پیشبینی‌ آینده اتریوم در سال ۲۰۲۳؛ بلندپروازی‌های ویتالیک بوترین تا کجا ادامه دارد؟

آینده اتریوم در سال ۲۰۲۲
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

7 دقیقه

اگر اتریوم را در طبقه بندی آلت کوین‌ها قرار دهیم، شاید کمی در حق این پروژه کم لطفی کرده باشیم! همگی می‌دانیم که اتریوم (ETH) بزرگترین و شناخته شده ترین آلت کوین بازار به حساب می‌آید. امّا قابلیت‌های بی‌شمار شبکه، موجب شده تا برای آن جایگاهی ورای یک “رمزارز” قائل باشیم. آیا ۲۰۲٣ سال اتریوم خواهد بود؟ در این مقاله با بررسی آینده اتریوم با ما همراه باشید.

بستری مطمئن برای معامله NFTها، توسعه قراردادهای هوشمند، پردازش بیش از ٣,٨٠٠ برنامه غیرمتمرکز (dapp) و… تنها گوشه‌ای از ظرفیت‌های دست سازه ویتالیک بوترین را تشکیل می‌دهند. امّا در این میان، سوالی ذهن سرمایه گذاران و حتی توسعه دهندگان اتریوم را به خود مشغول می‌سازد. این پرسش به شرایط این ارز در سال جاری یعنی ۲۰۲٣ مربوط می‌شود. آیا قیمت اتریوم قلّه‌های دیگری را فتح خواهد کرد؟ ارز ETH چه روندی خواهد داشت؟ این‌ها مواردی هستند که امروز زیر ذره بین بلاگ پول نو قرار خواهند گرفت!

اتریوم چیست؟

به بیانی ساده و به دور از حاشیه، می‌توان اتریوم را یک پلتفرم توسعه قراردادهای هوشمند به کمک ایجاد استانداردهایی مانند ERC20 دانست که رویکردی غیرمتمرکز دارد. با توجه به دستاوردهای بسیار این شبکه، از اتریوم به عنوان یکی از ارکان اصلی پیشرفت دیفای نام برده می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با استاندارد ERC20 می‌توانید مقاله استاندارد ERC-20 را مطالعه کنید.

اتریوم چیست؟

در سال ۲۰۱۵، این شبکه با هدف برطرف سازی مشکلات بیت کوین به طور رسمی کار خود را آغاز کرد. برنامه نویس روسی-کانادایی یعنی ویتالیک بوترین، از بنیانگذاران اصلی این پروژه به حساب می‌آید که در سال ۲۰۱۴، وایت پیپر اتریوم را منتشر کرد.

در زمان آغاز فعالیت، بهای هر واحد ETH از ۰/۴ دلار فراتر نمی‌رفت. امّا در نوامبر ۲۰۲۱ بود که این ارز سقف تاریخی (ATH) جدیدی را به ثبت رساند و به محدوده ۴۸۰۰ رسید. رشدی معادل ۶۰۰ هزار درصد!

در ٢٠٢٢ که سال خرسی ارزهای دیجیتال بود، اتر دوباره به سمت قیمت‌های پایین‌تر رفت. قیمت اتر در روز پایانی این سال نسبت به اولین روز آن، کاهشی نزدیک به 70 درصد را تجربه کرد. اما حالا در سال ٢٠٢٣ که شروعش همراه با حرکت‌های صعودی بیت کوین بوده، باید ببینیم و تحلیل کنیم که اتر چه رفتاری خواهد داشت.

برای آشنایی بیشتر با مباحثی چون تاریخچه شبکه اتریوم، تیم توسعه دهنده، محدودیت‌های شبکه و… مقاله اتریوم چیست؟ را از دست ندهید.

