اصلاح بازار (Correction) و بازار نزولی (Bear Market) چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

تفاوت اصلاح بازار و بازار نزولی
پوریا دولت‌آبادی

زمان مطالعه :

7 دقیقه

از نوامبر سال ۲۰۲۱ و ثبت سقف تاریخی (ATH) جدید توسط بیت کوین، BTC و دیگر ارزهای دیجیتال روند نزولی شدیدی را پیش گرفتند. به طوری که در زمان نگارش این مطلب، قیمت بیت کوین بیش از ۷۰ درصد با ATH خود فاصله دارد.

آیا پس از ریزش‌های متعدد در یک سال اخیر، بازار کریپتو هرگز به شرایط آرمانی خود باز نمی‌گردد؟ چنین ادعایی بعید به نظر می‌رسد! امّا در هر حال پس از ناتوانی بازار در ماه‌های گذشته، سوالاتی در ذهن معامله گران ایجاد شده است. پاسخ این سوالات، در تفاوت‌های میان اصلاح بازار (Correction) و بازار نزولی (Bear Market) نفهته است.

ممکن است از خودمان بپرسیم که بیت کوین بیشتر با کدام یک درگیر بوده و چگونه می‌توان تفاوت میان‌ آن‌ها را تشخیص داد؟ در ابتدا نیاز داریم تا با مفهوم اصلاح در بازار آشنا شویم و سپس به دیگر مفاهیم بپردازیم.

اصلاح بازار چیست؟

در نوامبر ۲۰۲۰، قیمت بیت کوین به ۱۳.۷ هزار دلار می‌رسید. یک سال بعد و در نوامبر ۲۰۲۱، برای خرید هر واحد BTC به ۶۹ هزار دلار نیاز داشتیم. جالب است که تنها یک سال پس از ثبت این رکورد، بیت کوین در تلاش برای حفظ حمایت ۱۶ هزار دلاری قرار دارد!

اصلاح بازار چیست؟

قیمت BTC در مقایسه با سال قبل ریزش شدیدی را تجربه کرد. این عقب نشینی، پس از یک رشد نجومی اتفاق افتاد و پاسخی بود بر افزایش بیش ازحد قیمت. به این پاسخ، اصطلاحا اصلاح (Correction) گفته می‌شود.

اغلب مواقع، اصلاح قیمت بخشی از طبیعت بازار محسوب می‌شود. بنابراین اکثریت تحلیلگران معتقدند که پس از هر اصلاح، سفارشات بازار تصفیه شده و دارایی مد نظر ما مجددا روند منطقی خود را پیش می‌گیرد.

به عقیده صاحب نظران، معمولا زمانی شاهد اصلاحات هستیم که قیمت‌ها رشد قابل توجهی را پشت سر بگذارند. به طوری که با افزایش شمار خریداران، قیمت افزایش می‌یابد و پس از اصلاح، به نقطه تعادلی خود و سطوح واقعی‌تر می‌رسد.

چه زمانی با اصلاح بازار مواجه هستیم؟

در بازارهای باثباتی مانند سهام، تقریبا هر ۲ سال یک بار شاهد اصلاح در قیمت‌ها خواهیم بود. امّا از آنجایی که کریپتوها در لیست دارایی‌های پرنوسان قرار دارند، در بازار رمزارزها بیشتر با اصلاحات سر و کار داریم.

اصلاحات از الگوی مشخصی پیروی نمی‌کنند. به عبارتی، نمی‌توان زمان مشخصی را برای آن تعیین کرد و می‌توانند ساعـت‌ها، روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها به طول بیانجامد.

بازار رمزارزها تحت تاثیر عوامل متفاوتی قرار دارد. به همین خاطر، ناگزیر به پذیرش نوسانات بی امان این بازار خواهیم بود. در پی همین نوسانات، نمی‌توان زمان دقیقی را برای شروع و پایان یک اصلاح در نظر گرفت.

عوامل موثر بر اصلاح بازار

فشار فروش، عدم نظارت و سرمایه گذاری بیش از حد، از جمله عوامل موثر بر فراز و نشیب‌های دنیای کریپتو هستند. مواردی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، رایج‌ترین محرک‌های قیمتی محسوب می‌شوند.

افزایش شدید خریداران

همانطور که گفتیم در نتیجه افزایش خریداران، شاهد سر به فلک کشیدن قیمت خواهیم بود. پس از چنین موقعیت‌هایی، سرمایه گذاران بسیاری به بازار وارد می‌شوند که نمی‌خواهند از قافله عقب بمانند.

