آموزش کار با صرافی کوکوین؛ صرافی خارجی محبوب معامله‌گران ایرانی + بهترین جایگزین کوکوین

جمال نوری

زمان مطالعه :

19 دقیقه
فهرست عنوان ها

صرافی‌های متمرکز به‌واسطه امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند، هنوز از جذابیت زیادی برخوردار هستند. صرافی کوکوین (KuCoin) نیز یکی از این صرافی‌های محبوب بین تحلیل‌گران است. در مطلب امروز قصد داریم در مورد صرافی کوکوین، آموزش کار با کوکوین، نحوه ثبت نام در Kucoin، مزایا و معایب این صرافی و … صحبت کنیم، همچنین در انتهای مقاله بهترین صرافی جایگزین Kucoin را خدمت شما معرفی می‌کنیم. اگر مایلید که با این صرافی محبوب آشنا شوید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی صرافی کوکوین

صرافی کوکوین

صرافی کوکوین (KuCoin) یکی از صرافی‌های محبوب و پرحاشیه در بین فعالان بازار کریپتوکارنسی محسوب می‌شود که در آگوست سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. دفتر مرکزی این صرافی در سیشیل (Seychelles) به ثبت رسیده است. سیشیل کوچک‌ترین کشور در آفریقا است که در آن شاخص توسعه انسانی (شاخصی برای سنجش پیشرفت یک کشور) درجه بسیار بالایی دارد. دیگر دفاتر این صرافی در هنگ‌کنگ و سنگاپور قرار دارند.

صرافی کوکوین توسط Michael Gan و Eric Don تاسیس شد. شاید جالب باشد که بدانید بر اساس اطلاعات این صرافی اولین کدهای این صرافی توسط Michael Gan و Eric Don در سال ۲۰۱۳ در یک کافه نوشته شد و این پلتفرم پس از چند سال (سال ۲۰۱۷) پا به دنیا کریپتو نهاد.

صرافی کوکوین در سه دوره مختلف توانسته مبلغ ۱۰,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار جذب سرمایه کند.

کوکوین یکی از برترین صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی است. برای آشنایی با دیگر صرافی‌ها، مقاله بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی برای ایرانیان را مطالعه کنید.

کارمزدها در صرافی کوکوین چگونه است؟

کارمزدها در صرافی کوکوین به دو عامل سطح کاربر و نوع توکن بستگی دارد. هر توکن بر اساس کلاس دارایی که در آن قرار گرفته است، کارمزد متفاوتی دارد و هر کاربر نیز بر اساس پارامترهایی خاص در سطح‌های مختلفی قرار می‌گیرد. این دو موضوع باعث تفاوت کارمزد پرداختی بین کاربران صرافی کوکوین خواهد شد. کارمزد خرید برای تیکر و میکرها (maker-taker) ۰.۱ درصد تا ۰.۳ درصد متغیر است و کاربران بر اساس سطحی که در آن قرار دارند (۱۲ سطح وجود دارد) کارمزد متفاوتی پرداخت می‌کنند. همچنین کاربران با هولد کردن توکن KCS می‌توانند تا ۲۰ درصد تخفیف در کارمزد معاملات خود دریافت کنند. برای معاملات فیوچرز (futures) کارمزد پرداختی بین ۰.۰۲ تا ۰.۰۱۵ درصد برای میکرها (Maker) و ۰.۰۶ تا ۰.۰۳ درصد برای تیکرها (Taker) بر اساس سطحی که دارند متفاوت است.

امنیت صرافی کوکوین چگونه است؟

صرافی کوکوین اجازه احراز هویت به کاربران ایرانی را نمی‌دهد و کاربران ایرانی تا 24 تیر ماه 1402 می‌توانستند، از امکانات سطح ابتدایی (Basic Features) آن استفاده کنند؛ اما صرافی کوکوین اعلام کرده است که از 24 تیر احراز هویت سطح 1 برای تمام کاربران اجباری است. البته لازم به توضیح است که سطح Basic Features تا حدود زیادی نیاز ما را رفع می‌کرد؛ اما دیگر این سطح هم برای کاربران ایرانی قابل دسترس نیست. در این سطح کاربران می‌توانستند تا سقف ۱ بیت کوین روزانه برداشت داشته باشند و اقدام به معامله اسپات، فیوچرز و … کنند.

البته باید توجه داشت که برای ثبت نام در صرافی کوکوین حتما باید از نرم افزارهای تغییر IP و با آی پی ثابت استفاده کنید تا حساب شما شناسایی و مسدود نشود. بهتر است که تمام سرمایه خود را در صرافی نگهداری نکنید و فقط بخش که برای معامله نیاز دارید را به صرافی انتقال دهید و بیشتر سرمایه خود را در داخل کیف پول خود نگهداری کنید. این کار باعث افزایش امنیت و کاهش ریسک شما خواهد شد.

