ApeCoin چیست؟ و چطور این همه محبوب شد؟

ایپ کوین چیست؟
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

6 دقیقه

سال ۲۰۲۱ را می‌توان پررونق ترین سال دنیای کریپتو دانست. از ثبت سقف تاریخی (ATH) جدید توسط بیت کوین تا رشد چند هزار درصدی SHIB و سرانجام سر به فلک کشیدن ارزش کالکشن‌های NFT!

یکی از سکانداران NFTها در سال ۲۰۲۱، کالکشن میمون‌های کسل یا همان BoredApeYachtClub بود که توجه بسیاری از رسانه‌ها و نشریات را به خود جلب کرد.

امروز قصد داریم تا در رابطه با ارز ستایش شده این کالکشن موفق یعنی ApeCoin، به گفتگو بپردازیم. آینده آن چگونه خواهد بود؟ آیا همانطور که برخی اعتقاد دارند، تفاوتی با میم کوین‌ها ندارد؟ در مطلب امروز پول نو خواهیم خواند!

آشنایی با میمون‌های خسته!

پیش از این که به سراغ توکن APE برویم، نیاز داریم تا کمی با پروژه میمون‌های کسل آشنا شویم. همانطور که احتمالا بدانید، کالکشن BoredApeYachtClub در آپریل ۲۰۲۱ و توسط کمپانی بلاک چینی Yuga Labs راه اندازی شد.

ApeCoin چیست؟
حضور NFTهای محبوب BAYC در موزیک ویدیوی جدید امنم و اسنوپ داگ

این مجموعه پر آوازه ۱۰هزار توکن NFT منحصر به فرد را شامل می‌شود. هر یک از آن‌ها آواتاری است که یک میمون خسته را نمایش می‌دهد. لباس، اکسسوری‌ها، حالات چهره و مواردی از این دست، آیتم‌هایی هستند که این آواتارهای گرانقیمت را از یکدیگر متمایز می‌کنند.

NFTها از سال ۲۰۱۴ راه خود را به بازار پیدا کرده‌ بودند. با این وجود، این دارایی‌های دیجیتالی رشد فزاینده خود را مدیون سال ۲۰۲۱ هستند. BAYC یکی از مهم ترین (شاید هم مهم ترین!) پروژه‌های این حوزه بوده که مورد استقبال بسیاری از سلبریتی‌های مشهور هم قرار گرفته است.

نیمار، جیمی فلن، امنم، استفن کری و صدها چهره نام آشنای دیگر، افرادی بودند که ورود خود را به اکوسیستم اعلام کردند و اعتبار این آواتارهای خسته را به بالاترین حد خود رساندند. در زمان نگارش این مقاله، ارزان ترین توکن از این کالکشن با قیمت ۸۶ واحد ETH یا ۹۷ هزار دلار قابل معامله خواهد بود.

ApeCoin چیست؟

با اجتماع میمون‌های کسل آشنا شدیم. امّا نباید فراموش کنیم که این جامعه وسیع به توکن‌های غیرمثلی محدود نمی‌شود. توکن‌های (ApeCoin(APE، دارایی‌هایی مبتنی بر بلاک چین اتریوم هستند که استانداردی ERC-20 دارند.

دارندگان APE این اجازه را دارند تا در تصمیم گیری‌های DAO شرکت داشته باشند. به طور کلی، هولدرهای این توکن می‌توانند به امکانات انحصاری اکوسیستم مانند کالاها، خدمات، بازی‌ها و بسیاری از قابلیت‌های دیگر دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال، می‌توانند در رای گیری سالانه برای اعضای هیئت DAO مشارکت داشته باشند.

مجموعه Bored Ape Yatch Club

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، خریداران NFTهای کالکشن BAYC می‌توانند توکن APE را به عنوان پاداش دریافت کنند. این مکانیزم بر رشد هرچه بیشتر اکوسیستم موثر خواهد بود.

به بیانی دیگر، APE در گروه توکن‌های حاکمیتی قرار دارد که امکان مشارکت در بسیاری از امور را برای کاربران فراهم می‌کند. در مقاله اختصاصی توکن حاکمیتی، با این مفهوم آشنا خواهیم شد.

پشتوانه توکن APE

با توجه به مطالبی که تاکنون درباره BAYC و توکن حاکمیتی APE آموختیم، احتمالا بتوانید حدس بزنید که چه سازمان یا پلتفرمی از ApeCoin پشتیبانی می‌کند.

به طور کلی، اعضای اجتماع APE را هولدرها تشکیل می‌دهند که از محصولات و خدمات مختلف اکوسیستم بهره می‌برند. امّا بیشتر تصمیم گیری‌ها پس از تایید Yuga Labs انجام می‌شوند که روی هم رفته، مجموعه ApeCoin DAO را ایجاد کرده‌اند.

پیش تر گفتیم که اجتماع میمون‌های خسته هم از زیرمجموعه‌های یوگا لبز محسوب می‌شوند. با خریداری این آواتارها یا حتی توکن‌های APE، خدماتی به اعضای اضافه شده به سازمان ارائه خواهد شد.

