ارز دیجیتال بیبی دوج چیست؟ آشنایی با رقیب شیبا اینو و دوج کوین

جمال نوری

زمان مطالعه :

9 دقیقه

از ابتدای سال ۲۰۲۳ شت کوین‌ها و میم کوین‌ها بسیار ترند شده‌اند و برخی از آن‌ها توانسته‌اند رشدهای چند صددرصدی را ثبت کنند. خیلی از سایت‌ها و کانال‌ها با آب و تاب زیادی از این شت کوین‌ها نوشته‌اند و بسیاری از کاربران فعال در این حوزه را دچار سردرگمی کرده‌اند. با توجه به این موضوع تصمیم گرفتیم که نقدی منصفانه در مورد ارز دیجیتال بیبی دوج (Baby Doge) داشته باشیم. در این مقاله سعی خواهیم کرد که به بررسی ارز دیجیتال بیبی دوج، بررسی کاربردهای بیبی دوج و … بپردازیم؛ پس اگر می‌خواهید بدانید که بیبی دوج چیست و اینکه آیا ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بیبی دوج چیست؟

ارز دیجیتال بیبی دوج Baby Doge چیست؟

ارز دیجیتال بیبی دوج (Baby Doge) یک توکن با استاندارد BEP-20 است که در تاریخ ۲۱ می سال ۲۰۲۱ در شبکه BNB Chain یا همان بایننس اسمارت چین سابق ایجاد شده است. بیبی دوج نام خود را از میم کوین معروف یعنی دوج کوین (Doge coin) قرض گرفته و خود را پیروی دوج کوین می‌داند.

بر اساس اطلاعات سایت بیبی دوج توکن Baby Doge یک توکن ضد تورمی است و طراحی آن به گونه‌ای بوده است که در طول زمان کمیاب‌تر شود.

وایت پیپر ارز دیجیتال بیبی دوج یک PDF با ۱۴ صفحه است که در آن در مورد فعالیت‌های بیبی دوج، نقشه راه بیبی دوج و… توضیحاتی ارائه شده است. ما در این مقاله سعی خواهیم کرد که نکاتی که در وایت پیپر Baby Doge Coin گفته شده است را بیان و تحلیل کنیم.

تاریخ لانچ شدن بیبی دوج۲۱ می ۲۰۲۱ (زمان اعلام شده در وایت پیپر= ۱ ژوئن ۲۰۲۱)
خالق توکن بیبی دوجناشناس
کاربرد توکن بیبی دوجکاربرد خاصی ندارد
تعداد کل توکن بیبی دوج۴۲۰,۰۰۰ میلیارد توکن یا ۴۲۰ کوادریلیون
آیا بیبی دوج توکن سوزی دارد؟بله
آیا بیبی دوج ارزش سرمایه گذاری دارد؟با توجه به میزان ریسک‌پذیری افراد متفاوت است

بررسی تیم سازنده بیبی دوج

تیم سازنده بیبی دوج ناشناس است و به صورت رسمی هیچ گونه اسمی از سازندگان Baby Doge Coin منتشر نشده است. حال که متوجه شدیم سازندگان بیبی دوج نامی از خود منتشر نکرده‌اند به سراغ آدرسی که قرارداد هوشمند توکن بیبی دوج را نوشته است می‌رویم. آدرس سازنده بیبی دوج را می‌توانید در لینکی که قرار دادیم مشاهده کنید.

بررسی خالق ارز دیجیتال بیبی دوج

همان‌طور که در تصویر بالا مشخص شده است، آدرسی  که ابتدای این بخش به آن اشاره کردیم مقدار ۴۲۰ کوادریلیون توکن بیبی دوج را مینت کرده است و یک هفته بعد از مینت کردن توکن بیبی دوج ۱۰ درصد از کل توکن‌ها را به آدرسی که از آن برای توکن سوزی استفاده می‌شود انتقال داده است. اگر مایل به بررسی رفتار خالق بیبی دوج در اتر اسکن هستید می‌توانید از لینک زیر حرکات این آدرس را بررسی کنید:

بررسی رفتار آدرس خالق بیب دوج در رابطه با ارز دیجیتال Baby Doge

بررسی محصولات بیبی دوج

هدف بیب دوج ایجاد یک سرگرمی در کنار حمایت از سگ‌های نیازمند است، به همین دلیل این پروژه برای نزدیک شدن به این هدف ۵ محصول ارائه کرده است که عبارتند از:

