دانشنامه ارزهای دیجیتال

زمان مطالعه :

7 دقیقه

میم کوین چیست؟ + نکاتی که هیچکس به شما نمی‌گوید!

میم کوین‌ها توسط جوک‌های ویدئویی آنلاین، میم‌ها، سازمان‌های آنلاین و اینفلوئنسر هدایت می‌شوند. نقش این ارزها در دنیای ارزهای دیجیتال همیشه پررنگ بوده، اما این نقش اخیرا اهمیت بیشتری پیدا کرده است به طوری که افراد مشهوری مانند ایلان ماسک با آن ارزش یک ارز را افزایش می‌دهند آن هم در یک چشم بر هم زدن! این خاصیت میم کوین است! پس لازم است بدانیم که میم کوین چیست.

در این مقاله از بلاگ پول نو راجع به میم کوین‌ها صحبت خواهیم کرد؛ ارزهایی که بعد از معرفی شدن، ورق را برگرداندند و بعضی از ارزهای دیگر به گرد پایشان هم نرسیدند. اگر به این مبحث علاقه‌مندید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا ادامه مقاله را با دقت بیشتری بخوانید! برای آشنایی بیشتر با ماهیت ارز دیجیتال مقاله ارز دیجیتال چیست را حتما مطالعه کنید.

میم کوین چیست؟ لوگوی ارزهای شیبا و دوج کوین

میم کوین چیست؟

میم کوین نوعی ارز دیجیتال است که بر پایه میم (Meme)ها یا ترندهای شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرند. همچنین، اغلب میم‌کوین‌ها ویژگی‌های طنزآمیز یا داستان‌های خنده‌داری را شامل می‌شوند. قیمت میم‌کوین معمولا با توجه به ترندها، توییت‌های افراد مشهور و تبلیغات، دچار نوسان می‌شوند.

همانطور که می‌دانید، میم یا meme به تصاویر بامزه و خنده‌داری می‌گویند که در شبکه‌های اجتماعی با نوشته‌های مختلف دست به دست می‌شوند.

یکی از این تصاویر خنده‌دار، سگی بامزه است که افراد با آن حالات و حس خود را به طنز بیان می‌کنند. دوج کوین اولین ارز دیجیتال است که با ایده جوک و شوخی با استفاده از میم ساخته شد.

تاریخچه میم کوین

چهار سال پس از راه اندازی شبکه بیت کوین، ارزش آن به ۱۰۰۰ دلار رسیده بود. در این میان بحث قوانین مالی جدی شد و خیلی‌ها درباره آن صحبت می‌کردند. در این میان، بیلی مارکوس و جکسون پالمر به این فکر افتادند که یک ارز دیجیتال توسعه دهند اما با دیدگاه طنز و به صورت یک شوخی در دنیای کریپتوکارنسی این ارز را توسعه دادند. این دیدگاه آن‌ها را به سمت توسعه ارز دیجیتال خود سوق داد و آن‌ها فقط در مورد بازار ارزهای دیجیتال شوخی می‌کردند. اولین میم کوین یعنی دوج کوین در سال ۲۰۱۳ ساخته شد.

بیشتر بخوانید: دوج کوین چیست؟ شوخی‌ای که جدی شد!

آرم این ارز سگی از نژاد شیبا اینو است. نحوه ساخت نام آن (دوج) در یک نمایش عروسکی در یوتیوب به تصویر کشیده شده است که در واقع یک نسخه سرگرم کننده و خنده دار از کلمه Dog است.

اگرچه هدف مشخصی از این پروژه مشخص نشد، اما سر و صدای زیادی به پا کرد که فراتر از انتظارات سازندگان بود. به تدریج، یک سازمان بزرگ برای Dogecoin تشکیل شد و تا سال ۲۰۲۰، ایلان ماسک تصمیم گرفت از آن حمایت کند تا قیمت آن را افزایش دهد!