فومو در ارز دیجیتال

پس از طولانی شدن صف خرید، ترس از دست دادن (FOMO) بازار را تسخیر می‌کند! شرایط ناپایداری در بازار به وجود آمده و اصطلاحا حباب قیمتی ایجاد می‌شود. در آخر این حباب ترکیده و با اصلاح (Correction) مواجه می‌شویم.

مشکلات صرافی‌ها

گفتیم که اصلاح را می‌توان بخشی از طبیعت بازار دانست. امّا هر اصلاحی نتیجه حرکات عادی بازار نیست و گاهی اوقات اتفاقات پیشبینی ناپذیر مانند هک صرافی‌ می‌تواند به اصلاح شدیدی در بازار بیانجامد.

اگر یک صرافی با نقدینگی بالا با مشکلات امنیتی مواجه شود، میزان زیادی از دارایی‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرند. در اثر همین موضوع، نمودار ارز دستخوش تغییراتی ناگهانی می‌شود. نمونه‌ای از این اتفاق را می‌توان در زمان سقوط صرافی FTX و تاثیراتی که بر بازار گذاشت مشاهده کرد.

البته ناگفته نماند که اصلاحات غیرمنتظره ناشی از اتفاقاتی هک صرافی‌ها، عمدتا کوتاه مدت بوده و با حل مشکلات، بازار شرایط عادی خود را از سر می‌گیرد.

عدم نظارت

می‌دانیم که بازار کریپتو توسط سازمان یا نهاد مرکزی مشخصی پشتیبانی نشده و به همین خاطر، تا حد زیادی از تصمیمات و قانون گذاری‌ها تاثیر می‌پذیرد.

به عنوان مثال، در سپتامبر سال ۲۰۱۷، چین استخراج بیت کوین را غیرقانونی اعلام کرد. پس از انتشار همین خبر، بهای بیت کوین بیش از ۳۰ درصد کاهش یافت و به ناحیه ۴۱۰۰ دلار رسید.

همچنین اخیرا قیمت بیت کوین بارها تحت تاثیر تصمیمات فدرال رزرو قرار گرفته است. به عنوان مثال در ۱۴ و ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲، فدرال رزرو نرخ بهره را تا ۰.۷۵ درصد افزایش داد. در نتیجه همین تصمیم، ارزش BTC تا ۱۷.۵ هزار دلار ریزش کرد.

بازار نزولی (Bear Market) چیست؟

در مقابل اصلاح بازار، با بازار نزولی یا خرسی (Bear Market) روبرو هستیم. در این شرایط، بازار برای مدت طولانی تری، روند رو به کاهشی را پیش می‌گیرد و دارایی‌هایمان ضررهای شدیدتری را متحمل می‌شوند.

بازار خرسی چیست؟

به هنگام بازار خرسی، عمدتا بازار با بدبینی گسترده‌ای درگیر می‌شود. بازار نزولی تا حد زیادی به شرایط اصلاح شباهت دارد امّا برای مدت زمان بیشتری ادامه می‌یابد.

تفاوت بازار گاوی و خرسی

معمولا زمانی بازار در شرایط نزولی قرار دارد که قیمت دارایی‌ها حداقل ۳۰٪ از اوج فاصله داشته باشند. اگرچه که همانند اصلاح بازار، در دنیای کریپتو نمی‌توان رقم دقیقی را برای مشخص کردن شرایط حاکم بر بازار تعیین کرد.

دیگر تفاوت اصلاح بازار و بازار خرسی، به موقعیت هر یک مرتبط می‌شود. به عبارتی، اصلاح قیمت زمانی اتفاق می‌افتد که بازار یک روند صعودی قدرتمند را پشت سر گذاشته باشد. امّا زمانی می‌توانیم وضعیت دارایی‌ها را نزولی بخوانیم که بازار با یک رکود اقتصادی مواجه شده باشد.

همانند اصلاح بازار که پیش تر به آن پرداختیم، Bear Market هم از عوامل مختلفی تاثیر می‌گیرند و عوامل نام برده می‌توانند آرامش بازار را تحت الشعاع قرار دهند.

بازار نزولی تا چه زمانی دوام می‌آورد؟

درست مانند زمان آغاز بازار خرسی، زمان پایان آن هم متغیر خواهد بود. گاهی اوقات بازارها به مدت چندین ماه با شرایط نزولی درگیر هستند و گاهی اوقات هم تا سال‌ها وضعیت قرمز در بازار حاکم است.

از سال ۱۹۴۷ تا به امروز، بازار سهام آمریکا ۱۴ دوره نزولی را از سر گذرانده است. به نقل از مراجعی مانند Investopedia، هر بازار خرسی از ۸ ماه تا ۱.۵ سال طول خواهد کشید.

