ارز دیجیتال وی چین (VET) چیست؟ بلاک‌چین در خدمت تولید، توزیع و خدمات!

ارز دیجیتال وی چین چیست؟
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

10 دقیقه

آیا ارزهای رمزنگاری‌شده و بلاک چین فقط برای پرداخت و شاید اقتصاد غیرمتمرکز طراحی شده اند؟ خیر. حقیقتا تکنولوژی بلاک چین خیلی گسترده‌تر از این این‌ها می‌تواند به دنیا خدمت کند. یکی از مسائلی که همیشه در حوزه بلاک‌چین و رمزارزها وجود داشته است، استفاده از این تکنولوژی در دنیای واقعی و حوزه‌هایی به جز پرداخت و بانکداری غیرمتمرکز بوده است.

پروژه وی چین یکی از پروژه‌هایی‌ست که این ایده را عملی کرده است. وی چین (VeChain) پلتفرمی‌ست که فرایند اعتبارسنجی و تایید اصالت کالا را از مرحله تولید تا توزیع و دریافت را روی بلاک‌چین انجام می‌دهد. شاید عجیب به نظر برسد که این شبکه چگونه تکنولوژی بلاک چین را در حوزه تولید و توزیع کالا به خدمت گرفته است. اما در ادامه مقاله خواهیم دید که سیستم وی‌چین چقدر جالب و هوشمندانه این کار را انجام می‌دهد!

در این مقاله به معرفی کامل پروژه وی چین و توکن‌های آن یعنی وی چین (VET) و وی چین تور (VTHO) خواهیم پرداخت و تیم وی چین و فناوری وی چین را بررسی می‌کنیم. همچنین به نحوه کارکرد این بلاک چین و اینکه چگونه امنیت و حاکمیت را در شبکه‌اش برقرار می‌کند می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با این ارز دیجیتال با پول نو همراه باشید.

وی چین چیست؟

پروژه وی چین یک بلاک چین مستقل و لایه اول است که با دو توکن وی چین (VET) و وی چین تور (VTHO) کار می‌کند. هدف این پروژه تسهیل فرایندها در زنجیره تایمین کالا و خدمات و ثبت وقایع مربوط به آن‌ها در بلاک‌چین است. این پروژه قصد دارد تا پروسه‌هایی مثل توزیع را در کسب و کارهای مختلف راحت‌تر کند. این مسئله اما تنهابه مرحله توزیع کالا منحصر نمی‌شود. وی‌چین می‌تواند در فرایندهایی مثل نگهداری، ثبت وقایع و تشخیص اصالت کالا هم مورد استفاده قرار بگیرد.

بگذارید چند مثال بزنیم:

  • یک تولیدکننده می‌تواند از چیپ‌های ساخته‌شده توسط وی چین در محصولاتش استفاده کند. کاربران می‌توانند با اسکن کردن این چیپ، اصل یا تقلبی بودن محصول خود را بررسی کنند.
  • چیپ‌های وی چین اگر در صنایع خودرویی مورد استفاده قرار بگیرند، می‌توان از آن‌ها برای ثبت وقایع و رویدادها استفاده کرد. می‌توان تمام اطلاعات فنی، کارکرد و سابقه یک خودرو را در تراشه‌های وی چین ثبت کرد. در آینده تمام خریداران و فروشندگان این خودرو، با یک اسکن ساده به همه این اطلاعات دسترسی خواهند داشت.

تمامی این موارد استفاده به یک دلیل امکان‌پذیر هستند؛ تغییرناپذیری اطلاعات در بلاک چین. یکی از بزرگ‌ترین خصوصیات تکنولوژی بلاک چین این است که اطلاعات ثبت‌شده در آن قابل تغییر نیستند. با این حال، این اطلاعات تغییرناپذیر، کاملا شفاف و قابل ردیابی و بررسی هستند.

این شبکه دو ارز بومی دارد که برای پیشبرد اهداف خود از ان‌ها استفاده می‌کند. ارز وی‌چین (VET) که ارز اصلی این شبکه است و از آن برای پرداخت استفاده می‌شود. ارز دوم وی چین، توکن وی‌چین‌تور با نماد VTHO است که برای پرداخت کارمزدهای شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه مقاله بیشتر به نحوه کارکرد، میزان عرضه و نقش این دو توکن در شبکه وی چین صحبت خواهیم کرد.

