بازار گاوی و بازار خرسی چه مفهومی دارند؟

مهدی غلامی

زمان مطالعه :

4 دقیقه

یکی از اصطلاحات رایج بین تریدرها و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، بازار خرسی (Bear Market) و بازار گاوی (Bull Market) است. اما منظور از بازار گاوی و بازار خرسی چیست؟ این اصطلاحات چه چیزی را به ما نشان می‌دهند و در هر کدام از مواقع چه باید کرد؟ بهتر است ابتدا تعریفی درست از «بازار» یا «مارکت» داشته باشیم.

بازار دقیقا به چه معنی است؟

اساس بازار بر خرید و فروش یا عرضه و تقاضای یک کالا یا یک دارایی استوار است و هر فضایی که در آن ارزشی بین دو گروه خریدار و فروشنده مبادله شود «بازار» نامیده می‌شود. بنابراین همیشه در یک بازار دو طرف باید وجود داشته باشند و الزاما هم در یک بازار سالم هیچ عاملی به جز خریدار و فروشنده نهایتا تعیین‌کننده نیست و این دو هستند که روی بهای ارزش یا دارایی مورد معامله تاثیر می‌گذارند.

در بازار‌های مالی هم مسئله به همین صورت است و رقابتی بین خریدار و فروشنده وجود دارد. در واقع قیمت، فرزند و محصول رقابت خریدار و فروشنده است و از آن به نبرد یا جنگ خریدار و فروشنده هم تعبیر می‌شود. در این جنگ گاهی خریدا‌‌ر‌ها پیروز می‌شوند و تعیین کننده هستند و دوره‌هایی هم فروشنده‌ها بازار را در دست می‌گیرند و قیمت دارایی مورد معامله را تعیین می‌کنند.

در این مبارزه تقاضای خریداران عامل افزایش قیمت و عرضه فروشندگان عامل کاهش قیمت است و در دوره‌های زمانی مختلف پیروز این نبرد یکی از این دو هستند.

از خریدارها به عنوان گاوها نیز نام می‌برند و به فروشنده‌ها لقب خرس‌ها را می‌دهند. بازار، میدان نبرد گاوها با خرس‌هاست!

توضیح مفهوم بازار خرسی و بازار گاوی روی نمودار
به بازاری که روند قیمت در آن نزولی است Bearish یا خرسی و به بازاری که روند قیمت در آن صعودی است Bullish یا گاوی می‌گوییم.

بازار گاوی چیست؟

گفتیم که وقتی بازار صعودی است، اصطلاح گاوی (Bullish) را به کار می‌بریم. این یعنی شرایط اقتصادی مطلوب است و حجم بازار در حال افزایش است. این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران حس مثبتی دارند و امیدوارند که قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

افزایش مداوم در قیمت دارایی‌ها در بازار صعودی با اقتصاد قوی و سطوح بالای اشتغال همراه است. این امر هم در مورد بازارهای ارزهای دیجیتال و هم بازارهای سنتی صدق می‌کند.

بازار گاوی در کریپتو با افزایش ۴۰ درصدی قیمت طی یک تا دو روز سناریویی کاملا عادی است. این به این دلیل که بازارهای کریپتو نسبتا کوچک‌تر از بازارهای سنتی هستند و بنابراین، نوسانات بیشتری دارند.

بول ران چیست؟

به دوره‌ یا بازه زمانی‌ای که روند بازار صعودی است بول ران Bull run گفته می‌شود. بسیاری از بول ران‌ها پس از موفقیت یک رویداد عرضه اولیه (ICO) آغاز می‌شوند. در مقاله ICO چیست؟ توضیح مفهوم ICO یا عرضه اولیه کوین‌ به زبان ساده، با این مفهوم آشنا می‌‌شویم.

در بازار کریپتو، حالت گاوی مرحله‌ای صعودی برای ارزهای دیجیتال است. در اینجا، شاهد رشد ارزش ارزهای دیجیتال با شرایط اقتصادی مطلوب و سرمایه‌گذاران خوش‌بین هستیم که می‌خواهند از سبدهای رو به رشد کریپتوی خود نهایت استفاده را ببرند.

بازار صعودی تا زمانی ادامه دارد که عرضه بیش از تقاضا باشد. پس از مدتی گاوها به اصطلاح خسته می‌شوند و بازار تغییر می‌کند و به بازار خرسی (Bearish) تبدیل می‌شود!

بازار گاوی چیست. گاو قرمز

چرا بازار گاوی می‌شود؟ علائم یک بازار گاوی کریپتو چیست؟

  • افزایش قیمت در یک دوره زمانی پایدار؛
  • تقاضای زیاد در مقابل عرضه کم؛
  • افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار؛
  • افزایش ارزش پروژه‌های خاص؛
  • درج صحبت‌هایی در مورد ارز دیجیتال در رسانه‌های مهم و همچنین شبکه‌های اجتماعی؛
  • علاقه عمومی به ارزهای دیجیتال در میان افراد مشهور، اینفلوئنسرها و سایر کسانی که ممکن است قبلا علاقه‌ای به ارزهای دیجیتال نداشته باشند.
  • افزایش شدید قیمت‌ها در نتیجه اخبار مثبت؛
  • کاهش اندک قیمت‌ها در نتیجه انتشار اخبار منفی.