فعالسازی سفارشات فروش

به طور متوسط، بازارهای نزولی حدود ۱۰ ماه تداوم دارند. با این حال، این یک اصل ثابت نبوده و در مواردی مانند «زمستان کریپتویی» در سال‌های۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، خرس‌ها برای ۴۱۵ روز کنترل بازار را در دست داشتند.

ماهیگیری در بازار نزولی!

با شنیدن نام Bear Market، همگی یاد زیان‌‌های جبران ناپذیر خواهیم افتاد. امّا هر سکه دو رو دارد و همانطور که در بازار صعودی می‌توانیم بازار را با سود ترک کنیم، در دوره نزول هم استراتژی‌هایی برای کسب سود وجود دارد.

سفارشات فروش

در معاملات آتی یا فیوچرز، ما می‌توانیم سفارشات خرید و فروش خود را فعال کنیم و براساس حرکات قیمت، سود یا زیان‌مان را بشناسیم.

زمانی که مالکیت یک دارایی را در اختیار نداریم، سفارش فروش (Short-Selling Position) را فعال‌سازی می‌کنیم تا با کاهش قیمت دارایی، از مابه التفاوت آن سود ببریم.

علی رغم سوددهی این استراتژی، قرار دادن سفارشات فروش کوتاه مدت می‌توانند ریسک بالایی را به همراه داشته باشند. به همین خاطر است که برای فعالیت در بازار فیوچرز و انجام نوسان گیری، باید با تحلیل تکنیکال آشنا باشیم.

استفاده از تخفیف‌ها!

این استراتژی معمولا به صورت بلندمدت به کار گرفته می‌شود.

اگر حس می‌کنید که بهتر است محافظه کارانه عمل کنید، شاید تلاش برای معاملات Short که پیش تر به آن پرداختیم، چندان برای شما مناسب نباشد. چرا که در برخی موارد، نوسانات روزانه بازار کریپتو از نوسانات سالانه بازار سهام هم بیشتر خواهد بود!

هنگام ریزش قیمت یک ارز، فرصت خوبی را برای خرید در اختیار خواهیم داشت. به عنوان مثال طبیعتا خرید ETH در ناحیه ۱۲۰۰ دلار، آسان‌تر از سرمایه گذاری در اتریوم ۴۸۰۰ دلاری خواهد بود.

انجام تحقیقات کریپتویی

به طور کلی علی رغم فراز و نشیب‌های قیمتی در زمان بازارهای خرسی، سرمایه گذاری بلندمدت تصمیم هوشمندانه‌ای خواهد بود. زیرا هر دارایی با ATH خود فاصله قابل توجهی داشته و همگی باید از این فرصت استفاده کنیم.

انجام تحقیقات

هنگام وقوع اصلاح یا رکود در بازار، بیش از هر زمانی به انجام تحقیقات نیاز داریم. زیرا هنگام ریزش قیمت دارایی‌ها، احساسات منفی در بازار جریان یافته و همین موضوع، ریسک معاملات ما را دو چندان خواهد کرد.

علی رغم فرصت مناسب برای خرید رمز ارز، در بازار خرسی موظف به تصمیم گیری هوشمندانه‌تری هستیم. دلیل این امر هم به ریسک قیمتی دارایی‌ها مربوط می‌شود و هر ارز الگوی متفاوتی را دنبال می‌کند.

مدیریت ریسک چیست و چه اهمیتی در سازمان‌ها و بازارهای مالی دارد؟

بازارهای خرسی موقعیت مناسبی برای افزایش آگاهی و کسب دانش بیشتر درباره دارایی‌ها محسوب می‌شود. به طور خلاصه، انجام تحقیقات موجب می‌شود تا تبدیل به طعمه بازار نشویم!

تنوع در پورتفولیو

پورتفولیوی متنوع

هنگام اصلاح بازار، می‌توانیم دارایی‌هایی را با قیمت بسیار کمتری خریداری کنیم. بنابراین موقعیت مناسبی برای ایجاد تنوع در پورتفولیوی‌مان خواهد بود.

ایجاد تنوع در سبد معاملاتی، یکی از بهترین استراتژی‌ها در مقابله با بازار خرسی محسوب می‌شود. شاید بتوان گفت که انجام این کار، ۲ مزیت مهم را به همراه دارد.

