تحلیل فاندامنتال

زمان مطالعه :

8 دقیقه

بهترین مجموعه‌های NFT برای سرمایه‌گذاری در سال 2023

همان‌طور که دلال‌های اشیای هنری به‌دنبال آثار مشهور یا عتیقه‌جات باارزش هستند، افراد زیادی نیز به خرید و فروش توکن‌های ارزشمند NFT علاقه دارند. این کار به خودی خود ریسک‌پذیری بالایی می‌طلبد؛ اما درصورت استفاده از تحلیل و بررسی درست، می‌تواند گنجایش سودآوری بسیار زیادی هم داشته باشد.  

NFTها نوعی هنر دیجیتال به حساب می‌آیند که در قالب‌‌هایی مثل تصاویر دیجیتال، عکس، موسیقی، فیلم و … ایجاد می‌شوند. به توکن‌های NFT ارزهای کلکسیونی هم می‌گوییم. قیمت‌گذاری آنها هم تا حد زیادی شبیه به قیمت‌گذاری آثار هنری و کلکسیونی در دنیای واقعی است. ان اف تی‌ها منحصر‌به‌فرد هستند و مانند یک اثر هنری ویژگی‌های جالب یا نایابی دارند؛ گاهی این ویژگی‌ها باعث می‌شود که مجموعه‌های NFT از دید خریداران بسیار ارزشمند شناخته شوند. 

امروز قرار است در مورد بهترین مجموعه‌ های NFT برای سرمایه‌ گذاری و نحوه تشخیص این مجموعه‌ها صحبت کنیم. این را هم بگویم که شما امکان ساخت NFTها را نیز دارید؛ برای آشنایی با نحوه ساخت و فروش NFT پیشنهاد می‌کنم، مقاله زیر را بخوانید:

لیست توکن های NFT سال ۲۰۲۳ – بهترین‌ها کدامند؟

بهترین توکن های nft

حالا نوبت به معرفی چند مورد از بهترین توکن های NFT رسیده. طبق آمار موجود در زمان نوشتن این متن، این مجموعه‌ها جزو مشهورترین ان اف تی‌‌های ۲۰۲۳ هستند. 

– CloneX

کالشکن ان اف تی CloneX

مجموعه ان اف تی CloneX شامل ۲۰,۰۰۰ آواتار سه‌بعدی انسان‌نما است که برترین پروژه استودیو RTFKT به شمار می‌رود. RTFKT شرکتی است که در زمان آغاز فراگیری کرونا، توسط سه دوست راه‌اندازی شد. این شرکت در زمینه‌‌هایی مثل خدمات بلاک چین، متاورس و ساخت NFT فعالیت دارد. RTFKT برای ساخت کلون ایکس با هنرمند مشهور ژاپنی به نام تاکاشی موراکامی (Takashi Murakami) همکاری کرد. CloneX داستان جذابی از آینده را روایت می‌کند؛ آینده‌ای که در آن، انسان‌ها از طریق کلون‌های شبیه‌سازی شده، به زندگی و کسب تجربه از جهان می‌پردازند.

 – Azuki

کالکشن Azuki

مجموعه محبوب آزوکی محصول کار استارتاپی آمریکایی به نام Chiru Labs است. هرکدام از ۱۰,۰۰۰ NFT این مجموعه به شکل یک تصویر انیمه‌ای ایجاد شده‌اند. دارندگان ان اف تی‌های آزوکی مجاز به ورود به باغ (The Garden) هستند. باغ جامعه‌ای مجازیست که در آن هنرمندان، پدیدآورندگان و علاقه‌مندان به وب ۳ به تعامل با یکدیگر پرداخته و راه خود را به آینده‌ای غیرمتمرکز پیش می‌برند. 

