معرفی پراپ فرم | چگونه سرمایه‌گذاری با بیشترین سود را تجربه کنیم؟

پراپ فرم چیست؟
شبنم رضا

زمان مطالعه :

7 دقیقه

در دنیای بازارهای مالی، معامله‌گران همیشه به دنبال راه‌هایی برای ارتقای مهارت‌ها و افزایش سود خود هستند. به همین خاطر پراپ فرم‌ها (Proprietary Trading Firm) توجه بسیاری از تریدرها را به خود جلب کرده‌اند. 

اما سوال اصلی این است که پراپ فرم چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ در مطلب پیش رو تلاش می‌کنیم تمام جزییات پراپ فرم‌ها را بررسی کرده و مهم‌ترین مزایا و معایب آن‌ها را مرور کنیم.

پراپ فرم چیست؟

پراپ فرم، شرکتی است که با سرمایه خود در بازارهای مالی فعالیت می‌کند و به دنبال کسب سود از طریق معاملات است. این شرکت‌ها با استخدام تریدرهای ماهر و با انگیزه، به آن‌ها سرمایه قابل‌توجهی می‌دهند تا این افراد بتوانند از سرمایه مذکور در معاملات خود استفاده کنند. در مقابل  تریدرها موظف هستند با استفاده از استراتژی‌های معاملاتی خود، برای پراپ فرم سود کسب کنند.

معاملات الگوریتمی چیست؟ آشنایی با الگوریتم تریدینگ به زبان ساده

تعریف و مفهوم پراپ فرم

همان طور که گفتیم، پراپ فرم شرکتی است که با سرمایه خود به معامله در بازارهای مالی می‌پردازد و به معامله‌گران (تریدرها) اجازه می‌دهد تا با استفاده از سرمایه آن معامله کنند. به این ترتیب تریدرها می‌توانند بدون نیاز به سرمایه اولیه زیاد، به سود زیادی خود دست پیدا کنند.

مدیریت سرمایه چیست؟ آشنایی با ضروری‌ترین ابزار بازارهای مالی

در ازای استفاده از سرمایه پراپ فرم، تریدرها باید درصدی از سود حاصل از معاملات خود را به این شرکت مذکور بپردازند. این درصد می‌تواند بین ۵۰ تا ۸۰ درصد متغیر باشد.

یک تریدر در حال معامله رمزارزها در پراپ فرم

پراپ فرم چه چالش‌هایی دارد؟

پراب فرم‌ها با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند. آن‌ها باید تمام تلاششان را بکنند تا تریدرهای با استعداد را جذب کنند؛ زیرا تمام سودشان به این افراد بستگی دارد. علاوه بر این آن‌ها باید ریسک معاملات تریدرها را مدیریت کنند تا خودشان ضرر نکنند.

پراب فرم‌ها علاوه بر این باید با قوانین و مقررات زیادی دست‌وپنجه نرم کرده و تمام قوانین مربوط به معامله در بازارهای مالی مختلف را رعایت کنند. علاوه بر این آن‌ها باید پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های موجود از جمله پلتفرم‌های معاملاتی کامپیوتری، نرم‌افزارهای تحلیل تکنیکال و فاندامنتال و داده‌های باکیفیت بازارهای مالی را هم داشته باشند.

ربات تریدر چیست؟ آشنایی با بهترین ربات‌های ترید ارز دیجیتال

تاریخچه و تکامل پراپ فرم

تاریخچه پراپ فرم‌ها به دهه ۱۹۸۰ بر می‌گردد. در آن زمان شرکت‌های بزرگ تصمیم گرفتند برای جذب و حفظ معامله‌گران باهوش، پاداش و مزایای جدیدی (مثل حقوق، پاداش و سهمی از سود) بدهند. این امر به تدریج باعث شد پراپ فرم‌ها شکل بگیرند. البته کاهش مقررات سختگیرانه بازارهای مالی آمریکا هم در این مسئله تاثیر زیادی داشت. 

