راهنمای جامع کسب درآمد از بازی کریپتو کلنز (Crypto Clans)

معرفی بازی Crypto Clans
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

9 دقیقه

در سال‌های اخیر، بازی‌های بلاک چینی مسیر رو به رشدی را طی کرده‌اند و همین موضوع موجب شده تا دیگر از آن‌ها به عنوان مفهومی ناشناخته یاد نکنیم.

این گونه بازی‌های رویکردی Play to Earn دارند که به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا در ازای بازی کردن، درآمد هم کسب کنند. شاید این موضوع رویای بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای و حتی مبتدی باشد!

بدون شک اگر بازی اکسی اینفینیتی کار خود را به عنوان یکی از بازی‌های کریپتویی آغاز نمی‌کرد، همچنان بسیاری از افراد با مفاهیمی چون NFTها و بازی‌های بلاک چینی آشنایی نداشتند. امّا اکسی اینفینیتی اولین و تنها پروژه حوزه GameFi نبوده و محصولات دیگری هم در این حوزه فعال هستند.

معرفی بازی Crypto Clans

امروز قصد داریم تا با یکی از بازی‌های جذاب و کمتر شناخته شده در دنیای بازی‌های بلاک چینی آشنا شویم. البته، اگر تجربه بازی کلش آو کلنز را داشته باشید، چندان هم با بازی Crypto Clans غریبه نخواهید بود!

بازی Crypto Clans چیست؟

طبقه گفته توسعه دهندگان، این بازی سرگرم کننده از محصولاتی است که با الهام گرفتن از بازی خاطره انگیز Clash of Clans در دنیای بلاک چین عرضه شده است.

در این میان، فراموش نکنیم که تعداد دفعات نصب بازی کلش آف کلنز به بیش از ۵۰۰ میلیون می‌رسد!

همانند بازی محبوبی که از آن نام بردیم، در این پروژه کریپتویی هم ما می‌توانیم با دوستان و دیگر کاربران در سراسر جهان، به دورهمی، گفتگو و نبرد بپردازیم. این بازی بر پایه مهارت شکل گرفته و طبعا با تجربه بیشتر، پاداش بیشتری را هم در قالب توکن‌های بازی دریافت خواهیم کرد.

بازی Crypto Clans، در حالت‌های مختلفی قابل انجام بوده و کاربران می‌توانند به صورت انفرادی یا تیمی، در رقابت‌های متفاوت حضور یابند. پایه و اساس این بازی رایگان بر پایه NFTها بنا شده و این توکن‌ها قابل خرید و فروش خواهند بود.

بازی Crypto Clans

طبق نکات قید شده در وایت پیپر کریپتو کلنز، در این بازی همه چیز به استراتژی شما بستگی دارد. یعنی همانگونه که پاداش‌های شیرینی در انتظار جنگجویان خواهد بود، در صورت تعلل و توقف، باید منتظر شکست‌های تلخ هم باشیم!

قسمت‌های مختلف بازی

بازی‌هایی مانند Fifa را به یاد آورید. این گونه بازی‌ها، امکان دستیابی به تجربیات متنوعی را در اختیار ما قرار می‌دهند. تجربیاتی چون بازی با دوستان، مربی گری و حتی بازی به عنوان یک بازیکن تازه وارد!

بازی امروز ما هم قابلیت‌‌های گوناگونی را به ما معرفی کرده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. در ابتدا، با حالت‌های انفرادی بازی یعنی PVE و PVP آشنا می‌شویم و سپس به سراغ بازی‌های گروهی خواهیم رفت.

بخش داستانی (PVE)

اگر در ابتدای مسیر بوده و یا تصمیم دارید تا استراتژی‌های مختلف را آزمایش کرده و تجربه کسب کنید، بهتر است برروی این قسمت متمرکز شوید.

بخش PVE بازی Crypto Clans

در حالت PVE (Player Vs Environment)، بازیکنان نیاز دارند تا به منظور آمادگی برای قرار گرفتن در شرایط رقابتی، برخی مراحل را پشت سر بگذارند.