در صرافی پول‌نو، شما میتوانید به صورت پیوسته به نمودار و قیمت لحظه ای دوج کوین دسترسی داشته باشید.

دانستیم که در سال 2023، تیم سازنده دوج کوین این میم کوین را به وجود آوردند و با گذشت 10سال از تولّد این ارز، DOGE همچنان لقب «بزرگترین میم‌کوین بازار» را یدک می‌کشد.

در گذر زمان، شاهد روی کار آمدنِ میم‌کوین‌های متعددی بودیم که یکی از بزرگترین و پرسروصداترینِ آن‌ها، چیزی نیست جز شیبا اینو (SHIB) که در بخش‌های آتی مطلب، از آن بیشتر خواهیم گفت.

میم کوین چه تفاوتی با ارزهای دیگر دارد؟

تفاوت مهم بین دوج کوین یا سایر میم کوین‌ها با بیت کوین و اتریوم کاربرد (Utility) این ارزهاست. بدین صورت که اغلب پروژه‌های مطرح چون بیت کوین و اتریوم، با اهداف بنیادی و چشم‌اندازهای منسجم پا به عرصه نهادند امّا اغلب میم کوین‌ها، صرفا با پشتوانه شبکه‌های اجتماعی، میم‌ها یا حمایت‌های افراد مشهور و به صورت مقطعی راه‌اندازی شدند.

اتریوم و بیت کوین واقعا به درد جامعه امروزی خواهند خورد و برای ایجاد یک ارزش جدید توسعه داده شده‌اند. به عنوان مثال، بیت کوین یک سیستم مالی منحصر به فرد و طبقه‌بندی شده را معرفی می‌کند که در آن افراد دارایی‌های خود را مدیریت می‌کنند. اتریوم یک پلتفرم عالی برای ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند و ارتباطات حرفه‌ای است. اما آیا هدفی برای دوج کوین وجود دارد؟ فراموش نکنید که خالق DogeCoin از همان ابتدا به قصد سرگرمی و بدون هدف وارد میدان شد! این نکته درباره همه میم کوین‌ها صدق می‌کند.

اما با توجه به حمایت بسیاری از مردم نمی‌توان از واقعیت افزایش بسیار زیاد قیمت میم کوین در مدت زمان کوتاه چشم پوشی کرد. انتخاب با شماست: اگر فرد ریسک پذیری هستید خرید میم کوین‌ها بعضا خیلی هم بد نیست و در حقیقت یک فرصت فوق العاده به حساب می‌آید. (توجه کنید بعضی مواقع!)

Shiba Inu، برند شماره یک که چند ماه پیش «قاتل دوج کوین» لقب گرفت، نمونه خوبی است. شیبا پس از عرضه، رشد قیمت بالایی را تجربه کرد. اما در عرض دو روز، قیمت شیبا یک دهم کاهش یافت. افرادی که شیبا اینو را با بالاترین قیمت خریدند، پولشان یک دهم شد. از آنجایی که میم کوین پشتیبانی نمی‌شود، این قضیه ممکن است برای همه خریداران اتفاق بیفتد.

برای خرید شیبا با کارت بانکی کلیک کنید.

میم کوین‌ها چه ویژگی هایی دارند؟

با توجه به مطالبی که تا کنون عنوان کردیم، احتمالا به درک مناسبی از مهم‌ترین ویژگی‌های میم‌ کوین‌ها رسیده باشید. سوال «میم‌کوین‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟» را می‌توان بدین گونه پاسخ داد:

اغلب میم‌کوین‌ها بدون هدف و چشم‌انداز چندان دقیقی راه‌اندازی می‌شوند و از ویژگی‌های مهم آن‌ها، صرفا می‌توان به ترند بودن، رویکرد طنزآمیز، تاثیرپذیری بالا از عوامل بیرونی یا داستان جالب اشاره کرد.

