مغزهای متفکر Ripple؛ با تیم سازنده بلاک چین ریپل آشنا شوید

تیم سازنده ریپل
ماهرخ شیرودی

زمان مطالعه :

5 دقیقه

ریپل یکی از ارزهای دیجیتال محبوب است و با ارزش بازار ۱۵ میلیارد دلاری، همچنان در جمع ۱۰ دارایی برتر کوین مارکت کپ قرار دارد. ریپل به دلیل حجم بسیار بالای موجودی در گردش (تقریباً ۴۸ میلیارد) بسیار ارزان است و بسیاری از سرمایه‌گذاران، این ارز دیجیتال را در پرتفوی خودشان دارند. ریپل سال‌هاست که یک برند شناخته شده است و علی‌رغم همه جنجال‌های پیرامون آن، همچنان طرفداران و معتقدان زیادی دارد. در این مقاله در مورد تیم سازنده ریپل و تاریخچه این شرکت بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مبتکر ریپل: رایان فوگر

طبق گزارشات، مفاهیم ریپل چهار تا پنج سال قبل از بیت کوین شکل گرفته‌اند. در سال‌های ۲۰۰۴-۲۰۰۵، رایان فوگر، یک برنامه‌نویس کانادایی، RipplePay را به عنوان راهی برای ارائه گزینه‌های پرداخت امن به اعضای یک جامعه آنلاین از طریق یک شبکه جهانی توسعه داد.

اما شش سال دیگر طول ‌کشید تا سیستم پرداخت مبتنی بر بلاک‌ چین به نام XRP و شرکت فین‌تک، که اکنون به نام شرکت ریپل شناخته می‌شود، راه‌اندازی شود.

آغاز ریپل

تیم ریپل

در ابتدا، ریپل از تمام فناوری‌های رمزنگاری بسیار فاصله داشت. نام تجاری اصلی آن Ripplepay بود. همان طور که اشاره شد، این برند توسط رایان فوگر (Ryan Fugger)، یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار در سال ۲۰۰۴ در ونکوور، کانادا، مدت‌ها قبل از اینکه ساتوشی ناکاموتو اولین نسخه خود از بلاک‌چین بیت‌کوین را منتشر کند، تأسیس شد. Ripplepay از هیچ فناوری بلاک‌چینی استفاده نمی‌کرد، اما همان اهداف را داشت – ارائه ابزارهایی به کاربران خود تا بتوانند پول را به صورت امن در سراسر جهان منتقل کنند. حتی ساتوشی ناکاموتو در مورد این سیستم پرداخت اطلاع داشته و اظهار داشته بود: «ریپل از این نظر جالب است که تنها سیستم دیگری است که علی رغم متمرکز بودن در یک سرور مرکزی، به خوبی کار می‌کند».

البته در چند سال اخیر، نام شبکه ریپل به دلایل دیگری نیز بر سر زبان‌ها افتاد. ماجرا از آنجا شروع شد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از بنیاد XRP شکایت کرد و نهایتا در سال ۲۰۲۳ شاهد پیروزی ریپل علیه SEC بودیم. برای مطالعه کامل درباره دادگاه ریپل، این مقاله را از دست ندهید.

خالق XRP کیست؟

برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال، XRP یک خالق یا بنیانگذار برجسته ندارد. با این حال، تعدادی از افراد هستند که در راه‌اندازی سریع فناوری و نهادهای تجاری مرتبط با آن مشارکت داشته‌اند. این افراد شامل بنیانگذاران شرکت OpenCoin (با نام فعلی Ripple)، جد مک‌کالب و کریس لارسن، بنیانگذار شرکت‌های فین‌تک E-LOAN و Prosper هستند.

سایر مشارکت‌کنندگان قابل توجه در فناوری XRP عبارتند از:

  • استفان توماس، یکی از همکاران نرم‌افزار Bitcoin Core و مدیر ارشد فناوری سابق ریپل
  • دیوید شوارتز، یکی از نویسندگان وایت پیپر اصلی Ripple و CTO فعلی ریپل
  • آرتور بریتو، یکی از نویسندگان وایت پیپر اصلی Ripple.

