بررسی جامع پروژه آپتوس و صفر تا صد ارز دیجیتال APT

اپتوس چیست؟
جمال نوری

زمان مطالعه :

21 دقیقه

اگر اسم فیس‌بوک یا همان متا را شنیده باشید، باید بدانید که فیس‌بوک در سال‌های قبل قصد داشت که یک شبکه بلاک چین و یک استیبل‌ کوین برای خود راه‌اندازی کند، اما این پروژه به دلیل فشار دولت‌ها متوقف شد. اکنون از این پروژه ناموفق یک پروژه دیگر به نام Aptos متولد شده که این روزها سروصدای زیادی به پا کرده است. اما آپتوس چیست؟

در این مقاله به بررسی بلاک چین آپتوس (Aptos)، ارز دیجیتال APT، آینده پروژه آپتوس، نحوه کارکرد این بلاک چین، مزایا و معایب و نحوه خرید و فروش آپتوس و … بپردازیم، اگر مایلید در مورد این شبکه بیشتر بدانید، تحلیل فاندامنتال آپتوس را از دست ندهید.

آپتوس (Aptos) چیست؟

آپتوس (Aptos) چیست

آپتوس (Aptos) یک بلاک چین لایه ۱ متن‌باز (Open-Source) است که با زبان برنامه‌نویسی Move ارتقا یافته است. آپتوس را می‌توان یکی از رقبای مهم سولانا دانست به‌طوری که حتی تیم توسعه‌دهنده این شبکه خود را رقیب اصلی سولانا معرفی کرده‌اند.

اهداف آپتوس ایجاد زیرساختی امن، مقیاس‌پذیر و قبل ارتقا برای وب 3 (Web 3.0) است. البته باید دقت داشت که بر اساس سه راهی بلاک چین (Blockchain Trilemma) رسیدن همزمان به مقیاس‌پذیری، تمرکز زدایی و امنیت بسیار دشوار خواهد بود. اما نگران نباشید ما در ادامه به بررسی این موضوع که آیا آپتوس توانسته به سه وجه مثلث بلاک چین دست پیدا کند نیز خواهیم پرداخت.

آپتوس ادعا می‌کند که می‌تواند ۱۶۰ هزار تراکنش را در ثانیه ثبت و تایید کند؛ اما این موضوع هنوز به‌صورت کامل تایید نشده است.

تاریخچه به وجود آمدن آپتوس

بررسی تاریخچه آپتوس

تاریخچه به وجود آمدن پروژه Aptos بسیار جالب و پرحاشیه بوده است. درست است که Mainnet این شبکه در اکتبر ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد، اما تاریخچه آپتوس به سال ۲۰۱۹ بازمی‌گردد.

همه چیز از شرکت Diem و متا یا همان فیس‌بوک آغاز شد، متا (Meta) علاقه‌مند به ایجاد یک استیبل‌کوین و یک شبکه بلاک چین به نام Diem بود، اما همه چیز طبق خواسته متا پیش نرفت و بر اساس فشار قانون‌گذاران این پروژه متوقف شد. زیرا به‌واسطه محبوبیت فیس‌بوک، اینستاگرام و دیگر پروژه‌های شرکت متا این استیبل‌ کوین می‌توانست یک رقیب جدی برای ارزهایی مانند دلار باشد.

پس از منحل‌شدن پروژه دیم (Diem) این پروژه به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار به Silvergate Capital فروخته شد و برخی از اعضای این تیم به ساخت پروژه آپتوس مشغول شدند.

این تجربه می‌تواند یک امتیاز برای آپتوس محسوب شود؛ زیرا این تیم قبلا تجربه ساخت یک پروژه بلاک چینی دیگر را داشته‌اند.

آپتوس چگونه کار می‌کند؟

قبل از اینکه در مورد نحوه کارکرد آپتوس صحبت کنیم باید با چند اصلاح آشنا شوید:

  • نود (Nodes): سرور یا سیستمی که در فعالیت‌های بلاک چین شرکت کرده و وضعیت بلاک چین را ردیابی می‌کند. نودها به صورت فول نود (Fullnodes) و نودهای اعتبارسنج (Validator nodes) در شبکه وجود دارند. نود (گره) چیست؟
  • فول نود (Fullnodes): گره یا نودهایی هستند که تمام اطلاعات شبکه بلاک چین را در خود ذخیره می‌کنند و تراکنش‌ها را از افراد دریافت و آنها را برای اعتبارسنج‌ها ارسال می‌کنند.
  • اعتبارسنج (validator): تعدادی از نودها که وظیفه تایید و ساخت بلاک‌ها را بر عهده دارند.
  • اعتبارسنج لیدر (validator leader): سروری که وظیفه ساخت بلاک فعلی را بر عهده دارد.
  • کلاینت (Client): سیستمی که در خواستی را به شبکه ارسال می‌کند مانند کیف پول‌ها.

