جاستین سان کیست؛ نگاهی به زندگی خالق ترون

جاستین سان
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

7 دقیقه

افراد مشهوری در دنیای کریپتوکارنسی‌ها مشغول به فعالیت هستند، اما کمتر کسی پیدا می‌شود که به اندازه جاستین سان جنجالی بوده باشد. او که یک کارآفرین جوان چینی در زمینه فناوری است، در سال ۲۰۱۷ و زمانی که برای بازگشایی پلتفرم Tron مبلغی بالغ بر ۶۳ میلیون یورو سرمایه جذب کرد، در میان چهره‌های شناخته شده دنیای کریپتوکارنسی قرار گرفت. در مقاله امروز پول نو نگاهی نزدیک‌تر به زندگی شخصی و کاری جاستین سان انداخته و با وی بیشتر آشنا می‌شویم.

زندگی جاستین سان

جاستین سان کیست؟

جاستین سان (Justin Sun) ۳۲ ساله که در چین متولد شده است، بنیانگذار و مدیر عامل Tron، یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های بلاک چینی است. سان دارای مدرک کارشناسی ارشد در مطالعات آسیای شرقی از دانشگاه پنسیلوانیا و لیسانس علوم انسانی است و گرایش تاریخ، در طول دوران تحصیل خود در دانشگاه پنسیلوانیا نیز شروع به سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها کرد.

سان اولین بار در سال ۲۰۱۲ در مورد بیت کوین شنید و شهریه یکسال دانشگاه خود را روی این رمز ارز سرمایه گذاری کرد. با رشد شدید قیمت بیت کوین، او پول خود را نقد کرد و Peiwo را تأسیس کرد.

جاستین سان تا ژوئیه ۲۰۱۷ به عنوان مدیر عامل Peiwo، یک اپلیکیشن چت زنده محبوب در چین با بیش از ۱۰ میلیون کاربر، فعالیت می‌کرد.

در پایان سال ۲۰۱۳، سان فرصت تحصیل در مقطع دکتری را رها کرد و رسماً به عنوان یک توسعه‌دهنده پروتکل ریپل به RippleLabs پیوست. RippleLabs سان را به عنوان نماینده اصلی دفتر نمایندگی چین منصوب کرد.

پس از مدت‌زمان طولانی در تجارت کریپتو، در سال ۲۰۱۷، سان Tron را راه‌اندازی کرد. متأسفانه در این سال، سازمان مالی اینترنتی چین دستور «پیشگیری از انواع مختلف ریسک‌های مرتبط با ICO» را صادر کرد و سان برای جذب سرمایه راهی اروپا شد.

ترون توانست در بسیاری از صرافی‌های محبوب فهرست شود. این شبکه به گسترش دامنه خود ادامه داد و در جولای ۲۰۱۸ بیت تورنت را با قیمت ۱۴۰ میلیون دلار تصاحب کرد و در کنار سایر سرمایه‌گذاری‌ها از پروژه EOS پیشی گرفت. در سال ۲۰۱۸، ترون با افزایش چشمگیر محبوبیت خود به هفتمین ارز برتر بازار تبدیل شد.

خرید ترون

بیوگرافی رسمی سان او را به عنوان یکی از افراد تحت الحمایه جک ما (Jack Ma)، رئیس شرکت Alibaba Group Holding Ltd فهرست می‌کند و برخی از تحلیلگران شباهت‌هایی را بین این دو نشان می‌دهند. سان، که در حال حاضر بیشتر از سانفرانسیسکو فعالیت می‌کند، از دانشگاه هوپان (متعلق به جک ما) برای کارآفرینان فارغ‌التحصیل شده است.

جک ما (Jack Ma)، مدیر عامل علی بابا، در سن ۲۶ سالگی از جاستین خواست در دانشگاه او (Hupan) تحصیل کند. شایعات حاکی از آن است که وقتی جاستین سان با دولت چین به مشکل خورد، جک ما از نفوذ خود استفاده کرد تا شاگرد جوان خود را از مشکل خارج کند. جاستین قبلاً با اهدای حدود ۱.۲ میلیون یورو به دانشگاه هوپان در آوریل ۲۰۱۹ به مربی خود ادای دین کرد.

