بهترین NFTهایی که در 2022 عرضه شد؛ سالی آرام برای هنرهای دیجیتال

امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

4 دقیقه

صنعت NFT در سال گذشته یعنی ۲۰۲۲ تحت تاثیر عوامل زیادی قرار گرفت؛ عواملی که هرکدام باعث شدند این بازار با تلاطم‌های جدی مواجه شود. از کاهش قیمت بسیاری از مجموعه‌ها و حجم بازار، تا عرضه کالکشن‌های جذاب و جدیدی که هرکدام قابلیت به‌خصوص خود را داشتند.

بازار NFT سال ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱ خیلی به کاربرانش سود نداد، اما کالکشن‌هایی بودند که فارغ از وضعیت بازار، هممچنان صعودی و پرفروش باقی ماندند. آرتیست‌های مختلفی مثل «امیلی زی» و «تایلر هابز»، هیجان‌ها را برای این عرصه همچنان بالا نگه داشتند. از طرفی هم شرکت‌های بزرگی مثل «یوگالبز»، با عرضه مجموعه متاورسی «Otherside» توانست ۳۱۰ میلیون دلار به جیب بزند.

برای آشنایی جامع با مفهوم ان اف تی، مقاله «NFT چیست؟» را مطالعه کنید

در این مقاله قصد داریم تا ۵ ان اف تی برتر که در سال گذشته مینت و عرضه شدند را بررسی کنیم. این مجموعه‌ها بدون توجه به رکود کلی حاکم بر بازار کریپتوکارنسی و نه فقط مارکت NFT، از فروش و استقبال خوبی برخوردار شدند. شاید هنوز هم برای خرید NFT و هولد NFTهای این مجموعه‌ها در 2023 دیر نشده باشد، پس حتما تا پایان همراه ما باشید!

بهترین کالکشن‌های NFT که در 2022 عرضه شد

شاید کمتر کسی از وضعیت بازار NFT و رکوردشکنی‌های کالکشن‌هایی چون BAYC در پلتفرم اوپن سی در سال ۲۰۲۱ بی‌خبر باشد. حداقل دنبال‌کنندگان دنیای ارزهای دیجیتال و مارکت NFT خاطرات شیرین آن را به خاطر دارند. همگام با بازار صعودی کریپتو در سال گذشته، کالکشن‌های دیجیتال هم سال بسیار پررونقی را تجربه کردند. سالی که شاید انتظارات را برای ۲۰۲۲ بالا برد و در نهایت باعث سرخوردگی و ضرر افراد زیادی شد.

سال گذشته و با فروش رفتن مجموعه هنرمندی به نام «Beeple» در حراجی بزرگ آثار هنری «کریستیز»، جنون فعالیت در مارکت NFT سر به فلک کشید. در ادامه مجموعه‌های آواتاری شبیه به بورد اِیپ (BAYC) روز به روز بیشتر شدند. سنگ‌های دیجیتالی با مبالغ میلیونی فروش رفتند و صندوق‌های پوشش ریسک (Hedge Fund) که امروز خیلی فعالیتی در این بازار ندارند، سرمایه‌گذاری‌های میلیون دلاری در مارکت NFT انجام ‌دادند.

مارکت NFT در سال 2022

در ۲۰۲۲ و با شروع یکی از سخت‌ترین زمستان‌های کریپتویی تاریخ، مارکت NFT هم کمی آرام گرفت. با کاهش قیمت‌ها و حجم معاملات در تمام بازارهای مالی مهم، رکود جهانی خودش را در بازار ان اف تی هم نشان داد.

شبکه‌های اجتماعی بزرگی مثل اینستاگرام و Reddit، با پشتیبانی از NFTها به رشد این بازار کمک شایانی کردند. با بسترسازی شبکه‌های اجتماعی‌ای که به این عرصه ورود کردند، مجموعه‌های برتر سال بیشتر تبلیغ شدند. از طرفی زمستان کریپتویی ۲۰۲۲ هم کاربران صبور مارکت و هم کالکشن‌های ارزشمند آن را به خوبی الک کرد.

۱- خاطرات کیلین – امیلی زی

«امیلی زی» یک “هنرمند مولد” آمریکایی-آسیایی است که در نیویورک فعالیت می‌کند. این اصطلاح به هنرمندی اطلاق می‌شود که از سیستم‌های مولد و خودکار برای خلق هنر استفاده می‌کند. این سیستم‌ها به صورت برنامه‌ریزی‌شده و الگوریتمیک کار می‌کنند و هنرمند می‌تواند به نحوه خلق اثر توسط آن‌ها نظارت کند. امیلی زی به همراه اشخاصی از جمله «بن کوواچ»، «تایلر هابز» و «ویلیام ماپان» به شکل تنگاتنگی در این عرصه با هم رقابت سازنده دارند و دائما در حال جابه‌جایی مرزهای تلفیق هنر دیجیتال و برنامه‌نویسی هستند.

