بلاک چین‌های جایگزین اتریوم چه قدر در رقابت با این شبکه موفق بوده‌اند؟

ارزهای جایگزین اتریوم چه هستند؟
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

5 دقیقه

حتی دست‌سازه ویتالیک بوترین، اتریوم، که همواره رقیب بیت کوین بوده و سایه به سایه به دنبال آن در حرکت است، از دست رقبای خود در امان نیست. پلتفرم‌های نوظهور بلاک چین که «قاتل اتریوم» نام دارند، در تلاش هستند تا به عنوان رقیب اتریوم سهم بیشتری از بازار امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و قراردادهای هوشمند را به دست آورند. در این مقاله از پول نو چند پروژه قدرتمند را معرفی خواهیم کرد که می‌توانند به عنوان ارزهای جایگزین اتریوم مطرح شوند. همچنین، به معرفی چند ارز به عنوان جایگزین اتر برای استخراج خواهیم پرداخت.

کدام پروژه‌ها رقیب اتریوم محسوب می‌شوند؟

آشنایی با پروژه‌های رقیب اتریوم

قاتلان اتریوم عموماً پروتکل‌های بلاک چینی منبع باز هستند که از بهبود یک یا چند نقص اصلی اتریوم مانند سرعت شبکه و هزینه‌های بالای گس فی اتر بهره می‌برند. فرضیه‌ای مطرح است که بلاک‌ چین‌های نسل دوم یا سوم، می‌توانند با ارائه جایگزین‌های بهتر برای کاربران، قبل از اینکه اتر مشکلاتش را حل کند، بخشی از سهم بازار اتریوم را به خود اختصاص دهند.

در حالی که پروژه ادغام اتریوم در ۱۵ سپتامبر نهایی شد، رقابت برای جانشینی یا حداقل در دست گرفتن ذره‌ای از سهم بازار آن همچنان در حال افزایش است. جالب است بدانید که در مقاله اتریوم چیست؟، 0 تا 100 این بلاک چین همه‌کاره را برای شما توضیح داده‌ایم.

بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره ارز ETH کدام‌اند؟ در مقاله «کیف پول اتریوم» به این پرسش پاسخ داده‌ایم

مهم‌ترین رقبای اتریوم و ویژگی‌های آن‌ها

ابتدا باید ببینیم که این پروژه‌های جایگزین که در آرزوی تصاحب جایگاه شبکه اتریوم، شاهکار بی‌بدیل ویتالیک بوترین، هستند، کدام‌اند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ به همین منظور در ادامه چهار مورد از بزرگترین رقبای اتریوم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱- کاردانو

مقایسه کاردانو و اتریوم

Cardano به عنوان یکی از قوی‌ترین مدعیان شبکه جایگزین اتریوم مطرح است. کاردانو در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد و به عنوان یک بلاک چین نسل سوم شناخته می‌شود، به این معنی که فناوری پیشرفته آن در تلاش است تا مشکلات ایجاد شده توسط بلاک چین‌های نسل اول و دوم، یعنی بیت کوین و اتریوم را حل کند.

این دو پلتفرم در دو جنبه اساسی با یکدیگر رقابت می‌کنند: قراردادهای هوشمند و مکانیسم‌های اجماع. در حال حاضر، اتریوم عملکرد کامل قرارداد هوشمند را ارائه می‌دهد و در این مسابقه با اختلاف بسیار زیاد برنده است؛ زیرا میزبان dappهای بیشتری از سوی توسعه‌دهندگان است.

قرارداد هوشمند؛ گامی بلند به سوی دنیای غیرمتمرکز!

اما وقتی صحبت از کارآمدترین معماری اجماع به میان می‌آید، کاردانو چندین قدم جلوتر است. کاردانو از ابتدا بر اساس الگوریتم PoS توسعه داده شده بود. الگوریتم اثبات سهام کاردانو باعث می‌شود مصرف انرژی این شبکه کمتر و همچنین سازگار با محیط زیست باشد.

همچنین، کاردانو در عملکرد شبکه پیروز میدان خواهد بود، زیرا می‌تواند تا ۲۶۶ تراکنش در ثانیه (TPS) را در مقایسه با ۱۳ TPS اتریوم پشتیبانی کند. این تیم در حال حاضر روی یک راه حل مقیاس‌پذیری لایه ۲ به نام Hydra کار می‌کند. از نظر تئوری، Hydra کاردانو را قادر می‌سازد تا به ۱ میلیون TPS برسد. در مقایسه، تخمین زده می‌شود که اتریوم پس از نهایی شدن Merge نهایتاً به ۱۰۰,۰۰۰ تراکنش در ثانیه برسد.