حال برای درک بهتر نحوه کارکرد آپتوس با یک مثال به بررسی نحوه ثبت و تایید تراکنش در آپتوس خواهیم پرداخت.

فرض کنید، محسن ۱۰۰ توکن APT (توکن محلی شبکه آپتوس) دارد و می‌خواهد، ۵ توکن APT را به مهسا ارسال کند، حال بر اساس دانسته‌های زیر به نحوه تایید تراکنش در بلاک چین آپتوس خواهیم پرداخت.

  • در این شبکه ۱۰۰ اعتبارسنج (افراد یا گره‌هایی که به ثبت و تایید تراکنش‌) در حال فعالیت هستند.
  • شماره توالی (Sequence Number) حساب محسن برابر ۵ است (شماره تراکنش بعدی محسن).
  • اعتبارسنج لیدر (validator leader) در این تراکنش V1 (اعتبارسنج با شماره ۱) است.
بررسی نحوه کارکرد بلاکچین آپتوس
  • Client → REST service

حال محسن تراکنش خود را به کمک یک کلاینت (کیف پول) به سرویس REST یک فول نود در شبکه آپتوس ارسال می‌کند.

  • REST service → Mempool

سرویس REST در فول نود مورد نظر تراکنش را به mempool اعتبارسنج ۱ (V1) ارسال می‌کند.

  • Mempool → Virtual Machine

مم پول از ماشین مجازی (VM) برای بررسی و صحت سنجی تراکنش استفاده می‌کند. این صحت سنجی شامل تایید امضا، تایید مقدار موجودی و بررسی شماره توالی است.

  • Mempool

حال مم پول در صورت تایید صحت تراکنش آن را در درون یک بافر ذخیره می‌کند تا در زمان مناسب این تراکنش انجام و ثبت شود.

  • Mempool → Other Validators

اعتبارسنج لیدر (V1) با استفاده از پروتکل shared-mempool تراکنش‌های موجود در مم پول خود که شامل تراکنش محسن نیز می‌شود را با دیگر اعتبارسنج‌ها به اشتراک می‌گذارد و تراکنش‌های دریافتی از دیگر اعتبارسنج‌ها را در مم پول خود قرار می‌دهد.

  • Consensus → Mempool

از آنجایی که اعتبارسنج V1 در این دوره لیدر است، تعدادی تراکنش را از مم پول خود انتخاب کرده و آن‌ها را به‌واسطه سیستم اجماع خود به دیگر اعتبارسنج‌ها پیشنهاد می‌دهد.

  • Consensus → Other Validators

در زمان پیشنهاد تراکنش‌‌های بلاک جدید، مولفه اجماع در V1 مسئول هماهنگی و توافق بین تمام اعتبارسنج‌ها است، در این اجماع اکثریت اعتبارسنج‌ها باید به ترتیب تراکنش‌های پیشنهادی رای دهند.

  • Consensus → Execution

برای دستیابی به توافق، بلاک مورد نظر که شامل تراکنش‌های مختلف می‌شود، با بخش اجرا (Execution) به اشتراک گذاشته می‌شود.

  • Execution → Virtual Machine

مولفه execution اجرای تراکنش‌ها را در ماشین مجازی مدیریت می‌کند، باید توجه داشته باشید که این اجرا قبل از توافق در مورد درستی بلاک است و هنوز در مورد درستی تراکنش‌های انجام شده بین اعتبارسنج‌ها رای گیری نشده است.

  • Consensus → Execution

پس از اجرای تراکنش‌های موجود در بلاک پیشنهادی، تراکنش‌های موجود به درخت مرکل اضافه می‌شود.

  • Consensus → Other Validators

اعتبارسنج لیدر (در این مثال V1) سعی می‌کند تا در مورد نتیجه بلاک پیشنهادی با دیگر اعتبارسنج‌ها به توافق برسد.

  • Consensus → Execution, Execution → Storage

اگر بلاک پیشنهادی به حد نصاب آرا دست یابد، بلاک در زنجیره ثبت شده و تراکنش‌ها نیز تایید می‌شوند.

اکنون مهسا ۵ توکن APT دریافت و این مقدار به همراه کارمزد از حساب محسن کسر می‌شود و شماره توالی محسن به عدد ۶ تغییر می‌کند.

