آدرس کیف پول ارز دیجیتال چیست و چگونه برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؟

شبنم رضا

زمان مطالعه :

4 دقیقه

تا چند سال پیش، فقط شبکه‌ بیت کوین و در بهترین حالت، شبکه اتریوم شناخته شده بود ولی با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال بین مردم دنیا بلاک چین‌های مختلف پا به عرصه گذاشتند و کم کم جای خود را بین علاقه‌مندان کریپتوکارنسی باز کردند.

شلوغی بیش از حد بلاک چین‌های قدیمی و سختی و کندی و پرهزینه بودن انجام تراکنش‌ روی آن‌ها موجب شد فورک‌ها یا شاخه‌های متنوعی از بلاک چین‌های بیت کوین و اتریوم منشعب شوند و راه خود را پیش بگیرند و پروژه‌های متنوعی روی آن‌ها راه‌اندازی شود. این شبکه‌های جدید در تلاش بودند که مشکلات بلاک چین‌های قدیمی‌تر را از بین ببرند و سرعت تراکنش‌ها را زیاد و کارمزدها را کم کنند. به همین دلیل اقبال عمومی به آن‌ها زیاد شد و توسعه دهندگان کم کم به این سمت رفتند که توکن‌های مختلف را روی شبکه‌های مختلف قابل انتقال کنند. یعنی ارزهای دیجیتال پرکاربرد، فقط به یک بلاک چین محدود نشوند و بتوان آن‌ها را روی شبکه‌های دیگر هم منتقل کرد.

سریع رفتیم سر اصل مطلب چون حدس می‌زنیم می‌دانید بلاک چین به طور کلی چیست و چرا ایجاد شده. برای محکم‌کاری، این توضیح کوتاه را داشته باشید!

بلاک چین چیست به زبان ساده!

بلاک چین همان‌طور که از اسمش پیداست، زنجیره‌ای از بلاک‌هاست: Block به معنی بلوک یا لوح و Chain به معنی زنجیر. داده‌ها و تراکنش‌های شبکه روی این بلاک‌ها ثبت و بلاک‌ها به صورت زنجیروار به هم مرتبط می‌شوند. درواقع فناوری بلاک چین، یک پایگاه داده به صورت غیرمتمرکز است که هیچ کس نمی‌تواند داده‌هایی را که در آن قرار می‌گیرد، دستکاری کند یا تغییر دهد. پس کسی نمی‌تواند به عنوان یک مرجع یا رئیس عمل کند و دیگران را از دستیابی به اطلاعات آن محروم کند یا اطلاعات غلط بدهد.

فناوری بلاک چین، داده‌ها را در میلیون‌ها کامپیوتر در سرتاسر جهان ذخیره می‌کند و اگر حتی هزار کامپیوتر (که به عنوان گره یا node آن را می‌شناسیم) هک یا نابود شوند، داده‌ها از بین نمی‌روند و همچنان در شبکه موجودند. مگر اینکه بیش از نیمی از این گره‌ها هک شوند که عملا غیرممکن است!

پس بلاک چین یک پایگاه داده ایمن و قابل اعتماد است که پروژه‌هایی مانند بیت کوین و… می‌توانند از طریق آن، اجرایی شوند.

توضیح کامل مفهوم بلاک چین را در اینجا بخوانید: بلاک چین چیست؟ توضیح مفهوم بلاک چین به زبان ساده.

هم اکنون چه شبکه‌های بلاک چینی وجود دارد؟

هم اکنون صدها (اگر نگوییم هزاران!) بلاک چین عمومی در حوزه ارزهای دیجیتال وجود دارد و هر روز هم بر تعداد آن‌ها اضافه می‌شود. همین حالا در کوین مارکت کپ ۱۰۸۹ کوین لیست شده است که نشان می‌دهد به همین تعداد (و بیشتر)، بلاک چین وجود دارد. چون می‌دانیم که کوین‌ها (که بر همین اساس از توکن‌ها  متفاوت شمرده می‌شوند) بلاک چین اختصاصی خود را دارند.