– ENS 

ای ان اس اتریوم

ENS نوع متفاوتی از توکن‌های NFT را عرضه می‌کند. ENSها دراصل، نام و دامنه‌ای منحصربه‌فرد هستند (مانند آدرس یک سایت). مالک چنین دامنه‌ای می‌تواند در حساب ENS خود، آدرس کیف پول و حتی مواردی مثل آواتار، ایمیل و لینک شبکه‌های اجتماعی شخصی را ثبت کند؛ بعد از این کار، می‌توان بسیار شیک و آسان به‌جای آدرس پیچیده و طولانی والت، از همان نام ENS استفاده کرد. مثلا فردی که قصد واریز ارز دیجیتال به والت شما را دارد، تنها با داشتن نام دامنه ENS شما قادر به ارسال کریپتوکارنسی خواهد بود. NFTهای ای ان اس دارای پسوند .ETH هستند مثل ali.eth یا maryam.eth. تا کنون ۲.۷۷ میلیون نام یکتا از این نوع ان اف تی ایجاد شده و تعداد مالکان آن نیز به بالای ۶۷۰ هزار نفر رسیده است. 

– Cryptopunks

کالکشن ان اف تی Cryptopunks

مجموعه کریپتوپانکس که یکی از اولین NFTهای تولید شده است، در ۲۰۱۷، توسط دو کارمند آزمایشگاه LARVA به‌وجود آمد. این دو کارمند کانادایی مت هال (Matt Hall) و جان واتکینسون (John Watkinson) نام داشتند. بعدها یوگا لبز این مجموعه را خرید. هریک از ۱۰,۰۰۰ توکن کریپتوپانک چیزی جز یک تصویر ساده پیکسلی ۲۴×۲۴ نیست. این تصاویر می‌تواند نشانگر یک زن، مرد، میمون، زامبی یا حتی یک بیگانه باشد. در ابتدا، ارزش هر توکن این مجموعه بسیار پایین بود، اما امسال (۲۰۲۳)، قیمت ارزان‌ترین کریپتوپانک به ۵۳.۲ ETH رسیده است. تعداد زیادی از پروژه‌های NFT، به تقلید از Cryptopunks به‌صورت پیکسلی طراحی شده‌اند. 

– Bored Ape Yacht Club

کالکشن بورد ایپ

بورد ایپ یات کلاب مجموعه‌ای شامل ۱۰ هزار تصویر از میمون‌های کِسِل کارتونیست که در ویژگی‌‌هایی مثل رنگ پوست، لباس، اجزا و حالات صورت متفاوت هستند. این مجموعه که به نام بایک (BAYC) هم شناخته می‌شود، در ۲۰۲۱، توسط یوگا لبز (Yuga Labs) توسعه پیدا کرد. در همان سال، نام این پروژه در لیست معرفی بهترین توکن های غیرقابل تعویض ۲۰۲۱ حضور داشت.

زمانی هر توکن بایک ۰.۰۸ ETH قیمت داشت؛ ولی هنگام نوشتن این مقاله در ۲۰۲۳، فقط کف قیمت مجموعه BAYC به نزدیک ۵۴ اتریوم رسیده است. اشخاص معروف زیادی مثل امینم، پاریس هیلتون، مدونا، اسنوپ داگ، جیمی فالون و نیمار توکن‌های این پروژه را خریده‌اند.

-Crypto Baristas

کریپتو باریستاز (Crypto Baristas) یک کالکشن ان‌اف‌تی است که برخی کاراکترهای نقاشی شده را شامل می‌شود که با خرید آن‌ها، می‌توان از یکی از کافه‌های نیویورک که توسط NFTها پشتیبانی می‌شود حمایت نمود. این پروژه توسط دن و نیک هانِوِل که با نام Coffee Bros شناخته شده‌اند افتتاح شده و هردو مدیریت آن را عهده‌دار هستند.

کالکشن Crypto Baristas

ما در Crypto Baristas قصد داریم تا اجتماعی از علاقمندان به هنر، کافئین، کارآفرینی و نوآوری را گردآوری کنیم.

در زمان نگارش این مقاله، کریپتوباریستاز در اولین فصل از ماجراجویی خود قرار دارد و تا کنون 60 کاراکتر این کالکشن روانه بازار شده است که در سطوح مختلفی قابل خریداری هستند.

