سلر نتورک چیست؟ آشنایی با پروژه سلر و ارز دیجیتال CELR

جمال نوری

زمان مطالعه :

9 دقیقه

احتمالا تا به حال اسم اتریوم را شنیده‌اید و از مشکلات این شبکه بلاک چینی مطلع هستید. می‌دانید که هر شبکه بلاک چین قصد دارد به مقیاس‌پذیری، غیرمتمرکز بودن و امنیت بالا دست پیدا کند. راهکارهای زیادی برای رسیدن به این سه هدف ایجاد شده است، یکی از این روش‌ها بلاک چین‌های لایه ۲ هستند. در این مقاله قصد داریم در مورد سلر نتورک (CELER NETWORK)، ارز دیجیتال سلر (CELR)، تیم توسعه‌دهنده سلر نتورک، نحوه کارکرد این شبکه و … صحبت کنیم. اگر قصد دارید در مورد این پروژه و خرید ارز سلر بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سلر نتورک چیست؟

سلر نتورک یک شبکه بلاک چینی لایه ۲ است که قصد دارد با افزایش مقیاس‌پذیری به بهبود کارکرد شبکه‌های لایه ۱  کمک کند. همان گونه که اینترنت دایال آپ در اوایل دهه ۹۰ برای مشاهده ویدیو آنلاین مناسب نبود، مقیاس‌پذیری ناکافی در شبکه‌های بلاک چین نیز یکی از علل کاربردی نبودن بلاک چین‌های لایه ۱ است.

سلر نتورک راهکاری برای افزایش کارایی و انعطاف‌پذیری بلاک چین‌های موجود است. این شبکه برای رسیدن به اهداف خود از راهکارهای مختلفی استفاده می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها State Channel و Sidechain محسوب می‌شود.

توسعه‌دهندگان در سلر نتورک می‌توانند به‌راحتی با استفاده از ابزارهایی که سلر در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد DAPPهایی را در چند زنجیره مختلف ایجاد کنند. در ادامه در مورد این ابزارها و نحوه‌ کارکرد آن‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

اجزای سلر نتورک

برای درک بهتر از نحوه کارکرد سلر نتورک باید با اجزای سازنده‌ آن آشنا شوید. اجزای و بخش‌های اصلی سلر نتورک عبارت‌اند از:

استیت چنل (State Channel)

ساختار state channel در سلر نتورک

state channel ابتدا توسط شبکه لایتنینگ بیت کوین برای پشتیبانی از پرداخت‌های خرد در بیت کوین به وجود آمد. سپس توسط پروژه‌هایی مانند سلر نتورک و L4 بر روی شبکه اتریوم گسترش یافت. state channel به دو طرف یک معامله اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به اعتماد به یکدیگر یک قرارداد هوشمند را خارج از زنجیره ایجاد کنند. سه جزء اصلی در استیت چنل عبارت‌اند از:

  • CelerPay: یک کانال برای پرداخت است که با استفاده از قراردادهای هوشمند درون زنجیره‌ای و یک پروتکل ارتباطی خارج از شبکه اصلی، امکان پرداخت‌های خارج از زنجیره اصلی را فراهم می‌کند.
  • CelerApps: یک برنامه مجازی است که شرایط پرداخت‌ها رو بیان می‌کند. سلر اپ همچنین به‌عنوان یک قرارداد خارج از زنجیره برای استفاده توسعه‌دهندگان و کاربرانی که در آینده قرار است به شبکه اضافه شوند عمل می‌کند. به زبان ساده سلر اپ آخرین تغییرات و حالت به وجود آمده در خارج از زنجیره را ذخیره و در اختیار افرادی که نیاز به این اطلاعات دارند قرار می‌دهد.
  • CelerNodes: گره‌هایی که به استیت چنل می‌پیوندند و پرداخت‌های خارج از زنجیره را امکان‌پذیر می‌کنند.

به زبانی ساده در استیت چنل CelerNodes پرداخت‌های خارج از زنجیره که توسط کاربران درخواست داده می‌شود را انجام ‌می‌دهد و CelerApps آخرین تغییرات به وجود آمده را ثبت می‌کند. در این بین CelerPay با اتصال این دو بخش امکان انجام پرداخت‌های خارج از زنجیره را فراهم می‌کند.