مکانیزم عرضه ApeCoin چگونه است؟

مجموع توکن‌های APE به ۱ میلیارد واحد می‌رسد. از این میزان ذخیره، حدود ۳۰۰میلیون توکن در چرخه بازار قرار دارد. طبق قراردادهای پروتکل، اجازه ضرب سکه‌های بیشتر وجود ندارد. همچنین، مکانیزم توکن سوزی مشخصی برای ApeCoin در نظر گرفته نشده و میزان توکن‌های در گردش کاهش نخواهد یافت.

شیوه توزیع توکن‌های APE

برای هر پروژه مبتنی بر بلاک چین، شفافیت یک موضوع مهم به حساب می‌آید. به همین خاطر، اکوسیستم ApeCoin نوع توزیع توکن‌های ذخیره خود را به طور کامل شرح داده است.

توکن Ape
  • ۶۲ درصد از توکن ها به اعضای انجمن ApeCoin DAO تخصیص می‌یابد. از این مقدار معین، ۱۵درصد سهم خریداران NFTهای BAYC (BoredApeYachtClub) یا MAYC (MutantYachtClub) خواهد بود.
  • ۱۶ درصد از توکن ‌های APE به Yuga Labs تعلق دارد.
  • ۱۴ درصد از کل دارایی‌ها، سهم افرادی است که در راه اندازی پروتکل ApeCoin مشارکت داشته اند.
  • ۸ درصد باقی مانده هم برای ۴ بنیانگذار Yuga Labs و BAYC در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است که دارندگان NFTهای کالکشن BAYC می‌توانند به ازای هر آواتاری که مالکیت آن را بر عهده دارند، ۱۰,۰۹۴ توکن APE دریافت کنند. برای مالکان کالکشن MAYC، این رقم به ۲۰۴۲ می‌رسد.

علاوه بر این بخشی از توکن‌هایی که در اختیار Yuga Labs قرار دارد، صرف فعالیت‌های بشردوستانه خواهد شد و به موسسه خیریه Jane Goodall اختصاص خواهد یافت.

قفل شدن دارایی‌ها

به منظور جلوگیری از فروش APEهای متعلق به اکوسیستم ApeCoin، مکانیزمی اعمال شده که براساس آن، اعضای اکوسیستم تا زمان مشخصی به دارایی‌های خود دسترسی نخواهند داشت.

پس از باز شدن ذخیره APE، عرضه کل توکن‌ها براساس یک رویه ماهانه انجام خواهد شد. این ساز و کار می‌تواند از تورم احتمالی هم جلوگیری کند.

شرایط ApeCoin در بازار

در ۱۶ مارس ۲۰۲۲، توکن APE به طور رسمی عرضه شد. این ارز توانست در مدت زمانی کوتاه، به اهداف مناسبی دست پیدا کند. تقریبا یک ماه پس از راه اندازی و در تاریخ ۲۸ آپریل، ارزش هر واحد APE به ۲۶.۷ دلار رسید که سقف تاریخی این توکن محسوب می‌شود.

ارز ایپ

با استناد بر داده‌های پلتفرم CoinGecko، ارزش بازار ایپ کوین به بیش از ۱.۳ میلیارد دلار می‌رسد و در جایگاه ۳۹ بزرگترین دارایی‌های کریپتویی براساس ارزش بازار قرار دارد.

در تاریخ ۱۵ ژوئن، ارزش ApeCoin به ۳.۱ دلار رسید که کمترین قیمت این توکن از زمان عرضه به حساب می‌آید. در زمان نگارش مطلب، هر واحد APE به قیمت ۴.۳۸ دلار معامله می‌شود که ۸۲ درصد از ATH خود فاصله دارد.

ما مانند میم کوین‌ها نیستیم!

با توجه به رشد قابل توجه APE پس از عرضه و سپس ریزش این توکن، بسیاری آن را با میم کوین‌ها در یک دسته بندی قرار دادند امّا Yuga Labs با این موضوع مخالفت کرد.

کمپانی یوگا لبز اعلام کرد که APE یک توکن حاکمیتی محسوب می‌شود و کاربرد‌های متعددی خواهد داشت. همانطور که گفتیم، شرکت در تصمیم گیری‌ها و فعالیت‌های DAO، نمونه‌هایی از این مزایا خواهند بود.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

آینده ایپ کوین چگونه است؟

در پی یکه تازی کالکشن BAYC، ایپ کوین هم توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند. بسیاری از تحلیلگران، متخصصان و کارشناسان معتقدند که در مقایسه با بسیاری از پروژه‌های دیگر، ApeCoin می‌تواند به موفقیت‌های قابل توجهی دست پیداکند.

آینده ApeCoin

لیست شدن در صرافی‌ها، انجام معاملات در متاورس، و استفاده از APE در تصمیم گیری‌ها از جمله دلایلی هستند که بسیاری را مجاب کرده تا APE را در لیست دارایی‌های مناسب برای سرمایه گذاری قرار دهند.

