چگونه پروژه‌های NFT برتر و مناسب سرمایه‌گذاری را شناسایی کنیم؟

امیرحسام محمدی

زمان مطالعه :

9 دقیقه

چگونه می‌توانیم در دنیای NFT، پروژه‌های خوب را پیدا و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؟ شاید این سوالی‌ست که در ذهن شما هم ایجاد شده باشد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم.

دنیای NFT به نوعی یکی از مشتقات دنیای کریپتوکارنسی به شمار می‌رود. دنیایی که ارزش خود را از رمزارزها می‌گیرد و ارزشمندی دارایی‌هایش را به آن‌ها مدیون است. اگر سرمایه‌گذار یا تریدر باهوشی باشید، ساعت‌ها زمان را صرف تحقیق روی پروژه‌های ارز دیجیتال خواهید کرد. چرا که عوامل مختلفی مثل تیم پروژه، تاریخچه پروژه و مالکان آن، نحوه عرضه توکن و ارتباط با مشتریان و فعالیت آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، روی ارزشمندی یک پروژه تاثیرگذار خواهند بود.

اما چرا این “ساعت‌ها“، صرف تحقیق روی پیدا کردن پروژه‌های NFT خوب نمی‌شود؟! آیا یک سرمایه‌گذاری مطمئن در حوزه NFT نیازمند چنین تحقیقاتی نیست؟  البته که هست. البته شاید هم خیلی‌ها اصلا مطلع نباشند که چگونه باید پروژه‌های خوب NFT را شناسایی کرد. یا شاید هم فکر می‌کنند سرمایه گذاری روی NFTها، خیلی ساده است و تحقیق نیاز ندارد!

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که اصلا یک پروژه NFT خوب چه خصوصیاتی دارد. چگونه و از طریق چه بسترهایی می‌توانیم پروژه‌های ارزشمند NFT را پیدا کرده و درباره آن‌ها اطلاعات کسب کنیم. در ادامه هم چند نمونه از پروژه‌های NFT ارزشمند که امتحان خود را پس داده‌اند را بررسی می‌کنیم.

پس تا پایان این مقاله با پول نو همراه باشید!

از کجا بفهمیم یک پروژه NFT برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

مارکت NFT یکی از بازارهایی‌ست که تحلیل‌های مرسوم مانند تحلیل تکنیکال در آن کاربردی ندارد. البته بررسی قیمت یک NFT می‌تواند فاکتوری مهم به حساب بیاید ولی نمی‌توانیم از ابزارهای تکنیکالی مرسوم برای پیش بینی آینده ان اف تی‌ها استفاده کنیم. تحلیلی که می‌تواند خیلی در بررسی ارزش یک پروژه NFT موثر باشد، «تحلیل بنیادی یا فاندامنتال» است.

تحلیل فاندامنتال چیست؟ آموزش گام به گام تحلیل بنیادی پروژه‌های کریپتویی

اصول تحلیل فاندامنتال پروژه‌های ارز دیجیتال با پروژه‌های NFT تقریبا مشترک است. اما در بررسی عوامل تاثیرگذار بر ارزشمندی یک مجموعه NFT تفاوت‌های جزئی‌ای وجود دارد. در ادامه بررسی می‌کنیم چه عواملی در ارزشمندی یک پروژه NFT تاثیرگذارند و چگونه باعث ایجاد ارزش برای NFTها می‌شود.

شناسایی پروژه‌های برتر NFT

کاربرد (Utility)

کاربرد یا Utility یک NFT نشان می‌دهد که در دنیای واقعی چه استفاده‌ای از آن می‌توان کرد. این عامل برای اولین بار توسط مجموعه «BAYC» مطرح شد که هولدرهای این کالکشن، بلیتی برای شرکت در مراسمات خاص دریافت می‌کردند.