زی حتی پیش از فراگیری NFTها، عضو مهمی از خانواده هنرهای مولد بود. با این حال اما او عموما به دلیل عرضه مجموعه موفق «خاطرات کیلین (Memories of Qilin)» شناخته می‌شود. این مجموعه ضمن ادای احترام به نقاشی‌های آسیای شرقی، امضای شخصی امیلی زی را نیز به تصویر می‌کشد. درست مثل مجموعه‌های هر آرتیست مولد صاحب سبک دیگری، انگار که این مجموعه کارِ دست هنرمند است.

تصویر NFT خاطرات کیلین؛ شماره 18ام از این مجموعه.
خاطرات کیلین #18

زی این کالکشن را با استفاده از تکنیک‌ طراحی هندسی و به وسیله p5.js (نوعی کدنویسی در زبان برنامه‌نویسی جاواسکریپت) خلق کرد. خاطرات کیلین با پیروی از داستان‌ها و وقایع سنتی و فرهنگی، به نوعی زندگی و حیات را به تصویر می‌کشد. برای مثال نام این کالکشن از موجودی شبیه به یونیکورن در داستان‌های اساطیری چینی برگرفته شده است.

معاملات این مجموعه و مجموعه‌های مشابه آن نشان می‌دهد که مارکت توکن‌های غیرمثلی، به نوعی دسته‌بندی شده است. یعنی علاقه‌مندان آثار مولد، با کسانی که از NFTها برای پروفایل و آواتار استفاده می‌کنند قابل مقایسه نیستند. طرفداران مجموعه‌هایی مثل “خاطرات کیلین”، بیشتر به کلکسیونرهای آثار سنتی و قدیمی‌ شباهت دارند. منطقی هم هست، چون NFTهایی که برای آواتار و کسب سود معامله می‌شوند، جلوه خوبی روی دیوار خانه شما به عنوان یک اثر هنری ندارند!

آموزش تصویری ساخت NFT و کسب درآمد از فروش NFT ها!

۲- Moonbirds

کالکشن «Moonbirds» یا «پرنده‌های مهتابی» کالکشنی ۱۰,۰۰۰ تایی از جغدهای پیکسلی مخصوص آواتار است. این مجموعه توسط وبسایت PROOF تهیه و تولید شده است که ماه آوریل روی بلاک چین اتریوم قرار گرفت. اما بلافاصله با انتقادهای تندی نسبت به قیمت ۲.۵ اتریومی آن (معادل ۷,۶۰۰ دلار) مواجه شد.

PROOF پیشتر بلیت یا مجوزی به نام «NFT Pass» را منتشر کرده بود که موفقیت خوبی کسب کرد. این مجوز به دارندگان آن امکان دسترسی به آثار محدود و ویژه دیگر هنرمندان را ارائه می‌داد و همین موضوع هیجان‌ها را برای کالکشن Moonbirds بالاتر می‌برد. حتی زمانی که قیمت مینت NFTهای این مجموعه روی ۷,۶۰۰ دلار بود، تقاضا برای عرضه عمومی ۷,۸۷۵ اثر از این مجموعه همچنان بالا بود. مابقی ۲,۱۲۵ اثر دیگر از پیش برای اعضای تیم PROOF و هولدرهای ان‌اف‌تی «PROOF Collective» رزرو شده بودند.

موون برد
موون‌برد شماره #2381؛ گران‌ترین قطعه این مجموعه به قیمت 88 اتر.

تیم PROOF برای اینکه پروسه تخصیص آثار به خریداران را منصفانه‌تر برگزار کند، یک چالش راه انداخت. برای تشخیص و انتخاب افرادی که قادر به مینت هستند، تصمیم گرفتند شرطی را در نظر بگیرند که همه متقاضیان کیف‌پولی حاوی ۲.۵ اتریوم ارائه کنند. زمانی که همه درخواست‌ها ثبت شد، تیم پروف اعلام کرد که تعداد متقاضیان ۴ برابر تعداد NFTهای عرضه شده است.

سود بسیار خوبی که کالکشن Moonbirds  تنها مدت کوتاهی پس از مینت به خریدارانش داد، توجه‌های زیادی جلب کرد. بالاترین قیمت پایه‌ای که این مجموعه تجربه کرد، بیش از ۳۰ اتریوم بود، چیزی حدود ۱,۱۰۰ % سود نسبت به ۲.۵ اتریوم پرداخت شده برای مینت! هرچند با فرا رسیدن زمستان کریپتویی، ارزش این پرنده‌های مهتابی هم کاهش یافت و قیمت پایه‌شان به ۷.۳ اتریوم رسید. با این حال اما به همراه کالکشن‌هایی مثل “BAYC”، “Azuki” و “Doodles” همچنان جز مجموعه‌های آواتاری محبوب به شمار می‌روند.

