آلت کوین چیست؟ وقتی بیت کوین دیگر تنها نبود!

امیرمحمد رزمی

زمان مطالعه :

5 دقیقه

آلت کوین نشان دهنده تمام ارزهای رمزپایه معرفی شده پس از بیت کوین است. دلیل وجود آلت کوین‌ها این است که این ارزها جایگزین بهتری برای بیت کوین به نظر می‌رسیدند. آن‌ها برای تکمیل مسیری که بیت کوین آغاز کرده بود آمدند.

آلت کوین به معنای هر ارز دیجیتالی غیر از بیت کوین است. طبق آخرین سرشماری، تا ابتدای سال ۲۰۲۰، بیش از ۵۰۰۰ ارز داریم. با استناد به CoinMarketCap، تا فوریه ۲۰۲۰، آلت کوین‌ها بیش از ۳۴ درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده‌اند.

اگر شما هم به دنبال این هستید که بدانید آلت کوین چیست و چه کاربردی دارد، در حال خواندن مقاله‌ای هستید که شما را به این هدف می‌رساند. بهتر است قبل از آن مقاله ارز دیجیتال چیست را مطالعه کنید و سپس من را تا پایان این مقاله همراهی نمائید.

آلت کوین چیست. لوگوی آلت کوین ها
هر ارز دیجیتالی به جز بیت کوین، آلت کوین است؛ حتی اتریوم!

آلت کوین چیست؟

آلت کوین ترکیبی از دو کلمه Alternative و به اختصار Alt، به معنی جایگزین و Coin به معنای سکه است. همانطور که از نام آن پیداست، آلت کوین جایگزینی برای بیت کوین است.

از آنجایی که بیت کوین اولین ارز دیجیتال معرفی شده در جهان بود، پیاده سازی و به کارگیری آن منجر به موفقیتش شد و راه را برای سایر ارزهای دیجیتال هموار کرد. اما اتفاقی که بعداً افتاد این بود که ارزهای دیجیتالی که پس از بیت کوین به وجود آمدند به کاربران اطمینان دادند که هیچ محدودیتی برای کوین‌های جدیدی که ایجاد شده است، وجود نخواهد داشت. یعنی کاربران علاوه بر بیت کوین به ارزهایی دسترسی پیدا کردند که ویژگی‌های بیشتری نسبت به بیت کوین داشتند. بنابراین اولین چیزی که به ذهن رسید این بود که برای رقابت با بیت کوین، آلت کوین‌ها باید ویژگی‌های رقابتی زیادی داشته باشند.

بیشتر آلت کوین‌ها سعی می‌کنند روش‌های مؤثرتر و ارزان‌تری برای انجام تجارت آنلاین ارائه دهند. با این که آلت کوین‌ها شباهت‌های خیلی زیادی با یکدیگر دارند اما تفاوت‌های گوناگونی نیز با همدیگر دارند.

بیشتر بخوانید: اتریوم چیست؟

یک آلت کوین جدید چگونه ایجاد می‌شود؟

آلت کوین چیست؟ اوگوی ارزهای اتریوم ریپل مونرو

ایجاد یک آلت کوین جدید به معنای ساخت یک ارز جدید با الگوبرداری از کدهای بیت کوین است. اولین آلت کوین‌ها با استفاده از کدهای بیت کوین و روی شبکه بیت کوین ایجاد شدند. در این عملیات فرد برنامه نویس یا توسعه دهنده ارز جدید سعی می‌کند با پیدا کردن قابلیتی جدید که می‌تواند عملکرد یک ارز را بهبود بخشد به جامعه ارزهای دیجیتال کمک کند.

آلت کوین‌ها برای ارزش پیدا کردن باید کارایی داشته باشند و قابلیت‌های جدید و به دردبخور ارائه دهند. ارزش آلت کوین به فرآیند خودگردانی بستگی دارد، در واقع افرادبرای به دست آوردن ارزش جدید و رفع کمبودهای فعلی به یک پروژه اقبال نشان می‌دهند.