پس از تکمیل هر مرحله، بازیکنان پاداشی را دریافت خواهند کرد. با گذراندن مراحل دشوار تر و پیشروی در رقابت‌های درون بازی، جوایز دریافتی ما هم افزایش خواهند یافت.

بخش رقابتی (PVP)

پس از کسب تجربه در قسمت داستانی، احتمالا اکنون آمادگی آن را دارید که مقابل رقبا صف آرایی کنید! شما می‌‌توانید با بازیکنان دیگر وارد میدان نبرد شوید و همانند کلش آف کلنز، در صورت پیروزی جوایزی را دریافت کنید.

تجربه بیشتر(EXP)، Gold، mana و مهم تر از همه توکن CLAN$، از آیتم‌های قابل دستیابی خواهند بود. کلن توکن اکوسیستم Crypto Clans بوده و در صورت نابود کردن ساختمان‌های رقبا به دست خواهد آمد.(همان Town Hall در بازی Clash Of CLans!)

بخش PVP در بازی Crypto Clans

در صورت شکست در نبرد، توکن CLAN$ را کسب نکرده و دیگر آیتم‌های دریافتی شما هم کاهش می‌یابند.

در زمان دفاع هم با چنین شرایطی روبرو خواهیم بود. بدین صورت که اگر کاربری به قلمرو ما حمله ور شود، در صورت دفاع از زمین خود پاداشی را دریافت خواهیم کرد. در غیر این صورت،منابع‌مان را از دست می‌دهیم.

 خرید زمین در متاورس؛ آینده املاک دیجیتال

نبرد گروهی

پیش تر اشاره کردیم که حالات بازی Crypto Clans به بخش‌های داستانی و یک به یک محدود نبوده و قابلیت بازی به صورت گروهی هم فراهم خواهد بود.

برای گسترش قلمرو و تصرف دیگر مناطق، شما می‌توانید در قبیله (Clan) دیگران عضو شوید یا اجتماع خودتان را تشکیل دهید و از دوستانتان برای ورود به آن‌ قبیله دعوت کنید.

Clan در لغت به معنای قبیله بوده امّا از این لحظه، عبارت ارتش را مقابل آن قرار می‌دهیم. زیرا با حال و هوای بازی سازگارتر خواهد بود!

بازی گروهی در Crypto Clans

با تعیین استراتژی‌های کارآمد و بررسی مناطق مختلف بازی، شما قادر به گسترش قلمرو خود خواهید بود. در اینجا ایجاد هماهنگی میان اعضای ارتش از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

رویدادهای ویژه

پس از تشکیل یک ارتش سازمان یافته، شاید بد نباشد که در رویدادهای ویژه هفتگی قابلیت‌های خودتان را محک بزنید!

شما این توانایی را خواهید داشت که در تورنومنت‌های هفتگی شرکت کرده و به همراه تیم خودتان، با دیگر گروه‌ها به رقابت بپردازید. توکن‌های NFT ارزشمند یا آیتم‌های مهم درون بازی مانند GOLD، از جمله پاداش‌هایی هستند که پس از پیروزی در نبردهای گروهی دریافت خواهید کرد.

کاراکتر‌های موجود در بازی

احتمالا به خاطر دارید که در بازی پرطرفدار کلش آف کلنز، کاراکترهای مختلفی را در اختیار داشتیم که هر یک از آن‌ها، قابلیت‌های مختص به خود را دارا بودند. در نسخه کریپتویی این بازی هم با شخصیت‌های متنوعی روبرو هستیم و با توجه به شرایط از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

شخصیت‌های بازی Crypto Clans

شمشیرزنان – Swordsmen

همانند کاراکترهای Barbarian در بازی Clash Of Clans، در اینجا هم جنگجویان شجاعی حضور یافته‌اند که همیشه برای نبرد آماده هستند. برای نهایت استفاده از این نوع قهرمانان، بازیکنان باید با اصول و تکنیک‌های مختلف نبرد آشنایی داشته باشند.