ثروت جاستین سان

رسیدیم به یکی از جذاب ترین عناوین مقاله!

طبعا نمی‌توان به طور دقیق میزان دارایی جاستین سان یا هر فرد دیگری را محاسبه کرد. به هر شکل، با استناد بر داده‌های پلتفرم BuyBitcoinBank تا دسامبر سال ۲۰۲۲، دارایی جاستین سان چیزی بالغ بر ۳ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

سرمایه گذاری‌های مستمر در حوزه‌هایی چون تکنولوژی، کریپتو، شبکه‌های اجتماعی و همکاری با شرکت‌های بزرگی چون Uber و سامسونگ، از جریانات درآمدی او به حساب می‌آیند.

همچنین جالب است بدانید که خالق ترون، اخیرا صرافی Poloniex را هم خریداری کرده و در کنار مالکیت Huobi، مالکیت پولونیکس را هم در اختیار دارد و طبیعتا یکی دیگر از منابع درآمدی وی خواهد بود. نشریه صاحب نام فوربس (Forbes)، نام جاستین سان را در میان ثروتمندان ۳۰ سال و زیر ۳۰ سال آسیا قرار داده بود.

ایده های جاستین سان

بدون شک مهم ترین ایده نوآورانه جاستین سان را می‌توان در اکوسیستم ترون مشاهده کرد. چرا که با بنیانگذاری TRON، توانست رویکردی جدید و غیرمتمرکز از محتواهای دیجیتال را ارائه دهد. با این حال، ایده‌ها و سرمایه گذاری‌های وی به ترون محدود نمی‌شود.

البته این مشارکت وی کمی حاشیه برانگیز هم بوده است. چرا که سان تصمیم دارد تا در کنار تجارت و تکنولوژی، سرمایه خود را به انجام پروژه‌های تحقیقاتی در مرکز آموزش عالی مدرسه Central Party اختصاص دهد. این مرکز وظیفه تعلیم نیروهای حزب کمونیست چین را بر عهده دارد.

البته که این تحقیقات هم رنگ و بوی بلاک چین و تکنولوژی را داشته و آنطور که جاستین سان در حساب WeChat خود اعلام کرد، تصمیم دارد تا بر کاربردهای بلاک چین در دنیای واقعی بیفزاید. در واقع بلاک چین توسط اجتماع گسترده تری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین به نقل از یک خبرنگار چینی به نام کالین وو (Colin Wu)، سان هرگز قصد بازنشستگی ندارد و می‌خواهد با احزاب کشور چین همکاری داشته باشد.

ناگفته نماند که فعالیت‌های جاستین سان تمامی ندارد و مواردی که از آن‌ها یاد کردیم، تنها قلّه یک کوه یخ هستند!

اپلیکیشن Peiwo

همانطور که گفتیم، وی موسس پلتفرم Peiwo نیز به حساب می‌آید. از این اپلیکیشن، به عنوان ورژن چینی پلتفرم Snapchat یاد می‌شود که امکان آشنایی کاربران را از طریق به اشتراک گذاری پیام‌های صوتی ۱۰ ثانیه‌ای فراهم می‌کند. پخش زنده، مسابقات استعدادیابی و بازی‌های آنلاین، از جمله امکاناتی است که Peiwo به کاربران ارائه داده و در افزایش تعامل آن‌ها می‌کوشد. این اپلیکیشن با ترون نیز فعالیتی متقابل دارد. در مقاله «5 پروژه آینده دار ترون» درباره محبوب‌ترین پلتفرم‌های بر بستر ترون بیشتر بخوانید.