به عبارت دیگر قانون گلس-استیگال که در سال ۱۹۳۳ در دوران رکود بزرگ به تصویب رسیده بود، تا اواخر دهه ۱۹۸۰ فعالیت‌های بانکداری تجاری و سرمایه‌گذاری را از یکدیگر جدا می‌کرد. این قانون در پاسخ به ورشکستگی‌های گسترده بانک‌ها و بحران اقتصادی آن‌ها وضع شده بود.

با این حال در دهه ۱۹۸۰ با کاهش مقررات بازارهای مالی، تمایل به لغو این قانون افزایش یافت. موافقان لغو قانون گلس-استیگال باور داشتند که این قانون نوآوری و رقابت صنعت خدمات مالی را از بین می‌برد.

تاریخچه پراپ فرم

با پیشرفت فناوری‌های مختلف در دهه ۱۹۹۰ پراپ فرم‌ها به شدت گسترش یافتند. علاوه بر این در دهه ۲۰۰۰ محبوبیت پراپ فرم‌ها با پیشرفت تکنولوژی و افزایش معاملات آنلاین به طور قابل‌توجهی افزایش یافت. با این حال رکود سال ۲۰۰۸ باعث شد تا بعضی از کشورها مقررات خود را تغییر دهند و موسسات مالی را محدودتر کنند.

در هر صورت در دهه ۲۰۱۰ شرکت‌های پراپ فرم به طور مستقل گسترش یافتند و از آن جا که قوانین و مقررات دست و پا گیر شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها را نداشتند، توانستند به موفقیت چشمگیری برسند.

چگونه پراپ فرم‌ها شکل گرفتند؟

راه‌اندازی پراپ فرم‌ها به دهه ۱۹۸۰ بر می‌گردد. در آن زمان بیشتر موسسات مالی بزرگ و بانک‌ها منابع که مالی زیادی داشتند، از این روش استفاده می‌کردند. با این حال با گذشت زمان و در دهه ۲۰۱۰ شرکت‌های پراپ فرم به صورت مستقل گسترش یافتند تا از قوانین دست و پاگیر بانک‌ها تبعیت نکنند.

بهترین شرکت‌های پراپ فرم برای ایرانیان

انتخاب بهترین شرکت پراپ فرم برای ایرانیان به عوامل مختلفی مانند سطح تجربه، نوع معاملات، سرمایه اولیه و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. با این حال، در این بخش چند مورد از بهترین شرکت‌های پراپ فرم را بررسی خواهیم کرد.

کسب درآمد از ترید بدون سرمایه اولیه: اسرار موفقیت

۱. FundedNext

شرکت FundedNext به سرمایه اولیه نیاز ندارد، بخش زیادی از سود خود را به تریدرها می‌دهد، چالش‌های مختلفی را برای معامله‌گران مختلف در نظر گرفته است و از پلتفرم‌های معاملاتی مختلف پشتیبانی می‌کند. با این حال رقابت تریدرها در این بخش شدیداً سخت است و حساب دمو ندارد.

۲. Fidelcrest

از بین مزایای شرکت Fidelcrest می‌توان به عدم نیاز به واریز اولیه، سود بالا، در نظر گرفتن چالش‌های مختلف برای معامله‌گران، پشتیبانی از پلتفرم‌های معاملاتی متعدد و ارائه حساب دمو اشاره کرد. با این حال رقابت تریدرهای Fidelcrest خیلی شدید است و آن‌ها به یک حداقل حجمِ معاملاتِ مشخصی برای دریافت سود نیاز دارند.

۳. Topstep

Topstep سابقه زیادی در صنعت پراپ فرم‌ها دارد، برنامه آموزشی جامعی را برای تریدرهای خود در نظر گرفته، جامعه بزرگی دارد و از پلتفرم‌های مختلف پشتیبانی می‌دهد. با این حال معامله‌گران برای استفاده از خدمات Topstep باید حداقل ۲٬۵۰۰ دلار سرمایه را به آن واریز کنند. علاوه بر این سهم سود Topstep برای تریدرها در مقایسه با بقیه شرکت‌ها نسبتاً پایین است.