در ادامه با تیم سازنده ریپل و نحوه شکل‌گیری این شرکت بیشتر آشنا خواهیم شد.

تیم سازنده ریپل: جد مک کالب، دیوید شوارتز و آرتور بریتو

تیم سازنده ریپل

ایده فوگر در سال ۲۰۰۵، زمانی که RipplePay به عنوان یک سرویس مالی راه‌اندازی شد تا به کاربران امکان دهد پرداخت‌های ایمن را با ارزهای سنتی و آنلاین انجام دهند، محقق شد. این برند سال‌ها کار ‌کرد، اما در سال ۲۰۱۲، فوگر آن را به سه توسعه‌دهنده به نام‌های جد مک‌کالب (Jed McCaleb)، آرتور بریتو (Arthur Britto) و دیوید شوارتز (David Schwartz) فروخت.

توسعه XRP Ledger

در اوایل سال ۲۰۱۱، دیوید شوارتز، جد مک‌کالب و آرتور بریتو که مجذوب بیت‌کوین شده بودند، متوجه آثار مخرب زیست محیطی استخراج BTC شدند. آن‌ها به دنبال ایجاد یک سیستم سازگارتر با محیط زیست برای انتقال ارزش بودند. ایده‌ای که در یک پست انجمن بیت کوین در می ۲۰۱۱ بیان شد: «بیت کوین بدون استخراج».

مشاهدات اولیه آن‌ها در مورد مصرف انرژی بالا و مسائل مقیاس‌پذیری که گریبان‌گیر بیت کوین است، قابل پیش‌بینی بود. در سال ۲۰۱۹، برآوردها نشان داد که استخراج بیت کوین انرژی بیشتری نسبت به کل کشور پرتغال مصرف می‌کند. علاوه بر این، مطالعات اولیه نشان داد که اگر هر ماینر بیش از 50 درصد از قدرت ماینینگ را به‌دست آورد (ماینرها تبانی کنند) ممکن است مشکلات قابل توجهی ایجاد شود.

در سال ۲۰۱۱، این سه مهندس شروع به توسعه XRP Ledger (XRPL) کردند. آن‌ها که مجذوب بیت کوین شده بودند، تصمیم گرفتند نسخه بهتری را ایجاد کنند که محدودیت‌های بیت کوین را بهبود دهد – با هدف ایجاد دارایی دیجیتالی که با محیط زیست سازگارتر باشد و به طور ویژه برای پرداخت ساخته شده باشد.

این سه مهندس می‌خواستند از ابتکار فوگر به عنوان شبکه ارز دیجیتال آینده‌شان استفاده کنند. XRP Ledger برای اولین بار در ژوئن ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد. اندکی پس از آن، کریس لارسن (Chris Larsen) به آن‌ها ملحق شد و گروه در سپتامبر ۲۰۱۲ شرکت NewCoin را راه‌اندازی کرد (که به سرعت به OpenCoin تغییر نام داد).

OpenCoin قرار بود یک سیستم ارز دیجیتال باشد که به جای فرآیند استخراج بیت کوین، مبتنی بر تأیید تراکنش‌ها از طریق اجماع بین کاربران است. OpenCoin فناوری جدید خود را با استفاده از کد منبع Ripplepay ساخت و یک شبکه پرداخت مبتنی بر دفتر کل برای مؤسسات مالی ایجاد کرد.

در سال ۲۰۱۳، شرکت OpenCoin به Ripple Labs Inc تغییر نام داد و کد شبکه ریپل را منبع باز کرد. در سال ۲۰۱۵ آن‌ها نام شرکت را دوباره تغییر دادند و آن را به شکل کوتاه شده Ripple خلاصه کردند. از سال ۲۰۱۶، ریپل دارای مجوز BitLicense از وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک است که به آن اجازه می‌دهد با ارزهای دیجیتال کار کند.

