از کجا ان اف تی بخریم؟ معرفی بهترین پلتفرم‌های خرید و فروش NFT

پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

6 دقیقه

طی سالیان اخیر،‌ بارها و بارها‌ دنیای کریپتو‌ پتانسیل بالای خود را به نمایش گذاشته است. دارایی‌های دیجیتال مسیر پر پیچ و خمی را پشت سر گذاشته‌اند تا از یک مفهوم غیرقابل اعتماد و ‌ناشناخته،‌ به جایگاهی دست یابند که‌ بر دنیا حکمرانی کنند! یکی از انواع این دارایی‌های دیجیتالی،‌ توکن‌های غیرمثلی یا NFT ها هستند. پلتفرم‌های خرید و فروش NFT هم به همین ترتیب پرمخاطب شدند و ما را بر آن داشتند که درباره آن‌ها بیشتر صحبت کنیم.

None Fungible Token یا به اختصار NFT، دسته‌ای از دارایی‌های‌ دیجیتالی ‌باارزش هستند که می‌توان سال ۲۰۲۱ را سال شکوفایی آن‌ها قلمداد کرد.

در سال ۲۰۲۱، NFT ها بهترین دوران خود را پشت سر گذاشتند و به یکی از اصلی‌ترین بازیگران دنیای غیرمتمرکز تبدیل شدند. به همین دلیل، بهتر است با این مفهوم کامل به طور کامل آشنا شوید: NFT چیست و چرا ارزشمند است؟. با این حال، همچنان سوالی به ذهن ما خطور می‌کند و آن چیزی نیست جز:«چگونه ان اف تی بخریم؟». در ادامه به معرفی بهترین پلتفرم‌های معاملاتی NFT پرداخته‌ایم.

انواع پلتفرم‌های خرید و فروش NFT

دقیقا مانند صرافی‌های ارز دیجیتال، برای خرید NFT ها هم‌ ‌پلتفرم‌های مشخصی درنظر گرفته شده است.
فراموش نکنیم، که بازارهای‌‌NFT‌ از پلتفرم‌های‌ پرطرفداری چون ‌‌اسپاتیفای و نتفلیکس کاملا متمایز هستند. با یک مثال ساده، می‌توانیم‌ این موضوع را بهتر درک کنیم. ‌

تصور کنید که شما اشتراک ۳ ماهه اسپاتیفای را خریداری کردید تا بتوانید به موسیقی‌های موردعلاقه خود گوش بسپارید و از آرتیست محبوبتان حمایت کنید. در اینجا شما با خرید اشتراک، یک‌ تجربه نامحدود را خواهید داشت. امّا ساز و کار حاکم بر بازارهای‌ معاملاتی‌ NFT به گونه‌ای است که ‌بر‌ کمیاب بودن دارایی‌های دیجیتالی تاکید دارد و دقیقا مانند انسان‌ها، هر دارایی از دیگری متمایز خواهد بود. احتمالا‌ اکنون متوجه شدید که چرا NFTها باارزش هستند!

همانند ان‌اف‌تی‌ها که انواع مختلفی دارند (آن‌ها را بهتر بشناسید!)، بازارهای خرید و فروش NFT هم انوافع مختلفی دارند. به طور کلی، می‌توان‌ این‌ ‌بازارها را به دو نوع‌ ‌«گسترده» و «انحصاری» تقسیم بندی کرد.

بازار انحصاری

همانطور که از نام آن‌ها قابل حدس است، پلتفرم‌های گسترده‌ طیف وسیع‌تری از شیوه مبادلات را شامل می‌شوند. این یعنی‌ خرید و فروش در این نوع بازارها، هم در قالب مزایده و هم با قیمت ثابت صورت می‌گیرد. ‌علاوه بر این،‌ در این نوع پلتفرم‌ها ‌کالکشن‌های متنوعی از NFTها در دسترس کاربران خواهد بود و‌ تمام سلایق‌ به طور کامل پوشش داده شده است.

بازار گسترده

در بازارها‌ی‌‌‌ انحصاری شرایط متفاوتی حاکم است. چرا که‌‌ ‌‌NFTهای قابل دسترس، ‌طیف محدودتری را شامل می‌شوند. به عبارتی، ‌‌‌توجه اصلی این پلتفرم‌ها، بر ‌موضوعات خاص متمرکز است. برای نمونه،‌ پلتفرم‌ ‌‌‌‌‌Sorare به طور اختصاصی‌ دارایی‌های مربوط به ورزش را در بازار خود جای داده و مخاطب اصلی آن، طرفداران فوتبال هستند. NBA Topshot یکی دیگر از انواع این وبسایت‌ها است که در ادامه به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت!