مزایا و معایب پراپ فرم

پراپ فرم‌های مانند تمام شرکت‌های مالی دیگر مزایا و معایب خاص خود را دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

مزایای پراپ فرم

مهم‌ترین مزیت پراپ فرم‌ها این است که به معامله‌گران سرمایه اولیه برای معامله در بازارهای مالی را می‌دهند. این امر برای معامله‌گران جدید یا بدون تجربه که ممکن است سرمایه کافی برای شروع کار نداشته باشند، خیلی مهم است.

علاوه بر این بسیاری از پراپ فرم‌ها دوره‌های آموزشی و رویدادهای مختلفی مانند وبینار وسمینار برگزار می‌کنند و ابزارهای معاملاتی پیشرفته‌ای را در اختیار معامله‌گران خود قرار می‌دهند. ضمن اینکه آن‌ها یک محیط معاملاتی حرفه‌ای دارند که از داده‌های با کیفیت و ابزارهای پیشرفته استفاده می‌کند.

معایب پراپ فرم

رقابت برای قبول شدن در چالش‌های پراپ فرم‌ها و کسب حساب معاملاتی می‌تواند بسیار بالا و شدید باشد. معامله‌گران در پراپ فرم‌ها تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند تا سود بیشتری کسب کنند، زیرا این روی سهم آن‌ها و در نهایت درآمدشان تاثیر می‌گذارد.

علاوه بر این پراپ فرم‌ها ممکن است قوانین و محدودیت‌های معاملاتی خاصی را برای معامله‌گران خود اعمال کنند. معامله‌گران پراپ فرم‌ها مالکیت کامل حساب‌های معاملاتی خود را ندارند و ممکن است در صورت نقض قوانین، حساب آن‌ها بسته شود. ضمن اینکه برخی از پراپ فرم‌ها ممکن است هزینه‌ و کارمزد زیادی را از معامله‌گران خود دریافت کنند.

قوانین و شرایط پراپ فرم‌ها

پراپ فرم‌ها فرصتی منحصربه‌فرد برای معامله‌گران ارائه می‌دهند تا با سرمایه شرکت و کسب سود زیاد، به فعالیت در بازارهای مالی بپردازند. با این حال، این مسیر بدون چالش و الزامات خاص خود نیست. 

در نتیجه سرمایه‌گذارانبرای افزایش شانس موفقیت در پراپ فرم‌ها باید با قوانین و شرایط آن‌ها آشنا شوند. هر شرکتی شرایط خاص خود را دارد اما اکثر آن‌ها از شرایط کلی زیر تبعیت می‌کنند:

  • حداقل سن (معمولاً ۱۸ سال)
  • سابقه و تجربه معاملاتی (متفاوت در پراپ فرم‌های مختلف)
  • قبولی در آزمون‌های مخصوص
  • واریز سرمایه اولیه در برخی پراپ فرم‌ها
  • نوع معاملات مجاز (مثل فارکس، سهام و ارزهای دیجیتال)
  • حجم معاملات مجاز
  • استفاده از اهرم
  • مدیریت ریسک
  • گزارش‌دهی معاملات
  • حداقل سود مورد نیاز (متفاوت در پراپ فرم‌های مختلف)
  • حداقل ضرر مجاز (متفاوت در پراپ فرم‌های مختلف)
  • برداشت سود (متفاوت در پراپ فرم‌های مختلف)

نکات کلیدی برای موفقیت در پراپ فرم‌ها

در مرحله اول با توجه به شرایط، تجربه و ترجیحات خود پراپ فرمی را انتخاب کنید که با نیازهای شما همخوانی داشته باشد. قبل از شروع معاملات، تمام قوانین و شرایط پراپ فرم را به دقت مطالعه و درک کنید.

یک برنامه معاملاتی دقیق داشته باشید و استراتژی، مدیریت ریسک و اهداف خود را تعیین کنید. به برنامه معاملاتی خود پایبند باشید و از آن دور نشوید. ریسک معاملات خود را به طور موثر مدیریت کنید و از معاملات پرخطری که می‌تواند ضررهای بزرگی ایجاد کند، دوری کنید.