جادوگران – Sorcerers

با بهره گیری از برخی نیروهای جادویی، این جنگجویان می‌توانند با استفاده از طلسم(Spell) های خود بر رقبا غلبه کنند. یکی از قابلیت‌های جذاب آن‌ها، به توانایی نبرد از راه دور ارتباط دارد. بدین صورت که برخلاف شمشیرزنان، لزومی به مقابله از فاصله نزدیک نخواهد بود. بنابراین، Spellها سلاح‌های بدردبخوری خواهند بود!

کماندارها – Archers

به مانند جادوگران، این کمانداران هم توانایی مبارزه از راه دور را داشته و برای ما یادآور کمانداران بازی Clash Of Clans خواهند بود. با پرتاب این گلوله‌های آتشین، بازیکنان می‌توانند پیروزی خود را در بسیاری از نبردها تضمین کنند!

البته، قابلیت‌های Archerها به فعالیت‌های هجومی محدود نمی‌شوند. بلکه در فاز دفاعی هم می‌توانند کمک حال ما باشند.

دیوانه‌ها – Berserks

می‌دانیم که در نبردهای فردی و گروهی، به سرعت عمل احتیاج خواهیم داشت. به همین خاطر، وجود مهره‌های سرعتی در تیم ما یک ضرورت محسوب می‌شود. همانطور که می‌توان از نام آن‌ها حدس زد، Berserkها با آشفتگی به سپاه رقبا هجوم برده و به فرایند تصرف ما، سرعت می‌بخشند.
البته، فراموش نکنیم که هنگام دفاع از قلمرو، به استراتژی هوشمندانه‌ای برای استفاده از آن‌ها نیاز خواهیم داشت. زیرا علی رغم سریع بودن آن‌ها، این احتمال وجود دارد که رقیبان از ما سریع تر عمل کنند.

اژدهایان – Dragons

شاید بتوانیم از این نوع قهرمانان به عنوان آچار فرانسه بازی یاد کرد! چرا که قابلیت‌های گسترده‌ای را دارند و قدرتمندترین کاراکترهای بازی محسوب می‌شوند. اژدهایان می‌توانند دیوار دشمنان را تخریب کرده و به قلب قلمروی آن‌ها نفوذ کنند.

معرفی توکن CLAN

احتمالا تا کنون متوجه شده‌اید که توکن بومی اکوسیستم کریپتو کلنز، CLAN$ نام دارد که برای تداوم قابلیت درآمدزایی و پیشبرد اهداف پلتفرم، با استاندارد BEP-20، برروی شبکه بایننس اسمارت چین استقرار یافته است.

توکن CLAN$

دیدیم که با حضور در رویدادهای مختلف و یا پیروزی در بازی‌های انفرادی، این توکن به لیست غنایم ما اضافه خواهد شد. در ادامه مطلب، CLAN را از ابعاد دیگری مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مکانیزم توکن سوزی

برای پایداری شرایط یک توکن در بازار و جلوگیری از تورم، لازم است که به مکانیزم‌ توکن سوزی اعمال شده در پروژه‌ها دقت کنیم. اگر توکن سوزی به صورت کارآمد انجام شود، شانس موفقیت آن پروژه بیشتر خواهد بود.

در بازی Crypto Clans، توکن CLAN برای خرید آیتم‌های داخل بازی، شخصیت‌ها و یا آپگریدهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین ترتیب، بخشی از توکن‌های CLAN از چرخه بازار خارج شده و اصطلاحا توکن سوزی صورت گرفته است.

حاکمیت در اکوسیستم

مانند اکثریت پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین، ساز و کار Crypto Clans هم بر پایه اجتماع(Community) شکل گرفته و انجام فعالیت‌هایی چون خرید و فروش یا استیکینگ توسط کاربران، از عوامل موثر در پیشروی امور اکوسیستم هستند.

توکن حاکمیتی CLAN$

با توجه به مطالب گفته شده، احتمالا حدس و گمانی در رابطه با Governance یا حاکمیت به وسیله توکن CLAN به ذهن شما خطور کرده است.