سطوح مختلف کاراکترهای این مجموعه، بدین صورت در دسترس هستند:

  • Barista
  • Master Barista
  • World Barista Champ

مجموعه‌NFTهای وابسته به Bored Ape Yacht Club

در دنیای NFTها، گاهی پس از محبوبیت و رشد یک پروژه، خالق اثر اقدام به ساخت مجموعه‌هایی مرتبط با حال و هوای پروژه اولیه می‌کند. به همین شکل، پس از موفقیت توکن‌های NFT بایک، تیم یوگا لبز تصمیم گرفت تا به خلق چند مجموعه ان اف تی دیگر هم بپردازد. یکی از این موارد، مجموعه Bored Ape Kennel Club است که به‌عنوان یک مجموعه همراه برای BAYC، تصاویر سگ‌هایی با خصوصیات مختلف را دربردارد. 

پروژه دیگر به نام Mutant Ape Yacht Club شناخته می‌شود. NFTهای مجموعه میوتنت ایپ یات کلاب تصاویر تغییرشکل‌یافته همان میمون‌های کسل را بعد از مصرف نوعی دارو نشان می‌دهد. گزینه بعدی Otherdeed نام دارد. این مجموعه شامل قطعاتی از زمین‌های متاورسی در سرزمینی به اسم آدرساید (Otherside) است.

هرکدام از این قطعات ترکیبی منحصر به فرد از منابع طبیعی و رسوبات را در خود جای داده‌اند. هر سه این مجموعه‌ها که مرتبط با NFTهای بایک هستند، جزو قیمتی‌ترین مجموعه‌های ان اف تی محسوب می‌شوند که حجم معامله قابل توجهی هم دارند.

برترین توکن‌های حوزه NFT کدامند؟

بهترین توکن‌های ان اف تی

حالا به مناسبت این مقاله، به چند تا از بهترین توکن‌های فعال در زمینه NFT اشاره‌ای کوتاه می‌کنیم. این توکن‌ها با اینکه از نوع ارزهای دیجیتال تعویض پذیر هستند؛ در حوزه NFTها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این ارزها بیشتر برای پرداخت‌ها یا شرکت در رای‌گیری‌های حاکمیتی اکوسیستم استفاده می‌شود.

  • MANA: دیسنترالند یک دنیای متاورسی مبتنی بر شبکه اتریوم است. کاربران Decentraland می‌توانند با ارائه NFTهای خود در این اکوسیستم به کسب درآمد برسند. ارز دیجیتال اصلی این پروژه مانا نام دارد.
  • THETA: تتا یک شبکه از نوع بلاک چین است که برای پخش ویدیو و بهبود تجربه کاربر راه‌اندازی شده. در این شبکه، افراد می‌توانند منابع محاسباتی و پهنای باند را به اشتراک بگذارند. توکن حاکمیتی شبکه نیز تتا نام دارد.
  • AXS: اکسی رمزارز بومی یکی دیگر از بزرگ‌ترین بازی‌های آنلاین به نام Axie Infinity است که در بلاک چین اتریوم ساخته شده. در بازی اکسی اینفینیتی، بازیکنان به پرورش موجوداتی به اسم Axies پرداخته و با پیروزی در مراحل بازی امتیاز کسب می‌کنند.
  • XTZ: تزوس نام مشترک یک بلاک چین لایه یک و ارز بومی آن است؛ ارز تزوس با نماد XTZ هم شناخته می‌شود. شبکه تزوس مانند اتریوم توانایی پشتیبانی از قراردادهای هوشمند را دارد. در این بلاک چین، امکان ساخت NFT به‌صورتی آسان و نسبتا کم هزینه فراهم شده است.
مدیریت ریسک NFT

علاوه‌بر گزینه‌های بالا، در سایت کوین مارکت کپ یا کوین گیکو نیز، می‌توان براساس مواردی مثل عرضه در گردش، حجم معامله یا ارزش بهترین توکن nft را پیدا کرد.

NFT یعنی چه؟

NFTها یکی از انواع توکن‌های رمزنگاری هستند. آنها مانند سایر رمزارزها، با برنامه‌نویسی و به کمک قراردادهای هوشمند روی بلاک چین ایجاد می‌شوند. تا اینجا، می‌توان گفت که توکن‌های ان اف تی مشابه سایر توکن‌های ارز دیجیتال هستند؛ اما بین NFTها و ارزهای دیجیتال دیگری که می‌شناسیم، تفاوت‌هایی اساسی وجود دارد. ارزهایی مثل بیت کوین، تتر یا اتریوم ارزهای تعویض‌پذیر هستند؛ در عوض ان اف تی‌ها هرچند که قابل معامله‌اند؛ ولی تعویض‌پذیر نیستند. برای درک بهتر این موضوع یک مثال می‌زنیم. 

