ربات تریدر چیست؟ آشنایی با بهترین ربات‌های ترید ارز دیجیتال

ربات تریدر
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

8 دقیقه

اگر دقایقی پای صحبت معامله‌گران بورس و بازارهای سهام بنشینید، متوجه می‌شوید که تغییرات 20-30 درصدی در بازه‌های نسبتا بلندمدت، رقم بسیار قابل‌توجهی به حساب می‌آید. به عبارتی، تغییرات 6 الی 7 درصدی یک شاخص یا پورتفولیوی معاملاتی در یک روز، می‌تواند هیجانات بسیاری از معامله‌گران بازار سهام را به بالاترین حد خود برساند!

امّا در بازار کریپتو چطور؟ در بازار رمزارزها، تغییرات 20-30 درصدی (یا بیشتر) آن هم در تایم‌فریم روزانه، یک امر به نسبت عادی به حساب می‌آید. به گونه‌ای که اگر روزی دارایی دیجیتالی نتواند رشد دو رقمی را به ثبت برساند، بسیاری از معامله‌گران از آن ناامید می‌شوند! همین موضوع، از جمله دلایل تفاوت بازار کریپتو و سهام به حساب می‌آید.

نوساناتی که از آن‌ها گفتیم، طیف گسترده‌ای از معامله‌گران تازه‌کار و حتی حرفه‌ای را مجاب کرده که به جای تحمیل ریسک و صرف زمان برای انجام معاملات روزانه، به استفاده از ربات‌ تریدر روی آورند. امّا ربات ترید ارز دیجیتال چیست؟ در مقاله امروز با این مفهوم آشنا می‌شویم و به معرفی بهترین ربات های تریدر ارز دیجیتال می‌پردازیم.

ربات ارز دیجیتال چیست؟

به زبان ساده، ربات ترید ارز دیجیتال ابزارهای نرم‌افزاری خودکاری هستند که با دستوراتی برای پردازش خرید، فروش و رصد حرکات بازار ارز دیجیتال طراحی شده‌اند. هدف اصلی از طراحی این ربات‌ها را می‌توان کسب سود دانست که در صورت رسیدن به برخی پارامترهای از پیش‌تعیین‌شده محقق می‌شود.

ربات ارز دیجیتال چیست؟

این ربات‌ها به طور مستمر مولفه‌های مهمی چون قیمت، روند بازارها، حجم معاملات، تایم‌‌فریم‌ها و سفارشات موجود را در بازارهای مختلف بررسی می‌کنند و این موارد، از مهم‌ترین لازمه‌های کسب سود از ربات ارز دیجیتال به شمار می‌آیند.

جالب است بدانید که ربات‌های تریدر استراتژی‌های متنوعی از جمله آربیتراژ، معامله موافق/مخالف جهت روند، مارجین، اسکلپ، معاملات الگوریتمی و معامله با مومنتوم بازار را به کار می‌گیرند تا بتوانند به سوددهی برایند حساب معامله‌گران بیفزایند.

این ربات‌ها همچنین در معاملات فیوچرز نیز، کاربرد دارند و در مواردی، می‌توانند از لیکوئید شدن معامله‌گران جلوگیری کنند.

بهترین ربات های ارز دیجیتال در سال 2023

حال که با مفهوم ربات ارز دیجیتال آشنا شدیم، بد نیست اگر بهترین ربات های تریدینگ را هم بشناسیم تا بتوانیم به درک بهتری از این ابزار معاملاتی برای تریدرها برسیم. در ادامه به برخی از ربات‌های مهم ارز دیجیتال اشاره خواهیم کرد.