بازار خرسی (Bearish) چیست؟

در مقابل بازار گاوی، بازار خرسی وجود دارد. بازار خرسی به شرایطی در بازار می‌گوییم که در آن ارزش ارزهای دیجیتال حداقل ۲۰ درصد کاهش یافته است و به کاهش خود ادامه می‌دهد. یک مثال برای بازار خرسی سقوط معروف ارزهای دیجیتال در دسامبر ۲۰۱۷ است. این سقوط در نتیجه کاهش قیمت بیت کوین از ۲۰ هزار دلار به ۳۲۰۰ دلار طی چند روز بود!

مشخصه یک بازار نزولی، افت ۲۰ درصدی یا بیشتر در پی صعودهای قبلی است. به این ترتیب، قیمت‌ها پایین است و به طور مداوم کاهش می‌یابد. روند نزولی نیز بر دیدگاه سرمایه گذاران تاثیر می‌گذارد و الگوی نزولی بیشتری را تداوم می‌بخشد. این شرایط می‌تواند ناشی از سیاست‌های اقتصادی ضعیف، بحران‌های ژئوپلیتیکی، ترکیدن حباب های بازار و حتی بلایای طبیعی باشد.

در بازار خرسی، امیدواری و خوشبینی وجود ندارد و اعتماد عمومی نسبت به افزایش قیمت‌ها از بین رفته است بنابراین افراد شروع به بیرون کشیدن یا تبدیل سرمایه خود می‌کنند.

به طور معمول، هدف معامله‌گران ارزهای دیجیتال، خرید دارایی‌ها در بازار نزولی، به ویژه در زمان سقوط (Crash) است. با این حال، دانستن اینکه دقیقا چه زمانی یک بازار نزولی به پایان رسیده دشوار است. حدس اینکه چه ارزی سقوط می‌کند و کی اوج می‌گیرد، بیشتر به یک قمار شبیه است!

قیمت ها معمولا لحظه‌ای کاهش می‌یابد که اخبار مربوط به شرایط نامطلوب در مورد یک ارز دیجیتال یا سهام خاص منتشر می‌شود. مارپیچ نزولی باعث می‌شود افراد بیشتری از سرمایه‌گذاری خودداری کنند، زیرا این باور وجود دارد که اخبار بد بیشتری به زودی خواهد آمد و نیاز است خود را برای بدترین‌ها آماده کنند.

برخی حتی دارایی های خود را به دلیل وحشت می‌فروشند و روند نزولی ایجاد می‌کنند. بازارهای نزولی در نهایت آرام می شوند و سرمایه گذاران به آرامی اعتماد به نفس پیدا می‌کنند و دوباره چرخه صعودی جدیدی آغاز می‌شود.

بازار خرسی چیست؟ لوگوی بیت کوین

چرا بازار خرسی می‌شود؟ علائم بازار خرسی چیست؟

  • حجم کم معاملات: این یعنی مردم به دلیل عدم اطمینان در بازار شروع به نگه داشتن ارهای دیجیتال خود کرده‌اند.
  • احساسات منفی ناشی از امور مالی سنتی: نمونه‌ای از این موارد زمانی بود که جیمی دیمون، مدیر عامل جی پی مورگان در سال ۲۰۱۷، بیت کوین را یک کلاهبرداری خواند. این درست چند ماه قبل از اینکه قیمت بیت کوین به ۲۰ هزار دلار در هر واحد برسد اتفاق افتاد!
  • تقاطع مرگ (Death cross): شاخص فنی مربوط به عبور دارایی از میانگین متحرک ۵۰ روزه به میانگین متحرک ۲۰۰ روزه.
  • پسرفت: زمانی که قیمت دارایی در بازار آتی کمتر از قیمت فعلی بازار باشد.
  • تغییرات در نرخ وجوه فدرال: نرخی که بانک‌ها با آن ذخایر اضافی خود را یک شبه وام می‌دهند یا قرض می‌گیرند.
  • مداخله نهادهای نظارتی: نمونه‌ای از آن محدودیت‌های دولت چین در مورد استخراج بیت کوین است. چنین مداخلاتی باعث می‌شود که بسیاری از ماینرها آفلاین شوند و اعتماد به بازار کاهش یابد.