الگوریتم اجماع در شبکه آپتوس چگونه است؟

نکته مهم که در این مثال به آن اشاره نشد، فرایند اجماع در شبکه آپتوس است. آپتوس برای اجماع از ترکیب فرایند اثبات سهام یا POS و نوعی روش حل خطا بیزانسی (BFT) استفاده می‌کند. این شبکه برای کاهش تاخیر در این فرایند، دو روش نامبرده شده را به صورت موازی انجام می‌دهد.

زبان برنامه‌نویسی آپتوس

زبان برنامه نویسی بلاکچین آپتوس، زبان برنامه نویسی MOVE

موو (Move) یک زبان برنامه‌نویسی برای قراردادهای هوشمند به‌صورت ایمن است که ابتدا در متا (فیس‌بوک سابق) برای تقویت بلاکچین Diem توسعه یافت، این زبان برنامه‌نویسی به گونه طراحی شده است که یک زبان مبتنی بر پلتفرم باشد تا کتابخانه‌های رایج.

بر اساس گفته‌های تیم توسعه‌دهنده آپتوس، برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از زبان برنامه‌‌نویسی Move به‌راحتی قرارداد هوشمندی را که ایجاد کرده‌اند به‌روزرسانی کنند، اگر یک ماژول به‌روزرسانی شود تمام کسانی که از آن ماژول استفاده می‌کنند، متوجه این به‌روزرسانی خواهند شد.

برای به‌روزرسانی و ارتقای کد خود به زبان Move کافی است که کد منتشر شده را در همان آدرسی که قبلا منتشر شده بود، دوباره پابلیش کنید. برای درک بهتر و نحوه ارتقای کد در شبکه آپتوس می‌توانید از راهنمایی‌های سایت آپتوس استفاده کنید.

هدف اصلی زبان برنامه‌نویسی Move تبدیل‌شدن به جاوا اسکریپت وب ۳ است، به‌طوری که تمام توسعه‌دهندگان اگر بخواهند به‌سرعت یک کد ایمن بنویسند به سراغ زبان برنامه‌نویسی Move بیایند.

بررسی تفاوت ماشین مجازی آپتوس، سولانا و اتریوم

برای درک بهتر نسبت به زبان برنامه‌نویسی Move و همچنین قابلیت‌های آپتوس به بررسی به بررسی تفاوت ماشین مجازی در سه بلاک چین معروف اتریوم، سولانا و آپتوس پرداختیم.

 آپتوس / Moveسولانا / SeaLevelاتریوم / EVM
ذخیره‌سازی دادهدر حساب مالک ذخیره می‌شوددر حساب مالک مرتبط با یک برنامه ذخیره می‌شوددر حساب مرتبط با یک قرارداد هوشمند ذخیره می‌شود
توانایی موازی‌سازی کارهاقادر به استنباط موازی‌سازی در زمان اجرا در بلاک چین Aptos استبرای موازی‌سازی مستلزم مشخص‌کردن تمام حساب‌ها و برنامه‌های مورد دسترسی در داخل تراکنش است 
ایمنی معاملاتشماره توالی (Sequence number)منحصر به فرد بودن تراکنش + به‌خاطر سپردن تراکنش‌هانانس

آیا زبان برنامه‌نویسی Move یک زبان ایمن است؟

بر اساس گفته‌های تیم توسعه‌دهنده آپتوس زبان برنامه‌نویسی Move و ماشین مجازی آپتوس با نام MoveVM از امنیت بالایی برخوردار است؛ اما با کمی جستجو به گزارش فنی شرکت Numen Cyber Labs در مورد Move VM برخوردیم، در این گزارش در مورد یک آسیب در ماژول تایید زبان Move صحبت شده است.

این شرکت امنیت سایبری در این مقاله توضیح داده است که از آنجایی که این آسیب‌پذیری در ماژول اجرای Move برای گره‌های روی زنجیره رخ می‌دهد، ممکن است باعث حمله یا عدم اجرا خدمات می‌شود.

بررسی تیم توسعه‌دهنده آپتوس

تیم توسعه‌دهنده آپتوس

احتمالا متوجه شده‌اید که تیم توسعه‌دهنده آپتوس یک تیم تازه‌کار نیست، اکثر افراد این تیم تجربه کار در بلاکچین Diem و کیف پول Meta Novi را در کارنامه خود دارند.از مهم‌ترین افراد این تیم می‌توان به خالق آپتوس آشاره کرد.