به جز بلیت رویداد که امروزه، خود به یک نوع مجزا از NFT تبدیل شده است، انواع دیگری هم برای کاربرد وجود دارد. مثل محصولات فیزیکی مثل کفش و تیشرت؛ این نوع از کاربرد در NFTها و برندهایی که در حوزه پوشاک هستند، زیاد به چشم می‌خورد. یکی دیگر از انواع کاربرد، قرار گرفتن در وایت لیست پروژه‌های بعدی تیم تولیدکننده است. خیلی از اوقات، تیم پروژه اعلام می‌کنند که هولدرهای پروژه، در آینده در وایت لیست پروژه‌های بعدی تیم، مثل کالکشن‌های دیگر یا توکن اختصاصی پروژه قرار خواهند داشت.

این اتفاق برای هولدرهای مجموعه آزوکی (Azuki) و بورد ایپ یات کلاب (BAYC) رخ داد. به تازگی تیم آزوکی مجموعه دیگری به نام «المنتالز Elementals» منتشر کرد که شامل ۲۰٬۰۰۰ ان اف تی می‌شد. ۱۰٬۰۰۰ ان‌اف‌تی از این مجموعه مختص دارندگان آزوکی‌ها بود. یا «یوگا لبز Yuga Labs»، تیم سازنده مجموعه BAYC، ابتدا توکن اختصاصی خودش یعنی «Ape Coin (APE)» را برای هولدرهای کالکشن BAYC ایردراپ کرد.

خرید ایپ کوین

اگر یک پروژه ان‌اف‌تی، Utility داشته باشد، بر ارزش آن خواهد افزود. از طرفی نشان می‌دهد که خالقان آن پروژه برای هولدرهای‌شان ارزش قائل اند.

این موضوع که آیا پروژه کاربرد خواهد داشت یا خیر، در نقشه راه (Roadmap) یا وایت‌پیپر پروژه مشهود است. در ادامه مقاله به بررسی این عوامل نیز خواهیم پرداخت.

میزان نادر بودن (Rarity)

مجموعه‌های NFT برخلاف خیلی از پروژه‌های رمزارزی، عرضه نامحدود ندارند. تعداد NFTهای یک کالکشن عموما محدود است و همان NFTهای محدود هم، با عناصری خاص از یکدیگر متمایز می‌شوند. چون تعداد محدود NFT در یک مجموعه باعث می‌شود ارزش آن‌ها بیشتر شود. از طرفی از بین آثاری که در یک کالکشن قرار دارند، ممکن تنها تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها یک ویژگی خاص مثل “کلاه” را داشته باشند.

برای مثال مجموعه «CryptoPunks» را در نظر بگیرید. این کالکشن با عرضه محدود ۱۰٬۰۰۰ تایی، یکی از گران‌ترین و شاخص‌ترین مجموعه‌های دنیای NFT است. هرکدام از NFTهای این مجموعه، ویژگی‌های به خصوصی دارند و برخی از این ویژگی‌ها رایج، و برخی بسیار کمیاب هستند. در تصویر زیر، CryptoPunksها را در مارکت‌پلیس «اوپن‌سی OpenSea» مشاهده می‌کنید. در نوار سمت چپ، می‌توان ان‌اف‌تی‌های این مجموعه و هرمجموعه دیگری را بر اساس ویژگی‌هایشان فیلتر کرد. برای مثال ما فیلتر «کلاه خلبانی» را انتخاب کردیم و می‌بینید که تنها ۵۴ اثر از ۱۰٬۰۰۰ ان‌اف‌تی این مجموعه، این ویژگی را دارند. همین کمیابی، ارزش آن‌ها را بسیار بیشتر می‌کند.

کالکشن ان اف تی CryptoPunks در اوپن سی

مجموعه‌هایی که اینگونه برای خود ایجاد “کمیابی” می‌کنند، ارزش بیشتری از سایر مجموعه‌ها برای سرمایه‌گذاری خواهند داشت.

جامعه (Community)

فعالیت، اندازه آن و ارادتی که اعضا و هولدرهای یک مجموعه به آن دارند، پارامتر خوبی برای سنجش ارزش یک NFT است. ممکن است به دلیل محدود بودن تعداد NFTها در یک مجموعه، افراد زیادی نتوانند یکی از آن‌ها را داشته باشند. اما با این حال درباره ارزش آن کالکشن صحبت می‌کنند و آن را به عنوان یک پروژه خوب معرفی می‌کنند. درست مثل وقتی که ممکن است خیلی‌ها پول خریدن یک لامبورگینی را نداشته باشند، اما از علاقه به آن دست بر نمی‌دارند!