همچنین، حرکات قیمتی اغلب میم‌‌کوین‌ها به صورت مقطعی ثبت می‌شوند. بدین صورت که در برخی برهه‌های زمانی، بنا به عوامل بیرونی و درونی، شاهد افزایش یا کاهش شدید این کوین‌ها هستیم. امّا در دیگر بازه‌های زمانی، این میم‌کوین‌ها تغییرات قیمتی چشمگیری را به خود نخواهند دید.

معرفی مشهورترین میم‌ کوین‌ها

به طور کلی، همه روزه شاهد روی کار آمدنِ طیف گسترده‌ای از میم‌کوین‌ها در این بازار بی‌انتها هستیم. همین موضوع سبب شده تا همواره بر تعداد میم‌ کوین‌های مشهور بازار اضافه شود. با این حال، می‌توان از رمزارزهای زیر به عنوان مشهورترین میم کوین‌ها نام برد:

علاوه بر ارزهایی که به آن‌ها اشاره کردیم، میم‌کوین‌های دیگری چون لیدیز (LADYS) و باب (BOB) هم از جمله میم کوین‌های مشهور بازار به حساب می‌آیند. در مقاله بهترین میم کوین‌های سال، به معرفی دقیق‌ترِ میم‌کوین‌های مشهور پرداخته‌ایم.

علت شهرت میم کوین‌ها چیست؟

حمایت افراد مشهور چون ایلان ماسک، وایرال شدن در فضای مجازی، داستان‌های جالب، فعالیت‌های گسترده تیم توسعه‌دهنده در شبکه‌های اجتماعی، تشکیل اجتماع (Community) و استقرار بر بلاک‌چین‌های بزرگی چون اتریوم، از جمله علل شهرت میم‌ کوین‌ها به حساب می‌آیند.

به طور کلی، اگر حمایت‌های ایلان ماسک نبود، شاید اکنون نامی از دوج کوین هم باقی نمی‌ماند! همچنین شاید اگر اجتماع گسترده شیبا اینو (SHIB) و پرتال توکن‌ سوزی این میم کوین (SHIBburn) به طور گسترده به توکن‌سوزی و اجرای فعالیت‌های پروژه نمی‌پرداختند، شیبا اینو رشدهای چند هزار درصدی را تجربه نمی‌کرد.

آینده میم کوین‌ چیست؟

توییت‌ها و سیگنال‌های اینفلوئنسرهای فعال در بازار کریپتو مانند ایلان ماسک برای خرید ارز دیجیتال بعدی امن به نظر نمی‌رسد. اما در واقعیت، موفقیت و بقای میم کوین‌ها به قدرت و تاثیر گذاری حامیان آن بستگی دارد. در صورتی که این حمایت‌ها بیشتر شود ما باید در انتظار سودهای بیشتری باشیم. ولی اگر حمایت‌‌ها ادامه دار نباشد بهتر است روی سرمایه گذاری روی این ارزها حساب باز نکنید.

ریسک‌ها و خطرات توکن‌های میم چیست؟

نوسانات بازار، عدم وجود تیم توسعه‌دهنده قدرتمند، هیجانات بازار چون فومو (FOMO) و شایعات فضای مجازی، از جمله ریسک‌های میم‌کوین‌ها به شمار می‌آیند.

همچنین برخی میم کوین‌ها خطراتی چون انواع کلاهبرداری (Scam) از جمله راگ پول و پانزی را به همراه دارند. علاوه بر این، ضعف بنیادی اکثریت پروژه‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری روی آن‌ها را به طرز قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

آیا خرید میم کوین کار درستی است؟

برخی معتقدند خرید این گروه از ارزهای دیجیتال کاری اشتباه است. میم کوین ارزش قابل توجهی ندارد و معمولا کاربرد خاصی برای آن متصور نیست. آن‌ها بر این باورند که خرید دوج کوین یا سایر میم کوین‌ها یک سرمایه‌گذاری نیست، بلکه نوعی شرط‌بندی است، اگرچه می‌تواند برای شما سود زیادی داشته باشد.

