آموزش تصویری ساخت NFT و کسب درآمد از فروش NFT ها!

پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

20 دقیقه
فهرست عنوان ها

استقبال افراد مشهوری چون‌ ‌امینم و نیمار، موجب شده تا بیش از هر زمانی نام‌ NFTها را در تیتر اخبار مشاهده کنیم. با دیدن معاملات میلیون دلاری، احتمالا شما هم علاقه‌مند ‌شده‌ایدتا‌ NFT مخصوص خود را بسازید. زیرا هرکسی به کسب درآمد علاقه‌مند است. به همین منظور، امروز‌ تصمیم داریم تا‌ ‌در رابطه با ساخت NFT ها در پلتفرم OpenSea و فروش آن‌ها به گفت‌وگو بپردازیم.

ان اف تی چیست؟

پیش از هرچیز،‌ بد نیست اگر به مفهوم‌ NFTها نگاهی بیندازیم. ‌توکن‌‌های‌ غیرقابل‌ تعویض یا NFT، نوعی از دارایی‌های دیجیتال هستند که‌ امکان جایگزینی یا سو‌ء استفاده‌های غیرقانونی در آن‌ها وجود ندارد.

ان اف تی چیست؟

زیرا این توکن‌ها منحصر به فرد هستند. به عبارتی، همین کمیاب و متمایز بودن است که باعث ارزش بالای آن‌ها می‌شود.

چطور ان اف تی بسازیم؟

برخلا‌‌ف دنیای‌ غیرمتمرکز و تکنولوژی بلاک چین، ساختن NFTها امر چندان دشواری نیست.‌ تنها لازم است خلاقیت خود را به کار بگیریم. اگر از این موضوع اطمینان دارید، ما را در ادامه مطلب همراهی کنید! در این مقاله آموزش خرید و فروش NFT و ساخت NFT را در‌ بسترهای معاملاتی خرید و فروش NFTها شرح خواهیم داد:

  • انتخاب موضوع ان اف تی
  • مشخص کردن بستر ان اف تی
  • تنظیم کیف پول ارز دیجیتال
  • انتخاب بازار ان اف تی
  • آپلود فایل ان اف تی

نباید فراموش کنیم‌ که‌ حجم‌ معاملاتی پلتفرم اوپن سی از 4 میلیارد دلار فراتر رفته است!

اگر شما هم از طرفداران NFTها هستید، بهتر است پلتفرم اوپن‌سی را به خوبی بشناسید. برای آشنایی بیشتر با نحوه خرید و فروش NFT در اوپن‌سی این مقاله را از دست ندهید.

موضوع ان اف تی خود را انتخاب کنید

همانطور که مطلع هستید، ان اف تی‌ها دارایی‌های متنوعی را از جمله آثار هنری، فایل‌های صوتی، تصویری و … را شامل می‌شوند. پس از انتخاب فرمت ان اف تی (عکس، ویدیو، صدا و هرچیز دیگری)، سازندگان نیاز دارند تا موضوع ان اف تی خود را انتخاب کنند و سپس به مینت ان اف تی خود بپردازند.

به عنوان مثال، فردی همچون کریستیانو رونالدو، 2 کالکشن NFT را منتشر کرد که لحظات خطاره‌انگیز دوران فوتبال وی را شامل می‌شد. در چنین موقعیتی، موضوع ان اف تی وی به ورزش و آیتم‌های کلکسیونی مرتبط می‌شود. همانند ان اف تی‌های کالکشن NBA Top Shot.

بستر ان اف تی شما چیست؟

انتخاب بستر بلاک چینی مناسب برای ساخت NFT، یک موضوع حائز اهمیت به شمار می‌آید. چرا که روی هزینه ساخت ان اف تی، میزان خریداران و فروشندگان و سرعت انجام تراکنش تاثیر می‌گذارد. به عبارتی، هنگام انتخاب بستر ان اف تی، نیاز داریم تا معیارهایی چون سازگاری با دیگر بلاک چین‌ها، شیوه اجرای قراردادهای هوشمند، هزینه و سرعت تراکنش‌ها توجه کنیم.

در ادامه بیشتر به بررسی بسترهای ساخت ان اف تی می‌پردازیم.

اتریوم (Ethereum)

تعجبی ندارد که اتریوم را در راس هرم قرار دهیم. چرا که این شبکه، محبوب‌ترین پلتفرم ساخت و فروش ان اف تی به حساب می‌آید و به سبب ارائه سطح بالایی از انعطاف، امنیت و سازگاری، به سازندگان این اجازه را می‌دهد تا طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌ها، اپلیکیشن‌ها و از همه مهم‌تر، دارایی‌های دیجیتالی را بر بستر شبکه ایجاد کنند.

جالب است بدانید که طبق آخرین آمار، بالغ بر 76درصد ان اف تی‌های قابل معامله بر بستر اتریوم مینت شده‌اند و این موضوع به سازندگان کمک می‌کند تا به سبب حجم معاملات بالا، بتوانند مشتری‌ دارایی‌های خود را پیدا کنند.