عوامل موثر بر قیمت ETH چه هستند؟

پیش از اینکه ارزشی را برای ETH در سال جاری معیّن کنیم، باید عوامل تعیین کننده آن را بشناسیم. علاوه بر خبرهای منتشر شده یا اظهار نظرات افراد تاثیرگذاری چون ایلان ماسک، موارد مهم دیگری هم هستند که آینده قیمت اتریوم را دستخوش تغییراتی خواهند کرد.

انقلابی با عنوان اتریوم ۲

مدتی است که بیش از هر زمان دیگری از تغییرات اساسی شبکه اتریوم صحبت می‌شود که اتریوم ۲.۰ یا Serenity نام دارد. می‌دانیم که هزینه گس فی در اتریوم، یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف این پلتفرم به شمار می‌آید.

در این آپدیت عظیم، اتریوم سعی دارد تا تغییراتی را در ساز و کار حاکم بر شبکه ایجاد کند و Proof of Stake یا اثبات سهام را به کار گیرد. بخشی از مراحل این به‌روزرسانی درحال‌حاضر انجام شده؛ برای مثال، بعد از انجام مرحله مرج اتریوم حالا دیگر استخراج اتریوم به کل کنار گذاشته شده و نودهای این شبکه تنها با استیک اتریوم می‌توانند بلاک‌های جدید صادر کنند. درهرحال هنوز گام‌های دیگری مانند شاردینگ اتریوم باقی مانده است.

اهداف اتریوم از این تغییرات کاهش هزینه‌های شبکه و کاهش مصرف انرژی برای تولید بلاک‌های جدید است. خوشبختانه این تمهیدات توانسته استقبال کاربران را به دنبال داشته باشد.

اتریوم ۲

پروژه اتریوم ۲.۰ هنوز به طور کامل به ثمر ننشسته و در صورت موفقیت، می‌تواند تغییرات چشمگیری را در قیمت ETH به وجود بیاورد. برای آشنایی بیشتر با مطالبی چون Merge، مکانیزم اتریوم ۲.۰ و تاریخ احتمالی انتشار، می‌توانید به مقاله اتریوم ۲ چیست؟ مراجعه کنید.

پیشگام بودن شبکه

اتریوم اوّلین بلاک چینی بود که موفق به توسعه قراردادهای هوشمند شد که اصلی‌ترین تفاوت بیت کوین و اتریوم به حساب می‌آید. با وجود عملکرد قابل تحسین رقبا، این پلتفرم ۹۰ درصد حجم معاملات بازار NFT را در اختیار دارد. این موضوعات گواهی هستند بر پیشرو بودن شبکه اتریوم که می‌تواند زمینه‌ ساز موفقیت‌های بلندمدت باشند.

اگرچه تعهد کاربران هم اصلی مهم در موفقیت هر پروژه کریپتویی به حساب می‌آید، امّا اتریوم در این زمینه هم موفق بوده و علاوه بر قابلیت‌های فراوان، رضایت کاربران خود را هم جلب کرده است.

من اعتقاد دارم که پیشگام بودن اهمیت فراوانی دارد. امّا مهم ترین عامل نزد من، اجتماع کاربران و توسعه دهندگان است. زیرا آنها هستند که پروژه را هدایت می‌کنند. من فکر می‌کنم که اتریوم هر دو عامل را داراست.

جان زانوس؛ inflection VC

شبکه‌های موفقی از جمله Avalanche و Cardano هم عملکرد قابل قبولی را از خود به جای گذاشته‌اند. امکانات گسترده این پلتفرم‌ها موجب شده تا بتوان آینده درخشانی را برای توکن‌های مرجع آن‌ها متصور شد. با این حال، کارشناسان عقیده دارند که اتریوم در تعامل با کاربران خود موفق‌تر بوده و در آینده نیز عملکرد درخشان خود را حفظ خواهد کرد.