آیا ایرانیان می‌توانند در کوکوین فعالیت داشته باشند؟

کوکوین از ۱۵ جولای ۲۰۲۳ ارائه خدمات خود به معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال را تنها منوط به انجام فرایند احراز هویت کرده است و از آنجایی که امکان احراز هویت کاربران ایرانی وجود ندارد، دسترسی به این پلتفرم توسط ایرانیان دشوار شده است. برای احراز هویت در کوکوین باید مدارکی ارائه کنید که به طور مثال ساکن ایران نیستید و از آی پی‌های خارجی نیز برای ادامه فعالیت‌تان در این صرافی استفاده کنید.

نحوه ثبت نام در صرافی کوکوین

آموزش ثبت نام در صرافی کوکوین

برای ثبت نام در صرافی کوکوین ابتدا باید وارد سایت صرافی کوکوین شویم. حال بر روی گزینه Sign Up کلیک کنید.

نحوه ثبت نام در صرافی کوکوین

در صفحه بعد شما باید آدرس ایمیل خود را به همراه رمز عبور پیشنهادی و در کادر بعد کد معرف را وارد کنید. اگر کد معرف ندارید می‌توانید، این بخش را خالی بگذارید. پس از واردکردن رمز و ایمیل بر روی Sign Up کلیک کنید.

نحوه ثبت نام در صرافی kucoin

پس از کلیک‌کردن بر روی Sign Up یک کد به آدرس ایمیلی که وارد کرده بودید، ارسال می‌شود و شما باید کد مورد نظر را در بخش مربوطه وارد کرده و بر روی گزینه Activate Account کلیک کنید.

ساخت حساب در صرافی کوکوین

پس از واردکردن کد تایید که به ایمیلتان ارسال شده است، ثبت نام شما به پایان رسیده است و حساب کاربری شما در صرافی کوکوین ساخته شده است.

تکمیل ساخت حساب در صرافی کوکوین

پس از ساخت حساب کاربری، صرافی کوکوین برای افرادی که به‌تازگی در این صرافی ثبت نام کرده‌اند، یک جشنواره برگزار کرده است. در صورتی که تمایل داشتید در این جشنواره شرکت کنید کافی است بر روی گزینه Unlock Mystery Box کلیک کرده و شانس خود را برای برنده‌شدن در این جشنواره امتحان کنید. ما در این مقاله به این بخش نخواهیم پرداخت.

آشنایی با امکانات صرافی کوکوین

آشنایی با صرافی کوکوین

در این بخش به بررسی امکانات صرافی کوکوین می‌پردازیم. در زمان ورود با صفحه‌ای مانند تصویر بالا مواجه خواهید شد. در این صفحه تمام امکانات این پلتفرم به‌صورت کامل نمایش داده شده است. مهم‌ترین بخش‌ها در تصویر با شماره‌های ۱ تا ۱۱ مشخص شده که در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

سربرگ (Buy Crypto) در کوکوین

آشنایی با سربرگ Buy Crypto در صرافی کوکوین

در این بخش کاربران می‌توانند به روش‌های مختلف مانند خرید با کارت اعتباری، P2P و … اقدام به خرید ارز دیجیتال کنند. این روش برای کاربرانی که در این صرافی احراز هویت کرده‌اند و دارای کارت اعتباری هستند، قابل استفاده است. کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌ها و نداشتن کارت اعتباری بین‌المللی توانایی استفاده از این بخش را ندارند.

سربرگ مارکت (Markets)

این بخش اطلاعات تمام ارزهای دیجیتال لیست شده، بازارهای قابل معامله (اسپات، فیوچر و مارجین) را نمایش می‌دهد. در این بخش می‌توانید اطلاعات مربوط به قیمت، درصد رشد یا کاهش، توکن‌های تازه لیست شده در صرافی کوکوین و … را مشاهده کنید.

معرفی سربرگ مارکت در صرافی کوکوین

همان‌طور که در تصویر نیز مشخص است، افراد می‌توانند توکن‌های موجود در صرافی کوکوین را بر اساس نوع بازار و نوع حوزه فعالیت فیلتر کنند. همچنین اگر فردی بخواهد که توکن‌های جدید لیست شده در صرافی کوکوین را مشاهده کند، کافی است که بر روی گزینه New Listings کلیک کرده و توکن‌هایی که اخیرا به این صرافی اضافه شده است را مشاهده کند.

معامله‌کردن (Trade) در صرافی کوکوین

آشنایی با سربرگ ترید در صرافی کوکوین

این بخش یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در کوکوین محسوب می‌شود. در این قسمت کاربران می‌توانند به روش‌های مختلفی مانند اسپات، مارجین، تریدینگ بات و تبدیل (convert)  اقدام به معامله کنند. در بخش‌های بعد این موارد به‌صورت کامل توضیح داده خواهد شد.