جاستین سان در رسانه‌ها

قبل از اینکه جاستین در حوزه کریپتو مورد توجه قرار گیرد، سوابق رسانه‌ای داشت. در سال ۲۰۱۱ او روی جلد مجله چینی Yazhou Zhoukan، رقیب Asia Week قرار گرفت. در سال ۲۰۱۴ از او به عنوان رهبر جهانی جوانان در انجمن سالانه داووس در سوئیس نام برده شد و در سال ۲۰۱۵ شبکه تلویزیونی چینی CNTV او را به عنوان قابل توجه‌ترین کارآفرین جدید معرفی کرد. بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، او همچنین در فهرست شخصیت‌های مهم زیر ۳۰ سال فوربز آسیا قرار گرفت.

دیدار میلیون دلاری با وارن بافت

جاستین سان و وارن بافت

جاستین سان زمانی به شهرت بین‌المللی دست یافت که در تابستان ۲۰۱۹، ۴ میلیون یورو برای یک ناهار با وارن بافت، سرمایه‌گذار و مدیرعامل افسانه‌ای برکشایر هاتاوی، پرداخت کرد. جاستین ادعا کرد که می‌خواهد اولین کسی باشد که وارن را وادار به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌کند.

با این حال، سه روز قبل از این که ناهار معروف برگزار شود، خود جاستین همه چیز را لغو کرد. منتقدان این کارآفرین جوان ادعا کردند که او از کل این قضیه برای بازاریابی و کسب شهرت استفاده کرده است. به هر حال، نهایتاً در سال ۲۰۲۰ این رویداد محقق شد اما وارن بافت به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال ترغیب نشد.

بیشترین میزان استیک در اتریوم

کمی پیش از انتشار آپگرید Shanghai اتریوم و در تاریخ ۲۹ فوریه، جاستین سان سپرده‌ای به مقدار ۱۵۰ هزار واحد ETH به ارزش ۲۴۰ میلیون دلار را در پلتفرم لایدو استیک کرد تا سهم قابل توجهی از دارایی‌های اتریوم را به خود اختصاص دهد.

تنها ساعاتی پس از انتشار این خبر، قیمت اتریوم (ETH) اندکی رشد را تجربه کرد و به مرز ۱۷۰۰ دلار رسید.

حواشی جاستین سان

اریک کانتونا، نیمار، ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و هزاران فرد دیگر، در زمره شخصیت‌هایی قرار می‌گیرند که علی رغم موفقیت تمام و کمال در حوزه تخصصی خود، همیشه عادت داریم تا آن‌ها را در صفحه اول نشریات زرد مشاهده کنیم. جاستین سان هم می‌توان در لیست افراد موفق و پرحاشیه قرار داد که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

نبرد با ویتالیک!

در می سال ۲۰۲۰، جاستین سان و خالق جوان اتریوم یعنی ویتالیک بوترین، حواشی‌ای را در توییتر به راه انداختند که مهم ترین دلیل آن، جریانات مرتبط با DAO بود. سان اعتقاد داشت که به ازای هر قرارداد هوشمند، DAO مستقیماً ۷۲ میلیون دلار را در قالب ETH دریافت کرده است.

بلاکچین هرگز فراموش نمی‌کند! هیچ دارایی متنی بر اتریوم از امنیت کافی برخوردار نیست و من از مالباختگان پروژه ویتالیک بوترین حمایت خواهم کرد تا از او خسارت بگیرند.

درگیری ویتالیک بوترین و جاستین سان

البته که ویتالیک هم بیکار نبوده و در میان این کشمکش‌ها، محصول دیگر جاستین سان یعنی BitTorrent را، ضمیمه‌ای بر دیکتاتوری جاستین سان خواند!

البته بهتر است فراموش نکنیم که این حواشی‌ها بر عدم اعتبار هیچ یک از پروژه‌ها و یا افراد دلالت نمی‌کنند.