  • آشنایی با شرایط دارایی‌های مختلف: اگر قصد داشته باشیم تا سبد خود را متنوع کنیم، نیاز داریم تا درباره این ارزها مطالعاتی را داشته باشیم و همین موضوع موجب می‌شود تا وضعیت قیمتی حاکم بر هر دارایی‌ را بهتر بشناسیم.
  • تعادل در سود و زیان: در یک پورتفولیوی متنوع، هر ارز روند متفاوتی را پیش می‌گیرد. به همین سبب، اصلاح یا روند نزولی در یک ارز، با رشد یک دارایی دیگر جبران شده و معمولا در زیان نخواهیم بود.
خرید و فروش رمز ارزها

تفاوت اصلاح و بازار خرسی

علی رغم خانمان سوزی، باید بپذیریم که اصلاح در زمان اوج گیری بازار و روند نزولی در زمان رکود، ماهیت بازار را تشکیل می‌دهند و نمی‌توان از آن‌ها فرار کرد! با این حال، شناخت تفاوت‌های این دو می‌تواند تصمیم گیری ما را بهبود ببخشد.

در زمان اصلاح و تثبیت قیمت، بازار حرکات خود را با روندی صعودی آغاز می‌کند و سپس دچار اصلاح می‌شود. علی رغم اینکه نمی‌توان زمان دقیقی را برای پایان اصلاح بیان کرد، امّا می‌توان مطمئن بود که چنین وضعیتی موقتی است.

بازار خرسی (Bear Market) اصلاح بازار (Market Correction)
میزان کاهش قیمتحداقل ۳۰ درصدحداقل ۲۰ درصد
چه زمانی رخ می‌دهد؟در زمان رکودپس از روند صعودی
چند وقت یک بار؟۲-۳ سالچند هفته، ماه یا سال
تا چه زمانی ادامه دارد؟اغلب ۹ماه تا ۱ سالساعت‌ها تا ماه‌ها

همانطور که در جدول مشاهده می‌کنید، اصلاحات بازار کمتر از روند نزولی ادامه می‌یابند. با در نظر گرفتن این موضوع، بدیهی است که بازارهای خرسی، بیشتر از اصلاحات به بازار صدمه می‌زنند.

طبیعتا بازار نزولی شانس بیشتری را برای از بین بردن دارایی‌های سبد ما در اختیار دارد. بنابراین بهتر است پیش از ورود بازار به شرایط نزولی، آن روند را شناسایی کنیم. برای این کار، نیاز داریم تا وضعیت بازار را بشناسیم.

آیا در موقعیت رکود قرار داریم و بازار هیچ گونه عملکرد قدرتمندی را از خود به جای نگذاشته است؟ پس احتمالا خرس‌ها درحال تعقیب قیمت هستند و باید سریعا بهترین واکنش را نشان دهیم.

با این حال، همیشه نمی‌توانیم شرایط حاکم بر بازار را پیشبینی کنیم. در چنین شرایطی، شاید ایده آل ترین راه حل پیش روی ما، ایجاد یک سبد متنوع باشد.

جملات پایانی

از آغاز سال ۲۰۲۲ تا به این لحظه، بازار کریپتو بیش از ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و به ۸۲۷ میلیارد دلار رسیده است. همچنین BTC و ETH هم ۷۰ تا ۷۵ درصد با بالاترین سطح خود فاصله دارند.

در ابتدای آغاز این روند نزولی، بسیاری از آن با عنوان اصلاح یاد کردند که تا حدی درست بود. امّا فقط تا حدی!

روند نزولی ارزهای دیجیتال

به خاطر داریم که طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، دنیای کریپتو بهترین دوران خود را پشت سر گذاشت و برای جبران این روند، بازار خواب زمستانی خود را آغاز کرد. تقریبا یک سال است که با چنین شرایطی مواجه هستیم و همین تداوم روند، موجب شده تا آن را بازار خرسی یا Bear Market بنامیم.

با حواشی اخیر صرافی FTX و بایننس، این وضعیت نزولی تشدید شد و ترس عجیبی بر بازار خیمه زد. علاوه بر این موضوع، شرایط سیاسی کشورها، تصمیمات فدرال رزرو و مواردی مانند نرخ تورم هم از جمله عواملی هستند که بازار را به ثبت کف‌های پایین‌تر سوق می‌دهد.

در هر حال، نمی‌توان چیزی را به طور دقیق پیشبینی کرد و همانطور که در کمتر از یک سال شاهد سقوط بیت کوین از محدوده ۶۹ هزار به ۱۶ هزار دلار بودیم، بازگشت کریپتو به روزهای خوب هم دور از ذهن نیست. شما چطور فکر می‌کنید؟

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

0

نظر مخاطبان (0)