بایننس اسمارت چین (BSC)

از اتریوم که بگذریم، به بلاک چین محبوب دیگری به نام بایننس اسمارت چین (BSC) می‌رسیم که خاستگاه Dappهای مهمی از جمله پنکیک‌سواپ به شمار می‌آید. به سبب سرعت بالا، تطبیق‌پذیری با دیگر شبکه‌ها و هزینه پایین، این شبکه هم از جمله بسترهای مناسب ساخت NFT به حساب می‌آید.

MOBOX، پاندِرا کینگ و ان‌اف‌تی‌های اختصاصی صرافی پنکیک سواپ، از جمله توکن‌های غیرمثلی شاخصی هستند که روی شبکه BNB Chain استقرار یافته‌اند. همچنین، کاربران می‌توانند در صرافی بایننس نیز، به ساخت NFT بپردازند.

سولانا (Solana)

سولانا از بلاک چین‌هایی است که مسیر توسعه خود را با سرعت برق‌آسایی طی کرد و در مدّتی کوتاه، به یکی از مهم‌ترین بسترهای معاملاتی ان اف تی تبدیل گردید. به گونه‌ای که تا کنون بیش از 53هزار کالکشن ان اف تی بر بستر این شبکه استقرار یافته‌اند.

یکی از مهم‌ترین مارکت‌پلیس‌های فعال بر بستر این بلاک چین، سولانارت (Solanart) نام دارد. علاوه بر سولانارت، پلتفرم SolSea هم از دیگر بسترهای معاملاتی مناسب NFTهاست که بر بستر زنجیره سولانا فعالیت دارد و به سبب سرعت بالا و هزینه پایین (معمول کمتر از 2 دلار)، به مقاصد محبوب سازندگان ان اف تی تبدیل گشته است.

فلو (Flow)

در سال 2020، بلاک چین فلو توسط کمپانی Dapper Labs که پیش‌تر پروژه Cryptokitties را عرضه کرده بود، معرفی شد و هدف خود را تمرکز روی توسعه دیفای، Dappها و NFTها عنوان نمود. پلتفرم Flowverse یکی از بسترهای معاملاتی ان اف تی است که روی این شبکه فعالیت می‌کند و در یک سال اخیر، رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است.

مقیاس‌پذیری بالای این پلتفرم، سبب شده تا حجم معاملات NFTهای این بلاک چین، به بالغ بر 700 میلیون دلار برسد که با در نظر گرفتن عمر کوتاه شبکه، آمار قابل قبولی به حساب می‌آید.

کیف پول دیجیتال را تنظیم کنید

پس از انتخاب بلاک چین مد نظر، نیاز داریم تا کیف پولی را انتخاب کنیم که از انواع NFTها پشتیبانی به عمل بیاورد.

کیف پول‌های مناسب NFT

به منظور ساخت کیف پول ارز دیجیتال، کافیست کیف پول مورد نظر خود را دانلود کنیم و با ایجاد حساب کاربری، خرید، فروش و ساخت ان اف تی را آغا کنیم. البته که برخی کیف پول‌های سخت افزاری همچون لجر (Ledger) نیز، قابلیت نگهداری NFTها را فراهم آورده‌اند.

کیف پول‌های زیر، از جمله والت‌هایی هستند که می‌توانند برای ساخت و نگهداری NFTها مورد استفاده قرار گیرند:

  • لجر نانو ایکس
  • ترزور مدل T
  • متامسک
  • تراست والت
  • فانتوم
  • مث والت (Math Wallet)

ساخت nft با پلتفرم های مخصوص

همانطور که پیش‌تر گفتیم، برای ساخت nft با پلتفرم‌های مخصوص ان اف تی، نیاز داریم تا مراحلی چون انتخاب بلاک چین، تنظیم کیف پول و انتخاب پلتفرم معاملاتی ان اف تی را طی کنیم.

با این حال برای سهولت در ساخت nft، می‌توانیم از برخی ابزارها استفاده کنیم که به طور تخصصی برای ساخت nft مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این ابزارها به شرح زیر هستند:

  • پلتفرم بوئنو (Bueno)
  • NFT Creator
  • Krita
  • SketchAr
  • Corel Painter
  • Nifty Ink

البته که نرم‌افزارهای دیگری هم هستند که می‌توان از آن‌ها برای ساخت ان اف تی‌های مد نظر خود استفاده نمود. در مقاله 15 نرم ‌افزار ساخت NFT، به معرفی این ابزارها پرداخته‌ایم.

فایل NFT را آپلود کنید

پس از اتمام مراحل پیشین، نوبت به آن می‌رسد تا ان اف تی مد نظر خود را در پلتفرم مناسب NFT آپلود کنید. در این مرحله، کافیست فرمت مناسب توکن خود ار انتخاب کنید و به آپلود فایل بپردازید.

فرمت‌هایی چون PNG، JPG، GIF، WEBM، WAV، MP3، MP4 و SVG، از جمله فرمت‌های محبوب NFTها هستند که در اغلب پلتفرم‌های معاملاتی ان اف تی پشتیبانی می‌شوند.

مراحل ساخت ان اف تی در اوپن سی

حال که به کلیت ساخت NFT آشنا شدیم، نوبت به آن رسیده تا مراحل ساخت ان اف تی در اوپن سی را به صورت گام به گام مورد بررسی قرار دهیم. برای سهولت در درک مطالب، این مراحل را به همراه تصاویر برای شما قرار داده‌ایم.