تیم وی چین

ماجرای وی چین به سال ۲۰۱۵ باز می٬گردد. زمانی که «سانی لو (Sunny Lu)» این پروژه را بنیان‌گذاری کرد. سانی لو به عنوان بنیان‌گذار و مدیر عامل (CEO) فعلی وی چین شناخته می‌شود. او در سال ۲۰۱۷، بنیاد وی چین را تاسیس کرد و با تشکیل کمیته‌ای از افراد، ناظران این پروژه را تشکیل داد. سانی لو پیش از وی چین، به عنوان مدیر ارشد اطلاعات (CIO) در واحد چین برند لباس لویی ویتون فعالیت می‌کرده است.

«جِی ژانگ (Jay Zhang)» به عنوان هم‌بنیان‌گذار وی‌چین شناخته می‌شود. این شخص برای مدتی به عنوان مدیر ارشد مالی (CFO) فعالیت می‌کرد. تا اینکه در سال ۲۰۱۹ هکی در شبکه رخ داد و ژانگ، تمام مسئولیت‌های این هک را پذیرفت، به همین دلیل هم از سمت خود استعفا داد. جی ژانگ همچنین کسی‌ست که قوانین و چارجوب‌های حاکمیت وی چین را پایه‌گذاری کرد.

«کوین فِنگ (Kevin Feng)» تا سال ۲۰۲۰ مدیر ارشد اجرایی (COO) وی چین بود. او با ۱۲ سال سابقه در حوزه امنیت سایبری به این سمت رسیده بود تا در سال ۲۰۲۰ به دلایل شخصی از این سمت کناره گرفت.

وی چین با چه پروژه‌هایی همکاری دارد؟

وی چین با شرکت‌های خودرویی بزرگی از جمله رنو، فولکس واگن و بی ام و همکاری کرده است. همچنین به تازگی وی چین همکاری خودش را با برند شراب‌سازی استرالیایی «Penfolds» آغاز کرده تا اصالت محصولات صادرشده توسط این برند به چین را تضمین کند.

از دیگر شرکت‌هایی که وی‌چین با آن‌ها همکاری داشته است، می‌توان به شرکت‌های زیر اشاره کرد:

  • UFC
  • والمارت
  • مایکروسافت
  • آمازون وب سرویس (Amazon Web Service)
  • DHL
  • DNV

وی چین چگونه کار می‌کند؟

یکی از قابلیت‌هایی که تکنولوژی بلاک چین پیش رویمان قرار می‌دهد، عدم نیاز به اعتماد به دیگران است. همه چیز در بلاک چین شفاف و تغییرناپذیر است، برای همین احتیاجی به اعتماد کردن به انسان‌های مشکوک نیست! وی‌چین از این قابلیت به خوبی برای آسان‌تر کردن زندگی استفاده کرده است.

فرض کنید شما کالایی را خریده اید و می‌خواهید از اصل بودن آن مطمئن شوید. اگر بخواهید به فروشندگان یا تولیدکننده‌های اجناس تقلبی اعتماد کنید که سرتان کلاه خواهد رفت! اما تصور کنید این کالا از تراشه‌های ساخت وی‌چین برخوردار است و با اسکن کردن آن با اپلیکیشن‌های موبایلی خود، در کوتاه‌ترین زمان ممکن از اصالت آن مطمئن خواهید شد.

وی چین بخشی از آینده اینترنت اشیاء (IoT) است. پلتفرمی که با استفاده‌ از تراشه‌های الکترونیکی در کالاهای مختلف و با کمک تکنولوژی «NFC»، نیاز به اعتماد را در زنجیره تامین کالا و خدمات از بین می‌برد.

کاربرد وی چین در زنجیره تامین کالا

وی چین همچنین پروسه لجستیک را هم تسهیل می‌کند. با استفاده از وی‌چین می‌توان کالاها را در سریع‌ترین زمان ممکن اسکن کرد. با یک اسکن سریع، به تمامی سوابق کالا، اطلاعات تولیدکننده، مقصد بعدی و حتی فروشنده هم دسترسی خواهیم داشت.

