پرایس اکشن ال بروکس | بررسی پرایس اکشن ال بروکس و نقاط ضعف و قوت آن

پرایس اکشن ال بروکس
جمال نوری

زمان مطالعه :

6 دقیقه

در دنیای مالی روش‌های تحلیلی بسیاری وجود دارد، یکی از این روش‌ها، تحلیل تکنیکال است که خود به چندین شاخه مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. یکی از این شاخه‌ها تحلیل پرایس اکشن است. شاید با خود بگوید که چقدر شاخه، شاخه شد، اگر این را در ذهن خود بیان کردید، با عرض شرمندگی باید بگویم که پرایس اکشن نیز خود به چندین شاخه تقسیم‌بندی می‌شود که در مقاله امروز قرار است به یکی از آن‌ها یعنی تحلیل پرایس اکشن ال بروکس بپردازیم.

در این مقاله قرار است به مباحثی همچون ال بروکس کیست، بررسی پرایس اکشن ال بروکس، آشنایی با دوره Al Brooks و مقایسه‌ سبک وی با دیگر روش‌های تحلیل بپردازیم، پس اگر مایلید در مورد این روش بیشتر بدانید تا انتهای مقاله امروز با ما همراه باشید.

ال بروکس کیست؟

ال بروکس (Al Brooks) یکی از بزرگترین معامله‌گران بازارهای مالی

ال بروکس (Al Brooks) در بلاگ شخصی خود با نام brooks trading course خود را این‌گونه معرفی کرده است:

من بیش از ۳۰ سال پیش از زمانی که حرفه‌ام را به‌عنوان چشم پزشک ترک کردم، یک معامله‌گر حرفه‌ای بوده‌ام. من مدرک دکترای خود را از دانشگاه شیکاگو دریافت کردم.

علاوه بر این، ده‌ها مقاله علمی در مورد بیماری‌های چشم و جراحی چشم نوشته‌ام. همچنین، قبل از افتتاح یک مطب در لس آنجلس، در دانشگاه اموری (Emory University) جراحی چشم تدریس می‌کردم و در لس آنجلس، در دانشکده بالینی UCLA بودم. من روش معاملاتی خود را در ۴ قاره به اشتراک گذاشته‌ام، در بورس کالای شیکاگو در مورد تکنیک‌های پیشرفته اسکالپینگ سخنرانی کرده‌ام، به طور منظم در کنفرانس‌های MoneyShow و TradersExpo صحبت می‌کنم و به ده‌ها هزار معامله‌گر نحوه تجارت را آموزش داده‌ام. کتاب‌های من به زبان‌های زیادی ترجمه شده‌اند و دوره معاملات من (Brooks Trading Course) نیز در حال ترجمه است. مجله فیوچرز (Futures) که سال‌ها به‌عنوان تحلیل‌گر تکنیکال با آنها همکاری می‌کردم، به من لقب “the trader’s trade” را داده است.

کتاب‌های ال بروکس

مجموعه کتاب‌های ال بروکس

ال بروکس تجربیات و نحوه‌ معاملات خود را در چهار جلد کتاب با دیگران به اشتراک گذاشته است، کتاب‌های ال بروکس به شرح زیر است:

  • کتاب Reading Price Charts Bar By Bar: این اولین کتاب ال بروکس در حوزه تحلیل بازارهای مالی بود که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. پس از این کتاب، ال بروکس یک مجموعه کتاب سه جلدی با نام‌های زیر را منتشر کرد.
  • کتاب Trading Price Action Trends: در این کتاب ال بروکس به بررسی روند‌ها پرداخته شده است.
  • کتاب Trading Price Action Trading Ranges:  در این کتاب به نواحی رنج پرداخته شده است.
  • کتاب Trading Price Action Reversals:  ال بروکس در این کتاب به نواحی برگشت روند پرداخته است.

اگر قصد دارید با بهترین کتاب‌های آموزش الگوهای پرایس اکشن و کتاب‌های البروکس بیشتر آشنا شوید، مقاله «بهترین کتاب‌های پرایس اکشن» را مطالعه کنید.

دوره‌های ال بروکس

دوره آموزش پرایس اکشن ال بروکس (al brooks trading course)

ال بروکس علاوه بر کتاب‌هایی که در بخش قبلی بیان شد، دارای دوره‌های آموزش معامله‌گری در بازارهای مالی است که با قیمت ۳۹۹ دلار از طریق وبلاگ شخصی وی در حال فروش است. همچنین دوره‌های ال بروکس به زبان فارسی ترجمه و زیرنویس شده است که با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید به دوره‌های ال بروکس دسترسی داشته باشد.