جامعه (Community) nft

از طرفی گاهی اوقات دیده می‌شود که اعضای جامعه یک NFT، در شبکه‌های اجتماعی خود درباره آن صحبت می‌کنند. همچنین درباره نحوه فعالیت پروژه در آینده و اینکه چه اقداماتی می‌تواند به بهبود آن کمک کند، پیشنهاداتی می‌دهند.

اعضای فعال جامعه پروژه NFT، یک برد برای آن به شمار می‌روند.

کفِ قیمت (Floor Price)

اگر خیلی به تحلیل قیمتی پروژه‌ها علاقه دارید، یا از تحلیل تکنیکال برای تحلیل پروژه‌های کریپتویی استفاده می‌کنید، این نرخ شاید بتواند کمی کمک‌تان کند! کف قیمت یک پروژه نشان می‌دهد ارزان‌ترین NFT مجموعه، چه قیمتی دارد. بررسی تغییرات این قیمت باعث می‌شود فرصت مناسب را برای سرمایه‌گذاری روی پروژه پیدا کنیم.

فرضا ممکن است مجموعه‌ای در گذشته کف قیمت بالایی داشته بوده باشد. اما بررسی آن در حال حاضر نشان می‌دهد کف قیمت مجموعه، نسبت به گذشته ارزان است و الان می‌تواند فرصت خوبی برای خریدن و سرمایه‌گذاری روی کالکشن باشد.

تیم پروژه (Team)

بررسی تیم سازنده و فعال روی یک پروژه، یکی دیگر از عواملی‌ست که نشان می‌دهد آیا یک NFT برای سرمایه‌گذاری مناسب است یا خیر. معمولا پروژه‌هایی هستند که بررسی تیم سازنده‌شان نشان می‌دهد قبلا هم روی پروژه‌های NFT دیگر کار کرده اند. اگر در این بین پروژه قبلی تیم سازنده و موفقیت آن را بررسی کنیم، می‌توانیم برای سرمایه‌گذاری روی پروزه فعلی آن‌ها، بهتر تصمیم بگیریم.

از طرفی اینکه چه کسانی روی یک پروژه NFT کار می‌کنند هم مهم است. چون فعالیت افراد متخصص از جمله گرافیست‌ها، برنامه‌نویس‌ها و بازاریاب‌ها، نشان می‌دهد روی آن پروژه فکر و کار شده است.

نقشه راه (Roadmap) یا وایت پیپر (Whitepaper)

خیلی از پروژه‌های NFT نقشه راهی برای فعالیت‌های آینده خود ندارند و خیلی‌ها هم اینگونه نیستند. نقشه راه نشان می‌دهد هنرمند یا تیم سازنده پروژه، چقدر برای آینده آن فکر کرده است و قرار است چه اقداماتی را برای بهبود پروژه انجام دهد.

اگر پروژه‌ای نقشه راه داشته باشد، احتمالا در سایت پروژه آن را پیدا خواهید کرد. و احتمالا در این نقشه، برنامه‌های آینده خالق آن به طور دقیق و با برنامه زمانی مشخص شده‌اند.

نقشه راه کالکشن آزوکی

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (Social Networks) مثل توییتر و دیسکورد

فعالیت تیم سازنده و پروژه‌های در شبکه‌های اجتماعی و همچنین تعداد دنبال‌کنندگان این صفحات، یکی از بهترین معیارهای تشخیص پروژه‌های خوب است. در واقع این فاکتور بهتر از خیلی از فاکتورهای دیگری که بررسی کردیم، جواب خواهد داد.

اینکه افراد زیادی شبکه‌های اجتماعی یک پروژه را دنبال می‌کنند، نشان از ارزش پروژه می‌دهد. همچنین فعالیت این دنبال‌کنندگان در این شبکه‌ها هم عامل خوبی برای سنجش ارزشمندی پروژه خواهد بود.