  • بیبی دوج سوآپ (Baby Doge Swap): بیبی دوج سوآپ یک صرافی غیرمتمرکز است که توسط تیم Baby Doge Coin ایجاد شده است. در بخش‌های بعد در مورد Baby Doge Swap بیشتر صحبت خواهیم کرد.
  • Baby Doge Card Pay: تیم بیبی دوج کارت‌ها اعتباری با پرداخت رمز ارز را در سایت خود ارائه می‌دهند.
  • Baby Doge Paw: این محصول بیبی دوج یک کیف پول برای نگهداری رمز ارز است.
  • Baby Doge NFTs: تیم بیب دوج در حال ایجاد یک مارکت برای خرید و فروش NFT است.
  • Baby Doge Swag: بیبی دوج دارای یک فروشگاه کالا است که کاربران می‌توانند از طریق ارز دیجیتال بیبی دوج اقدام به خرید نیازهای خود کنند.

این محصولات باعث می‌شود که بیبی دوج بین دیگر میم‌کوین‌ها کمی پررنگ تر شده و در کنار دیگر رقیب خود یعنی شیبا قرار گیرد. البته هنوز شیبا از بیبی دوج جلوتر است و دوج کوین نیز از این دو پروژه بسیار محبوب‌تر و نسبتا کاربردی‌تر خواهد بود.

بررسی توکنومیکس بیبی دوج

همان‌طور که در بخش مقدمه توضیح دادیم بیب دوج یک توکن BEP-20 است که در ۲۱ می سال ۲۰۲۱ با ۴۲۰ کوادریلیون توکن مینت شد. بیبی دوج یک توکن با مکس سوپلای (Max Supply) ۴۲۰ کوادریلیون است که از این مقدار حدودا ۴۹.۱ درصد سوزانده شده است. برای مشاهده مقدار توکن سوزی بیبی دوج می‌توانید اینجا کلیک کنید. این آدرسی که لینک آن در متن قرار گرفته است برای توکن سوزی در پروژه بیبی دوج استفاده می‌شود.

هر تراکنشی که بر روی ارز دیجیتال بیبی دوج انجام شود، مشمول ۱۰ درصد کارمزد خواهد شد، یعنی شما اگر ۱۰۰ دلار را تبدیل به بیبی دوج کنید ۱۰ درصد از آن کارمزد گرفته می‌شود. این کارمزد مربوط به شبکه و پلتفرم مورد استفاده نیست و شما باید کارمزد شبکه و صرافی را نیز پرداخت کنید.  از این ۱۰ درصد کارمزد ۵ درصد بین هولدرهای  ارز دیجیتال بیبی دوج تقسیم می‌شود و ۵ درصد نیز به استخر نقدینگی بیبی دوج اضافه شده و توکن LP مرتبط با این افزایش نقدینگی سوزانده می‌شود.

علاوه بر این نوع توکن سوزی در بیبی دوج کاربران می‌توانند، اقدام به توکن سوزی از طریق پورتال توکن سوزی بیبی دوج کنند. با توکن سوزی در این پورتال می‌توان از تخفیف در کارمزد استفاده کرد. به عنوان مثال اگر در این پورتال ۵ میلیارد توکن بیبی دوج بسوزانید، به جای ۱۰ درصد کارمزد ۹ درصد پرداخت خواهید کرد.

بررسی نقشه راه بیبی دوج

بیبی دوج مانند دیگر میم کوین‌ها نقشه راه درست و حسابی ندارد و بیشتر برای خالی نبودن این بخش هدف‌هایی را می‌نویسند. در پروژه بیبی دوج نیز اینگونه است.

بررسی نقشه راه بیب دوج

همان‌طور که در تصویر بالا نیز مشخص است، تیم سازنده بیبی دوج ۵ فاز برای این پروژه متصور شده‌اند که عبارتند از:

فاز ۱ (تولد)

  • راه اندازی وب سایت بیبی دوج
  • ۵۰۰۰ ممبر تلگرام برای پروژه
  • توسعه میم
  • تولد بیبی دوج

فاز ۲ (خزیدن)

  • لیست شدن در سایت کوین گکو
  • لیست شدن در سایت کوین مارکت کپ
  • ۲۵۰۰۰ ممبر تلگرام
  • رسیدن به ۲۵ هزار هولدر
  • حسابرسی شخص ثالث
  • اهدای داوطلبانه برای جامعه + مشارکت خیریه

فاز ۳ (راه رفتن)