زنجیره جانبی (Sidechain)

زنجیره جانبی یا ساید چین یک از روش‌های افزایش مقیاس‌پذیری است. ایده اصلی زنجیره جانبی به این صورت است که یک شبکه دیگر در کنار شبکه اصلی فعالیت کند و پس از ثبت و تایید تراکنش‌ها تمام اطلاعات رو بر روی شبکه بلاک چینی اصلی ذخیره کند. زنجیره جانبی و استیت چنل مکمل همدیگر محسوب می‌شوند. زنجیره جانبی نسبت به استیت چنل، تاخیر و هزینه بیشتری دارد.

بررسی نحوه کارکرد سلر نتورک به زبان ساده

سلر نتورک به وسیله تعدادی اعتبارسنج که توسط رای هولدرهای انتخاب می‌شوند، فعالیت می‌کند. این اعتبار سنج‌ها وظیفه ثبت تراکنش‌ها و ساخت بلاک را بر عهده دارند. سلر نتورک به این صورت کار می‌کند که ابتدا کاربران مجموعه‌ای از تراکنش‌ها را به شبکه ارسال می‌کنند. این تراکنش‌ها توسط اعتبارسنج‌ها در یک زنجیره جانبی ثبت و تایید می‌شوند؛ اما با توجه به وجود استیت چنل تمام اطلاعات بر روی زنجیره اصلی قرار نمی‌گیرد و فقط آخرین تغییرات در زنجیره اصلی توسط اعتبار سنج‌ها ثبت می‌شود. دیگر اطلاعات در درون سلر اپ که بخشی از استیت چنل است، ذخیره می‌شود. حال که تراکنش‌ها ثبت و تایید شده‌اند پاداش و کارمزد تراکنش‌ها بین نمایندگان و اعتبار سنج‌ها بر اساس میزان سهامی که دارند تقسیم ‌می‌شود.

این نحوه کارکرد بسیار ساده بیان شده است تا شما به‌راحتی با نحوه کارکرد سلر نتورک آشنا شوید؛ اما باید بدانید که نحوه کارکرد در واقعیت پیچیدگی بیشتری دارد.

اجماع در شبکه سلر؛ بررسی State Guardian Network 

ساختار State guardian network در سلر نتورک

State guardian network که مخفف SGN است در اصل یک سیستم اجماع محسوب می‌شود. SGN یک زنجیره جانبی محسوب می‌شود که وظیفه حفظ امنیت در استیت چنل و جلوگیری از مشکلات ناشی از معاملات خارج از زنجیره را بر عهده دارد. به زبانی ساده‌تر این بخش وظیفه رسیدن به اجماع را بر عهده دارد. مهم‌ترین بخش‌های SGN عبارت‌اند از:

  • قراردادهای زنجیره اصلی (Mainchain contracts): که وظیفه استیکینگ CELR را برعهده دارد. این بخش قوانین اساسی، نقش‌ها، پاداش‌ها، جریمه‌ها و هزینه‌ها را برای همه شرکت‌کنندگان شبکه مشخص و اجرا می‌کند.
  • نمایندگان (Delegators): که توکن‌های CELR خود را در قرارداد زنجیره اصلی قرار می‌دهند تا در مورد اعتبارسنج‌ها و پیشنهادهای مرتبط با اکوسیستم رأی دهند. به عبارت دیگر این افراد همان هولدرهایی هستند که توکن‌های CELR خود را استیک می‌کنند. این گروه بر اساس میزان سهمی که از استیکینگ دارند، پاداش دریافت می‌کنند.
  • اعتبارسنج‌ها (Validators): این اعتبارسنج‌ها توسط نمایندگان انتخاب می‌شوند. آنها زنجیره‌های جانبی را به شیوه تحمل خطای بیزانسی یا BFT اجرا می‌کنند. اعتبار سنج‌ها در زنجیره جانبی قرار دارند و پس از ساخت بلاک و دریافت پاداش سهم بخشی از آن را به نمایندگانی که به آن‌ها رای داده‌اند پرداخت می‌کنند.
  • کاربران (Users): مشتریان state channel هستند که هزینه خدمات را به زنجیره اصلی می‌پردازند و درخواست خدمات را به زنجیره جانبی ارسال می‌کنند.

باید متوجه شده باشید که SGN دقیقا یک بخش برای رسیدن به اجماع و پرداخت پاداش است که با توجه به فرایند استیکینگ یا سهام‌گذاری می‌توان گفت که SGN یک نوع از POS محسوب می‌شود.

محصولات سلر نتورک

سی بریج cBridge

از مهم‌ترین محصولات سلر نتورک می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد.