۱. ثبت نام و ورود

ابتدا نیاز داریم تا با اتصال کیف پول، در سایت رسمی OpenSea ثبت نام کنیم. پس از انجام مراحل‌ ثبت‌ نام و اتصال کیف پول، می‌توانیم‌ به صفحه اصلی رجوع کنیم و باانتخاب گزینه‌ Create، ساخت‌ NFT را شروع کنیم.

صبت نام در اوپن سی برای ساخت NFT

۲. نام‌گذاری

پس از انتخاب گزینه Create، به صفحه ساخت NFT ها هدایت می‌شویم. در اینجا‌ باید‌ ‌آیتم مورد نظر خود را در سایت آپلود کنیم تا‌ در صورت تایید، به‌‌ NFT تبدیل شود. در فیلد ‌Name ‌باید‌ نام دلخواه را وارد کنیم. به عنوان مثال‌ می‌توانیم یکی از کاورهای بلاگ را تبدیل به NFTکنیم! اسم آن را هم می‌گذاریم OpenSea sailors!

۳. آدرس وبسایت

پس از‌‌ نام‌گذاری، می‌توانیم بیشتر به شخصی سازی NFT خودمان بپردازیم. تکمیل کادر بعد از‌‌‌ Name ضرورتی ندارد. البته، شاید بد نباشد اگر‌ دیگران را با کسب و کار و اجتماع خودتان آشنا کنیم!‌ در بخش‌‌ External Link می‌توانیم ‌آدرس ‌وبسایت خودمان را وارد کنیم. مثلا ما می‌توانیم در اینجا آدرس صرافی پول نو را وارد کنیم! به گفته اکثریت کاربران، این کار موجب‌ اعتمادسازی بیشتر میان خریدار و سازنده NFT می‌شود.

ورود اطلاعات مربوط به NFT در ساخت NFT

۴. توضیحات

همانند نوشتن ‌بیوگرافی در شبکه‌های‌ اجتماعی، در اوپن‌سی‌ هم این امکان را داریم تا درباره‌ آیتم خودمان ‌توضیحاتی را ارائه دهیم.‌ در بخش‌‌ Description این امکان وجود دارد.

به عنوان‌ مثال، می‌توانیم آیتم خود را این گونه معرفی کنیم:«با تهیه‌ این NFT،‌‌ از امتیازات ویژه وبسایت‌‌ ما برخوردار خواهید شد». تجربیات نشان داده که نوشتن توضیحات جذاب،در فروش NFTها از اهمیت بالایی برخوردار است.

۵. شخصی سازی NFT

پس از تکمیل فیلد‌های بخش قبلی، ما اجازه داریم‌ تا‌‌‌ به شخصی سازی NFT اختصاصی خودمان بپردازیم. در اینجا می‌توانیم‌ آیتم خودمان را به میلیون‌ها کالکشن موجود در پلتفرم‌ بزرگ OpenSea اضافه کنیم.‌ اگر تمایلی به این کار نداشتیم،‌ این امکان برای ما فراهم است تا مجموعه جدید خودمان را بسازیم و NFT شخصی‌مان را در آن کالکشن منتشر کنیم.

در تصویر پایین می‌بینیم‌ که‌ به قصد فروش بهتر، می‌توان ‌‌فیلتر‌های‌ مختلفی را روی آیتم شخصی خود‌ اعمال کرد و به فروش گذاشت. از میان شاخصه‌های بالا، properties و stats اطلاعات مختصری را درباره NFT ما به خریداران منتقل می‌کند. به عنوان مثال،‌ ممکن است شخصی بخواهد NFT موردعلاقه خود را بر اساس سال ایجاد آن‌ انتخاب کند.‌ در این مورد، می‌توانیم‌‌ ‌سال ایجاد NFT خود را وارد کنیم تا به واسطه آن، خریداران به آیتم ما دسترسی پیدا کنند. Stats هم به کاربران سایت این امکان را می‌دهد تا برخی خصوصیات NFT را در قالب پارامترهای کمّی مشاهده کنند.

افزودن ویژگی‌ها NFT  در مراحل ساخت NFT

اکنون ‌ممکن‌ است‌ عبارت‌ Unlockable کمی باعث سردرگمی شما شود. جای نگرانی نیست! ‌بیایید این مفهوم را به امکانات‌ غیررایگان‌ یا premium اکانت‌های مختلف تشبیه کنیم.‌ به عنوان مثال برای استفاده از سرورهای‌ قدرتمند‌ IP های خارجی، شما نیاز دارید تا اکانت‌ پریمیوم‌ آن‌ها را تهیه کنید. در اینجا هم اگر معتقدید که NFT‌ شما از ویژگی‌های خاصی برخوردار است، می‌توانید آن را در لیست دارایی‌های Unlockable قرار دهید. در این صورت، مشاهده جزئیات این آیتم تنها برای اولین خریدار آن‌ ممکن‌ خواهد بود.

احتمالا‌ بدانید‌ که‌ بلاک چین‌‌ این توانایی را دارد تا انبوهی از اطلاعات مختلف را در‌‌ حافظه خود ذخیره کند. با استفاده از Freezing metadata، شما می‌توانید‌ اطلاعات مربوط به NFT خود را در بستری مطمئن‌ نگهداری کنید و آیتم خود را خطرات احتمالی مصون نگه‌ دارید.