مکانیزم اجماع وی‌ چین؛ اثبات اعتبار (PoA)

شبکه وی‌چین با مکانیزم اثبات اعتبار (PoA) یا «Proof of Authority» به اجماع می‌رسد. این اجماع بدین صورت کار می‌کند که هر ند برای اینکه بخواهد بلاک‌های جدید تایید کند، باید ابتدا اعتبار آن تایید شود. این اتفاق با داشتن مقدار خاصی از توکن VET و مسائل دیگر امکان‌پذیر خواهد بود.

ساز و کار اجماع اثبات اعتبار

زمانی که یک نود به این درجه نائل شد، شبکه به صورت اتفاقی از بین تمام ندهایی که چنین شرایطی دارند، یکی را برای ایجاد بلاک بعدی در شبکه انتخاب می‌کند. این ند هم پس از انجام وظیفه خود، پاداشش را دریافت خواهد کرد. یکی از مزیت‌های این اجماع، این است که داشتن مقدار بالاتری از توکن بومی شبکه، امکان برگزیده‎‌شدن آن‌ها را برای ایجاد بلاک بالاتر نمی‌برد. بلکه تمام ندهای واجد شرایطِ تایید بلاک، شانس یکسانی برای انتخاب شدن دارند. این ساز و کار همچنین پهنای باند شبکه را هم افزایش می‌دهد که باعث افزایش سرعت انجام تراکنش‌ها و مقیاس‌پذیری شبکه خواهد شد.

البته ایراداتی هم به این اجماع وارد می‌شود. یکی از آن‌ها این است که امکان دارد یکی از ندهای برگزیده‌شده برای ایجاد بلاک، در شبکه خراب‌کاری کند. البته در آپدیت «VeChain 2.0» که در اواخر سال 2022 ارائه شد، وی‌چین سعی کرد خلاهای امنیتی مکانیزم اجماع خود را برطرف کند. در ادامه درباره این موضوع، در بخش «امنیت وی چین» بیشتر صحبت کرده ایم.

انواع نودها در شبکه وی چین

وی‌چین برای تایید و ایجاد بلاک در شبکه، از سیستمی مبتنی بر چند مدل نُود (Node) استفاده می‌کند. نود یا گره، به هر سیستمی اطلاق می‌شود که بخشی از دفتر توزیع (Distributed Ledger) یک بلاک چین را تشکیل می‌دهد. توزیع اطلاعات بین هزاران سیستم در سرتاسر دنیا، باعث تمرکززدایی و کمتر شدن خطر نفوذ و هک شبکه می‌شود.

انواع ندها در شبکه وی چین

نودهای شبکه وی چین را به صورت کلی می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. نودهای مختار (Authority Nodes)، نودهای ایکس (X-Nodes) و نودهای اقتصادی (Economic Nodes). گره‌های مختار بیشترین اراده و اختیار را در شبکه دارند و مهم‌ترین وظیفه بر عهده آن‌هاست. این گره‌ها وظیفه تایید تراکنش‌ها، ثبت آن‌ها به ترتیب وقوع زمانی و ایجاد بلاک جدید را انجام می‌دهند.

برای اینکه یک گره بتواند به درجه مختاری برسد، باید حداقل ۲۵٬۰۰۰٬۰۰۰ میلیون واحد توکن VET را در والتش استیک کرده باشد. این مقدار که به نوعی یک وثیقه است، می‌تواند بیشتر از این هم باشد. اما بیشتر بودن آن شانس انتخاب شدن به عنوان «ولیدیتور (Validator)» را بالاتر نمی‌برد. همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم، از بین همه گره‌های واجد شرایط، که طبیعتا همه نودهای مختار هستند، وی چین برای هر بلاک تنها یکی را انتخاب می‌کند.

وی چین در هر حالتی، تنها 101 نود مختار را در شبکه می‌پذیرد. اگر تعداد بالاتری از این رقم، توکن VET در کیف پولشان استیک کرده باشند، 101 ندی که بیترین توکن استیک‌شده را داشته باشند به عنوان ندهای مختار برگزیده می‌شوند. در هر دور برای تایید بلاک، شبکه یک نود مختار را انتخاب می‌کند تا بلاک جدید ایجاد کند.