  • رسیدن به ۱۰۰ هزار هولدر
  • رسیدن به ۱۰۰ هزار ممبر تلگرام
  • ایردراپ شماره ۲
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • بزرگتر کردن کامیونیتی
  • کارت اعتباری برای کریپتو

فاز ۴ (دویدن)

  • رسیدن به ۱۵۰ هزار هولدر
  • بیبی دوج سوآپ
  • افزایش میم بیشتر (خیلی نامفهوم بیان شده و هیچ توضیحی ندارد)
  • طراحی مجدد سایت بیبی دوج
  • بیبی دوچ پاو

فاز ۵ (پریدن)

  • رسیدن به ۳۰۰ هزار هولدر
  • ریلیز کردن بیبی سوآپ
  • راه‌‌اندازی مارکت nft و مجموعه NFT و بازی برای Baby Doge
  • هدیه دادن تسلا مدل ۳ به جامعه
  • ۷۵ هزار دلار به پناهگاه‌های حیوانات اهدا شد
  • بریج به شبکه‌های بلاکچینی بیشتر

احتمالا شما هم با خواندن این نقشه راه کمی که نه، خیلی گیج شده‌اید. این ۵ فاز بیشتر شبیه به یک خلاصه عملکرد خیلی ضعیف بود تا نقشه راه. 

در هیچ کدام از پروژه‌های پرپتانسیل این گونه هدف‌گذاری دیده نمی‌شود، اصلا افزایش هولدرهای یک پروژه نباید جزو نقشه راه باشد. اگر یک پروژه پتانسیل لازم را داشته باشد، مطمعنن هولدرهای آن رشد خواهند کرد. 

ایلان ماسک و بیبی دوج

یکی از علل مهم در شناخته شدن بیبی دوج مثل همیشه ایلان ماسک است (هر جا سخن از شت کوین است، نام ایلان ماسک می‌درخشد 😂). ایلان ماسک که علاقه‌ زیادی به شت کوین‌های مرتبط با سگ معروف شیبا دارد، باعث شناخته شدن این شت کوین و معروفیت آن شد.

توییت ایلان ماسک برای بیبی دوج
ایلان ماسک در ۱ جولای ۲۰۲۱ این توییت را منتشر کرد و باعث معروف شدن بیبی دوج شد.

بررسی صرافی بیبی دوج سوآپ

صرافی بیبی دوج یک از محصولات بیبی دوج است که کاربران می‌توانند در این صرافی به سوآپ کردن بسیاری از توکن‌های موجود در شبکه BNB Chain، اتریوم و پالیگان بپردازند.

بررسی صرافی بیبی دوچ سوآپ

کار با صرافی بیبی دوج سوآپ مانند تمام صرافی‌های غیرمتمرکز دیگر است و کاربران با اتصال کیف پول خود و انتخاب توکن‌های مورد نظر می‌توانند سوآپ انجام دهند.

علاوه بر سوآپ کردن کاربران در این پلتفرم می‌توانند اقدام به کسب سود از طریق استیکینگ و شرکت در استخرهای نقدینگی کنند.

بررسی tvl صرافی بیبی دوج

اگر به تصویر بالا دقت کنید متوجه خواهید شد که TVL صرافی بیبی دوج در زمان نوشتن این مقاله برابر ۲۲ میلیون دلار است که برای یک صرافی غیرمتمرکز رقم بسیار کمی محسوب می‌شود. برای درک بهتر از این مقدار نقدینگی قفل شده یا TVL باید بگویم که صرافی بیبی دوج در بین تمام پلتفرم‌های غیرمتمرکز در رتبه ۱۹۴ قرار گرفته است.

البته نباید این نکته را هم فراموش کرد که بیبی دوج یک پروژه تخصصی با هدف انجام معاملات غیر متمرکز مانند یونی سوآپ یا پنکیک سوآپ نیست و نباید انتظار زیادی از این پروژه داشت.

نکته‌ای دیگر که باید به آن توجه داشت این است که بیشتر افراد تمایل دارند که از یک صرافی با نقدینگی بالا استفاده کنند تا دچار اسلیپیج قیمت نشوند. با توجه به این موضوع تعداد افرادی که از صرافی‌هایی مانند بیبی دوج استفاده می‌کنند، بسیار کم است.

نکته مهم دیگر آن است که ایجاد یک صرافی غیرمتمرکز کار دشواری نیست و هر کس به راحتی می‌تواند با ایجاد یک فورک از دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز اوپن سورس یک پلتفرم DEX ایجاد کند. مهم‌تر از داشتن صرافی وجود کاربران فعال در آن و حجم معاملات بالا است.