در اختیار داشتن این توکن، به کاربران این اجازه را می‌دهد تا در اموری چون تصمیم گیری‌ها، ارائه پروپوزال‌ها و رای گیری‌های انجام شده مشارکت داشته باشند.

به طور کلی، کاربرد حاکمیتی این توکن دست کاربران را باز گذاشته تا بهترین تصمیمات را برای آینده پروژه اتخاذ کنند.

آشنایی کامل با مفهوم توکن حاکمیتی

استیکینگ و دریافت پاداش

اگر اهل سرمایه گذاری‌های بلندمدت هستید، بازی Crypto Clans می‌تواند یکی از گزینه‌های جذابی باشد که در اختیار شما قرار دارد!

همانند قابلیت کسب درآمد صرافی پول نو، کریپتو کلنز هم امکان کسب سود غیرفعال را برای کاربران خود فراهم کرده و با قفل کردن توکن CLAN$، بازیکنان می‌توانند درآمدی را کسب کنند. در ادامه با استخر نقدینگی و کشت سود (Yield Farming) در این اکوسیستم آشنا می‌شویم.

استخر نقدینگی Crypto CLans

تا اینجا متوجه فهمیدیم که Crypto Clans دنیای گسترده‌ای داشته و این موضوع را می‌توان از جهان‌های متنوعی که در این متاورس وجود دارند متوجه شد.

این اجزا توسط قراردادهای هوشمند پشتیبانی ‌می‌شوند. قراردادها و کدها به کاربران اجازه می‌دهند تا با تزریق برخی توکن‌ها به استخر‌های نقدینگیِ دیگر پروژه‌های DeFi، ارز CLAN$ را به عنوان پاداش دریافت کنند.

همچنین امکان ییلد فارمینگ هم در پلتفرم وجود داشته و طبق این مکانیزم، تمامی توکن‌های استیک شده به USDT تبدیل خواهند شد. این فرایند میزان توکن CLAN$ اعطا شده در بازی را به طور روزانه را مشخص می‌کند.

استخر نقدینگی Crypto Clan

لازم به ذکر است که همچنان جزییات دقیقی از این دو قابلیت مشخص نشده و صرفا در لیست برنامه‌های اجرایی Crypto Clans قرار دارند.

تمرکز زدایی در پلتفرم

تیم پروژه انتظار دارند که تا جولای ۲۰۲۳، به تدریج اختیارات کاربران و اجتماع پلتفرم افزایش یابد. اگرچه برای جلوگیری از ورود بازیگران بد، در ابتدا اعضای تیم Crypto Clans تنها رای دهندگان و تصمیم گیرندگان اکوسیستم خواهند بود.

پیش از بررسی نقشه راه یا همان Roadmap بازی Crypto CLans، بد نیست نگاهی بیاندازیم بر مسیری که این پروژه برای تمرکز زدایی (decentralization) بیشتر در پیش دارد:

  • فاز صفر، دسامبر ۲۰۲۱: پیگیری توسعه بازی – امکان رای گیری وجود ندارد
  • فاز ۱، اوایل ۲۰۲۲: افزایش رای گیری‌ها و احتمال اعمال تغییراتی در سیستم رای گیری؛ احتمالا رویه رای گیری از مکانیزم ۱ رای به ازای ۱ توکن فاصله گرفته و به رای گیری اجماعی تغییر می‌یابد.
  • فاز نهایی، جولای ۲۰۲۳: در فاز نهایی پروژه، دارندگان CLAN این اختیار را خواهند داشت که درباره چارچوب‌های کاری پلتفرم و شیوه رای گیری‌ها تصمیم گیری کنند. اگرچه برخی تصمیم گیری‌ها مانند میزان ذخیره توکن‌ها، قابل تغییر نخواهند بود.

درباره چه موضوعاتی تصمیم گیری خواهد شد؟

نحوه عرضه NFTهای بازی، نقدینگی پلتفرم، شیوه اعطای پاداش، اعضای اجتماع Crypto Clans و توسعه سیستم PVE، از جمله تصمیم گیری‌هایی هستند که هولدرها در آن‌ها حق رای خواهند داشت.

