0

0

آیا بازار خرسی بیت کوین به پایان رسیده است؟

آیا بازار خرسی بیت کوین به پایان رسیده است؟
هستی تاری

زمان مطالعه :

3 دقیقه

شش شاخص از هشت شاخصی که تحلیلگران پلتفرم Glassnode برای شناسایی زمان خروج بیت کوین از بازار نزولی ناظر آن هستند، در حال ارسال سیگنال‌های صعودی‌‌اند و هفتمین شاخص نیز احتمالاً به‌زودی سبز خواهد شد. اندیکاتورهای این داشبورد به سرمایه‌گذاران بیت کوین کمک خواهد کرد تا با مشاهده ترکیبی از شاخص‌های بنیادی آنچینی، فنی و شبکه تشخیص دهند که بازار بیت‌کوین در چه زمانی به سمت روندی سالم‌تر در حرکت است.

با توجه به پیشینه بازار، حداقل ۵ مورد از این اندیکاتورها زمانی‌که قیمت بیت کوین در حال افزایش باشد به رنگ سبز درمی‌آید.  اگر هر هشت نشانگر شروع به چشمک زدن سیگنال‌های صعودی ‌کنند، یعنی خریدی عالی در راه است. برعکس، زمانی‌که کمتر از پنج مورد از این شاخص‌ها به رنگ سبز در بیاید معمولاً نشان‌دهنده این است که قیمت بیت کوین در بلندمدت در حال کاهش است. آبی روشن دوره‌های زمانی را نشان می‌دهد که حداقل پنج شرط از هشت شرط داشتن فاز صعودی برآورده شده است. آبی تیره نیز نشان‌دهنده زمانی است که هر هشت مورد برای این حالت آماده هستند.

سیگنال ۱ و ۲: معامله با قیمت‌های اسپاتی بالاتر

Glassnode این اندیکاتورها را به چهار دسته قسمت می‌کند.  اولین مورد این است که آیا بیت کوین بالاتر از قیمت‌گذاری‌های اصلی معامله می‌شود یا خیر. این شاخص آنچینی، میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه (SMA) و قیمت واقعی است که میانگین قیمت آخرین بیت کوین منتقل‌شده در شبکه را نشان می‌دهد (میانگین قیمتی که کیف پول‌ها برای بیت‌کوین‌هایشان هنگام دریافت آن‌ها پرداخت می‌کنند).

ارز دیجیتال

بیت کوین با میانگین متحرک ۲۰۰ روزه در حوالی ۱۹۶۰۰ دلار و قیمت واقعی آن در حوالی ۱۹۸۰۰ دلار، اخیراً برای اولین بار از دسامبر ۲۰۲۱ به بالای این دو سطوح کلیدی بازگشته است. به همین دلیل هر دوی آنها به رنگ سبز درآمده‌اند.

سیگنال ۳ و ۴: افزایش استفاده از شبکه

SMA سی روزه آدرس‌های جدید اخیراً از SMA دویست روزه خود عبور کرده است و سبز شدن آن نیز به همین علت است. چنین حالتی عموماً در ابتدای بازارهای صعودی رخ می‌دهد.

در همین حال، شاخص Revenue From Fees Multiple همچنان دارای Z-score منفی ۲ ساله در حدود ۰.۳۳- است. Z-score، تعداد انحرافات استاندارد بالاتر یا پایین‌تر از میانگین یک نمونه داده است. در این مثال، Z-score گلس‌نود تعداد انحرافات استاندارد بالاتر یا پایین‌تر از میانگین درآمد کارمزد بیت کوین در دو سال گذشته است.

بنابراین این نشانگر هنوز به رنگ سبز درنیامده است. با این حال، همانطور که سابقه بازار نشان می‌دهد، این حالت ممکن است خیلی سریع تغییر کند.

سیگنال های ۵ و ۶: بازگشت سودآوری به بازار

SMA سی روزه‌ی شاخص نسبت سود و زیان واقعی بیت کوین (RPLR) اخیراً برای اولین بار در آوریل گذشته به بالای ۱ رسیده است. این بدان معناست که میزان سود بازار بیت‌کوین اکنون بیشتر از ضرر آن است.

طبق تفسیر گلس‌نود: «این حالت به طور کلی نشان می‌دهد که فروشندگانی که زیان‌های برآورده نشده دارند، خسته شده‌اند و جریان ورودی سالم‌تری از تقاضا برای جذب سود وجود دارد». از این رو، این شاخص در حال ارسال سیگنالی صعودی است.

در همین حال، اگرچه اندیکاتور aSOPR که نشان‌دهنده میزان سود و زیان تحقق‌یافته برای تمام کوین‌های در گردش بر زنجیره است، زیر یک باقی مانده (که نشان می‌دهد بازار هنوز در سود نیست)، اما حرکتی سریع دارد و بالاتر می‌رود و به نظر می‌رسد به‌زودی از محدوده یک عبور کند. آخرین بار در محدوده ۰.۹۸۸ بوده است.

این هفتمین اندیکاتوری است که هنوز سیگنال صعودی ارسال نکرده است، اما احتمالاً به‌زودی شاهد ارسال چنین سیگنالی از سمتش خواهیم بود. با نگاهی به پیشینه‌ی بیت کوین در هشت سال گذشته، صعود aSOPR به بالای ۱، پس از بودن طولانی مدت در زیر این محدوده، سیگنال خرید فوق‌العاده‌ای بوده است.