  •  سی بریج (cBridge): یک پل میان زنجیره‌ای است که بیش از ۱۳۰ توکن را در بیش از ۳۰ بلاک چین پشتیبانی می‌کند. درباره بریج یا پل بلاک چینی بیشتر بخوانید.
  •  Inter-chain Message: یک پلتفرم برای ایجاد DAPP بر روی چندین شبکه بلاک چین است. توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌جای استقرار چندین نسخه جدا در شبکه‌های مختلف، یک Dapp با امکان برقراری ارتباط با چندین بلاک چین بسازند.

ارز دیجیتال CELR 

ارز دیجیتال CELR توکن محلی سلر نتورک است. ارز دیجیتال CELR یک توکن با استاندارد ERC-20 است که در سال ۲۰۱۹ در یک IEO به‌صورت عمومی عرضه شد. تعداد کل توکن‌های CELR برابر با ۱۰ میلیارد توکن است که در حال حاضر ۷ میلیارد از این توکن‌ها در گردش است. قیمت سلر در زمان نوشته شدن این مقاله برابر با ۰.۰۱۶ دلار و ارزش بازار آن برابر با ۱۱۵ میلیون دلار است.

نحوه تخصیص توکن‌های CELR

یکی از بخش‌های مهم در بررسی هر ارز دیجیتال بررسی تخصیص توکن‌ها به‌وسیله تیم توسعه‌دهنده پروژه است. به طور کلی بررسی توکنومیکس یک پروژه دید مناسبی از محل و مقدار هزینه‌شده توسط تیم توسعه‌دهنده به سرمایه‌گذاران خواهد داد. نحوه تخصیص توکن‌های CELR به شرح زیر است.

  • پاداش ساخت بلاک (Mining Rewards): تیم توسعه‌دهنده میزان ۲۵ درصد از کل توکن‌ها را برای پاداش به سازندگان بلاک و فعالان شبکه در نظر گرفته است.
  • تیم توسعه‌دهنده (Team): از کل ۱۰ میلیارد توکن CELR، مقدار ۱۸.۳ درصد سهم تیم توسعه‌دهنده خواهد بود.
  • بنیاد (Foundation): مقدار ۱۷ درصد از کل توکن‌های CELR به بخش بنیاد سلر تخصیص داده شده است.
  • فروش خصوصی (Private Round): در آگوست سال ۲۰۱۸ تیم توسعه‌دهنده سلر نتورک میزان ۱۵.۵ درصد از کل توکن‌ها را با نرخ تبدیل CELR ۳۱,۴۰۰ = ۱ ETH را به‌صورت خصوصی به فروش رساندند.
  • Seed Round: در آپریل سال ۲۰۱۸ تیم توسعه‌دهنده میزان ۱۱.۵ درصد از کل توکن‌های CELR را با نرخ تبدیل CELR ۷۶,۰۰۰ = ۱ ETH در Seed Round به فروش رساند.
  • لانچ پد (Launchpad Sale): در ۱۸ مارس ۲۰۱۹ میزان ۶ درصد از کل توکن‌های CELR در لانچ پد بایننس با قیمت ۰.۰۰۶۷ دلار به فروش رسید.
  • مارکتینگ (Marketing): مقدار ۵ درصد از کل توکن‌ها برای بازاریابی اختصاص‌ یافته است.
  • مشاوران (Advisors): مقدار ۵ درصد از کل توکن‌ها برای هزینه مشاوران پروژه در نظر گرفته شده است.

هولدرهای رمز ارز CELR

در مورد نحوه تخصیص ارز دیجیتال CELR صحبت کردیم؛ اما شاید از خود بپرسید که نحوه توزیع شدن توکن‌های CELR در بین هولدرهای آن چگونه است. برای پاسخ به این سوال بهتر است نگاهی به نمودار زیر داشته باشیم.

