ترون چیست؟ آشنایی با بلاک چین Tron و رمز ارز ترونیکس

ترون چیست؟
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

9 دقیقه

در حال حاضر هر کاری که بخواهید در سطح اینترنت انجام دهید، از وبگردی گرفته تا انجام پرداخت‌ها یا حتی مشاهده ویدیو باید از سیستم‌های متمرکز برای این کار استفاده کنید. سیستم‌های متمرکز قدرت تصمیم‌گیری و نظارت بر فعالیت‌ها را دارند. این موضوع باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود. سیستم‌های متمرکز می‌توانند داده‌ها را دستکاری کنند، حریم خصوصی را نقض کنند، اطلاعات را سانسور کنند و… . اما اگر همه‌چیز در یک سیستم غیرمتمرکز مانند ترون باشد چه؟ در صورتی که ترون بتواند با موفقیت به اهداف خود برسد، این مشکلات به کلی از بین می‌روند. در این مقاله همه چیز درباره ترون و شبکه آن را توضیح خواهیم داد. ترون چیست؟ برویم که بدانیم.

ترون چیست؟

Tron یک شبکه بلاک چین پیشرفته است که هدف آن غیرمتمرکزسازی و دموکراتیزه کردن صنعت توزیع محتوا با استفاده از پلتفرم‌ها، پروتکل‌ها و ابزارهای بدون نیاز به اجازه (Permissionless) است. ترون شبکه‌ای است که امکان اجرای قراردادهای هوشمند را به کاربر می‌دهد و برنامه‌نویس‌ها با استفاده از آن می‌توانند نرم‌افزارهای غیرمتمرکزی برای اهداف مختلف بسازند. بازی‌های آنلاین، صرافی‌های غیرمتمرکز، ییلد فارمینگ و پلتفرم‌های وام دهی تنها بخشی از نرم‌افزارهای غیرمتمرکزی هستند که روی شبکه ترون اجرا می‌شوند.

تاریخچه ترون

ترون در سپتامبر ۲۰۱۷ توسط کارآفرین مشهور، جاستین سان، خلق شد. سان در حال حاضر مدیر شرکت غیرانتفاعی ترون (Tron Fundation) است که به توسعه و رشد اکوسیستم ترون کمک می‌کند. این شبکه توانست در عرضه اولیه خود بیش از ۷۰ میلیون دلار سرمایه جلب کند و شبکه اصلی خود را هم در تاریخ ژوئن ۲۰۱۸ راه‌اندازی کرد. از آن زمان تا به امروز ترون کوین به اندازه‌ای رشد کرده که به یکی از ۲۰ رمزارز برتر از لحاظ سهم بازار تبدیل شده است.

تیم تشکیل دهنده ترون

همان‌طور که گفتیم، خالق ارز ترون و شبکه بلاک چین آن «جاستین سان» است. او یک کارآفرین تکنولوژی چینی-آمریکاییست که مدرک لیسانس مطالعات شرق آسیا را از دانشگاه پنسیلوانیا و فوق دیپلم تاریخ را از دانشگاه Peking گرفته است. در جواب اینکه ترون مال کدام کشور است، باید گفت که این شبکه در سنگاپور تاسیس شده است.

جاستین سان خالق شبکه ترون
جاستین سان خالق شبکه ترون

جاستین سان در ۲۶ سالگی توسط جک ما، مالک علی بابا، برای تحصیل در دانشگاه هوپان انتخاب شد و اولین متولد هزاره جدید بود که در این دانشگاه تحصیلات خود را به پایان رساند. در سال ۲۰۱۱ عکس او به عنوان تصویر روی جلد مجله  Yazhou Zhoukan انتخاب شد و در سال ۲۰۱۴ نیز به عنوان یکی از جوان‌ترین رهبران جهانی داووس انتخاب شد.

تیم ترون در لینکدین

تیم توسعه دهنده ترون

علاوه بر جاستین سان، ژیکوییانگ (لوشن) چن هم دیگر عضو ارشد تیم ترون به حساب می‌آید. وی بنیاد Volume Network را راه اندازی کرده و علاوه بر سابقه کار در شرکت علی بابا، از سپتامبر ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ مدیریت بخش فنی Tron را عهده دار بود.

اعضای تیم ترون
دسته بندی اعضای کمپانی ترون بر حسب محل زندگی و تحصیل

در زمان نگارش این مطلب، ۳۹۱ عضو از ترون در لینکدین فعالیت دارند و در حوزه‌های مختلفی مانند مهندسی نرم افزار، هوش مصنوعی، DevOps، بازاریابی، مدیریت منابع انسانی و تبلیغات مشغول به کار هستند.