سیگنال های ۷ و ۸: به گردش درآمدن بیت کوین‌های موجود به نفع هودلرها

اندیکاتور Realized HODL Multiple بیت کوین در ۹۰ روز گذشته در روندی صعودی قرار داشته است که به گفته گلس‌نود نشان‌دهنده سیگنالی صعودی است. این شرکت تجزیه‌وتحلیل رمزارز می‌گوید “وقتی RHODL Multiple در یک بازه ۹۰ روزه به روندی صعودی تبدیل می‌شود، نشان می‌دهد که ثروت دلاری شروع به بازگشت به سمت جریان‌های تقاضای جدید می‌کند. به عقیده‌ی گلس‌نود ” در این حالت سود حاصل می‌شود و بازار می‌تواند آنها را جذب کند… (و) دارندگان طولانی‌مدت هم شروع به خرج کردن کوین‌ها می‌کنند».

شاخص نهایی گلس‌نود برای خروج از بازار خرسی بیت کوین این است که آیا میانگین متحرک ۹۰ روزه (EMA) عرضه بیت کوین در سود، در ۳۰ روز گذشته روند صعودی داشته است یا خیر. عرضه در سود، منظور تعداد بیت‌کوین‌هایی است که آخرین بار با قیمتی پایین‌تر از قیمت فعلی دلار آمریکا در گردش بوده‌اند، به این معنی که آنها با قیمت پایین‌تری خریداری شده‌اند و درحال حاضر همراه با سودشان در کیف پول نگهداری می‌شوند.

با این تفاسیر آیا در بازار صعودی بیت کوین هستیم؟

به نظر می‌رسد جریان‌های مخالف عمده‌ای که در سال ۲۰۲۲ بر بازار تأثیر منفی گذاشتند، اکنون در حال فروکش کردن باشند. تورم ایالات متحده به سرعت به در حال کاهش به سطوح قابل‌قبول‌تری است.

این روایت تاکنون محرک اصلی رشد بیت کوین در سال ۲۰۲۳ بوده است و بسیاری فکر می‌کنند که این رمزارز در ماه‌های آینده حمایت قیمتی بیشتری را تجربه خواهد کرد. در حالی که عده‌ای همچنان آخرین حرکت صعودی بیت کوین را در بازار نزولی به سخره می‌گیرند، شاخص های ذکر شده در بالا در داشبورد گلس‌نود نشان می‌دهد که جامپ قیمت اخیر بیت کوین می‌تواند از این سطوح هم فراتر رود.

تنها این اندیکاتورها نیستند که سیگنال‌ ورود به بازار صعودی را می‌دهند. بر اساس تجزیه‌وتحلیل منتشرشده توسط @GameofTrade در توییتر، شش معیار آن‌چینی از قبیل: شاخص امتیاز روند انباشت، شاخص Entity-adjusted dormancy flow، ریسک ذخیره، قیمت واقعی، MVRV Z-score و Puell multiple همگی بیانگر «فرصت خرید بلندمدت نسلی» هستند.

از طرفی، شاخص ترس و طمع بیت کوین که به طور گسترده دنبال می‌شود، اخیراً پس از مدت طولانی بودن در منظقه ترس و ترس شدید، برای اولین بار به قلمروی خنثی (یعنی بالای ۵۰) بازگشته است. ثابت ماندن در حالت خنثی اغلب در ابتدای بازار صعودی بیت کوین، مانند آنچه که در اوایل سال ۲۰۱۹ و سپس دوباره در اواسط سال ۲۰۲۰ روی داد، اتفاق می‌افتد.

تجزیه‌وتحلیلی که حساب توییتر CryptoHornHairs با محوریت رمزارز انجام داده نیز بررسی شگفت‌انگیزی را نشان داده که بیت کوین تا حد بسیار زیادی دقیقاً از یک چرخه بازار تقریباً چهار ساله پیروی می‌کند که در بیش از هشت سال گذشته آن را دنبال کرده است. این بررسی نشان می‌دهد که پس از پایان ماه نوامبر گذشته، بیت کوین ممکن است تقریباً تا ۱۰۰۰ روز دیگر رشد کند، قبل از اینکه در سال ۲۰۲۵ وارد فاز نزولی بعدی شود.

خرید بیت کوین

مدل دیگری از قیمت‌گذاری بیت کوین که به طور گسترده نیز دنبال می‌شود، چنین داستان مشابهی را روایت می‌کند. طبق مدل قیمت‌گذاری سهم در گردش بیت کوین، چرخه بازار بیت کوین تقریباً چهار ساله است و قیمت آن معمولاً با نزدیک شدن به پدیده هاوینگ پایین می‌آید؛ هاوینگ بیت کوین یا  نصف شدن بیت کوین پدیده‌ای است که هر چهار سال یک‌بار رخ می‌دهد و در آن پاداش استخراج به نصف کاهش می‌یابد، در نتیجه نرخ تورم بیت کوین کاهش می‌یابد. تاریخچه قیمت‌های قبلی بیت کوین نشان می‌دهد که افزایش قیمت چشمگیر آن پس از هاوینگ بعدی که در سال ۲۰۲۴ خواهد بود، روی خواهد داد.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

نظرات پست (0)