۶. استانداردهای اوپن سی

اوپن سی را‌ می‌توان یک پلتفرم بدون محدودیت دانست. عکس، ویدیو، طراحی‌های ۳ بعدی، موسیقی و… همگی صلاحیت این را دارند که در‌ OpenSea به‌ NFT تبدیل شوند.‌

با این وجود، این پلتفرم برای‌‌ NFTهای ساخته شده‌ استانداردهایی را در نظر گرفته است. به عنوان مثال فایل‌هایی که حجم آن‌ها از ۱۰۰ مگابایت‌ فراتر رود، نمره قبولی در آزمون NFT را کسب نخواهند کرد.

علاوه بر حجم آیتم،‌ باید به فرمت ‌تعیین شده هم دقت داشته باشیم. به عنوان مثال، تصاویری که در شناسنامه آن‌ها عبارت PNG درج شده، صلاحیت این را دارند که در ویترین رنگارنگ OpenSea حضور داشته باشند. در تصویر زیر می‌توانید استانداردهای مورد پذیرش وبسایت اوپن‌سی را مشاهده کنید.

تعیین ویژگی‌های NFT در مراحل ساخت NFT

اوپن سی بر بستر بلاک چین اتریوم استقرار یافته است. البته علاوه‌ بر اتریوم، این پلتفرم بزرگ از پالیگان‌ و Klatyn هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. بنابراین، برای‌‌ نجات از ‌کارمزد‌های‌ نجومی شبکه اتریوم، می‌توانیم‌ از‌ ‌بلاک چین‌های جایگزین آن استفاده کنیم.
در نظر داشته باشید که‌ ‌‌برای‌‌ ‌استفاده‌ از‌‌ امکانات اوپن سی به یک کیف پول اتریومی نیاز داریم.‌ علاوه بر این، باید‌ از موجودی ارز‌ اتریوم (ETH) در کیف پول خودمان هم اطمینان داشته باشیم.

آموزش ساخت ان اف تی در rarible

به منظور آموزش ساخت nft در Rarible، نیاز داریم تا مراحل زیر را طی کنیم:

  1. ابتدا روی گزینه Create در بالای صفحه اصلی Rarible کلیک می‌کنیم.
  2. انتخاب بلاک چین مد نظر و مشخص کردن نوع ان اف تی
  3. آپلود فایل
  4. انتخاب شیوه فروش
  5. انتخاب کالکشن مورد نظر NFT
  6. نام‌گذاری و افزودن توضیحات
  7. مینت ان اف تی
آموزش ساخت ان اف تی در Rarible

3. نوع ان اف تی مد نظرمان را انتخاب می‌کنیم.

انواع ان اف تی

به منظور عرضه توکن به طیف گسترده‌ای از افراد، گزینه Multiple و به منظور لیست یک توکن، گزینه Single را انتخاب می‌کنیم. در صورت انتخاب گزینه Multiple، نیاز داریم تا تعداد کپی‌های قابل خرید را هم مشخص کنیم.

4. فایل مورد نظر خود را آپلود می‌کنیم.

فرمت‌های مناسب ان اف تی
می‌بایست فایل را با توجه به فرمت‌های درج شده با حجم حداکثر 100 مگابایت، آپلود کنیم.

5. انتخاب شیوه فروش

انواع روش‌های فروش ان اف تی
در این قسمت، نیاز داریم تا نحوه لیست ان اف تی خود را از بین قیمت ثابت (Fixed Price) و مزایده (Auction) انتخاب کنیم.

6. انتخاب مجموعه فروش

به منظور لیست کردنِ ان اف تی در کالکشن موجود در رریبل، گزینه سمت راست و به منظور ایجاد یک مجموعه جدید، گزینه دارای علامت + را انتخاب می‌کنیم.

7. مینت رایگان (Free Mint)

در صورتی که می‌خواهید توکن خود را به صورت رایگان مینت کنید (خریدار کارمزد مینت را بپردازد)، می‌توانید این گزینه را فعال کنید.

8. نامگذاری و افزودن توضیحات (Description)

ساخت ان اف تی
پر کردنِ فیلد توضیحات اختیاری است.

9. افزودن Royalty به توکن ان اف تی

با وارد کردن درصد Royalty، پس از هربار به فروش رسیدنِ توکن، درصدی از تراکنش‌ را به همان میزانِ مشخص شده دریافت خواهیم کرد.

پس از اتمام مراحل، می‌توانیم گزینه Create Item را انتخاب و تراکنش خود را نهایی کنیم.

آموزش ساخت ان اف تی در بایننس

مراحل ساخت ان اف تی در بایننس، تا حدی مشابه ساخت ان اف تی در Rarible خواهد بود. در ادامه آموزش ساخت ان اف تی در بایننس را برای شما خواهیم آورد:

  1. ورود به پلتفرم خرید و فروش NFT بایننس و کلیک روی آیکن پروفایل
  2. ابتدا گزینه Created و سپس گزینه Create NFT را انتخاب می‌کنیم.
  3. تکمیل مشخصات دارایی در قسمت Properties
  4. ساخت آیتم
آموزش ساخت ان اف تی در بایننس

3. مطالعه و پذیرش شرایط و قوانین مارکت‌پلیس ان اف تی بایننس

قوانین بایننس

4. به صفحه مختص به ساخت و فروش ان اف تی هدایت می‌شویم. سپس نیاز داریم تا مشخصات NFT خود را وارد کنیم. مشخصات پایه بدین صورت خواهند بود:«نام توکن، توضیحات (اختیاری)، شبکه ( به طور پیشفرض، زنجیره بایننس انتخاب شده است امّا می‌توانیم شبکه اتریوم را هم انتخاب کنیم) و کالکشن مد نظر».

