شیباریوم (Shibarium) چیست؟ | بررسی و نقدی متفاوت بر بلاک چین شیبا اینو

جمال نوری

زمان مطالعه :

5 دقیقه

اگر هولدر ارز دیجیتال شیبا هستید یا قصد سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال را دارید، احتمالا بسیار خوشحال خواهید شد که بدانید، این پروژه در حال راه‌اندازی یک شبکه بلاک چینی به نام شیباریوم (Shibarium) است. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی شیباریوم از دیدگاه متفاوتی بپردازیم، پس اگر قصد دارید در مورد این شبکه و تاثیر شیباریوم بر ارز دیجیتال SHIB و موارد بسیار دیگر اطلاعات کسب کنید، با ما همراه باشید.

شیباریوم (Shibarium) چیست؟

شیباریوم بلاکچین اختصاصی شیبا اینو

شیباریوم (Shibarium) یک بلاک چین لایه ۲ است که قرار است، توسط تیم توسعه‌دهنده شیبا اینو بر روی شبکه اتریوم ساخته شود. شیباریوم برای کاهش وابستگی به اتریوم ساخته خواهد شد که به بهبود مقیاس‌پذیری و افزایش سرعت تراکنش‌ها کمک خواهد کرد. این بلاک چین لایه ۲ هنوز به‌صورت کامل راه‌اندازی نشده است؛ اما تیم توسعه‌دهنده شیبا اینو در برخی از اعلامیه‌ها بیان کرده‌اند که پس از راه‌اندازی شیباریوم توکن SHIB به این بلاکچین لایه ۲ منتقل خواهد شد.

قبل از اینکه در مورد شیباریوم توضیح دهیم باید در مورد شیبا اینو و بلاک چین‌های لایه ۲ اطلاعات حداقلی را داشته باشید، اگر هنوز در مورد این دو موضوع اطلاعات کافی ندارید، می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

ارز شیبا چیست؟ + هر آنچه باید از این ارز بدانیم!

زمان انتشار شیباریوم

احتمالا از خود می‌پرسید که شیباریوم کی منتشر خواهد شد، این سوال خیلی از افراد و حتی خود ما هم هست؛ زیرا ابتدا در اعلامیه‌هایی که تیم شیبا بیان کرده بودند، قرار بر آن بود که راه‌ اندازی شیباریوم در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ باشد؛ اما باید بدانید که در زمان نوشتن سال ۲۰۲۳ میلادی نیز آغاز شده، اما هنوز خبری از انتشار این شبکه به گوش نرسیده است. علاوه بر این هیچ خبر خاصی نیز در دیسکورد شیبا در مورد تاریخ دقیق انتشار بیان نشده است.

این عدم اطلاع رسانی و بدقولی تیم شیبا اینو یکی از نقاط ضعف این پروژه محسوب می‌شود.

برنامه‌های پروژه شیباریوم

اگر وارد سایت اصلی شیبا اینو شویم و به دنبال اطلاعاتی در مورد شیباریوم و برنامه‌های شیباریوم بگردیم، فقط در سه قسمت می‌توانید اسمی از Shibarium ببینید در صفحه اصلی که سه پاراگراف در مورد شیباریوم توضیح داده شده است و اگر بر روی گزینه Knowledge Bsae کلیک کنید، متوجه می‌شود که هنوز اطلاعاتی در این بخش قرار داده نشده است.

توضیحات شیباریوم در سایت شیبا توکن

این در حالی است که قرار بوده شیباریوم سه ماه قبل راه‌اندازی شود؛ اما هنوز اطلاعات کافی درمورد این بلاک چین لایه ۲ در سایت اصلی شیبا اینو قرار نگرفته است. حال بیاید به بخش‌ دیگری که در آن در مورد شیباریوم توضیح داده شده برویم، پس بر روی گزینه SHIBPEDIA در سربرگ‌های اصلی سایت کلیک کرده و وارد این بخش شوید.

در این بخش نیز اطلاعات کمی در مورد شیباریوم و برنامه‌های این پروژه و … یافت می‌شود که در ادامه با هم در مورد این اطلاعات بیشتر صحبت خواهیم کرد؛ اما از نظر توضیحات این بخش نیز اطلاعات مفیدی ارائه نکرده است.