دو دسته دیگر از نودها، قابلیت تایید تراکنش و ایجاد بلاک را ندارند. وظیفه ندهای ایکس و ندهای اقتصادی، گسترش شبکه و افزایش تعداد ندهای آن است. به نوعی این ندها به افزایش تمرکززدایی شبکه کمک می‌کنند و پایداری آن را بالاتر می‌برند. ندهای اقتصادی و ایکس، هرکدام انواع دیگری هم دارند. هر کدام از انواع ندها، یک حداقل برای استیک VET دارند. باید این مقدار حداقل را در کیف پولشان داشته باشند و مدتی هم از استیک کردن آن گذشته باشد، تا به عنوان یک ند شناخته شوند. این ندها بابت کاری که می‌کنند، پاداش مشخصی از شبکه وی چین دریافت می‌کنند. طبیعتا به ندهایی که حدقال بالاتری برای استیک وی‌چین دارند، پاداش بیشتری به تعلق می‌گیرد.

حاکمیت وی چین

اعضای مختلفی در تصمیم‌گیری‌های بنیادین وی چین نقش دارند. برای اینکه این شبکه در خصوص تصمیمات شبکه به اجماع برسد، نظر افراد مختلفی را در نظر می‌گیرد. همه انواع ندها، از جمله ندهای مختار، ندهای ایکس و ندهای اقتصادی. اعضای بنیاد وی‌چین (VeChain Foundation)، سهامداران و شرکای بیزنسی این پروژه از جمله شخصیت‌هایی هستند که می‌توانند در رای‌گیری‌های حاکمیتی وی چین شرکت داشته باشند.

از بین 3 دسته از نودها، ندهای مختار ۴۰٪ از وزن رای‌ها، نودهای ایکس ۴۰٪ دیگر و نودهای اقتصادی ۲۰٪ از وزن رای‌ها را تشکیل می‌دهند.

بنابراین می‌توان گفت حاکمیت وی‌چین وابسته به یک نفر یا حتی یک نهاد مشخص نیست. افراد مختلفی در این شبکه دخیل و به نوعی سهامدار آن هستند. از شرکای تجاری وی چین و شرکت‌های بزرگ گرفته تا ندهایی که ممکن است هرکدام یک انسان عادی مثل ما و شما باشند. هرکسی که وی‌چین برایش اهمیت داشته باشد، می‌تواند با راه‌یابی به افراد قابل تایید این شبکه، در حاکمیت (Governance) آن نقش داشته باشد.

به نوعی هر فردی که در این شبکه حضور دارد، می‌تواند تأثیرگذاری خود را در حاکمیت وی‌چین احساس کند و نقش مهمی در این فرایند ایفا کند.

توکن‌های وی چین

وی‌چین از یک سیستم دو توکنی (Two-Token System) برای شبکه‌اش استفاده می‌کند. دو توکن وی‌چین (VeChain) با نماد «VET» و توکن وی‌ چین تور (VeChainThor) با نماد «VTHO». هرکدام از این دو توکن با یکدیگر تعامل دارند و نقش متفاوتی را در شبکه وی‌چین ایفا می‌کنند.

توکن وی چین (VET)

وی چین توکن اصلی این شبکه به شمار می‌رود، چرا که این پروژه هدف اصلی آن را، «سرمایه‌گذاری» معرفی می‌کند. این آلت کوین می‌‌تواند مثل بیت کوین و اتریوم، برای سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار بگیرد.

همانطور که در بخش‌های قبل هم اشاره کردیم، از VET برای استیک کردن هم استفاده می‌شود. شبکه وی چین می‌گوید اگر می‌خواهید به عنوان یک نُود در این شبکه فعالیت کنید، باید مقدار مشخصی توکن VET را در کیف پول خود استیک کرده باشید. این مقدار برای هر سطحی از ندها متفاوت است. ندهای اقتصادی، ایکس و ندهای مختار هرکدام سطوح متفاوتی دارند. حداقل مقدار برای استیک کردن VET به منظور تبدیل شدن به یک ند برای آن‌ها متفاوت است.