بهترین ربات تریدر ارز دیجیتال

طبق تجربه کاربران و نظرات کارشناسان حوزه کریپتوکارنسی، ربات‌های زیر را می‌توان جزو بهترین ربات‌های تریدینگ دانست:

  • ربات تریدر 3Commas
  • ربات تریدر Altraday
  • ربات تریدر TradeSanta
  • ربات تریدر CryptoHero

ربات تریدر 3Commas

پلتفرم 3Commas از مشهورترین توسعه‌دهندگان ربات‌های تریدر به شمار می‌آید که تا کنون 21 ربات تریدر را توسعه داده است که در 18 صرافی قابل استفاده هستند. ابزارهای توسعه‌یافته توسط این پلتفرم، به اشکال متفاوتی موجود هستند:

  • گریدبات (Grid Bot): این ربات‌ها وظیفه رصد نوسانات بازار را برعهده دارند و اغلب در شرایط نزولی بازارها به کمک معامله‌گران می‌آیند.
  • ربات‌های نوسان گیر: همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، این بات‌ها در بازه‌های پرنوسان بازارها کاربرد دارند و در شرایط پرتلاطم بازارهای مالی، می‌توانند از حرکات دوسویه قیمت سود کسب کنند.
بهترین ربات های ارز دیجیتال در سال 2023

علاوه بر نمونه‌هایی که ذکر کردیم، 3Commas برخی ربات‌های هوشمند را ارائه می‌دهد که به کاربران این امکان را می‌دهند تا پیش از حرکت قیمت، جزئیات خود را مشخص کنند تا با برخی معیارهای شخصی‌ سازی‌شده، در زمان مناسب، آن موقعیت معاملاتی باز شود.

همچنین، امکان استفاده از سیگنال‌های معتبر و اجرای استراتژی‌های کپی‌تریدینگ در ربات‌های این پلتفرم نیز، وجود دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که در صورت تمایل به حفظ ارزش سرمایه و کسب سود در شرایط رکود بازار، مقاله «۷ راه برای دوام آوردن در بازار خرسی» را مطالعه نمایید.

ربات تریدر Altraday

پلتفرم Altraday به تریدرها این امکان را می‌دهد تا معاملات خود را بر بستر بیش از 17 صرافی ارز دیجیتال از جمله بایننس و کوکوین، انجام دهند.

ربات تریدر Altrady

آلترادِی امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد:

  • گریدبات‌ها که امکان استفاده از حد ضرر‌های متغیر (Trailing Stop) را نیز، برای معامله‌گران فراهم می‌کنند.
  • ربات‌های سیگنال‌دهنده که در معاملات فیوچرز و معاملات اسپات کاربرد دارند.
  • قابلیت اتوماتیک‌سازیِ حد سود و حد ضرر در معاملات و همچنین تنظیم اتوماتیک سایز موقعیت معاملاتی (بر حسب Lot)

به طور کلی، آلترادِی به صورت هوشمندانه میزان ریسک معامله‌گران را می‌سنجد و براساس میزان تحمل ریسک تریدرها، اندازه پوزیشن‌های معاملاتی آن‌ها را مشخص می‌کند.

ربات تریدر TradeSanta

بدون شک TradeSanta را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌ها برای معامله‌گران کم‌تجربه‌تر و تازه‌کار دانست. چرا که ساختار ربات‌های آن چندان پیچیده نیستند و با تمرکز روی موقعیت‌های معاملاتی خرید (Long) و فروش (Short)، می‌توانند معاملات معامله‌گران را سازماندهی کنند.

ربات تریدر SantaTrade

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد تریدسانتا، عدم اعمال محدودیت در حجم معاملات قابل انجام است. از مزایای ربات تریدر TradeSanta، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پردازش معاملات به صورت شبانه‌روزی (24/7)
  • الگوها و استراتژی‌های ساده امّا کاربردی
  • کارآمد برای معامله‌گران کم‌تجربه
  • استفاده مناسب از هوش مصنوعی

ربات تریدر Cryptohero

یکی دیگر از ربات‌های تریدر توسعه‌یافته بر بستر هوش مصنوعی (AI)، کریپتوهیرو نام دارد. این ربات امکان معامله صدها ارز دیجیتال مختلف را برای معامله‌گران فراهم آورده است و با پلتفرم‌های معاملاتی بزرگی از جمله بایننس و Kraken نیز، همکاری دارد.

