مینت NFT چیست؟ معرفی بهترین بلاک چین‌ها برای مینت ان اف تی

مین ان اف تی چیست
امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

11 دقیقه

هر توکنی مثل یک NFT در ابتدا باید طی فرایندی روی بلاک چین به وجود بیاید که به آن «مینت کردن» گفته می‌شود. «مینت کردن Minting» یا ضرب کردن یک ان اف تی فرایند اولیه ساخت NFT روی شبکه است. درست مثل شکل دادن به فلزات و تبدیل کردن آن‌ها به سکه که “ضرب کردن” نامیده می‌شود، چنین ساز و کاری هم باید در ابتدا روی یک توکن غیرمثلی (Non-Fungible Token) اجرا شود.

در این مقاله قصد داریم به سوال “مینت کردن NFT چیست؟” پاسخ بدهیم. چگونگی اجرای این فرایند را بررسی می‌کنیم و بهترین و معروف‌ترین بلاک‌چین‌ها برای مینت NFT را معرفی خواهیم کرد. مطالب مفیدی در این مقاله پیدا خواهید کرد، پس با ما همراه باشید!

ان اف تی (NFT) چیست؟

مینت nft

شاید بهتر باشد قبل از اینکه بفهمیم “چگونه باید ان اف تی بسازیم؟”، کمی درباره ماهیت NFT صحبت کنیم. ان اف تی یک توکن روی بلاک چین است. این شاید اصلی‌ترین وجه شباهت یک NFT با توکن‌های دیگر و رمزارزها باشد. اما طبیعتا تفاوت‌های بزرگی هم دارد که آن را از ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند.

NFT یا توکن غیرمثلی، همانگونه که از نامش پیداست، توکنی است که هیچ مثل و مشابهی ندارد. در حالی که توکن‌هایی مثل رمزارزها، همه شبیه به هم هستند؛ یعنی یک اتر (ETH) با اتر دیگر، تفاوتی ندارد. همین موضوع باعث می‌شود NFTها بی‌همتا باشند و همین ارزش بالای آن‌ها را توجیح می‌کند.

یک ان‌اف‌تی طی پروسه‌ای به نام “مینت کردن” ساخته می‌شود که طی آن با استفاده از اطلاعاتی مثل یک عکس، توکن غیرمثلی ایجاد شده روی بلاک‌چین، بی‌همتا می‌شود. هر توکن غیرمثلی به واسطه اطلاعاتی که روی آن قرار دارد، از دیگر توکن‌ها متمایز می‌‌شود و دیگر شبیه به آن‌ها نخواهد بود.

برای مطالعه جامع درباره مفهوم ان اف تی، مقاله «NFT چیست؟» را از دست ندهید.

مینت NFT چیست؟

مینت NFT به فرایندی اشاره دارد که طی آن، یک توکن غیرمثلی روی بلاک چین ایجاد و سپس در شبکه بلاک چینی ذخیره می‌شود. در واقع با ادغام توکن با اطلاعاتی خاص، آن دارایی به یک «توکن غیرمثلی» تبدیل می‌شود. داده‌ای که به یک ان‌اف‌تی مرتبط می‌شود و در واقع به آن ارزش می‌بخشد، بخشی از «متادیتا Metadata» یا «ابرداده» آن است.

تا اینجا متوجه شدیم که هر NFT یک توکن روی بلاک چین است که به وسیله رسانه و یا هر اطلاعات دیگر مرتبط با آن، از دیگر توکن‌ها متمایز می‌شود. در واقع هر عکس یا تصویر هنری‌ای که به اشتباه به عنوان NFT شناخته می‌شود، به نوعی ویترین یک توکن غیرمثلی‌ست! آنچه که هویت یک ان‌اف‌تی‌ را تعریف می‌کند، همان توکن بی‌همتا و غیرمثلی، روی بلاک‌چین است.