گفتنی است که برخی پلتفرم‌های معاملاتی NFT، به گسترش فعالیت‌های قابل انجام در دنیای NFT پرداخته‌اند. از موارد زیر، می‌توان به عنوان برخی از این فعالیت‌ها نام برد:

  • قرض دادن/قرض گرفتن NFT (وام‌های وثیقه‌شده با NFT)
  • اجاره کردن NFT
  • خرد کردن NFT
  • بازار مشتقات NFT

پیش از اینکه به سراغ معرفی بهترین پلتفرم‌های خرید و فروش NFT برویم، بد نیست اگر به این سوال پاسخ دهیم:

اموری که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، در چه بستری قابل‌انجام هستند؟

معرفی‌‌ بهترین‌ ‌پلتفرم‌های خرید و فروش NFT

انواع‌ مختلف ‌‌‌‌بازار‌های‌ دیجیتالی NFT را مورد بررسی قرار دادیم. حال، نوبت به این رسیده که هر کدام را بشکافیم و‌ بهترین ‌سایت‌‌های‌ معامله‌ توکن‌های غیرمثلی را بشناسیم. سایت‌هایی که از انواع مختلف NFT همچون NFTهای ایستا و پویا (ان‌اف‌تی‌های داینامیک) پشتیبانی می‌کنند.

۱. OpenSea، پلتفرمی به وسعت دریا

بسیاری از صاحب نظران، دنیای NFT ها را به دریایی بی‌پایان تشبیه می‌کنند. برای اثبات این عقیده، کافیست نگاهی به پلتفرم خرید و فروش OpenSea بیاندازیم. همانند نام خود، اوپن سی وسعتی مانند یک دریای بی انتها دارد. این سایت محبوب که در 2017 توسط Devin Finzer پایه گذاری شد، بزرگ‌ترین و‌ به عقیده بسیاری بهترین پلتفرم خرید و فروش NFT محسوب می‌شود.

وبسایت فروش nft به نام opensea

بر اساس‌ داده‌های‌ Token Terminal،‌ در سال ۲۰۲۱ مجموع حجم معاملاتی این پلتفرم‌ ‌به ۱۴ میلیارد دلار رسید.‌ در سال ۲۰۲۰، این رقم روی ۲۱/۷ میلیون دلار ایستاده بود. به عبارتی، ‌حجم معاملاتی OpenSea ‌رشد ۶۴۶ برابری را ثبت کرد که تاکنون بی‌سابقه بوده است.

همانند صرافی‌های ارز دیجیتال، برای انجام معاملات و ساخت ان اف تی در اوپن سی نیاز دارید تا کیف پول خود را به این وبسایت متصل کنید. برای معامله NFT احتمالا نیاز به ارز اتر خواهید داشت. برای اینکار میتوانید از صفحه خرید اتریوم سایت پول نو اقدام به خرید کنید.

محیط پلتفرم فروش nft اوپن سی opensea

برای انجام این کار، روی آیکن کیف پول کلیک کنید و سپس کیف پول مورد نظر خود را انتخاب کنید. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، تا کنون کیف پول متامسک پر استفاده‌ترین کیف پول این سایت بوده است.

گستردگی کالکشن‌های OpenSea

با انتخاب گزینه Explore که در تصویر بالا مشخص است، شما می‌توانید به مجموعه‌های موجود در پلتفرم اوپن سی دسترسی پیدا کنید. تنوع پایان ناپذیر NFTها، موجب شده تا اوپن سی به بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین سایت خرید و فروش این نوع از دارایی‌های دیجیتال تبدیل شود.

یکی از داغ ترین اخباری که اخیرا منتشر شد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد، ورود رپر مشهور یعنی امینم به دنیای NFT بود. این رپر، یکی از NFT های کالکشن BoredApeYachtClub را خریداری کرد که در تصویر زیر، NFT الهام گرفته شده از این رپر اهل دیترویت را مشاهده می‌کنید. امینم این تصویر را به عنوان آواتار اکانت توییتر خود انتخاب کرد!

BoredApeYachtClub پروفایل پیکچر امینم

۲. Nifty gateway، محصول صرافی gemini

همانطور که در صرافی‌های ارز دیجیتال، بایننس تنها گزینه پیش روی ما نیست، در دنیایNFTها هم پلتفرم‌های خرید و فروش به اوپن سی محدود نمی‌شود. بنابراین علاوه بر OpenSea، می‌توان از Nifty gateway به عنوان یکی از موفق‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی NFT نام برد. ناگفته نماند که صرافی بزرگ Gemini مالکیت این پلتفرم را بر عهده دارد.