پیش از آغاز معاملات، تریدرها نیاز دارند تا شروط و معیارهای تریدینگ خود را برای ربات‌ها تعریف کنند و سپس کار را به ربات‌های هوش مصنوعی بسپارند تا شبیه‌سازی‌های لازمه معاملات را انجام دهند. همچنین، معامله‌گران می‌توانند نوع اندیکاتور مورد استفاده و انواع ستاپ‌های معاملاتی را نیز، شخصی‌سازی کنند.

همانطور که احتمالا تا کنون حدس زده‌اید، این ربات از گزینه‌های مناسب معامله‌گران باتجربه و حرفه‌ای به شمار می‌آید و شاید چندان برای معامله‌گران مبتدی مناسب نباشد.

ربات تریدر Cryptohero

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که این پلتفرم در اختیار کاربران قرار می‌دهد، امکان تست استراتژی در گذشته بازار (Backtesting) است که با بررسی روند و اندیکاتورهای گذشته بازار، به سنجش استراتژی می‌پردازد.

آیا استفاده از ربات ترید ارز دیجیتال ریسک دارد؟

از ویژگی‌های مهم ربات تریدر و بهترین ربات‌های ترید اتوماتیک گفتیم. حال شاید بد نباشد اگر این ربات‌ها را از زاویه دیگری نیز بررسی کنیم. یعنی بسنجیم که آیا استفاده از این ربات‌ها با ریسک همراه است یا خیر؟

تفاوتی ندارد که درحال گفتگو حول محور چه موضوعی باشیم. در هر صورت، عبارت ترید کریپتوکارنسی با ریسک بالایی همراه خواهد بود. علی‌رغم اینکه ربات‌های ارز دیجیتال معاملات ما را از تصمیمات هیجانی تریدینگ مصون نگه‌ می‌دارند، نباید فراموش کنیم که همچنان می‌توانند قربانی نوسانات غیرمنتظره بازارها شوند. چرا که هیچ بازاری از هیچ قطعیتی برخوردار نیست!

بنابراین انجام معامله با ربات‌های تریدر هم همواره با ریسک همراه خواهد بود. امّا با مدیریت ریسک و پایبندی به استراتژی درست، می‌تواند برایند سودآوری را برای ما به ارمغان آورد.

انتخاب بهترین ربات تریدر ارز دیجیتال

به منظور انتخاب بهترین ربات تریدر ارز دیجیتال، نیاز داریم تا معیارهای مشخصی را مورد توجه و بررسی قرار دهیم:

  • رابط کاربری ساده و روان
  • امکانات گسترده و کاربردی (امکان اسکلپ، آربیتراژ، نوسان گیری و…)
  • شیوه سفارش‌گذاری
انتخاب بهترین ربات تریدر ارز دیجیتال

علاوه بر معیارهایی که به آن‌ها اشاره کردیم، نیاز داریم تا شاخصه دیگری را هم در نظر داشته باشیم و آن چیزی نیست جز هدف ما از انجام معامله. به عنوان مثال اگر فرد ریسک پذیری هستیم، می‌توانیم حجم معاملات را افزایش دهیم و از ربات‌های نوسان‌گیری و Scalping استفاده کنیم.

امّا اگر از میزان تحمل ریسک پایین‌تری برخورداریم، بهتر است استفاده از ربات‌های معاملات اسپات و آربیتراژ را در دستور کار قرار دهیم تا با ریسک کمتر، به سود معقولی دست یابیم.

در آخر، لازم به ذکر است که فارغ از شیوه معاملاتی، همگی نیاز داریم تا استراتژی مدیریت سرمایه و ریسک خود را به طور دقیق مشخص کنیم. مهم‌تر از هرچیز، نیاز داریم تا حد ضرر و حد سود خود را مشخص کنیم. فراموش نکنید که برای سود کردن، ابتدا نیاز داریم که زیان خود را کنترل کنیم!