متادیتای مرتبط به یک NFT اجزای مختلف و متفاوتی دارد. علاوه بر اثر هنری‌ای که با NFT در ارتباط است، اطلاعاتی مثل نام اثر و توضیحات مربوط به اجزای مختلف آن نیز جزء متادیتای یک NFT هستند. به عبارتی متادیتا یا ابرداده، اطلاعاتی درباره اطلاعاتی دیگر (خود NFT به نوعی اطلاعات است) شمرده می‌شود.

اما این اطلاعات کجا ذخیره می‌شوند؟ شاید اولین پاسخی که به ذهن هرکسی می‌رسد، «بلاک‌ چین» باشد. اما هزاران کالکشن وجود دارد که هرکدام چندین NFT را در بر می‌گیرند. در ضمن، بلاک چین‌ها که فقط برای NFTها استفاده نمی‌شوند. با این اوصاف ذخیره متادیتای ان اف تی‌ها روی بلاک‌چین هم سرعت شبکه را کاهش می‌دهد و هم هزینه زیادی دارد.

اما راه حل چیست؟ سیستم ذخیره‌سازی اطلاعات به‌صورت توزیع‌شده و غیرمتمرکز؛ پروژه «IPFS».

IPFS چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم ذخیره‌سازی اطلاعات «InterPlanetary Filing System (IPFS)» یا «سیستم بایگانی بین‌سیاره‌ای» یک سیستم توزیع‌شده و غیرمتمرکز است و از این حیث شباهت بسیاری به بلاک‌چین‌ها دارد. IPFS اطلاعات را در نودهای (Node) مختلف در سرتاسر دنیا توزیع می‌کند و بخشی از اطلاعات هر فایل را به یک نود (Node) اختصاص می‌دهد. این موضوع سانسور اطلاعات را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

وبسایت‌هایی مثل «NFT.Storage» فرایند ذخیره متادیتا روی شبکه IPFS را انجام می‌دهند. بسیاری از هنرمندان از طریق این سایت متادیتا و رسانه‌ای که قرار است به NFT تبدیل شود  را در سیستم IPFS ذخیره می‌کنند. سپس لینک متادیتا در دامنه IPFS را روی بلاک‌چین ذخیره می‌کنند تا مارکت‌پلیس‌ها هم به آن دسترسی داشته باشند.

ipfs چیست

یکی از ویژگی‌های IPFS این است که اطلاعات را بر اساس محتوای آن‌ها جستجو می‌کند، و نه آدرسشان. وقتی مطلبی را در اینترنت سرچ می‌کنید، گوگل بر اساس آدرس و محل مطلب، آن را به شما ارائه می‌دهد. اما IPFS به اطلاعات شناسنامه محتوایی (Content ID) می‌دهد و کوچک‌ترین تغییری در محتوا، باعث تغییر آدرس آن می‌شود.

این موضوع برای اینترنتی که از آن استفاده می‌کنیم، و یا به عبارتی وب ۲ شرایط را خیلی پیچیده‌ می‌کند. همین مطلبی که در حال خواندن آن هستید، بارها دسخوش تغییر شده و خواهد شد. اگر بنا بود برای هر تغییر آدرس جدیدی برای آن در نظر بگیریم، پیدا کردن آن برای ما و شما بسیار دشوار می‌شد. اما تغییر آدرس اطلاعات با تغییر محتوای آن‌ها، یکی از عواملی‌ست که دنیای وب ۳ و NFTها از آن استقبال می‌کند. چرا که دستکاری اطلاعات و سانسور در آن‌ بسیار کمتر خواهد شد.

پیدا کردن متادیتای NFT از طریق اوپن‌سی

«اوپن‌سی OpenSea»، (آموزش اوپن سی) بزرگ‌ترین مارکت‌پلیس دنیا از نظر تعداد معامله‌گران، متادیتای NFTها را به شما نشان می‌دهد.

دو دسته از اطلاعات درباره یک NFT وجود دارند که در بحث ما جای می‌گیرند. تاریخچه تراکنش‌ها و معاملات آن، متادیتا.

برای نمونه یک NFT از مجموعه «Azuki» را در نظر می‌گیریم. اطلاعاتی که به دنبال آن هستیم در صفحه مربوط به NFT در اوپن‌سی پیدا می‌شود.