دوره‌های ال بروکس بیش از ۹۰ ساعت آموزش ویدئویی است که در آن به بررسی و آموزش سبک معاملاتی خود می‌پردازد. ال بروکس معتقد است که این دوره برای افرادی که در خود نیاز به آموزش را حس کرده‌اند، کافی است و افراد در صورت رعایت‌ کردن نکات بیان شده در دوره‌ها می‌توانند به‌مرور زمان از بازارهای مالی کسب سود کنند.

تحلیل تکنیکال یا تحلیل آنچین یکی از پله‌های رسیدن به درآمد در بازارهای مالی است ولی تنها پله نیست و شما با دیدن یک دوره‌ی آموزشی نمی‌توانید در بازارهای مالی کسب سود کنید. برای کسب سود در بازارهای مالی عوامل بسیاری مانند مدیریت سرمایه، توانایی ذهنی برای تحمل ضرر، آموزش تریدینگ ویو و … نقش دارند.

پرایس اکشن به سبک ال بروکس

پرایس اکشن ال بروکس

ال بروکس پرایس اکشن را این‌گونه تعریف می‌کند:

هر تغییر قیمت در هر بازاری، هر نموداری و در هر تایم فریمی در واقع همان پرایس اکشن است.

پرایس اکشن ال بروکس را می‌توان یک پرایس اکشن کلاسیک که توسط او شخصی‌سازی شده دانست. ال بروکس معتقد است که بازار را باید کندل به کندل با الگوهای کندل شناسی بررسی کرد و هر کندل دارای اطلاعات زیادی از بازار خواهد بود و هر کس بتواند اطلاعات بیشتری را استخراج کند، می‌تواند سود بیشتری را از بازار به دست آورد. او عقیده دارد که بازار به سه شیوه حرکت می‌کند: حرکت روند دار، حرکت در کانال و حرکت رنج و بر اساس نوع حرکتی که بازار دارد اقدام به معامله می‌کند. 

ال بروکس سعی می‌کند با بیانی ساده پرایس اکشن را به معامله‌گران بیاموزد. برای آموزش پرایس اکشن ال بروکس بهتر است که اصول اولیه پرایس اکشن کلاسیک مانند روندها، حمایت‌ها و مقاومت‌ها، نحوه رسم خط روند و … را بدانید و پس از آن به سراغ آموزش‌های ال بروکس بروید. سعی کنید برای پرایس اکشن Al Brooks حتما ویدئوهای آموزشی خود او را تهیه کنید، چون این سبک توسط افراد مختلفی تدریس شده و هر فرد بر اساس دیدگاهی که خود از بازار دارد کمی در سبک ال بروکس تغییراتی ایجاد کرده است.

پرایس اکشن ال بروکس مناسب برای تمام تایم فریم‌ها است؛ اما بهترین عملکرد را در تحلیل‌های کوتاه مدت یا معامله اسکالپ دارد، پس اگر قصد دارید که به‌صورت بلند مدت تحلیل و معامله کنید بهتر است که به سراغ دیگر روش‌های پرایس اکشن مانند سبک RTM بروید.

معایب و مزایای پرایس اکشن ال بروکس

مزایا و معایب پرایس اکشن ال بروکس

مزایای پرایس اکشن ال بروکس

  • متنوع و گوناگون 

دوره پرایس اکشن ال بروکس یکی از جامع‌ترین دوره‌های آموزش پرایس اکشن محسوب می‌شود، ال بروکس در ۹۰ ساعت به بررسی کامل تمام جوانب پرایس اکشن می‌پردازد.

  • قابل استفاده در هر بازاری 

پرایس اکشن به سبک ال بروکس قابل استفاده در هر بازار، تایم فریم و هر نوع چارتی است، البته باید دقت داشت که ال بروکس خود علاقه به معاملات در تایم فریم ۵ دقیقه دارد، پس بهتر است که از پرایس اکشن ال بروکس برای تایم فریم‌های پایین استفاده شود.

  • بررسی کندل به کندل بازار

در سبک ال بروکس معامله‌گران بازار را کندل به کندل(توضیحات بیشتر درباره کندل‌ۀا در مقاله کندل چیست) رصد و بر اساس شکل‌گیری هر کندل تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنند.