اجتماع وسیع کاربران

در حال حاضر بیش از ۲۲۲ میلیون آدرس در بلاک چین اتریوم ساخته شده که هر روز بر تعداد آن افزوده می‌شود. در طول یک ماه اخیر نیز هر روز به‌طور میانگین بالای ۴۱۱ هزار آدرس اتریومی فعال بوده‌اند. از طرفی قابلیت‌های اتریوم مانند پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، افراد بیشتری را به سمت این اکوسیستم جذب خواهد کرد.

قراردادهای هوشمند فضای مناسبی را برای هنرمندان فراهم می‌کند تا بتوانند افراد بیشتری را با توانایی‌های خود آشنا کنند. به دلیل جامعه گسترده کاربران اتریوم، یکی از بهترین گزینه‌ها برای هنرمندان عصر دیجیتال توسعه توکن‌های NFT خود روی پلتفرم‌های خرید و فروش این شبکه خواهد بود. این مسئله قطعا می‌تواند در آینده قیمتی اتریوم نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.

لوگوی اتریوم و پیشبینی آینده اتریوم

علی رغم اینکه گستردگی شبکه اتریوم بستر مناسبی را برای سازندگان NFT به ارمغان آورده، چالش‌هایی هم در پی داشته است. مشکلات مقیاس پذیری و هزینه بالای شبکه از جمله این مشکلات هستند. در واکنش به این موارد، تیم اتریوم برخی زیرساخت‌های خود را تغییر داده امّا طبیعتا این یک پروسه یک شبه نخواهد بود.

در این میان، برخی پروژه‌های لایه۲ اتریوم چون پالیگان و Arbitrum گام‌های مهمی در جهت بهبود مقیاس پذیری و کاهش ترافیک شبکه اتریوم برداشته‌اند. این پروژه‌ها محبوبیت قابل توجهی کسب کرده‌اند و تا انتشار کامل اتریوم 2.0، می‌توانند ضعف‌های اتریوم را پوشش دهند. شبکه آربیتروم چیست؟ راه حلی پیش پای اتریوم!

رقابت با قاتلان موفق!

در چندسال اخیر، پروژه‌های متعددی با هدف برطرف سازی نواقص و تبدیل شدن به جایگزین اتریوم پا به عرصه نهاده‌اند. آوالانچ، تزوس و سولانا از مهم ترین آنها هستند که «قاتلین اتریوم» لقب گرفته‌اند. در صورت تداوم موفقیت این پروژه‌ها، اتریوم به اثربخش بودن اتریوم 2.0 نیاز خواهد داشت تا بتواند برنده بلامنازع این رقابت شود.

کاربرد بسیار عبارات «کریپتو» و «NFT» در یکی‌ دو سال اخیر، موجب شده تا انتظارات افراد از Web3 در بالاترین حد خود قرار داشته باشد.
بلاک چین‌های مهمی از جمله اتریوم، سولانا و کاردانو درحال توسعه زیرساخت‌هایی هستند تا بتوانند چشم انداز Web3 را به واقعیت تبدیل کنند.

با به وجود آمدن Web3، به عصر جدیدی از اینترنت وارد می‌شویم که در آن سرمایه‌گذاری‌های عظیمی صورت می‌پذیرد. بنابراین عملکرد اتریوم در این زمینه، می‌تواند نقش به سزایی را در شرایط قیمتی ETH ایفا کند. با موفقیت در عرصه NFTها، اتریوم ثابت کرده که می‌تواند در زمینه‌های نو پیشرفت چشمگیری را حاصل کند. آیا Web3 هدف بعدی این پلتفرم خواهد بود؟

قیمت اتریوم در سال ۲۰۲٣ چه سقف‌هایی را فتح خواهد کرد؟

آینده اتریوم

سال ۲۰۲۱، تخمین‌های مختلفی درباره آینده اتر در ۲۰۲۲ ارائه می‌شد. برخی از این تحلیل‌ها حتی سقفی در حدود ۱۲ هزار دلار را هم برای دومین ارز پیشرو بازار پیش‌بینی کرده بودند. اما حالا که در ۲۰۲۳ به سر می‌بریم، می‌دانیم که اتر نیز در سال گذشته، مانند بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بازاری خرسی را پشت سر گذاشته است.