اینکه در ابتدای پاراگراف قبل اشاره کردیم به بلاک چین عمومی، ذهن را به این سمت هدایت می‌کند که پس بلاک چین خصوصی هم وجود دارد. بله! بلاک چین‌ها انواع مختلفی دارند با کاربردهای متفاوت. ولی ما در این مقاله روی صحبتمان با بلاک چین‌های عمومی است که مجوز دسترسی نمی‌خواهند و هر کسی می‌تواند به اطلاعات بلاک‌ها دسترسی داشته باشد. اگر به بلاک چین‌های خصوصی علاقه‌مند شده‌اید باید بگوییم مثلا شبکه‌های هایپر لجر و هش گراف، از بلاک چین خصوصی استفاده می‌کنند که برای استفاده از آن نیاز به مجوز است و کاربران باید شناسایی شوند.

شبکه‌هایی مانند بیت کوین، اتریوم، ترون، بایننس، بایننس اسمارت چین، ایاس، استلار، کاردانو و خیلی شبکه‌های دیگر  بلاک چین عمومی هستند و پروژه‌های مختلفی روی آن‌ها اجرا می‌شوند.

ارزهای دیجیتال را می‌توان روی شبکه‌های مختلف جابه‌جا کرد تا سرعت انتقال و کارمزد انتقال بهینه شود

چطور یک ارز دیجیتال را در شبکه‌های مختلف منتقل کنیم؟

گفتیم که ارزهای دیجیتال مختلف، روی بلاک چین‌های مختلف قرار گرفتند تا با کارمزد کمتر و سرعت بیشتر جابه‌جا شوند. با یک مثال، این بخش را پیش می‌بریم.

ارز دیجیتال تتر (USDT) به عنوان پرطرفدارترین استیبل کوین حال حاضر، روی شبکه‌های بلاک چین پالیگان، اتریوم، ترون، الگوراند،  ایاس، بایننس اسمارت چین و چند شبکه دیگر موجود است. و اخیرا همکاری خود را با بلاک چین سولانا و آوالانچ نیز شروع کرده است. ناگفته نماند که تتر ۳ میلیون توکن خود را روی OMG نتورک منتقل کرده است که ساید چین شبکه اتریوم است.

حالا برای اینکه متوجه شویم تتر ما روی کدام شبکه است، باید ببینیم کیف پولی که تتر (یا هر ارز دیجیتال دیگر) ما در آن نگهداری می‌شود مربوط به کدام شبکه است. در این مرحله، می‌توانیم از کیف پول‌های دسکتاپ، کیف پول موبایل یا کیف پول کاغذی استفاده کنیم.

همچنین باید ببینیم آدرس مقصد، با آن شبکه هماهنگ است یا نه. یعنی اگر شما تتر ترونی دارید نمی‌توانید آن را به یک کیف پول اتریومی که از ترون پشتیبانی نمی‌کند ارسال کنید. اگر این کار را بکنید تتر شما از بین می‌رود و امکان بازیابی آن وجود ندارد. همیشه به این توجه کنید که ارز دیجیتال شما روی چه شبکه‌ای وجود دارد و آدرس مقصد با شبکه ارز دیجیتال همخوانی دارد یا نه.

برای اینکه بیشتر درباره تتر بدانید این نوشته به شما کمک می‌کند: تتر چیست و روی چه شبکه‌هایی قرار دارد؟

در ادامه آدرس چند بلاک چین را بررسی می‌کنیم.

ارز دیجیتال روی شبکه بیت کوین: آدرس عمومی بهترین کیف پول ارزهای دیجیتال که روی شبکه بیت کوین و همچنین اومنی هستند با اعداد ۱ و ۳ و نیز ترکیب bc1 شروع می‌شوند. توجه کنید که ارزهای دیجیتال را مطابق شبکه‌ای که روی آن هستند انتقال دهید مثلا تتر اومنی را به آدرس اتریومی نفرستید چون هیچ وقت به مقصد نمی‌رسد.

مثال آدرس بیت کوینی: ۱CRjWa52U8RhEhBojwHciDRum3dWQWE9jb

ارز دیجیتال روی شبکه اتریوم (ERC20): نقل و انتقال ارزهای دیجیتال اتریومی باید با کیف پول‌های اتریومی انجام شود. اگر شما یک توکن اتریومی را مثلا به یک آدرس ترونی انتقال دهید، تراکنشتان انجام نخواهد شد و طرف مقابل توکنی دریافت نخواهد کرد. پس در دادن و گرفتن آدرس دقت کنید. آدرس‌های اتریومی بدون استثنا با 0x شروع می‌شوند.