ریتوییت کردن توییت‌های پروژه، کامنت‌های مثبت و زیاد و تعداد بالای اعضای دیسکورد از جمله عواملی هستند که در این فاکتور، مد نظر گرفته می‌شوند.

بازاریابی (Marketing)

برای هر کسب و کار و هر فروشی، بازاریابی یکی از عوامل تاثیرگذار در موفقیت پروژه خواهد بود. پروژه‌های NFT هم از این قاعده مستثنی نیستند. اینکه تیم پروژه و هنرمند چگونه آثارشان را معرفی می‌کنند، از چه اسم و طراحی‌ای برای آن استفاده کرده اند و چه وعده‌های قابل تحققی برای آینده پروژه دارند، در بررسی بازاریابی پروژه، مد نظر قرار گرفته می‌شود.

پروژه‌های برتر NFT و دلیل موفقیت آن‌ها

در ادامه چند مورد از برترین پروژه‌های مارکت NFT را بررسی می‌کنیم. این مجموعه‌ها از قضا جزء گران‌قیمت‌ترین و لوکس‌ترین مجموعه‌های دنیا هستند، اما اگر مثل خیلی از افراد دیگر، توانایی خریدن یکی از NFTهای چنین مجموعه‌هایی را ندارید، اشکالی ندارد، چون خیلی از ماها نیز همین‌گونه‌ایم! قصد ما از معرفی پروژه‌های ذیل، این است که عوامل رشد و موفقیت آن‌ها را بیان کنیم تا در بررسی پروژه‌های دیگر، بدانید چه عواملی می‌توانند روی ارزشمندی یک NFT تاثیرگذار باشند.

Bored Ape Yacht Club (BAYC)

 مجموعه «کلوپ قایقی میمون‌های خسته» شاید نمادین‌ترین پروژه‌ تاریخ NFT باشد. موفقیتی که این مجموعه به دست آورد به حدی بود که هنوز هم می‌بینیم مجموعه‌های جدید با تم و ساختار “میمونی” ساخته و عرضه می‌شوند!

مجموعه میمون‌های خسته bayc

همانطور که اشاره کردیم، مفهوم کاربرد (Utility) برای اولین بار توسط کالکشن BAYC مطرح شد. این کالکشن مراسمی به صورت حضوری ترتیب داد و فقط برای هولدرهای مجموعه بلیت صادر کرد. این بلیت اولین کاربردی بود که برای یک NFT در دنیای واقعی ایجاد شد. همین باعث شد تا در ادامه و با کاربردی‌تر شدن مجموعه‌های دیگر، این قابلیت به یک «آپشن» برای پروژه‌های NFT تبدیل شد!

«یوگا لبز Yuga Labs»، تیم سازنده مجموعه BAYC، مجموعه‌های موفق دیگری هم دارد. از جمله «MAYC» و «BAKC». علاوه بر کالکشن‌های NFT این تیم، یوگا لبز روی پروژه‌های متاورسی و گیم هم کار کرده که در آن‌ها هم بسیار موفق بوده است.

سابقه درخشان، نقشه راه مشخص و تعیین‌شده برای پروژه‌ها و کاربردهای مختلف، تنها چند مورد از اقدامات بسیار خوب تیم یوگا لبز برای موفقیت محصولاتش است.

آزوکی (Azuki)

این مجموعه با تم انیمه‌ای و ژاپنی خاص خود، به یکی از پرفروش‌ترین و لوکس‌ترین مجموعه‌های دنیای NFT تبدیل شده است. طراحی بسیار زیبا و خاص کاراکترهای این کالکشن، شاید اصلی‌ترین دلیل موفقیت این مجموعه باشد.