آیا ارز دیجیتال بیبی دوج برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

پاسخ به این سوال با توجه به هر فرد ممکن است متفاوت باشد. اگر به دنبال خرید یک توکن با پتانسیل بالا هستید که ریسک سرمایه‌گذاری کمی هم داشته باشد، باید بگویم که بیبی دوج نمی‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.

ارز دیجیتال بیبی دوج یک شت کوین با کمی رنگ و لعاب است که می‌تواند در اثر افزایش تقاضا رشد قیمتی داشته باشد؛ اما این رشد به واسطه پتانسیل و کاربردی بودن این توکن نیست.

به شاخص MVRV ارز دیجیتال بیبی دوج در تصویر زیر دقت کنید.

بررسی شاخص MVRV برای ارز دیجیتال بیبی دوج

شاخص MVRV برای ارز دیجیتال بیبی دوج از ابتدای سال ۲۰۲۳ همواره زیر عدد ۱ بوده است و این موضوع به معنی آن است که اکثر هولدرهای بیبی دوج به صورت میانگین در ضرر هستند. هرگاه برای مدت زیادی هولدرهای یک توکن در ضرر باشند، بهتر است سمت آن پروژه نروید. در صورتی که قیمت این توکن رشد کند و هولدرها به قیمت سربه‌سر برسند؛ بیشتر آن‌ها فروشنده خواهند بود.

نتیجه‌گیری: اگر فرد ریسک‌پذیری هستند و قصد دارید بر روی توکن بیبی دوج ریسک کنید، بهتر است مقدار کمی از سرمایه خود را به این ارز اختصاص دهید در غیر این صورت بهتر است به سراغ دیگر ارزهای دیجیتال پر پتانسیل که تعداد آن ها در صرافی پول کم نیستند، بروید.

پیش بینی قیمت بیبی دوج

اگر بخش‌های قبل را مطالعه کرده باشید، متوجه شده‌اید که از دیدگاه فاندامنتال ارز دیجیتال بیبی دوج ارزش سرمایه‌گذاری ندارد؛ اما در این بخش قصد داریم که از دیدگاه تحلیل تکنیکال کلاسیک به پیش بینی ارز دیجیتال بیبی دوج بپردازیم. اگر به چارت هفتگی بیبی دوج توجه کنید متوجه خواهید شد که قیمت بیبی دوج در حال فشرده شدن درون یک مثلث است.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال بیبی دوج

اگر بخواهیم ارز دید تکنیکال کلاسیک به چارت نگاه کنیم و تحلیل فاندامنتال را فاکتور بگیریم می‌توان در کف مثلث با دیدن نشانه‌هایی از روند صعودی وارد معامله خرید شد و در محدوده‌های مشخص شده از معامله خارج شد. البته مدیریت سرمایه و حد ضرر را نباید فراموش کنید.

خرید ارز دیجیتال بیبی دوج

اگر به این نتیجه رسیده‌اید که با خرید ارز دیجیتال بیبی دوج ریسک کنید، می‌توانید این میم کوین محبوب را از صرافی پول نو خریداری کنید. همچین بعد از خرید بیبی دوج، می‌توانید در هر زمان این توکن را در خود پول نو به بالاترین قیمت بازار به فروش برسانید.

ما در صرافی پول نو برای شما عزیزان توکن بیبی دوج را لیست کرده‌ایم. شما می‌توانید به راحتی ارز دیجیتال بیبی دوج را خریداری کرده و بر شبکه بلاکچینی اتریوم و BNB Chain به کیف پول خود انتقال دهید.

کیف پول مناسب برای نگهداری بیبی دوج

با توجه به این موضوع که توکن بیبی دوج بر روی دو شبکه اتریوم و bnb chain قرار دارد، می‌توان این ارز دیجیتال را در کیف پول‌هایی که ارز این دو شبکه بلاکچینی پشتیبانی می‌کنند، نگهداری کرد. از مهم‌ترین این کیف پول‌های می‌توان به تراست والت (Trust Wallet)، اتمیک والت (Atomic Wallet)، مث والت (Math Wallet)، متامسک (Metamask) و… اشاره کرد.

بررسی و نقد ارز دیجیتال بیبی دوج

تا این بخش از مقاله در مورد بیبی دوج، محصولات آن و … صحبت کردیم. اکنون که به انتهای این مقاله رسیدیم، بهتر است که نظر خودم را در مورد ارز دیجیتال بیب دوج برایتان بنویسم. ارز دیجیتال بیبی دوج یک شت کوین است که به واسطه بازاریابی، توییت ایلان ماسک و عرضه و تقاضا با قیمت فعلی در حال معامله شدن است. شاید با خود بگوید این میمی کوین در مقابل دیگر میم کوین‌ها مانند پپه (PEPE) و یا باب (BOB) ارزشمندتر است و برای خود صرافی، کیف پول و مارکت nft دارد.