محمد شیخ (Mohammad Shaikh) معروف به مو شیخ هم‌بنیان‌گذار (Co-Founder) و CEO پروژه آپتوس است که در کالیفرنیا ساکن است، از مهم‌ترین تجربه‌های محمد شیخ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • همکاری در پروژه کیف پول Novi که توسط شرکت متا در حال انجام بود، این پروژه به دلیل فشار دولت‌ها متوقف شد.
  • بنیان‌گذار پروژه Meridio در سال ۲۰۱۷، این پروژه یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین است که برای سرمایه‌گذاری در سهام، املاک و مستغلات طراحی شده است.
  • مدیر استراتژی در شرکت ConsenSys، این شرکت به مردم و توسعه‌دهندگان در سراسر جهان زیرساخت‌هایی را برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز ارائه می‌دهد. محمد شیخ از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۰ به‌عنوان مدیر استراتژی در این شرکت فعالیت داشته است.
  • گروه مشاوران بوستون (Boston Consulting Group). این گروه، مشاوره‌هایی در مورد کسب‌وکار به شرکت‌ها و تیم‌ها ارائه می‌دهد، محمد شیخ نیز در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ در این مجموعه به‌عنوان مشاور فعالیت داشته است.
  • RBC Capital Markets یک بانک سرمایه‌گذاری جهانی در کاناداست که خدمات مالی و بازارهای سرمایه را به شرکت‌ها، نهادهای سرمایه‌گذار و … ارائه می‌دهد، محمد شیخ در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ در این مجموعه به‌عنوان تحلیل‌گر ارشد مشغول به فعالیت بوده است.

اوری چینگ (Avery Ching) نیز یک از هم‌بنیان‌گذاران آپتوس و CTO این پروژه است، وی تحصیلات خود را در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه نورث وسترن (Northwestern University) گذراند و در حال حاضر در پروژه آپتوس در حال فعالیت است، از مهم‌ترین فعالیت‌های اوری چینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اوری چینگ به‌عنوان راهبر فنی تیم (Tech Lead) در کیف پول Novi و بلاک چین لایه یک Diem که دو محصول شرکت متا بودند در سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ با متا (فیس‌بوک) همکاری داشته است.
  • مهندس نرم‌افزار در شرکت متا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱
  • مهندس نرم‌افزار در شرکت یاهو از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ 

با بررسی دیگر اعضای تیم توسعه‌دهنده آپتوس از طریق لینکدین این پروژه متوجه شدیم که بیشتر اعضای این تیم در کالیفرنیا که محل اصلی شرکت است مستقر هستند و فقط تعداد کمی از اعضای این تیم در کشورهایی همچون کانادا، انگلیس و امارات زندگی می‌کنند. این موضوع نشان از متمرکز بودن تیم توسعه‌دهنده آپتوس دارد. 

بررسی فعالیت تیم توسعه‌دهنده در گیت‌هاب

حال که به‌صورت خلاصه با تیم توسعه‌دهنده آپتوس آشنا شدیم بهتر است که به بررسی عملکرد این تیم نیز بپردازیم.

با بررسی گیت‌هاب آپتوس متوجه شدیم که در زمان نوشتن این مقاله تیم توسعه‌دهنده تمرکز اصلی خود را بر روی هسته اصلی بلاک چین Aptos، مرورگر آپتوس، Aptos Name Service (یک پروژه برای ایجاد دامنه‌های شخصی در بلاک چین آپتوس) و Aptos Wallet Adapter (یک ماژول برای توسعه‌دهندگان کیف پول و برنامه‌های غیرمتمرکز) از این نحوه تخصیص نیرو برای پروژه‌های مختلف و کار بر روی آن‌ها می‌توان دریافت که تیم توسعه‌دهنده آپتوس به تمام جنبه‌های مختلف برای رسیدن به هدف خود که در بخش‌های قبلی بیان شد، می‌پردازد و این موضوع یک نکته مثبت برای این تیم محسوب می‌شود.

در مورد تمرکز تیم توسعه‌دهنده آپتوس صحبت کردیم؛ اما آیا این تیم تلاش و کارکرد لازم را برای پیشبرد اهداف پروژه دارند؟

برای پاسخ به این سوال به نمودار Development activity که توسط سایت سنتیمنت ارائه شده است نگاهی خواهیم داشت.

بررسی میزان فعالیت تیم توسعه‌دهنده آپتوس

در تصویر بالا خط سبز رنگ قیمت ارز دیجیتال APT و خط بنفش رنگ میزان فعالیت توسعه‌دهندگان را در گیت‌هاب مشخص می‌کند، باید توجه داشت که فعالیت‌هایی مانند بازاریابی، برندسازی و … در گیت‌هاب ثبت نمی‌شود، اما اطلاعات مفیدی در مورد فعالیت تیم برنامه‌نویسی پروژه در اختیار ما قرار خواهد داد.

همان‌طور که در تصویر هم قابل‌مشاهده است قبل از ایجاد و ساخت توکن پروژه فعالیت تیم به بیشترین حد خود رسیده است و پس از آن کاهشی را داشته که در تمام پروژه‌ها یک امر طبیعی محسوب می‌شود، اما نکته‌ای که به چشم می‌خورد رشد دوباره فعالیت این تیم است که می‌تواند برای بهبود این پروژه بسیار کمک‌کننده باشد.