کمی پایین‌تر از تصویر NFT و با باز کردن بخش Details، با چنین توضیحاتی روبرو می‌شویم:

متادیتای NFT
  • در بخش مقابل «Contract Address» آدرسی دیده می‌شود که ما را به صفحه «Etherscan» منقل می‌کند. وبسایتی که از طریق آن به تمام تراکنش‌های صورت گرفته روی شبکه اتریوم دسترسی خواهید داشت. برای هر NFT، از طریق لینکی که در مقابل بخش آدرس کانترکت وجود دارد، به تمام سوابق و تاریخچه تراکنش‌های آن NFT به‌خصوص دسترسی خواهید داشت.
  • مقابل «Token ID» هم عددی نوشته شده که شماره NFT در کالکشن را نشان می‌دهد. روی این شماره لینکی وجود دارد که با کلیک کردن روی آن، به دامنه IPFS مربوط منتقل خواهید شد و می‌توانید متادیتای مربوط به NFT را ببینید.

انواع مختلف مینت NFT

هنرمندان و سازنده‌های کالکشن‌های مختلف، می‌توانند درباره چگونگی مینت آثارشان تصمیم بگیرند. در نتیجه انواع مختلفی از مینت کردن به وجود می‌آید که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

مینت‌شده (Pre-Minted)

مینت شدن این دسته از NFTها پیش از خرید توسط هنرمند و خالق آن انجام شده است. به عبارتی نیازی نیست خریدار برای مینت آن، اقدامی بکند. این دسته از NFTها در بازارهای ثانویه مختلف مثل اوپن‌سی و بلر قابل خرید و فروش هستند.

بازار ان اف تی بلر Blur چیست؟ رقیب نوظهور اوپن‌سی در مارکت NFT

مینت تنبل (Lazy Minting)

برخی از NFTها در شرف مینت‌شدن یا قابل مینت هستند. به این معنا که اثر هنری مربوط به آن خلق شده و آماده است و فرایند ضرب کردن باید توسط خریدار صورت بگیرد. با این وجود پروسه ضرب کردن توکن روی بلاک چین و پرداخت کارمزدهای شبکه به خریدار و نه هنرمند، محول می‌شود. یا اینکه پس از خرید NFT (آموزش خرید NFT)، هنرمند مینت آن را انجام می‌دهد و کارمزدهای شبکه را هم پرداخت می‌کند. به نوعی یک NFT که به صورت تنبل مینت می‌شود، تا پیش از فرایند خرید وجود خارجی ندارد و با خریدن به وجود می‌آید.

 فری مینت (Free Mint)

مینت رایگان یا فری مینت، شیوه‌ای از عرضه ان‌اف‌تی‌ها است که در آن، نیازی به پرداخت هزینه‌ای بابت ان‌اف‌تی نخواهد بود و هنرمند از خریدار تنها گس‌فی شبکه را درخواست می‌کند. ان‌ اف تی‌هایی که به این روش مینت می‌شوند را می‌توان به کمک ایردراپ ، شبکه‌های اجتماعی و برگزاری حراجی به فروش رساند.

خیلی از مجموعه‌هایی که نیاز به معرفی خود به کامیونیتی NFT دارند، از این روش استفاده می‌کنند. با اینکه شاید عایدی سرمایه برایشان نداشته باشد، اما می‌توانند کامیونیتی خود را بسازند و در مینت‌های بعدی از حضور آن‌ها استفاده کنند.

مینت لیست سفید (Whitelist Mint)

لیست سفید به گروهی از افراد اشاره دارد که پیش از دیگران می‌توانند NFTهای یک مجموعه را خریداری یا مینت کنند. معمولا سازنده‌ها و هنرمندان پیش از انتشار مجموعه، اقدامات خاصی را در نظر می‌گیرند که با انجام آن‌ها در وایت‌لیست قرار خواهید گرفت.

