کرد، اما در شبکه بایننس از استاندارد bep2 بیشتر برای نقل‌وانتقال استفاده می‌شد. 

استاندارد bep20 گزینه‌ای بود که بعد از bep2 روی کار آمد. این استاندارد می‌توانست رقیب خوبی برای استانداردهای اتریوم باشد، چون علاوه‌بر انجام سریع و ارزان تراکنش‌ها، از قراردادهای هوشمند هم در زنجیره هوشمند بایننس پشتیبانی می‌کرد. استیکینگ چیست؟

چطور فرق بین آدرس bep2 با bep20 را تشخیص دهیم؟

فرق بین آدرس bep2 با bsc

هنگام برداشت بایننس کوین (یا سایر ارزهایی که روی  شبکه بایننس ساخته شده‌اند) از یک صرافی، معمولا این امکان به ما داده می‌شود که شبکه ارسال را انتخاب کنیم. این شبکه می‌تواند erc20، bep2 یا bep20 باشد.

درمورد تفاوت این شبکه‌ها صحبت کردیم؛ اما مهم‌ترین نکته برای انتخاب شبکه انتقال مناسب، این است که به آدرس کیف پول مقصد توجه داشته باشیم. شبکه انتقال و شبکه‌ای که آدرس مقصد بر روی آن ساخته شده، باید یکسان باشند.

برای تشخیص شبکه‌ای که‌ آدرس کیف پول روی آن قرار گرفته، بعد از انتخاب ارز دیجیتال موردنظر در ولت خود، به بخش دریافت (Receive) بروید. در این بخش می‌توانید آدرس عمومی کیف پول خود را برای ارز مربوطه مشاهده کنید.

در زمان نوشتن این مقاله آدرس‌های مربوط به شبکه bep2 با bnb شروع می‌شوند. درست مانند آدرس زیر:

bnb12dhtfqhde00qn275yg4dsgq0r00eje6wz75rt6

آدرس‌هایی که در شبکه بایننس اسمارت چین و با استاندارد bep20 ایجاد شده‌اند نیز مانند آدرس‌های اتریومی با 0x شروع می‌شوند:

0x6025221860163b7C13071fdEDDc2204313d8c22b

پس زمانی که خواستیم ارزهای بایننس کوین خود را از یک صرافی ارز دیجیتال به یک کیف پول منتقل کنیم، حتما برای انتخاب درست شبکه انتقال، به آدرس آن در کیف پول نگاهی بیندازیم.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

جمع‌بندی تفاوت bep2 و bep20

در این مقاله سعی کردیم در مورد تفاوت بین شبکه bep2 و bep20 صحبت کرده و روش تشخیص این دو شبکه را از هم آموزش دهیم. به‌عنوان یک نکته، خوب است بدانید در ابتدای سال ۲۰۲۲ بایننس اعلام کرد هر دو شبکه بایننس چین و بایننس اسمارت چین ادغام شده و در شبکه‌ای به نام BNB Chain به کار خود ادامه می‌دهند.

این ادغام بیشتر برای حفظ همبستگی در کل شبکه بوده و تا به الان موجب تغییری در آدرس استاندارد bep20 یا bep2 نشده است. شما تابه‌حال ارزهای دیجیتال خود را با کمک کدام یک از این دو شبکه جابه‌جا کرده‌اید؟ کار با کدام یک را ترجیح می‌دهید، شبکه bep2 یا bep20؟

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
T.berchi
T.berchi
7 ماه قبل

دوستان مقداری ارز دیجیتالدر صرافی ارزیف دارم ،ارزیف فقط شبکه bep2داره و کیف مقصدم فقط بسترbep20 را دارد حالا سوتل اینه میتونم همون ادرس روی تراست والتbep20 را انتخاب کنم؟؟ یا نه این دو شبکه متفاوت هستن من اخرین بار خوندم این دو شبکه در سال قبل به هم یکی شدن تفاوتی ندارد، لطفا جواب جواب

جمال نوری
جمال نوری
7 ماه قبل
پاسخ به  T.berchi

سلام دوست عزیز
خیر شما باید آدرس توکن خود را بر بستر bep2 انتخاب کنید.
بهتر است که توکن خود را تبدیل به bnb بر بستر bep20 کنید و آن را انتقال دهید و از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز bnb خود را به ارز دیجیتال مورد نظر تبدیل کنید.

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

2

نظر مخاطبان (2)