چگونه ارزدیجیتال خود را بسازیم؟ آموزش ساخت ارزدیجیتال

ارزهای جدیدی که می‌خواهند ارزشمند شوند سعی می‌کنن کاربران بیشتری به دست بیاورند. در قدم اول آن‌ها باید اعتماد دوستداران ارزهای دیجیتال را به دست بیاورند تا آن‌ها را ترغیب کنند که به جای بیت کوین یا در کنار بیت کوین، روی ان‌ها هم سرمایه‌گذاری کنند.

یک Altcoin بیشتر اوقات برای ارتقا، پاسخگویی به کاربران، حل مشکلات، افزودن ویژگی‌های جدید و برای تراکنش‌های بیشتر ساخته می‌شود. مانند اتریوم که سعی داشت مشکلات بیت کوین را رفع کند و با قرارداد هوشمند دنیای جدیدی پیش روی علاقه‌مندان به کریپتو کارنسی گشود.

اولین آلت کوین‌ها پس از بیت کوین چه هستند؟

نمودار زمانی خلق آلت کوین ها

نیم کوین Namecoin

اولین آلت کوین Namecoin نام داشت. نیم کوین در آوریل ۲۰۱۱ معرفی شد و برای مدت کوتاهی تنها جایگزین بیت کوین بود. هدف نیم کوین بهبود امنیت اینترنت و حفظ حریم خصوصی بود.

Namecoin بر اساس همان کد بیت کوین با برخی تغییرات جزئی است و از الگوریتم توزیع مشابه SHA-256 استفاده می‌کند.

این آلت کوین مبتنی بر کد بیت کوین بود و الگوریتمی که از آن استفاده می‌کرد همان اثبات کار (POW) مشابه در بیت کوین بود. نیم کوین مانند بیت کوین به ۲۱ میلیون واحد محدود بود، اما با وجود این شباهت‌ها، این ابزار با افزایش حریم خصوصی دامنه‌های بیت کوین توانست خود را متمایز کند. این ارز به کاربران اجازه می‌دهد تا با دامنه‌های خود ثبت نام و فرآیند استخراج را آغاز کنند.

Namecoin مفهوم استخراج ادغام شده را معرفی کرد که در آن ماینرها می‌توانستند همزمان در بیش از یک بلاک چین استخراج کنند. پیش از این، آن‌ها فقط می‌توانستند منابع خود را فقط به یک پروژه اختصاص دهند.

دو سال بعد، NameID راه اندازی شد. با NameID می‌شد هویت‌ها را با اطلاعات نمایه در بلاک چین Namecoin مرتبط کرد. علاوه بر این، OpenID پروتکل احراز هویت خود را برای ورود با شناسه‌های Namecoin به وب سایت‌های موجود فراهم می‌کرد.

لایت کوین Litecoin

لایت کوین در سپتامبر ۲۰۱۱ معرفی شد. اگرچه لایت کوین تا حدودی شبیه بیت کوین است، اما از چندین جهت کلیدی با آن تفاوت دارد. اولین تفاوت توانایی پردازش لایت کوین بیشتر برای معاملات است. به این معنی که اگر بتوان بیت کوین را هر ۲۰ دقیقه یک بار برداشت کرد، در لایت کوین این زمان به ۲ دقیقه و نیم کاهش می‌یابد و پرداخت‌ها بسیار سریع‌تر انجام می‌شود.

آلت کوین های پس از بیت کوین
در این جا می‌توانید لیست اولین آلت کوین‌ها را مشاهده کنید

لایت کوین قوانین متفاوتی با بیت کوین دارد (ماینینگ). به‌عنوان مثال برای استخراج بقیه ارزها به تجهیزات گران قیمت نیاز دارید اما لایت کوین‌ها را می‌توان با تجهیزات معمولی کامپیوتری استخراج کرد. لایت کوین از Memory hard mining puzzle استفاده می‌کند.