از طرفی، مقدار وی چین استیک شده، دائما توکن وی چین تور تولید می‌کند. بنابراین مقدار توکن وی چین تور هم به ارز VET وابسته است. هر توکن VET استیک شده، در روز 0.000432 توکن VTHO تولید می‌کند. از بین تمام توکن‌های تولیدشده، ۳۰ درصد به عنوان پاداش به 101 نود مختار شبکه پرداخت می‌شود. ۷۰ درصد مابقی هم سوزانده (Burn) می‌شود.

این فرایند به بهبود امنیت و کارایی شبکه کمک شایانی می‌کند. چرا که افزایش وی‌چین استیک‌شده، باعث می‌شود تا پاداش نودهای مختار هم بیشتر بشود. و اینگونه افراد بیشتری به دنبال این هستند که یکی از 101 ند مختار وی چین باشند. این به معنای افزایش دوباره استیک در شبکه است و این چرخه دائما ادامه پیدا خواهد کرد.

توکن وی چین در بین ۵۰ ارز برتر از نظر حجم بازار (Market Cap) قرار دارد. این توکن با حجم ۲.۲ میلون دلاری، در رتبه 45 برترین توکن‌های مارکت قرار دارد. با در نظر گرفتن عرضه در گردش 72.7 میلیاردی آن، توکن VET قیمتی برابر با 0.02964 دلار دارد. در پول نو می‌توانید علاوه بر دیدن قیمت وی چین، آن را خرید و فروش کنید.

خرید وی چین

توکن وی چین تور (VTHO)

توکن VET با اینکه توکن اصلی شبکه وی چین است، اما کاربرد خاصی در خود این شبکه ندارد. چرا که وی چین از VET برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها یا اعطای پاداش به نودها استفاده نمی‌کند. برای همین هم باید یک توکن ابزاری (Utility Token) یا «توکن انرژی (Energy Token)» هم وجود داشته باشد که بتوان برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها از آن استفاده کرد. این نقش را توکن وی‌چین‌تور (VeChainThor) یا «VTHO» ایفا می‌کند.

شبکه اتریوم را در نظر بگیرید. این شبکه برای پرداخت «گس (Gas)» از ارز اتر (ETH) استفاده می‌کند. این ارز به نوعی ارز کاربردی یا ابزاری شبکه اتریوم به شمار می‌رود. از اتر برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و اعطای پاداش به ندهای اتریوم استفاده می‌شود. چنین نقشی را متناظرا در شبکه وی چین، توکن VTHO ایفا می‌کند.

البته اتر در شبکه اتریوم نقش توکن حاکمیتی (Governance Token) را هم دارد. اما می‌توان دو وظیفه حاکمیت و ابزار را در شبکه به دو توکن مستقل و مجزا محول کرد. کاری که وی‌چین انجام داده و اولی را به VET و دومی را به VTHO سپرده است.

به طور خلاصه، در شبکه وی چین از توکن VTHO برای پرداخت کارمزد، پاداش دادن به ندها و بسیاری از موراد دیگر از وی چین تور استفاده می‌شود. فرضا اگر توسعه‌دهنده‌ای بخواهد یک قرارداد هوشمند را در این شبکه پیاده‌سازی و اجرا کند، برای پرداخت کارمزدهای آن باید VTHO بپردازد.

همانطور که اشاره شد، تولید و عرضه وی‌ چین تور وابسته به توکن وی‌چین است. برای همین هم عرضه کلی (Max Supply) برای آن وجود ندارد. اما در حال حاضر این توکن عرضه در گردش (Circulating Supply) حدودا ۷۲.۵ میلیاردی دارد و این مقدار دائما هم در حال افزایش است. با این تعداد توکن، ارزش بازار (Market Cap) وی چین تور در بازار چیزی حدود ۱۸۳ هزار دلار است. در زمان نوشتن این مقاله، قیمت توکن VTHO برابر با 0.002523 دلار است.