فراموش نکنیم که رشد کالکشن‌های اکوسیستم Apes از جمله BAYC، می‌تواند از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر آینده ایپ کوین باشد. با این حال، بازار کریپتو به نوسانات خود شهرت دارد و نمی‌توان امری را به طور دقیق پیشبینی کرد.

چگونه APE بخریم؟

با توجه به محدودیت‌های اعمال شده توسط صرافی‌های مطرح به ویژه بایننس، شاید آسان ترین شیوه خرید ApeCoin برای ما ایرانیان، مراجعه با صرافی‌های ایرانی باشد. خوشبختانه APE در لیست ارزهای تحت پشتیبانی صرافی پول نو قرار دارد. بنابراین در این بخش، می‌خواهیم نحوه خرید آن را برای شما شرح دهیم.

تحلیل و بررسی

در ابتدا نیاز داریم تا به صفحه مخصوص APE وارد شویم. در بالای صفحه، می‌توانیم قیمت ApeCoin را به تتر و تومان مشاهده کنیم.

برای سهولت در اضافه کردن توکن به کیف پول (در صورت نیاز)، می‌توانید کانترکت توکن را بر پایه اتریوم و بایننس اسمارت چین از بخش آدرس توکن کپی کرده و در کیف پول خود وارد کنید.

خرید ایپ کوین

پیش از خرید، نیاز داریم تا روند قیمتی ارز را بررسی کنیم تا بهترین موقعیت معاملاتی را شناسایی کرده باشیم. در این بخش می‌توانید به نمودار قیمتی APE دسترسی داشته باشید تا تحلیل و بررسی خود را انجام دهید.

چارت لحظه‌ای ایپ کوین

در این قسمت هم امکان مشاهده قیمت به صورت تومان و تتر وجود دارد. شما این قابلیت را دارید که چارت را در بازه‌های زمانی مختلفی چون یک ساعته، روزانه، هفتگی و ماهانه بررسی کنید تا اطلاعاتی را در رابطه با روند بازار کسب کرده باشید.

دامیننس ایپ کوین

کمی پایین‌تر هم می‌توانیم اطلاعاتی را درباره تاریخچه توکن، دامیننس آن در بازار و شرایط کلی ارز کسب کنیم تا بتوانیم تصمیم گیری هوشمندانه‌ای داشته باشیم.

خرید ارز APE

در آخر، نوبت به آن رسیده که ApeCoin را به لیست دارایی‌های کیف پول خود اضافه کنیم. پیش از هرچیز نیاز داریم تا موجودی کیف پول خودمان را افزایش دهیم. قبل از انجام این کار، اطمینان داشته باشید که به حساب خود وارد شده‌اید.

برای شارژ کیف پول، کافیست در تب سمت راست صفحه اصلی گزینه کیف پول را انتخاب کنیم. مبلغ مورد نیاز را وارد می‌کنیم و با انتخاب کارت بانکی ثبت شده در حساب، عملیات را انجام می‌دهیم.

اگر هم از قبل کیف پول خود را شارژ کرده‌اید، دیگر نیازی به اقدامات این مرحله نخواهد بود و می‌توانید مستقیما به بخش خرید ایپ کوین بروید.

پس از اطمینان از کافی بودن موجودی کیف پول، می‌توانید مقدار APE مورد نظر خود را وارد کنید و یا مبلغی که می‌خواهید به خرید ApeCoin اختصاص دهید را بنویسید.

در نهایت ایپ کوین به کیف پول داخلی شما در پول نو منتقل می‌شود و این امکان را دارید که در صورت نیاز، آن را به کیف پول شخصی خود انتقال دهید.

ایستگاه پایانی

تفاوتی ندارد که فوق ستاره برزیلی، نیمار به کالکشن BAYC وارد شود یا رپر موفق در چهار دهه یعنی امینم! در هر صورت باید بپذیریم که اکوسیستم BoredApeYachtClub توانسته به اهداف بزرگی دست پیدا کند و همچنان به موفقیت‌های خود ادامه می‌‌دهد.

با این حال، نباید فراموش کنیم که NFTها همچنان مفهومی نو به حساب می‌آیند و کالکشن BAYC هم کماکان راه درازی را در پیش دارد. این موضوع را می‌توانیم به ApeCoin هم تعمیم دهیم. چرا که نوسانات بازار هرگز خبر نمی‌کنند و باید انتظار هر اتفاقی را داشته باشیم.

در آخر باید از شما بابت همراهی ما در مطلب امروز تشکر کنیم. امّا شما چطور فکر می‌کنید؟ اگر سرمایه کافی در اختیار داشته باشید، آیا این آواتارهای خسته و پر زرق و برق را خریداری خواهید کرد؟ همچنین آیا تصمیم دارید تا APE را به لیست دارایی‌های کیف پول خود اضافه کنید؟

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

2

نظر مخاطبان (0)