بیایید فرض کنیم که من ۱۰ بیت کوین دارم و شما هم ۱۰ بیت کوین در حساب خود دارید. اگر من و شما تمام بیت کوین‌های خود را به حساب همدیگر ارسال کنیم، باز هم هر کدام از ما ۱۰ بیت کوین دارد و ارزش دارایی‌اش هیچ تغییری نکرده است. 

همه ما می‌دانیم که وقتی قیمت بیت کوین بالا یا پایین برود؛ در اصل قیمت تمام واحدهای بیت کوین بالا و پایین رفته و ارزش همه ارزهای BTC به‌صورت یکسان با هم تغییر می‌کند؛ اما NFTها اینطور نیستند. اگر من یک ان اف تی داشته باشم و شما هم یک ان اف تی، حتی اگر هر دو نسخه از یک مجموعه NFT باشند، هر کدام از آنها قیمت و مشخصات منحصر به فرد خود را خواهد داشت. 

پس اگر من و شما مانند مثال بیت کوین، فقط خود را با هم مبادله کنیم، احتمالا یکی از ما پشیمان خواهد شد؛ زیرا قیمت یکی از آن NFTها در حال حاضر یا حداقل در آینده، از دیگری بالاتر خواهد بود. تغییرات قیمتی ان اف تی‌ها هم الزاما وابسته به یکدیگر نیست؛ برای مثال، ممکن است دو NFT هم‌مجموعه و دارای خالقی مشترک باشند؛ اما زمانی که قیمت یکی از آنها بالا می‌رود، قیمت دیگری دچار کاهش شود. امّا چرا ان اف تی ارزشمند است؟ در مقاله ان اف تی چیست؟ به آن پرداخته‌ایم.

مجموعه NFT چیست؟

توکن‌های NFT معمولا در قالب یک مجموعه‌ عرضه می‌شوند. هر خریدار می‌تواند یک یا چند توکن از یک مجموعه را بخرد. یک مجموعه ان اف تی شامل چندین توکن غیر قابل تعویض است که توسط یک فرد یا گروه ساخته شده‌اند. معمولا هرکدام از توکن‌های یک پروژه از نظر ظاهری یا مفهومی شبیه به هم هستند؛ البته به هریک از آنها ویژگی‌های خاص و لایه‌هایی اضافه شده که آن توکن را نسبت به دیگر توکن‌های همان مجموعه متفاوت می‌کند.

بهترین توکن های NFT برای سرمایه‌گذاری را از کجا بخریم؟

بهترین توکن های NFT برای سرمایه‌گذاری

توکن‌های NFT را از صرافی‌های معمولی نمی‌توان خرید. بازارهای مخصوصی برای خرید و فروش NFTها وجود دارد. در این پلتفرم‌های مجازی، می‌توانید مجموعه‌های مختلفی از معروف‌ترین NFTها گرفته تا نمونه‌هایی گمنام و ناشناخته را پیدا و معامله کنید. 

اپن سی (OpenSea)، رریبل (Rarible)، بازار NFT بایننس (Binance NFT)، بلر (Blur) و فاندیشن (Foundation) از معتبرترین مارکت پلیس‌های NFT هستند. البته تعداد این بازارهای مجازی بسیار بیش از اینها است. اکثر آنها از مجموعه‌های NFT که روی بلاک چین اتریوم ساخته شدند، پشتیبانی می‌کنند؛ اما باز هم تنوع در این حوزه بالاست. 

مارکت پلیس‌های زیادی وجود دارند که به‌عنوان یک بازار ثانویه، امکان مبادله NFTهایی که روی بلاک چین‌هایی به جز اتریوم هستند را نیز به ما می‌دهند. حتی بازارهای آنلاینی راه‌اندازی شدند که مانند Dexها (صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال)، تمرکزگرایی را کنار گذاشته‌اند. 