انواع مینت NFT

مینت عمومی (Public Mint)

درست در مقابل مینت وایت‌لیست، مینت عمومی قرار دارد. مینتی که در آن محدودیتی برای افراد در نظر گرفته نمی‌شود و همه می‌توانند در آن شرکت کنند.

بهترین بلاک چین‌ها برای مینت NFT

حالا که متوجه شدیم مینت NFT چیست، چه مراحلی دارد و شامل چه انواعی می‌شود، وقت آن است که بهترین بلاک‌چین‌ها را برای این کار معرفی کنیم. در حال حاضر پروتکل‌های زیادی در دنیا وجود دارند اما خیلی از آن‌ها نمی‌توانند از توکن‌های غیرقابل‌معاوضه پشتیبانی کنند. از طرفی بسیاری از بلاک‌چین‌های پشتیبانی‌کننده هم طرفدار چندان زیادی ندارند. و هنرمندان هم ترجیح می‌‍دهند برای مینت آثار خود، به سراغ شبکه‌های به خصوصی بروند. در این بخش این شبکه‌ها، قابلیت‌های مهم و کالکشن‌های معروفی که روی آن‌ها مینت شده‌اند را بررسی می‌کنیم.

اتریوم

دنیای بلاک چین و کریپتوکارنسی تا ابد مدیون شبکه اتریوم است. «قراردادهای هوشمند» همان مفهومی‌ست که اتریوم و «ویتالیک بوترین» را به یکی از اولین اما محبوب‌ترین بلاک‌چین پشتیبانی‌کننده از NFTها تبدیل می‌کند.

اتریوم همچنان برای هنرمندان، بهترین بلاک‌چین برای مینت آثارشان به شمار می‌رود. علی‌رغم کارمزدهای بالای شبکه اتریوم، خالقان و هنرمندان همچنان ترجیح می‌دهند از پراستفاده‌ترین بلاک‌ چین دنیای NFT استفاده کنند.

nftهای اتریوم

دو استاندارد مهم در شبکه اتریوم وجود دارد که به NFTها مربوط هستند؛ استاندارد ERC-721 و ERC-1155. اما تفاوت این دو چیست و هرکدام چه کاربردی دارند؟

استاندارد ERC-721 شناخته‌شده‌ترین استاندارد توکن شبکه اتریوم برای ساخت و انتقال ان‌اف‌تی‌ست. این استاندارد اجازه می‌دهد تا توکن‌های متفاوتی با اطلاعات به‌خصوصی ایجاد کرد  و در واقع برای خلق NFT ایجاد شده است. کالکشن‌هایی که از توکن‌های ERC-721 استفاده می‌کنند، آثار منحصربه‌فردی دارند و شباهتی بین NFTهای چنین مجموعه‌هایی دیده نمی‌شود. کالکشن‌های «آواتاری (PFP)» و «یک به یک (۱/۱)» از این استاندارد استفاده می‌کنند.

ان اف تی پروفایل (آواتار) چیست؟ انواع مختلف NFT

در مقابل ERC-721، استاندارد ERC-1155 وجود دارد که برای مجموعه‌هایی که NFTهای مشابه دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مجموعه‌ها اثر هنری یکسانی دارند، اما هر NFT، یک توکن مجزا روی شبکه است. در واقع اگر بخواهیم کالکشنی با متادیتای یکسان تولید کنیم، باید از استاندارد ERC-1155 استفاده کنیم. این استاندارد به توسعه‌دهندگان و هنرمندان این امکان را می‌دهد که برای یک مجموعه، از تنها یک قرارداد هوشمند استفاده کنند. در حالی که استاندارد ERC-721، برای هر توکن یا NFT، یک قرارداد هوشمند مجزا از شما درخواست می‌کند.

اتریوم در حال حاضر اولین بلاک‌چین دنیا از نظر حجم فروش NFT است. در زمان تالیف این مقاله، حجم فروش NFTهای شبکه اتریوم به صورت روزانه، چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار است. حجم فروش کلی این شبکه هم مقدار باورنکردنی ۴۳ میلیارد دلار را نشان می‌دهد. اتریوم میزبان کالکشن‌های بزرگی مثل «بورد ایپ یات کلاب Bored Ape Yacht Club»، «کریپتوپانکز CryptoPunks» و «آزوکی Azuki» است.