کاربردهای وی چین

وی چین می‌تواند تقریبا هر صنعتی را توکنیزه کند. کاربرد این پروژه در زنجیره‌های تامین و بررسی خدمات و کالا باعث می‌شود تا صنایع مختلفی بتوانند آن را برای تسهیل امور خود به کار بگیرند. در ادامه چند مورد از کاربردهای وی‌چین را در صنایع مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سلامت

دوران همه‌گیری کرونا، زمان بسیار خوبی برای شکوفایی و شکل گرفتن ایده‌های جدید بود! در آن دوران، وی چین به همراه «I-Dante» یک اپلیکیشن طراحی کردند که سوابق پزشکی افراد و واکسیناسیون آن‌ها در آن ثبت می‌شد. پس از آن، چند بیمارستان در دنیا به این اپلیکیشن پیوستند تا سوابق بیماران خود را در آن ثبت کنند.

بلاک چین به دلیل خصوصیاتی مثل امنیت، غیرمتمرکز بودن و تغییرناپذیری، اجازه چنین کاری را به ما می‌دهد.

بررسی ردپای کربنی

برای فعالیت در این حوزه، وی چین ارتباط بیشتری با اینترنت اشیاء (IoT) پیدا کرد. در دنیای مدرن و پیشرفته، بسیاری از وسیله‌ها و اشیاء به اینترنت متصل هستند که ارتباط گرفتن و بررسی آن‌ها را راحت‌تر می‌کند. پروژه‌هایی وجود داشتند که با همکاری وی چین و بررسی کربن دی اکسید تولیدشده توسط افراد به وسیله اینترنت اشیاء، به کاربران کم‌مصرف توکن‌های VET پاداش می‌دادند.

خودروهای هیبریدی نمونه‌ای برای این موضوع هستند. این خودروها می‌توانند با بررسی میزان CO2 تولیدشده توسط کاربران، اطلاعات آن‌ها را در اختیار شبکه وی چین قرار دهند. بلاک چین هم با بررسی این اطلاعات و ثبت آن‌ها، تغییرناپذیری آن‌ها را تضمین می‌کند. حالا لیست بزرگی از کاربران وجود دارد که می‌توان آن‌ها را بر اساس میزان تولید کربن دی اکسید دسته‌بندی کرد و در ادامه به هر کاربر خدمات مختلفی در اکوسیستم وی چین ارائه کرد.

صنایع غذایی

در مراحل مختلف تولید، کشت و یا توزیع مواد غذایی می‌توان تکنولوژی وی‌چین رابه کار گرفت. این اتفاق باز هم به کمک اینترنت اشیاء امکان‌پذیر خواهد بود. فرض کنید یک محصول کشاورزی مثل موز را قرار است در مراحل کشت، برداشت، حمل و نقل، نگهداری و توزیع توسط وی چین مورد بررسی قرار دهیم. زمانی که بخواهیم از نگهداری و خراب نشدن محصولات کشاورزی اطمینان حاصل کنیم، می‌توانیم انبارها و محفظه‌های نگهداری موزها را به تراشه‌های وی چین مجهز کنیم. اما این کار به چه دردی می‌خورد؟

فرض کنید موز در دمای بیشتر از n درجه سانتی‌گراد خراب و فاسد می‌شود. زمانی که انبارها و محفظه‌های حمل و نقل محصولات به اینترنت اشیاء مجهز باشند، می‌توانند تغییرات دما را تشخیص دهند و ثبت کنند. ارتباط این تکنولوژی با شبکه وی‌چین می‌تواند بدین شکل باشد که در صورت افزایش دما بیش از درجه n، قرارداد (هوشمند) بین خریدار و شرکت باربری منحل شود.

امنیت وی چین

وی چین با مکانیزم اجماع خودش، کار را برای نفوذ هکرها دشوار کرده است. 101 ند مختار وی‌چین مسئول تایید و ایجاد بلاک در این شبکه هستند. مابقی ندها هم به گستردگی دفتر توزیع این شبکه کمک می‌کنند. همین وسعت زیاد نودها و تعداد بالای آن‌ها، باعث می‌شود نفوذ به این سیستم کار بسیار سختی باشد.