ویژگی‌های بلاک چین شیباریوم

همان‌طور که در بخش قبلی بیان شد، اطلاعات کافی در مورد بلاکچین شیباریوم در سایت اصلی یافت نمی‌شود، اما با کمی جستجو در سایت‌های تحلیلی در مورد مزایا‌ی بلاک چین شیباریوم اطلاعاتی به دست آوردیم که ابتدا این مزایا را بیان و سپس به نقد آن‌ها خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های شبکه Shibarium به شرح زیر است:

  1. افزایش توان عملیاتی
  2. کاهش هزینه‌های تراکنش
  3. افزایش و توسعه ابزارها و برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps)
  4. افزایش شفافیت
  5. افزایش امنیت
  6. گسترش متاورس شیبا اینو

این خلاصه‌ای از ویژگی‌هایی است که اگر شما هم در مورد شیباریوم جستجویی داشته باشید به‌راحتی پیدا خواهید کرد و اکثر سایت‌ها با اغراق به این ویژگی‌ها پرداخته‌اند، حال بیایید به بررسی برخی از این ویژگی‌ها بپردازیم.

پنج مورد اول ویژگی‌های بسیار خوب و جذابی هستند؛ اما مشکل اینجاست که این پنج مورد، از اهداف تمام بلاک چین‌ها محسوب می‌شوند؛ اما بسیاری در رسیدن به این پنج هدف شکست خورده‌اند، ولی این مورد تنها مشکل موجود نیست بلکه تیم شیبا اینو هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه نحوه عملکرد شیباریوم چگونه است و چطور قرار است به این اهداف دست پیدا کند، صحبتی نکرده است و این ابهام، این‌گونه به نظر می‌رسد که تیم شیباریوم هنوز خود به‌صورت کاملا شفاف نمی‌دانند که قرار است چگونه به این چند هدف دست پیدا کنند.

هدف آخر یعنی گسترش متاورس شیبا اینو یک هدف مناسب است که باز هم اشکالی که می‌شود به آن گرفت، عدم اطلاع‌رسانی دقیق در مورد نحوه رسیدن به این هدف است.

احتمالا متوجه شده‌اید، اهداف شیباریوم که در اکثر سایت‌ها یافت می‌شود، یک سری اهداف کلی هستند که تمام بلاک چین‌های لایه ۲ و حتی لایه ۱ در حال تلاش برای رسیدن به آن‌ها هستند، پس شیباریوم هدف خاص و جذابی را دنبال نمی‌کند.

برای مطالعه بیشتر درباره شبکه‌های لایه دو اتریوم، مقاله «لایه دوم اتریوم (Ethereum Layer 2) چیست و چگونه کار می‌کند؟» را مطالعه کنید.

توکن شیباریوم

تا این قسمت از مقاله متوجه شده‌اید که شیباریوم قرار است یک بلاک چین لایه ۲ بر روی شبکه اتریوم باشد یعنی هدف Shibarium این است که به بهبود تراکنش‌ها کمک کند، اما سوال اصلی این است که در این شبکه برای پرداخت تراکنش‌ها قرار است از چه توکنی استفاده شود؟

احتمالا می‌دانید که تیم شیبا اینو سه توکن با نام، تعداد، قیمت و کاربرد متفاوت ایجاد کرده است که برای درک بهتر به‌صورت خلاصه به بررسی این سه توکن خواهیم پرداخت.

  • توکن شیب (SHIB): ارز اصلی پروژه شیبا اینو است که به‌عنوان مشوق در صرافی غیرمتمرکز شیبا استفاده می‌شود.
  • توکن لیش (LEASH): لیش دومین توکن پروژه شیبا اینو محسوب می‌شود، دارندگان این توکن در صورت همکاری در تامین نقدینگی صرافی شیبا سوآپ (ShibaSwap) از پاداش بیشتری برخوردار خواهند شد.
  • توکن بون (BONE): توکن بون سومین توکن پروژه Shiba Inu محسوب می‌شود که دارندگان آن می‌توانند به وسیله‌ آن در رای‌گیری‌های مرتبط با این پروژه شرکت کنند، یا به عبارتی دیگر دارندگان توکن بون می‌توانند در مورد پیشنهادات Doggy DAO رأی دهند.

این سه توکن در حال حاضر در مارکت قابل دسترس هستند؛ اما تیم توسعه دهنده شیباریوم در حال ایجاد یک توکن دیگر با نام TREAT است که اطلاعات زیادی از این توکن در دسترس نیست و هنوز به این توکن به بازار عرضه نشده است، از توکن TREAT و توکن BONE برای پاداش ساخت بلاک استفاده خواهد شد.