محیط سایت پلتفرم ان اف تی Nifty gateway

با ورود به پنل Marketplace، به دنیای شگفت انگیز NFTها وارد می‌شوید. تنوع NFTهای این پلتفرم بی‌انتهاست و همین موجب می‌شود که تصمیم گیری دشواری را در پیش داشته باشیم!

NFT های مربوط به کالکشن SPECTERS

NFT های مربوط به کالکشن SPECTERS

چیزی که نیفتی گیت وی را از دیگر سایت‌های خرید و فروش متمایز کرده، امکانات گسترده‌تر آن است چرا که علاوه بر امکان خرید و فروش، مقالات و آموزش‌های مفیدی را هم در خود گنجانده است. می‌توان از طریقه ساخت NFT در Nifty Gateway به عنوان یکی از آموزش‌های کارآمد این سایت یاد کرد. همچنین، در گزینه About Us در بخش Company، می‌توانیم در مورد برنامه‌ها، تاریخچه و دیگر اقدامات این سایت جذاب، اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

کالکشن‌ها جدید پلتفرم nft نیفتی گیت وی
در این تصویر، کالکشن هایی را می‌بینید که به تازگی عرضه شدند

۳. NBA Topshot، محفل دوستداران NBA

شاید فوتبال محبوب‌ترین ورزش در دنیا باشد. امّا این بدین معنا نیست که از بسکتبال غافل شویم! احتمالا شما هم به ورزش‌های توپی به ویژه بسکتبال علاقه‌مند باشید. اگر طرفدار این رشته ورزشی جذاب و محبوب هستید، NBA Topshot می‌تواند به سایت‌های Bookmark شده در مرورگرتان اضافه شود!

همانطور که بالاتر به آن پرداختیم، پلتفرم‌های خرید و فروش NFT به دو دسته «گسترده» و «انحصاری» تقسیم می‌شود. دو وبسایت قبلی در دسته اول جای داشتند و اکنون نوبت به پاتوق طرفداران بسکتبال رسیده که در گروه پلتفرم های انحصاری می‌گیرد.

تاپ شات، یادآور روزهای خوب!

اگر به خاطر داشته باشید، یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های ورزشی نوستالژیک، جمع آوری کارت‌های بازیکنان یا باشگاه‌های ورزشی بود. اکثریت افراد برای این کار اشتیاق فراوانی داشتند. به نوعی، NBA topshot هم آن روزها را به ما یادآوری می‌کند و ما را غرق خاطرات خواهد کرد. در اینجا، کارت‌های دیجیتالی مختلفی در دسترس هستند که لحظات خاطره انگیز تاریخ NBA را شامل می‌شوند. می‌توان آن‌ها را در قالب NFT تهیه کرد و همین موضوع است که ارزش آن‌ها را چندین برابر می‌کند.

محیط وبسایت تاپ شات

می‌توان گفت که تاپ شات بهترین پلتفرم بلاک چینی مربوط به NBA است که نیازهای هر کلکسیونری را برآورده می‌کند! چرا که سلایق اکثریت طرفداران NBA به طور کامل پوشش داده شده و جای خالی هیچ یک از ستارگان جدید و قدیم NBA احساس نمی‌شود. در اینجا، می‌توان پکیج‌های مختلفی را طبق معیارهای دلخواه جست‌وجو و خریداری کرد. به عنوان مثال می‌توانید در بخش فیلتر جست‌وجو، نام بسکتبالیست موردعلاقه خود را وارد کنید و به لحظات حماسی خلق شده توسط وی دسترسی پیدا کنید.

NFT های مربوط به لبرون جیمز، بازیکن تیم لس آنجلس لیکرز

NFT های مربوط به لبرون جیمز، بازیکن تیم لس آنجلس لیکرز

می‌توان در بخش بلاگ، اطلاعات جامعی از Topshot، چالش‌ها، برنامه‌ها و… کسب کرد. مانند Nifty Gateway که پیش‌تر آن را مورد بررسی قرار دادیم، تاپ شات هم یک وبسایت جامع محسوب می‌شود و به دلیل جذابیت زائدالوصف آن، متوجه گذر زمان نخواهیم شد.

۴. پلتفرم Blur؛ جاه‌طلب‌ترین پروژه NFT!

