بیت تورنت bittorrent چیست؟ شبکه‌ای برای دانلود سریع‌تر!

محمد خزائی

زمان مطالعه :

2 دقیقه

بیت تورنت یک شبکه نظیر به نظیر (Peer-to-Peer) اشتراک فایل است که همه افراد می‌توانند فایل‌های قابل دانلود را روی آن به اشتراک بگذارند. این شبکه بدون سانسور می‌تواند برای اشتراک گذاری انواع فایل‌ها مورد استفاده قرار بگیرد و حتی شرکت‌های بزرگی مثل گوگل، فیسبوک و نتفلیکس هم از آن بهره ببرند. این ابزار یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتقال فایل‌های سنگین به شمار می‌رود و می‌تواند در حفظ زمان و پهنای باند به شما کمک کند.

سرویس اشتراک فایل بیت تورنت در سال ۲۰۰۱ خلق شد و پس از اینکه بلاک چین ترون آن را خرید، توکن BTT را برای استفاده در سرویس‌های پولی خودش معرفی کرد. توکن بیت تورنت یکی از بزرگ‌ترین توکن‌هایی است که روی شبکه ترون قرار دارد و معرفی آن باعث شد که پلتفرم بیت تورنت سرمایه بسیار زیادی کسب کند.

بیت تورنت یک سرویس دانلود فایل است و همانطور که از اسم آن مشخص است از تکنولوژی تورنت استفاده می‌کند. اما تورنت چیست و دقیقا چه مزایایی دارد؟

تورنت چیست؟

تصویری که در آن نحوه کار تورنت شرح داده شده است
در تورنت هر کاربر می‎‌تواند یک سرور باشد

تورنت یک متد اشتراک فایل در سطح اینترنت است که به صورت نظیر به نظیر کار می‌کند. این متد مزایای مختلفی نسبت به متدهای سنتی دارد. برای مثال این روش نیاز به سرور و تجهیزات گران قیمت را از بین می‌برد و حتی با اینترنت ضعیف هم می‌توانید با سرعت زیادی فایل‌های موردنظر خودتان را دانلود کنید. متداول‌ترین روش برای استفاده از این تکنولوژی دانلود یک فایل با پسوند .TORRENT است. داخل این فایل تمامی اطلاعات مرتبط با نحوه دانلود و اشتراک‌گذاری داده‌ها با افراد دیگر وجود دارد.

روش کار تورنت با متدهای دانلود سنتی کمی متفاوت است. در روش سنتی باید به وبسایت موردنظر بروید و روی گزینه دانلود کلیک کنید اما برای دانلود با استفاده از تورنت به یک کلاینت مثل بیت تورنت یا میکروتورنت نیاز دارید.

فایل‌هایی که دانلود می‌کنید، ممکن است روی هزاران سرور دیگر به صورت همزمان وجود داشته باشند. البته اینجا خبری از سرورها و تجهیزات گران قیمت نیست و معمولا فایل‌ها روی دسکتاپ کاربرانی مثل خود شما قرار دارند. در واقع هر کسی که بخش کوچکی از فایل را دانلود کرده باشد، می‌تواند به عنوان سرور، فایل دانلود شده را در اختیار افراد دیگر قرار دهد.

بیت تورنت در سال ۲۰۱۸ توسط ترون خریداری شد و به اولین پلتفرم تورنتی تبدیل شد که روی بلاک چین فعالیت می‌کند. ترون یک شبکه بلاک چین است که تمرکز اصلی آن روی تولید‌کننده‌های محتوا قرار دارد. با توجه به ویژگی‌های خاص بیت تورنت، این دو پلتفرم می‌توانند همکاری بسیار موثری با هم داشته باشند. پس از این ادغام، توکن Utility بیت تورنت نیز معرفی شد تا کاربران بتوانند از آن در عملیات‌ مربوط به این پلتفرم استفاده کنند.