ترون چیست و چگونه کار می‌کند؟

ترون نیز مانند بیت کوین یک ارز دیجیتال است، البته این دو شبکه تفاوت‌های بسیار معناداری با یک دیگر دارند. از لحاظ عملکرد، ترون تا حدودی شبیه به ایاس (EOS) است.

در این شبکه نیز کاربران برای انجام تراکنش یا تعامل با قراردادهای هوشمند باید منابع کافی را در اختیار داشته باشند. در شبکه ترون این منابع به چهار دسته مختلف تقسیم می‌شوند: پهنای باند، CPU، حافظه و رم. برای دسترسی به پهنای باند و انرژی لازم کاربر باید TRXهایی که در اختیار دارد را به صورت موقت قفل یا Lock کند.

برای انجام تراکنش‌های معمولی در شبکه ترون، چیزی تحت عنوان امتیاز پهنای باند (Bandwidth Point) مصرف می‌شود و قراردادهای هوشمند هم با مصرف انرژی فعالیت خواهند کرد. پهنای باند و انرژی شبکه به تدریج و در طول ۲۴ ساعت بازیابی خواهند شد. برای این کارمزد را حساب کنید به مقاله محاسبه کارمزد ترون مراجعه کنید.

ترون روی چه شبکه‌ای است؟

بلاک چین ترون، شبکه مخصوص خود را دارد. بنابراین توکن اصلی آن روی شبکه ترون قرار دارد. همچنین این شبکه یکی از کم‌ترین کارمزدها را در فضای کریپتوکارنسی برای انقال ارزهای دیجیتال دارد.

اهداف ترون چیست؟

ترون نیز مانند بسیاری از پروژه‌های کریپتویی هدف خاصی را دنبال می‌کند. مثلا یکی از اصلی‌ترین اهداف شبکه ترون، کاهش کارمزد تراکنش‌های ارزی و افزایش سرعت و مقیاس پذیری است.

ترون هم مثل اکثر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند دارای ماشین مجازی اختصاصی خودش است که با عنوان ماشین مجازی ترون (Tron Virtual Machine یا TVM) شناخته می‌شود. ماشین مجازی ترون اساسا یک سیستم عامل است که برای اجرای قراردادهای هوشمند در یک محیط قابل اعتماد، غیرمتمرکز و امن کاربرد دارد.

امنیت ترون با استفاده از سیستم اثبات سهام نمایندگی شده تامین می‌شود. در این شبکه از ۲۷ ابر نماینده (Super representative یا به اختصار SR) برای تایید تراکنش‌ها و قرار دادن آن‌ها داخل بلاک‌ها استفاده می‌شود. این ابرنماینده‌ها با استفاده از یک انتخابات آزاد که هولدرهای TRX در آن شرکت می‌کنند انتخاب می‌شوند.

ابرنماینده‌ها می‌توانند تغییرات جدیدی را در شبکه و برنامه ترون پیشنهاد دهند. ابرنماینده‌های دیگر و نودهایی که به عنوان SR Partner شناخته می‌شوند هم می‌توانند این تغییرات را تایید یا رد کنند.

در وایت پیپر اولیه ترون یک نقشه راه ۱۰ ساله برای این شبکه در نظر گرفته شده بود و اکنون این شبکه تقریبا در نیمه راه خود قرار دارد.

لوگوی ارز دیجیتال ترون به رنگ قرمز در کنار فضانورد
رسیدن به برنامه‌های پیش روی ترون ضامن پیشرفت و افزایش ارزش این شبکه و توکن TRX است.

تفاوت توکن‌های TRC20 و TRC10 ترون چیست؟

استاندارد TRC10 اولین استاندارد توکنی است که با Mainnet ترون عرضه شد. این توکن‌ها اولین بار روی بلاک چین اتریوم عرضه شدند و به ماشین مجازی Tron وابسته نیستند. این توکن‌ها در اکثر والت‌های موجود در بازار هم نگهداری می‌شوند و به همین خاطر اکثر سرمایه‌گذارها و تریدرها علاقه زیادی به آن‌ها دارند.

از طرفی دیگر TRC20 یک استاندارد فنی در شبکه بلاک چین ترون است که براساس قراردادهای هوشمند نوشته شده و پس از معرفی قراردادهای هوشمند ترون ایجاد شدند. این توکن‌ها به کاربران کمک می‌کنند که پرداخت‌هایی امن، سریع و بی‌دردسر داشته باشند. برای ایجاد توکن‌های TRC20 به یک شبکه بلاک چین با قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند نیاز است.