در کل می‌توانید بازارهای NFT را از نظر نوع بلاک چین، ارزهای (دیجیتال یا فیات) قابل پرداخت، حجم معاملات، رابط کاربری، ابزارهای جانبی، کارمزدها، نوع تمرکزگرایی و نحوه ثبت نام با هم م

آیا سرمایه‌گذاری روی NFTها ارزشش را دارد؟

دنیای ارزهای دیجیتال پر است از فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری. اگر اولین سال‌هایی که رمزارزها روی کار آمدند، فقط امکان ترید یا سرمایه‌گذاری روی تعدادی ارز دیجیتال محدود را داشتیم، الان می‌توانیم از انجام کارهای مختلفی در این بازار به کسب درآمد برسیم. فعالیت‌هایی مثل استیک ارزهای دیجیتال، شرکت در وام‌دهی رمزارزها، یا موضوع اصلی این مقاله یعنی تشخیص و سرمایه‌گذاری روی بهترین مجموعه nft آینده‌دار.

به‌علاوه یادمان باشد؛ هرازگاهی، یکی از موضوعات حوزه کریپتوکارنسی ترند می‌شود و مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرد. در این زمان، ارزهای دیجیتالی که در آن حوزه فعال باشند، افزایش قیمت قابل توجهی را به خود می‌بینند. مثلا رمزارزهایی که بلاک چین‌شان از DApp‌ها و قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند، میم کوین‌ها، ارزهای دیجیتال حوزه NFT یا خود مجموعه‌های ان اف تی، همه زمانی که بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده بودند، نسبت به دیگر ارزهای مارکت رشد بیشتری را هم تجربه کردند. 

مثلا در سال ۲۰۲۱، رشد بی‌سابقه‌ای در بازار NFTها اتفاق افتاد؛ زیرا حجم معاملات این مارکت به‌سرعت رکورد ورود سرمایه را شکست. رکوردی که هیچ بعید نیست با ورود به بازار گاوی بعدی دوباره شکسته شود.

نحوه انتخاب بهترین مجموعه NFT برای سرمایه‌گذاری

انتخاب بهترین NFT در سال ۲۰۲۳

حالا به نقطه مهمی رسیده‌ایم. هر NFT سودده نیست. گاهی قیمت یک مجموعه NFT در طول زمان کاهش پیدا می‌کند؛ پس قبل از اقدام به خرید، برای جلوگیری از انتخاب اشتباه باید ببینیم که چگونه می‌توان ریسک سرمایه‌گذاری در ان اف تی‌ها را پایین آورد؟ اصلا چطور باید به بررسی بهترین توکن NFT بپردازیم تا احتمال کسب سود بیشتر شود؟ در اینجا به چند عامل مهم و موثر در قیمت آینده NFT‌ها اشاره می‌کنیم.

تیم تولیدکنندگان NFT

خالق یا تیم تولیدکنندگان یک پروژه تاثیر زیادی روی موفقیت آن خواهد گذاشت. هنگام بررسی یک مجموعه ان اف تی، سعی کنید درباره پدیدآورندگان آن و سوابق‌شان تحقیق کنید. بدانید که این افراد چقدر به واسطه جایگاه اجتماعی و حرفه‌ای خود معتبرهستند؟ آیا قبلا روی پروژه‌های موفق دیگری کار کردند؟ یا توانسته‌اند جایی برای برند خود در جامعه باز کنند؟ زیرا درهرحال، وجود تیمی معتبر و مشهور یکی از ویژگی های بهترین توکن ان اف تی شمرده می‌شود. 

جامعه پشتیبان NFT

پشتوانه ان اف تی‌ها

اجتماع پشت یک اثر NFT قوی‌ترین نیرو برای پشتیبانی از آن به حساب می‌آید. قبل از تصمیم به خرید، سراغ بررسی شبکه‌های اجتماعی مجموعه مثل توییتر، دیسکورد و یوتیوب رفته و مشارکت اعضا در آنها را رصد کنید. فعالیت‌های جامعه، تعداد اعضا، ری‌اکشن آنها نسبت به اخبار پروژه، سرعت و نحوه پاسخ به سوال‌ دیگران و نیز میزان شناخت و مثبت‌نگری اعضا به آینده اثر، همه از موضوعات مهم و قابل توجه هستند. 