برای خرید دوج کوین کلیک کنید.

دوج کوین اولین میم کوین است و در بین این ارزها یکی از محبوب ترین‌ها به حساب می‌آید. اما آیا دلیلی برای افزایش قیمت آن به جز پشتیبانی ایلان ماسک وجود دارد؟ دومین مرد ثروتمند جهان در پاسخ به توییتی که از او در مورد دوج کوین پرسیده بود، گفت که دوج سگ و میم دارد، دیگر ارزها ندارند! یعنی حتی خود ایلان ماسک هم اعتقاد دارد که دوج کوین و دیگر میم کوین‌ها ارزش زیادی ندارند و صرفا یک شوخی هستند.

در کل ما پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد ورود حرفه‌ای به بازر ارزهای دیجیتال دارید، دور میم کوین‌ها را خط بکشید و به فکر خرید ارزهایی مانند بیت کوین یا اتریوم باشید.

لوگوی ارز دوج کوین

از سگ ایلان ماسک تا شیبا اینو!

بالاتر درباره میم کوین‌ها صحبت کردیم و با مفهوم کلی این ارزهای دیجیتال آشنا شدیم. در بخش‌های پایانی مقاله، بد نیست اگر مجددا نگاهی داشته باشیم بر بزرگترین میم کوین‌های بازار.

1. دوج کوین؛ سگ دومین ثروتمند دنیا

رمز ارز دوج کوین همان‌طور که اشاره‌ کردیم فقط به این دلیل ایجاد شده است که دنیای ارزهای دیجیتال کمی بانمک‌تر شود! جکسون پالمر و بیلی مارکوس این ارز را در سال ۲۰۱۳ توسعه دادند و روی شبکه لایت کوین که فورکی از شبکه بیت کوین است آن را ایجاد کردند.

در سال ۲۰۱۹ دوج کوین تحت حمایت ایلان ماسک صاحب شرکت اسپیس ایکس و تسلا قرار گرفت و رشد صعودی را تجربه کرد تا جایی که همین الان که این خطوط را تایپ می‌کنم، دوج کوین در جایگاه دهم وبسایت کوین مارکت کپ و بالاتر از ارزهایی مثل یونی سواپ، USDC، آوالانچ، چین لینک و… قرار دارد و بالای سرش هم شیباست!

او با توییت‌های مختلفی که درباره ارز دوج کوین منتشر کرد باعث شد تا این ارز رفته رفته محبوب شود و مورد توجه افراد زیادی قرار گیرد. همین موضوع منجر به افزایش بی‌سابقه قیمت این ارز شد و این ارز دیجیتال را به یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها تبدیل کرد.

ایلان ماسک با تیم توسعه دوج کوین همکاری داشت و به این تیم کمک کرد تا ارز دیجیتال دوج کوین را به یک ابزار برای معامله کالا تبدیل کند. حتی بعضی گمانه زنی‌ها وجود داشت که ایلان ماسک می‌خواست اجازه خرید ماشین‌های تسلا با این ارز را برای کاربران قرار دهد.

ایلان ماسک در میان لوگوی شیبا و دوج کوین
طرفداری ایلان ماسک از دوج کوین موجب افزایش این میم کوین شد.

2. شیبا اینو؛ باز هم با لوگوی یک سگ!

ارز شیبا در آگوست ۲۰۲۰ توسعه داده شد. سازنده این ارز با نام مستعار خودش این ارز را توسعه داده است. این فرد با نام ryoshi این ارز را توسعه داده و در صرافی‌ها لیست کرده است.

ایلان ماسک حتی در قیمت این ارز هم تاثیر گذار بود. او با انتقاد از این ارز در یک برنامه باعث شد تا این ارز افت قیمت ۴۰ درصدی را تجربه کند.