امنیت وی‌چین

از طرفی اگر افرادی قصد خرابکاری در شبکه داشته باشند، باید بتوانند به جمع ندهای مختار نفوذ کنند. این ندها تنها می‌توانند در شبکه بلاک ایجاد کرده و تراکنش‌ها را تایید کنند. بنابراین اگر عده‌ای بخواهند تراکنش اشتباه یا جعلی را تایید و وارد شبکه کنند، باید یکی از 101 ند مختار وی‌ چین باشند.

این امر هم تقریبا کار غیرممکنی‌ست. چرا که در ابتدا، وی‌چین نودهای مختار شبکه‌اش را احراز هویت می‌کند. برای همین هم هویت تمامی این گره‌ها برای شبکه وی چین مشخص است و احتمال خرابکاری توسط آن‌ها بسیار پایین است. حتی اگر یک نود خرابکار بتواند مرحله احراز هویت را هم پشت سر بگذارد، شانس زیادی برای دستکاری شبکه ندارد! وی‌چین برای هر بلاک، یکی از ۱۰۱ نود مختار را به صورت تصادفی برای تایید و ایجاد بلاک انتخاب می‌کند. به همین دلیل هم احتمال اینکه یک گره خرابکار به جمع تاییدکنندگان بلاک نفوذ و در آن خرابکاری کند، بسیار پایین خواهد آمد.

استخراج وی چین

مفهوم «استخراج» برای ارزهایی مطرح می‌شود که از مکانیزم اجماع «اثبات کار (PoW)» استفاده می‌کنند. بیت کوین یکی از این شبکه‌هاست که در ازای ساخت هر بلاک توسط ندها (ماینرها)، به آن‌ها پاداش می‌دهد. اثبات کار اینگونه کار می‌کند که با کاری که ماینرها (ندها) برای شبکه انجام می‌دهند، به آن‌ها پاداش می‌دهد.

وی‌چین اما از مکانیزم اجماع اثبات اعتبار استفاده می‌کند. همین باعث می‌شود ارز وی چین در این شبکه قابل استخراج نباشد. با این حال اما شاید در پلتفرم‌های استخراج ابری بتوان وی چین را استخراج کرد.

استخراج ابری بدین صورت است که شما پردازنده دستگاه خود را برای استخراج ارزهای قابل استخراج مثل بیت کوین به کار می‌گیرید. پاداش شما هم طبیعتا به شکل بیت کوین خواهد بود اما پلتفرم استخراج، پاداش شما را به هر ارزی که بخواهید (مثل وی چین) تبدیل کرده و به شما پرداخت می‌کند.

کیف پول‌های وی چین

کیف پول‌های مختلفی از ارز وی چین پشتیبانی می‌کنند. از کیف پول‌های سخت‌افزاری گرفته، تا کیف پول‌های نرم افزاری و تحت وب. در ادامه به معرفی و بررسی کوتاه چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

لجر نانو (Ledger Nano)

والت لجر یکی از بهترین کیف پول‌های سخت افزاری برای ذخیره و انتقال ارزهای دیجیتال است. شاید کمتر کسی اسم این والت به گوشش نخورده باشد. این کیف پول یکی از بهترین گزینه‌ها برای ذخیره و حفظ وی چین شما به صورت سخت‌افزاری است.

وی‌‌وورلد (VeWorld)

کیف پول وی‌‌وورلد (VeWorld) در کنار سینک (Sync) از بهترین کیف پول‌های وی چین هستند که توسط تیم خود وی چین یا توسعه‌دهندگان نزدیک به آن‌ها طراحی و توسعه داده شده اند. این کیف پول‌ها به راحتی روی اندروید و ios قابل نصب و استفاده هستند.

با اینکه استفاده از کیف پول‌های نرم افزاری بسیار راحت‌تر است، اما طبعا امنیت پایین‌تری نسبت به کیف پول‌های سخت افزاری دارند.

کیف پول وی‌وورلد علاوه بر اندروید و ios، نسخه تحت وب و اکستنشن کروم هم دارد که می‌توان با سیستم‌های خانگی و لپ‌تاپ هم به آن دسترسی داشت.