بررسی شبکه‌های اجتماعی آپتوس

بررسی شبکه‌های اجتماعی یک پروژه یکی از بخش‌های تحلیل فاندامنتال پروژه است، شاید با خود بگوید که شبکه‌های اجتماعی و میزان محبوبیت یک پروژه چه ربطی به ارزشمندبودن یا نبودن یک پروژه دارد؟

مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در قیمت یک ارز دیجیتال، عرضه و تقاضا است. حال معروف بودن یک پروژه و محبوبیت آن می‌تواند بر روی تقاضا و در نتیجه قیمت آن تاثیرگذار باشد. درست است که محبوبیت دلیلی بر ارزشمندبودن یک پروژه نیست، اما می‌تواند بر قیمت آن تاثیرگذار باشد. به همین دلیل به بررسی شبکه‌های اجتماعی آپتوس خواهیم پرداخت.

در سایت آپتوس فقط و فقط به توییتر، مدیوم، دیسکورد و لینکدین اشاره شده است که به‌صورت خلاصه به بررسی هرکدام خواهیم پرداخت.

  • توییتر آپتوس: آپتوس دارای ۲ حساب توییتر با نام‌های Aptos Labs و Aptos که هرکدام به ترتیب ۶۴ هزار و ۳۶۶ هزار فالوور دارد، با توجه به میزان تعامل فالوورها می‌توان دریافت که اکثر (حدودا ۷۰ درصد) این کاربران واقعی هستند و این موضوع نشان از فعالیت قابل قبول تیم مارکتینگ آپتوس دارد. نکته دیگر که در مورد توییتر آپتوس به چشم می‌خورد، افزایش فعالیت این حساب‌ها است که می‌توان دلیل آن را تمرکز تیم بر برندسازی دانست.
بررسی میزان فالورهای توییتر آپتوس

همان‌طور که در تصویر بالا نیز مشخص است در دو ماه اخیر رشد فالوورهای آپتوس بیشتر شده است که نشان از عملکرد مناسب این تیم دارد.

  • لینکدین آپتوس: لینکدین این پروژه دارای ۸۹۳۲ فالوور است که برای یک پروژه در لینکدین عدد مناسبی به نظر می‌آید. نکته مهم در لینکدین این پروژه نیز افزایش فعالیت این حساب در چند ماه اخیر است که مانند توییتر تفسیر مشابهی دارد.
  • مدیوم آپتوس: مدیوم آپتوس فعالیت زیادی ندارد و این می‌تواند یک نکته منفی به حساب آید، شاید با خود بگویید که احتمالا مقالات این پروژه در بلاگ آن منتشر می‌شود؛ اما در این بخش نیز فعالیت بسیار کم است.

نتیجه: متوجه شدیم که با توجه به تمام کاستی‌ها در بخش بلاگ آپتوس، تیم مارکتینگ این پروژه در حال تلاش برای ساخت یک جامعه مانند جامعه شیبا اینو برای این پروژه است؛ اما تمرکز اصلی تیم مارکتینگ به افزایش آگاهی مردم نیست و بیشتر تمرکز بر شناخته شدن پروژه تمرکز دارد؛ زیرا فعالیت بلاگ این پروژه مانند سوشال آن رشد زیادی نداشته است. 

اکوسیستم آپتوس

اکوسیستم آپتوس

اکوسیستم آپتوس مانند دیگر رقبای خود در حال رشد است و پروژه‌های مختلفی در حال ایجاد یا همکار با این شبکه بلاک چینی هستند، از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در اکوسیستم آپتوس قرار دارند،‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گیمینگ (Gaming):

  • Aptos Flip
  • Drawshop Kingdom Reverse
  • METAPIXEL
  • AptosReels

دیفای (DeFi):

  • Abel Finance
  • AnimeSwap
  • Aptools
  • Argo
  • Aries Markets
  • AUX
  • Blocto
  • Ditto
  • Econia
  • Ferum

زیرساخت‌ (Infrastructure):

  • Blast API by Bware Labs
  • BlockEden
  • BlockPI Network
  • Byzantion
  • Chainbase
  • Chainstack
  • Crust
  • Mokshya Protocol
  • Moonpay

بازار (Marketplace):

  • BlueMove
  • ForartSwap
  • Mojito Markets
  • Nodegen
  • Nutrios
  • SeaShrine
  • Souffl3
  • Topaz
  • UniBazaar

ان اف تی (NFT):