مدام در جهت ارتقای دانش و مهارت‌های معاملاتی خود تلاش کنید. از ابزارها و منابعی که پراپ فرم در اختیار شما قرار می‌دهد مانند دوره‌های آموزشی، وبینار و ابزارهای معاملاتی استفاده کنید.

در معاملات خود صبور و با حوصله باشید و در برابر ضررهای احتمالی، روحیه مثبتتان را حفظ کنید. به یاد داشته باشید که موفقیت در پراپ فرم‌ها به تلاش، انضباط، مهارت و کمی شانس نیاز دارد. با رعایت نکات کلیدی و تعهد به اصول معاملاتی صحیح، می‌توانید شانس خود را برای رسیدن به نتایج مطلوب در این مسیر افزایش دهید.

استراتژی‌های معاملاتی در پراپ فرم

اگر به دنبال استراتژی خوبی برای فعالیت در پراپ فرم‌ها می‌گردید، می‌توانید از مراحل زیر پیروی کنید:

  1. روند بازار را شناسایی کنید: از ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند میانگین‌های متحرک، خطوط روند و اندیکاتورها برای تشخیص روند بازار استفاده کنید.
  2. نقطه ورود خود را تعیین کنید: منتظر پولبک یا اصلاح قیمت باشید و معاملات خود را با توجه روند بازار آغاز کنید.
  3. حد ضرر و حد سود خود را مشخص کنید: حتماً از حد ضرر و حد سود استفاده کنید. هیچ تریدر با تجربه‌ای بدون حد ضرر و حد سود معامله نمی‌کند.
  4. از مدیریت ریسک استفاده کنید: در هر معامله فقط از درصد کمی از سرمایه خود (مثلاً ۱ درصد) استفاده کنید.

چگونه معاملات موفقی داشته باشیم؟

جدا از داشتن یک استراتژی مدون و مدیریت ریسک مناسب، روانشناسی بازار هم اهمیت زیادی در بازارهای مالی دارد. با خودتان صادق باشید و اهدافتان را با توجه به مهارت‌ها و امکاناتتان مشخص کنید. همیشه مقداری از سودتان را برداشت کنید و با آن چیزهایی را بخرید که دوست دارید. بیش از حد ترید نکنید و از نقطه خروج خود تبعیت کنید. هرگز طمع نکنید! به سودهایی که ممکن بود به دست آورید، فکر نکنید. واقع‌بین باشید و به اندازه کافی برای آموزش خودتان وقت بگذارید.

چرا پراپ فرم انتخاب خوبی است؟

پراپ فرم‌ها دروازه‌ای به سوی دنیای معاملات حرفه‌ای هستند. آن‌ها به معامله گران اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به سرمایه اولیه قابل‌توجه کار خود را در بازارهای مالی شروع کنند. در نتیجه معامله‌گران فرصتی منحصربه‌فرد خواهند داشت تا مهارت‌های معاملاتی خود را ارتقا داده و به سود و درآمد پایداری دست یابند.

معامله‌گران از طریق پراپ فرم‌ها به یک محیط معاملاتی حرفه‌ای با داده‌های باکیفیت و ابزارهای پیشرفته دسترسی پیدا می‌کنند. آن‌ها در صورت موفقیت، می‌توانند سهم قابل‌توجهی از سودشان را هم به دست آورند.

در پراپ فرم‌ها حساب‌ها و شرایط معاملاتی متفاوتی وجود دارد تا با نیازها و ترجیحات تریدرها هم‌خوانی داشته باشد. در نتیجه معامله‌گران می‌توانند تمام تمرکز خود را روی معاملات گذاشته و از دغدغه‌های جانبی رها شوند. در برخی از پراپ فرم‌ها، افراد حتی می‌توانند با معامله‌گران با تجربه هم تعامل داشته باشند.