نقشه راه پروژه کریپتو کلنز در چه فازی قرار دارد؟

طبیعتا هر پروه‌ای برنامه‌ها و اهداف خود را داشته و هیچ محصولی بی دلیل عرضه نمی‌شود! توسعه دهندگان بازی مورد بحث ما هم برنامه‌هایی را در نظر دارند که در زمان‌‌هایی مشخص، به اجرا خواهند رساند.

نقشه راه بازی Crypto Clans

در سال ۲۰۲۱، تیم پروژه پایه‌های اصلی بازی را بنا کرد. تدوین وایت پیپر، برندسازی، طراحی کاراکترها، همکاری با برخی کمپانی‌ها و آغاز فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، از جمله مواردی هستند که در سال ۲۰۲۱ به مرحله نهایی رسیدند.

کریپتو کلنز در شبکه‌های تلگرام، دیسکورد و توییتر فعالیت دارد.

برنامه‌های بازی در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲

  • انتشار پیش نمایش بازی
  • مشخص شدن جزییات قابلیت‌ شخصیت‌ها
  • اضافه شدن قابلیت تبدیل دارایی‌ها در بازی
  • آغاز فرایند استیکینگ توکن CLAN$ و NFTها
  • مالیت زمین(Land)های اکوسیستم بازی

۳ ماهه سوم و چهارم ۲۰۲۲

  • انتشار پیش نمایش بازی
  • مشخص شدن ویژگی‌های دقیق شخصیت‌ها
  • معرفی قابلیت تبدیل دارایی‌ها در بازی
  • آغاز فرایند استیکینگ توکن CLAN$ و NFTها
  • مالیت زمین(Land)ای اکوسیستم بازی

سال ۲۰۲۳

  • عرضه عمومی بازی
  • لیست شدن در بایننس و FTX
  • تدوین قوانین و مقررات
  • آغاز بخش داستانی (PVE)
  • برگزاری تورنمنت‌های رقابتی(PVP)
  • آغاز رده بندی جهانی بازیکنان
  • شروع استریمینگ در توییچ و یوتیوب
  • اضافه شدن زبان‌های مختلف به بازی

سرمایه گذاران پروژه

همکاری هر پروژه با کمپانی‌های صاحب نام، از عواملی است که موجب اعتبار هرچه بیشتر یک محصول خواهد شد.
مانند برخی پلتفرم‌های متاورسی چون سندباکس و دیسنترالند، بازی Crypto Clans هم سرمایه گذاران بزرگی را به خود جذب کرده است.

سرمایه گذاران پروژه Crypto Clans

شبکه سولانا، صرافی FTX، کوین مارکت کپ، بلاک چین آوالانچ و مهم تر از همه صرافی بایننس، برجسته ترین حامیان این محصول مبتنی بر شبکه اسمارت چین به حساب می‌آیند.

سخن پایانی

از بازی کلش آف کلنز گفتیم و به دنیای کریپتو رسیدیم؛ حتی گذری هم داشتیم بر بازی محبوب فیفا!

با این حال، باید بپذیریم که همانند دیگر مفاهیم دنیای غیرمتمرکز مثل NFTها و متاورس، بازی‌های بلاک چینی هم همچنان در ابتدای مسیر خود قرار داشته و برای پیش‌بینی راهی که در پیش دارند، به زمان بیشتری نیاز خواهد بود.

در آخر، باید بگوییم که در رابطه با ورود یا عدم ورود به این بازی، ما به شما توصیه‌ای نمی‌کنیم و برای شروع یک پروژه، بهتر است تحقیقات بیشتری انجام داده و موارد مختلفی را رصد کنید.

شما آینده این بازی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما کریپتو کلنز در فتح قله‌های گیم‌فای موفق خواهد بود؟

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Alishmshiry
Alishmshiry
1 سال قبل

آیا بازی قدیم اف کلتز بیت کویین دارد یانه

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

0

نظر مخاطبان (2)