معاملات آتی (Derivatives)

معرفی بخش‌های مختلف صرافی کوکوین

در این بخش کاربران صرافی کوکوین می‌توانند، اقدام به معاملات فیوچر، معامله توکن‌های لوریج دار، مبارزه و … کنند. بخش‌های مهم در این سربرگ عبارت‌اند از:

  1. Futures Overview: در این بخش شما می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به بازار فیوچر مانند بیشتر رشد قیمت، بیشتر کاهش قیمت، اخبار مربوط به بازار فیوچر و … را مشاهده کنید.
  2. Margined Contracts: این بخش دارای دو نوع usd و coin است. شما در این دو بخش می‌توانید، اقدام به معاملات فیوچر کنید. نحوه معامله‌کردن در این دو بخش و تفاوت آن‌ها را در ادامه توضیح خواهیم داد.
  3. Futures Brawl: این بخش برای کاربران ایرانی قابل دسترس نیست. در این بخش افرادی که احراز هویت خود را در صرافی کوکوین انجام داده‌اند، به مبارزه با هم می‌پردازند.
  4. Futures Bonus: در این بخش بونوس‌های دریافتی از فعالیت‌های انجام شده در کوکوین را نمایش می‌دهد. علاوه بر نمایش می‌توانید، فعالیت‌هایی که باعث دریافت بونوس خواهند شد را مشاهده کنید.
آموزش بخش Futures Bonus در صرافی کوکوین
  1. Leveraged Tokens: در این بخش می‌توانید توکن‌های لورج دار را معامله کنید. این بخش و نحوه معامله در آن را در بخش‌های بعدی توضیح خواهیم داد.

کسب درآمد (Earn)

آموزش کسب درآمد از صرافی کوکوین

در این بخش از صرافی کوکوین کاربران می‌توانند در فرایندهایی مانند استیکینگ، لانچ پول، استخرهای نقدینگی و … شرکت کرده و کسب درآمد کنند. تمام روش‌هایی که کاربران ایرانی بتوانند از طریق آن کسب درآمد کنند در ادامه توضیح داده خواهد شد.

ان اف تی (NFT)

معرفی سربرگ nft در صرافی کوکوین

این بخش مربوط به توکن‌های غیرمثلی یا NFTها است. در این بخش کاربران صرافی کوکوین می‌توانند NFTهای معروف را خرید و فروش و یا در IEO پروژه‌های NFT شرکت کنند. NFT چیست؟

کیف پول (Wallet)

در این بخش صرافی کوکوین کیف پول خود را به کاربران معرفی می‌کند. در حال حاضر صرافی کوکوین کیف پول Halo Wallet به‌عنوان کیف پول رسمی این صرافی خود معرفی کرده است.

دارایی‌ها (Assets)

بررسی حساب‌های مختلف در صرافی کوکوین

در این بخش کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را مشاهده کنند. علاوه بر مشاهده کل دارایی کاربران می‌توانند به حساب‌های مختلف خود دسترسی داشته باشند. کاربران برای انجام معامله در بازارهای مختلفی مانند اسپات، مارجین، فیوچر و … دارای حساب‌های متفاوت هستند. این حساب‌های کاربری عبارت‌اند از:

  1. Main Account: این اکانت اصلی هر فرد محسوب می‌شود و در زمان واریز دارایی از طریق رمز ارز و کارت اعتباری دارایی به این حساب شما وارد خواهد شد. شما از طریق این حساب می‌توانید، برداشت‌های خود را نیز انجام دهید.
  2. Trading Account: از طریق این حساب افراد می‌توانند دارایی‌های خود را به‌صورت اسپات و مارجین معامله کنند.
  3. Futures Account: این حساب مخصوص معاملات فیوچر است. کاربران با این حساب اقدام به معاملات فیوچر و خرید و فروش توکن‌های لورج دار می‌کنند.
  4. Trading Bot Account: اگر بخواهید که از طریق بات‌ها اقدام به معامله کنید، باید دارایی خود را به این حسابانتقال دهید.
  5. Financial Account: برای استفاده از روش‌های کسب درآمد مانند استیکینگ باید دارایی خود را به این حساب انتقال دهید.

باید دقت داشته باشد که می‌توانید تمام حساب‌های خود را در بخش Asset Overview مشاهده کند. درضمن برای فعالیت در هر بخش باید بخشی از دارایی خود را به‌حساب مربوط به آن بخش انتقال دهید.

سفارشات (Orders)

بررسی سفارشات در صرافی کوکوین

در این بخش می‌توانید، سفارشات فعالی (باز) که در بخش‌های مختلف مانند اسپات، مارجین، فیوچر و … دارید را مشاهده کنید.

حساب کاربری

حساب کاربری در صرافی کوکوین

شما می‌توانید اطلاعات حساب کاربری و تنظیمات مورد نیاز حساب و پروفایل خود را در این قسمت مشاهده کنید و تغییر دهید.

اطلاعیه‌ها

در این قسمت اطلاعیه‌های مربوط به شما را نمایش می‌دهد.

فعال‌کردن Google Authenticator در صرافی کوکوین

آموزش نصب Google Verification در صرافی کوکوین

برای افزایش امنیت در صرافی کوکوین باید احراز هویت دوعاملی (2FA) یا Google Verification را فعال کنید. برای فعال‌کردن Google Verification باید ابتدا از سربرگ مدیریت حساب گزینه Account Security را انتخاب کنید.