مثال: 0xe33bfd6e35deea43f60a579029f98c006085acc7

ارز دیجیتال روی شبکه ترون (TRC20): ارز دیجیتالی که روی بلاک چین ترون است باید روی آدرس‌های ترونی جابه‌جا شود پس به آدرس مبدا و مقصد در هنگام تراکنش دقت کنید. تمام آدرس‌های ترونی با T شروع می‌شوند پس هنگام انتقال حتما به این نکته توجه کنید.

مثال: TMwMBJiJYE5UJr3Xr52R7D3z4TW5AeLXir

ارز دیجیتال روی شبکه بایننس (BEP2): ارزهای دیجیتالی که روی شبکه بایننس منتقل می‌شوند همگی با bnb شروع می‌شوند. اگر ارز دیجیتالی که روی بایننس دارید به آدرس‌های شبکه‌های دیگر ارسال کنید، نمی‌توانید آن را بازیابی کنید ولی آدرس‌های اتریومی مستثنی هستند. شما می‌توانید بین شبکه بایننس و اتریوم توکن منتقل کنید و دارایی‌تان را از دست ندهید. برای این کار باید در خود سایت بایننس حساب کاربری ایجاد کنید و در آنجا توکن ERC20 را به صورت BEP2 برداشت کنید. توجه کنید که توکنی که از بایننس برداشت می‌کنید دیگر اتریومی نیست و  BEP2 است.

مثال آدرس بایننسی: bnb1vyh3zd0z57j3f3zyf3fx99c48cgq0ctwmhtjft

ارز دیجیتال روی شبکه بایننس اسمارت چین (BEP20): این شبکه هم از سوی بایننس ارائه شده و توکن‌های متنوعی روی آن قرار دارند. آدرس ولت‌های این شبکه مانند شبکه اتریوم با ۰x شروع می‌شوند. پس توجه داشته باشید که کیف پول مقصد باید این توکن‌ها را پشتیبانی کند وگرنه ارسال شما انجام نخواهد شد و دارایی‌تان از دست خواهد رفت.

خب. پس ارزهای دیجیتال می‌توانند روی بلاک چین‌های مختلف وجود داشته باشند و ما از این قابلیت برای انتقال سریع‌تر  و پرداخت کارمزد کمتر استفاده می‌کنیم.

برای این کار لازم است ارز دیجیتال همان شبکه را به آدرس کیف پول مرتبط به آن شبکه انتقال دهید.

آیا همه رمز ارزها روی همه بلاک چین‌ها وجود دارند؟

خیر. همه رمز ارزها روی همه بلاک چین‌ها وجود ندارند. مثلا استیبل کوین تتر (USDT) همان طور که پیش‌تر هم گفتیم روی بلاک چین‌های پولیگان، اتریوم، ترون، الگوراند،  ایاس، بایننس اسمارت چین و چند شبکه دیگر موجود است. یا مثلا کوین‌هایی مانند دوج، علاوه بر بلاک چین اختصاصی خودشان روی BEP20 هم هستند. معمولا توکن‌های پر کاربرد روی شبکه‌های مختلفی قابل انتقال هستند و بهترین راهکار برای انتقال این است که ببینیم کدام شبکه کارمزد کمتر و سرعت بیشتری دارد تا آن ارز را روی آن شبکه بخریم و منتقل کنیم. لازم به ذکر است که اکثریت قریب به اتفاق ارزهای دیجیتال، علاوه بر بلاک چین اصلی خودشان روی بایننس چین (BEP2)هم هستند و بسیاری از آن‌ها را روی شبکه بایننس اسمارت چین (که شبکه‌ای به موازات بایننس چین است) یا همان BEP20 می‌توانید منتقل کنید.

آیا در پول نو امکان انتقال ارزهای دیجیتال روی شبکه‌های مختلف وجود دارد؟

بله! در صرافی پول‌ نو این امکان وجود دارد که ارزهای دیجیتال را روی شبکه‌های مختلف انتقال دهید یعنی انتخاب می‌کنید که مثلا تتر را روی شبکه ترون (TRC20) دریافت کنید یا اتریوم (ERC20). در اینجا این مزیت وجود دارد که حتی اگر آدرس کیف پول اتریومی خودتان را مطابق با شبکه وارد نکنید به شما اخطار می‌دهیم که آدرس وارد شده، مطابق با شبکه‌ای که انتخاب کرده‌اید نیست. ولی حتما از هماهنگی آدرس با شبکه انتقال مطمئن شوید.