۲- بایننس اسمارت چین (BSC)

مقایسه اتریوم و BSC

BSC شبکه‌ای بلاک چینی است که برای سازگاری بین زنجیره‌ای با زنجیره بومی بایننس ساخته شده است و توسعه dAppها با کارایی بالا و سایر برنامه‌های کاربردی مبتنی بر قرارداد هوشمند را امکان‌پذیر می‌سازد. در مقاله استاندارد ERC-20، به تفاوت‌های ERC-20 اتریوم و BEP-20 بایننس اسمارت چین گفتگو کرده‌ایم.

زنجیره بایننس اسمارت چین تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تری را نسبت به اتریوم ارائه می‌دهد. این شبکه دارای میانگین زمان ایجاد بلاک ۳.۰ ثانیه و توان عملیاتی ۳۹.۲ TPS است.

شبکه اسمارت چین BSC | معرفی کامل زنجیره هوشمند بایننس

کارمزد تراکنش‌های BSC نیز به طور متوسط در حدود چند سنت است که این شبکه را به جایگزین ارزان‌تری نسبت به اتریوم تبدیل می‌کند.

با این حال، ماهیت متمرکز BSC می‌تواند موقعیت آن را نسبت به اتریوم متزلزل کند. BSC متعلق به صرافی بایننس است که از نظر فنی به آن اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های روی بلاک چین را تغییر داده یا سانسور کند. انجام این کار در شبکه Ethereum بسیار دشوار است، زیرا متعلق به یک سازمان نیست.

۳- سولانا

مقایسه سولانا و اتریوم

سولانا به عنوان نسل جدید بلاک چین‌ها شناخته می‌شود که مدعی است توانسته سه مشکل اصلی این حوزه یعنی ایجاد یک شبکه سریع و مقیاس‌پذیر، بدون به خطر انداختن امنیت یا تمرکز زدایی آن را حل کند. مشابه اتریوم، سولانا نیز یک زیرساخت باز برای استقرار dAppها و قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهد.

سولانا به لطف توان عملیاتی بی‌نظیر ۵۰,۰۰۰ تراکنش در ثانیه و زمان ایجاد بلاک متوسط ۶۰۰ میلی‌ثانیه، بدون نیاز به راه‌حل‌های مقیاس‌بندی لایه ۲، در حال حاضر سریع‌ترین شبکه بلاک چینی به حساب می‌آید. سولانا حدود ۳۸۰۰ برابر سریع‌تر از اتریوم است و کارمزد آن معادل کسری از یک سنت در هر تراکنش است. البته این شبکه تاکنون چندین مرتبه قطعی شبکه را تجربه کرده است که این امر می‌تواند تأثیر منفی بر پذیرش و قیمت توکن SOL داشته باشد.

برای مقایسه تفاوت‌های این دو شبکه می‌توانید به مقاله تفاوت اتریوم و سولانا؛ آیا قاتل اتریوم می‌تواند جایگاه آن را تصاحب کند؟ مراجعه کنید.

۴- پولکادات

پولکادات یک بلاک چین نسل جدید است که پروتکلی با چندین زنجیره محسوب می‌شود. هدف این شبکه اتصال بلاک چین‌های مختلف به یک شبکه یکپارچه است.

بلاک چین‌هایی که به شبکه پولکادات متصل می‌شوند به عنوان «پاراچین (Parachain)» شناخته می‌شوند. پس از اتصال، آن‌ها می‌توانند از زنجیره PoS پولکادات یا Relay Chain برای افزایش توان تراکنش و بهره‌مندی از مکانیسم‌های امنیتی قوی این شبکه استفاده کنند.

Polkadot مسئله مقیاس پذیری و عملکرد بین زنجیره‌ای را با پاراچین‌ها حل کرده است. این مسئله شبکه‌ها را قادر می‌سازد تا تراکنش‌ها را به صورت موازی پردازش کرده و از نظر تئوری به ۱ میلیون TPS برسد.

یکی دیگر از نکات مثبت Polkadot نسبت به اتریوم این است که این پروتکل بدون فورک است، به این معنی که برای به روزرسانی یا معرفی ویژگی‌های جدید نیازی به هاردفورک نیست. هارد فورک‌ها قبلاً چندین مرتبه جامعه اتریوم را تجزیه کرده‌اند، خطری که برای آینده پولکادوت مطرح نیست.