علاوه بر کیفیت طراحی ساخت این مجموعه، محدودیت عرضه و کمیابی‌های در نظر گرفته‌شده برای آن هم در موفقیتش تاثیرگذار بوده است. تیم «چیرو لبز Chiru Labs» که خالق این مجموعه است، با طراحی نقشه راه داستان‌گونه، سعی کرده تا نوعی روایت برای آن به ‌وجود بیاورد. دنیای آزوکی، شبیه به یک داستان فانتزی یا بازی ویدئویی‌ست که هر کاراکتر، داستان و ویژگی‌های خاص خود را دارد.

آزوکی از مجموعه‌هایی‌ست که کاربردهای بسیار جذابی هم دارد. برای مثال به همین تازگی، مجموعه دیگر این تیم، یعنی «المنتالز Elementals» طراحی و تولید شد. مجموعه‌ای که اکثر آن به هولدرهای آزوکی‌ها می‌رسید و مابقی آن‌ها هم برای مینت، در دسترس عموم قرار گرفتند. البته ماجراهای عجیبی هم در پروسه مینت المنتالز ایجاد شد که در این خبر به آن پرداختیم.

سرمایه‌گذاری موفق روی NFT

خرید یک NFT، به نوعی شبیه به سرمایه‌گذاری در بازار سهام یا املاک است. شما یک دارایی را می‌خرید و صبر می‌کنید تا ارزش آن بالاتر برود و شما هم به سودی برسید. این خرید اگر آگاهانه باشد، نتیجه خوبی هم خواهد داشت و دست خالی از بازار NFT بیرون نخواهید رفت! اما اگر از روی دانش سرمایه‌گذاری نکنید، این کار هم مثل سرمایه‌گذاری‌های هیجانی در بازارهای دیگر، نتیجه‌ای جز از دست رفتن پولتان نخواهد داشت.

اما باید چه کنیم تا در این بازار، دچار ضرر نشویم؟ با استناد بر حرف‌هایی که زدیم و برخی مطالب دیگر، می‌توانیم با ارائه راه‌حل‌های زیر، به شما کمک کنیم تا سرمایه‌گذاری موفقی در حوزه توکن‌های غیرمثلی داشته باشید.

– خوب تحقیق کنید

سرمایه‌گذاری روی هرچیزی، و به ویژه NFTها نیازمند تحقیق بسیار است. با استفاده از نکاتی که گفتیم و خصوصیاتی که برای یک پروژه NFT خوب بیان کردیم، به دنبال مجموعه‌های ارزشمند بگردید. در ادامه توضیح خواهیم داد که از طریق چه پلتفرم‌هایی می‌توانید پروژه‌های ترند و پروژه‌هایی که قرار است مینت شوند را پیدا کنید.

به این وبسایت‌ها سر بزنید و پروژه‌های برجسته را پیدا کنید. بررسی سایت پروژه و توییتر و دیسکورد آن‌ها را هم فراموش نکنید. با سرچ کردن هشتگِ اسم پروژه در توییتر و نام پروژه در گوگل، ببینید بقیه چه حرف‌هایی درباره آن می‌زنند. به دیسکورد مجموعه سر بزنید و ببینید چه فعالیتی در آن می‌شود. ایا سرور به طور مرتب، دسته‌بندی شده؟ آیا اعضای تیم پروژه در آن فعال هستند و به سوالات کاربران پاسخ می‌دهند؟ آیا اطلاع‌رسانی درباره پروژه در سرور انجام می‌شود؟

همه این مطالب می‌توانند به شما در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در پروژه کمک کنند.

– مراقب کلاهبرداری‌ها باشید

مثل خیلی از پروژه‌های اسکم و کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال، چنین پروژه‌هایی در مارکت NFT هم وجود دارند. خیلی‌ها سعی می‌کنند خودشان را به عنوان پروژه‌های بزرگ جا بزنند. و ادعا هم می‌کنند که یک «CryptoPunk» چند صدهزار دلاری را، با قیمت ۱۰۰ دلار به شما می‌فروشند!

یا خیلی‌ها از شما می‌خواهند که در پلتفرم‌های ناشناخته که کمتر کسی هم اسم آن‌ها را شنیده، خرید خود را انجام دهید. بیشتر این سایت‌ها، به منظور کلاهبرداری طراحی شده اند و به محض دسترسی به والت شما، سریعا آن را خالی می‌کنند.