  • Blocto
  • Byzantion
  • Koizumi
  • Livepeer
  • Mokshya Protocol
  • SeaShrine
  • Souffl3
  • Topaz
  • UniBazaar

استیبل کوین‌ها (Stablecoins):

  • Argo
  • Thala Labs

ابزارها (Tooling):

  • Aptools
  • Aptos Name Service
  • AptosFaucet
  • AptosPassport
  • AptStats
  • Dialect
  • Hippo Labs
  • Notifi
  • Pyth Network
  • Sentio XYZ

پل‌ها (Bridges):

  • Axelar
  • Celer
  • LayerZero
  • Multichain
  • Wormhole

کیف پول‌ها (Wallets):

  • Blocto
  • EVO Wallet
  • Fewcha
  • Fletch
  • Hive Wallet
  • Martian
  • Math Wallet
  • Momentum Safe
  • Nightly
  • Petra

لانچ پدها (Launchpads):

  • Meeiro
  • Nodegen
  • Proton Sale

این پروژه‌ها بخشی از اکوسیستم آپتوس محسوب می‌شوند، اگر مایلید تمام این پروژه‌ها را مشاهده کنید، می‌توانید از طریق این لینک به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

 ارز دیجیتال آپتوس (APT)

بررسی ارز دیجیتال آپتوس APT

ارز دیجیتال شبکه آپتوس، APT نام دارد که هدف آن پرداخت کارمزد، پاداش و شرکت در تصمیم‌گیری‌های اکوسیستم است. با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط تیم توسعه‌دهنده عرضه کل توکن APT برابر ۱ میلیارد واحد بوده که از این مقدار تعداد ۱۶۰ هزار توکن در گردش است. اما باید دقت داشت که این ۱ میلیارد توکن در طول زمان افزایش خواهد یافت. در بخش بعدی در مورد علت و میزان افزایش این توکن بیشتر توضیح خواهم داد.

بررسی نحوه تخصیص ارز دیجیتال آپتوس

یکی از مهم‌ترین نکات در بررسی هر پروژه بررسی نحوه تخصیص توکن‌ها در پروژه است. زیرا این بررسی، محل خرج‌شدن توکن‌های یک پروژه را مشخص می‌کند. نحوه تخصیص توکن‌های APT به چه صورت است.

محل تخصیصدرصد از کلتعداد کل توکن
جامعه (Community)51.02%510,217,359.767
مشارکت‌کنندگان اصلی(Core Contributors)19.00%190,000,000.000
بنیاد آپتوس (Foundation)16.50%165,000,000.000
سرمایه‌گذاران (Investors)13.48%134,782,640.233

نحوه آزاد سازی توکن‌های APT 👇👇👇

نحوه آزاد سازی توکن‌های آپتوس
  • جامعه (Community): این مجموعه از توکن‌ها برای استفاده مرتبط با اکوسیستم مصرف خواهد شد، اما نکته‌ بسیار مهم آن است که برخی از این مقدار قبلا به پروژه‌هایی که بر روی شبکه آپتوس ساخته شده‌اند، تخصیص داده شده است. از کل این مقدار، تعداد ۴۱۰,۲۱۷,۳۵۹.۷۶۷ توکن APT توسط بنیاد آپتوس و ۱۰۰ هزار توکن نیز توسط آپتوس لبز (Aptos Labs) نگهداری می‌شوند. این توکن‌ها به مدت ۱۰ سال و ماهانه حدودا ۸.۳ درصد آزاد خواهد شد.
  • مشارکت‌کنندگان اصلی (Core Contributors): مقدار ۱۹ درصد از کل توکن‌ها به سرمایه‌گذاران و مشارکت کنندگان اصلی پروژه تعلق خواهد داشت که طی یک برنامه ۴ ساله آزاد خواهند شد؛ اما در سال اول هیچ توکنی از این بخش آزاد نخواهد شد.

نکته مهم: تمام توکن‌های APT چه توکن‌هایی که آزاد هستند و چه توکن‌های قفل را می‌توان استیک کرد و سود سالانه ۷ درصد دریافت کنید. این نرخ هر دوره بررسی و به مرور زمان تا سطح ۳.۲۵ درصد کاهش خواهد یافت. باید توجه شود که این موضوع می‌تواند باعث افزایش عرضه این توکن از ۱ میلیارد شود، این موضوع یک نکته منفی برای این ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

احتمالا متوجه شده‌اید که نحوه تخصیص توکن APT معقول نیست، یعنی بیشتر این توکن‌ها دست سرمایه‌گذاران و تیم آپتوس است و عملا جامعه درصد خیلی کمی از این توکن‌ها را در اختیار دارد و در دو بخش مقداری توکن برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است. علاوه بر این‌ها، قیمتی که این توکن‌ها به سرمایه‌گذاران اولیه واگذار شده است توسط تیم آپتوس مشخص نشده است.