کیف پول VeWorld در ios

Sync2

والت سینک 2 هم از دیگر کیف‌ پول‌های نرم افزاری و تحت وب است که ازوی چین پشتیبانی می‌کند. این کیف پول هم در اندروید، ios، و مرورگرهای مختلف کامپیوتری از جمله کروم قابل استفاده است. سینک 2، نسخه آپدیت شده کیف پول «Sync» به شمار می‌رود. سینک تنها برای سیستم‌ عامل‌های کامپیوتری، از جمله لینوکس، ویندوز و مک قابل استفاده بود. در نسخه دوم اما این مشکل رفع شده و روی هر دستگاهی قابل استفاده است.

کیف پول Sync 2

علاوه بر کیف‌ پول‌هایی که بیان شد، کیف پول‌های دیگری هم از وی چین پشتیبانی می‌کنند. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم اما شما می‌توانید در این صفحه، به لیست تمام کیف پول‌های سازگار با وی چین دسترسی داشته باشید.

  • Exodus
  • Trust Wallet
  • Cobo Wallet
  • Atomic Wallet
  • Crypto.com

آینده وی چین

خوشبین بودن نسبت به آینده وی چین، یعنی خوش بین بودن به آینده کریپتوکارنسی و بلاک چین. آینده‌ای را که می‌توان برای وی چین متصور شد، همان کاربرد بلاک چین در دنیای واقعی‌ست. اگر دنیا و صنایع مختلف به سمتی بروند که تکنولوژی بلاک چین را به کار بگیرند، آینده‌ای نه روشن، بلکه نورانی در انتظار وی چین خواهد بود!

البته می‌توان احتمال داد که این اتفاق در آینده رخ دهد. حداقل نه در آینده‌ای خیلی نزدیک و کمی دورتر! اما بالاخره این اتفاق رخ خواهد داد و کسب و کار های مختلف به این موضوع پی خواهند برد که اموراتشان با بلاک چین بسیار راحت‌تر و سریع‌تر پیش می‌رود.

بنابراین اگر به چندین سال بعد دنیای رمزارزها نگاه می‌کنید، فرضا 5 سال بعد، وی چین می‌تواند انتخاب خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

خرید توکن وی چین

توکن وی چین تقریبا در همه صرافی‌های معتبر دنیا قابل خرید و فروش است. در ایران هم امکان خرید وی چین به صورت ریالی فراهم شده است. صرافی ارز دیجیتال پول نو با کارمزد پایین و احراز هویت آنی، این امکان را برای شما فراهم کرده است تا به صورت ریالی، وی چین را بخیرد یا بفروشید.

سخن آخر

وی چین شاید یکی از پروژه‌هایی باشد که علاقه‌مندان دنیای رمزارزها، از آن برای معرفی این صنعت به دیگران استفاده می‌کنند. پروژه‌ای که سعی کرده تا قابلیت‌ها و مزیت‌های بلاک چین را با دنیای واقعی پیوند بزند و یک استفاده کاربردی از آن به وجود بیاورد. این باعث شده تا خیال تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان از بابت صحت و سلامت کالای خود مطمئن باشند.

وی چین می‌تواند روند و پروسه تولید و زنجیره توزیع را تسریع کند و بهبود ببخشد. همین باعث شده تا به عنوان یکی از ۵۰ پروژه برتر بازار شناخته شود. البته که بسیاری معتقدند این پروژه هنوز به پتانیل حقیقی خود دست پیدا نکرده است و می‌تواند بیش از این‌ها، پیش برود و موفق باشد.

در این مقاله سعی کردیم به صورت جامع این پروژه و توکن‌های آن از جمله وی چین (VET) و وی چین تور (VTHO) را مورد بررسی قرار دهیم. تیم این پروژه، نحوه کارکرد شبکه آن و کاربردهای آن در دنیای واقعی را مرور کردیم تا سعی کرده باشیم نمای کلی‌ای از این پروژه به شما ارائه دهیم. در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید که در این پروژه سرمایه‌گذاری کنید یا خیر. البته سرمایه‌گذاری تنها راه کسب درآمد از وی چین نیست و راه‌های دیگری هم وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

3

نظر مخاطبان (0)