بهترین استراتژی های ترید برای کسب سود در سال 2024

دلیل نام‌گذاری بازار گاوی و بازار خرسی چیست؟

در مورد علت نام‌گذاری، برخی معتقدند که گاوها در هنگام مبارزه، شاخ‌های خود را به سمت بالا می‌گیرند و برای همین خریداران این‌طور نامیده شده‌اند چون موجب صعودی شدن قیمت می‌شوند. در صورتی که خرس در زمان حمله پنجه‌هایش را از بالا به پایین می‌کشد و روی طعمه خود می‌افتد و این هم دلیلی است برای اینکه از فروشندگان به عنوان خرس‌ها یاد کنیم چون موجب افت قیمت بازار می‌شوند.

یک عامل دیگر که می‌تواند دست‌مایه‌ای برای تحلیل بازار خرسی و بازار گاوی قرار گیرد «حجم معاملات» است. حجم معاملات باید همسو با روند اصلی بازار باشد. البته حجم معاملات یک عامل ثانویه است ولی باید روند را تصدیق کند. در بازار گاوی حجم معاملات با افزایش قیمت بالا می‌رود و در بازار خرسی حجم معاملات در نوسانات مثبت افزایش و در نوسانات نزولی کاهش می‌یابد.

از دیدگاه روانشناسی هم می‌توان این تقسیم‌بندی را مورد تحلیل قرار داد. دو عامل روانکاوانه که در بازار با هم رقابت می‌کنند و حتی شاخصی هم برای آن وجود دارد ترس و طمع می‌باشد.

از این حیث، عامل غالب در بازار گاوی، حس طمع است و افراد زیادی به طمع و امید کسب سود وارد بازار می‌شوند و اتمسفر حاکم بر بازار، امید به کسب سود بیشتر و ورود افراد جدید به بازار است. در بازار گاوی همواره خبرهای مثبتی نیز برای دامن زدن و ترغیب خریداران به خرید بیشتر منتشر می‌شود.

در بازار خرسی حس غالب ترس است و روند نزولی قیمت و ترس از دست دادن سرمایه باعث هجوم فروشندگان برای نقد کردن دارایی و جلوگیری از ضرر بیشتر می‌شود. در این بازار برخلاف بازار گاوی اخبار منتشر شده از رسانه‌ها منفی و در راستای کاهش قیمت است.

در این نوشته به طور کامل درباره شاخص ترس و طمع و تاثیر آن‌ها بر روند بازار توضیح داده‌ایم که خواندنش را توصیه می‌کنیم: شاخص ترس و طمع چیست؟

تحلیل نمودار بازار خرسی و بازار گاوی

انواع روندها در بازارهای مالی چه هستند؟

بر اساس نظریه داو بازار به طور کلی دارای سه روند است: روند صعودی، روند خنثی و روند نزولی.

روند صعودی بازار چیست؟

روند صعودی مجموعه‌ای از نوسانات قیمت است که به افزایش قیمت می‌انجامد. در یک روند صعودی ممکن است قیمت بارها و بارها به سمت بالا و پایین نوسان کند ولی برآیند قیمت مثبت و رو به بالاست. هنگامی که روند غالب بازار صعودی باشد می‌گوییم بازار گاوی است و خریداران یا گاوها قدرت را در دست دارند. این یعنی خریداران بیشتر از فروشندگان هستند و تقاضا، بیشتر از عرضه است که منجر به افزایش قیمت می‌شود.

روند خنثی بازار چیست؟

روند خنثی مجموعه‌ای از نوسانات بازار است که در طی آن قیمت در محدوده خاصی در حال تغییر است و میانگین قیمت تقریبا ثابت است و به اندازه عرضه، تقاضا وجود دارد.

روند نزولی بازار چیست؟

روند نزولی مجموعه‌ای از نوسانات بازار است که قیمت در آن کاهش می‌یابد و برعکس روند صعودی به کاهش قیمت منجر می‌شود هنگامی که روند غالب بازار نزولی باشد بازار خرسی است و فروشندگان یا خرس‌ها قدرت بازار را در دست گرفته‌اند. در این حالت، فروشندگان بیشتر از خریداران هستند و عرضه، بیشتر از تقاضاست بنابراین قیمت‌ها شروع به کاهش می‌کنند.

مدیریت ریسک چیست و چه اهمیتی در سازمان‌ها و بازارهای مالی دارد؟

سخن پایانی

عوامل زیادی در خرسی یا گاوی بودن بازار دخیل‌اند. برای تشخیص اینکه چه تصمیمی در هر بازار بگیریم هم ابزارهای زیادی وجود دارد مانند رصد دامیننس‌ بیت کوین، دامیننس اتریوم، دامیننس تتر، استفاده از اندیکاتورهای مختلف مثل شاخص ترس و طمع و… . تصمیم گیری را منوط کنید به خواندن اخبار، پیگیری جو روانی حاکم بر بازار، آپدیت نگه داشتن خودتان و تصمیم نگرفتن عجولانه.

شما در بازارهای خرسی و گاوی چه واکنشی نشان می‌دهید؟ می‌خرید یا می‌فروشید؟ نظرتان را برای سایر خوانندگان در کامنت منتشر کنید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

1

نظر مخاطبان (0)