مورد دیگر نیز افزایش عرضه با استیک توکن‌های APT است، به زبان ساده ارز اپتوس در حال حاضر سالانه ۷ درصد تورم دارد و این برای این پروژه یک نکته منفی دیگر محسوب می‌شود.

سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال APT

پروژه آپتوس سه دوره جذب سرمایه داشته که در طول این سه دوره حدودا ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه جذب این پروژه شده است. در این سه دوره شرکت‌های زیر در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲

  • در این دوره بایننس لبز به سرمایه‌گذاران آپتوس اضافه شد.

۲۵ جولای ۲۰۲۲

  • در این دوره ۱۴ سرمایه‌گذار شرکت داشته‌اند و مجموعا ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه جذب شده است.
  • Tess Ventures
  • Superskrypt
  • ParaFi Capital
  • Oak HC/FT
  • Multicoin Capital
  • Jump Crypto
  • Griffin Gaming Partners
  • Franklin Templeton Investments
  • Dragonfly
  • Circle Ventures

۱۵ مارس ۲۰۲۲

در این دوره ۱۶ سرمایه‌گذار در مجموع ۲۰۰ میلیون دلار در پروژه آپتوس سرمایه گذاری کرده‌اند که از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • Variant
  • Tiger Global Management
  • StreamingFast
  • PayPal Ventures
  • Paxos
  • ParaFi Capital
  • Multicoin Capital
  • Kyle Samani
  • Iron Grey
  • Haun Ventures
  • Hashed

از جنجالی‌ترین سرمایه‌گذاران در دو دوره‌ ۱۵ مارس ۲۰۲۲ و ۲۵ جولای ۲۰۲۲ می‌توان به صرافی FTX اشاره کرد. با توجه به ورشکست‌شدن FTX، این صرافی ممکن است که برای پرداخت بدهی‌های خود اقدام به فروش توکن‌های APT کند و این موضوع می‌تواند منجر به کاهش قیمت این رمز ارز شود.

بررسی همکاری‌های پروژه آپتوس

بررسی همکاری‌های پروژه آپتوس

از مهم‌ترین پروژه یا شرکت‌هایی که با آپتوس همکاری می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • همکاری صرافی پنکیک سوآپ و آپتوس: صرافی پنکیک سوآپ یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز در حال حاضر محسوب می‌شود که از شبکه آپتوس نیز پشتیبانی می‌کند. کاربران به‌راحتی می‌توانند به‌وسیله این صرافی غیرمتمرکز، ارزهای دیجیتال در شبکه آپتوس را سوآپ کنند.
  • همکاری گوگل کلود و شبکه آپتوس: گوگل کلود به‌عنوان یکی از نودهای شبکه آپتوس فعال است و در بررسی و تایید تراکنش‌ها به این شبکه کمک می‌کند.
  • همکاری پروژه ANKR با آپتوس: همکاری ANKR با آپتوس باعث شد که این پروژه به یکی از اولین ارائه‌دهندگان RPC برای این بلاک چین تبدیل شود.

بررسی رقبا آپتوس

برای بررسی رقبا پروژه آپتوس به سراغ سه بلاک چین معروف رفتیم تا عملکرد آپتوس را در مقایسه با دیگر رقبای خود بسنجیم.

 آپتوساتریومکاردانوسولانا
زمان لانچ شدن پروژه۲۰۲۲۲۰۱۵۲۰۱۷۲۰۲۰
الگو اجماعPOS + نوعی روش حل مسئله خطا بیزانسی (BFT)POSPOSPOS
Max Supply  ۴۵ میلیارد
Market Cap  ۲.۷ میلیارد دلار۱۹۳ میلیارد دلار۱۳ میلیارد دلار۸.۹ میلیارد دلار
حداکثر تعداد تراکنش در ثانیهبا توجه به گفته توسعه‌دهندگان ۱۶۰ هزار تراکنش در ثانیهدر حال حاضر کمتر از ۳۰ تراکنش در ثانیه۲۵۰ تراکنش در ثانیه۶۰ هزار تراکنش در ثانیه
TVL  ۶۱.۶ میلیون دلار۲۸.۱۹ میلیارد دلار۷۵ میلیون دلار۲۶۴ میلیون دلار

مزایا و معایب پروژه آپتوس چیست؟

احتمالاً تا به این بخش از مقاله با معایب و مزایا آپتوس آشنا شده‌اید، اما برای درک بهتر و ارزش‌ گذاری آپتوس تمام این موارد را در ادامه لیست خواهیم کرد.