حال که در مورد این چهار توکن اطلاعاتی را به دست آوردیم، بهتر است به سراغ سوال اصلی خود برویم. در بلاک چین شیباریوم از چه توکن یا توکن‌هایی استفاده می‌شود؟

با توجه به اطلاعیه‌هایی که تیم توسعه‌دهنده‌ شیباریوم منتشر کرده‌اند، قرار است از توکن بون (BONE) برای پرداخت کارمزد‌های این بلاک چین لایه ۲ و پرداخت پاداش به اعتبار سنج‌ها در کنار توکن TREAT استفاده شود و به ازای هر تراکنش مقداری توکن شیب (SHIB) سوزانده شود.

پرداخت کارمزدها در شیباریوم چگونه است؟

حال چند سوال پیش مهم برای بلاک چین شیباریوم و توکن‌های آن پیش خواهد آمد:

میزان کارمزد بلاکچین شیباریوم چه مقدار است؟

هنوز اطلاعات کافی برای پاسخ به این سوال توسط تیم Shibarium منتشر نشده است و فقط تنها اطلاعات موجود این است که احتمالا این کارمزدها از کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم کمتر باشد، تیم توسعه دهنده نیز اعلام مقدار کارمزدها را به زمان بعد از راه‌اندازی پروژه موکول کرده است.

برای هر تراکنش چه مقدار توکن SHIB سوزانده خواهد شد؟

قرار بود که در اواخر سال ۲۰۲۲ میزان توکن SHIB که در هر تراکنش سوزانده خواهد شد، مشخص شود؛ اما این اطلاع‌رسانی انجام نشد و تیم شیباریوم دوباره به وعده‌ خود عمل نکرد.

بررسی میزان توکن سوزی در بلاکچین شیباریوم

شیباریوم چه تاثیری بر قیمت توکن SHIB خواهد داشت؟

همان‌طور که بیان شد قرار است در هر تراکنش مقداری توکن SHIB سوزانده شود، این موضوع باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت شیبا خواهد شد. شاید با خود بگویید که چه عالی پس راه‌اندازی شیباریوم برای توکن SHIB بسیار مفید خواهد بود. این تا حدودی درست است، اما آیا برای این ارز کاربردی هم در شیباریوم در نظر گرفته شده است؟

به‌عنوان مثال در شبکه اتریوم توکن ETH برای کارمزد استفاده می‌شود و کاربرد اصلی ETH پرداخت کارمزد تراکنش‌ها است، این کاربرد باعث افزایش پذیرش ETH و افزایش قیمت آن خواهد شد؛ اما این اتفاق برای توکن SHIB نخواهد افتاد؛ زیرا توکنی که برای کارمزدها استفاده خواهد شد، BONE است و شیباریوم فقط به کاهش عرضه SHIB کمک می‌کند ولی برای آن کاربردی به وجود نخواهد آورد و توکن SHIB در آینده یک توکن با عرضه کم؛ اما بدون کاربرد یا با کاربرد بسیار کم خواهد بود (بهتر بود برای کارمزدهای شبکه شیباریوم از توکن SHIB استفاده شود).

البته نباید این موضوع را فراموش کرد که ارز شیبا از محبوبیت زیادی برخوردار است و این کاهش عرضه نیز علاوه بر افزایش قیمت باعث افزایش محبوبیت آن خواهد شد، اگر نظر شما نیز بر آن است که با راه‌ اندازی Shibarium، توکن SHIB افزایش قیمت خواهد داشت، بهتر است با تحلیل شخصی خود اقدام به خرید شیبا کنید.

شیباریوم چه تاثیری بر قیمت توکن BONE خواهد داشت؟

راه‌اندازی شیباریوم باعث خواهد شد که توکن BONE علاوه بر یک توکن حاکمیتی، یک توکن برای پرداخت کارمزدها در شبکه شیباریوم باشد؛ اما بهتر بود که در هر تراکنش مقداری توکن BONE نیز سوزانده شود.

شیباریوم چه تاثیری بر قیمت توکن TREAT خواهد داشت؟

اطلاعات زیادی در مورد این توکن در دسترس نیست؛ اما با اطلاعات کمی که از این توکن موجود است، این توکن هیچ کاربرد خاصی نخواهد داشت و تقاضا برای آن به شدت کم خواهد بود؛ اما عرضه آن ثابت است زیرا با هر ساخت بلاک در شبکه شیباریوم این توکن به شبکه اضافه خواهد شد، البته این نظر بر اساس اطلاعات موجود بیان شده است و ممکن است که در آینده تیم توسعه دهنده برای آن کاربردهایی را نیز در نظر بگیرد.