به گفته چند کارشناس خبره در زمینه ارزهای دیجیتال این ارز برای اینکه به یک دلار برسد راه دور و درازی را در پیش دارد. این ارز باید چند میلیون درصد افزایش قیمت داشته باشد. علت این امر هم این است که این ارز در تعداد بالایی در دسترس گرفته و برای اینکه بتواند به یک دلار برسد باید عملیات توکن سوزی انجام شود تا تعداد توکن‌ها کمتر شود. البته شرکت توسعه دهنده به شما این اجازه را می‌دهد که هر تعداد توکن که مد نظر دارید خریداری کنید.

لوگوی ارز شیبا

چطور می‌توان میم کوین خرید؟

به سادگی!

یکی از ساده‌ترین روش‌های خرید ارز دیجیتال از جمله میم کوین‌ها، استفاده از صرافی‌های داخلی است. ما در پول نو امکان خرید میم کوین‌ها را برای کاربران فراهم کرده‌ایم. برای خرید این میم کوین‌ها، کافیست ابتدا پروسه ثبت نام و احراز هویت در صرافی پول‌نو را تکمیل کنید و سپس به خرید رمزارز بپردازید.

با ثبت نامدر صرافی پول‌نو، تنها به تکمیل مشخصات پایه (نام و نام خانوادگی، شماره تلفن، شناسنامه/کارت ملی) و یک کارت بانکی نیاز خواهید داشت.

سخن آخر

در این مقاله از وبلاگ پول نو سعی کردیم به تمامی سوالاتی که درباره میم کوین‌ها وجود دارد پاسخ دهیم. اگر تصمیم به خرید ارزهای دیجیتال دارید حتما در پول نو ثبت نام کنید.

میم کوین چیست؟

میم کوین‌ها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که غالبا بدون پشتوانه‌ی فنی و صرفا برای شوخی با مفاهیم کریپتو ایجاد شده اند. در صورتی که میم کوین‌ها را زیر نظر قرار دهید، ممکن بتوانید در مدت زمان کوتاهی فرصت سوددهی پیدا کنید.

میم کوین‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

اغلب میم‌کوین‌ها بدون هدف و چشم‌انداز چندان دقیقی راه‌اندازی می‌شوند و از ویژگی‌های مهم آن‌ها، صرفا می‌توان به ترند بودن، رویکرد طنزآمیز، تاثیرپذیری بالا از عوامل بیرونی یا داستان جالب اشاره کرد.

علت شهرت میم‌ کوین‌ها چیست؟

حمایت افراد مشهور چون ایلان ماسک، وایرال شدن در فضای مجازی، داستان‌های جالب، فعالیت‌های گسترده تیم توسعه‌دهنده در شبکه‌های اجتماعی، تشکیل اجتماع (Community) و استقرار بر بلاک‌چین‌های بزرگی چون اتریوم، از جمله علل شهرت میم‌ کوین‌ها به حساب می‌آیند.

مشهورترین میم کوین‌ها کدام‌اند؟

رمزارزهای دوج کوین (DOGE)، شیبا اینو (SHIB)، په‌په‌ (PEPE)، باب (BOB)، فلوکی‌اینو (FLOKI) و بیبی دوج (BabyDoge)، از

از اینجا به بعد راه ما و شما جدا نمی‌شود، شما مشغول کسب اطلاعات بیشتر درباره این ارزها خواهید شد و ما هم اینجا منتظر می‌مانیم تا به تمامی سوالات شما راجع به این ارز دیجیتال پاسخ دهیم:)

2
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اکرم
اکرم
2 سال قبل

سودشون که خوبه.
ولی کاش دیگه دست این ایلان ماسک نباشه خیلی آدم سودجویی هستش.
مزیت بیت کوین به نظر من همینه که دست یه نفر نیستش.
ممنون از پول نو مطلب خوبی بود

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

2

0

نظر مخاطبان (2)