ترونیکس چیست؟

رمزارز ترونیکس (TRX) ارز بومی اکوسیستم ترون است. از این ارز برای پرداخت کارمزد تراکنش‌های شبکه ترون و انجام محاسبات قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. همچنین با سپرده گذاری این ارز می‌توان در تامین امنیت شبکه سهیم شد.

به عنوان ارز حاکمیتی شبکه ترون، هولدرهای ارز ترونیکس می‌توانند ابر نماینده‌های بعدی شبکه را هم از طریق پروسه رای‌گیری مشخص کنند. برای مقاصد حاکمیتی مثل رای‌گیری، ارائه پروپوزال و… نیز از رمزارز ترون استفاده می‌شود. در واقع این رمز ارز، پول دیجیتال ترون است. این پول دیجیتال، قابلیت استخراج نیز دارد.

مشاهده نمودار لحظه‌ای قیمت ترون(TRX)

مزایا و معایب ترون

از ترون و جاستین سان گفتیم و اکنون نوبت آن رسیده تا به صورت خلاصه، مزایا و معایب این پروژه جذاب را بشناسیم. هرچه باشد، هیچ چیز بی عیب و نقص نیست!

مزایا و معایب ترون

بسیاری از منتقدان اعتقاد دارند که علاوه بر معایب ذکر شده، ناامنی کیف پول‌هایی مانند ترون لینک هم در لیست نقاط ضعف ترون قرار می‌گیرد. البته که در اینجا دو موضوع مطرح خواهد بود:

  • پروژه‌های کلاهبرداری توسط افراد سودجو، لزوما دال بر ضعف امنیتی بلاک چین ترون یا هر شبکه دیگر نیست.
  • برخی پروژه‌ه‌های اسکم روی کیف پول‌هایی چون Tronlink توسعه می‌یابند امّا ترون لینک در این پروژه‌ها دخل و تصرفی نداشته و سهمی در پول رد و بدل شده نخواهد داشت.

رابطه بین ترون و اتریوم

آیا ترون و اتریوم با یکدیگر مرتبط‌اند؟ بدون لحظه‌ای درنگ، بله!

در اولین سال از معرفی بلاک چین ترون، جاستین سان توکن TRX را به عنوان یک ارز ERC-20 روی زنجیره اتریوم عرضه کرد. یک سال بعد و در سال ۲۰۱۸، این ارز به بلاک چین بومی خود مهاجرت کرد و اکنون آن را به عنوان توکن بومی اکوسیستم ترون به یاد می‌آوریم.

همچنین در سال ۲۰۱۸، شایعاتی مبنی بر کپی برخی از کدهای زیرساخت‌های اتریوم توسط ترون منتشر شد و به تبع همین موضوع، برخی افراد مانند مارتن سیگوارت (Marten Sigwart) و مایکل بورکوفسکی (Michael Borkowski)، ترون را بدل اتریوم (Ethereum Clone) نامیدند!

با این حال، این ادعاها از سوی کمپانی TRON رد شد و توسعه دهندگان این پروژه معتقدند که علی رغم هدف مشترک و شباهت‌هایی میان اتریوم و ترون (پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و داشتنن ماشین مجازی)، ترون برخی اهداف دیگر را هم پیگیری می‌کند و از جهاتی چون سرعت و هزینه با اتریوم متفاوت است.

این دو بلاک چین با یکدیگر سازگاری دارند و تتر (USDT) با استانداردهای ERC-20 و TRC-20 را می‌توان به یکدیگر تبدیل کرد. آموزش تبدیل تتر ERC-20 به TRC-20 و برعکس را در مقاله مربوطه مطالعه کنید.

بهترین کیف پول برای نگهداری ترون چیست؟

برای نگهداری، دریافت و ارسال ترون می‌توانید از انواع کیف پول‌های چند ارزی یا کیف پول‌هایی که به صورت اختصاصی برای این ارز تولید شده‌اند استفاده کنید. اینکه از کدام کیف پول ترون استفاده می‌کنید هم به نیازهای شما و قابلیت‌هایی که لازم دارید بستگی دارد. در ادامه پنج مورد از بهترین کیف پول‌ های مجازی برای نگهداری ترون را با هم بررسی می‌کنیم:

بهترین کیف پول برای نگهداری ترون

Ledger Nano S

در صورتی که نگران امنیت دارایی‌های خودتان هستید، بهتر است از کیف پول های سخت‌افزاری مثل لجر نانو اس استفاده کنید. این کیف پول سخت‌افزاری با استفاده از USB به کامپیوتر شما وصل می‌شود و کلیدهای خصوصی شما را به صورت کاملا آفلاین نگهداری خواهد کرد. بدین ترتیب هیچ نرم‌افزاری نمی‌تواند به این کلیدها دسترسی داشته باشد.