ان اف تی در بایننس

5.افزودنِ Properties

مشخصاتی چون نام، رنگ‌ها و هر ویژگی مورد نیاز توکن‌ها را اضافه می‌کنیم.

6. تکمیل مشخصات و ساخت آیتم

فروش ان اف تی
در این قسمت، می‌توانیم دسته‌بندی، مشخصات و درصد Royalty خود را مشخص کنیم و در آخر با انتخاب گزینه Create، توکن خود را لیست کنیم.

خرید و فروش ان اف تی در سایر پلتفرم‌ها

بدون شک مطلع هستید که علاوه بر اوپن سی، پلتفرم‌های دیگری هم هستند که امکان خرید و فروش ان اف تی‌ها را برای کاربران فراهم می‌آورند.

معروف ترین بازارهای فروش ان اف تی

در ادامه لیستی از معروف ترین بازارهای فروش ان اف تی را به همراه میانگین کارمزد و بلاک چین‌های تحت پشتیبانی را برای شما آورده‌ایم.

نام پلتفرممیانگین کارمزدبلاک چین‌های تحت پشتیبانی
Rarible2.5 درصداتریوم، فلو، تزوس، پالیگان
SuperRare3 درصداتریوم
Foundation Marketplace5 درصداتریوم
Nifty Gateway2.5 درصداتریوم
Theta Drop10درصد برای فروشندگانشبکه تتا
Looksrare0.5 درصداتریوم

آیا فروش ان اف تی دشوار است؟

بله! در صورتی که با مفهوم ان اف تی، شیوه فروش NFT، شبکه‌های بلاک چینی پشتیبان NFT، کارمزد معاملات ان اف تی، پلتفرم‌های معاملاتی ان اف تی، عوامل موثر بر فروش ان اف تی و نحوه فروش ان اف تی آشنا نباشیم، فروش ان اف تی چندان ساده نخواهد بود.

با این حال، در صورتی که از مواردی چون کارمزد شبکه‌ها، مخاطب هدف، وضعیت بازار، حجم معاملات NFT، فعالیت پروژه‌های دیگر و شیوه بازاریابی توجه کنیم، می‌توانیم ان اف تی‌های خود را به فروش برسانیم.

در ادامه برخی نکات جالب توجه در رابطه با فروش ان اف تی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

بهترین راه برای فروش ان اف تی

برخی راهکارها هستند که می‌توانند شانس ما را برای فروش توکن‌های NFT خود افزایش دهند:

  • قیمت گذاری مناسب، شرکت در حراجی‌ها
  • تشکیل اجتماع در پلتفرم‌های جهانی چون دیسکورد، Reddit و توییتر
  • تبلیغ ان اف تی در شبکه‌های اجتماعی
  • ایجاد ارتباطات با دیگر سازندگان
  • طراحی حرفه‌ای (در رابطه با بنرهای تبلیغاتی و خود توکن‌ها)

با این حال، احتمالا تا کنون متوجه شده‌اید که فروش ان اف تی به صورت مداوم و کسب سود مستمر و منطقی، امر چندان آسانی نیست و به تجربه، دانش، برندسازی و بازاریابی نیاز خواهد داشت.

عوامل موثر بر فروش ان اف تی

به منظور فروش توکن غیرمثلی (NFT)، نیاز داریم تا معیارهایی را در نظر بگیریم:

  • پلتفرم خرید و فروش ان اف تی
  • شبکه مرجع
  • گس فی
  • خریداران (تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد شبکه)
  • فرمت فایل‌های آپلود شده
  • قیمت دیگر توکن‌های موجود در بازار

علاوه بر موارد مذکور، نکاتی چون شیوه فروش هم جزو عوامل موثر بر فروش ان اف تی به حساب می‌آیند. مزایده (Auction) و قیمت ثابت (Fixed Price)، از جمله شیوه‌های رایج فروش ان اف تی به شمار می‌آیند.

فرمت مناسب ساخت ان اف تی

پلتفرم‌های خرید و فروش NFT، چارچوب مشخصی را برای فایل‌های قابل تبدیل به ان اف تی تعریف نموده‌اند و اکثریت آن‌ها از فرمت‌های مشخصی پشتیبانی می‌کنند.

برای مثال در پلتفرم اوپن سی، افراد می‌توانند توکن‌های خود را در قالب فایل‌هایی با فرمت‌های JPG، PNG،SVG،MP4،MP3،WAV و فرمت‌های دیگری چون OGG و GLB آپلود کنند.