صرافی ارز دیجیتال پول نو

پروتکل تراکنش ریپل (RTXP) چیست؟

OpenCoin Inc که در سال ۲۰۱۳ به Ripple Labs Inc تبدیل شد، تصمیم گرفت تا توسعه یک پروتکل پرداخت به نام پروتکل تراکنش ریپل (RTXP) را با هدف اجازه دادن به دو طرف برای انتقال پول بدون واسطه و تقریباً به صورت آنی آغاز کند.

مزیت اصلی این سیستم این بود که زمان انتظار را که در سیستم بانکداری سنتی طولانی است کاهش می‌داد و در عین حال امکان انتقال ارزهای قانونی مانند دلار، یورو یا ین را فراهم می‌کرد. برای اطمینان از امنیت فرآیند، این شرکت تصمیم گرفت ریپل را برای مدیریت شبکه‌ای از سرورهایی که به طور مستقل تراکنش‌ها را با مقایسه سوابق تراکنش تأیید می‌کند، برنامه‌ریزی کند.

به منظور تسهیل در این نقل و انتقالات، این شرکت تصمیم گرفت تا توکن خود، XRP را ایجاد کند که انتقال پول را برای مؤسسات مالی با کارمزد تراکنش بسیار پایین آسان‌تر می‌کرد.

در سپتامبر ۲۰۱۳، به دنبال تغییراتی در نام شرکت و کد منبع، سرور Ripple به نرم‌افزار رایگان منبع باز تبدیل شد و به همه امکان مشاهده آن را داد.

XRP یک ارز دیجیتال است که روی XRP Ledger، یک بلاک‌ چین که توسط جد مک‌کالب، آرتور بریتو و دیوید شوارتز مهندسی شده است، اجرا می‌شود.

جد مک کالب که بود؟

جد مک کالب کیست؟

McCaleb از قبل تا حدی به خاطر ساخت شبکه اشتراک‌گذاری فایل همتا به همتای غیرمتمرکز eDonkey در محافل خاصی شناخته شده بود. با این حال، او بیشتر به خاطر تأسیس صرافی Mt Gox که در حال حاضر منحل شده، شناخته شد که در مقطعی بزرگترین صرافی بیت کوین جهان بود.

جد مک‌کالب، برنامه‌نویس و کارآفرین آمریکایی که از دانشگاه کالیفرنیا برکلی انصراف داد، در ابتدا ایده ریپل را در سال ۲۰۱۱ مطرح کرد و شرکت خود را در سال ۲۰۱۲ تأسیس کرد و در ابتدا آن را OpenCoin نامید. او قبلاً صرافی Mt. Gox را راه‌اندازی کرده بود که به یک صرافی بدنام تبدیل شد. مک‌کالب از همکاران خود، آرتور بریتو و دیوید شوارتز خواسته بود تا در نهایت دیدگاه او را برای ریپل مهندسی کنند.

در سال ۲۰۱۳، مک‌کالب بنیانگذار سابق Mt.Gox، تیم ریپل را ترک کرد، زیرا چشم‌انداز او برای آینده این کسب و کار نتوانست حمایت سایر اعضا را جلب کند. او پس از آن، Stellar و شبکه جدید Stellar Lumens را تأسیس کرد. او به عنوان یکی از بنیانگذاران ریپل، مقدار زیادی XRP، توکن بومی شبکه ریپل، داشت.

ارز دیجیتال استلار XLM چیست و چه مزایایی دارد؟ همه چیز درباره استلار

تیم بنیانگذاران ریپل به طور بحث برانگیزی ۲۰ میلیارد XRP را در ابتدا به خود اختصاص دادند. مک کالب هنگام خروج، توکن‌های XRP خود را با خودش برد و برای جلوگیری از خطر افت قیمت در بازار، او و شرکت به توافقی دست یافتند که تعیین می‌کرد او چقدر می‌تواند توکن‌های خود را به صورت ماهانه بفروشد. همچنین، مک کالب سهام خود را در شرکت ریپل فروخت. با این حال، این پایان اختلافات نبود که در نهایت منجر به شکایت شد. مک کالب قبلاً ۱ میلیارد XRP فروخته است و همچنان بیش از ۸ میلیارد توکن ریپل در اختیار دارد.