بخش ابتدایی جمله‌ای که بیان شد درست است و بیبی دوج از بسیاری از شت کوین‌ها و میم کوین‌های بازار ارزشمندتر است؛ اما این به معنی آن نیست که ارز دیجیتال بیبی دوج مانند بیت کوین، اتریوم و دیگر پروژه‌های پرپتانسیل، ارزشمند است. اگر بخواهیم لیستی از بهترین میم کوین‌ها بنویسیم، اسم بیبی دوج درون این لیست خواهد بود؛ اما این انتخاب مانند لیست کردن بهترین قاتل و جانی از بین تمام قاتلین است. شاید شما بهترین را انتخاب کرده باشید؛ اما در اصل موضوع که این پروژه یک پروژه بدون کاربرد است تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

احتمالا با خود می‌گویید، پس صرافی بیبی دوج و … چه؟ داشتن صرافی غیرمتمرکز و مارکت پلیس برای پروژه نکته مثبت محسوب می‌شود، اما باید بدانید که ساخت یک صرافی غیرمتمرکز با وجود این حجم از پروژه‌های اوپن سورس کار سختی نیست و هر کس می‌تواند به راحتی برای خود یک صرافی غیرمتمرکز ایجاد کند.

آیا تمام این صحبت‌ها به معنی آن است که قیمت ارز دیجیتال بیبی دوج رشد نخواهد، کرد؟

صحبت‌هایی که کردیم به معنای آن بود که این پروژه ارزشمند نیست؛ اما متاسفانه در بازار کریپتو بسیاری از پروژه‌ها و شت کوین‌هایی که از بیبی دوج نیز بی‌ارزش‌تر بودند به واسطه یک توییت ایلان ماسک یا به واسطه ایجاد فومو و… رشدهای چند صددرصدی کرده‌اند. پس باید بدانیم که ارزشمند بودن و رشد قیمت یک رابطه یک طرفه دارند، یعنی پروژه ارزشمند، رشد قیمت را تجربه می‌کند؛ اما پروژه‌هایی که رشد قیمت دارند، لزوما ارزشمند نیستند.

باید دقت داشته باشید که ما بیبی دوج را در صرافی پول نو برای شما لیست کرده‌ایم و این تصمیم شماست که این ارز را بخرید یا نه. ما در صرافی پول نو بر خلاف دیگران که از توکن‌های لیست شده در صرافی خود بسیار تعریف می‌کنند، سعی خواهیم کرد به شما عزیزان واقعیت‌ها را هر چند به ضرر خودمان باشد، بگویم و تصمیم‌گیری را بر عهده شما بگذاریم.

در انتهای خوشحال خواهم شد که نظر شما را در مورد ارز دیجیتال بیبی دوج بدانم. آیا شما در این پروژه سرمایه‌گذاری خواهید کرد؟ اگر نه چه پروژه‌ای را جایگزین بیبی دوج خواهید کرد؟

جمع بندی

میم کوین یا شت کوین بیبی دوج در سال ۲۰۲۳ دوباره ترند شد و بسیاری در این پروژه سرمایه‌گذاری کردند. برخی از افراد نیز به دنبال سرمایه‌گذاری در این میم کوین هستند، به همین دلیل ما در این مقاله سعی کردیم به بررسی ارز دیجیتال بیبی دوج، کاربردهای ارز دیجیتال بیبی دوج، نحوه کار بیبی دوج و نقشه راه بیبی دوج بپردازیم. امیدوارم با دیدی باز برای سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری در این پروژه تصمیم بگیرید.

ارز دیجیتال بیبی دوج چیست؟

بیبی دوج یک میم کوین با استاندارد BEP-20 است که توسط تیمی ناشناس در سال ۲۰۲۱ ایجاد شده است.

آیا ارز دیجیتال بیبی دوج برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در مارکت کریپتو هستید به سراغ کوین‌ها یا توکن‌هایی با پتانسیل بالا بروید. بیبی دوج یک میم کوین است که ارزش و کاربردی ندارد و افزایش قیمت آن ناشی از ایجاد تقاضا برای این شت کوین بوده است. 

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

7

نظر مخاطبان (0)