تعداد توکن‌هاتعداد آدرس‌هادرصد آدرس‌ها نسبت به کل آدرس‌هامجموع تعداد توکن‌هاارزش میزان توکن‌هادرصد توکن‌ها نسبت به کل
0 – 1k CELR5.63k35.64%1.66m CELR$ 102.95K0.02%
1k – 10k CELR6.69k42.34%24.06m CELR$ 1.42M0.24%
10k – 100k CELR2.76k17.47%81.69m CELR$ 4.07M0.82%
100k – 1m CELR5553.51%138.86m CELR$ 5.94M1.39%
1m – 10m CELR1200.76%354.26m CELR$ 15.04M3.54%
10m – 100m CELR290.18%792.02m CELR$ 17.49M7.92%
100m – 1b CELR130.08%4.22b CELR$ 80.66M42.24%
1b – 10b CELR20.01%4.38b CELR$ 70.46M43.84%
10b – 100b CELR00.00%0 CELR$ 00.00%
100b > CELR00.00%0 CELR$ 00.00%

ارز دیجیتال CELR را در کدام کیف پول‌ها می‌توان نگهداری کرد؟

با توجه به این نکته که ارز دیجیتال CELR بر بستر اتریوم و بی ان بی چین (نام جدید شبکه بایننس اسمارت چین) قرار دارد، می‎‌توانید ارز دیجیتال CELR را در تمام کیف پول‌هایی که از این دو شبکه بلاک چینی پشتیبانی می‌کنند، مانند متامسک (MetaMask)، تراست والت (Trust Wallet)، اتمیک والت (Atomic wallet) و… نگهداری کنید.

تیم توسعه‌دهنده سلر

بررسی سابقه تیم توسعه‌دهنده به سرمایه‌گذاران این دید را خواهد داد که آیا تیم توسعه‌دهنده توانایی دسترسی به اهداف و چشم‌اندازهای پروژه را دارد یا خیر؟ از مهم‌ترین افراد در تیم توسعه‌دهنده پروژه سلر نتورک می‌توان به افراد زیر اشاره کرد.

  • چینگ کیلیانگ (Qingkai Liang): یکی از بنیانگذاران سلرنتورک محسوب می‌شود. وی فارغ التحصیل دانشگاه MIT است.
  • شاوجاو لی (Xiaozhou Li): یکی دیگر از بنیان‌گذاران سلرنتورک است، لی تحصیلات خود را در دانشگاه Princeton به اتمام رساند. وی به مدت ۲ سال به عنوان مهندس نرم افزار در اینتل مشغول به فعالیت بوده است.
  • جوندا لیو (Junda Liu): وی فارغ التحصیل دانشگاه کالیفرنیا است. جواندا سابقه همکاری با گوگل به مدت ۶ سال را به عنوان مهندس نرم افزار در کارنامه خود دارد.
  • مو دونگ (Mo Dong): یکی از بنیان‌گذاران سلر نتورک است. وی همچنین به عنوان سرپرست تیم مهندسی و مدیر محصول در Veriflow فعالیت داشته است.

سرمایه‌گذاران در ارز دیجیتال CELR 

شرکت‌ها و صندوق‌های زیادی در ارز دیجیتال CELR سرمایه‌گذاری کرده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها در جدول زیر آمده است.

Async Capital Arrington XRP CapitalAlphaCoin Fund500 Startups360 Innovation Capital
Blockchain Global LimitedBlock VCBixin CapitalBinance LabsBasics fund
LYVCGame Theory GroupFrees FundElysiumDHVC
NEO Global CapitalModern Assets GroupMatrix PartnersMW PartnersLinkVc
PreAngelPantera CapitalONEBOAT CAPITALOK CapitalNGC Ventures
Torque VenturesSignum CapitalSailor CapitalSNZRootsCap
  ZMT CapitalWolfedge CapitalWildROI

باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری کردن شرکت‌های بزرگ در یک ارز دیجیتال نمی‌تواند به‌تنهایی دلیلی برای خرید آن باشد. در پروژه لونا نیز شرکت‌های بسیاری سرمایه‌گذاری کرده بودند و پس از ریزش این ارز دیجیتال ضررهای بسیاری را متحمل شدند.

پروژه سلر نتورک نیز در پروژه‌ Oasys مبلغ ۲۰ میلیون دلار و در پروژه Swing مبلغ ۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است. باید دقت داشته باشید که سرمایه‌گذاری سلر نتورک در دیگر پروژه‌ها در بهبود این شبکه و افزایش پذیرش ارز دیجیتال CELR تاثیر مثبتی دارد یا خیر. اگر سرمایه‌گذاری‌های این پروژه به‌منظور کسب سود باشد، نمی‌توان انتظار داشت که این سرمایه‌گذاری‌ها برای شبکه و هولدرها سودی داشته باشد؛ اما اگر سرمایه‌گذاری به‌منظور ایجاد همکاری بین این دو پروژه و سلر نتورک باشد، موضوع متفاوت خواهد شد.