فعال‌کردن Google Verification در صرافی کوکوین

پس از انتخاب وارد صفحه Security Settings خواهید شد، در این بخش برای فعال‌کردن گوگل اتنتیکیتور گزینه Google Verification را انتخاب کنید.

نحوه فعال‌کردن گوگل اتنتیکیتور در صرافی کوکوین

در صفحه بعد بر روی گزینه send code کلیک کنید تا یک کد برای ایمیل شما ارسال شود و کد را در بخش مشخص شده وارد کنید.

آموزش فعال‌کردن گوگل اتنتیکیتور در صرافی کوکوین

حال نرم‌افزار گوگل اتنتیکیتور را بر روی گوشی خود نصب کنید. برای نصب گوگل اتنتیکیتور می‌توانید اینجا کلیک کنید.

پس از نصب Google Authenticator در گوشی موبایل خود بر روی گزینه (+) در پایین سمت راست این نرم‌افزار کلیک کنید. پس از کلیک دو روش برای ثبت مورد جدید به شما پیشنهاد می‌دهد. شما می‌توانید بر روی گزینه Scan a QR code کلیک کرده و QR کد نمایش داده شده در صرافی کوکوین را اسکن کنید یا می‌توانید بر روی Enter a setup key کلیک کرده و کد بازیابی که در تصویر زیر مشخص شده را در بخش مربوطه وارد کنید.

نحوه ایجاد یک حساب Google Authenticator برای صرافی کوکوین

توجه: حتما کد بازیابی را یادداشت کرده و در جای امن نگهداری کنید تا در صورت پاک‌شدن نرم‌افزار Google Authenticator از گوشی خود بتوانید آن را در یک سیستم دیگر بازیابی کنید.

پس از واردکردن کد بازیابی یا اسکن‌کردن QR کد احراز هویت دوعاملی شما در Google Authenticator فعال شده است و باید کد مربوطه را در بخش مشخص شده در تصویر بالا وارد کرده و بر روی گزینه Activate کلیک کند. با کلیک‌کردن بر روی Activate احراز هویت دوعاملی برای اکانت کوکوین شما فعال خواهد شد.

فعال‌کردن پسورد برای معاملات (Trading Password) در صرافی کوکوین

برای افزایش امنیت می‌توانید Trading Password را فعال کنید تا دیگر افراد نتوانند بدون این کد در حساب کاربری شما معامله کنند.

برای فعالی کردن Trading Password در صرافی کوکوین از  بخش حساب کاربری گزینه Account Security را انتخاب کرده و وارد صفحه Security Settings شوید. در این بخش باید Trading Password را انتخاب کنید.

در صفحه بعد باید کد 2FA که توسط Google Authenticator ایجاد شده است را وارد کنید و بر روی گزینه Next کلیک کنید.

فعال‌کردن تریدینگ پسورد در صرافی کوکوین

پس از واردکردن 2FA وارد صفحه بعد خواهید شد. در این بخش باید یک کد وارد کنید. با واردکردن این کد و تکرار آن بر روی گزینه Confirm کلیک کنید.

فعال‌کردن Trading Password در صرافی کوکوین

پس از کلیک‌کردن بر روی گزینه Confirm تریدینگ پسورد شما در صرافی کوکوین فعال خواهد شد و شما برای انجام معاملات خود نیاز به واردکردن این کد خواهید داشت.

واریز ارز دیجیتال به کوکوین

قبل از هر کاری باید در مورد نحوه واریز ارز دیجیتال به صرافی کوکوین صحبت کنیم. برای واریز یا Deposit ارز دیجیتال به صرافی کوکوین ابتدا از سربرگ Assets وارد بخش Asset Overview شوید و بر روی گزینه Deposit کلیک کنید.

واریز ارز دیجیتال به صرافی کوکوین

پس از انتخاب گزینه Deposit دو گزینه برای شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید از طریق آن‌ها ارزهای دیجیتال یا ارزهای فیات را به صرافی کوکوین انتقال دهید.

دیپازیت ارز دیجیتال به صرافی کوکوین

با توجه به این موضوع که ایرانیان دسترسی به کارت‌های اعتباری مانند ویزاکارت و مسترکارت ندارند، بهترین گزینه انتقال ارز دیجیتال است. پس گزینه انتقال ارز دیجیتال را انتخاب و به مرحله بعد می‌رویم.

آموزش واریز ارز دیجیتال به صرافی کوکوین

در این مرحله ارز دیجیتالی که قصد دارید به صرافی انتقال دهید و شبکه بلاک چینی مورد نظر را انتخاب کنید. باید دقت داشته باشید که بستر و ارز دیجیتال را به‌درستی انتخاب کنید تا دچار مشکل و ضرر نشوید. در این تصویر ما ارز دیجیتال اتریوم و شبکه آربیتروم را برای انتقال انتخاب کرده‌ایم. حال باید آدرس را کپی کرده و از طریق کیف پول یا صرافی مورد نظر انتقال را انجام دهید.