نحوه عملکرد ربات تریدر ارزدیجیتال

در پاسخ به سوال ربات تریدر ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟ می‌توان گفت که ربات‌ تریدر ارز دیجیتال با تکیه بر الگوریتم‌ها و قواعد از پیش‌تعیین‌شده عمل می‌کنند. به عبارتی با استفاده از مکانیزم‌های از پیش‌تعیین شده، به بررسی شرایط کلی بازار و تنظیم ستاپ‌های معاملاتی می‌پردازند.

ربات‌های ارز دیجیتال به طور مستمر روند بازارها، الگوهای قیمتی، سیگنال‌ها، سطوح حمایت و مقاومت (S/R) و اندیکاتورهای مهم را مورد بررسی قرار می‌دهند تا بتوانند به بهترین شکل معاملات را سازماندهی کنند.

نحوه عملکرد ربات ارز دیجیتال

البته که بخشی از عملکرد ربات تریدر ارز دیجیتال هم به معامله‌گرانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند وابسته خواهد بود. ربات ترید ارز دیجیتال یک ابزار معاملاتی برای تریدرها به شمار می‌آید و در هر صورت تریدرها در تعیین مواردی چون استاپ لاس، حد سود، حجم معاملات و دارایی‌های معامله‌شده نقش خواهند داشت.

مزایا و معایب ربات های تریدر ارز دیجیتال

احتمالا تا کنون با قابلیت‌ها و محدودیت‌های ربات‌های تریدر ارز دیجیتال آشنا شده‌اید. با این حال، بد نیست اگر به طور دقیق‌تری مزایا و معایب ربات‌های تریدر ارز دیجیتال را بررسی کنیم.

مزایای ربات ترید ارز دیجیتال

یکی از مهم‌ترین مزایای ربات‌های ترید ارز دیجیتال را می‌توان در قابلیت استفاده در تمامی ساعات روز جستجو کرد. این قابلیت مهم، می‌تواند برای معامله‌گرانی که از زمان کافی برای رصد تمامی بازارها برخوردار نیستند، موقعیت کسب سود از بازارهای مختلف را فراهم کنند.

علاوه بر فعالیت در تمامی ساعات، ربات‌های تریدر ارز دیجیتال از تریدرها را از تصمیمات هیجانی در امان می‌دارند و تصمیمات معامله‌گران را با تاثیرپذیری هیجانی کمتری پردازش می‌کنند. این موضوع می‌تواند از مشکلاتی چون معامله بیش‌از‌حد (Overtrading) جلوگیری کند. در مقاله «روانشناسی بازار چیست؟»، به معرفی جامع این موضوع پرداخته‌ایم.

معایب ربات ترید ارز دیجیتال

از مزایا که بگذریم، نباید فراموش کنیم که ربات‌های تریدر ارز دیجیتال هم از محدودیت‌هایی برخوردار هستند و علی‌رغم از میان‌برداشتنِ خطاهای انسانی، در بسیاری از مواقع، می‌توانند دچار دیگر خطاهای معامله‌گری شوند. امّا چگونه شاهد این مشکلات خواهیم بود؟

باگ‌هایی در کدهای ربات، اختلال در اینترنت، حملات‌ هکرها و دیگر مشکلات سایبری، می‌توانند عملکرد ربات‌های ارز دیجیتال را مختل سازند. به طور کلی، نباید از ربات‌های تریدر ارز دیجیتال انتظار داشته باشیم که همیشه گذشته بازار و آیند هقیمت را به دقیق‌ترین شکل ممکن پردازش کنند و بهترین استراتژی‌ها را برگزینند.

مزایا و معایب ربات تریدر ارز دیجیتال

در آخر، ریسک ممنوعیت استفاده از ربات تریدر در برخی بروکرها و صرافی‌ها نیز، می‌تواند بر چالش‌های استفاده از این بات‌ها بیفزاید.

آیا ربات تریدر ارز دیجیتال امنیت دارد؟

به طور کلی، ربات‌های تریدر ارز دیجیتال از سطوح امنیتی مناسبی برخوردارند. با این حال همانطور که اشاره کردیم، مسائلی چون ریسک هک و باگ‌های زیرساختی، از جمله مواردی هستند که ریسک استفاده از بات‌های ارز دیجیتال را افزایش می‌دهند.