۳- زمین‌های متاورسی Otherdeeds

عملکرد «یوگالبز» به عنوان خالق کالکشن بورد ایپ یات کلاب (BAYC) در ۲۰۲۱ بی‌نقص بود و روند موفقیت‌های آن‌ها در ۲۰۲۲ هم ادامه پیدا کرد. اتفاقاتی مثل تصاحب مالکیت مجموعه «کریپتوپانکز (CryptoPunks)» و «می‌بیتز (Meebits)» و عرضه توکن ایپ کوین (APE) یوگالبز را بر سر زبان‌ها باقی نگهداشت. با این حال برگ برنده یوگالبز با لانچ «Otherside» رو شد؛ دنیای متاورسی‌ این شرکت که خیلی‌ها منتظرش بودند.

ApeCoin چیست؟ و چطور این همه محبوب شد؟

پروژه Otherside، با مینت زمین‌های مجازی‌ای به نام «Otherdeeds» در آوریل، کار خود را شروع کرد. فروش این زمین‌ها به قدری توجه جلب کرد که علاوه بر دنبال‌کنندگان صنعت NFT، فعالان دیگر بخش‌های کریپتویی هم برای‌ خریدشان صف کشیدند. تقاضاها آنقدر بالا بود که یوگالبز هزاران دلار گس‌فی پرداخت ‌کرد؛ یوگا هم تقصیر را به گردن شبکه اتریوم انداخت. اوضاع هم که کمی آرام گرفت، یوگا به خود آمد و دید که بیش از ۳۱۰ میلیون دلار ایپ‌ کوین به ثروتش اندوخته شده است!

با وجود شروع نه چندان مطمئن Otherdeeds، در ادامه و پس از انتشار، این کالکشن بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد. ۱۰,۰۰۰ زمین از کاراکترهای «کوداز» و «مگاکوداز» بهره می‌بردند. کاراکترهایی که مشابه موجودات فرازمینی و خیلی کمیاب بودند و نقش مهمی در متاورس Otherside داشتند.

با اینکه Otherdeeds پس از مینت کمی از بورس افتاد، اما همچنان با فروش کلی ۳۷۰,۰۰۰ اتریومی، جز معامله‌شده‌ترین NFTهای دنیا است. باید دید آیا تقاضا برای Otherdeeds همینطور خواهد ماند یا خیر. اما انگار برای این کار به جز تقاضا، به عوامل دیگری مثل فراگیری و رشد بیشتر متاورس هم نیاز است. با این حال یوگالبز همچنان کاپیتان تیم NFTها در دنیای کریپتو و یکی از دوست‌داشتنی‌ترین بازیکنان این تیم است. اگر هم روزی صنعت ارزهای دیجیتال جان دوباره‌ای بگیرد (که شدیدا نیازمند و امیدواریم!)، ارزش یوگا بیشتر از سایر بازیکنان افزایش می‌یابد.

۴- goblintown.wtf

حتی در خرسی‌ترین بازار ممکن هم کالکشن‌هایی ظهور کردند که باعث شگفتی کاربران شدند. بهترین تمثیل برای این موضوع، مجموعه «goblintown.wtf» است.

مجموعه goblintown.wtf شامال ۹,۹۹۹ گابلین (موجودی اساطیری و خبیث به رنگ سبز) آواتاری است. قطعات این مجموعه در ۲۱ ماه مه سال گذشته، در یک فری مینت (Free Mint) غیرعمومی وارد بازار شدند. این مجموعه در ابتدا سر و صدای زیادی نکرد اما در ادامه و به خاطر ابهاماتی که حول آن ایجاد شد، به رشد خوبی رسید. در آن زمان، دنبال‌کنندگان این مجموعه اینگونه تصور کردند که این کالکشن اشاره‌ای به عبارت “Goblintown” دارد. این اصطلاح (به معنای شهر گابلینی) در زمان رکود بازار، به دنیای کریپتو و فضای آن اطلاق می‌شود. جالبی این استنباط جایی بود که هیچ عامل بنیادی‌ای مثل خالقان و چشم‌انداز آینده پروژه در آن دیده نمی‌شد!

اثر
اثر “Crusytbutt da Gobblin king” که به قیمت ۶۹.۴۲ واحد ETH به فروش رسید!

هر زمانی که ابهامات درباره یک موضوع زیاد باشند، اذهان عمومی به سمت و سوهای عجیبی کشیده می‌شوند. ماجرای goblintown.wtf هم همینطور است؛ خیلی‌ها ادعا کردند که این کالکشن به نوعی با BAYC مرتبط است. دلیل این ادعا هم یکی از فایل‌های درزکرده یوگالبز بود که در آن اشاره‌ای به گابلین‌ها می‌شد. برخی هم اشاره کردند که سبک طراحی گابلین‌ها، به انیمیشن آمریکایی ” Beavis and Butthead” شباهت دارد. همین موضوع باعث شد خالق این انیمیشن یعنی «مایک جاج» را مسئول تولید بخشی از کالکشن بدانند.