مطمئن باشید که پروژه‌های معتبر، در مارکت‌پلیس‌ها معتبر مثل «اوپن‌سی OpenSea»، «بلر Blur»، «LooksRare»، «X2Y2» و پلتفرم‌های نام‌آشنای دیگر لیست خواهند شد. علاوه بر مارکت‌پلیس، بلاک‌چینی که روی آن توسعه داده شده اند هم معتبر و شناخته‌شده خواهد بود.

معرفی بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن پروژه‌های برتر NFT

برای چک کردن عواملی که باید برای سرمایه‌گذاری روی NFTها در نظر بگیرید، ابزار و وبسایت‌های مفید و خوبی وجود دارند. در ادامه چند مورد از کارآمدترینِ آ‌ن‌ها را بررسی می‌کنیم.

NFTGo

وبسایت «ان‌اف‌تی گو NFTGo» یکی از سایت‌های بررسی بازار NFT است که اطلاعات خوبی در اختیارمان قرار می‌دهد. بخش‌های مختلفی در این سایت وجود دارد که هرکدام استفاده خاص خود را دارند. این ابزار شاید یکی از کامل‌ترین ابزارها برای بررسی بازار NFT و دریافت اطلاعات درباره پروژه‌های مختلف و کلیت مارکت باشد.

از بخش Discover این سایت، می‌توانیم به اطلاعات زیر دسترسی داشته باشیم:

بررسی سایت NFTGo

Trending: پروژه و مجموعه‌هایی که در حال حاضر ترند هستند و خرید و فروش زیادی دارند، در این قسمت دیده می‌شوند.

Hot Mints: مجموعه‌هایی که در حال حاضر در مرحله مینت شدن هستند و تعداد مینت بالایی در آن‌ها انجام می‌شود.

Top collections: بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین کالکشن‌های بازار در این قسمت هستند.

Sweeps: قابلیتی در خیلی از مارکت‌پلیس‌ها وجود دارد که تریدرها و کلکسیونرها با استفاده از آن، تعداد زیادی از NFTهای یک مجموعه را به‌صورت یکجا خریداری می‌کنند. این قابلیت «سوییپ Sweep» نامیده می‌شود؛ و در این قسمت از سایت، سوییپ‌هایی مهمی که صورت گرفته را مشاهده می‌کنیم.

Whale Signals: فعالیت نهنگ‌های بازار NFT را در این قسمت پیدا خواهید کرد.

Drops: پروژه‌هایی که قرار است در آینده نزدیک لانچ و معرفی شوند، در این قسمت نمایش داده می‌شوند.

در بخش Analytics و Market Overview هم اطلاعاتی مربوط به نمای کلی بازار پیدا می‌شود. اینکه نسبت خریداران به فروشندگان چگونه بوده است. یا اینکه NFTهای معامله‌شده در چندوقت اخیر، از چه نوعی بوده‌اند (پروفایلی، موسیقی، گیمینگ و…).

انواع مختلف NFT؛ نگاهی جامع به انواع توکن‌های غیر مثلی

NFTmintradar

اگر دوست دارید تمام مینت‌های دنیای NFT را در رادار خود داشته باشید، می‌توانید از این سایت استفاده کنید! تمام مینت‌‌هایی که در حال انجام‌شدن (Ongoing Mints) هستند و مینت‌هایی که در روزهای آینده (Upcoming Mints) انجام خواهند شد، در NFTmintradar وجود دارند.

بررسی سایت nftmintradar

در تصویر، برخی از مجموعه‌هایی که در قرار است در روزهای آینده مینت شوند را می‌بینید. توضیح مختصری درباره مجموعه، شبکه‌ای که روی آن قرار دارد و شبکه‌های اجتماعی پروژه، برای هر پروژه مشخص شده است. ویژگی مثبت این سایت این است که می‌توانیم به طور همزمان، به مجموعه‌های زیادی دسترسی پیدا کنیم و همه آن‌ها را بررسی کنیم. و از آن‌جایی که NFTmintradar شبکه‌های اجتماعی هر مجموعه را هم در اختیارمان قرار می‌دهد، دیگر نیاز نیست برای پیدا کردن آن‌ها، به سراغ وبسایت اصلی تک تک پروژه‌ها برویم.