پلتفرم بلِر (Blur) یکی از بازارهای نوظهور حوزه ان اف تی به شمار می‌آید که علی‌رغم نوپا بودن، توانسته نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد. این پلتفرم در اکتبر سال 2022 تاسیس شد و در مدتی کوتاه، به برترین مارکت‌پلیسِ NFT از حیث ارزش معاملات تبدیل شد. در فوریه 2023، بلر توانست به رکورد باورنکردنی حجم معاملات 1.07 میلیارد دلاری دست پیدا کند.

یکی از دلایل رشد فزاینده در مارکت‌پلیس، برگزاری ایردراپ ارز دیجیتال و اعطای توکن BLUR بود که به واسطه آن، توانست جایگاه یکه‌تازِ بازار ان اف تی یعنی OpenSea را تصاحب کند. البته که علی‌رغم افزایش قیمت این توکن و رسیدن به سقف 5.2 دلار، تنها در چندساعت شاهد ریزش 85درصدی آن بودیم. در بخش اخبار متاورس و NFT، به تفصیل در رابطه با آخرین خبرهای این حوزه به گفتگو می‌پردازیم.

تیشان روکر (Tieshun Roquerre) یکی از بنیانگذاران وبسایت Blur بود که البته با کمک سرمایه‌گذاران بزرگی از جمله کمپانی مشهور Paradigm، توانست پلتفرم بلر را راه‌اندازی کند.

جالب است بدانید که در پست اختصاصی «معرفی پلتفرم Blur»، به معرفی کامل این پلتفرم، فعالیت‌های تیشان روکر و البته سرمایه‌گذاری‌های دیگرِ شرکت پارادایم پرداخته‌ایم. همچنین، آموزش استفاده از این پلتفرم را برای شما قرار داده‌ایم تا به طور جامع به سوالِ «چگونه ان اف تی بخریم؟» پاسخ داده باشیم!

کلام آخر

دقیقا مانند یک انسان نوپا، NFTها هم در ابتدای مسیر خود قرار دارند. درست همان نقطه‌ای که ۳دهه گذشته، اینترنت در آن قرار داشت! بنابراین با وجود رشد چشمگیر و تحت تاثیر قرار دادن دنیای غیرمتمرکز، هنوز نمی‌توان به طور قطعی آینده NFT را پیشبینی کرد. با این حال، تا کنون دارایی‌های غیرمثلی مسیر امیدوارکننده‌ای را طی کرده‌اند.

شاید بتوان همین امر را به منزله پیروزی NFTها پلتفرم‌های اختصاصی آن‌ها تلقی کرد! همچنین، معرفی ان‌اف‌تی‌های اوردینالز و ورود بیت کوین به دنیای NFT، می‌تواند نویدبخش آینده‌ای جذاب برای این دارایی‌ها به شمار آید. شما آینده این دارایی‌های پر رمز و راز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ حتما نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.🙏

سوالات متداول

آیا با خرید ان اف تی مالکیت آن برای ما می شود؟

در حالت عادی بله امّا اگر دقیق‌تر این موضوع را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که خرید ان اف تی لزوما به معنی دریافت حق تکثیر و به‌اشتراک‌گذاری آن توکن نیست و به منظور کپی از آن دارایی، نیاز داریم تا حق پخش مرتبط با صاحب اثر را محفوظ نگه‌داریم.

از کجا ان اف تی بخریم؟

از طریق پلتفرم‌های معاملاتی NFT همچون اوپن‌سی، Rarible، Blur، SuperRare و Nifty Gateway، می‌توان به خرید و فروش NFT پرداخت.

خرید و فروش ان اف تی با چه ارز دیجیتالی انجام می‌شود؟

خرید و فروش ان اف تی و دیگر آیتم‌های دیجیتال، با ارزهای دیجیتالی چون بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، سولانا (SOL)، کاردانو (ADA) و بایننس کوین (BNB) انجام پذیر هستند.

4
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سمیه اشراقی
سمیه اشراقی
1 سال قبل

وقت‌بخیر،
با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در پلتفرم های خارجی مثل opensea برای ایرانی ها، جایگزینی میشناسید؟ راه های دورزدن این محدودیت‌ها رو می‌فرمایید؟
بنظرتون انفتینو مناسبه برای خرید NFT؟
با سپاس از پاسخگوییتون🌹

اکرم
اکرم
2 سال قبل

خواهشا یه مقاله هم در رابطه با فروش ان اف تی بنویسی. ممنون

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

4

2

نظر مخاطبان (4)