پالیگان

پالیگان یک زنجیره جانبی (Sidechain) برای اتریوم است که قصد دارد مشکل مقیاس‌پذیری آن را حل کند. به دلیل کاربردهای گسترده شبکه اتریوم که بیشترشان هم به خاطر پشتیبانی آن از قراردادهای هوشمند است، استفاده از بلاک‌چین اتریوم افزایش پیدا کرده و همچنان هم در حال افزایش است. این موضوع سرعت انجام تراکنش‌ها را کاهش و کارمزدهای شبکه را افزایش می‌دهد.

nftهای پالیگان

پالیگان با رمزارز بومی خود یعنی ماتیک (MATIC) سعی دارد تا کمی از بار محول‌شده به اتریوم را از روی دوش آن بردارد. پالیگان از مکانیزم اجماع PoS استفاده می‌کند و همانطور که اشاره کردیم، زنجیره جانبی اتریوم است. برای همین هم از بسیاری جهات، شبیه به این شبکه است. با این تفاوت که تراکنش‌ها در پالیگان، سریع‌تر و ارزان‌تر از اتریوم صورت می‌گیرند.

پالیگان سال گذشته توانست برندهای بزرگی را به شبکه خود جذب کند که قصد داشتند برای نخستین بار در حوزه NFT فعالیت کنند. شرکت‌هایی مثل کوکاکولا، استارباکس، دیزنی، ردیت و متا از جمله این برندها بودند. افراد مهمی هم مثل «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا تصمیم گرفتند تا کالکشن ان‌اف‌تی خود را روی پالیگان مینت کنند.

پالیگان در حال حاضر و از نظر فروش کلی، پنجمین بلاک‌چین دنیا با حجم فروش حدودا ۸۹۰ میلیون دلاری است. پرفروش‌ترین کالکشن شبکه پالیگان، مجموعه «ZED RUN Legacy» است که ۲۰۰ میلیون دلار از حجم فروش این شبکه را به خودش اختصاص داده است. این در حالی‌ست که مجموعه «Trump Digital Trading Cards» فروش ۲۰ میلیون دلاری داشته است.

سولانا

شاید کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین بلاک چینی که در دنیای NFT استفاده می‌شود، شبکه سولانا باشد. سولانا در بین تمام بلاک‌چین‌های دنیا، جزء سریع‌ترین‌ها محسوب می‌شود و یکی از بالاترین TPSها (تعداد تراکنش در ثانیه) را دارد. اینگونه براورد می‌شود که سولانا قادر است تا ۶۵٬۰۰۰ تراکنش را در ثانیه بررسی و تایید کند. با این حال در عمل، سولانا در هر ثانیه حدود ۵٬۰۰۰ تراکنش را تایید و ثبت می‌کند که همچنان هم رقم بالایی محسوب می‌شود. این اختلاف به این خاطر است که شبکه سولانا اصلا در این حد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد!

سولانا از مکانیزم اجماع دوگانه و ترکیبی‌ای استفاده می‌کند که تلفیقی از PoS و PoH است. اجماع PoS یا اثبات سهام که اجازه می‌دهد کاربران از طریق استیک کردن در شبکه، بتوانند به عنوان یک نُد تاییدکننده (Validator) فعالیت کنند و پاداش دریافت کنند. این پاداش به صورت ارز بومی این شبکه یعنی SOL ارائه می‌شود. مکانیزم PoH یا اثبات تاریخ هم بدین صورت عمل می‌کند که برای هر بلاک، یه زمان و تاریخ در نظر می‌گیرند. PoH برای اولین بار توسط خالق سولانا، «آناتولی یاکوونکو Anatoly Yakovenko» معرفی و به کار گرفته شد. برای آشنایی کامل با این پروژه محبوب کریپتویی، مقاله «سولانا چیست؟» را از دست ندهید.