در ۲۰۲۲، باتوجه به افزایش نرخ بهره دلار آمریکا که به معنای با ارزش‌تر شدن دلار دربرابر سایر دارایی‌ها است، افراد نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال کم‌رغبت شدند. تحت تاثیر این کاهش تقاضا، شاهد افت در قیمت اتر نیز بودیم. اما در ۲۰۲۳، با توجه به پالس‌های صعودی ابتدای سال و همچنین رویدادی مثل هاوینگ بیت کوین که در سال آینده (۲۰۲۴) اتفاق خواهد افتاد، می‌توانیم انتظار رشد برای ارزی مانند اتر را داشته باشیم.

علی رغم اینکه شرایط اتریوم در سال جاری به یکی از مهم ترین موضوعات مورد بحث تحلیلگران تبدیل شده، ارائه یک پیش‌بینی دقیق درمورد آینده قیمتی اتریوم امری ناممکن محسوب می‌شود. چرا که بازار کریپتو قابلیت این را دارد تا در یک شبانه‌روز، روندی کاملا متفاوت را طی کند و به دفعات این موضوع را ثابت کرده است.

پیش بینی قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۲

باتوجه به نگرانی‌ها و ترس‌های سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال، بسیاری از متخصصان این حوزه، نظرات خود را حول محور آینده ارز اتریوم اعلام کرده‌اند. در ادامه پیش‌بینی‌های قیمتی کارشناسان در رابطه با این ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

بخش کثیری از تحلیلگران خبره بازار بر این موضوع تاکید فراوان دارند که هرگز نمی‌توان پیش‌بینی مشخصی را برای قیمت یک ارز ارائه کرد.اما سایت‌هایی وجود دارند که به تحلیل و پیش‌بینی ارزهای دیجیتال می‌پردازند. تخمین‌های قیمتی چنین سایت‌ها و شرکت‌هایی براساس نظر تحلیلگران کارکشته آنهاست. طبق نظر بیشتر تحلیلگران و پلتفرم‌های پیش‌بینی، در ۲۰۲۳، افزایش قیمتی معتدلانه در انتظار اتریوم خواهد بود. در ادامه پیش‌بینی قیمت اتریوم در ۲۰۲۳ را از دید چند مرکز تخمین قیمتی ارزهای دیجیتال و دارایی‌های مالی خواهیم دید.

پیش‌بینی قیمت اتریوم در ۲۰۲۳، توسط فایندر

سایت فایندر هر سه ماه یک‌بار، یک نظرسنجی درمورد پیش‌بینی کارشناسان از آینده ارزهای دیجیتال برگزار می‌کند. در نظرسنجی که ژانویه ۲۰۲۳ انجام شد، براساس میانگین نظراتِ ۵۶ تن از متخصصان این حوزه، اتر سال ۲۰۲۳ را با ارزشی برابر با ۲,۱۸۴ دلار به پایان خواهد رساند. هرچند که بخش قابل توجهی از این افراد بنا را براین دارند که اتر در ۲۰۲۳، قیمت ۲,۵۰۰ دلار را هم خواهد دید.

درحالی‌که ۵۶٪ از این تحلیل‌گران عقیده دارند که قیمت فعلی اتر برای خرید مناسب است، ۲۸٪ از آنها مالکان این ارز را به هولد و نگهداری آن توصیه می‌کنند؛ ۱۶٪ باقی‌مانده نیز در شرایط فعلی، فروش اتر را مناسب‌ترین کار می‌دانند.

تخمین Wallet Investor از قیمت اتر در ۲۰۲۳

دیدگاه والت اینوستور درباره قیمت اتر در ۲۰۲۳، تقریبا نزولی است. آنها محدوده قیمتی بین ۱۳۳۷ تا ۲۰۰۰ دلار را در این سال برای ETH تخمین می‌زنند. تحلیلگران Wallet Investor انتظار دارند که قیمت اتریوم در سه ماهه ابتدای ۲۰۲۳، به بالاترین قیمت خود در این سال برسد. 