  • ستاپ معاملاتی معین

در برخی از سبک‌های پرایس اکشن، ستاپ معاملاتی مشخصی وجود ندارد؛ اما در پرایس اکشن ال بروکس چندین ستاپ معاملاتی معین وجود دارد که معامله‌گرانی که از پرایس اکشن ال بروکس استفاده می‌کنند، می‌توانند در صورت مشاهده این ستاپ‌ها وارد معامله شده و کسب سود کنند.

معایب پرایس اکشن ال بروکس

  • نداشتن دید فرکتالی

در پرایس اکشن ال بروکس به تایم فریم‌ها و مقاومت و حمایت در تایم فریم‌های مختلف توجه کمتری شده است.

  • زمان بر بودن پرایس اکشن ال بروکس

حرفه‌ای شدن در سبک معاملاتی ال بروکس بسیار زمان‌بر و نیازمند تمرین بسیار است و این موضوع برای برخی افراد عذاب‌آور است.

  • مدیریت سرمایه ال بروکس

با توجه به بررسی کندل به کندل بازار در پرایس اکشن ال بروکس ممکن است در برخی از معاملات قبل از رسیدن به حد ضرر یا حد سود از معامله خارج شوید؛ این موضوع که اجازه ندهیم، معاملات به هدف قیمتی خود برسند در بلندمدت باعث زیان ما خواهد شد.

حال که با پرایس اکشن ال بروکس آشنا شدیم، بهتر است که به مقایسه پرایس اکشن ال بروکس با دیگر سبک‌های پرایس اکشن بپردازیم.

مقایسه پرایس اکشن ال بروکس و لنس بگز

این دو سبک هر  دو در زیرمجموعه پرایس اکشن کلاسیک قرار می‌گیرند به همین دلیل این دو سبک شباهت زیادی به هم دارند؛ اما این موضوع باعث نمی‌شود که سبک ال بروکس دقیقا مشابه سبک لنس بگز باشد. از مهم‌ترین تفاوت‌های سبک ال بروکس و لنس بگز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در پرایس اکشن ال بروکس دیدگاه بر اساس مشاهده رفتار قیمت و واکنش‌های آن به سطوح مهم است؛ اما در سبک لنس بگز علاوه بر این دو مورد مومنتوم نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • سبک ال بروکس برای تمام تایم فریم‌ها مناسب است؛ اما بهترین عملکرد آن مربوط به تایم فریم‌های پایین است؛ ولی پرایس اکشن لنس بگز برای تمام تایم فریم‌ها عملکردی مشابه دارد.

مقایسه پرایس اکشن ال بروکس و RTM

همان‌طور که در بخش قبل بیان کردیم، پرایس اکشن ال بروکس زیرمجموعه پرایس اکشن کلاسیک است؛ اما پرایس اکشن RTM زیرمجموعه سبک عرضه و تقاضا است به همین دلیل سبک ال بروکس و RTM تفاوت‌های بسیاری دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • در پرایس اکشن ال بروکس به دنبال نواحی حمایت و مقاومت در صورتی که در سبک RTM به دنبال نواحی عرضه و تقاضا هستیم.
  • در پرایس اکشن ال بروکس تمرکز اصلی بر روی حرکت قیمت است در صورتی که در سبک RTM تمرکز بر روی بررسی رفتار بانک‌ها و موسسات بزرگ و نحوه عرضه و تقاضا در بازار است.

اگر با سبک‌های پرایس اکشن آشنا هستید، خوشحال خواهیم شد که نظر خود را در مورد سبک معاملاتی خود و نقاط ضعف و قدرت آن با ما و دیگر خوانندگان در کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

جمع‌بندی

پرایس اکشن یکی از محبوب‌ترین روش‌های تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود؛ اما این سبک تحلیلی به شکل‌های گوناگونی بهینه‌سازی شده است. یکی از زیرمجموعه‌های این روش، پرایس اکشن ال بروکس است که در بین معامله‌گران بسیاری کاربرد دارد. امیدواریم از این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پرایس اکشن ال بروکس | بررسی پرایس اکشن ال بروکس و نقاط ضعف و قوت آن
پرایس اکشن ال ب...اط ضعف و قوت آن

بعدی

بررسی و مقایسه ...رایس اکشن چیست؟

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

4

نظر مخاطبان (0)