سان و دولت چین

جاستین روز به روز بیشتر مورد توجه دولت چین قرار می‌گیرد. نظر دولت چین که قبلاً از طرفداران پر و پا قرص ارزهای دیجیتال بود، به دو دلیل تغییر کرد:

  1. استخراج کریپتو متکی بر انرژی ارزان است و در چین، این به معنای استفاده از معادن زغال سنگ است که هنوز هم اصلی‌ترین منبع انرژی این کشور به حساب می‌آید. برای کاهش ردپای کربن، دولت پکن از آن زمان قوانین سختگیرانه‌ای را بر کل صنعت کریپتو وضع کرده است.
  2. ثانیاً، کریپتو ناشناس بودن را با خود به همراه دارد. از آنجایی که هیچگونه بانک مرکزی‌ای در این سیستم دخالت ندارد، وقوع جرایم مختلف مانند پولشویی به سادگی در این حوزه قابل انجام است.

این مسئله باعث می‌شود فرار مالیاتی در بین ثروتمندان افزایش پیدا کند. خود سان هم از این قاعده مستثنی نیست و قبل‌تر توسط دولت چین به فرار مالیاتی متهم شده بود که البته آن را رد کرد.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

شکایت شرکت دیزنی

یکی از شرکت‌های چینی در آمریکا که جاستین با آن روابط خوبی دارد Raybo Technology است. سال گذشته این شرکت تلاش کرد تا حق ثبت اختراع جاستین را از اداره ثبت اختراعات ایالات متحده به دست آورد تا نام Tron را برای همیشه به این کارآفرین جوان چینی پیوند دهد.

زمانی که باب ایگر، مدیرعامل دیزنی در مورد این موضوع شنید، وکلا ی خود را فراخواند و شکایت خود را ثبت کرد. به هر حال، فیلم‌های Tron 1982 و Tron Legacy در سال ۲۰۱۰ نام‌های تجاری مخصوص دیزنی بودند و ایگر نمی‌خواست نام تجاری Tron صرفاً توسط جوانی از چین تصاحب شود.

پیشنهاد 2 میلیون دلاری جاستین سان برای یک توییت

در ابتدا از افرادی چون ایلان ماسک، به عنوان شخصیت‌های پرحاشیه یاد کردیم. با این حال در آن سوی میز، شخصیت‌های تاثیرگذار و جنجالی دیگری چون جک دورسی نشسته‌اند!

در سال ۲۰۲۱، جک دورسی اولین توییت خود که در ۲۱ مارس ۲۰۰۶ منتشر شده بود را در قالب یک NFT و در پلتفرم Valuables به مزایده گذاشت. طی این حراجی، جاستین سان هم وارد عمل شد و پیشنهادی ۲ میلیون دلاری را ارائه داد.

فروش اولین توییت جک دورسی در قالب NFT

با این وجود برخلاف عادت همیشگی، در اینجا جاستین سان نتوانست به لیست بلندبالای دارایی‌های خود بیفزاید و فردی به نام سینا استاوی (Sina Estavi)، این NFT را با قیمت ۲.۹ میلیون دلار خریداری کرد.

البته که در مارس ۲۰۲۲، این توکن به قیمت ۴۸میلیون دلار برای فروش گذاشته شد امّا در نهایت هیچ پیشنهادی بالاتر از ۲۸۰ دلار وجود نداشت و این توکن ۲.۹ میلیون دلاری، با قیمتی کمتر از ۳۰۰ دلار به فروش رسید!

نقل قول های تاثیر گذار جاستین سان

در تاریک ترین لحظات، باید روی دیدن پرتویی از نور تمرکز کنیم.

ارسطو

تفاوتی ندارد که فیلسوفی مانند ارسطو باشد و یا سخنرانی‌های انگیزشی افرادی چون اپرا وینفری و دواین جانسون؛ در هر فردی می‌تواند سخنان تاثیرگذاری را به یادگار بگذارد. چه منفی و چه مثبت!