قیمت کف یا Floor Price

قیمت کف یک مجموعه NFT پایین‌ترین مبلغی را نشان می‌دهد که با آن می‌توان یکی از ان اف تی‌های همان مجموعه را خرید. قیمت کف زیاد می‌تواند نشانگر محبوبیت و ارزش زیاد یک مجموعه در چشم مخاطبان باشد؛ هرچند که مالکان اثر می‌توانند این پارامتر را دستکاری کنند. کف قیمت پروژه‌های NFT را می‌توان از منابع مختلفی به‌دست آورد. یکی از دمِ دست‌ترین این منابع، بخش کلکسیون‌های NFT در سایت کوین مارکت کپ است. 

میزان نادربودن (Rarity)

این ویژگی خود را مانند درجه‌ای برای منحصربه‌فرد بودن NFT نشان می‌دهد. گفتیم که هر مجموعه NFT شامل تعدادی نسخه ان اف تی غیریکسان است. بعضی از این نسخه‌ها در یکسری خصوصیات مشابه‌اند؛ ولی کامل و به‌طور ۱۰۰ درصدی یکی نیستند. مثلا شاید فرم بینی و مدل موی آنها یکسان باشد؛ اما رنگ چشم و لباسشان فرق کند. 

مثل قانون عرضه و‌ تقاضا، خیلی از اوقات، آن نسخه NFT که دارای خصوصیات کمیاب‌تری نسبت به دیگر ان اف تی‌های مجموعه خود باشد، بیشتر مورد استقبال خریداران قرار می‌گیرد. تمام اطلاعات مربوط به ویژگی‌های مختلف توکن‌های یک مجموعه در قالب MetaData یا ابرداده دسته‌بندی می‌شود. دسترسی به متا دیتا از طریق سایت‌هایی مثل Dappradar امکان‌پذیر است. این سایت‌‌ها امکان فیلتر NFTهای یک مجموعه را براساس یک ویژگی خاص فراهم می‌کنند. 

به شکل زیر نگاه کنید! می‌بینید که به‌کمک ابزار متادیتا در سایت Dappradar، نسخه‌هایی از مجموعه کریپتوپانکس که زامبی‌های لبخند به لب را نشان می‌دهد، فیلتر کرده‌ایم. شما نیز می‌توانید با سرچ مجموعه NFT مورد علاقه خود در بخش NFT Explorer این سایت، و ورود به صفحه اختصاصی آن پروژه، فیلتر متا دیتا را به‌کار ببرید.

نحوه توزیع توکن‌های مجموعه NFT

نحوه توزیع توکن‌های NFT

میزان توزیع‌شدگی توکن‌های متعلق به یک پروژه از مهمترین نکاتی است که باید بررسی شود. هرچه NFT‌های یک مجموعه توزیع یکنواخت و متعادل‌تری داشته باشند، بهتر می‌توان از کنترل بازار و قیمت آنها به‌دست یک گروه کوچک و سودجو جلوگیری کرد. اینکه درصد بالایی از ان اف تی‌های پروژه تحت مالکیت یک شخص باشد، خطرناک است. 

برای مثال، چندی پیش، یکی از مالکان بزرگ مجموعه BAYK به دلیل مشکلات شخصی، اقدام به فروش سریع تعدادی از NFTهای خود کرد. این کار او باعث شد تا کف قیمتی (Floor Price) این مجموعه دچار ۸٪ کاهش شود. البته همیشه چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد؛ اما بهتر است گوش به زنگ باشید. 

جهت بررسی چگونگی توزیع یک مجموعه می‌توان از اطلاعات موجود در مارکت پلیسی مثل OpenSea استفاده کرد؛ همچنین می‌توان از یک سایت اکسپلورر بلاک چین (متناسب با شبکه‌ای که پروژه در آن ساخته شده) کمک گرفت. 