برداشت ارز دیجیتال از کوکوین

برای برداشت دارایی از صرافی کوکوین کافی است که ابتدا از سربرگ Assets وارد بخش Asset Overview شوید و بر روی گزینه withdraw کلیک کنید.

برداشت ارز دیجیتال از صرافی کوکوین

در بخش بعد باید ارز دیجیتال مورد نظر خود و شبکه‌ای که قصد دارید از طریق آن انتقال را انجام دهید، انتخاب و آدرس مقصد را وارد کنید. باید دقت داشته باشد که آدرس و شبکه‌ای که وارد می‌کنید، با اطلاعات کیف پول مقصد هم‌خوان باشد. مثلا شبکه انتقال را اتریوم انتخاب کرده و آدرس کیف پول اتریوم خود را وارد کنید. حال باید مقدار واریزی را انتخاب و پس از سبزشدن گزینه withdraw بر روی آن کلیک کنید.

برداشت از صرافی کوکوین

برای امنیت بیشتر صرافی کوکوین از شما یک کد 2FA، تریدینگ پسورد و یک کد ارسال شده به ایمیل را درخواست می‌کند که پس از واردکردن این سه کد و انتخاب گزینه Submit انتقال شما انجام خواهد شد.

برداشت ارز دیجیتال از صرافی کوکوین

نحوه انتقال دارایی به حساب‌های مختلف

برای معامله و کسب درآمد در هر بخش نیاز است که مقداری دارایی در حساب مربوط به آن بخش داشته باشیم. برای واریز دارایی از حساب Main Account به هر حساب کافی است که وارد بخش Asset Overview شوید.

انتقال رمز ارز بین حساب‌ها در صرافی کوکوین

در این بخش علاوه بر اینکه میزان دارایی در هر حساب را مشاهده خواهید کرد، می‌توانید دارایی خود را بین اکانت‌های مختلف جابه‌جا کنید. برای این انتقال دارایی به هر اکانت کافی است بر روی Transfer کلیک کنید.

انتقال دارایی بین حساب‌های مختلف در صرافی کوکوین

در این بخش باید حساب مبدا و مقصد و ارز دیجیتالی که قصد دارید به حساب خود انتقال دهید را مشخص کنید. پس از مشخص‌کردن ارز دیجیتال باید مقدار آن را مشخص و بر روی گزینه Confirm کلیک کنید. پس از چند ثانیه حساب مورد نظر شما شارژ شده و می‌توانید در بازارمد نظر خود معاملاتی را انجام دهید.

معامله به‌صورت اسپات (Spot Trading) در صرافی کوکوین

اگر بخواهید در صرافی کوکوین دارایی خود را به یک ارز دیجیتال دیگر تبدیل کنید، معامله اسپات یکی از گزینه‌های موجود برای شماست. قبل از انجام معامله باید حساب Trading یا Trading Account خود را شارژ کنید، نحوه انتقال دارایی بین حساب‌های متخلف را در بخش قبلی آموزش دادیم.

برای انجام معامله اسپات ابتدا از سربرگ ترید (Trade) گزینه Spot Trading را انتخاب کنید. در ابتدای ورود با صفحه‌ای مانند تصویر زیر روبه‌رو خواهید شد.

انجام معامله اسپات در صرافی کوکوین

اگر به یاد داشته باشد در بخش‌های قبلی ما برای حساب کاربری خود تریدینگ پسورد را فعال کرده‌ایم، پس رمز خود را وارد کنید تا بتوانید در بازار اسپات اقدام به معامله کنید.

آموزش معامله اسپات در صرافی کوکوین

برای معامله ابتدا باید ارز دیجیتال مورد نظر خود را از بخش مشخص شده در تصویر انتخاب کنید. کافی است اسم ارز دیجیتال خود را سرچ کرده و آن را انتخاب کنید. برای معامله اسپات شما سه گزینه دارید که هر کدام را به‌صورت کامل توضیح خواهیم داد.

  1. معامله به‌صورت لیمیت (Limit): اگر قصد خرید یا فروش ارز دیجیتالی را در قیمت مشخصی داشته باشید، کافی است که از Limit استفاده کنید. شما با مشخص‌کردن قیمت خرید یا فروش و مقدار، معامله خود را به‌صورت Limit در صرافی کوکوین ثبت می‌کنید. در صورتی که قیمت به قیمت انتخابی شما برسد، معامله انجام خواهد شد.
  2. معامله به‌صورت مارکت (Market): گاهی شما قصد دارید که یک ارز دیجیتال را در قیمت فعلی بخرید یا بفروشید و زمان برای شما بسیار حیاتی است. شما می‌توانید از گزینه Market استفاده کنید. در این بخش شما با واردکردن مقدار و انتخاب گزینه خرید یا فروش در قیمت لحظه‌ای بازار اقدام به معامله می‌کنید. باید دقت داشت که در معاملات به روش Market کارمزد بیشتری را پرداخت خواهید کرد.
  3. معامله به‌صورت استاپ (Stop): این بخش به سه گزینه Stop Limit، Stop Market و OCO تقسیم می‌شود. شما در این بخش‌های می‌توانید شرط ایجاد کنید. اگر قصد دارید در مورد انواع سفارشات اسپات و تفاوت آن‌ها بیشتر بدانید مقاله معاملات اسپات چیست؟ نوع کلاسیک معامله در بازارهای مالی را مطالعه کنید.