جاستین سان هم از این قاعده جدا نبوده و در مصاحبات مختلف یا حساب توییتر، جملات جالبی را از خود به جای گذاشته است که بخشی از آن‌ها را می‌بینیم:

  • سرقت ادبی امری غیرقانونی است… مگر اینکه من مرتکب آن شوم!
  • وارن بافت از کریپتو نفرت دارد؟ ما می‌توانیم وی را شیفته رمزارزها کنیم.
  • یک اطلاعیه را منتشر کنید. حتی اگر موضوعی برای اطلاع وجود نداشته باشد!

امّا در میان این جملات جنجالی، جا دارد به یک جمله تاثیرگذار نیز، اشاره کنیم.

بزرگ فکر کنید و به افرادی که به شما حس ناکافی بودن را القا می‌کنند، گوش ندهید. زندگی بسیار کوتاه تر از آن است که آن را صرف افکار کوچک کنید.

جوایز و افتخارات جاستین سان

از راه اندازی پروژه ترون آغاز کردیم و با گذری بر قرار ناهار با وارن بافت، به حواشی جاستین سان رسیدیم. جملات تاثیرگذار جاستین سان را بررسی کردیم و اکنون بد نیست اگر برخی از مواردی که تا کنون زیر ذره بین بردیم را زیر ذره بین ببریم

جوایز و افتخارات جاستین سان:

  • قرارگیری در لیست ۳۰ شخصیت ثروتمند زیر ۳۰ سال کشور چین از دید نشریه فوربس (۲۰۱۵-۲۰۱۸)
  • راه اندازی ترون (Tron) و خریداری بیت تورنت (BitTorrent)
  • در اختیار داشتن مالکیت صرافی‌هایی Huobi و Poloniex
  • مالکیت بالغ بر ۳ میلیارد دلار
  • انجام پروژه‌های تحقیقاتی در چین
  • راه اندازی و مدیریت اجرایی شبکه اجتماعی Peiwo

ترون و آینده آن

جاستین سان و آینده ترون

Tron که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد، تلاش می‌کند تا یک اکوسیستم اینترنتی غیرمتمرکز ایجاد کند که کارآمد، مقیاس‌پذیر و مقرون به صرفه باشد. از آن زمان، ترون به یکی از فعال‌ترین پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند در جهان تبدیل شده است. همین موضوع از طرفی هم باعث شده تا بسیاری به استخراج ترون فکر کنند. این شبکه در حال حاضر میزبان بیش از ۳۲ میلیون حساب کاربری و مجموعه‌ای قوی از حدود ۱۵۰ اپلیکیشن غیرمتمرکز (Dapp) فعال است. پروتکل Tron با ۲۹ میلیارد دلار بیشترین گردش USDT را در خود جای داده است که بیش از ۵۰ درصد از کل عرضه جهانی آن را تشکیل می‌دهد.

اگر نیاز به مطالعه بیشتر درباره استخراج ترون دارید، سری هم به این مقاله بزنید.

از زمان تأسیس ترون در سال ۲۰۱۷، جاستین سان به یکی از جنجالی‌ترین چهره‌ها در فضای بلاک چین تبدیل شده است. در مارس ۲۰۱۹، سان مسابقه‌ای را در توییتر برای اهدای یک ماشین تسلا تشکیل داد که سر و صدای زیادی به پا کرد.

جاستین سان در سال ۲۰۲۱ خود را از مدیریت بنیاد ترون بازنشسته کرد که این خبر روی قیمت ترون هم تاثیر منفی گذاشت. البته وی بعدتر اعلام کرد که همیشه همراه این پروژه خواهد بود.

خالق شبکه ترون فردی بسیار بحث برانگیز است و این شبکه چندین بار به دلیل توسعه قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز با هدف کلاهبرداری بر بستر آن، توسط کاربران فضای کریپتوکارنسی مورد انتقاد قرار گرفته است. اما با این همه نمی‌توان نقش کلیدی ترون را در دنیای غیرمتمرکز نادیده گرفت و آینده ترون و بلاک چین آن روز به روز در حال توسعه است.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)