چگونه می‌توان در یک پراپ فرم شروع به کار کرد؟

ورود به دنیای پراپ فرم‌ها و معامله با سرمایه یک شرکت، می‌تواند فرصتی عالی برای معامله‌گران جدید و باتجربه باشد اما آن‌ها برای شروع کار، باید مراحل زیر را طی کنند:

۱. وقت کافی برای آموزش خودتان بگذارید

مطمئن شوید که روی تمام مباحث مورد نیازتان تسلط دارید. مغرور نشوید و به اندازه کافی تمرین کنید. استفاده از حساب‌های دمو می‌تواند شدیداً مفید باشد.

۲. درباره پراپ فرم‌های مختلف تحقیق کنید

با دقت در مورد پراپ فرم‌های مختلف، سابقه، اعتبار، شرایط معاملاتی، قوانین و هزینه‌های آن‌ها تحقیق کنید. با توجه به سطح تجربه، سرمایه، ترجیحات و استراتژی ترید خود، پراپ فرمی را انتخاب کنید که با نیازها و انتظارات شما هم‌خوانی داشته باشد. نظرات و تجربیات معامله‌گران فعلی و قبلی پراپ فرم‌ها را مطالعه کنید تا دیدگاه بهتری از عملکرد و اعتبار آن‌ها به دست آورید.

۳. قوانین و مقررات پراپ فرم‌ها را بررسی کنید

وب سایت پراپ فرم را با دقت جست‌وجو کنید. اطلاعات مربوط به شرایط پذیرش، فرآیند درخواست، آزمون‌ها، نوع حساب‌ها، قوانین معاملاتی و ساختار سوددهی را به طور کامل بررسی کنید. مطمئن شوید که تمام شرایط و الزامات پراپ فرم را از نظر سن، سابقه معاملاتی، تجربه، مدرک تحصیلی و … برآورده می‌کنید.

۴. حساب کاربری خود را ایجاد کنید

یک حساب کاربری در پراپ فرم موردنظرتان ایجاد کرده و اطلاعات مورد نیاز را به طور کامل و با دقت وارد کنید. ممکن است لازم باشد مدارک هویتی، سوابق معاملاتی، رزومه تحصیلی و سایر مدارک مورد نیاز را برای تایید هویت و صلاحیت خود ارائه دهید. بسیاری از پراپ فرم‌ها برای ارزیابی دانش و مهارت‌های معاملاتی شما، آزمون‌هایی مانند آزمون دانش، آزمون روانشناسی و آزمون معاملاتی برگزار می‌کنند.

۵. وجه مورد نیاز را پرداخت کنید

برخی از پراپ فرم‌ها ممکن است برای وجه اولیه را از معامله‌گران دریافت کنند. این وجه یک نوع وثیقه است که تعهد تریدرها برای جبران ضررهای احتمالی را ثابت می‌کند. در نتیجه مبلغ مورد نیاز پراپ فرم خود را با دقت بررسی کنید.

۶. معامله کنید

بعد از قبول شدن در فرآیند پذیرش و تکمیل مراحل لازم، حساب معاملاتی خود را دریافت خواهید کرد. در ادامه از طریق پراپ فرم،‌ همی‌توانید با معامله کنید.

معیارها و نکات تصمیم‌گیری

در حال حاضر پراپ فرم‌های مختلفی گسترش یافته‌اند که انتخاب یکی آن‌ها مخصوصاً برای معامله‌گران تازه‌کار می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. به همین خاطر در ادامه معیارهای مورد نیاز برای انتخاب پراپ فرم‌ها را بررسی می‌کنیم. 

۱. سابقه و اعتبار

سابقه فعالیت پراپ فرم در بازار و میزان تجربه آن در ارائه خدمات معاملاتی را بررسی کنید. نظرات و تجربیات معامله‌گران فعلی و قبلی پراپ فرم را مطالعه کنید تا دیدگاه بهتری از عملکرد و اعتبار آن به دست آورید. بررسی کنید که آیا پراپ فرم مورد نظر شما جوایز یا افتخارات خاصی را کسب کرده است یا خیر. علاوه بر این امنیت پلتفرم معاملاتی و حساب‌های معاملاتی مورد نظرتان را بررسی کنید و مطمئن شوید که از سود و اطلاعات شما محافظت می‌کند.