آینده اتریوم در ۲۰۲۳ – DigitalCoinPrice

دیجیتال کوین پرایس سایتی شناخته‌شده در بررسی و ردیابی قیمت ارزهای دیجیتال است. این سایت قیمت اتر را تا سال ۲۰۳۲ پیش‌بینی کرده. طبق بررسی‌های انجام شده، DigitalCoinPrice حداکثر قیمتی برابر با ۳,۷۲۲ دلار و حداقل ارزشی نزدیک به ۱,۵۱۸ دلار را برای اتریوم پیش‌بینی می‌کند.

ویتالیک بوترین خالق شبکه اتریوم

پیش بینی سایت business2community از آینده اتریوم در ۲۰۲۳

هزینه‌های بالای اتریوم از حفره‌های شبکه محسوب می‌شود که در آپدیت جدید، اقداماتی در جهت رفع آن صورت خواهد گرفت. چنین شرایطی می‌تواند زمینه مناسب را برای پردازش تراکنش‌های مقرون به صرفه‌تر فراهم کند. همین موضوع برای جلب رضایت کاربران اتریوم کافی خواهد بود.

اتریوم بعد از ارتقای شانگهای در ۲۰۲۳، حتی بیشتر از الان مورد توجه سرمایه‌گذاران نهادی و توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت. زمانی که اتریوم ۲ به طور کامل فعال شود، این بلاک چین می‌تواند بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه را ثبت کند. این موارد پذیرش اتریوم را در بین جامعه کریپتو افزایش خواهد داد که درنهایت باعث افزایش قیمت این ارز می‌شود. وب‌سایت business2community حداقل قیمت ۹۰۰ و حداکثر قیمت ۳۵۰۰ دلار را برای ارز اتر در ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌کند. 

اگر قرار باشد که ETH در ادامه روندی صعودی را پیش بگیرد، شاید بهترین تصمیم سرمایه گذاری بر روی اتریوم باشد. خرید این ارز فرایند دشواری نخواهد بود و در بخش بعدی مطلب، به آن می‌پردازیم.

آینده روشن اتریوم

امسال آپدیت موفقیت‌آمیز شانگهای یکی از جدی‌ترین چالش‌های اتریوم به شمار می‌رود. باتوجه به اخبار پیش رو و فاندامنتال مثبت این ارز، بسیاری از صاحب‌نظران دنیای کریپتوکارنسی نسبت به آینده اتریوم دیدگاهی خوشبینانه دارند.

آینده اتریوم

روادن اُ بنیانگذار و خالق Seasonal Tokens، دیدگاه مثبتی نسبت به حرکت قیمت اتر دارد. Ruadhan O می‌گوید:

زمانی که فعالیت های اقتصادی شروع به افزایش کند، هزینه های تراکنش در شبکه اتریوم بالا می‌رود. این باعث می‌شود که کاربران اتریوم بیشتر اتر بخرند و فشار رو به بالای بیشتری روی قیمت ایجاد کنند.

ساسویک ویشانات، مدیرعامل پلتفرم معاملاتی Unocoin در هند، شخص دیگریست که به آینده اتریوم خوشبین است. طبق نظر او امسال، برنامه‌های غیرمتمرکز بیشتری روی بلاک چین اتریوم ساخته می‌شود و این برنامه‌ها توسط کسب و کارهای بیشتری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. چنین مسئله‌ای برای اتریوم مفید خواهد بود.