همین گمانه‌زنی‌ها و صحبت‌های بدون اساس باعث شد ارزش این گابلین‌‌ها در بازار ثانویه بالاتر برود. گابلین‌ها در زمان اوج خود با قیمت حدودا ۱۰ واحد ETH معامله می‌شدند؛ برابر با تقریبا ۲۰,۰۰۰ دلار. یکی از آثار این مجموعه به نام «Crustybutt da gobblin king» به قیمت ۶۹.۴۲ اتر فروخته شد. قیمت نجومی این معامله، آن را به گران‌ترین فروش یک NFT در بازارهای ثانویه در تاریخ تبدیل کرد.

۵- QQL؛ اثر “تایلر هابز” و “داندِلیون ویست”

«تایلر هابز» بیشتر به عنوان خالق کالکشن «Findeza» شناخته می‌شود؛ مهم‌ترین NFT مولد دنیا تا به امروز. این آرتیست آمریکایی بعد از Findeza آثار دیگری هم خلق کرد؛ مجموعه‌ای که با اوج‌گرفتن صنعت NFT در دنیا، مثل یک بمب منفجر شد. با این حال شاید مجموعه «QQL» او باشد که تاثیر قابل توجهی بر مارکت و سال‌های پیش روی آن بگذارد.

پروژه QQL به طور مشترک توسط هابز و «داندِلیون ویست» خلق شد؛ هم‌بنیان‌گذار و کلکسیونر آثار هنری مولد. این مجموعه خود را اینگونه توصیف می‌کند که از کلکسیونرها می‌خواهد تا در خلق اثر خود نقش داشته باشند. کاربران می‌توانند با استفاده از رابط کاربری وبسایت این پروژه، از الگوریتم به‌کار رفته در ساخت آن استفاده کنند تا خروجی‌های خودشان را بدست بیاورند. کسانی هم که Mint Pass (نوعی مجوز) داشته باشند، می‌توانند خروجی‌های خودشان را به کالکشن اضافه کنند.

ماهیت مشکارکتی کالکشن بدین معناست که کاربرانی که در خلق آثار نقش داشتند، اجازه مینت آن را هم خواهند داشت. از طرفی هم عمق و توانایی الگوریتم این سیستم باعث می‌شود تمام آثار خلق‌شده منحصر به فرد به نظر برسند. مهم‌ترین قابلیت QQL بهره‌مندی از حلقه‌های متمایز و با رنگ و طرح‌های مختلف، اما شبیه به کالکشن Findeza است. اما الگوریتم به کار رفته در QQL غنی‌تر و پیچیده‌تر از الگوریتمی‌ست که تایلر هابز در مجموعه انحصاری خودش استفاده کرده.

در ماه سپتامبر ۹۹۹ مینت‌پَس، هرکدام به ارزش ۱۴ اتریوم به فروش رسیدند. همین موضوع ثابت کرد که مارکت NFT علیرغم تمام رکود و روند نزولی‌اش، همچنان طرفدار و دنبال‌کننده دارد. اگر روزی هنر مولد رشد قابل‌توجه و فراگیری داشته باشد، قطعا بخش بزرگی از آن را مدیون مجموعه QQL و هابز خواهد بود.

سخن آخر

مارکت NFT همراه با رشد صنعت کریپتوکارنسی در ۲۰۲۱، رشد و محبوبیت زیادی بین دنیا و همینطور ایرانیان پیدا کرد. همین باعث می‌شد تا ۲۰۲۲ هم از نظر کاربران و هم هنرمندان سال شلوغ‌تری برای این صنعت باشد. به‌طبع با افزایش مجموعه‌های خلق و مینت‌شده، تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری و خرید برای کاربران سخت‌تر می‌شود.

 قطعا سال ۲۰۲۳ مثل ۲۰۲۲ پر از مجموعه‌های خوب و بد خواهد بود. در این مقاله سعی کردیم پروژه‌های باکیفیتی که سال گذشته عرضه شدند را بررسی و دلیل کیفیت‌شان را شرح دهیم. قصد داشتیم فاکتورهای مهم برای انتخاب یک کالکشن و سرمایه‌گذاری یا معامله آن را به خوبی بیان کنیم تا شاید در سال میلادی پیش رو، برگزیدن یک مجموعه خوب خیلی هم کار سختی برایتان نباشد. اگر کالکشن خوبی می‌شناسید که ما به آن اشاره نکردیم، حتما معرفی کنید تا ما هم فرصت سرمایه‌گذاری داشته باشیم!

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

4

نظر مخاطبان (0)