این کیف پول دارای یک تراشه امن است و با استفاده از صفحه نمایش و کلیدهای فیزیکی می‌توانید تمامی تراکنش‌های خودتان را به راحتی تایید کنید. همچنین با Ledger Nano S می‌توانید علاوه بر Tron بیش از ۴۰ ارز دیجیتال دیگر را هم از جمله بیت کوین، اتریوم و لایت کوین نگهداری کنید.

برای نگهداری ترون داخل کیف پول Ledger Nano S باید ابتدا کیف پول دسکتاپ Tronscan را از گیت هاب دانلود کنید. رابط کاربری این نرم‌افزار ممکن است برای تازه‌کارها کمی پیچیده باشد اما پس از مدتی می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

همانند کیف پول Electrum که به بیت کوین اختصاص دارد، این کیف پول هم در انحصار بلاک چین ترون قرار دارد. این یعنی تنها از ارز TRX، دارایی‌های TRC-20 و TRC-20 پشتیبانی به عمل می‌آورد.

با کمک این کیف پول شما می‌توانید به راحتی توکن‌های ترونیکس را دریافت، ارسال و نگهداری کنید. استفاده از آن هم خیلی راحت است ولی ممکن است برای تازه کارها کمی پیچیده به نظر برسد. علاوه بر این تمامی تراکنش‌ها به صورت آفلاین امضا می‌شوند. این بدین معنی است که کلیدهای خصوصی به هیچ عنوان در فضای اینترنت ارسال نمی‌شوند و به همین دلیل امنیت خاطر زیادی برای شما فراهم خواهد کرد.

این کیف پول در قالب افزونه مرورگر، اپلیکیشن اندروید و اپلیکیشن iOS قابل استفاده است. برای آموزش نصب کیف پول TronLink و آشنایی با قابلیت‌هایی همچون استیک کردن در کیف پول، به مقاله اختصاصی کیف پول ترون لینک رجوع کنید.

کیف پول گواردا Guarda Wallet

گواردا یا گاردا یک کیف پول وب غیرامانی و چندارزی است که امکان نگهداری ترون بدون نیاز به نگرانی بابت هکرها یا حملات هکری را به شما می‌دهد. این کیف پول علاوه بر ترون امکان نگهداری، ارسال و دریافت ارزهای دیگری مثل بیت کوین، ریپل، بیت کوین کش، اتریوم کلاسیک و زی کش را هم به شما می‌دهد.

ترزور Trezor

به جز لجر نانو اس Ledger Nano S، کیف پول Trezor هم یکی دیگر از کیف پول‌های سخت افزاری است که می‌توانید برای نگهداری ترون از آن استفاده کنید. این کیف پول توسط Satoshi Labs جمهوری چک تولید شده است و بیش از ۷۰۰ رمزارز مختلف از جمله ترون را پوشش می‎‌دهد.

اتمیک والت Atomic Wallet

با استفاده از اتمیک والت شما می‌توانید بیش از ۳۰۰ رمزارز مختلف را نگهداری یا خرید و فروش کنید. این کیف پول علاوه بر ترون از ارزهایی مثل ریپل، لایت کوین، اتریوم، بیت کوین و… نیز پشتیبانی می‌کند. با استفاده از تکنولوژی Atomic Swap هم می‌توانید با کمک دفتر سفارشات غیرمتمرکز انواع ارزها را با یکدیگر مبادله کنید.

تراست والت Trust Wallet

تراست والت یکی دیگر از کیف پول‌های چند ارزی موبایل است که امکان نگهداری ترون را به شما می‌دهد. شما می‌توانید در این کیف پول ارز دیجیتال ترون را نگهداری، ارسال و دریافت کنید. همچنین امکانات متعدد این والت مثل امکان استفاده از صرافی غیرمتمرکز داخلی، امکان استیک کردن ترون و… نیز در خلق یک تجربه لذت بخش به شما کمک خواهند کرد.

نحوه نصب و دانلود کیف پول تراست والت را در مقاله کیف پول تراست والت بخوانید.