انتخاب بهترین بلاک چین برای ساخت ان اف تی

به منظور انتخاب بهترین بلاک چین برای ساخت ان اف تی، نیاز داریم تا متغیرهایی چون حجم معاملات، تعداد آدرس‌های فعال، کارمزد و امنیت آن شبکه را مورد بررسی قرار دهیم.

علی‌رغم اینکه بلاک چین‌های متنوعی چون تزوس، پالیگان و سولانا از حجم گسترده‌ای از ان اف تی‌ها پشتیبانی می‌کنند، نباید فراموش کنیم که همچنان اتریوم بالغ بر 80 درصد حجم معاملات ان اف تی‌ها را در اختیار دارد.

تخمین هزینه ساخت ان اف تی

در قسمت مربوط به بهترین بازارهای خرید و فروش ان اف تی، متوسط کارمزدهای مینت NFT در سایت‌های خرید و فروش ان اف تی را مشاهده کردیم.

به طور کلی، هزینه ساخت ان اف تی با توجه به پلتفرم معاملاتی و بلاک چین مورد استفاده ما متغیر خواهد بود.با در نظر گرفتن کمیسیون‌، کارمزدهای سایت‌ها و بلاک چین‌ها و ارزش توکن لیست شده، می‌توان گفت هزینه ساخت ان اف تی بین 0.1 تا 100 دلار متغیر خواهد بود. البته این احتمال وجود دارد که برای برخی آیتم‌های خاص، نیاز داشته باشیم تا مبلغ بیشتری را هم بپردازیم.

همچنین نیاز داریم تا فاکتورهایی چون شلوغی شبکه و ساعت انجام تراکنش را هم لحاظ کنیم.

بهترین زمان ساخت ان اف تی

به طور کلی، نمی‌توان فرصت دقیقی را برای ساخت ان اف تی تعیین کرد. چرا که این بازار از عوامل متعددی که پیش تر به آن‌ها اشاره نمودیم تاثیر می‌پذیرد. با این حال، بهتر است به خاطر داشته باشید که هرگز برای ساخت ان اف تی دیر نخواهد بود!

اکثریت پروژه‌های موفق حوزه ان اف تی، زمانی کار خود را آغاز کردند که هنوز بسیاری از ایده‌ها و تکنولوژی‌ها در بازار اشباع نشده بودند و با اندکی نوآوری، فرصت رشد فزاینده‌ای وجود داشت. به همین خاطر، شاید بتوان گفت هر زمانی که پارامترهایی چون ایده، نقشه راه (Roadmap)، تیم و بازاریابی مناسب را مورد بررسی قرار دادیم و از وجود آن‌ها اطمینان حاصل کردیم، شاید بتوانیم پروژه‌مان را مستعد رشد و آماده ورود به بازار ان اف تی بدانیم.

مراحل فروش ان اف تی

بدون شک هدف اصلی از ساخت ان اف تی، چیزی نیست جز فروش NFT! پس از در نظر گرفتنِ عوامل موثر بر فروش ان اف تی و برخی مراحل دیگر، می‌توانیم فروش NFTهای خود را آغاز کنیم:

  • ساخت کیف پول ارز دیجیتال متناسب با بلاک چینی که ان اف تی خود را بر بستر آن مینت می‌کنیم.
  • انتخاب پلتفرم معاملاتی ان اف تی (به منظور انتخاب هوشمندانه تر، بهتر است معیارهایی چون تعداد و حجم معاملات، تعداد کاربران، کیف پول‌ها و بلاک چین‌های تحت پشتیبانی را رصد کنیم).
  • خرید ارز دیجیتال
  • اتصال والت به کیف پول
  • آپلود فایل (با در نظر گرفتن فرمت‌های پشتیبانی شده توسط پلتفرم خرید و فروش ان اف تی)
  • تعیین شیوه فروش (قیمت ثابت/مزایده)
  • قیمت گذاری

بهترین کیف پول برای خرید و فروش ان اف تی

می‌دانیم که داشتن کیف پول ارز دیجیتال مناسب، از ارکان اصلی معامله در بازار ارز دیجیتال، ان اف تی و وب3 به شمار به می‌آید.

به طور کلی، کیف پول‌های متعددی وجود دارند که می‌توانیم از آن‌ها برای خرید و فروش ان اف تی استفاده کنیم. با این حال طبق داده‌های وبسایت معتبر Investopedia، کیف پول‌های زیر از جمله والت‌های مناسب خرید و فروش ان اف تی به حساب می‌آیند:

  • کیف پول Zengo: استفاده آسان
  • کیف پول متامسک: قابل استفاده در تمامی حوزه‌ها از جمله ان اف تی و متاورس
  • کیف پول تراست والت: استفاده آسان و تنوع بالای ارزها
  • کیف پول MathWallet: مناسب برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapps)
  • فانتوم (Phantom): مناسب برای ان اف تی‌های مینت شده بر بستر بلاک چین سولانا

نحوه فروش ان اف تی

به دلیل افزایش روزافزون تعداد NFTهای موجود در بازار، شاید فروش ان اف تی ساخته شده و فروش ان اف تی خریداری شده امر ساده‌ای به حساب نیاید. بالاخص زمانی که از یک کامیونیتی گسترده و بازاریابی مستمر برخوردار نباشیم.