برای آشنایی بیشتر با بلاک چین ترون مطالعه کنید: ترون چیست؟ آشنایی با بلاک چین Tron و رمزارز ترونیکس

توکن بیت تورنت چیست؟

BTT یک توکن با استاندارد TRC-10 است که در فوریه ۲۰۱۹ معرفی شده و روی بلاک چین اختصاصی TRON قرار دارد. این توکن یکی از مهم‌ترین توکن‌هایی است که روی این بلاک چین عرضه شده است. نرم‌افزارهای غیرمتمرکزی که در حال حاضر از این توکن استفاده می‌کنند عبارت‌اند از BitTorrent Speed، BitTorrent File System، DLive و… . نرم‌افزارهای مختلف دیگری هم در حال توسعه هستند که قرار است از این توکن استفاده کنند.

پس از ایجاد توکن BTT، شش درصد از کل ذخایر آن (به ارزش ۷.۲ میلیون دلار) از طریق عرضه اولیه (ICO) به بازار عرضه شد. علاوه بر عرضه اولیه، بخشی از توکن‌های این پلتفرم به بنیاد ترون و بنیاد بیت تورنت اختصاص یافت و بخش دیگری از آن هم از طریق برنامه‌های مشارکت و ایردراپ عرضه شد.

نماد ارز بیت تورنت

خالق بیت تورنت چه کسی است؟

بیت تورنت ابتدا در سال ۲۰۰۱ توسط برم کوهن و دیوید هریسون خلق شد. در سال ۲۰۱۸ هم این پلتفرم توسط بنیاد ترون با مدیریت جاستین سان خریداری شد.

بیت تورنت در اصل زاییده فکر برام کوهن، توسعه دهنده و کارآفرینی است که زمان زیادی است که در عرصه ارزهای دیجیتال به خوبی شناخته شده است. این پلتفرم شاهد مبارزات حقوقی متعددی بوده است و کوهن معتقد است که قوانین کپی رایت را نقض نمی‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد فایل‌های موسیقی و فیلم را بین خود به اشتراک بگذارند.

در سال ۲۰۱۸، ترون BitTorrent را خرید و آن را تحت کنترل جاستین سان قرار داد. سان در یک حراجی خیریه ۴.۵ میلیون دلار پیشنهاد داد تا با وارن بافت (شخصیت معروف ضد کریپتو) ناهار بخورد و با او در مورد ارز دیجیتال گفت‌وگو کند.

روش استخراج بیت تورنت چطور است؟

روش استخراج بیت تورنت با ارزهای دیگری مثل بیت کوین تفاوت دارد. برای استخراج بیت تورنت نیازی به تجهیزات گران قیمت ماینینگ نیست و می‌توان فقط با کمک لپ تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ، ارز BTT به دست آورد.

یکی از مشکلاتی که بیت تورنت همیشه با آن مواجه بوده این است که کاربر پس از اتمام دانلود سیستم خودش را خاموش می‌کند و به همین خاطر ممکن است سرعت دانلود فایل برای کاربران دیگر به شکل چشمگیری کاهش یابد. اما با عرضه توکن BTT این مشکل تا حدودی برطرف شده است. شما می‌توانید پس از اتمام دانلود یک فایل، سیستم خودتان را روشن بگذارید تا کاربران دیگر بتوانند آن را از روی سیستم شما دانلود کنند. به این ترتیب سرعت دانلود برای کاربران دیگر ثابت می‌ماند و شما هم با دریافت ارز BTT درآمد کسب می‌کنید.