مزایای آپتوس

  • تیم قوی که تجربه بسیار بالایی در حوزه بلاک چین دارند.
  • سرمایه‌گذاران قوی و جذب سرمایه‌ مناسب که به پیشبرد پروژه کمک می‌کند.
  • استفاده از زبان برنامه‌نویسی جدید با فناوری‌های روز دنیا
  • امکان ارتقای قراردادهای هوشمند در زبان برنامه‌نویسی Move 

معایب آپتوس

  • متمرکز بودن تیم توسعه‌دهنده آپتوس
  • این پروژه از نظر تئوری یک پروژه ارزشمند محسوب می‌شود؛ اما هنوز در مرحله عمل این موضوع را اثبات نکرده است.
  • با توجه به اظهارات تیم توسعه‌دهنده، آپتوس باید به ۱۶۰ هزار تراکنش در ثانیه برسد؛ اما در حال حاضر TPS این پروژه برابر ۷ است، تیم توسعه‌دهنده علت این موضوع را کمبود تراکنش در این شبکه عنوان کرده است.
علت TPS  پایین در بلاکچین آپتوس
  • جدید بودن زبان Move باعث خواهد شد که پذیرش این زبان کمی سخت باشد.
  • همان‌طور که قبلا نیز بیان شد در زبان Move یک مشکل یافت شده است، اما اطلاعاتی در مورد حل‌شدن این آسیب در دسترس نیست.
  • تخصیص توکن APT پر از مشکل و حاشیه است و بیشتر توکن‌ها در دسترس تیم توسعه‌دهنده و سرمایه‌گذاران است.
  • فعالیت آدرس تیم توسعه‌دهنده بسیار مشکوک است.

به نظر شما چه نکات مثبت و منفی دیگری در پروژه آپتوس وجود دارد؟ 

آینده پروژه آپتوس

آپتوس در ابتدای مسیر قرار دارد به همین دلیل پیش‌ بینی آینده آپتوس کاری بسیار دشوار محسوب می‌شود، اما با توجه به تیم قوی و سرمایه زیادی که جذب کرده است، می‌توان انتظار داشت که در آینده اسم این پروژه را زیاد بشنویم. این موضوع دلیلی بر چشم‌پوشی از نقص‌های این پروژه نیست و نباید عیب‌های این پروژه را فراموش کرد.

اگر آپتوس بتواند نواقص خود را برطرف کند، می‌توان انتظار داشت که پروژه آپتوس و ارز دیجیتال آن یعنی APT در آینده رشد قیمتی را تجربه کنند.

خرید و فروش آپتوس

تا به این بخش در مورد آپتوس و ارز دیجیتال APT صحبت کردیم؛ اما احتمالا از خود بپرسید که از کجا می‌توان ارز دیجیتال APT را خریداری کرد؟

برای پاسخ به این سوال باید بگویم که اکثر صرافی‌های معتبر مانند بایننس (Binance)، کوکوین (KuCoin)، هیوبی گلوبال (Huobi Global)، گیت آی او (Gate.io)، بای بیت (Bybit) و صرافی غیرمتمرکز پنکیک سوآپ (PancakeSwap) خریداری کنید؛ اما اگر قصد دارید که ارز دیجیتال APT را با پرداخت ریال خریداری و بر بستر بلاکچین آپتوس به کیف پول خود انتقال دهید می‌توانید از صرافی پول نو استفاده کنید. ما در صرافی پول نو در تلاشیم تا بستری برای خرید و فروش بهترین ارزهای دیجیتال را برای شما عزیزان فراهم کنیم.

کیف پول ارز دیجیتال آپتوس

برای نگهداری از ارز دیجیتال APT می‌توانید از کیف پول‌هایی مانند پترا والت (Petra Wallet)، پانتم والت (Pontem Wallet)، سیف پل (SafePal) و مارشن والت (Martian Wallet) استفاده نمایید.

جمع‌بندی

شبکه‌های بلاک چین لایه ۱ بسیاری روی کار آمده‌اند و همگی سعی در گرفتن سهمی از بازار داشته‌اند.، یکی از این شبکه‌ها آپتوس است که به‌واسطه جذب سرمایه زیادی که در ابتدای راه‌اندازی داشت، سر و صدای زیادی به پا کرد. در این مقاله به بررسی ویژگی‌های آپتوس، آینده آن و بسیاری موارد دیگر پرداختیم. امیدوارم که از این مطلب استفاده لازم را برده باشید.

3
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مبینا
مبینا
11 ماه قبل

به نظر شما اپتوس میتونه برای خرید خوب باشه

armin
armin
1 سال قبل

خیلی کامل بود
خسته نباشید🙏🙏🙏

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

3

6

نظر مخاطبان (3)