به هر شکل، به منظور فروش ان اف تی نیاز داریم تا پس از ساخت کیف پول ارز دیجیتال و انتخاب بلاک چین مد نظر، تا بازا مناسب خود را انتخاب کنیم. در مقاله از کجا NFT بخریم؟ ، به معرفی بهترین پلتفرم‌های خرید و فروش ان اف تی پرداخته‌ایم.

پس از ارزش گذاری ان اف تی، نیاز داریم تا توضیحاتی را در رابطه با توکن خود به اشتراک بگذاریم. در اینجا، می‌بایست مواردی چون خصوصیات (Trait)، داستان پشت ان اف تی، مزایای ارائه شده و ارزشی که با خرید آن ان اف تی کسب می‌کنیم را به لیست توضیحات اضافه کنیم.

ارزش گذاری ان اف تی چگونه انجام می‌شود؟

این سوال پاسخ مشخصی ندارد! چرا که بسیاری از ان‌اف‌تی‌ها صرفا به صورت تصادفی به فروش رسیدند و برخی هم علی‌رغم تیم پروژه قوی، نتوانستند آنطور که باید موفقیت‌هایی را کسب کنند. با این حال، عواملی چون اجتماع (Community)، می‌توانند بر فروش ان اف تی تاثیرگذار واقع شوند.

اگر فردی با دنیای ان اف تی هم آشنایی نداشته باشد، بدون شک دست کم یک بار با تصویر میمون‌های خسته (Bored Apes) روبرو شده است. یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت این کالکشن ان اف تی و تراکنش‌‌های میلیون دلاری توکن‌های آن، چیزی نیست جز همین اجتماع گسترده. چرا که به واسطه آن، BAYC توانسته برندسازی قدرتمندی را انجام دهد و طبعا محصولات خود را به خوبی به فروش برساند.

علاوه بر اجتماع و برندسازی، ارائه خدمات و محدودیت توکن‌ها (Scarcity) هم می‌توانند روی ارزش‌گذاری ان اف تی‌ها تاثیر بسزایی داشته باشند. به عنوان مثال، برخی سلبریتی‌ها ان اف تی اختصاصی خود را عرضه می‌کنند و به طرفداران این نوید را می‌دهند که با خرید توکن‌ها، به مزایای ویژه‌ای دست می‌یابند. همین موضوع، طیف وسیعی از مشتریان را جذب خواهند کرد.

کسب درآمد غیرفعال از ساخت ان اف تی

اگر شما هم مثل من به موسیقی علاقه دارید، پلتفرم اسپاتیفای را به خوبی می‌شناسید. در این اپلیکیشن آرتیست‌ها برندگان اصلی هستند. یعنی به ازای هر هربار شنیده شدن، درصدی را برای حفظ حقوق ناشر دریافت می‌کنند. در NFTها هم شاهد چنین چیزی هستیم. برای درک بهتر این مفهوم، به مثال پیش رو توجه کنید. استیو، نقاشی است که در کار خود بسیار تبحر دارد. پس از آشنایی با NFTها و دیدن مبادلات چند میلیون دلاری، وی تصمیم می‌گیرد تا آثار هنری خود را به توکن‌های غیرمثلی تبدیل کند و در دسته میلیونرهای NFT قرار بگیرد.

پس از ساخت و نام گذاری NFT خود در سایت اوپن‌سی، نوبت به تعیین قیمت آن دارایی می‌رسد. به دلیل اشراف بر هنر نقاشی، استیو این توانایی را دارد تا عیار واقعی آثار را بشناسد. سرانجام این دارایی به قیمت ۰/۷۵ اتر (۲۰۷۴دلار) ارزش گذاری می‌شود. پس از گذشت چند روز، این اثر به فروش می‌رسد و استیو از همیشه خوشحال‌تر است! تصور کنید فردی به نام مایکل این دارایی را خریداری کرده است.

فروش NFT در سایت اوپن سی

پس از فروش این آیتم، مایکل تصمیم می‌گیرد تا NFT استیو را به قیمت ۱ اتر (۲۶۰۰دلار) به فروش برساند. پس از گذشت چند ساعت، مایکل با عبارت «Your item was sold» مواجه می‌شود. در این معامله، مایکل تنها برنده نیست. چرا که به لطف تکنولوژی بلاک چین و قراردادهای هوشمند، مقداری از مبلغ تراکنش NFT به استیو تعلق می‌گیرد. این درصد می‌تواند متغیر باشد. مثلا در پلتفرم بزرگ اوپن‌سی، ۱۰ درصد از کل حجم تراکنش به سازنده توکن تعلق خواهد گرفت. یعنی پس از به فروش رسیدن NFT مایکل به قیمت ۲۶۰۰ دلار، یک دهم ETH به ارزش ۲۶۰ دلار به کیف پول استیو اضافه خواهد شد.

این منبع درآمد غیرفعال را هم می‌توان یکی دیگر از مزایای بی‌شمار تکنولوژی بلاک چین به حساب آورد!

مزایای خرید و فروش ان اف تی

در رابطه با مزایای ساخت و فروش ان اف تی، می‌توان به موارد متعددی اشاره نمود.