علاوه بر مسائل فنی، ربات‌های تریدر ارز دیجیتال ریسک‌هایی چون عدم سوددهی و عدم عملکرد مناسب در شرایط نوسانی بازارها را پیش روی معامله‌گران قرار می‌دهند.

چه زمانی باید از ربات تریدر ارز دیجیتال استفاده کنیم؟

در نگاه اوّل، ممکن است تصور کنید که ربات‌های تریدر ارز دیجیتال، تنها برای هولدرها، معامله‌گران تازه‌کار یا افرادی که از زمان کافی برای نشستن روبروی نمودار برخوردار نیستند مناسب خواهند بود.

با این حال، لازم است بگوییم که علاوه بر گروه‌هایی که از آن‌ها نام بردیم، ربات تریدر ارز دیجیتال می‌توانند برای معامله‌گران و تحلیلگران باتجربه نیز، کاربرد داشته باشند. بدین صورت که می‌توانند از ربات‌های پیشرفته برای بکتست اسراتژی‌ خود و شبیه‌سازی موقعیت‌های بازار استفاده کنند تا از کارایی استراتژی خود اطمینان حاصل کنند.

به همین خاطر، در هر زمانی می‌توان از ربات‌های تریدر ارز دیجیتال استفاده نمود. با این حال اغلب معامله‌گران زمانی به استفاده از این ربات‌ها روی می‌آورند که از دانش، مهارت و یا زمان کافی برای تحلیل یک بازار مشخص برخوردار نیستند و ترجیح می‌دهند تا این پروسه را به ربات‌ها بسپارند.

سخن پایانی

در مطلب امروز، سعی کردیم تا به معرفی مفهوم ربات تریدر ارز دیجیتال، مزایا و معایب ربات تریدر ارز دیجیتال، بهترین ربات‌های تریدر ارز دیجیتال، زمان مناسب استفاده از ربات تریدر و دیگر موارد مرتبط با ربات‌های ارز دیجیتال پرداختیم.

همچنین دیدیم که علی‌رغم قابلیت‌های جذاب ربات‌ها، ربات‌های تریدر ارز دیجیتال هم محدودیت‌های خود را دارا هستند و نمی‌توان همیشه با اطمینان روی آن‌ها حساب باز کرد.

معرفی بهترین ربات‌های تریدر ارز دیجیتال

با این حال، ربات‌های تریدر می‌توانند برای تریدرها با سطوح مختلفی از تجربه و مهارت، گزینه مناسبی به شمار آید و در صورت اجرای درست عملکردها، سودهای مناسبی را برای معامله‌گران به ارمغان آورند.

آیا ربات تریدر ارز دیجیتال بدون ریسک است؟

بدون شک اینطور نیست! در هر صورت، ترید کریپتوکارنسی با ریسک بالایی همراه خواهد بود. علی‌رغم قابلیت‌های فراوان ربات‌های تریدر ارز دیجیتال، این ربات‌ها هم ریسک‌هایی چون هک، باگ، اختلال درعملکرد و تاثیرپذیری از نوسانات بازار را به همراه دارند.

بهترین ربات ترید ارز دیجیتال برای ایرانیان کدام است؟

از پلتفرم‌های 3Commas، آلترادِی (Altraday)، تریدسانتا (TradeSanta)، کریپتوهیرو (CryptoHero)، HaasOnline و BitGap، می‌توان به عنوان بهترین ربات ترید ارز دیجیتال برای ایرانیان به حساب می‌آیند.

ربات تریدر ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

به زبان ساده، ربات ترید ارز دیجیتال ابزارهای نرم‌افزاری خودکاری هستند که با دستوراتی برای پردازش خرید، فروش و رصد حرکات بازار ارز دیجیتال طراحی شده‌اند. هدف اصلی از طراحی این ربات‌ها را می‌توان کسب سود دانست که در صورت رسیدن به برخی پارامترهای از پیش‌تعیین‌شده محقق می‌شود.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

0

نظر مخاطبان (0)