اهداف توکن بیت تورنت چیست؟

 اهداف بیت تورنت از معرفی این توکن به شرح زیر است:

  • ایجاد ارتباط بین تولیدکننده‌های محتوا و مخاطبان: توسعه‌دهنده‌های بیت تورنت به اندازه‌ای به این پروژه اعتماد دارند که آن را به عنوان یک واسط پرداخت برای تولیدکننده‌های محتوا و کاربران معرفی کرده‌اند. با استفاده از این توکن هم تولید‌کننده‌ها و هم مصرف‌کننده‌ها می‌توانند بدون هیچ واسطه‌ای با هم تراکنش داشته باشند.
  • افزایش آشنایی با تکنولوژی رمزارز: هدف پلتفرم غیرمتمرکز بیت تورنت، افزایش شفافیت، مبارزه با سانسور و ارائه یک روش پرداخت جدید است و توکن بیت تورنت هم نقش مهمی در رسیدن به این هدف دارد. همکاری بیت تورنت و شبکه ترون بستری را فراهم کرده است که تمامی کاربران در سراسر جهان بتوانند این تکنولوژی را بهتر از قبل بشناسند.
  • تبدیل بلاک چین به یک تکنولوژی فراگیر: پیش‌بینی می‌شود که بلاک چین ترون و شبکه نظیر به نظیر بیت تورنت به صورت یکپارچه با هم فعالیت کنند. این موضوع باعث افزایش پوشش تکنولوژی بلاک چین خواهد شد و این تکنولوژی در معرض دید حدودا یک میلیون کاربر جدید قرار می‌گیرد.
  • یکپارچه کردن استراتژی‌های موثر در کاهش محدودیت‌های پروتکل بیت تورنت: با استفاده از توکن BTT، بیت تورنت می‌تواند برای افزایش مشارکت کاربران به آن‌ها مشوق‌های مختلفی اختصاص دهد. از همین روی یکی دیگر از اهداف این توکن متحدکردن کاربران و توسعه دهنده ها برای تقویت بیت تورنت است.
  • استفاده برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای: کاربرانی که توکن‌های BTT را به دست می‎‌آورند این امکان را دارند که از آن‌ها برای افزایش سرعت دانلود یا دیگر قابلیت‌های مربوط به دانلود استفاده کنند.

برای خرید بیت تورنت BTT به صورت مستقیم و مشاهده نمودار لحظه‌ای قیمت آن وارد شوید.

لوگو بیت تورنت

بهترین کیف پول بیت تورنت BTT چیست؟

از آنجایی ارز دیجیتال بیت تورنت روی شبکه ترون است کیف پولی که برای نگهداری یا انتقال ارز BTT استفاده می‌شود باید از شبکه ترون پشتیبانی کند. این کیف پول‌ها بهترین کیف پول‌ها از نظر سرعت، امنیت و رابط کاربری هستند:

چرا توکن BTT ارزشمند است؟

برای دسترسی به برخی از قابلیت‌های شبکه بیت تورنت شما به توکن BTT نیاز دارید. در آینده هم این توکن به عنوان مهم‌ترین قابلیت اکوسیستم بیت تورنت معرفی خواهد شد. برای مثال تنها مدل پرداختی که در این پلتفرم قابل استفاده است، توکن‌های BTT است. با استفاده از این توکن کاربر می‌تواند زودتر از دیگر کاربرها به برخی فایل‌ها دسترسی داشته باشد یا با سرعت خیلی بیشتری فایل‌های موردنیاز خودش را دانلود کند.

سخن نهایی

بیت تورنت حدودا ۹ سال قبل از عرضه اولین شبکه بلاک چین خلق شد اما این پلتفرم به دلیل معماری نظیر به نظیر خودش، یکی از پیشتازهای تکنولوژی غیرمتمرکز بوده است. بیت تورنت می‌تواند نقش موثری در برقراری ارتباط بین کاربران و تولیدکننده‌های محتوا داشته باشد. این پلتفرم می‌تواند با استفاده از تکنولوژی بلاک چین سانسور را به صورت کلی از بین ببرد و باعث افزایش شفافیت شود. به همین خاطر پروژه‌هایی مثل ترون علاقه بسیار زیادی به استفاده از این نوع پلتفرم‌ها دارند.  

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
غلام‌علی
غلام‌علی
2 سال قبل

خیلی جالب بود.

هانابل
هانابل
2 سال قبل

ایول مرسی از توضیح خوبتون 👌🏻

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

0

نظر مخاطبان (2)