مهم ترین مزیت خرید و فروش ان اف تی را می‌توان در امکان حفظ حقوق هنرمندان و سازندگان خلاصه کرد. به لطف تکنولوژی بلاک چین و قراردادهای هوشمند، توکن‌های غیرمثلی در شبکه‌های بلاک چینی ثبت می‌شوند و هر توکن شناسه مختص به خود را دارا خواهد بود. همین موضوع، از کپی برداری و نقض حقوق سازندگان جلوگیری خواهد کرد.

سازندگان ان اف تی می‌توانند تعداد مشخصی از “کپی”ها را از توکن خود عرضه کنند. برای مثال، می‌توانند در تنظیمات NFT خود قید کنند که تعداد کپی‌های موجود از NFT اصلی، از 40 توکن فراتر نرود. این اقدام، به حفظ حقوق آثار آن‌ها کمک خواهد کرد.

علاوه بر حفظ حقوق هنرمندان، امکان کسب درآمد مناسب (این موضوع متغیر است) هم مهم ترین انگیزه هنرمندان برای تبدیل آثار خود به ان اف تی به حساب می‌آید. همانطور که در مطلب امروز عنوان کردیم، ساخت و فروش ان اف تی می‌تواند امکان کسب درآمد غیرفعال را نیز، برای ما فراهم سازد.

موانع ساخت ان اف تی

بدون شک فروش ان اف تی‌های گران قیمت و افزودن چندین صفر به موجودی کیف پول‌‌مان، امر بسیار جذابی به شمار می‌آید و پس از مشاهده سودهای کلان، ناخودآگاه این سوال را از خودمان می‌پرسیم:«چطور ان اف تی خرید و فروش کنیم؟». با این حال، نباید فراموش کنیم که هر سکّه دو رو دارد و برای فروش ان اف تی ساخته شده نیز، با موانعی روبرو خواهیم بود.

یکی از مهم ترین موانع ساخت ان اف تی (برای کاربران ایرانی)، در مواجهه با محدودیت‌هایی در دسترسی به پلتفرم‌های خرید و فروش ان اف تی خلاصه می‌شود.

از محدودیت در دسترسی که بگذریم، چون امکان نقض حقوق سازندگان، هزینه بالای بازاریابی و هزینه لیست کردن ان اف تی برای فروش، از دیگر محدودیت‌هایی هستند که نیاز داریم تا به آن‌ها توجه داشته باشیم.

به طور کلی، همانند هر بازار دیگری، بازار ان اف تی و فرایند فروش ان اف تی هم از پیچیدگی‌های بسیاری برخوردار هستند و در هر صورت فعالیت در این بازارها، امری ریسکی به ش

کلام آخر

همان‌طور که در ماجراجویی امروزمان دیدیم، نحوه فروش ان اف تی کار چندان دشواری نیست امّا چندان آسان هم نخواهد بود. به لطف دنیای غیرمتمرکز، محدودیتی در ساخت NFTها وجود ندارد و همین موضوع فرصت خوبی را برای ما ایرانیان به وجود آورده است. ولی اگر عطای ساخت NFT را به لقای آن بخشیده‌اید و فقط می‌خواهید توکن‌های NFT را بخرید و بفروشید بهتر است با پلتفرم‌های خرید و فروش NFT آشنا شوید و سری به آن‌ها بزنید.

با وجود رکوردزنی‌های پیاپی و جذب افراد مشهور، باید‌ قبول کنیم که‌ ‌ماجراجویی‌ NFTها همچنان در ابتدای مسیر خود قرار دارد. وضعیت این توکن‌های‌ غیرمثلی‌ به شرایط اینترنت در ابتدای ظهور خود شباهت دارد و هنوز بسیاری با آن‌ها ناآشنا هستند. البته، شاید همین پیشرفت روزافزون ‌و‌ ‌موفقیت‌های تمام نشدنی آن‌ها، برای تضمین آینده‌ای درخشان کافی باشد!

خرید و فروش ارزهای دیجیتال

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، دروازه ورود به دنیاهای دیگری چون NFTها به حساب می‌آید. به منظور خرید و فروش ارزهای دیجیتال، کافیست چند قدم ساده را طی کنید:

  1. ایجاد حساب کاربری در صرافی پول نو
  2. شارژ کیف پول
  3. بررسی قیمت ارزهای دیجیتال
  4. آغاز معامله ارزهای دیجیتال

سوالات متداول

حال که به انتهای مطلب رسیدیم، بد نیست اگر به برخی سوالات متداول حول محور ساخت ان اف تی پاسخ دهیم.

چگونه می توان ان اف تی ساخت؟

به منظور ساخت NFT، نیاز داریم تا گام‌هایی چون انتخاب موضوع ان اف تی، مشخص کردن بستر NFT، تنظیم کیف پول ارز دیجیتال، انتخاب بازار ان اف تی و آپلود فایل NFT را صورت دهیم.

هزینه ساخت ان اف تی به چه صورت است؟

کارمزد (گس فی) ساخت ان اف تی‌ها بسته به زمان تراکنش، بلاک چین مرجع و قیمت NFT، متغیر است. با این حال، اغلب پلتفرم‌ها مبلغی بین 1 تا 5رصد ارزش آیتم فروخته شده را به عنوان گس فی در نظر می‌گیرند. برخی هم امکان مینت رایگان (Free Mint) برای سازندگان فراهم می‌کنند.

0
no comments

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

16

نظر مخاطبان (0)