صرافی‌های ترون

دانستیم که ترون با چه هدفی پا به دنیای غیرمتمرکز گذاشته و با وجود قابلیت‌های فراوان، محدودیت‌هایی هم دارد. امّا از آنجایی ک بیش از ۱۳۰ صرافی کریپتویی به ویژه صرافی پول نو از بلاک چین ترون و ارز TRX پشتیبانی می‌کنند، بد نیست اگر نگاهی بیاندازیم بر صرافی‌های که ترون از آن‌ها پشتیبانی می‌کند! یعنی پلتفرم‌های مالی که روی بلاک چین ترون مستقل شده‌اند.

صرافی JustSwap

جاست سواپ (JustSwap) یکی از بزرگترین پروژه‌های آینده دار مبتنی بر ترون محسوب می‌شود. نام این صرافی‌ هم از نام موسس ترون یعنی “جاست”ین سان نشات می‌گیرد.

این صرافی غیرمتمرکز (DEX) با هدف تامین نقدینگی خودکار و ارائه یک بازار مالی باز که تمام افراد امکان دسترسی به آن را دارند، کار خود را آغاز کرده است.

SUNSwap یک پروتکل تجاری غیرمتمرکز مبتنی بر TRON برای تامین نقدینگی خودکار و یک بازار مالی باز است که برای همه قابل دسترسی است. دارایی‌هایی مانند TRX،SUN،USDC و WBTT در این پلتفرم اختصاصی ترون قابل معامله هستند.

برای دسترسی به امکانات این صرافی، به کیف پول ترون لینک نیاز خواهیم داشت. این پلتفرم زیرمجموعه JustDefi بوده و مجموع ارزش قفل شده (TVL) Justdefi به بیش از ۷.۹ میلیارد دلار می‌رسد.

صرافی SunsSwap

پس از جاست سواپ، به نام خانوادگی بنیانگذار ترون (Sun) می‌رسیم! یعنی پلتفرم سان سواپ (SunSwap).

در این پلتفرم، امکان مبادله ارزهای موجود در اکوسیستم ترون مانند USDT(TRC-20)، ترونیکس (TRX)، استیبل کوین USDJ، توکن JST و TUSD وجود دارد.

همانند جاست سواپ، برای استفاده از این صرافی نیز، باید کیف پول ترون لینک را به وبسایت متصل کنیم. همچنین سان سواپ پرتالی را فراهم کرده که با استفاده از آن، می‌توان به توکن سوزی و ایجاد تعادل در توکن‌های TRX در گردش پرداخت. پلتفرم آماری DefiLlama، میزان TVL این پلتفرم را ۴۴۵ میلیون دلار تخمین زده است.

کیف پول‌های و صرافی‌های ترون

حال که بهترین کیف پول‌های ترون و صرافی‌های مستقر بر بلاک چین ترون را شناختیم، خوب است اگر به طور خلاصه، نگاهی بیندازیم بر کیف پول‌ها و صرافی‌های ترون:

صرافی‌های ترونکیف پول‌های ترون
جاست سواپ (JustSwap)ترون لینک
سان سواپ (SunSwap)تراست والت
سوشال سواپ (SocialSwap)کیف پول کوینومی
پولونی دکس (Poloni DEX)کیف پول گاردا (Guarda)
Klever Wallet
کیف پول‌های سخت افزاری

صرافی‌های پولونی دکس و سوشال سواپ از حجم معاملات پایینی برخوردارند و هنوز نتوانسته‌اند به جایگاه قابل توجهی دست یابند. به همین خاطر، ترجیح دادیم تا در قسمت قبلی پروژه‌های معتبر تری مانند جاست سواپ و سان سواپ را مورد بررسی قرار دهیم.

چطور می‌توانیم ترون بخریم؟

ممکن است بپرسید که ساده‌ترین روش برای خرید ترون چیست؟ برای خرید ترون ما استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی مثل پول نو را پیشنهاد می‌دهیم. ما با پشتیبانی از تمامی کارت‌های عضو شبکه شتاب، امکان خرید بیت کوین با تومان را برای شما فراهم کرده‌ایم. به این ترتیب شما می‌توانید با پرداخت مبلغ معادل ریالی، به تعداد موردنظر خودتان ترون بخرید. همچنین پول نو از شبکه‌های بلاک چین مختلفی هم پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید بسته به موارد موردنظر خودتان مثل کارمزد شبکه، سرعت انتقال و… هر کدام از این بلاک چین ها را انتخاب کنید.