حال که در مورد انواع معاملات اطلاعاتی را به دست آوردید به سراغ بخش‌های دیگر در تصویر بالا خواهیم رفت. اگر به تصویر بالا نگاهش داشته باشید، می‌توانید سفارشات خرید و فروش و معاملات انجام شده را مشاهده کنید. این سفارشات خرید و فروش می‌تواند میزان عرضه و تقاضا را به‌صورت حدودی به شما نمایش دهد.

حال اگر یک معامله خرید یا فروش انجام دهید اطلاعات مربوط به آن را می‌توانید در انتهای صفحه مشاهده کنید. شما می‌توانید به اطلاعات زیر دسترسی داشته باشید.

  1. سفارشات باز (Open Orders): در این بخش معاملات باز شما را نمایش خواهد داد.
  2. Advanced Orders: در این بخش اطلاعات کاملی از نوع معامله، قیمت، مقدار و … را دریافت خواهید کرد.
  3. تاریخچه سفارشات (Order History): در این بخش تاریخچه معاملات انجام شده و انجام نشده به‌صورت اسپات در ارز دیجیتال مورد نظر قابل دسترس است. شما می‌توانید تعداد معاملات، نوع معاملات، قیمت خرید و فروش تمام سفارشات قبلی خود را که اکنون بسته یا کنسل شده‌اند را مشاهده کنید. هر فعالیتی که بر روی ارز دیجیتال مورد نظر خود انجام داده باشد در این بخش قابل مشاهده است.
  4. تاریخچه معاملات (Trade History): در این بخش فقط اطلاعات معاملات انجام شده را نمایش می‌دهد.

تبدیل (Convert) ارزهای دیجیتال به یکدیگر در صرافی کوکوین

اگر قصد دارید ارزهای دیجیتال خود را به دیگر ارزهای موجود در صرافی کوکوین تبدیل یا سوآپ کنید، یکی از گزینه‌های معاملات اسپات و گزینه بعدی بخش Convert در صرافی کوکوین است. شما در این بخش به‌راحتی می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را به یکدیگر تبدیل کنید.

برای استفاده از Convert در صرافی کوکوین ابتدا باید دارایی خود را به Trading Account انتقال دهید. سپس از سربرگ Trade وارد بخش Convert شوید.

نحوه کار با Convert در صرافی کوکوین

برای تبدیل یک ارز دیجیتال به ارز دیجیتال دیگر کافی است، ابتدا ارز دیجیتالی که قرار است پرداخت کنید را مشخص نمایید. پس از آن ارز دیجیتال دریافتی را از بخش مربوطه انتخاب کنید. حال نوبت به انتخاب مقدار ارز دیجیتال پرداختی می‎‌رسد. با پر کردن بخش مربوطه سیستم به‌صورت خودکار مقدار ارز دیجیتال دریافتی را محاسبه و نمایش می‌دهد. برای این تبدیل کافی است بر روی گزینه Confirm کلیک کنید.

آموزش معامله فیوچرز در صرافی کوکوین

یکی از بخش‌های محبوب بین معامله‌گران معاملات فیوچر است. کاربران در این بخش از صرافی کوکوین می‌توانند، معاملات اهرمی و دوطرفه انجام دهند. قبل از هر کاری باید مقداری دارایی به‌حساب Futures Account انتقال و از سربرگ  Derivatives یکی از دو گزینه USD Margined Contracts و یا Coin USD Margined Contracts را انتخاب کنید (در بخش بعدی تفاوت این دو را بیان خواهیم کرد). در ابتدای ورود باید بخش معاملات فیوچرز خود را فعال کنید. برای این کار بر روی گزینه Enable Futures Trading کلیک کنید. پس از آن باید به تعدادی سوال پاسخ دهید. نگران نباشید در صورت اشتباه پاسخ‌دادن می‌توانید جواب خود را اصلاح کنید.

آموزش معاملات اهرمی در صرافی کوکوین

پس از پاسخ‌دادن به سوالات، این بخش برای شما فعال خواهد شد و شما می‌توانید به‌راحتی اقدام به خرید و فروش استقراضی کنید. در فروش استقراضی شما می‌توانید از کاهش قیمت نیز سود کسب کنید. مثلا شما پیشبینی می‌کنید که قیمت بیت کوین کاهشی را تجربه خواهد کرد، در این شرایط شما یک معامله فروش بر روی بیت کوین باز خواهید کرد. این فروش در بازار فیوچر امکان‌پذیر است.

پس از ورود به این بخش با صفحه‌ای مطابق تصویر زیر روبه‌رو خواهید شد. بیشتر امکانات این بخش با بخش اسپات مشابه است به همین دلیل برای جلوگیری از تکرار به سراغ بخش‌هایی خواهیم رفت که توضیح ندادیم و دانستن آن‌ها ضروری است.