بن ریچی مدیرعامل Digital Capital Management نیز فکر می‌کند که ارزش اتر باز هم افزایش خواهد یافت؛ زیرا اتریوم همچنان به‌عنوان برترین پلتفرم قراردادهای هوشمند بر بازار تسلط دارد. او همچنین میگوید

امکان دارد که چالش‌های اخیر بازار که نگرانی سرمایه‌گذاران را برانگیخته، امسال قیمت اتریوم به ۲,۵۰۰ دلار محدود کند.

خرید اتریوم در پول نو

درباره اتریوم

اگر شما هم معتقد هستید که آینده اتریوم در سال جاری بسیار روشن خواهد بود، صرافی‌های داخلی ایده‌آل ترین گزینه برای خرید اتریوم توسط ایرانیان می‌باشند. همین موضوع سبب شده تا این بخش از مطلب امروزمان را به نحوه خرید ETH در پول نو اختصاص دهیم.

در ابتدا نیاز داریم تا به صفحه اختصاصی خرید اتریوم رفته و پیش از خرید، شناخت بهتری را نسبت به اتریوم پیدا کنیم. در این بخش می‌توانیم اطلاعات مفیدی را در مورد ارزش بازار اتریوم، تیم توسعه دهنده، ساز و کار شبکه و ….. به دست آوریم.

نمودار قیمت اتریوم

پس از آشنایی بیشتر با ماهیت پروژه، اکنون نوبت به آن رسیده تا این ارز را از نظر شرایط قیمتی مورد بررسی قرار دهیم. در این نمودار، این امکان وجود دارد تا روند قیمتی ETH را در بازه‌های زمانی مختلفی چون روزانه، هفتگی و ماهانه رصد کنیم.

شبکه‌های تحت پشتیبانی اتریوم توسط صرافی پول نو

برای افزودن توکن ETH به کیف پول اتریوم خود، می‌توانیم آدرس اتریوم یا Contract توکن مدنظرمان را در این بخش کپی کنیم. صرافی پول نو از ۴ شبکه بایننس اسمارت چین، بپ۲، اتریوم و آربیتروم برای خرید و فروش ETH پشتیبانی می‌کند.

میزان خرید اتریوم

پرونده فرآیند مورد بحث ما با رسیدن به بخش خرید و فروش ETH بسته می‌شود. در اینجا کافیست شبکه و مبلغ مورد نظرمان را انتخاب کنیم. برای خرید اتریوم با ریال تنها به یک کارت بانکی عضو شبکه شتاب نیاز داریم. با متصل شدن به سامانه شاپرک، کیف پول صرافی را شارژ کرده، و سپس میزان اتریوم موردنظرمان را خریداری می‌کنیم.

اگر قصد خرید اتر را با سایر ارزهای دیجیتال دارید نیز می‌توانید تنها با ثبت شماره تلفن و کد ملی خود، در سطح آنی پول نو ثبت نام کرده و ارزهای دیجیتال خود را به اتر تبدیل کنید.

اگر دوست دارید که بیشتر درباره آینده قیمتی اتریوم بدانید، مطالعه مقاله اتریوم ۱۰ هزار دلاری هم برای شما مفید خواهد بود.

سخن پایانی

هزینه بالای تراکنش‌ها، کند بودن سرعت پردازش، مشکلات مقیاس پذیری و… هرگز نتوانسته‌اند سد راه موفقیت‌های اتریوم شوند. با نگاه بر هر بخشی از سیستم مالی غیرمتمرکز، می‌توانیم رد پای اتریوم را مشاهده کنیم.

با تمام تفاسیر، مسئله‌ای که ذهن ما را به خود مشغول ساخته، به آینده این پروژه در سومین سال از دهه جدید مربوط می‌شود. آیا سال ۲۰۲۳ با رکوردشکنی ETH همراه خواهد بود؟ انقلاب اتریوم ۲ چگونه پیش خواهد رفت؟ دیدگاه صاحب نظران بازار را مشاهده کردیم و اکنون از شما می‌خواهیم تا نظرات خود را درباره آینده اتریوم به اشتراک بگذارید:)

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

3

نظر مخاطبان (0)