هدف Polkadot ایجاد یک اینترنت به هم پیوسته از بلاک چین است، بنابراین به عنوان رقیب اتریوم، ایاس (EOS) و کازماس (Cosmos) رقابت می‌کند. با این حال، پولکادات دیر وارد عرصه رقابت شد، زیرا شبکه اصلی آن در می ۲۰۲۰ راه‌اندازی شده و این شبکه هنوز نوپاست. اکثر هولدرهای DOT در حال حاضر روی فناوری آینده‌نگرانه این شبکه و پتانسیل بالای آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. هرچند برخی می‌ترسند که اتریوم ۲.۰ عملا شبکه پولکادات را بی فایده کند.

ارزهای جایگزین اتریوم برای استخراج کدام‌اند؟

ارزهای جایگزین اتریوم برای استخراج

با اجرای ارتقای Merge، اتریوم دیگر یک کوین سودآور برای استخراج نیست. درواقع حالا دیگر از استیک اتریوم (به‌جای استخراج آن) می‌توان به سود رسید. هرچند امکان استفاده از ریگ‌های اتریوم برای کارهایی مانند رندرینگ، Machine Learning و … هم وجود دارد. البته این روش‌ها ارتباط چندانی با هدف اولیه ماینرها نداشته و از طرفی هیچ‌کدام به اندازه استخراج اتریوم سودآور نخواهند بود.

به همین دلیل، در ادامه چند ارز جایگزین‌ اتریوم برای استخراج را معرفی می‌کنیم:

  • بیت کوین (BTC)

بیت کوین بزرگ‌ترین رمز ارز بازار و محبوب‌ترین دارایی دیجیتال دنیا محسوب می‌شود. بلاک چین بیت کوین بر اساس الگوریتم اثبات کار توسعه داده شده و فعالیت آن تا انتها روی این مکانیزم ادامه خواهد داشت. البته ماینینگ این رمز ارز چالش‌های خاص خود را دارد. در مقاله راهنمای جامع استخراج بیت کوین، به طور کامل روند ماین این رمز ارز را شرح داده‌ایم.

  • Ethereum Classic (ETC)

اتریوم کلاسیک هاردفورک اتریوم است که در سال ۲۰۱۶ از این شبکه منشعب شد. از معایب این شبکه این است که میزان تراکنش‌های آن کم بوده و درآمد ماینرهای آن قابل مقایسه با اتریوم نیست. هرچند اخیرا با نزدیک‌تر شدن Merge شاهد رشد قیمت اتریوم کلاسیک و تراکنش‌های این شبکه هستیم.

  • Ravencoin (RVN)

از بین همه گزینه‌های قبلی، این گزینه بهترین جایگزین اتریوم برای استخراج است. رمز ارز Ravencoin (RVN) یک هارد فورک از بیت کوین بوده که با هدف تبدیل شدن به یک بلاک چین ایجاد شده است و در موارد خاص استفاده می‌شود. هدف آن تسهیل مبادله پول بین دو جفت ارز است.

این پروژه در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و تفاوت‌هایی با پروتکل بیت کوین دارد. اگرچه RVN دارای پروتکل اثبات کار است، اما با گذشت زمان آن‌ها الگوریتم استخراج خود را از «X16R» به «KawPow» تغییر دادند. نیازی به استخراج این رمزارز با ASIC نیست و با بردهایی با رم ۴ گیگابایتی یا بیشتر ماینینگ آن امکان پذیر خواهد بود.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

جمع‌بندی

با انجام ارتقای Merge طبق برنامه‌ریزی، بعید است که سلطه اتریوم بر بازار دیفای و قراردادهای هوشمند کاهش یابد. از طرف دیگر، تاخیر بیشتر در اجرای اتریوم ۲.۰، ممکن است یک نکته منفی برای آینده اتریوم تلقی شود؛ نتیجه چنین چیزی می‌تواند کاهش تسلط اتریوم و اختصاص سهم بیشتری از بازار به رقبا باشد.

در هر صورت، نباید فراموش کنیم که پس از انتشار اتریوم ۲، بسیاری از نواقص این شبکه برطرف شدند. این بدان معناست که برای رقابت با اتریوم، دیگر بلاک چین‌ها نیاز دارند تا روز به روز برای پیشرفت خود تدابیری را بیندیشند.

به هر حال، سرمایه‌گذاران باید در مورد بلاک چین‌های قرارداد هوشمند جدیدتر که راه‌حل‌های نوآورانه‌ای برای کاستی‌های اتریوم ارائه می‌کنند، مطلع باشند. با افزایش تقاضا برای dappهای جدید و پروتکل‌های دیفای، همه به دنبال زیرساخت مناسب برای ساختن آینده وب ۳.۰ خواهند بود.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)