آموزش معامله فیوچر در صرافی کوکوین

انجام معاملات فیوچر مشابه با معاملات اسپات است و تنها تفاوت آن توانایی استفاده از اهرم، انجام فروش استقراضی و قرار دادن استاپ لاس و تیک پرافیت است. در معاملات فیوچر کاربر ابتدا باید ارز دیجیتال مورد نظر خود را انتخاب، قیمت و مقدار مورد نظر خود را در بخش‌های مشخص شده وارد کند. در بخش مربوط می‌توانید اهرم معامله خود را مشخص کنید، اهرم به شما قدرت خرید و فروش بیشتری می‌دهد؛ اما این قدرت مانند شمشیر دو لبه است. اهرم باعث افزایش قدرت در خرید و در نتیجه افزایش سود خواهد شد؛ اما اگر پیشبینی شما اشتباه باشد، این اهرم باعث افزایش ضرر شما خواهد شد. برای درک بهتر اهرم با یک مثال ادامه خواهیم داد.

فرض کنید شما ۱۰ دلار سرمایه دارید و قصد دارید یک معامله خرید باز کنید. فرض می‌کنیم شما از اهرم استفاده خواهید کرد و این به معنی آن است که شما به‌اندازه ۱۰ * ۱۰ = ۱۰۰ دلار قدرت خرید یا فروش دارد. حال اگر پیش‌بینی شما اشتباه باشد و قیمت بیت کوین ۳ درصد کاهش یابد، شما دچار ضرر ۳۰ درصدی خواهید شد و اگر بیت کوین ۳ درصد رشد کند، شما ۳۰ درصد سود خواهید کرد.

همان‌طور که در مثال هم قابل‌درک است، استفاده از اهرم‌های بالا باعث افزایش سود و ضرر شما خواهد شد و ممکن است که کل سرمایه شما را به باد دهد. در مثال قبل فرض کنید که بیت کوین ۱۰ درصد کاهش قیمت را تجربه می‌کرد، در این صورت سرمایه شما صفر می‌شد یا به عبارت دیگر شما لیکوئید شده بودید. برای جلوگیری از این کار بهتر است که استاپ لاس (Stop loss) برای معاملات خود قرار دهید. برای قراردادن استاپ لاس و تیک پرافیت بر اساس نوع معامله خود یکی از گزینه‌های TP/SL را انتخاب کنید.

نحوه استاپ لاس قراردادن در صرافی کوکوین

برای مثال در تصویر بالا برای یک معامله خرید، نحوه قراردادن استاپ لاس و تیک پرافیت را نمایش داده‌ایم.

به طور کلی برای انجام معامله فیوچر مراحل زیر را باید طی کنید.

  1. ارز مورد نظر خود را انتخاب و تحلیل کنید.
  2. اهرم مناسب را انتخاب کنید.
  3. قیمت و مقدار را مشخص کنید.
  4. استاپ لاس و تیک پرافیت را بر اساس نوع معامله مشخص کنید.
  5. بر روی گزینه Buy/Long برای معامله خرید و Sell/Short برای معامله فروش کلیک کنید.

تفاوت USD Margined Contracts و Coin USD Margined Contracts چیست؟

تفاوت USD Margined Contracts و Coin USD Margined Contracts چیست؟

در صرافی کوکوین دو نوع معامله فیوچر داریم که بسیار شبیه به هم هستند و تنها تفاوت آن‌ها در نوع وثیقه‌ای است که برای معامله در حساب خود نگهداری می‌کنید. در USD Margined Contracts افراد برای انجام معامله باید استیبل کوین USDT یا USDC را به‌عنوان وثیقه به حساب Futures Assets خود منتقل کنند و در USD Margined Contracts اقدام به معامله کنید. در Coin USD Margined Contracts شما می‌توانید کوین‌های دیگری را به‌عنوان وثیقه انتقال دهید و از رشد قیمت آن‌ها نیز بهره ببرید.

فرض کنید شما قصد دارید برای بلند مدت اتریوم هولد کنید، همچنین برای معامله نیاز به این اتریوم‌ها دارید، بهترین گزینه برای شما استفاده از Coin USD Margined Contracts است. شما می‌توانید اتریوم خود را به‌عنوان وثیقه در حساب Futures Assets قرار داده و با Coin USD Margined Contracts اقدام به معامله فیوچر کنید. 

آموزش کسب درآمد از صرافی کوکوین

برای کسب درآمد در صرافی کوکوین راه‌های زیادی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به KuCoin Earn و Crypto Lending اشاره کرد. در KuCoin Earn می‌توانید با استیک کردن توکن یا شرکت در استخرهای نقدینگی کسب سود کنید. سود این بخش بر اساس میزان تقاضا و میزان عرضه متفاوت است. علاوه بر سود نمایش داده شده شما باید ریسک هولد کردن ارز دیجیتالی که قصد دارید استیک کنید را هم در نظر بگیرید.

بررسی KuCoin Earn در صرافی کوکوین

در Crypto Lending افراد می‌توانند با استیک کردن دارایی‌های خود و پرداخت وام به دیگر افراد کسب سود کنند. سود این بخش نیز بر اساس میزان عرضه و تقاضا وام در هر ارز دیجیتال متغیر است.