تعداد سکه‌ها در لایت کوین چهار برابر بیت کوین است، این تعداد به صورت تقریبی معادل ۸۵ میلیون سکه است. درباره لایت کوین بیشتر بدانید: لایت کوین چیست؟

پیر کوین Peercoin

پیر کوین در آگوست ۲۰۱۲ عرضه شد و از روش ماینینگ هیبریدی برای استخراج استفاده می‌کرد. می‌توان پیر کوین را اولین ارزی دانست که از روش اثبات سهام یا PoS برای ماینینگ بهره گرفت.

Peercoin که با نام‌های PPCoin یا PPC نیز شناخته می‌شود، یک ارز دیجیتال همتا به همتا است که از سیستم‌های اثبات سهام و اثبات کار استفاده می‌کند.

دوج کوین Dogecoin

خب! رسیدیم به میم کوین معروف؛ دوج کوین! این ارز دیجیتال در دسامبر ۲۰۱۳ عرضه شد. اطلاعات بیشتر درباره دوج کوین را از اینجا بخوانید: دوج کوین چیست؟ شوخی‌ای که جدی شد!

مزایای آلت کوین‌ها

در ادامه مقاله مزایا و معایب مختلفی که آلت کوین‌ها دارند را خدمت شما معرفی خواهیم کرد:

1- بهبود عیوب بیت کوین

آلت کوین‌ها همیشه برای رفع نقص بیت کوین با چارچوب‌های مشابه طراحی شده‌اند. برنامه نویسان اکثر این تغییرات را برای بهبود سرعت یا کمتر کردن هزینه تراکنش یا افزایش امنیت ایجاد می‌کنند.

2- ایجاد رقابت

سازندگان آلت کوین‌ها فضایی را برای آلت کوین‌ها ایجاد کرده‌اند تا بر پایه قوانینی که بیت کوین به آن پایبند است، با بیت کوین رقابت کند.

3- کارمزد کم تراکنش

علاوه بر فناوری بلاک چین ایمن، یکی از مزایای به‌کارگیری آلت کوین به‌عنوان روش پرداخت، کارمزد نسبتاً پایین تراکنش است که برای هر تراکنش جداگانه اعمال می‌شود.

معایب آلت کوین‌ها

آلت کوین‌ها علاوه بر قابلیت‌های خوبی که دارند یکسری ایراد هم دارند که در ادامه لیست این ایرادها را مشاهده می‌کنید:

1- ارزش ناپایدار

از آنجایی که آلت کوین‌ها به‌طور انتخابی برای سرمایه گذاری دشوار هستند، ارزش آن‌ها می‌تواند به‌سرعت تغییر کند.

2- پتانسیل بالای تقلب

مانند بیت کوین، اغلب مواردی مانند کلاهبرداری و سایر جعل‌ها وجود دارد. زیرا در بسیاری از این ارزها امکان بازگشت سرمایه، شناسایی فرستنده و گیرنده و کنترل و توقف معامله وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟

انواع آلت کوین‌ها

با توسعه بیشتر آلت کوین‌ها، انواع مختلفی معرفی شدند که هر کدام ویژگی‌های جدیدی را ارائه می‌کردند. برخی از انواع اصلی آلت کوین‌ها بر این پایه‌اند:

آلت کوین‌های ماینینگ

در این نوع از آلت کوین‌ها ماینرها برای به‌دست آوردن سکه‌های جدید باید مشکلات بلاک چین را حل کنند. این ارزها بیشتر از هر آلت کوین دیگری مانند بیت کوین هستند. در اوایل سال ۲۰۲۰ بهترین ارز دیجیتال این گروه اتریوم انتخاب شد که در فوریه ۲۰۲۰ به‌عنوان محبوب‌ترین آلت کوین ماینینگ معرفی شد.