قابلیت فیلترکردن پروژه‌ها در این سایت هم بسیار کاربردی‌ست. علاوه بر قابلیت فیلترکردن پروژه‌ها بر اساس بلاک چین، امکان مرتب کردن آن‌ها بر اساس زمان مینت و تعداد فالوورهای توییتر و اعضای دیسکورد هم از طریق بخش «Sort» امکان‌پذیر است.

Moon.ly

بسیاری از امکانات این وبسایت در وبسایت‌های قبلی هم پیدا می‌شوند، اما «Moon.ly» یک قابلیت منحصر به فرد دارد که در خیلی از سایت‌ها نیست. در صفحه اصلی سایت، بخشی مربوط به مجموعه‌هایی وجود دارد که کفِ قیمت آن‌ها در ۲۴ ساعت گذشته، تغییرات زیادی داشته. این قسمت می‌تواند برای پیدا کردن کالکشن‌های باارزشی که حالا قیمت مناسبی برای خرید دارند، بسیار کاربردی باشد.

بررسی سایت moon.ly

مینت NFT چیست؟ معرفی بهترین بلاک چین‌ها برای مینت ان اف تی

سخن آخر

پول درآوردن از حوزه‌ای که سرمایه فعلی شما قرار است در آن درگیر باشد، شغل بسیار مهم و حساسی‌ست! سرمایه‌گذاری هم یکی از فعالیت‌های این حوزه است که تحقیق و دانش قابل قبولی را می‌طلبد. به خصوص در مارکت NFT که هرروزه چندده NFT لانچ و برای مینت آماده می‌شوند. باید بدانیم که چگونه می‌توان آن تعداد انگشت‌شمار از پروژه‌های ارزشمند را پیدا و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

فاکتورهای مهمی وجود دارد که در بررسی پروژه‌های ارزشمند برای سرمایه‌گذاری، باید در نظر گرفت. در این مقاله سعی کردیم این فاکتورها را بیان کرده و به توضیح کامل هر مورد بپردازیم.

تجربه شما از سرمایه‌گذاری در NFT چیست؟ آیا قبلا به نکاتی که در مقاله بیان شدند، توجه می‌کردید؟ اگر پاسخ‌تان «خیر» است، احتمالا تجربه خوشایندی از این سرمایه‌گذاری به ذهنتان نمی‌رسد!

از کجا بفهمیم یک پروژه NFT برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

مارکت NFT یکی از بازارهایی‌ست که تحلیل‌های مرسوم مانند تحلیل تکنیکال در آن کاربردی ندارد. البته بررسی قیمت یک NFT می‌تواند فاکتوری مهم به حساب بیاید ولی نمی‌توانیم از ابزارهای تکنیکالی مرسوم برای پیش بینی آینده ان اف تی‌ها استفاده کنیم. تحلیلی که می‌تواند خیلی در بررسی ارزش یک پروژه NFT موثر باشد، «تحلیل بنیادی یا فاندامنتال» است.

آیا با سرمایه گذاری در NFT می‌توان ثروتمند شد؟

حقیقت این است که بازار ان اف تی‌ فرصت‌های خوبی برای کسب درآمد فراهم کرده است، اما نمی‌توان از آینده NFTها به طور قطعی مطمئن شد و از آنجایی که شاخص‌های زیادی در این بازار تاثیر دارند باید پیش از سرمایه به اندازه کافی تحقیق کنیم.

4
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Hamid
Hamid
6 ماه قبل

سلام وقت بخیر
یک نقاشی داشتم میخواستم ببینم چجوری میتونم اون رو به ان اف تی تبدیل کنم؟

Nasi
Nasi
6 ماه قبل

عالی ، نمیدونم چطور بگم که چقد همه ی اطلاعات رو مرتب، خلاصه و شفاف گفتید

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

4

8

نظر مخاطبان (4)