شبکه‌های اجتماعی سلر نتورک

همان‌طور که می‌دانید، علت اصلی رشد یک ارز دیجیتال پذیرش مردم و افزایش تقاضا برای آن است. یک از مهم‌ترین ابزارهایی که به پذیرش یک ارز دیجیتال کمک می‌کند، شبکه‌های اجتماعی است. شما می‌توانید با رصد کردن میزان رشد شبکه‌های اجتماعی یک ارز دیجیتال به میزان محبوبیت آن در طول زمان پی ببرید. با توجه به نکاتی که بیان شد به بررسی شبکه‌های اجتماعی سلر نتورک خواهیم پرداخت.

گروه تلگرامی سلر نتورک دارای ۲۲ هزار عضو است. نمودار تعداد اعضای این گروه تلگرامی در تصویر زیر مشخص شده است.

میزان رشد گروه تلگرامی سلر نتورک

همان‌طور که در تصویر بالا نیز مشخص از اوایل سال ۲۰۲۱ که تعداد اعضای گروه تلگرامی رشد داشته، ارز دیجیتال CELR نیز رشد قیمتی را تجربه کرده و پس از ریزش قیمت در اواخر سال ۲۰۲۱ تعداد این اعضا نیز کاهشی بوده است.

عملکرد گروه تلگرامی سلر نتورک بسیار قابل قبول است. یکی از علل ریزش این کاربران را می‌توان نزولی بودن تمام بازارهای مالی در اوایل سال ۲۰۲۲ دانست.

توییتر سلر نتورک نیز ۱۵۲.۷ هزار فالوور دارد که در فضای توییتر میزان قابل توجهی محسوب می‌شود. نمودار رشد فالوئرها در تصویر زیر مشخص شده است.

میزان رشد فالوورهای سلر نتورک در توییتر

خط قرمز رنگ تعداد فالوئرهای توییتر و خط سبز رنگ قیمت ارز دیجیتال CELR است. همان‌طور که در تصویر نیز مشخص است، شیب رشد این فالوئرها بسیار قابل قبول است؛ زیرا یک روند آرام و پیوسته را طی کرده است و این موضوع نشان از تداوم فعالیت و برنامه‌ریزی صحیح تیم سلر نتورک دارد.

باید توجه داشته باشید که رشد فالوئرها در یک شبکه اجتماعی در کوتاه‌مدت تاثیری در قیمت نخواهد داشت؛ بلکه تاثیر آن در بلندمدت قابل‌ مشاهده است.

مزایا و معایب ارز سلر

از مهم‌ترین مزایای سلر نتورک می‌توان به ابرازهای جذابی مانند cBridge و Inter-chain Message اشاره کرد. وجود این ابزارها باعث خواهد شد که توسعه‌دهندگان بسیاری به سمت این بلاک چین لایه ۲ روی بیاورند. از دیگر مزایا سلر نتورک می‌توان به دستیابی به مقیاس‌پذیری افقی اشاره کرد.

از مهم‌ترین معایبی که بلاک چین‌های لایه ۲ مخصوصا بلاک چین‌هایی که روی لایه دوم اتریوم فعالیت می‌کنند، این است که شبکه اتریوم در تلاش برای دستیابی به مقیاس‌پذیری بالا و کاهش کارمزد‌های خود است. این موضوع می‌تواند بر پروژه‌هایی که هدف آن‌ها مقیاس‌پذیری اتریوم است تاثیر گذار باشد. شاید با خود بگویید که بلاک چین‌های لایه ۲ می‌توانند روی هر بلاک چین لایه ۱ دیگر مستقر شوند؛ اما باید بدانید که اکثر این شبکه‌های لایه ۱، که پس از اتریوم ایجاد شده‌اند، در حال تلاش برای رسیدن به‌سرعت و امنیت بالا هستند و این موضوع عملا نیاز به وجود بلاک چین‌های لایه ۲ را کم رنگ می‌کند.

جمع‌بندی

شناخت هر پروژه گام اول و اساسی در سرمایه‌گذاری در آن ارز دیجیتال است. امروز در این مقاله سعی کردیم در مورد سلر نتورک، ارز دیجیتال CELR، تیم توسعه‌دهنده CELR، مزایا و معایب سلر و… صحبت کنیم. اکنون باتوجه به اطلاعاتی که درباره این شبکه به دست‌ آورده‌اید،‌ آیا حاضرید در این رمز ارز سرمایه گذاری کنید؟

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

3

نظر مخاطبان (0)