آیا ترون کلاهبرداری است؟

شبکه ترون سال‌هاست که در فضای کریپتوکارنسی اسم و رسمی برای خود ساخته اما گه گاهی شایعه‌هایی مبنی بر کلاهبرداری بودن این شبکه به گوش می‌خورد. شبکه ترون امنیت قابل قبولی دارد، اما این امنیت صد در صدی نیست و به عقیده کارشناسان امکان هک شبکه آن وجود دارد.

همچنین شبکه ترون به دلیل اینکه تا به حال میزبان چندین پروژه کریپتویی که بعدا هرمی از آب درآمده‌اند، بوده است، کمی از اعتبار خود را از دست داده. همیشه باید پیش از سرمایه گذاری روی هر ارزی – چه ترون چه بیت کوین و هر رمز ارز دیگر – به اندازه کافی تحقیق و بررسی کنید.

آینده ترون

ترون یکی از شبکه‌های بلاک چین آینده‌دار دنیا محسوب می‌شود و به همین خاطر ارز بومی آن یعنی ترونیکس (TRX) نیز طرفداران زیادی دارد. ارزش این ارز نیز به موفقیت شبکه آن بستگی دارد. در صورتی که ترون بتواند به تمامی اهداف خود برسد، ترونیکس نیز می‌تواند در کنار ارزهایی مثل اتر و بیت کوین به یکی از با ارزش‌ترین رمزارزهای بازار تبدیل شود.

به واسطه همکاری‌های متعدد با پروژه‌های نامداری از جمله سامسونگ، اُپرا، Swisscom، بیت تورنت و APENFT، ترون توانسته به اعتبار قابل توجهی نزد فعالان حوزه بلاک چین دست یابد.

آینده ترون

علاوه بر این همکاری‌ها، توسعه بالغ بر ۶۰۰ برنامه غیرمتمرکز (Dapp) و کنار زدن EOS از جهت تعداد برنامه‌های توسعه یافته، احتمال درخشان بودن آینده ترون و TRX را افزایش می‌دهد. جالب است بدانید که Galaxy Store سامسونگ، پشتیبانی از برنامه‌های Tron را آغاز کرده است.

اگر به این شبکه علاقه مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری هم به ۵ پروژه آینده دار مبتنی بر ترون بزنید.

همچنین پیشبینی می‌شود که در سال آتی (۲۰۲۴)، ترون (TRX) در محدوده قیمتی ۰.۱۴ تا ۰.۱۷ دلار معامله شود. برخی تحلیلگران هم معتقدند که تا سال ۲۰۲۵، می‌توان سطوح قیمتی ۰.۲۳ تا ۰.۲۵ دلار را برای TRX متصور شد. امّا برای تحقق چشم انداز ۱ دلاری TRX، احتمالا چند سال دیگر زمان نیاز خواهد بود. با این حال، هیچ چیز قابل پیشبینی نیست و اتفاقات غیرمنتظره، می‌توانند تمام احتمالات را برهم زنند!

4
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی درویش نژاد خناری
مهدی درویش نژاد خناری
1 سال قبل

سلام.من تتر دارم و میخوام به صرافی ایرانی بفروشم چه کار باید بکنم؟کارمزد جابجایی چقدر است؟

شبنم رضا
مدیر
شبنم رضا
1 سال قبل

برای واریز به پول نو ما از شما کارمزدی دریافت نمی‌کنیم فقط شما گس فی شبکه رو پرداخت می‌کنین. وقتی واریز رو انجام دادین می‌تونین اون رو بفروشین. کارمزد فروش به طور متوسط ۰.۴ درصد هست.

حامد
حامد
2 سال قبل

سلام مرسی از مطلاب مفیدتون
من میخوام یه کیف پولی داشته باشم که اکثر شبکه ها (از جمله ترون) رو ساپورت کنه و امنیتش بالا باشه چی رو پشنهاد میکنید؟

شبنم رضا
مدیر
شبنم رضا
2 سال قبل
پاسخ به  حامد

سلام حامد عزیز
می‌تونم بهتون کیف پول تراست والت رو معرفی کنم که از شبکه‌های زیادی از جمله ترون پشتیبانی می‌کنه و جزو کیف پول‌های موبایلی با امنیت مناسبه. برای آشنایی بیشتر با این کیف پول پیشنهاد می‌کنم این نوشته رو مطالعه کنین: دانلود کیف پول تراست والت.

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

4

3

نظر مخاطبان (4)