در موقع فروش هم امکان هیچ اشتباهی وجود ندارد چون ما آدرس کیف پول را مطابق شبکه‌ای که شما انتخاب کرده‌اید، تعیین می‌کنیم و شما ارز دیجیتال را به آن منتقل می‌کنید.

در پول نو می‌توانید تتر و سایر ارزهای دیجیتال را روی شبکه‌های مختلف بخرید و بفروشید

نکته بسیار مهم در انتقال ارزهای دیجیتال روی شبکه‌های مختلف

چیزی که باید حتما به آن توجه کنید این است که موقع انتقال هر ارز دیجیتال روی یک شبکه، باید حتما گس فی یا هزینه انتقال را با کوین مرجع آن شبکه بپردازید پس حتما باید در کیف پول خود از آن ارز دیجیتال داشته باشید. مثلا اگر بستر شبکه بایننس (BEP2) را برای انتقال انتخاب کرده‌اید حتما باید در کیف پول خود BNB داشته باشید تا کارمزد انتقال را بپردازید.

اگر یک ارز دیجیتال اتریومی را به اشتباه به آدرس بایننسی فرستادیم چه کار کنیم؟

در مورد سایر شبکه‌ها امکان بازگرداندن توکن وجود ندارد ولی اگر به اشتباه، آدرس کیف پول بایننس را داده باشید و توکن اتریومی را دریافت کرده باشید می‌توانید به حساب بایننس خود بروید و آن را به صورت یک توکن BEP2 یا BEP20 دریافت کنید.

در پول نو می‌توانید آدرس کانترکت توکن‌ها را روی شبکه‌های مختلفی که ما از آن پشتیبانی می‌کنیم ببینید و آن را به کیف پول خود اضافه کنید. مثلا ما تتر را روی سه شبکه اتریوم، ترون و سولانا پشتیبانی می‌کنیم.

از کجا بفهمیم هر ارز دیجیتال روی کدام شبکه‌ها قرار دارد؟

اینکه بدانیم هر ارز دیجیتال روی چه شبکه‌ای قرار دارد به ما کمک می‌کند که در انتقال آن اشتباه نکنیم و اطلاعات لازم را برای انتخاب کیف پول مناسب به دست بیاوریم.

بهترین راه، استفاده از سایت کوین مارکت کپ است. به https://coinmarketcap.com/ بروید و روی ارز دیجیتالی که در نظر دارید کلیک کنید. جلوی آدرس کانترکت هر ارز دیجیتال منویی وجود دارد که با باز کردن آن می‌توانید شبکه‌هایی که آن ارز دیجیتال روی آن‌ها وجود دارد ببینید.

می‌بینید که تتر روی شبکه‌های مختلفی قرار دارد و اگر قصد خرید یا انتقال تتر دارید باید توجه کنید که کدام تتر را دارید می‌خرید یا منتقل می‌کنید و آدرس کیف پول مبتنی بر همان شبکه را برای دریافت یا انتقال وارد کنید.

قبل از هرگونه تصمیم گیری درباره خرید و فروش تتر، حتما نمودار دامیننس تتر را چک کنید.

در مقالات بعدی به شما خواهیم گفت که چگونه شبکه یک ارز دیجیتال را با استفاده از پلتفرم‌های مختلف تغییر دهید و اگر یک ارز دیجیتال را به اشتباه در شبکه دیگری منتقل کردید چطور آن را بازیابی کنید.

10
اشتراک در
اطلاع از
guest
10 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ebrahim
ebrahim
1 سال قبل

سلام.دوهفتهدپیش بحث کیف پولهای جایزه ۲۰۰۰۰۰دلاری باینسس بود من هم زدم و برنده شدم حالا عدهای می‌گویند این جشنواره واقعی است وعده‌هایی می‌گویند کلاهبرداری است محبت کنید راهنمایی کنید چون با ارز تتر روی اتریوم داده که گس فی بالایی داره بخوام امتحانش کنم.محبت دارید جواب دهید.

Abtin Azadian
Abtin Azadian
2 سال قبل

اضافه کردن اسمارت چین

امیر
امیر
2 سال قبل

سلام من خواستم تتر های خودمو به ارز دای تبدیل کنم ولی کارمزد تراکنش خیلی بالا بود منصرف شدم …راه حلش چیه و چطور میشه تتر رو کنار گذاشت؟

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

10

0

نظر مخاطبان (10)