نحوه کارکرد شبکه شیباریوم

در مورد نحوه کارکرد شبکه Shibarium اطلاعات زیادی در دسترس نیست و تنها اطلاعات موجود نحوه اجماع آن است، شیباریوم قرار است که یک فرایند اجماع DPOS مانند بلاک چین ترون داشته باشد؛ یعنی فرایند اجماع توسط تعدادی از اعتبار سنج انجام می‌شود و هولدرها می‌توانند با در اختیار قراردادن حق ساخت بلاک خود (استیک کردن توکن‌های BONE) به یک اعتبار سنج در فرایند اجماع شرکت کنند. 

چگونه به یک اعتبار سنج در شبکه شیباریوم تبدیل شویم؟

در بخش قبل بیان شد که فرایند اجماع در شیباریوم، DPOS است، در فرایندهای DPOS تعدادی اعتبارسنج با استیک‌ کردن یک مقدار حداقلی در یک قرارداد هوشمند اقدام به ساخت بلاک می‌کنند و دیگر هولدرهایی که نمی‌خواهند تبدیل به یک اعتبارسنج شوند یا سرمایه کافی برای تبدیل شدن به اعتبار سنج را ندارند، می‌توانند با استیک کردن توکن‌ها BONE به اعتبارسنج‌ها کمک کرده و در مقابل آن پاداش دریافت کنند.

برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنج در این شبکه باید حداقل ۱۰ هزار توکن BONE را در یک قرارداد هوشمند استیک کنید.

نحوه پرداخت پاداش در شبکه شیباریوم چگونه است؟

پس از ساخت بلاک در شبکه Shibarium توسط اعتبارسنج‌ها در دوره زمانی‌های مشخص پاداش اعتبارسنج‌ها توسط مقداری توکن BONE و مقداری توکن TREAT پرداخت می‌شود و اعتبارسنج‌ها نیز سهم افرادی که حق ساخت بلاک خود را در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند را به میزان درصدی که از قبل مشخص کرده‌اند پرداخت می‌کنند.

جمع‌بندی تحلیل و بررسی شیباریوم

در این مقاله سعی کردیم در مورد نقاط ضعف و قوت پروژه شیباریوم صحبت کنیم و متوجه شدیم که تیم شیبا اینو در مورد زمان راه‌اندازی شیباریوم به‌خوبی عمل نکرده‌اند و از آن بدتر این است که در مورد شیباریوم اطلاعات کمی منتشر شده است به‌عنوان مثال هیچ اطلاعاتی در مورد نحوه کارکرد Shibarium، میزان پیشرفت، هزینه کارمزد در بلاک چین شیباریوم، میزان توکن سوزی این شبکه و … اطلاعات زیادی در دسترس نیست و این کمبود اطلاعات یکی از نقاط ضعف این پروژه محسوب می‌شود.

البته باید این نکته را هم فراموش نکنیم که شیبا اینو تمام پروژه‌های خود را اینگونه راه‌اندازی کرده است، یعنی در ابتدای مسیر هیچ نقشه راه یا اطلاعات درستی در مورد پروژه وجود نداشته است، به‌عنوان مثال ماه‌ها پس از راه‌اندازی شیبا اینو هیچ وایت پیپر درستی در مورد این توکن وجود نداشت و اکنون هم وایت پیپر مناسبی ندارد؛ اما به‌واسطه بازاریابی مناسبی که داشت توانست به‌سرعت بین مردم محبوب شود، این رویه ممکن است در مورد بلاک چین شیباریوم نیز اتفاق افتد.

در این مقاله سعی شد با دید منطقی به پروژه شیباریوم نگاه شود، امیدواریم که از مقاله استفاده لازم را برده باشید. به نظر شما پروژه شیباریوم می‌تواند یک پروژه موفقیت آمیز باشد؟ خوشحال خواهیم شد که نظرات شما را در بخش کامنت‌ها ببینیم.

11
اشتراک در
اطلاع از
guest
11 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین
حسین
1 سال قبل

شیبا همان شیباریوم است

احمدرضا
احمدرضا
1 سال قبل

سلام خسته نباشید الان من شیبا اینو خریداری کردم بفروشم پایین میاد یا نه یه لطفی کنید بگید چیکار کنم

زاهدی
زاهدی
1 سال قبل

سلام .. با این همه مهره چینی های زیاد و دور زدن های زیاد .. نفهمیدیم می‌خوام چه بلایی سر شیبا اینو بیارند… بهر حال آخر و عاقبت شیبا اینو به خیر بشه با این همه پیچ و خوب که دارن برای شیبا میذارند ….

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

11

5

نظر مخاطبان (11)