هولدرهای بلندمدت ان اف تی

مفهوم دست‌های الماس (Diamond Hands) که به معنای هولدرهای بلندمدت است، در NFTها هم به کار می‌رود. وقتی درصد بالایی از مالکان یک اثرِ قابل فروش، آن را برای مدتی طولانی نگه می‌دارند؛ این سیگنال به جامعه و بازار داده می‌شود که این افراد به آینده مجموعه NFT ایمان دارند.

کاربردهای جانبی آثار NFT‌

NFTها به‌جز اینکه یک دارایی کلکسیونی محسوب می‌شوند؛ ممکن است کاربردهای دیگری هم داشته باشند. برخی از ان اف تی‌ها اجازه عضویت در یک کلاب و جامعه خاص را برای مالک خود صادر می‌کنند. بعضی دیگر تخفیف‌ یا حق تقدم را در خریدهای آینده، برای هولدر خود به ارمغان می‌آورند. حتی NFTهایی هستند که به‌عنوان بلیط شرکت در رویدادهای خاص استفاده می‌شوند. همه این کاربردها در افزایش سودمندی NFT تاثیرگذارند و اگر مهندسی درستی پشت آنها باشد، قابلیت این را دارند که تاثیر مثبتی روی قیمت مجموعه بگذارند.

مدیریت ریسک را فراموش نکنید!

در این مقاله درباره NFTها گفتیم و دانستیم که برای شناخت بهترین توکن های ان اف تی اینده دار باید چه مواردی را بررسی کنیم. در پایان هم چند مجموعه NFT مشهور که رشد زیادی را تجربه کرده‌اند، معرفی کردیم. همچنین با چند ارز دیجیتال که در حوزه ان اف تی فعالیت دارند آشنا شدیم. اما بیایید قبل از پایان، از نکته اصلی وانمانیم؛ خیلی مهم است که به NFTها به‌عنوان یک دارایی بسیار ریسکی نگاه کنیم. 

در ۲۰۲۱، شاهد انفجار NFTها بودیم؛ تا الان هم رشد و انبساط این بازار ادامه دارد. آثار زیادی که حتی حداقل کیفیت لازم را هم نداشته‌اند؛ در این بازار عرضه شدند. بنابران، منطقی نیست که آینده‌ای روشن را برای تمام مجموعه‌های NFT درنظر بگیریم. تازگی و شلوغی این مارکت اهمیت تحقیقات شخصی را بیشتر می‌کند. شما هم اگر تجربه معامله یا بررسی یک NFT را دارید، بگویید. به نظر شما کدام مجموعه‌ ان اف تی استعداد رشد بیشتری در آینده خواهد داشت؟

خرید و فروش ارزهای دیجیتال

شاید روی کاغذ ارزهای دیجیتال و NFTها دو مفهوم متمایز به حساب بیایند. با این حال، نباید فراموش کنیم که ان اف تی‌ها تا حد زیادی به ارزهای دیجیتال وابسته هستند و ورود به حوزه NFT بدون آشنایی با رمزارزها، امری تقریبا غیرممکن خواهد بود.

چرا که صرف نظر از این‌که توکن NFT خود را روی کدام شبکه عرضه کنیم، برای خرید، فروش، مینت و پرداخت کارمزد ان اف تی‌ها، به کیف پول ارز دیجیتال و ارز دیجیتال مرجع نیاز داریم.

شما ترجیح می‌دهید که توکن‌های غیرمثلی خود را بر بستر کدام شبکه معامله کنید؟ منتظر پاسخ‌هایتان هستیم!

کالکشن NFT چیست؟

توکن‌های NFT معمولا در قالب یک مجموعه‌ عرضه می‌شوند. هر خریدار می‌تواند یک یا چند توکن از یک مجموعه را بخرد. یک مجموعه ان اف تی شامل چندین توکن غیر قابل تعویض است که توسط یک فرد یا گروه ساخته شده‌اند.

آیا سرمایه‌گذاری روی NFTها ارزشش را دارد؟

در سال ۲۰۲۱، رشد بی‌سابقه‌ای در بازار NFTها اتفاق افتاد؛ زیرا حجم معاملات این مارکت به‌سرعت رکورد ورود سرمایه را شکست. رکوردی که هیچ بعید نیست با ورود به بازار گاوی بعدی دوباره شکسته شود.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

12

نظر مخاطبان (0)