بررسی Crypto Lending در صرافی کوکوین

در کسب سود از این روش‌ها شما باید سرمایه خود را مدت زیادی در صرافی کوکوین استیک کنید. حال این موضوع در کنار تحریم‌های ایران می‌تواند، ریسک شما را افزایش دهد، پس بهتر است برای استیکینگ از پلتفرم‌های غیرمتمرکز جایگزین استفاده کنید.

ارز دیجیتال صرافی کوکوین

صرافی کوکوین مانند صرافی بایننس توکن مخصوص با نام  KCS را دارد. کوکوین ۹۰ درصد از درآمد این صرافی را به کاربران خود پاداش می‌دهد که ۵۰ درصد آن به افرادی که ارز دیجیتال KCS را هولد کرده‌اند، تعلق می‌گیرد و ۴۰ درصد باقی مانده پاداش افرادی است که دیگران را به این صرافی دعوت می‌کنند. پس می‌توان هدف اصلی ارز دیجیتال صرافی کوکوین را پاداش و ترغیب کاربران به ثبت نام در این صرافی دانست. کاربران همچین می‌توانند با توکن KCS در IEOهایی که در این صرافی برگزار می‌شود، شرکت کنند.

بررسی میزان دارایی‌های صرافی کوکوین

برای بررسی میزان دارایی صرافی کوکوین به سراغ سایت کریپتو کوانت رفتیم. بر اساس اطلاعات این سایت اکثر دارایی این صرافی، استیبل کوین USDT است. لیست دارایی‌های این صرافی و درصد آن‌ها در تصویر زیر قابل‌مشاهده است.

بررسی proof of reserve در صرافی کوکوین

حدودا ۱۶ درصد از دارایی‌های صرافی کوکوین ارز دیجیتال KCS است و این موضوع می‌تواند برای این صرافی مشکل ساز شود. باید یادآوری کنم که یکی از علل ورشکستگی صرافی FTX نگهداری حجم زیادی از توکن خود به عنوان پشتوانه دارایی کاربران بود.

مزایا و معایب صرافی کوکوین

صرافی کوکوین مانند تمام صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز دارای مزایا و معایب بسیاری است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای صرافی کوکوین

  • تنوع زیاد توکن‌ها
  • امکان معامله اهرمی و فیوچرز
  • کارمزد مناسب
  • پشتیبانی مناسب

معایب صرافی کوکوین

  • این صرافی چند بار مورد حمله هکرها قرار گرفته است.
  • عدم احراز هویت کاربران ایرانی
  • امکان معامله بدون احراز هویت در این صرافی وجود ندارد
  • دارایی‌های شما در این صرافی بیمه نیستند.
  • ۱۶ درصد از پشتوانه این صرافی توکن KCS است و این توکن مربوط به صرافی کوکوین است.

بهترین جایگزین برای صرافی کوکوین بدون احراز هویت

با توجه به این موضوع که احراز هویت در صرافی کوکوین نیز اجباری شده است، بسیاری از کاربران به دنبال یک جایگزین برای این صرافی هستند. بهترین جایگزین در شرایط فعلی استفاده از صرافی‌های ایرانی است. صرافی پول نو یکی از بهترین صرافی‌ها محسوب می‌شود؛ ما در این صرافی برای شما عزیزان بیش از 150 ارز دیجیتال محبوب و معروف را لیست کرده‌ایم و شما می‌توانید به معامله این ارزها بپردازید و نیازی هم به احراز هویت در پول نو نیست. از مهم‌ترین مزایای صرافی پول نو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • امکان خرید و فروش بیش از 150 ارز دیجیتال
  • پشتیبانی از اکثر شبکه‌های بلاکچینی
  • کارمزد مناسب
  • امکان کسب درآمد از طریق دعوت دیگر دوستان
  • ثبت نام آسان در کمتر از 30 ثانیه
  • امنیت بالا
  • و…

جمع‌بندی

صرافی کوکوین یکی از صرافی‌های بزرگ در دنیای کریپتو محسوب می‌شود. در این مقاله در مورد تاریخچه صرافی kucoin و بنیان‌گذاران آن صحبت کردیم. پس از آن به آموزش این پلتفرم پرداختیم.

صرافی کوکوین قابلیت‌های زیادی را در اختیار کاربران خود قرار داده است که این صرافی را بین تریدرها محبوب کرده است. در انتها باید تاکید کنم که برای استفاده از این صرافی حتما از نرم افزارهای تغییر IP استفاده کنید تا حساب شما مسدود نشود.

امیدوارم که از این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

1
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Abolfazl
Abolfazl
28 روز قبل

بهترین جا برای درآمد دلاری است

چنانچه به مشاوره رایگان علاقه‌مندید، پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این مقاله یا موضوعات مختلف حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال مطرح کنید. برای پاسخگویی آماده‌ایم!

نظر بدهید

1

12

نظر مخاطبان (1)