در کنار تایید سریع تراکنش‌ها و ساز و کار جذاب سولانا، این شبکه کارمزدهای نسبتا کمی هم دریافت می‌کند. تا تقریبا ماه گذشته، سولانا پس از اتریوم، بیشترین کارمزد را برای مینت NFT دریافت می‌کرد و پالیگان هم در رده بعدی قرار می‌گرفت. اما با آپدیت «state compression» یا «فشرده‌سازی حالت» کارمزدهای شبکه سولانا از پالیگان هم کمتر شده است.

تصویر زیر نشان می‌دهد که مینت NFT پیش از آپدیت state compression (Solana Today) چقدر هزینه داشته است. در ستون رنگی هم مشخص شده است که با این آپدیت کارمزدهای سولانا چه تغییری پیدا می‌کند و چه تفاوتی با اتریوم و پالیگان خواهد داشت.

هزینه مینت NFTها

حجم فروش کلی NFTهای شبکه سولانا چیزی حدود ۴ میلیارد دلار است که از این حیث در رده سوم در بین تمام شبکه‌ها قرار می‌گیرد.

بیت کوین

ابتدای سال جاری میلادی، «کیسی رودارمور Casey Rodarmor» پروتکلی به نام “اوردینالز (Ordinals)” را روی شبکه بیت‌کوین ایجاد کرد. پروتکلی که اجازه می‌داد این بلاک‌چین هم از NFTها پشتیبانی کند. البته رودارمور آثار هنری ایجاد شده روی شبکه بیت‌کوین را NFT نمی‌داند؛ بلکه آن‌ها را «مصنوعات دیجیتالی» خطاب می‌کند. چرا که معتقد است NFTها کامل نیستند و پتانسیل کامل آثار هنری دیجیتال، با اوردینالز محقق شده است. در مقاله زیر به طور مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم.

اوردینالز (Ordinals) چیست؟ بیت کوین هم صاحب NFT شد!

به تازگی فعالیت شبکه بیت کوین و به خصوص اوردینال‌های ایجادشده روی آن افزایش چشمگیری پیدا کرده است. از اواسط ماه آوریل و با هایپ مارکت برای میم‌کوین‌هایی مثل PEPE، تعداد حکاکی‌های (Inscription) روی شبکه بیت‌کوین هم رشد کرده است. به حدی که این مقدار از اواسط آوریل که حدود ۱.۳ میلیون اوردینالز بود، به ۸ میلیون در حال حاضر رسیده است.

تعداد اوردینالزهای شبکه بیت کوین

با افزایش همهمه‌ها حول NFTهای بیت‌کوین و پروتکل اوردینالز، سازنده‌های بزرگی برای مینت به سراغ این شبکه آمدند. شرکت «یوگالبز Yuga Labs»، سازنده مجموعه معروف «بورد ایپ یات کلاب» یا BAYC، تصمیم گرفت تا یک کالکشن اوردینالز ۳۰۰ تایی روی بیت‌کوین مینت کند. یوگالبز که پیش از این شرکت «لاروا لبز Larva Labs»، سازنده مجموعه «CryptoPunks» را هم خریداری کرده بود، تصمیم گرفت تا یک کالکشن از پانکس‌ها را هم روی شبکه بیت کوین ضرب کند. مجموعه بزرگ «MoonBirds» هم دست به چنین اقدامی زد.

با توجه به هیجان کنونی بازار کریپتوکارنسی نسبت به توکن‌های BRC-20 و میم‌کوین‌ها، بیت‌کوین از نظر حجم فروش روزانه پس از اتریوم قرار گرفته است. در مقیاس کلی و از ابتدا هم NFTهای مینت‌شده روی شبکه بیت‌ کوین فروش حدودا ۳۰۰ میلیون دلاری داشته‌اند. از این حیث بیت‌کوین توانسته در مدت زمان کوتاهی از شبکه‌های قدیمی در این عرصه مثل BNB Chain و تزوس پیشی بگیرد. اینطور که مشخص است، بیت‌ کوین می‌تواند در بلندمدت خود را به عنوان یکی از شبکه‌های اصلی برای مینت ان اف تی معرفی کند.