۲. شرایط معاملاتی

 پراپ فرم‌های مختلف، انواع حساب‌های معاملاتی با شرایط و ویژگی‌های متفاوتی مانند حداقل سرمایه، اهرم، کارمزدها و … ارائه می‌دهند. بررسی کنید که پراپ فرم مورد نظر شما در کدام بازارهای مالی (فارکس، سهام، ارزهای دیجیتال و …) فعالیت می‌کنند. علاوه بر این پراپ فرم مورد نظرتان را از نظر تجربه کاربری، ابزارها، قابلیت‌ها و سرعت بررسی کنید.

۳. قوانین و مقررات

قوانین و مقررات مربوط به حداکثر ضرر روزانه، حداکثر ضرر کل، استاپ اوت، بازه‌های زمانی و … را به دقت مطالعه کنید. بررسی کنید که پراپ فرم مورد نظر شما از چه استراتژی و ابزاری برای مدیریت ریسک استفاده می‌کند. ساختار سوددهی پراپ فرم را به طور کامل بررسی کنید و مطمئن شوید که با انتظارات شما همخوانی دارد.

۴. آموزش و منابع

 بررسی کنید که پراپ فرم مورد نظر شما چه برنامه‌ آموزشی، دوره‌، وبینار و یا ابزاری برای ارتقای دانش و مهارت‌های معاملاتی شما ارائه می‌کند. کیفیت پشتیبانی فنی و پشتیبانی مشتریان پراپ فرم را بررسی کنید و مطمئن شوید که در صورت نیاز به کمک، می‌توانید به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. بررسی کنید که آیا پراپ فرم مورد نظر شما منابع اضافی مثل کتاب‌های الکترونیکی، مقالات و ویدئوهای آموزشی دارد یا خیر.

۵. هزینه‌ها

میزان کارمزد معاملات پلتفرم‌های مختلف متفاوت است. بررسی کنید که آیا پراپ فرم مورد نظر شما هزینه‌ اضافی مانند هزینه واریز و برداشت دارد یا خیر. ممکن است برخی پراپ فرم‌ها هزینه‌های ماهانه یا سالانه برای استفاده از حساب معاملاتی خود دریافت کنند.

۶. تناسب با نیازها و ترجیحات شما

معامله‌گران مختلف (مبتدی، متوسط، پیشرفته) باید از پراپ فرم مناسب خود استفاده کنند. بررسی کنید که قوانین و شرایط پراپ فرم با استراتژی معاملاتی شما همخوانی دارد یا خیر. اهداف و انتظارات خود از معاملات را به طور واضح تعریف کنید و پراپ فرمی را انتخاب کنید که به شما در رسیدن به این اهداف کمک می‌کند.

جمع‌بندی

پراپ فرم‌ها شرکت‌های معاملاتی هستند که به معامله‌گران اجازه می‌دهند به سرمایه کلانی دسترسی داشته باشند و از آن برای معامله در بازارهای مالی استفاده کنند. این شرکت‌ها مزایای متعددی دارند که از بین آن‌ها می‌توان به سرمایه اولیه، منابع آموزشی، محیط حرفه‌ای و پتانسیل سود بالا اشاره کرد. با این حال، پراپ فرم‌ها نیز بدون چالش نیستند. رقابت و فشار زیاد، عدم مالکیت سرمایه، هزینه‌ها و محدودیت‌های قانونی از جمله معایب این پلتفرم‌ها محسوب می‌شود.

در هر صورت معامله‌گران باید بتوانند با توجه به شرایط، تجربه و ترجیحات خود، پراپ فرمی را انتخاب کنند که با نیازهای آن‌ها همخوانی داشته باشد. آن‌ها برای موفقیت در پراپ فرم‌ها باید یک برنامه معاملاتی دقیق و منضبط داشته باشند، مدام برای ارتقای مهارت‌های خود تلاش کنند، از مدیریت ریسک استفاده کنند و با صبر و حوصله به برنامه معاملاتی خود پایبند باشند.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

3

نظر مخاطبان (0)