استیبل کوین‌ها

کوین پایدار به دنبال بهبود بیت کوین با کاهش نوسانات است. در عمل، ارزش این سکه‌ها با پیوند دادن آن‌ها به ارزهای فیات یا دارایی‌هایی مانند طلا تعیین می‌شود. تتر یا USDT را می‌توان موفق‌ترین و محبوب‌ترین استیبل کوین دانست. اگر می‌خواهید بدانید تتر چیست کلیک کنید!

توکن سکوریتی

علائم تجاری اوراق بهادار مانند به سهام سنتی هستند و اغلب وعده سود سهام مانند پرداخت یا مالکیت تجاری را می‌دهند. یعنی شما مانند خرید سهام می‌توانید این توکن‌ها را خریداری کنید و در سود آن توکن با سازنده شریک باشید.

توکن چیست؟ هر آنچه باید درباره مفهوم توکن بدانید

بیت کوین بهتر است یا آلت کوین؟

کاربرد آلت کوین‌ها

سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که کدام یک از این ارزهای دیجیتال آنقدر کاربردی هستند که بتوانند جایگزین ارزهای سنتی شوند زیرا مردم در سراسر جهان هنوز از وجود این ارزها اطلاعی ندارند. افراد فعال در حوزه ارز دیجیتال در سال‌های اخیر حدس می‌زنند که این ارزها به‌زودی جایگزین ارزهای دیگر خواهند شد.

اگرچه ارز دیجیتال به‌اندازه پیشینیان خود مورد توجه قرار نگرفته است، اما نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این ارزها بر تجارت سنتی حتی در مقادیر اندک تأثیر می‌گذارند. این بدان معناست که ارز دیجیتال پتانسیل پذیرش گسترده را دارد. ما در اینجا به برخی از ویژگی‌ها نگاه می‌کنیم.

مزیت‌های بیت کوین

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که در مقیاس وسیع برای اکثر مردم دیده می‌شود. هیچ لیستی از مشاغل در جهان وجود ندارد که پرداخت با ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را بپذیرند.

در ماه می ۲۰۱۹، Flexa برنامه‌ای به نام SPEDN را راه اندازی کرد که به‌عنوان یک کیف پول ارز رمزگذاری شده عمل می‌کند. بنابراین، بیت کوین از نظر به‌کارگیری در برابر رقبای خود بهتر عمل کرد، زیرا پرداخت در دنیای تجارت بسیار مهم است.

مزیت‌های آلت کوین

پیش بینی می‌شود آلت‌کوین‌ها راه سخت‌تری را برای شکست ارزهای سنتی در پیش دارند. با توجه به لیست کاربران این ارز دیجیتال، تعداد کمی از شرکت‌های بین المللی وجود دارد که این ارزها را قبول دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی وضعیت فعلی، در میان سایر منابع معتبر جست‌وجو کردیم. در این جست‌وجو با UseBitcoins مواجه شدیم که کم و بیش همه آن‌ها بیت کوین را پذیرفته‌اند، اما اکثر آنها دیگر ارزهای دیجیتال را قبول ندارند!

اگر این مطلب برای شما جذاب بود، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۳ را نیز مطالعه کنید.

سخن آخر با خوانندگان

پیش بینی اینکه کدام ارز دیجیتال وارد بازار واقعی می‌شود، دشوار است. بیت کوین در این بین محبوب تر است و بزرگ‌ترین نام در بازار به حساب می‌آید. با این حال، محبوبیت آلت کوین‌ها کمی چشمگیر است. اما یک چیز مسلم است، هیچ ارز دیجیتالی در هیچ کجای دنیا تا حالا نتوانسته پشت بیت کوین را به خاک برساند!

در جایگاه نویسنده تحقیق زیادی را برای منتشر کردن این مقاله انجام داده‌ام. امیدوارم که این تلاش‌ها نتیجه داشته باشند و این مقاله برای شما کاربردی باشد. در آخر و به عنوان آخرین جمله‌ای که در این مقاله می‌نویسم از شما می‌خواهم که نظرات خودتان را از بخش کامنت‌ها با من به اشتراک بگذارید.

0
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 تمام دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

0

0

نظر مخاطبان (0)