BRC-20 چیست؟

جمع بندی

مینت NFT شاید فرایندی باشد که زیاد با آن سر و کار داشته باشید. همانطور که در بخش انواع ان‌اف‌تی اشاره کردیم، ممکن است برای برخی از کالکشن‌ها، خودتان برای مینت دست به کار شوید!

به همین منظور سعی کردیم به بهترین شکل مین NFT و مفاهیم مرتبط با آن مثل انواع و متادیتا را توضیح دهیم.

در ادامه هم بلاک‌چین‌هایی که بیشتر از همه برای مینت NFT مورد استفاده قرار می‌گیرند را معرفی و بررسی کردیم. در این باره باید به این موضوع اشاره کرد که اتریوم همچنان پادشاه بلاک‌ چین‌ها برای مینت NFT است. شلوغی و کارمزدهای نسبتا بالای این شبکه هم نتوانسته است هنرمندان را از فعالیت روی آن منصرف کند.

در کنار اتریوم، پالیگان هم جزء شبکه‌های قدیمی و پراستفاده برای مینت NFT است. سولانا هم با سرعت بسیار بالا و کارمزدهای پایین، می‌تواند انتخاب خوبی برای هنرمندان تازه‌کار باشد. چون هم هزینه‌های کمتری بابت مینت NFT پرداخت می‌کنند و هم این پروسه را در مدت زمان کوتاه‌تری طی خواهند کرد. بیت کوین هم که این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده است و روز به روز به فعالیت آن افزوده می‌شود.

با این تفاسیر انتخاب شما کدام یک از این شبکه‌هاست؟ به عنوان خریدار به سراغ مجموعه‌های اتریومی می‌روید یا اسم و رسم این شبکه برای‌تان اهمیت چندانی ندارد؟ یا اگر هنرمند هستید، دوست دارید در شبکه کارامدی مثل سولانا فعالیت کنید یا محافظه‌کارانه، به سراغ اتریوم بروید؟

سوالات متداول

حال که به پایان مطلب رسیدیم، بد نیست اگر برخی سوالات متداول کاربران در رابطه با مینت NFT را پاسخ دهیم.

مینت NFT چیست؟

مینت NFT به فرایندی اشاره دارد که طی آن، یک توکن غیرمثلی روی بلاک چین ایجاد و سپس در شبکه بلاک چینی ذخیره می‌شود. در واقع با ادغام توکن با اطلاعاتی خاص (Metadata) ، آن دارایی به یک «توکن غیرمثلی» تبدیل می‌شود.

بهترین بلاک چین‌ها برای مینت NFT کدام‌اند؟

براساس تجربیات کاربران، بلاک چین‌های اتریوم، پالیگان، سولانا و بیت کوین، از جمله شبکه‌های مناسب مینت NFT به شمار می‌آیند.

فری مینت چیست؟

مینت رایگان یا فری مینت، شیوه‌ای از عرضه ان‌اف‌تی‌ها است که در آن، نیازی به پرداخت هزینه‌ای بابت ان‌اف‌تی نخواهد بود و هنرمند از خریدار تنها گس‌فی شبکه را درخواست می‌کند. خیلی از مجموعه‌هایی که نیاز به معرفی خود به کامیونیتی NFT دارند، از این روش استفاده می‌کنند. با اینکه شاید عایدی سرمایه برایشان نداشته باشد، اما می‌توانند کامیونیتی خود را بسازند و در مینت‌های بعدی از حضور آن‌ها استفاده کنند.

انواع مختلف مینت NFT کدام‌اند؟

مینت ان اف تی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که از انواع آن، می‌توان به ان اف تی‌های از پیش مینت‌شده (Pre-Minted)، مینت وایت‌لیست (Whitelist Minting)، مینت عمومی (Public Minting) و مینت رایگان (Free Minting) اشاره نمود.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

3

نظر مخاطبان (0)