کریس لارسن؛ تاجر و سرمایه‌گذار

کریس لارسن

در سال ۲۰۱۲، مک‌کالب لارسن را وارد گروه کرد. لارسن شرکت E-Loan، پردازنده پیشگام وام مسکن را که یکی از اولین وام‌دهندگان آنلاین بود، در سال ۱۹۹۷ بنیانگذاری کرده بود. همچنین، او در سال ۲۰۰۶، Prosper را که اولین بازار وام‌دهی همتا به همتا در آمریکا بود، تأسیس کرد.

کریس لارسن مدیر عامل OpenCoin بود و در زمان تأسیس شرکت، جد مک کالب یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد فناوری، دیوید شوارتز مدیر ارشد رمزنگاری و آرتور بریتو مشاور بود.

برد گارلینگهاوس؛ مدیر عامل فعلی ریپل

برد گارلینگهاوس

گارلینگ هاوس (Brad Garlinghouse) در آوریل ۲۰۱۵ به عنوان مدیر ارشد اجرایی به ریپل ملحق شد و به مدیر عامل این شرکت یعنی کریس لارسن گزارش می‌داد. او در دسامبر ۲۰۱۶ به سمت مدیرعاملی ریپل ارتقا یافت.

چشم‌انداز تیم سازنده ریپل

از همان روزهای اولیه، OpenCoin تصمیم گرفت تا سیستم مالی جهانی را متحول کند. علیرغم ایده‌آل‌های انقلابی بسیاری از معتقدان اولیه بیت‌کوین، لارسن هرگز فکر نمی‌کرد که فناوری بلاک‌چین باید برای سرنگونی سیستم مالی موجود استفاده شود. او معتقد بود که دگرگون‌کننده‌ترین نوآوری‌های تاریخ همیشه بر ایده‌های بزرگی که پیش از آن‌ها آمده است تکیه کرده‌اند، نه اینکه جای آن‌ها را بگیرند.

امروزه، Ripple کاربردهای فراوانی با استفاده از XRP Ledger و XRP برای مدیریت نقدینگی در تجارت پرداخت‌های فرامرزی ایجاد کرده است.

ریپل xrp چیست؟ | آینده بانکداری در دستان شبکه بلاک چین Ripple

بنیاد XRPL که در ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۰ تأسیس شد، یک نهاد مستقل و غیرانتفاعی است که مأموریت آن تسریع در توسعه و پذیرش دفتر کل غیرمتمرکز XRP است. این بنیاد یک کمک اولیه بیش از ۵/۶ میلیون دلاری از Coil، Ripple و Gatehub دریافت کرده تا تعداد فزاینده‌ای از توسعه‌دهندگان و سایر اعضای جامعه را که روی XRP Ledger ساخته می‌شوند، تأمین مالی کند.

تا سال ۲۰۱۸، بیش از ۱۰۰ بانک برای استفاده از ریپل ثبت نام کرده‌اند، البته اکثر آن‌ها به جای خود ارز دیجیتال XRP، از قابلیت‌های پیام رسانی زیر ساخت آن استفاده می‌کردند.

همچنین، در سال ۲۰۲۰، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، XRP را به‌عنوان اوراق بهادار طبقه‌بندی کرد و نه یک کالا و ادعا کرد که بنیانگذاران ریپل اوراق بهادار ثبت نشده را به فروش می‌رسانند. اما نهایتا بعد از بیش از سه سال کشمکش، SEC از موضع خود پایین آمد و شکایت‌اش علیه ریپل را پس گرفت.

XRP به عنوان پلی بین ارزهای سنتی فیات، تامین نقدینگی و سرعت بخشیدن به تراکنش‌های برون مرزی عمل می‌کند و تیم سازنده ریپل امیدوار هستند که با حل و فصل شدن این شکایت، ریپل بتواند به روزهای اوج خود برگردد. به نظر شما چه سرنوشتی در انتظار XRP است؟ پیشنهاد می‌کنیم مقاله آینده ریپل را برای این منظور مطالعه کنید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

4

نظر مخاطبان (0)